back to top
2024. május 26. 14:21

KezdőlapF1Innen rajtol Räikkönen és Button a NASCAR austini futamán

Innen rajtol Räikkönen és Button a NASCAR austini futamán

-

Kimi Räikkönen és Jenson Button sem került be az első húsz versenyző közé, miután minimális különbség választotta el őket a NASCAR austini időmérőjén. A finn pilóta elárulta, mik a legfontosabb különbségek az F1-hez képest.

Szombaton rendezték NASCAR Cup Series austini fordulójának időmérőjét. Ahogyan arról mi is beszámoltunk, Kimi Räikkönen és Jenson Button személyében két Forma-1-es világbajnok is részt vesz a hétvégén. Mindketten a 39 fős mezőny második felében végeztek, előbbi a huszonkettedik, utóbbi a huszonnegyedik indulhat a magyar idő szerint este fél 10-kor kezdődő futamon. A két egykori F1-es sztárt egyébként mindössze 33 ezred választotta el egymástól.

Ami Räikkönent illeti, tavaly egyszer már belekóstolt a NASCAR-ba, de akkor nem tudta befejezni a Watkins Glenben rendezett versenyt. A 43 esztendős versenyzőnek azonban még mindig hozzá kell szoknia ehhez a kategóriához, hiszen nyilvánvalóan jelentős mértékben különbözik az F1-től és minden mástól, amit pályafutása korábbi szakaszában csinált.

„Van némi tapasztalatom különböző autókban, illetve kategóriákban – nyilatkozta 2007 F1-es világbajnoka az időmérő után. – Rallyztam, ami teljesen más, mint amit az F1-ben megszoktam. A NASCAR megint csak… könnyű azt gondolni, hogy ezek mind hasonlóak, mert van egy kormánykerék és négy abroncs, de nagyon sok minden változik.”

Az egyik legfontosabb különbség a versenyzés szempontjából, hogy a pilótáknak mennyire kell megfontoltnak lenniük. A Forma-1-ben elég egy apró hiba, és az ember egy pillanat alatt tönkreteheti a saját versenyét, még ha nem is feltétlenül esik ki. Ehhez képest a NASCAR-ban gyakori a kontakt, hiszen azok az autók kevésbé sérülékenyek.

„Kicsit más a versenyzés, mert az F1 nyitott karosszériás, és ha az ember hozzáér valakihez, akkor általában összetöri az autót vagy leesik az egyik kereke – magyarázta Räikkönen. – Az F1-ben nem igazán lehet ekkora kockázatot vállalni, mert az alkatrészek leesnek az autóról, és a kocsi hirtelen egy másodperccel lassabb lesz, mint kellene. A NASCAR-ban kicsit szorosabban lehet versenyezni. A szabályok nyilvánvalóan mások, itt sokkal nyitottabbak. Szerintem inkább arról van szó, hogy ahogyan viselkedik az ember, úgy bánnak vele is, én így értelmeztem. Ez izgalmasabbá teszi a versenyek végét, amikor a pilóták elég agresszívak lehetnek.”

Räikkönen jól ismeri a Circuit of the Americas elnevezésű pályát, hiszen F1-es pilótaként nyolc alkalommal versenyzett ezen a helyszínen, ráadásul itt aratta pályafutása utolsó futamgyőzelmét. Ennek ellenére úgy érezte, hogy szinte teljesen új pályát kell elsajátítania, aminek elsősorban az az oka, hogy amit a Forma-1-ben a leszorítóerőnek köszönhetően könnyű megcsinálni, azt a NASCAR-ban nem feltétlenül. A finn versenyző a 17-es és a 18-as kanyarokat emelte ki, amelyeket a csúcskategóriában nagyobb nehézség nélkül lehet padlógázon bevenni.

„A NASCAR számára legtrükkösebb kanyarok az F1-ben vélhetően nem igazán [nehezek] a leszorítóerő miatt – fogalmazott. – Ez hatalmas különbséget jelent a pályán. Az ember a pálya összes bukkanóját megússza, mert megint csak a leszorítóerő segít, és nem nagyon érzi. A NASCAR-autóban viszont elég nagy a hatása ennek. Sokkal trükkösebbé teszi a vezetést, illetve az autó működtetését úgy, ahogyan azt szeretnénk. Sok szempontból ez egy teljesen más pálya. Hülyén hangzik, mert ugyanarról a pályáról van szó, de valójában teljesen más.”

Mindezek ellenére Räikkönen továbbra is szereti ezt a helyszínt, mindenekelőtt azért, mert élvezetes csatákat lehet rajta vívni. „Vannak helyek, ahol lehet előzni, és különösen az F1-ben nem sok olyan pálya van, ahol jól lehet versenyezni – jelentette ki. – Az ember még DRS nélkül is tud előzni, és ez olyan, mint egy normál, régebbi stílusú F1-es futam.”

Friss