2024. április 26. 01:31

KezdőlapF1Betiltották a Mercedes trükkös megoldását az F1-ben

Betiltották a Mercedes trükkös megoldását az F1-ben

-

Az FIA módosított a jövő évi F1-es technikai szabályzaton, így a Mercedes új első szárnya nem felel meg az előírásoknak. A csillagos istálló a szezon utolsó hétvégéin tesztelte az elemet, de éles körülmények között egyszer sem vetették be.

A héten ülésezett idén utoljára a Motorsport Világtanács, és ahogyan az ilyenkor lenni szokott, hoztak néhány döntést az FIA égisze alá tartozó sorozatokat illetően. Arról már beszámoltunk, hogy kijelölték a jövő évi F1-es sprintfutamok helyszíneit, valamint a 2023-as szezonra enyhítenek a koronavírus-járvány miatti szigorításokon, ám egy látszólag sokkal kisebb mértékű módosításról is döntöttek, amelynek nagy jelentősége van.

Ezzel a nézőket megosztó döntéssel tenné izgalmasabbá az F1 a következő szezon hajráját

Szokás szerint néhány ponton változtattak a jövő évi technikai szabályzaton, aminek a Mercedes látta kárát. A brackley-i istálló az USA Nagydíjra nagy fejlesztési csomaggal készült, amelynek része volt egy új első szárny is. Ezt az elemet azonban soha nem vetették be éles körülmények között, és most már az is eldőlt, hogy nem is fogják.

Véget ér az F1-es világbajnok száműzetése, változnak az előírások

Az alkatrészt az austini szabadedzéseken használták először, de az időmérőn és a futamon nem, mivel nem gyártottak le eleget belőle. A riválisoknak azonban így is szemet szúrt, és többen is úgy gondolták, hogy a Mercedes illegális módon akart aerodinamikai előnyhöz jutni. Éppen ezért lobbizásba kezdtek az FIA-nál.

A Mercedes ugyanis trükkös módon csatlakoztatta egymáshoz a felső és a középső szárnyelemet, és ők maguk sem próbálták titkolni, hogy ezzel teljesítménybeli előnyhöz akartak jutni. Az öt darab elemmel csökkenteni próbálták az abroncsok okozta légmozgást, vagyis az alkatrésznek valóban volt aerodinamikai szerepe. Ráadásul ezzel párhuzamosan az aktuálisan mögöttük haladót is nehezebb helyzetbe hozták volna a nagyobb mértékű turbulens levegő miatt, ami teljes mértékben ellentmond az idén bevezetett szabályrendszer szellemiségének.

A korábbi szabályzat úgy szólt, hogy ezen elemek elsődlegesen csak mechanikai, szerkezeti vagy mérési célt szolgálhatnak, és a Mercedes ezt próbálta kihasználni, mondván, hogy az aerodinamikai cél csak másodlagos. Az FIA azonban becsukta ezt a kiskaput, és kihúzta az „elsődleges” szót a technikai szabályzat 3.9.8-as cikkelyéből. Mindezt tette annak ellenére, hogy korábban engedélyezte az alkatrész kifejlesztését, Mexikóban viszont már szabálytalannak minősítette, így a brackley-iek ott is csak a szabadedzéseken vetették be.

A döntésnek akár nagy jelentősége is lehet, de aligha fog akkora port kavarni, mint a legutóbbi, ennél jóval nagyobb horderejű módosítás. Akkor ugyanis úgy döntöttek, hogy változtatnak a padlólemezre vonatkozó előírásokon, hogy mérsékeljék a pattogást. Ez utóbbi pedig nem csak egy csapatot érintett, mint a mostani.

Friss