A technikai elemzők több érdekességet is kiszúrtak az új F1-es Mercedesen. A glóriát eddig soha nem látott módon alakították ki a W14-esen, a pilótafülke pedig jelentős mértékben elmozdult a tavalyihoz képest. A silverstone-i bejáratáson egy szenzort is felfedeztek az éles szeműek, de ez vélhetően nem arra szolgál, amire a legtöbben elsőre gondolnának.
Ahogyan mi is beszámoltunk róla, a Mercedes szerdán bemutatta új autóját, a W14-est. Bár a kocsin felfedezhető néhány változás elődjéhez képest, összességében sokkal kevesebbet módosítottak rajta, mint például a Ferrari, és sokakkal ellentétben nem követték a Red Bull koncepcióját, hanem maradtak a sajátjuknál, a keskeny oldalszekrényeket felvonultató megoldásnál.
Miért nem lépett a Mercedes a borzalmas tavalyi szezon után a sikeres Red Bull útjára?
A brackley-i alakulat még aznap bejáratta a versenygépet Silverstone-ben, ami az első hírekkel ellentétben komolyabb probléma nélkül lezajlott. Erről képeket és videókat is közöltek, és a technikai elemzőknek több érdekességet is sikerült kiszúrniuk a felvételek alapján. Többek között egy eddig nem látott újítás is megfigyelhető az autón.
Így száguldott Russell és Hamilton az új Mercedesszel (videók)
Az F1 Data Analysis elnevezésű Twitter-felhasználó vette észre, hogy a Mercedes különleges módon alakította ki a glóriát. A 2018-ban bevezetett eszközt eddig mindenki a pilótafülke magasságában csatlakoztatta a kasztnihoz, ám az autó hátulját mutató fedélzeti kamerás felvételen jól látható, hogy a W14-es esetében egészen az autó hátuljáig tart.
Rear view: the Halo profiles don't terminate onto the chassis but extend up to the rearmost part of the car
(Original images by @Varyzia ) pic.twitter.com/QWP0ITfQRc
— F1 Data Analysis 📈 (@F1DataAnalysis) February 18, 2023
Sőt, egy másik felhasználónak sikerült egy még jobb szögben készült képet találnia, amelyen talán még látványosabb a változás. Fontos megjegyezni, hogy a glóriára vonatkozóan az FIA rendkívül szigorú biztonsági feltételeket ír elő, hiszen adott esetben életet is menthet, így szinte biztosak lehetünk benne, hogy a Mercedes megoldása szabályosnak minősül.
Are these images even more noticeable, right? pic.twitter.com/qbcTni7BdY
— Fan Page AMG Portugal 🇵🇹 (@MercedesAMGptF1) February 18, 2023
Egy másik fontos változás, hogy a pilótafülke jóval előrébb került a W13-ashoz képest. A már említett felhasználó számítása szerint a 3600 mm-es maximális tengelytávot figyelembe véve egészen pontosan 230 mm-es a változás. Ez azt jelenti, hogy a 75 kg-os Lewis Hamilton esetében 0,6 százalékkal kerül előrébb az autó tömegközéppontja, feltéve, hogy a Mercedesnek sikerül elérnie a 798 kg-os minimumsúlyt.
One BIG change Mercedes did that most missed – They moved the cockpit way forward!🤯
Scaling it through the known 3600mm wheelbase, we get a 230mm shift.
HAM weights ~75kg
Car+Driver: 798kgProducing a 230mm/3600mm*(75kg/798kg) ~ 0.6% forward shift of the car centre of mass!🚀 pic.twitter.com/lTDmNVXB5W
— F1 Data Analysis 📈 (@F1DataAnalysis) February 16, 2023
A pilótafülke jelentős mértékben előrébb került
Hogy ennek mi lehet a haszna? Amellett, hogy a csillagos istállónál minden bizonnyal úgy ítélték meg, hogy ez jót tesz az autó egyensúlyának, ezzel F1-es léptékben jelentős mennyiségű hely szabadul fel a versenyző mögött. Ennek köszönhetően pedig előrébb hozhatják a motort vagy más alkatrészeket, ami szintén befolyással lehet a kocsi balanszára.
Mercedes placed a tri-axial accelerometer onto the wheel of the W14!
(spotted and annotated by @MercedesAMGptF1)The sensor measures the acceleration in the three spatial directions ⬆️➡️↘️
Possibly used to evaluate the vibrations due to:
-Running over kerbs
-The engine
-…?#F1 pic.twitter.com/KkUfoNTl0G— F1 Data Analysis 📈 (@F1DataAnalysis) February 17, 2023
A szenzor a képekre kattintva látható
További érdekesség, hogy a Mercedes egy olyan szenzort helyezett a kormányra, amely mindhárom tengelyen méri a gyorsulást. Hogy ennek mi az oka, arra csak tippelni lehet, de a két legvalószínűbb válasz a rázókövek és a motor által keltett vibráció mérése. Sokakban felmerülhet, hogy a pattogás még mindig nem tűnt el a Mercedesnél, de ha azt mérték volna ezzel az eszközzel, akkor aligha a kormányra teszik. Mindez persze nem feltétlenül jelenti azt, hogy a pattogás ténylegesen megszűnt: a fedélzeti kamerás felvételeken volt néhány pillanat, amikor a kocsi gyanúsan rázkódott, de ebből nem érdemes messzemenő következtetéseket levonni.