2024. április 16. 23:29

KezdőlapF1Kirúgja a hibázó stratégákat?, Leclerc lesz az első számú? - ezekre is...

Kirúgja a hibázó stratégákat?, Leclerc lesz az első számú? – ezekre is válaszolt a Ferrari új csapatfőnöke

-

Először nyilatkozott a sajtónak munkába állása óta a Ferrari új csapatfőnöke. Frédéric Vasseur több fontos kérdést is tisztába tett.

Frédéric Vasseur, a Ferrari Forma-1-es istállójának Mattia Binottót váltó, január 9-én munkába álló csapatfőnöke első alkalommal nyilatkozott a sajtónak a Scuderia vezetőjeként, és több témáról is beszélt. Az 54 esztendős szakember elmondása szerint már megkezdte az elemzését a 2022-es gyengeségeknek.

A Ferrari a tavalyi évet hiába kezdte világbajnoki esélyesként, és a szezon elején Charles Leclerc hiába vezetett 46 ponttal Max Verstappen előtt, végül csak három futamot nyert, a sorozatos megbízhatósági és stratégiai hibák, valamint a fejlesztési versenyben kialakult lemaradás miatt pedig esélye sem volt a Red Bull ellen.

Hiába érte el a célt, ez kevés volt – ezért kellett mennie Binottónak a Ferrari éléről

Vasseur egyelőre a jelek szerint nem rontott ajtóstul a házba, és először igyekszik képbe kerülni azzal, hogy pontosan mi történt tavaly, és miért hibázott annyit a csapat a stratégiában és a döntéshozatalban. „Próbálom megérteni, hogy mi történt tavaly minden egyes hiba esetében, hogy megtudjam, a döntéshozatalban, a szervezetben vagy a kommunikációban volt-e probléma. A bokszfalon gyakran inkább a kommunikáció és az abban részt vevő emberek száma a gond, mint maguk az egyének. Ha túl sok ember kezdi megvitatni ugyanazt, mire dűlőre jutnak, az autó már a következő körben lesz” – idézi a BBC a csapatfőnököt.

Vasseur ezzel egy, a Ferrarinál rendszeresen látható jelenségre utalt, hiszen hányszor fordult már elő mindkét versenyzővel, hogy nem kapták meg időbe a szükséges instrukciókat.

Teljes káosz: egy videó, ami másfél percben összefoglalja a Ferrari idei évét

A francia szakember azonban nem tervezi azt, hogy rögtön átszervezi a csapatot, és adott esetben megválik néhány szakembertől. Ehelyett először meg akar bizonyosodni arról, hogy nem azzal volt-e a gond, hogy nem használták megfelelően ezeket az embereket.

„Világos menete kell legyen a párbeszédnek és a kommunikációnak a megfelelő pozícióban levő jó emberek között. Ez a folyamat jelenleg is zajlik” – mondta, miközben leszögezte, hogy természetesen „szükség lesz fejődésre”.

„Megbízom az itt dolgozó srácokban, és megpróbálom a lehető legjobb helyzetbe hozni őket ahhoz, hogy a legjobb munkát végezhessék. Ezután lesz idő néhány hét vagy hónap után cselekedni, ha ez nem működik.”

Először megismerné a csapatot

Cél a győzelem

Elődjével, Mattia Binottóval ellentétben Vasseur nem arról beszélt, hogy továbbra is fejlődnie kell a csapatnak, és csak utána gondolhat a világbajnoki címre. Az 54 esztendős csapatfőnök kerek-perec kijelentette, hogy csakis az első helyben gondolkodnak.

„Amikor topcsapatban vagy, nem lehet más a célod, mint nyerni. Nem kezdheted úgy az évet, hogy azt mondod, örülsz a második helynek is. Az az ambíció hiányát jelentené. Mindenünk megvan ahhoz, hogy jó munkát végezzünk, a cél pedig a győzelem kell legyen.”

Ehhez a Ferrarinak nemcsak a stratégiai hibákat, hanem a megbízhatósági problémákat is ki kell küszöbölnie. „A motor teljesítményével nem volt gond, a problémát a megbízhatóság jelentette, az első cél pedig, hogy ezt helyrehozzuk. Eddig jónak tűnik, de másik dolog, amit majd a pályán tapasztalunk. Néhány megbízhatósági probléma, amitől a csapatok – és nem csak a Ferrari – szenvednek, szintén a pályán zajló működésből erednek, mint a pattogás és a vibrációk. Néhány hét múlva, a bahreini előszezoni teszten mindenkinek sokkal jobb képe lesz erről.”

Korábbi sajtóhírek szerint a megbízhatóbb erőforrást nagyjából 30 lóerővel feljebb tekerhetik az idén, mint ahogy tavaly használhatták. Ezt azonban Vassuer „viccnek” nevezte, mondván „tettünk előrelépéseket, de csak a megbízhatóság terén.”

Nagy dobásra készül idei autójával a Ferrari – kérdés, hogy mindez mire lesz elég

Emellett pedig azt is sarkalatos pontja lesz a Ferrari idei évének, hogy képes lesz-e tartani a Red Bull és a Mercedes fejlesztési ütemét. Vasseur ezzel kapcsolatban elmondta, hogy – főleg a költségplafon bevezetése óta – ez nagyon gyakran stratégiai döntés is, és „azon múlik, hogy jobban akarsz-e koncentrálni az új autóra, vagy inkább a jelenlegire. Nem voltam itt, és nem akarok ítélkezni arról, ami a múltban történt. Majd az idén meglátjuk.”

Kezdésnek nem lesz csapatsorrend

Vasseur az alighanem sokakat érdeklő pilótakérdésről is szót ejtett, és tisztába tette, hogy nem fogja előnyben részesíteni Charles Leclerc-t azért, mert korábban többször is a csapatfőnöke volt, nem mellesleg pedig Carlos Sainz-al is jó a kapcsolata.

„A Renault-nál (2016-ban Vasseur volt a franciák csapatfőnöke) egyeztetéseket folytattam Carlosszal és a menedzsmentjével, hogy meggyőzzem őt arról, hogy írjon alá a csapathoz. Aztán kicsivel később [2017 végén] csatlakozott. Aztán, amikor a Saubernél voltam, szintén megpróbáltam szerződtetni őt, sikertelenül. Úgyhogy azt mondtam, rendben, ha Carlosszal akarok dolgozni, a legjobb módja, hogy csatlakozom ahhoz a csapathoz, amelyiknél van – viccelődött a francia. – Mindig is nagyon jó volt a kapcsolatunk, megbízom benne, és szerintem az elmúlt néhány évben megmutatta, hogy potenciális győztes, és nagyon fontos tagja a csapatnak.”

Charles Leclerc, Carlos Sainz, Ferrari
Leclerc és Sainz Fotó: Scuderia Ferrari Press Office

„Van két nagyon jó pilótánk, akik egyaránt képesek elvégezni a munkák. Meglesz a kapacitásunk, hogy pontosan ugyanolyan autót és támogatást biztosítsunk nekik. A cél, hogy nyerjünk a Ferrarinak. Nem lesz első vagy második számú versenyző, de ha egy ponton közbe kell lépnem, akkor közbe fogok. Nem számít, hogy egyik vagy másik versenyzőről lesz-e szó, ha a szezon egy pontján tennem kell valamit, akkor meg fogom tenni” – mondta el arról, hogy adott esetben azért lehet majd csapatsorrend.

Ami pedig Leclerc jövőjét illeti (több helyen is pletykálnak arról, hogy a monacói 2025-től a Mercedesnél válthatja Lewis Hamiltont), Vasseur erről a témáról egyelőre nem akart beszélni.

„Nem szeretnék ma erről beszélni, mert nem lenne jó kezdete az együttműködésnek. Arra kell koncentrálnunk, hogy eredményeket érjünk el. Olyan ez, mint egy házasság. Ha mindkét fél elégedett a helyzetével, akkor folytatni fogják. De ma nem ez a prioritás. Jó a kapcsolatunk, és lesz időnk erről beszélni.”


Találkozz világklasszis rallyversenyzőkkel és szurkoljunk együtt a magyar menőknek! Csapj le Te is a Rally Hungary jegyekre, most még elővételes áron! Jegyek: https://rallyhungary.com/jegyek/


Friss