2024. április 20. 12:44

KezdőlapF1A Ferrari kis híján megfogta az isten lábát – vajon így már...

A Ferrari kis híján megfogta az isten lábát – vajon így már rég újra világbajnokok lennének?

-

Adrian Newey elárulta, a hibrid korszak elején közel volt ahhoz, hogy a Ferrarihoz szerződjön. Ennek oka, hogy a Red Bull rendkívül gyenge motort kapott a Renault-tól, és a francia gyártó nem mutatott hajlandóságot a fejlődésre.

A Red Bull idén végleg visszatért a csúcsra, hiszen a tavalyi évvel ellentétben 2022-ben az egyéni mellett a konstruktőri bajnokságot is sikerült megszerezniük. Ez nagyban Adrian Newey-nak, a csapat technikai főigazgatójának köszönhető, aki a 2010-es évek eleje után ismét hatalmas szerepet vállalt egy világverő autó megtervezésében. Azonban nem sokon múlt, hogy az események teljesen másképpen alakuljanak.

Dühös a Red Bull technikai igazgatója a riválisokra – Newey szerint nincs minden veszve

Az elmúlt években Newey ismét közelebb került az F1-es projekthez, pedig egy időben igencsak eltávolodott a sportágtól, és más területen dolgozott. Ennek oka 2014-ben keresendő, amikor debütáltak az új, hibrid motorok. Abban az évben aerodinamikai szempontból a Red Bullt tartották a legjobb autónak, ám a Renault motorja annyira gyengére és nem mellesleg megbízhatatlanra sikeredett, hogy a brit szakember kis híján a riválishoz szerződött.

„Akkoriban eléggé kiábrándultam az egészből, hogy őszinte legyek – nyilatkozta a The-Race.com-nak. – Majdnem elmentem a Ferrarihoz, de nem tettem. Bár boldog voltam a Red Bullnál, és nem igazán akartam csapatot váltani, az egyetlen dolog, ami ezen gondolat irányába terelt, hogy ott ragadtunk egy versenyképtelen motorral.”

Hogy valójában mennyire állt közel a Ferrarihoz való távozáshoz, azt nem tudni, mindenesetre a maranellóiak alighanem a legnagyobb örömmel csaptak volna le Newey-ra. A 64. születésnapját karácsony másnapján ünneplő szakember nemcsak a bikásoknál, hanem előző két munkahelyén, a Williamsnél, majd a McLarennél is nagyot alkotott, és az általa tervezett autók összesen 12 egyéni és 11 konstruktőri bajnoki címig jutottak. Ezzel szemben a Ferrari a hibrid korszakban legjobb esetben is csak az idény közepéig tudott versenyben lenni a bajnoki címért, és nár garancia nincs rá, azért a történelem azt sugallja, hogy vele előrébb jutottak volna.

Ami a Renault-t illeti, Newey-nak nem csupán az volt a gondja, hogy a motor ellehetetlenítette őket abban, hogy a győzelemért küzdjenek, hanem a hozzáállásukat sem tartotta megfelelőnek. Nem véletlen, hogy a két fél a 2018-as szakításig rengeteg verbális csörtét vívott egymással, elsősorban a két csapatfőnök, Christian Horner, illetve Cyril Abiteboul főszereplésével.

„Volt egy beszállítónk, amellyel kapcsolatban úgy tűnt, hogy jobban érdekli az F1-es szereplés marketingoldala, mint a tényleges versenyképesség – emlékezett vissza Newey. – Ha egy motorpartner olyan erőforrással rukkol elő, amely elmarad a riválisainkétól, de valódi akaratot mutat a javulásra és az előrelépésre, azt az ember elfogadja. Azonban egy olyan, amely nem ismeri el, hogy le van maradva, és nem úgy tűnik, hogy érdekli, hogy bármit is tegyen ez ügyben, az már sokkal nehezebb. Így aztán elvesztettem a motivációmat. Még mindig élveztem az F1-et, de már nem úgy.”

Newey ebben az időszakban inkább az Aston Martin Valkyrie projektjére fordította figyelme legnagyobb részét, aztán 2019-ben megjött a Honda. Bár eleinte a japánokkal sem tudtak harcolni a világbajnoki címért, fokozatosan, lépésről lépésre fejlődtek, tavaly pedig drámai küzdelemben sikerült megszerezni az egyéni világbajnoki címet Max Verstappen révén. Ekkor már a technikai főigazgató is egyre nagyobb örömét lelte az F1-ben, hiszen a japánok hozzáállása nyilvánvalóan nagyon eltért a Renault-étól.

Már kulcsfigurájának visszavonulására készül a Red Bull

„Nem akartam csapatot váltani, és itt jött képbe az utcai autó projektje – magyarázta Newey. – Ez egy ideig motivált és lefoglalt, aztán amikor aláírtuk a megállapodást a Hondával, és világossá vált, hogy van egy partnerünk, amely lehetséges, hogy még nem egészen ott tart [ahol kellene], de egyértelműen megvan benne a lendület és a motiváció, hogy eljusson odáig. Ez megváltoztatta a dolgokat.”


Találkozz világklasszis rallyversenyzőkkel és szurkoljunk együtt a magyar menőknek! Csapj le Te is a Rally Hungary jegyekre, most még elővételes áron! Jegyek: https://rallyhungary.com/jegyek/


Friss