A Red Bull technikai igazgatójának nem tetszik, amikor a többiek azt hangoztatják, hogy nem kaptak valódi büntetést a költségplafon-túllépésért, és úgy véli, igenis nehéz dolguk lesz. Adrian Newey ugyanakkor úgy van vele, meg is könnyíthetik a helyzetet.
A Red Bull a 2021-es költségvetési plafon túllépése miatt kapott büntetésnek köszönhetően jövőre messze a legkevesebb időt fordíthatja majd a mezőnyből aerodinamikai tesztelésre. Mivel ők végeztek a konstruktőri tabella élén, eleve ők tölthették volna a legkevesebb időt szélcsatornás és CFD-tesztekkel 2023-ban, de a túlköltekezés miatt további levonást kaptak, így a 7. helyezett csapat idejének csak 63%-a jut majd nekik. Eredetileg ez az érték 70% lett volna, ami 5%-al kevesebb, mint a konstruktőri második Ferrarié, és 10%-al, mint a harmadik helyezett Mercedesé. A differencia így azonban 12, illetve 17%.
A riválisok ugyanakkor előszeretettel hangoztatták, hogy a Red Bull olcsón megúszta a szabályszegést, és a valóságban nem lesz valódi hatása a büntetésnek. Pierre Wache, az energiaitalosok technikai igazgatója azonban nem ért egyet ezzel.
Nagy dobásra készül Red Bull? – ezzel az autógyártóval szövetkezhet az energiaitalos csapat
„Ez a fő eszközünk az autó fejlesztésére a szezon során. Feldühít, amikor azt hallom, hogy emberek azt mondják, talán nem volt elég súlyos a büntetés. Ha megnézzük, hogy miként épülnek fel a szabályok, látszik, hogy már eleve hátrányból indulunk a teljesítmény-kiegyenlítés miatt. Ez már alapból fájó, hát még akkor, ha rájön egy újabb büntetés” – nyilatkozta a szakember a RacingNews365.com-nak.
„Az FIA a csapatok hozzájárulásával vezette be ezt a rendszert. Ha ezeknek az intézkedéseknek nem lenne hatása, a szövetség természetesen soha nem vezette volna be. Öt százalékos eltérés van konstruktőri helyezésenként a szélcsatornás tesztekre és szimulációkra fordítható időben. Az öt százalék eleve súlyos büntetés, de mi ennek tetejébe újabb öt százalékot kapunk, így szinte két pozíciónyi fejlesztési időtől esünk el, szóval hatalmas a különbség a többiekhez képest” – magyarázta Wache, majd előállt egy focis példával, mondván, hiába van ott a csapatban Lionel Messi, ha ez a csapat csak 10 emberrel játszhat.
Newey optimistább
Eközben Adrian Newey, a Red Bull sztártervezője nem ennyire borúlátó, és úgy van vele, hogy csak rajtuk múlik, hogy hátrányt szenvednek-e. „A szélcsatornás tesztelésre fordítható idő csökkentése azt jelenti, hogy kevesebb alkatrészt és ötletet értékelhetünk ki. Ha igazán okosak vagyunk, és mindig a megfelelő elemeket helyezzük fel a modellre, akkor természetesen nem jelent majd nagy különbséget [a büntetés]” – mondta a csapat által közzétett videóban.
Mostantól (a büntetés már életbe lépett) a Red Bullnál tehát még inkább fontos lesz, hogy milyen gyorsan lesznek képesek a CFD-szimulációk során tesztel elemeket a szélcsatornába, majd onnan az autóra vinni, és mennyire pontosak a számításaik. Lévén a riválisok szerint eddig is a gyorsaság volt a fejlesztések terén a Red Bull egyik erőssége, bizakodhatnak, hogy ki tudják használni ezt a képességüket.
Újabb házon belüli konfliktus a Red Bullnál? – bármikor távozhat a kulcsember
Abban viszont a Ferrari és a Mercedes is reménykedhet, hogy még ha nem is köti meg teljesen a Red Bull kezét a büntetés, szorosabbá teheti a versenyt.
„A Ferrari nem fog pihenni, ki fogják küszöbölni a gyengeségeiket – mondta Newey. – Volt néhány megbízhatósági gondjuk, és elkövettek hibákat a bokszfalon is. Úgyhogy vissza fognak vágni. Emellett láttuk, hogy a Mercedes olyan autóval kezdett, amelynek a tempója messze volt az élmezőnyétől, majd addig fejlesztették, hogy megnyerték vele az utolsó előtti versenyt. Tudjuk, hogy ők is ott lesznek, szóval biztosan kemény év lesz.”