back to top
2024. november 21. 21:16

KezdőlapF1Bosszúból megnövesztette a haját, a kényszeres Ron Dennis nem engedte levenni a...

Bosszúból megnövesztette a haját, a kényszeres Ron Dennis nem engedte levenni a sisakját

-

2005-ben ezen a napon, április 24-én rendezték a San Marinó-i Nagydíjat, amelyen Alex Wurz első és egyetlen futamát teljesítette a McLaren színeiben. A BAR-Hondák kizárása után harmadik helyen záró osztrák az előzmények miatt kissé megorrolt Ron Dennis csapatfőnökre, amiből egészen szürreális és mulatságos történet kerekedett.

18 évvel ezelőtt Fernando Alonso és Michael Schumacher parázs csatája hozta lázba az F1-rajongókat a San Marinó-i Nagydíjon, és kétségtelen, hogy ez örökre emlékezetessé tette azt az imolai hétvégét. Ám természetesen közben ezerrel pörgött a száguldó cirkusz és más történések is zajlottak, például első – és mint utólag kiderült – egyetlen versenyhétvégéjét teljesítette a McLaren színeiben Alexander Wurz, az istálló akkori tesztpilótája.

Két elfeledett tényező, ami nélkül nem jött volna létre Schumacher és Alonso legendás csatája

A napjainkban többnyire a GPDA (a versenyzők érdekvédelmi szervezete) elnökeként az F1-es hírekbe kerülő osztrák 1997-ben mutatkozott be a Benetton színeiben, majd miután 2000-ben nem hosszabbították meg a szerződését, ahelyett, hogy más, Flavio Briatore érdekeltségébe tartozó csapathoz ment volna versenyezni, elszegődött a McLarenhez tesztelni.

Mivel akkoriban még nem korlátozták a szezon közbeni tesztelést, a wokingiak pedig tehetős csapat lévén kis túlzással 0-24-ben teszteltek, Wurznak bőven akadt dolga. De mivel természetesen versenyezni akart, miután a McLaren – noha Martin Whitmarsh, a csapat ügyvezető igazgatója félbeszakított egy tesztet, hogy közölje vele, 2002-ben ő lesz David Coulthard csapattársa, hogy aztán később Ron Dennis inkább Kimi Räikkönent válassza – mégsem juttatta üléshez 2002-re, kész volt elfogadni a Jaguar ajánlatát.

„Megvolt az esélyem, hogy 2003-tól csatlakozzam a Jaguarhoz. Három éves szerződést garantáltak Detroitból, és el is fogadtam volna. A Jaguar vezetői rengeteget tettek, hogy megpróbáljanak kivásárolni a mclarenes szerződésemből, de a McLaren végül úgy döntött, hogy nem enged el. Elég kemény volt, különösen azok után, ami korábban történt” – idézte fel az esetet Wurz a McLaren honlapján 2016-ban.

Embed from Getty Images

Wurz 2002-ben a McLaren MP4-17-tel 

Az osztrák tehát maradt, 2003-ban pedig csatlakozott hozzá Pedro de la Rosa is.

„Amikor [de la Rosa] megérkezett, már öt hete teszteltem megállás nélkül, versenyekre jártam, marketing-tevékenységet folytattam, elmentem a Himalájára filmezni egy szponzornak, és megbetegedtem. Volt egy teszt, amelyen két autót készítettek elő nekem, a srácok mind vártak, én pedig szóltam, hogy nem tudok menni.”

„Rájöttek, hogy szükségünk van még egy tesztpilótára, úgyhogy felhívták Pedrót, mert ő volt az elérhető legjobb. Nagyon megkönnyebbültem, hogy kicsit visszakapom az életem, mert megállás nélkül dolgoztam. Abban az évben átlagosan 32 óránként ültem repülőre, emlékszem a számokra.”

Amellett, hogy a spanyol érkezésével javult a helyzet, adott esetben két pilóta közül kellett dönteni, hogy szükség esetén melyikük helyettesítse Räikkönent vagy Coulthardot. Erre 2003-ban és 2004-ben nem volt szükség, de miután Juan Pablo Montoya a 2005-ös szezon elején „teniszbalesetet” szenvedett egy motokrosszpályán, a Bahreini Nagydíjtól szükség volt egy beugróra, aki végül nem Wurz lett.

Embed from Getty Images

A 2005-ös Bahreini Nagydíjon de la Rosa vezethette a McLarent 

„Pedro és én elég hamar barátok lettünk, de eközben versenyzők is voltunk. Végül 2005-ben eléggé törékennyé vált a helyzet. Érkezett egy második ajánlatom a Jaguartól, a csapat pedig azt gondolta, hogy ezúttal menni fogok, úgyhogy az MP4-20-ast úgy tervezték, hogy ez a magas nyurga osztrák nem fért bele. Aztán ismét nem engedtek el, és ismét a McLarennél maradtam” – magyarázta Wurz.

„Oda helyezték a tűzoltó készüléket, ahol a könyökömnek kellett volna lennie, így nem tudtam szabályos módon beülni az autóba. Úgyhogy, amikor Juan Pablo megsérült, Pedro helyettesítette Bahreinben. Ezután hatalmas erőfeszítést és rengeteg pénzt öltek az autó átalakításába, hogy vezethessek Imolában.”

A bahreini versenyt követő imolai futamon tehát Wurz végre bemutatkozhatott a McLarennél, és ahhoz képest, hogy legutóbb több mint 4 évvel azelőtt indult versenyen, remekül teljesített, és Jenson Button kizárásával végül harmadik lett. Viszont maradt benne némi tüske is amiatt, hogy a McLaren ismét nem engedte eligazolni, ráadásul emiatt a bahreini futamról is lemaradt.

Embed from Getty Images

Imolában végre versenyezhetett 

„Az egyik vicces sztori arról a hétvégéről, hogy kicsit lázadtam, miután ismét nem engedtek el a Jaguarhoz és az autó tervezésénél sem vettek figyelembe, és úgy döntöttem, megnövesztem hosszúra a hajam. Borzasztóan kinéző frizurám volt, Ronnak pedig nem tetszett.”

Ehhez tudni kell, hogy Ron Dennis közismerten kényszeres volt, és olyan dolgokkal lehetett halálra idegesíteni, minthogy valaki a jelenlétében nem késsel és villával ette a gyümölcsöt, vagy az asztalán nem milliméterre pontosan álltak az iratok. És azzal is, ha valakinek nem volt tökéletes a „vállalati megjelenése”, Wurz pedig pontosan tudta ezt.

„A verseny hetének szerdáján azt mondta, »A helyedben mindent tökéletesen előkészítenék, a füldugókat, a sisakomat, megborotválkoznék és tökéletesre vágatnám a frizurámat.« Ideges volt miatta. Másnap aztán azt mondta, »Hé, Alex, beszéltem Lisával (Dennis akkori felesége – a szerk.), és azt mondta, sokkal jobban néztél ki rövid hajjal. Hozathatok ide egy fodrászt, nem probléma.«”

„Napról napra egy újabb lépéssel tovább ment. Pénteken közölte: »Alex, le kell vágnod a hajad!« Én azt feleltem, »Nem, Ron, nekem tetszik a hajam, ez vagyok én« Kicsit mérges lett, és szombaton azt mondta: »A hajadnak mennie kell, zavar engem!« A lázadó bennem viszont úgy volt vele, hogy biztosan nem fogom levágatni a hajam, és inkább több zselét teszek rá, hogy még hegyesebb legyen.”

„Vasárnap aztán odajött hozzám a rajtrácson. »Hagyd fent a sisakodat, nem akarom látni a hajadat!« Szakadtam a nevetéstől, de visszatekintve le kellett volna vágnom a hajam, hogy boldog legyen.”

Embed from Getty Images

Wurz haja a 2005-ös San Marinó-i Nagydíjon 

„Szerencsére” az osztrák csak a negyedik helyen ért célba, a BAR-Hondákat pedig csak utólag zárták ki és tiltották el két futamtól az extra üzemanyagtank miatt, így Dennist nem érte az a szégyen, hogy csapatának versenyzője kócos hajjal állt fel a dobogóra. A harmadik helyért járó trófea másolatát (a McLaren soha nem adja oda a versenyzőinek az eredetei trófeákat) azért megkapta Wurz, igaz, három évet kellett rá várnia…

Azért élvezte a McLarennél töltött éveket

Wurz az imolai dobogó után úgy hitte, hogy Montoya a soron következő versenyeken is hiányozni fog, de a Monacói Nagydíjra visszatért, így az osztráknak ez az egy futam jutott. Végül a 2005-ös lett az utolsó idénye a McLarennél, mert 2006-tól csatlakozott a Williamshez, ahol egy szezonnyi tesztpilótáskodás és pénteki első szabadedzésen vezetés után 2007-ben versenyzői üléshez jutott, és még egy évet lehúzott az F1-ben, a Kanadai Nagydíjon pedig ismét dobogós lett.

Noha pályafutása során nem indult annyi futamon, amennyin szeretett volna, és a McLaren tett róla, hogy ne jusson neki több szezon állandó pilótaként, azért így is pozitívan gondol vissza a wokingiaknál töltött évekre.

„Visszatekintve így is csodálatos öt évet töltöttem a McLarennél. A csapat teljes mértékben elfogadta az általam mutatott irányt, ötleteket és technikai innovációkat. Előálltam néhány dologgal arról, hogy mit kellene tennünk, és megcsináltuk. Nagyon jó érzés volt egy fiatalembernek, hogy ekkora befolyása lehet egy ilyen nagy csapatban.”

Embed from Getty Images

Ron Dennisszel 2001-ben 

„Kívülről azelőtt a McLarent szürkének, ridegnek és nem túl emberbarátnak láttam. Aztán odamentem, és pont az ellenkezője volt. Nagyon klassz, szórakoztató környezet, de ugyanakkor nagyon profi is. Viccelődhettél, miközben megteremthetted a különbséget.”

„Csodálatos időszak volt, és annyit tanultam, hogy életem hátralevő részében az ott szerzett tapasztalatokra építettem. Büszke voltam, hogy náluk versenyezhetek, hogy befolyással lehetek az autóra, különösen a kasztni fejlesztésére. Igazán jó csapat volt, ahogy fel volt építve a szervezet, ahogy megragadták a tudást, csodálatos lecke volt az élethez.”

„Nem vagyok frusztrált a mclarenes karrierem miatt, noha jobban is alakulhattak volna a dolgok. Természetesen világbajnok akartam lenni, és úgy gondoltam, a McLarennel véghez is vihetem ezt, de végül nem történt meg. De azért nem vagyok keserű, inkább nagyon hálás, hogy a McLaren tagja lehettem.”

Az F1 után Wurz egészen 2015-ig a sportautó-világbajnokságban versenyzett, 2009-ben pedig a Peugeot-val 1996 után ismét megnyerte a Le Mans-i 24 órást.

Friss