2024. április 27. 02:15

KezdőlapF1Miért nem lépett a Mercedes a borzalmas tavalyi szezon után a sikeres...

Miért nem lépett a Mercedes a borzalmas tavalyi szezon után a sikeres Red Bull útjára?

-

A Mercedes a festést leszámítva csak kisebb módosításokat végzett új autójának külsején, ellentétben a Ferrarival. Hiába estek vissza tavaly az erősorrendben, a csillagos alakulat kitart extrém koncepciója mellett, és Toto Wolff csapatfőnök azt is elárulta, hogy miért.

Kedden és szerdán egy-egy élcsapat leplezte le idei autóját: a Ferrari és a Mercedes. Első látásra nyilvánvalóan utóbbi változott többet, hiszen a brackley-iek kocsija 2020 és 2021 után ismét fekete lett. Nem mondhatni, hogy ennek teljesítmény szempontjából ne lenne jelentősége, hiszen némi súlyt így megspóroltak, de azért ebben a tekintetben nem ez az első számú tényező.

Hatalmas baki a Mercedestől, kiszivárgott, milyen lesz a 2023-as autó

Ami pedig a későbbi szereplés szempontjából érdemibb változtatásokat illeti, Paolo Filisetti, a RacingNews365.com technikai szakírója hasonlította össze a két autót, vagy még inkább a két csapat megközelítését. Az olasz újságíró rámutatott arra, hogy míg a maranellóiak versenygépén forradalmi módosítások észlelhetők, addig a Mercedesén más a helyzet.

Elsőre ez nem tűnik logikusnak, hiszen miért változtatna többet az az alakulat, amely 2022-ben egy ideig a bajnoki címért is harcban állt, és ha csak az autó teljesítményén múlott volna, akkor vélhetően még sokkal tovább kitartott volna? A másik oldalon pedig ott van az az istálló, amelynek nagyon mélyről kellett visszakapaszkodnia, hogy Brazíliában kettős győzelmet ünnepelhessen.

Ugyanakkor azt sem szabad elfelejteni, hogy a Mercedesnek még a szezonzárón is volt matematikai esélye a konstruktőri második helyezésre. Persze tény, hogy a Ferrari rengeteg pontot dobott el stratégiai, műszaki és versenyzői hiba miatt, de ha megnézzük a szezon alakulását, akkor kijelenthető, hogy az utolsó futamokra a Mercedes nagyon megközelítette, és némely pályákon felül is múlta ellenfelét.

Hogy ez miből fakad? Filisetti szerint leginkább abból, hogy a Ferrari a tavalyi idény elejére remek autót épített, amely az idény első felében szinte mindig a győzelemért harcolt. A fejlesztések viszont nem hozták meg az ilyenkor szükséges többletet, így a nyári szünetet követően inkább már csak az időmérőkön villogtak, futamgyőzelemre viszont nem igazán volt esélyük.

Ezzel szemben a Mercedesnél tudták, hogy a W13-asban megvan a potenciál, és ez a szimulátorban meg is mutatkozott, csak éppen a pályán nem, főleg eleinte. Az év előrehaladtával viszont sikerült kiküszöbölniük a problémákat, és ez a végére az eredményekben is megmutatkozott. Magyarán szólva nem az extrém keskeny oldalszekrényekre épülő koncepcióval volt a gond, legalábbis Brackley-ben ezt gondolják.

A Mercedesnél egy ponton még maguknak is feltették a kérdést, hogy kitartanak az eredeti elképzelés mellett, vagy gyökeres változtatás mellett döntenek. A középmezőnyben és a hátsó régióban számos istálló tette le a voksát a Red Bull által képviselt irányvonal mellett, ami bizonyos szempontból logikusnak tűnik, hiszen az idény második felében letarolták a mezőnyt, és Max Verstappen több rekordot is megdöntött.

Ám amennyiben a Mercedesnél hisznek a saját koncepciójuk sikerességében, racionális döntést hoztak. Ezt ugyanis már ismerik, már elindultak egy úton, és vélhetően többé-kevésbé látják, hogy hol kellene kikötniük. Ellenben ha váltanak, akkor lényegében teljes egészében kidobták volna az ablakon a tavaly elvégzett munkát, és elölről kellett volna kezdeniük a tanulási folyamatot.

Mercedes W14 render
Mercedes W14 (Render: Mercedes)

„Úgy gondolom, hogy ebben a sportágban fontos a bátorság, és továbbra is büszke vagyok azokra a megoldásokra, amelyeket tavaly alkalmaztunk az autón – nyilatkozta Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke a bemutatót követő sajtóbeszélgetésen. – Az oldalszekrény kialakításáról nem gondoljuk, hogy alapvetően ez volt az oka a [rossz] szereplésünknek. Ahogyan Mike [Eliott technikai igazgató] mondta a bemutatón, ha az ember teljesen meg akar változtatni egy koncepciót, akkor nem egy, hanem vélhetően két-három lépést tesz meg visszafelé, és ezért maradtunk ott, ahol vagyunk.”

Ettől függetlenül persze a Mercedes nem a tavalyi autóját mutatta be, és vannak jól látható módosítások az autón. Ilyen például a légbeömlők kialakítása, valamint a motorborítás, ám a felfüggesztés egyelőre maradt a régi. Persze hozzá kell tenni, hogy a teljesítmény 70 százaléka olyan részekből származik, amelyek normál esetben nem láthatóak. Ami pedig a már említett oldalszekrény-kialakítást illeti, idővel ahhoz is hozzányúlhatnak.

„A mi koncepciónkban nincsenek szent tehenek – jelentette ki Wolff. – Nem arról van szó, hogy nem akarjuk követni mások elképzeléseit. Úgy ahogy van, maradtunk a keskeny oldalszekrénynél, de lehetséges, hogy mostantól látható lesz némi fejlődés. Ezt az újítások hozhatják meg, és az oldalszekrény is változni fog. Nem mostanában, de vizsgáljuk a megoldásokat. Ez azonban nem járul hozzá szervesen a teljesítményhez. Ez az [autó] első változata, és miután teljesítjük az első néhány versenyt, kicsit módosulni fog.”

Friss