back to top
2024. december 10. 20:06

KezdőlapF1Rossi is megszólalt a Piastri-balhéról, és nem mondott túl kedves dolgokat

Rossi is megszólalt a Piastri-balhéról, és nem mondott túl kedves dolgokat

-

Laurent Rossi, az Alpine vezérigazgatója is elmondta a véleményét Oscar Piastri balhés távozásáról, és közben ő is belerúgott a fiatal ausztrálba.

Miután a Holland Nagydíjon megtörtént a bejelentés, és világossá vált, hogy az F1-es szerződéseket vizsgáló bizottság (CRB) az Alpine-nak kedvezőtlen döntést hozott, ezáltal a franciák elveszítették a Fernando Alonso utódjának szánt Oscar Piastrit, végre nem csak az ausztrál pilóta jelenlegi csapatának verzióját hallhattuk a történtekről, hanem megismerhettük Piastri és a McLaren álláspontját is.

Ez, illetve a CRB döntésének indoklásában foglaltak árnyalták azt a narratívát, amelyet az Alpine Piastri azon tweetje óta folytat, amellyel a 2021-es Forma-2-es bajnok reagált a francia istálló által a szerződtetéséről kiadott közleményre. Az Alpine csapatfőnöke augusztusban azt hangoztatta, hogy csalódtak a 21 esztendős pilótában, akitől elvártak volna némi lojalitást a kapott támogatásért cserébe, Piastri saját elmondása szerint ugyanakkor nem minden pontosan úgy történt, ahogyan azt Szafnauer állította.

Oscar Piastri, Alpine
Piastrira kissé kiakadtak az Alpine-nál Fotó: Alpine

Mint az ekkor kiderült, az ausztrál versenyző már július elején aláírt a McLarennel egy megállapodást, amely minden bizonnyal úgy szólt, hogy 2023-ban legrosszabb esetben is a wokingiak tartalékpilótája lesz, majd 2024-től átveszi a legkésőbb akkor távozó Daniel Ricciardo helyét. Hogy miért tette ezt, arról a két tábornak természetesen más a véleménye.

Piastri és menedzsmentje azt kifogásolta, hogy az Alpine bizonytalanságban hagyta őket, és eredetileg az volt a csapat terve, hogy két évre a Williamshez küldi az ausztrált, aki legkorábban 2025-ben ülhetett volna át a gyári istálló ülésébe. Az Alpine-nak pedig természetesen az a baja, hogy Piastriék ebbe nem mentek bele.

Megszólalt a főnök

Az Alpine álláspontját egészen az Olasz Nagydíjig azonban csak Otmar Szafnauertől hallhattuk, akivel kapcsolatban sokszor az volt az ember érzése, hogy csak amolyan szóvivői szerepet tölt be, lévén tavaly novemberben – amikor Piastrival aláírták az opciós szerződésüket – még a csapatnál sem volt. Monzában azonban végre Laurent Rossi, az Alpine vezérigazgatója is nyilatkozott, és hosszasan ecsetelte, hogy mit gondol a történtekről, egyúttal elismerte, hogy ők is hibáztak.

„Nagyon csalódáskeltő, ami történt, mert a végletekig elkötelezettek és lojálisak voltunk az irányába. Jogi szempontból elkövettünk technikai hibákat, amelyek tulajdonképpen nyitva hagyták az ajtót. De soha nem gondoltuk – és ez bizonyára kissé figyelmetlen volt a részünkről –, hogy aggódnunk kellene. Amikor ennyi mindent biztosítasz egy pilótának, szinte már hagyomány, hogy cserébe az a versenyző neked fog vezetni.”

Rossi természetesen arra célzott, hogy az Alpine 5000 km-es tesztprogramot bonyolított Piastrival (3700 km-t teljesített ebből végül az ausztrál), illetve tartalékpilótaként a szimulátorban is rengeteget gyakorolhatott.

Oscar Piastri, Alpine, teszt, Abu-dzabi, 2021
Piastri rendszeresen tesztelte a tavalyi autót Fotó: Alpine

A vezérigazgató szerint Piastrinak egyszerűen ugyanazt az utat jelölték ki, amit az F1 jelenlegi élmenői közül már sokan végigjártak. „George Russell három évet töltött a Williamsben, egy jó iskolában, hogy beletanuljon a Forma-1-be, majd visszatérjen az anyahajóra. Charles Leclerc ugyanezt tette egy éven át a Sauberben, mielőtt visszament a Ferrarihoz. Verstappen és Vettel is ugyanezt tette, úgyhogy hosszú a lista. Normális, hogy visszamész ahhoz a csapathoz, amely annyit invesztált beléd, különösen, ha rólunk van szó.”

„Nem túlzok azzal, ha azt mondom, elképesztően csalódottak voltunk, mert arra számítottunk, hogy hű marad a befektetésünkhöz és a munkánkhoz. Úgyhogy, miközben követtünk el hibákat, úgy érezzük, hogy kiállunk értékekért. Az ő esetében ez nem történt meg. Nyilvánvalóan kihasználta a lehetőséget, hogy körülnézzen, és nagy valószínűséggel jobb ajánlatot kapjon. De úgy vélem, a dolgok okkal történnek, és nem feltétlenül osztozunk ugyanazokban az értékekben, így talán jobb is, ha külön folytatjuk.”

Csak a kifogásokat keresték

Kemény szavak ezek Rossitól, aki azt állítja, a CRB közleményében is kiemelt versenyzői szerződéssel kapcsolatos késlekedés okát nem náluk, hanem Piastriéknál kell keresni, az ausztrál pilóta menedzsmentje szerinte ugyanis folyamatosan kifogásokat keresett, hogy halogathassák a kontraktus aláírását.

„Elérték, ami akartak, ami az volt, hogy a rossz dolgokra koncentráljunk. Amikor mindent teljesítesz, ami tulajdonképpen az együttműködésünk nagy tartópilléreit jelentette, tényleg igazán érdekelnek az olyan dolgok, hogy hány napot kell marketingtevékenységgel töltened, vagy milyen pulóvert fogsz viselni, ha esik az eső? Tényleg úgy gondolják, hogy ezért nem jött létre az egyezség?” – tette fel a kérdést Rossi.

Laurent Rossi, Alpine
Rossi szerint ők mindent megtettek, sőt, még annál is többet Fotó: Alpine

„Számos alkalommal tettünk elé szerződéseket, és soha nem írta alá azokat. Úgyhogy nem lehet azt mondani, hogy soha nem volt rá lehetősége. Ott voltak a szerződések, csak nem írta alá azokat, úgyhogy ez a huszonkettes csapdája. Mindig lehet azt mondani, hogy nem volt ott a szerződés, de ott volt.”

„Amikor bejelentettük a tartalékpilóta megállapodást, elkezdődött a felkészítés. Tartalékpilótai fizetést kapott, a megállapodás másik része pedig az volt, hogy versenyzői ülést találjunk neki 2023-ra. Amint ez megtörténik, szerződést kötünk. Azt mondtuk: »Ez minden mást felülír, nincs szükségünk másra, meglesz a szerződésed, ez az, csináljuk!« De amikor ezután más dolgokra kezdesz mutogatni, hogy elvond az emberek figyelmét, majd azt mondd, hogy »Nem éreztem a szeretetet…« Elnézést, de én sokkal több szeretetet adtam, mint bármely másik csapat a pártfogoltjainak. És én látható szeretetről beszélek, nem hátbaveregetésről. Ez olyan szeretet, amit minden pilóta szeretne megkapni. Ha mindezt megkapod, nem beszélhetsz a szeretet hiányáról. És, amikor elkezded azt mondogatni, hogy »az akármilyen nyomtatvány nem a megfelelő pillanatban lett elküldve«, az, már bocsánat, de kifogás. Vagy velem vagy, vagy nem.”

Rossi úgy gondolja, végső soron egyetlen dolog miatt nem tudták megtartani Piastrit: azért, mert a McLaren több pénzt ajánlott neki. „Ez nem a határidők kérdésén múlt, hanem azon, hogy nyilvánvalóan a McLarenhez akart menni.”

A vezérigazgató szerint Piastri nem sportszempontból kapott jobb ajánlatot, mert szerinte azt nézve az Alpine-é még jobb is volt, mivel „mi gyári csapat vagyunk, és kiképeztük, valamint mindenkit ismer a csapatban.”

„Sokat hallok és olvasok arról, hogy ki volt a hibás és mi történt. Egyszerű. Valaki körbeszaglászott, jobb ajánlatot kapott, és úgy döntött, hogy elfogadja. Úgyhogy ne beszéljünk mellé, és próbáljunk megfelelő kifogásokat találni arra, hogy miért történt mindez. Tudjuk, hogy mi történt.”

Fernando Alonso, Alpine, Belga Nagydíj
Alonso eligazolása más tészta Fotó: Alpine

Alonso távozását megérti

Az Alpine vezére Piastri elvesztése mellett beszélt arról is, hogy Fernando Alonsóval nem tudtak szerződést hosszabbítani, és a kétszeres világbajnok aláírt az Aston Martinhoz. „Többet akart két évnél. Nem gondolom, hogy ez volt a hosszabbítás gátja, de ő ezt akarta, mi pedig nem tudtuk megadni neki. Szerintem a megállapodásunk továbbra is élt, és úgy hiszem, ezután kapott egy visszautasíthatatlan ajánlatot, olyat, amit mi nem tudtunk adni neki.”

„Remélem, hogy sportszempontból buta döntést hozott, mert ez azt jelentené, hogy továbbra is az Aston Martin előtt leszünk, de nem hibáztathatom azért, hogy elfogadott egy jobb ajánlatot, amennyiben ez történt. Fernando nagy bajnok, a sportágunk és a márkánk legendája. Továbbra is jól teljesít, kőkemény profi, úgyhogy nincs bennem rossz érzés, ilyen az élet, továbblépünk. Fernando volt az, aki lezárta ezt az ügyet.”

Forrás:Autosport

Friss