Pénteken elérhetővé vált a Netflix Forma-1-es sorozata, amelyből részletesen kiderült, mi hangzott el a pattogással kapcsolatos megbeszélésen a csapatfőnökök között. Figyelem, az alábbiakban spoiler következik.
Péntektől elérhető a Drive To Survive (Hajsza a túlélésért) című, Forma-1-ről szóló sorozat ötödik évada a Netflixen. A széria az előző, 2022-es szezont dolgozza fel tíz epizódban. Ahogyan korábban, úgy a forgató stáb tavaly is eljutott olyan eseményekre, amelyekre más médiumok nem, így megtudhattunk néhány érdekes részletet a magunk mögött hagyott idény eseményeiből.
A Drive To Survive ötödik évadának előzetese
A második epizód a Mercedes gyatra kezdéséről és az onnan való felkapaszkodásáról szólt a Brit Nagydíjjal bezárólag. A csillagos istálló mindenki másnál jobban küszködött a pattogás jelenségével, amely az új, szívóhatásra épülő autóknál jött elő. Ebből a szempontból az Azeri Nagydíj jelentette a mélypontot, amikor Lewis Hamilton láthatóan hatalmas fájdalmak közepette szállt ki az autójából, mert a hosszú és nagy sebességű célegyenesben rengeteget rázkódott a kocsija.
Az ezt követő kanadai hétvége előtt a csapatfőnökök Stefano Domenicali, az F1 elnök-vezérigazgatója, valamint Ross Brawn, a sportág akkori sportigazgatójának társaságában összeültek, hogy megbeszéljék a problémát. Ennek egy részletéről korábban is beszámoltunk, ám az előzetesben nyilvánvalóan nem a teljes beszélgetés szerepelt. Abból csak az derült ki, hogy Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke megfenyegette a csapatokat, majd a Red Bullt irányító Christian Horner arra biztatta, hogy változtassanak az autón. Erre az osztrák üzletember meglehetősen érdekes érvvel állt elő. Az alábbiakban a teljes vita olvasható.
Wolff: Sok pletykát hallok a pattogással kapcsolatban. A madarak csiripelnek a sajtónak, e-maileket küldözgetnek. Mindannyian veszélyes játékot játszotok. Ha egy autó a falban köt ki, mert túl merev vagy pattog, sz*rban lesztek, és kicsinállak titeket. [Ekkor Mattia Binotto, a Ferrari akkori csapatfőnöke próbált közbeszólni.] Várj egy pillanatot, én beszélek.
Horner: Egy pillanat, a kameráknak játszunk? Szerintem ezt jobb lenne kamerák nélkül.
Wolff: Nem, nem érdekel. Ha azt hiszitek, hogy ez csak apró játszma a teljesítmény érdekében, akkor elmondom nektek, hogy nagyon tévedtek.
Binotto: A biztonság a csapat felelőssége, a fékrendszertől a felfüggesztésig.
Wolff: Mindannyian tettetek valamit a probléma enyhítéséért, gratulálok!
Horner: Módosíts az autódon! Ha problémád van, változtass a kib***ott autódon!
Wolff: Változtass te a sajátodon! Checo [Sergio Pérez] azt mondta, hogy az autó sz*r.
Horner: Nem mondta ezt, beszélj a pilótáimmal!
Wolff: Checo ezt nyilatkozta.
Horner: Hívjuk ide!
Horner: Nálam van, kinyomtattam.
A vitát Domenicali zárta le azzal, hogy kijelentette, gondoskodnak arról, hogy az FIA megfelelően megvitassa az ügyet. Ez egyébként meg is történt, hiszen azon a hétvégén álltak elő egy technikai direktívával, amelyből később szabály is lett, az idei évre pedig a csapatoknak már meg kellett emelniük az autó padlólemezének magasságát.
A Haas főnöke, Günther Steiner még ebben a feszült helyzetben is megmutatta lazaságát, hiszen amikor Domenicali azzal búcsúzott, hogy „vár a pálya”, ő úgy reagált, hogy „vár a pattogás”. Horner azonban nem volt ennyire jókedvében, és később annyit mondott az olasz szakembernek, hogy „kib***ott kabaré”, amivel Steiner egyet is értett. Egy későbbi bevágás során pedig Binottónak jelentette ki, hogy „hihetetlen”. Ők hárman, valamint az akkor még a Williamst irányító Jost Capito utólag is megszólaltak.
„Nem tudom, hogy volt-e ebben valamilyen show-elem, de nyilvánvaló, hogy mindannyiunkat az a vád ért, hogy ártani akarunk embereknek, ami egyébként nem igaz – fogalmazott Steiner. – Egyikünk sem gyilkos.”
„Jó volt hátradőlni, és élvezni a drámát – így Capito. – Számomra rendkívül szórakoztató volt. Toto elképesztően versengő típus, és nem bírja a vereséget. Szóval nem boldog, az egyszer biztos.”
„Láttam, hogy Toto kifejezetten hevesen reagált – kezdte Binotto. – Talán a mostani teljesítményük miatt stresszel, talán valakinek megígért valamit. Nem tudom, de hiszek abban, hogy csapatfőnökként mindig racionálisnak kell maradnunk. Meglepő, nem ezt vártam tőle.”
„Eléggé felhúzta magát – értékelte utólag az esetet Horner. – Szörnyű érzés, ha az ember hirtelen beleszürkül a mezőnybe, és nem [a győzelemért] harcol. Ez alkalmazkodást kíván, és az ember elkezdhet kételkedni magában. Olyan érzelmeket generálhat, amelyek előtte nem voltak ott, amelyek addig nem voltak jellemzőek. Láthatóak a repedések.”