2024. március 29. 07:06

KezdőlapF1Így nyer értelmet a Red Bull érthetetlen döntése - Verstappen magának és...

Így nyer értelmet a Red Bull érthetetlen döntése – Verstappen magának és a csapatának is ártott

-

Max Verstappen és a Red Bull jóvoltából nem maradtunk újabb botrány nélkül az idei szezonban. A kétszeres világbajnoknak Brazíliában nem volt más célja, mint megmutatni csapatának és csapattársának, hogy nem lehet szórakozni vele, de ezzel alighanem magának ártott a legtöbbet. A Red Bull eközben a körülmények áldozatává vált, pedig nagyon igyekezett, hogy elkerülje a balhét.

Ki gondolta, hogy a költségplafon-túllépési balhé után lesz még egy botrány az idén, amelynek ráadásul ismét a Red Bull a főszereplője. Hogy lett, abban az energiaitalos csapatnak és az azt kirobbantó Max Verstappennek is nagy szerepe van, aki a Brazil Nagydíj végén, a következményekkel mit sem törődve beintett Sergio Péreznek és a saját csapatának, amikor az a mexikói pilóta elengedésére kérte.

„Már a nyáron mondtam nektek, srácok, úgyhogy ne kérdezzétek meg többször, rendben? Világos? Elmondtam az indokaimat és kitartok mellettük” – közölte a holland a csapatával a levezető körben, miután mérnöke arról érdeklődött, hogy miért nem engedte el az összetett második helyéért Charles Leclerc-rel meccselő Pérezt.

Hamarosan kiderült az is, hogy Verstappen egy múltbeli eset miatt tette, amit tett, és hogy vélhetően a Monacói Nagydíj időmérőjén történtek hagytak benne akkora tüskét, ami az ellenszegüléséhez vezetett. „Most megmutatta, ki ő valójában” – füstölgött közben Pérez a másik autóban, majd amikor a verseny után a Sky Sports riportere arról kérdezte, tudja-e, hogy mi lehet a csapattársának a baja, közölte, hogy fogalma sincs, és erről Verstappent kellene megkérdezni.

Pérez nagyon dühös Verstappenre, aki nem hajlandó elárulni, miért hányt fittyet a csapatutasításra

A hollandot meg is kérdezték, de nem erősítette meg, hogy Pérez szándékos monacói autótörése áll a háttérben, noha nem is tagadta azt. De minden bizonnyal az áll, ami felvet néhány kérdést.

Mit nyerhetett mindezzel Verstappen?

Röviden: semmit. Már réges-régen bebiztosította a világbajnoki címet, és a hatodik helyen haladt a Brazil Nagydíj végén, aminek a megszerzése az ő helyzetében pontosan ugyanakkora jelentőséggel bír, mintha hetedikként intik le. Verstappen egyszerűen csak makacsul tartotta magát egy korábbi ígéretéhez, és megmutatta, hogy senki és semmi nem tántoríthatja el attól, hogy kiegyenlítse a tartozását. Merthogy a futam után ő és Christian Horner is elmondta, hogy amennyiben a szezonzárón Péreznek segítségre lesz szüksége a csapattársától, azt meg fogja kapni. Verstappen tehát úgy véli, hogy ezzel kvittek Pérezzel, és most visszaadta a kölcsönt a mexikóinak. A kérdés, hogy milyen áron tette mindezt.

Nem most először fordul elő, hogy egy pilóta nem engedelmeskedik a csapatutasításnak, de ennek általában nyomós oka van. Vagy nem akarja odaajándékozni a másiknak a győzelmet (Barrichello, 2002, Ausztria), vagy pont, hogy azt akarja megszerezni (Vettel, 2013, Malajzia), vagy nem érzi igazságosnak a csapatutasítást, vagy egyszerűen csak világos üzenetet küld a csapatának azzal, hogy ő nem az a félreállós típus, különösen akkor nem, ha nincs rá a főnökeinek alapos oka.

Kiderült, amiről eddig mindenki mélyen hallgatott – ezért szegült ellen Verstappen

Utóbbit tette Verstappen a 2015-ös Szingapúri Nagydíjon, amikor a 8. helyen haladva nem állt félre csapattársa, Carlos Sainz elől, hogy az egy körrel frissebb gumikon haladó spanyol is megpróbálhassa megelőzni Sergio Pérez Force Indiáját. Sainz a szezon során addig háromszor engedelmeskedett a csapatutasításnak, és engedte el Verstappent, míg Verstappennek ez volt a harmadik olyan húzása, hogy ezt nem tette meg. Persze, a Red Bull valószínűleg ezek nélkül is Verstappent léptette volna elő 2016-ban, de valahol érthető – közvetítsen bármilyen üzenetet is a csapata felé –, hogy 18 évesen az ember nem akarja elengedni azt, akit feltétlenül le kell győznie ahhoz, hogy előrelépjen a karrierjében.

A múlt hétvégi Brazil Nagydíjon Verstappen azonban nemhogy győzelmet, de még csak dobogós helyezést sem kellett feladjon, és kétszeres világbajnokként semmit nem kellett bizonyítson annál a Red Bullnál, amely 100%-ban az ő csapata, egy olyan csapattárs ellen, aki amellett, hogy számos alkalommal segített már neki, abszolút nem jelent rá veszélyt sem rövid, sem közép, sem hosszú távon. Interlagosban egyszerűen csakis az vezérelte a hollandot, hogy megmutassa: amit ő egyszer megígért, azt be is tartja.

Miért kérte meg a Red Bull Verstappent arra, amiről tudták, hogy nem teszi meg?

Joggal merül fel, hogy miután a holland saját elmondása szerint többször leszögezte már a csapatnak, hogy nem fog félreállni Pérez elől, a Red Bull mégis miből gondolta, hogy megteszi. Verstappent ismerve pontosan tisztában kellett volna legyenek azzal, hogy a versenyzőjük milliók szeme láttára is ellen fog szegülni, és nem csak a csapatmegbeszéléseken volt ennyire határozott. És alighanem tisztában is voltak.

Itt a bizonyíték, hogy Pérez szándékosan törhette össze a Red Bullt Monacóban

Az egyetlen logikus magyarázat így az, hogy a Red Bull egyszerűen sarokba szorult azzal, hogy a verseny végén Verstappen és Pérez egymás mögé került. A biztonsági autós újraindítás után a 3. helyről rohamosan visszaeső mexikói a 65. körben veszítette el az ötödik helyet Fernando Alonsóval szemben, azaz ekkorra került csapattársa elé. A kör végére Verstappen már DRS-távolságon belül volt, de egészen a 66. kör végéig semmilyen üzenetet nem kapott a rádión, azaz a csapat nem szólt a fülére, hogy ne előzze meg Pérezt, miként ő sem kérdezte meg, hogy mitévő legyen. Vajon azért nem mondtak ilyesmit a fülére, mert tisztában voltak vele, hogy nem fog eleget tenni a kérésnek?

A 66. kör végén ehelyett inkább azzal az üzenettel „engedélyezték” neki Pérez megelőzését, hogy „gyerünk, rabolj pontokat Alonsótól és Leclerc-től”. Verstappen erre sem reagált, helyette szó nélkül kifékezte Pérezt a célegyenes végén, és elindult Alonso és Leclerc után.

Miután mindössze néhány tizeddel volt gyorsabb az Alpine-nál és a Ferrarinál, utóbbi ráadásul közel 3 másodpercre volt tőle, nem sok esély mutatkozott rá, hogy elkaphatja őket, mint ahogyan nem is kapta. Az utolsó kör felénél pedig érkezett is a kérés (!) Gianpiero Lambiase részéről. Az üzenet így hangzott: „Max, ha nem tudod megelőzni Fernandót a 12-es kanyar kijáratáig, vissza tudod engedni Checót, kérlek? Engedd vissza Checót!”

Max Verstappen, Sergio Pérez, Red Bull, Brazil Nagydíj
Verstappen elöl, Pérez mögötte Fotó: Chris Graythen/Getty Images/Red Bull Content Pool

Verstappen mérnöke tehát elsőre még csak nem is utasított, hanem kérdezett, ami a körülmények utólag nyer igazán értelmet. Verstappennek nem jött össze az előzés, de a 12-es kanyar után sem állt félre, amikor mérnöke már jóval határozottabban szólt a fülére: „Ne foglalkozz a DRS-el, Max, engedd el Checót, engedd el Checót!”. Majd jött egy utolsó, már inkább könyörgésnek hangzó felszólítás: „Max, engedd el Checót, kérlek!”

A többit már tudjuk, Lambiase ezután kérdőre vonta a hollandot, aki közölte, hogy már a nyáron elmagyarázta, hogy miért nem fog félreállni.

Utólag már igencsak nyilvánvaló, hogy a Red Bull mindenáron el akarta kerülni a csapatutasítás alkalmazását, mert pontosan tudták, hogy Verstappen nagy valószínűséggel nem fog eleget tenni annak. Ezért hozták meg azt a teljességgel logikátlan döntést – valójában nem is volt más választásuk, hiszen Verstappen úgysem maradt volna Pérez mögött –, hogy 5 körrel a vége előtt Alonso és Leclerc után küldik a hollandot.

Hiszen mivel lett volna jobb az Péreznek, ha Verstappen Leclerc előtt végez? Semmivel, mert csak két pontot rabolt volna el a monacóitól, ami pontosan ugyanannyi, amennyit Péreztől elvett azzal, hogy megelőzte. Persze, mondhatjuk, hogy ebben az esetben Verstappen és a Red Bull is több pontot szerez, csakhogy egyiküknek sem volt már szüksége erre. A legfontosabb a csapatnak az volt, hogy maximalizálja Pérez pontjait, amit a legegyszerűbben úgy tehetett volna meg, ha a mexikói mögött tartja Verstappent.

Új részletek a Verstappen–Pérez botrányról – ekkor ismerhette be a mexikói a szándékosságot

A Red Bullnál viszont minden bizonnyal abban bíztak, hogy el tudják kerülni a csapatutasítást azzal, hogy Verstappen elkapja Leclerc-t, amivel ugyanannyit segített volna Péreznek, mintha mögötte marad, de nem kellett volna megmagyarázni a világnak vagy azt, hogy miért nem volt csapatutasítás, vagy azt, hogy Verstappen miért ignorálta azt. De mivel Alonsót sem tudta elkapni, jött a versenymérnök félszeg, és nem mellesleg szintén logikátlan üzenete, hogy amennyiben az utolsó kanyarig nem előzi meg a spanyolt, adja vissza a helyet Péreznek. És ha megelőzte volna, azzal mit nyer a Red Bull? Akkor ugyanúgy elvett volna két pontot a második helyre pályázó Péreztől, gyakorlatilag a semmiért.

A Red Bull tehát a lehető legrosszabb helyzetbe került, amihez a körülmények összjátéka is kellett. Ha nincs Verstappen ütközése Hamiltonnal, vagy ha nem jön be a hajrá előtt a biztonsági autó, ez a forgatókönyv biztosan nem valósult volna meg.

Verstappen ezzel csak magának és a csapatnak ártott

Az csak ezután derül ki, hogy ez az egész ügy törést jelent-e Verstappen és Pérez kapcsolatában, de ha igen, annak a holland pilóta is megihatja a levét. Pérez kijelentése, miszerint csapattársa miatta mondhatja magát kétszeres világbajnoknak, ugyanis megállja a helyét. Hiszen, ha a mexikói a tavalyi Abu-dzabi Nagydíjon nem tartotta volna fel annyi ideig Lewis Hamiltont, a verseny végi biztonsági autós fázis elején a Mercedesnek lett volna elég ideje lecserélni Hamilton kerekeit úgy, hogy a brit Verstappen elé térjen vissza, és a lágy keveréken simán megnyerje a versenyt.

Persze, nem ez volt Pérez egyetlen, Verstappent segítő tette. Például Törökországban is hősiesen küzdött Hamilton ellen, de az idén is minden alkalommal elengedte Verstappent, amikor a csapat erre kérte. De kérdés, hogy a jövőben is ugyanezt teszi-e.

Sergio Pérez, Red Bull, Lewis Hamilton, Mercedes, Abu-dzabi Nagydíj, 2021
Pérez Hamilton előtt tavaly Abu-Dzabiban Fotó: Lars Baron/Getty Images/Red Bull Content Pool

„A csapat érdekeit mindig a sajátunk elé fogjuk helyezni” – mondta Brazíliában Pérez, mire a The-Race.com újságírója megjegyezte neki, hogy fontos lehet azt érezni, hogy az embernek ugyanannyi esélye van csapaton belül a jó eredményre, mint a csapattársának. „Igen, egyértelműen. Máskülönben számomra ennek nincs értelme” – válaszolta Pérez.

És ki tudja, mi lesz akkor jövőre, ha Pérez elkezdi azt érezni, hogy nem becsülik meg a Red Bullnál. Hiszen senki sem garantálja, hogy az energiaitalosok 2023-ban is dominálni fognak, és Verstappennek nem lesz majd szüksége hasonló segítségre, mint 2021-ben. Éppen ezért lett volna üdvözítő félretenni a hollandnak sérelmeit, és a tágabb képet néznie, arról nem is beszélve, hogy története során a Red Bull még soha nem robbantott bankot, azaz nem lett az övé mindkét világbajnoki cím és az egyéni összetett első két helye egyazon évben. Most viszont az lehet, ami nemcsak Péreznek, hanem a csapatban dolgozóknak is fontos, különösen, ami a mexikói pilóta garázsoldalán tevékenykedőket illeti. Nem lenne meglepő, ha lenne közöttük olyan, aki most csalódott Verstappenben, és ,ha Abu-Dzabiban két ponton fog múlni az összetett második helye Péreznek, nem felejti majd el ezt könnyen a hollandnak.

Hogy Verstappenre és a csapatban betöltött szerepére bármilyen hatással lesz az ellenszegülés, arra azért persze nem szabad nagy összegben fogadni, hiszen továbbra is ő lesz az istálló középpontjában, és a Red Bull továbbra is hajlandó lesz szemet hunyni az ehhez hasonló esetek fölött azért, hogy biztosítsa aranytojást tojó tyúkja lelki egyensúlyát.

Kérdés, hogy amennyiben Pérez jövőre minden-mindegy alapon elkezd magáért versenyezni, és esetleg úgy lesz vele, hogy a szerződéshosszabbítást is megéri kockára tennie azért, hogy – ha már úgysem nyerhet – megmaradjon az önbecsülése, mennyire lesz könnyű megőrizni a nyugodt légkört a csapaton belül, és elmagyarázni Verstappennek, hogy a kulcspillanatokban se számítson semmilyen segítségre a csapattársától, aki majd komolyabb ellenállás nélkül kapitulálni fog az őt támadó Hamiltonnak, Leclerc-nek, Sainznak, Russellnek, ha az frissebb gumikon esik a nyakára.


Találkozz világklasszis rallyversenyzőkkel és szurkoljunk együtt a magyar menőknek! Csapj le Te is a Rally Hungary jegyekre, most még elővételes áron! Jegyek: https://rallyhungary.com/jegyek/


Friss