back to top
2024. november 22. 05:45

KezdőlapF1Kínos felvételek: így vált komédiává a Japán Nagydíj vége - soha nem...

Kínos felvételek: így vált komédiává a Japán Nagydíj vége – soha nem nem volt még olyan, mint Suzukában

-

Max Verstappen jó ideig abban a tudatban volt a Japán Nagydíj után, hogy az FIA hibázott, és tévesen nyilvánította őt világbajnoknak. Cikkünkben elmagyarázzuk, hogy mi vezetett a félreértéshez.

Óriási blamába szaladt bele az F1 a Japán Nagydíj végén. Azok után, hogy egy darut engedtek a pályára a verseny elején, majd a kelleténél egy körrel korábban leintették a futamot, illetve néhány nappal korábban nem közölték a csapatok 2021-es költségvetésének vizsgálati eredményeit akkor, amikor azt kellett volna, az FIA rövid időn belül látszólag a negyedik baklövését követte el – Binotto szerint az ötödiket, mert nem kellett volna megbüntetniük Charles Leclerc-t – azzal, hogy rosszul számolta ki a Szuzukában kiosztandó pontokat.

Végül azonban kiderült, hogy az FIA ezúttal pont, hogy résen volt, és a csapatokkal ellentétben betűről betűre ismerte a szabályokat, és akkor követett volna el hibát, ha nem osztja ki a teljes pontszámokat. A verseny leintését követő zűrzavar és komédiába illő események azonban így is nagyon rosszul festettek, és aligha tettek jót a sportág megtépázott hírnevének.

Az történt ugyanis, hogy mindenki – a csapatokat is beleértve – azt hitte, hogy mivel csak a versenytáv valamivel több mint 50%-át fogja tudni megtenni a mezőny, a tavalyi, lényegében versenyzés nélkül véget érő Belga Nagydíjat követően módosított pontozás lép érvénybe, és az első tíz minden tagja pontot szerez ugyan, de a 25, 18, 15, 12, 10, 8, 6, 4, 2, 1 szisztéma helyett 19, 14, 12, 10, 8, 6, 4, 3, 2, 1 rendszerben.

Ám, mint kiderült, a szabályokban benne maradt egy kiskapu, ami fölött az összes csapat és az FIA is elsiklott. Az egész, megreformált, a pontmennyiséget és a pontszerzők számát a megtett távtól függően változtató pontrendszert ugyanis sikerült úgy bevezetni, hogy az egyes eshetőségek mind csak olyan esetekre vonatkoznak, amelyekben egy futamot felfüggesztenek, majd nem tudják folytatni azt.

Magyarán: ha az történik, ami a tavalyi Belga Nagydíjon, hogy egy verseny elindul, majd piros zászlóval félbeszakítják, és többet nem indítják újra, akkor érvényes a szabálykönyvnek az a bekezdése, amelyben meghatározták, hogy 2 körnél kevesebb megtett kör esetén nem osztanak pontokat, illetve külön elosztás vonatkozik a 2 kör és legfeljebb 25%-os versenytáv, a 25% és 50% közötti versenytáv, az 50% és 75% közötti versenytáv, illetve a 75%-osnál nagyobb versenytáv megtételére.

Szuzukában viszont az történt, hogy a futamot elindították, ezután félbeszakították, majd újraindították, azaz már nem lehetett alkalmazni rá a megreformált pontrendszert. Ennélfogva pedig teljesen mindegy volt, hogy a versenyzők hány kört tesznek meg, mindenképpen teljes pontszámokat kaptak volna. Akkor is, ha az újraindítás utáni első körben leintik a versenyt.

Max Verstappen, Red Bull, Japán Nagydíj
Amikor Verstappen célba ért, biztos volt benne, hogy még nem lett világbajnok Fotó: Clive Rose/Getty Images/Red Bull Content Pool

Az FIA ráadásul precedensre sem támaszkodhatott, soha korábban nem volt ugyanis olyasmire példa, hogy egy futamot félbeszakítanak, majd újraindítanak, és a versenyben vezető pilóta nem teszi meg legalább a táv 75%-át. Ennek oka, hogy csak a 2021-es szezon előtt maximalizálták a versenyek hosszát 3 órában (előtte 4 volt, de ezt is csak a 2011-es, maratoni Kanadai Nagydíj után vezették be), azaz a rajt időpontjától számítva ennyi idő áll a mezőny rendelkezésére a versenyzéshez. Mivel Szuzukában a limit lejárta előtt 40 perccel folytatták a körözést, és addig csak 3 kört mentek, eleve lehetetlen volt megtenni legalább 75%-ot.

Egyébként arra is csak öt példa volt (1977 Osztrák Nagydíj, 1984 Monacói Nagydíj, 1991 Ausztrál Nagydíj, 2009 Malajziai Nagydíj, 2021 Belga Nagydíj), hogy a táv 75%-ánál kevesebbet menjenek a versenyzők, és csak az eredetileg megszerezhető pontok felét kapják.

Magyarán, az FIA helyesen járt el akkor, amikor a teljes pontszámokat kiosztotta, viszont így sem lehet felmenteni minden felelősség alól, még úgy sem, hogy a csapatok is legalább annyira felelősek, hiszen a szövetséggel közösen változtatták meg tavaly a szabályokat. Viszont, amikor biztossá vált, hogy a Japán Nagydíjon legfeljebb a táv 50%-a teljesíthető, és a kommentátoroktól kezdve a képernyők előtt ülő nézőkön át mindenki azt kezdte el számolgatni, hogy mennyi pontot oszthatnak ki, az FIA lehetett volna éberebb, amivel, és kommunikálhatta volna a csapatok és a világ felé, hogy a megtett távtól függetlenül ma mindenki teljes pontszámokat kap.

Az, hogy ez nem tette meg, még nagyobb blama annak tükrében, hogy ezen a futamon dőlhetett el a világbajnoki cím, és a futamot vezető Max Verstappennek esélye lett volna a leggyorsabb kör megszerzésével bebiztosítania az év végi elsőséget. A holland pilóta utólag azt mondta, nem bánja hogy „egy kicsit zavaros volt” a leintés utáni helyzet, sőt, valójában „eléggé viccesnek” találta, és már csak azért sem bosszankodik, mert semmiképpen sem tudott volna úgy áthaladni a célvonalon, hogy világbajnokként ünnepeljen a levezető körben, hiszen ekkor még úgy volt, hogy Charles Leclerc végzett a második helyen.

Max Verstappen, Red Bull, Charles Leclerc, Ferrari, Japán Nagydíj
Néhány percig azt hittük, hogy Leclerc lett a második, de végül nem Fotó: Clive Mason/Getty Images/Red Bull Content Pool

Leclerc-t viszont utólag megbüntették, aminek köszönhetően visszaesett a harmadik helyre, Verstappen pedig így, hogy teljes pontszámokat osztottak, már világbajnokként ünnepelhetett. Igen ám, de az immár kétszeres világbajnok holland azt nem vette figyelembe, hogy amennyiben már a futam közben mindenki számára világossá teszi az FIA, hogy a teljes pontszámok kerülnek kiosztásra, a Red Bull rámehetett volna a leggyorsabb körre (Verstappennek volt elég előnye egy ingyen kerékcseréhez), amivel a holland pilóta Leclerc eredményétől függetlenül bebiztosíthatta volna a címet. Persze, ez már csak részletkérdés, de minden bizonnyal neki és a nézőknek is jobb lett volna, ha rögtön a célbaérkezés után világossá válik, hogy végérvényesen eldőlt a vb-cím sorsa.

Verstappen és Pérez az FIA-n nevettek

Így viszont nemhogy nem dőlt el a befutónál, de a Red Bull még Leclerc büntetésének kiosztását követően is úgy vélte, hogy Verstappen nem lehet világbajnok. Mindezt annak ellenére gondolták így, hogy az FIA a büntetés kiosztása után jogosan világbajnoknak nyilvánította a hollandot, akivel a verseny utáni interjúkat készítő Johnny Herbert közölte ezt úgy, hogy Verstappen egyszer már nyilatkozott, és éppen csapattársa, Sergio Pérez következett volna a sorban.

Nem kicsit volt kínos a jelenet, ahogy Verstappen zavarában mosolyogva közölte: „Mit mondhatnék, ez elképesztő!” Valóban az volt, több szempontból is. Ezután a holland pedig inkább elment ünnepelni a csapattal ahelyett, hogy tovább nyilatkozott volna Herbertnek, miközben a képernyőn megjelent a „Max Verstappen 2022 Forma-1-es világbajnoka” felirat.

Azóta viszont Verstappen nyilatkozatának, illetve a rögtönzött ünneplés után a közte és Pérez, valamint Helmut Marko, a Red Bull tanácsadója között zajló beszélgetés hangját a technika segítségével feljavító és feliratozó Reddit-felhasználónak köszönhetően kiderült, hogy a Red Bull és a friss kétszeres világbajnok még ekkor is biztos volt benne, hogy az FIA rosszul számolt.

„Szerintem elbas*ták, szerintem még egy pontra szükségem van” – mondta Verstappen Péreznek a száját takarva, mire Pérez a tenyerét összecsapva nevetni kezdett, majd azzal viccelődött a szintén nevető csapattársával, hogy Austinban úgyis jobbak a bulik, így nem baj, ha ott lesz világbajnok.

Ezután a kettős elindult a pódiumceremóniára, majd ismét arról kezdett diskurálni, hogy az FIA elszámolta magát, ekkor pedig bejött a képbe Herbert is, aki szintén hitetlenkedve mondta Verstappennek, hogy a Red Bull szerint nem világbajnok, miközben a Sky Sports producere azt mondta a fülére, hogy igen.

Max Verstappen, Sergio Pérez, Helmut Marko, Red Bull, Japán Nagydíj
Verstappen és Pérez jót nevettek az FIA-n Fotó: Clive Mason/Getty Images/Red Bull Content Pool

A címvédő ezután még a pódiumceremónia előtt, a pihenőszobában is abban a tudatban volt, hogy nem nyerte meg a világbajnoki címet, később pedig így nyilatkozott a kavarodásról:

„A futam alatt fogalmam sem volt, hogy miként fognak dönteni a pontokkal kapcsolatban. A legfontosabb az volt, hogy megnyerjem a versenyt, de amint átszeltem a célvonalat, úgy voltam vele, hogy »Oké, ez egy csodálatos verseny volt, sok pontot szereztünk, de még nem vagyok világbajnok«. Aztán, amikor a futam utáni interjút adtam, a szerelőim hirtelen elkezdtek ünnepelni, én pedig csak álltam, hogy mi folyik itt? Aztán megtudtam, hogy Charles helyett Checo lett a második, de azt továbbra sem tudtam, hogy hány pontot szereztem. Aztán viszont átolvasták a szabályokat, és az FIA médiadelegáltja odajött, és közölte, hogy én vagyok a világbajnok. Úgyhogy ünnepeltünk, ezután viszont az emberek továbbra is azt mondták, hogy egy pont híján még nem vagyok világbajnok. Kicsit furcsa volt. Végül azonban lett elég pontunk, úgyhogy ismét világbajnokok lettünk” – összegzett a holland, aki egyébként megértő volt a szabályalkotókkal is. „Ha az ember nem ír elég szabályt, az nem jó, de ha túl sok a szabály, az sem. Mindig nehéz megtalálni az arany középutat” – mondta

A csapatok is felelősnek érzik magukat

A verseny után több csapatfőnök is megszólalt a pontozással kapcsolatos fejetlenségről. Általános vélekedés volt az, hogy az FIA helyesen járt el, de a jövőben be kell foltozni ezt a kiskaput a szabályokban. Illetve volt, aki hasonlóan felelősnek érzi magát, mint a Nemzetközi Automobil Szövetség, mondván a minden télen megtartott szokásos egyeztetéseken a csapatok is felhívhatták volna a figyelmet erre a pontatlanságra.

„Úgy gondoltuk, hogy csak a futam legalább 75%-ának megtétele esetén osztanak teljes pontszámokat, ezért úgy számoltunk, hogy egy pont híján nem leszünk még világbajnokok. Végül pedig Checo manővere Charles ellen hozta el Maxnak a bajnoki címet. Látszott, hogy [Verstappen] meglepett, és a csapat is az volt, de ez gyönyörű meglepetésnek bizonyult” – nyilatkozta Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke, majd hozzátetette, biztos benne, hogy változtatni fognak.

Max Verstappen, Christian Horner, Sergio Pérez, Red Bull, Japán Nagydíj
A Red Bull aztán rendesen megünnepelte Verstappen vb-címét Fotó: Clive Rose/Getty Images/Red Bull Content Pool

„Össze voltunk zavarodva, és azt gondoltuk, hogy nem osztanak teljes pontokat, ezért az előzetes számításaink szerint [Verstappen] nem válhatott világbajnokká. Végül tisztázták a helyzetet, ami rendben van, így egyszerűen csak elfogadtuk. Ez van. Ő a világbajnok, ez eléggé világos” – szögezte le Mattia Binotto, a Ferrari csapatfőnöke.

„Ez egy olya részlet, amit tisztáznunk kell a jövőre nézve, hogy mi a szabály valódi szándéka, és mit kell csinálnunk, hogy világos legyen. De nem aggódom túlságosan és nem vagyok nagyon csalódott. Elfogadom, ahogyan az FIA értelmezte, most pedig vitassuk meg. De nem fogok most következtetéseket levonni” – tette hozzá a svájci olasz.

„Sem az FIA-nak, sem a csapatoknak nem ez volt a szándéka az új szabályokkal. Úgy tűnik azonban, hogy elsiklottunk e fölött a kiskapu fölött, úgyhogy mindannyian felelősek vagyunk. Legközelebb meg kell próbálnunk jobb munkát végezni közösen” – mondta Andreas Seidl, a McLaren csapatfőnöke.

„Felelősnek érzem magam a történtekért, mert minden télen leülünk átbeszélni a szabályokat, és minden csapatnak megvan a lehetősége felvetni olyan pontokat, amelyek nem világosak. Még nem mentem bele a részletekbe a csapattal, hogy pontosan milyen kiskapu maradt benne, de mindennek, amit az FIA-val és az F1-gyel közösen meghatároztunk tavaly Spa után, csak akkor van értelme, ha a futam nem normális módon fejeződik be. Ez egyértelműen olyasmi, ami fölött mindannyian elsiklottunk. Ezen a télen mindannyiunk felelőssége, hogy bezárjuk ezeket a kiskapukat, ha maradt még máshol is” – zárta mondandóját a német szakember.

Friss