back to top
2024. november 22. 05:02

KezdőlapF1Andretti keményen beleszállt az ellenálló F1-es csapatokba

Andretti keményen beleszállt az ellenálló F1-es csapatokba

-

Michael Andretti úgy véli, a csapatának beszállását ellenző F1-es istállók kapzsi módon viselkednek, és nem a sportág érdekeit nézik, ellentétben az FIA elnökével. Az amerikai üzletember tagadta a motorral kapcsolatos feltételezéseket.

Ahogyan mi is beszámoltunk róla, az Andretti nemrég hivatalosan bejelentette, hogy a General Motorsszal közösen csatlakozni szeretne a Forma-1 mezőnyéhez. Ennek kapcsán ahogyan korábban, úgy most sem lelt támogatásra az F1-es csapatok részéről, amin egyrészt nem lepődött meg, másrészt viszont keményen kritizálta őket.

Nagy múltú márka tette hivatalossá, hogy csatlakozni akar a Forma-1 mezőnyéhez

Nemrég mi is összeszedtük, hogy mi állhat a visszautasítás hátterében. A lehetséges okok közül többről is elmondható, hogy közvetlenül vagy közvetetten, de pénzügyi hátterű. Az egyik ilyen, hogy ha egy új istálló beszáll az F1-be, akkor a bevételek nyilvánvalóan többfelé oszlanak, így egy alakulat kevesebb pénzhez jut a sportág révén. Ezt papíron a 200 millió dolláros összeg ellensúlyozná, amit minden új résztvevőnek be kell fizetnie, de a jelenlegi istállók állítólag keveslik ezt, és nem gondolják, hogy hosszú távon megérné nekik bárki mást is odaengedni a húsos fazékhoz. Michael Andretti viszont finoman szólva sem ért egyet ezzel a hozzáállással.

Ez áll a legújabb F1-es botrány hátterében

„Minden a pénzről szól – nyilatkozta a Forbesnak adott interjújában. – Először is azt hiszik, hogy a bevételük egytizede eltűnik, emellett nagyon kapzsi módon gondolkoznak, mert szerintük az összes amerikai szponzort is elvisszük. Az egész a pénzéhségről szól, és arról, hogy saját maguk [érdekeit] nézik, nem pedig azt, hogy mi a legjobb a sorozat általános növekedése szempontjából.”

Az ügy hátterében egy FIA kontra F1 konfliktus is kezd kibontakozni. A Forma-1 hamar reagált a bejelentésre, amiből kiolvasható, hogy semmiképpen nem várják tárt karokkal az új érkezőt. Ellentétben Mohammed bin Szulajmmal, a szövetség elnökével, aki nem sokkal Andrettiék közleménye előtt jelentette be, hogy szeretné megnyitni az utat más csaptok előtt. Nyilvánvalóan nem kérdés, hogy az egykori pilóta szerint melyik fél kezeli helyesen a szituációt, ugyanakkor leszögezte, hogy nem érték váratlanul a fejlemények.

„Nem lepődtem meg – jelentette ki. – A tulajdonosok az F1-ben saját magukkal törődnek, nem azzal, hogy mi a legjobb a sorozatnak. Ez a különbség Mohammed elnök és a csapattulajdonosok között. Mohammed elnök a sportág jövőjét tartja szem előtt. Mohammed érti [a lényeget]. Ő egy versenyző, és megérti, hogy a sorozatnak szüksége van még egy vagy két csapatra. Ez egy FIA-bajnokság, és az ő kezében van a legtöbb ütőkártya, hogy az érdeklődés növekedni kezdjen.”

A negatív fogadtatás miatt Andretti akár visszakozhatna is, de hangsúlyozta, hogy nem adja fel ilyen könnyen. Számára ugyanis kifejezetten jó érzés lenne bebizonyítani, hogy neki van igaza. „Az embernek a munkájára kell koncentrálnia, és nem szabad hallgatnia a negatív gondolkodásúakra – magyarázta. – Én motivációként használom a véleményüket, mindig jó móka elhallgattatni őket.”

Michael Andretti, 2021
Michael Andretti (Fotó: Penske Entertainment: Chris Owens)

A csapatokat az sem győzte meg, hogy a General Motors révén egy nagy márka, a Cadillac is ott lenne a Forma-1-ben. Ennek egyik oka a motorszállításhoz köthető. Sajtóértesülések szerint a beszállás esetén az a legvalószínűbb forgatókönyv, hogy az új alakulat a Renault-tól vásárol erőforrást, amit átbrandelnek Cadillacre. Mindez a azért nem nyerné el a motorgyártók tetszését, mert így az új alakulatnak sokkal kevesebbet kellene költenie erre, mint nekik, akiknek ki kell fejleszteniük az új technológiát. Andretti azonban tagadta, hogy ez lenne a terv.

„Ez egy pletyka, ami nem igaz, a Cadillac nagyon is részt vesz majd az autó gyártásában – fogalmazott. – Ha bekerülünk, 2025-ben nem lesz még új motor, így a most használt formulával kellene mennünk. 2026-ban viszont több dolgot is tehetünk egy másik gyártóval közösen. Nem egy átcímkézett motor lenne, mert az erőforrás részben a Cadillac szellemi tulajdonát képezné.”

Friss