back to top
2024. május 15. 00:44

KezdőlapF1Az FIA-ra mutogat a Ferrari csapatfőnöke a borzalmas kezdés után?

Az FIA-ra mutogat a Ferrari csapatfőnöke a borzalmas kezdés után?

-

Frédéric Vasseur szerint az idei szezont eddig domináló Red Bull büntetésének nincs komoly hatása a teljesítményükre. A Ferrari csapatfőnöke ugyanakkor nem akar kifogásokat keresni, és elárulta, milyen irányba próbáltak elmenni a beállításokkal.

Katasztrofálisan kezdte a szezont a Ferrari, és bár ebben nem csak az autó teljesítménye játszott szerepet, az tény, hogy a Red Bulltól mindenképpen jelentősen elmaradnak ezen a téren. Míg a vörös istálló csupán 26 pontot szerzett, addig riválisuk háromból három pole pozíciót, illetve diadalt gyűjtött, és sokan már most odaadják nekik a világbajnoki címeket.

Mindez annak ellenére történt, hogy az FIA tavaly 7 millió dollárra megbüntette őket, és ami ennél sokkal fontosabb, az eredetileg megállapított szélcsatornás, illetve CFD-szimulációs idejükből 10 százalékot levontak. Az ellenfelek közül sokan már akkor túl enyhének vélték a szankciót, ami most beigazolódni látszik. Frédéric Vasseur igyekezett érvekkel is alátámasztani véleményét.

Forma-1, Max Verstappen, Red Bull, Ausztrál Nagydíj 2023, szombat
A Red Bullt egyáltalán nem vetette vissza a büntetés (Fotó: Quinn Rooney/Getty Images/Red Bull Content Pool)

„Szerintem ez nem volt büntetés – utalt arra a Ferrari csapatfőnöke, hogy szerinte az ítéletnek szinte semmilyen hatása nem volt. – Nagyon enyhe volt. Ha figyelembe vesszük, hogy alapvetően kicsit kevesebb mint egy másodpercet javulunk a szezon során az aerodinamika terén, akkor a büntetés ennek a tíz százaléka, ez egy tized, és mivel ez nem lineáris fejlődés, valószínűleg [még] kevesebb, a pénzt pedig másra is el lehet költeni. Számomra ez azt jelenti, hogy csekély jelentőségű büntetésről van szó.”

A francia szakember hangsúlyozta, a Red Bull kihasználhatja a büntetés lényegében egyetlen pozitív hozadékát, hogy a kiesett idő egyben pénzspórolást is jelent, ami elsősorban a költségplafon miatt fontos. Ezt az összeget pedig elkölthetik más területen, például az autó súlyának csökkentésére. Vasseur ezzel együtt elismeri a bikások teljesítményét.

„Nem vagyok benne biztos, hogy ennek nagy hatása van – fogalmazott. – Ha pedig figyelembe vesszük, hogy az az ember a szezon elején előnyben van, mert az előző évben többet költött… Nem azt akarom mondani, hogy nem végeztek jó munkát, mert őszintén azt gondolom, hogy remek munkát végeztek az autóval. Egyáltalán nem próbálok kifogást keresni, nem erről van szó. Azonban ha azt kérdezik tőlem, hogy túl enyhe volt-e a büntetés, azt mondom, igen.”

Az Ausztrál Nagydíjon ugyan Lewis Hamilton lerajtolta Max Verstappent, de a holland pilóta végtelenül simán előzte őt vissza az első újraindítás után. Mindez megmutatja, hogy a Red Bull állítható hátsó szárnya mennyire jól működik. Vasseur úgy véli, ezen a téren elértek némi javulást az előző idény óta, de még mindig fejlődniük kell. „Óriási a DRS-ük hatékonysága – jelentette ki az 58 esztendős szakember. – Meg kell értenünk, hogy hogyan képesek ilyesmit létrehozni. Tavaly talán még nyilvánvalóbb volt [a különbség], a lemaradásunk egy részét behoztuk. Azonban még javítanunk kell ezen.”

A Red Bull másik nagy erőssége, hogy a versenytempót tekintve még jobban kimagaslik a mezőnyből, mint egy körön. A Ferrarinál ez már tavaly is gondot okozott, és Bahreinben, valamint Szaúd-Arábiában úgy tűnt, hogy ez idén is jelen van. Az Albert Parkban viszont más volt a helyzet, és Carlos Sainz legalább a többiekhez közel tudott lenni.

Carlos Sainz, Ferrari, Ausztrál Nagydíj
A Ferrari versenytempója valamelyest javult (Fotó: Scuderia Ferrari Press Office)

„Először is meg kell érteni, hogy az első három futam nem a pályák teljes palettáját jelenti – hangsúlyozta Vasseur. – Mindig úgy éreztük, hogy nem vagyunk messze, és az időmérőn képesek vagyunk harcolni velük az első sorért, a versenyen [viszont] nehezebb volt. Azokban a számokban, amelyeket ki tudunk elemezni, a melbourne-i futamon sokkal kisebb volt az előny. Úgy vélem, ez abból is adódik, hogy a pilóták a határon tudják vezetni az autót különböző üzemanyagszinteken, különböző gumikon, és így tovább.”

A Ferrari autójával az az egyik gond, hogy csak nagyon szűk tartományban működik jól. Az időmérőn ezt még valamelyest lehet kompenzálni, a futamon viszont már nehezebb. Vasseur elmondta, ebből az okból kifolyólag az elmúlt időszakban abba az irányba mentek el a beállításokkal, hogy az SF-23-as versenytempója javuljon.

Friss