2024. április 19. 04:59

KezdőlapF1Räikkönen 2009-es esetét idézte a Ferrari újabb hibája, de a Scuderia megvédte...

Räikkönen 2009-es esetét idézte a Ferrari újabb hibája, de a Scuderia megvédte a védhetetlent

-

A Ferrari sportigazgatója szerint „jó teszt volt” a jövőre nézve az, hogy Charles Leclerc-t nem száraz pályára alkalmas abroncsokon küldték ki a Brazil Nagydíj időmérő edzésének harmadik szakaszára, és tanulni fognak a tapasztalatokból. A baj ezzel csak az, hogy négy, illetve 12 éve is megcsinálták ugyanezt.

Nem először próbálta megmagyarázni a Ferrari az idén, hogy miért hozott első és második ránézésre is teljesen logikátlan stratégiai döntést. A maranellóiaknak ezúttal sikerült intermediate gumikon kiküldeniük Charles Leclerc-t száraz pályára a Brazil Nagydíj időmérő edzésének harmadik szakaszában, miközben a másik kilenc autó egyaránt slick gumikon hajtott ki a bokszból.

Hogy mindezt tetézzék, a kivezető kör végén túl későn hívták be kerékcserére a monacóit, aki így még egy kört megtett, majd mire annak a végén kiállt slick gumikért, márt túl késő volt, hiszen addigra megérkezett az eső (már akkor is az lett volna, ha elsőre kijön, hiszen George Russell kicsúszása és a piros zászlós megszakítás miatt nem lett volna ideje gyorskört megtenni a lágy Pirelliken).

Leclerc már a Q3 kezdete előtt, a bokszutca végén állva gyanút fogott, és megkérdezte a rádióban, hogy „Én vagyok az egyetlen pilóta intereken?”, mire jött a válasz, hogy „igen.” Miután elkezdődött a Q3, és Leclerc kihajtott a bokszból, a 4-es kanyar előtt elengedte Sainz-ot, majd megkérdezte, hogy „Mit akartok, mit tegyek? Akkor is kezdjem el a kört, ha nem jön az eső?”, mire jött a jól megszokott „Mindjárt visszatérek hozzád” felelet, amit mérnöke néhány kanyarral később el is ismételt.

A Mercedesnél két nappal előre tudták, amit a Ferrari a Magyar Nagydíj közben sem látott

A 10-es kanyar környékén Leclerc közölte, hogy „Egyelőre egyáltalán nem esik”, mire mérnöke azt válaszolta, hogy „úgy hisszük, a 12-es kanyarban már igen”. Erre a monacói már kezdett kissé ingerültté válni, és azt mondta: „Igen, de nem eléggé. Értesítsetek!” A mérnöke válaszában megnyugtatta, hogy nyomja csak neki, és szólni fognak, Leclerc pedig rágyorsított a célegyenesre, a bokszbejárat felé száguldva pedig elkezdte sürgetni a csapatot, hogy végül közvetlenül a bejáratnál a mérnöke – már túl későn – a fülére üvöltse, hogy álljon ki a bokszba. A dühében gesztikuláló pilóta ezt egy „ez szép volt, ez szép volt, most már hagyjátok, hogy nyomjam” üzenettel reagálta le.

Ezután szinte egy teljes körig senki nem szólt semmit, egészen a hármas szektorig, ahol a határon autózó, de így is mindenkinél lassabb, eközben Pérezt feltartó Leclerc megkérdezte, hogy kiálljon-e, mire a mérnöke a bokszba rendelte, hogy feltegyék neki a slick gumikat. A pályára visszatérve Leclerc még információt kért az esőről, majd amikor mondták neki, hogy egyre jobban esik, közölte: „Mindent beleadok, aztán meglátjuk, kockáztatni fogok.” Erre természetesen már nem került sor, hiszen jött a piros zászló. „Ennyi volt, túlságosan esik” – nyugtázta a frusztrált monacói, aki még dühöngött egy sort, miután közölték vele, hogy mindenkinek sikerült mért kört megtennie a slick gumikon. „Szép, gyönyörű, kiba..ottul gyönyörű!”

Előre tudták, hogy az egyik pilótájuk nem lesz boldog

„Esőre számítottunk, ami soha nem érkezett meg. Beszélni fogok a csapattal, és megpróbáljuk megérteni, mit csinálhatunk jobban ilyen körülmények között. Mindenesetre elképesztően csalódáskeltő mindez. A tempónk megvolt. Elfogadtam a döntést, hogy intereken megyünk ki, utána pedig vártam az esőre, ami soha nem jött” – nyilatkozta Leclerc az időmérő után.

Ebben ugyanakkor nincs egészen igaza, hiszen az eső megjött, csak számára túl későn. De akkor miért döntött a Ferrari a köztes esőgumik mellett? Laurent Mekies sportigazgató – aki elismerte, hogy szembementek „az aranyszabállyal”, azaz, hogy mindig a pálya aktuális állapotának megfelelő gumit kell választani – elmondása alapján azért, mert „azonnali heves esőzésre számítottunk.”

Binotto elmagyarázta, miért nagyszerűek a Ferrari stratégái

Mekies emellett azt is elismerte, hogy azzal, hogy az egyik autójukat intereken, a másikat slickeken küldték ki, eleve elrendeltetett volt, hogy csak egy autóval érhetnek el jó eredményt (végül Sainz is csak ötödik lett). Azt viszont nem érzi úgy a francia szakember, hogy túlságosan mellé lőttek, amit az is mutat, hogy a körüket Kevin Magnussen mögött befejezők már megküzdöttek az esővel.

„Az eső nagyjából egy perccel jött túl későn Charles-nak, míg valószínűleg pont jókor Carlosnak” – jelentette ki Mekies, aki arra már nem tért ki, hogy a magának helyet hagyó, ezért a bokszkijáratig csak guruló Leclerc rendesen feltartotta a csapattársát, aki már ekkor szólt a rádióban, hogy azonnal engedjék őt el. Végül nagyjából fél percet töltött a monacói mögött, ami igencsak jól jött volna neki a mért körében a rohamosan romló körülmények miatt.

„Próbáltunk elsők lenni a sorban, de elég sok időt veszítettünk Charles, majd egy kicsit Kevin mögött. Ez azt jelentette, hogy [Magnussennek] valószínűleg szárazabb pálya állt a rendelkezésére, mint nekünk. Próbáltam nyomni neki, de valószínűleg egy kicsit túlvállaltam. Volt néhány nagy megcsúszásom, ami alighanem a második vagy a harmadik helyembe került. De az első hely me Keviné volt, megérdemli. Nagy rajongója vagyok és boldog vagyok miatta” – nyilatkozta Sainz.

„Jó teszt volt”

Noha dicséretes, hogy a Ferrari az idei számos egyéb nagy melléfogásához hasonlóan most sem kezdett el vádaskodni és nyilvánosan felelősökre mutogatni, alighanem most is átestek a ló túloldalára azzal, hogy úgy csinálnak, mintha semmi probléma nem lenne. Pedig nagyon is van, hiszen rajtuk kívül mindenkinek sikerült a megfelelő gumin kihajtania.

Mekies azt elismerte, hogy tanulniuk kell a történtekből, de ismét úgy csinált, mintha nem az F1 egyik élcsapata lennének, amelynek a stratégiai döntések terén a Red Bull-lal és a Mercedesszel kellene versenyeznie. „Nehéz időmérő volt, nagyon intenzív minden csapatnak. Olyasfajta időmérő, amelyen sok döntést kell meghozni. Némelyek működtek, mások kevésbé. Összességében egy kicsit frusztráló, mert mindkét autónkkal bejutottunk a Q3-ba, utána viszont kemény döntést kellett meghoznunk.”

Megalázó szavak – kőkeményen beleszállt a Ferrariba a Mercedes világbajnoka

A sportigazgató ezután hozzátette, hogy „sok-sok jó időmérőnk volt az idén, beleértve az olyanokat, amelyek a maihoz hasonló nehéz körülmények között zajlottak”, és „az ilyen nehéz helyzetekből midig sokat lehet tanulni arról, hogy miként kell helyes döntést hozni.”

A Sky Sportsnak pedig kifejtette, hogy „ez egy jó teszt volt a jövőre nézve”, és hogy „6-8-10 fontos döntést hoztunk meg egy óra alatt, mert a Q1-ben sem tudtuk, hogy intermediate gumikkal menjünk-e vissza a pályára, és vártunk, amíg nem láttuk Gasly kiváló köridejeit. Mindig van mit tanulni, a Q3-ban hozott döntés pedig igazán határeset volt.”

Évek óta tanulnak, csak nem jutnak előre

Amellett, hogy a Ferrari a sokadik melléfogást követi el az idén, a múltban is volt példa rá, hogy nem sikerült a megfelelő gumin kiküldeniük a versenyzőjüket. A 2018-as Japán Nagydíj időmérőjének záró perceiben Kimi Räikkönent és Sebastian Vettelt is intermediate abroncsokon engedték ki a száraz pályára, majd mire feltették nekik a slick gumikat, megjött az eső, és már azokon sem tudtak javítani. Räikkönen bukta a kevesebbet, miután ő 4. lett, Vettel viszont csak a 9. időt érte el.

Maurizio Arrivabene, a Scuderia akkori csapatfőnöke pedig nem volt annyira higgadt, mint Mekies, és közölte, hogy „nagyon mérges vagyok”, és „ami ma történt, az elfogadhatatlan.” „Nem először fordulnak elő ilyen hibák, és bár nem akarok ujjal mutogatni senkire, nagyon csalódott vagyok” – nyilatkozta a néhány hónappal később menesztett olasz.

Kimi Räikkönen, Ferrari, Malajziai Nagydíj, 2009
Räikkönennek felteszik az esőgumikat a 2009-es Maláj Nagydíjon Fotó: Scuderia Ferrari Press Office

És mennyire igaza volt abban, hogy nem először történt ilyesmi. Hiszen a Ferrari 2009-ben, a Maláj Nagydíjon Räikkönennel is eljátszotta ugyanezt, amikor az ötödik helyre felzárkózó Jégembernek a 19. körben feltették a teljes esőgumikat (!), és úgy küldték vissza a száraz (!) pályára. A rengeteg időt veszítő Räikkönen kénytelen volt a száraz aszfalton hihetetlen mértékben kopó abroncsokon három kört csúszkálni, mire megjött az eső, csakhogy addigra már elkoptatta a gumijait… A Ferrari pedig tetézte még a dolgot azzal, hogy amikor másodszor is a bokszba hívták a finnt, intermediate gumikat adtak neki, miközben az ömlő esőben a többiek már a teljes esőgumikat preferálták.

A versenyt végül félbeszakították, és már nem is indították újra, így csak a pontok felét osztották ki. A 14. helyen záró finn persze semmilyen pontot sem kapott.


Találkozz világklasszis rallyversenyzőkkel és szurkoljunk együtt a magyar menőknek! Csapj le Te is a Rally Hungary jegyekre, most még elővételes áron! Jegyek: https://rallyhungary.com/jegyek/


Forrás:The-Race.com

Friss