Mióta előtérbe került az aerodinamika fontossága a Forma-1-ben, a Monacói Nagydíjra minden csapat igyekszik a lehető legnagyobb leszorítóerős csomaggal érkezni. Ez pedig olykor igencsak furcsa megoldásokat szült.
Mivel 23 évvel ezelőtt még nem volt annyira széleskörű az F1-es közvetítés, mint manapság, alighanem sok Forma-1-et követő néző lemaradt az Arrows és a Jordan istálló 2001-es Monacói Nagydíjon bevetett újításáról. Mivel akkoriban még tartották a hagyományt és csütörtökön rendezték az első monacói edzésnapot, 2001. május 24-én láthatta meg a nagyvilág, hogy Jarno Trulli és Heinz-Harald Frentzen Jordanjén, illetve Enrique Bernoldi és Jos Verstappen autóján milyen furcsa szárnyak jelentek meg.
Veszítettek a lázadók – 25 éve száműzték az X-szárnyúakat az F1-ből
A finoman szólva is szokatlan megoldás az Arrows A22-es esetében tulajdonképpen egy orrkúpra erősített mini szárnyat jelentett, a Jordan EJ11-esnél pedig közvetlenül a pilótafülke elé álmodtak meg egy áramszedőszerű szárnyelemet. Az első két szabadedzésen mindkét istálló így vett részt, szombatra, a hétvége folytatására azonban levetette a szárnyakat az FIA, mondván, azok zavarják a versenyzőt a kilátásban, ezért veszélyesek.
Verstappen az orrszárnyas Arrows-zal
Ez leginkább az Arrows megoldása esetében jelenthetett gondot, hiszen Trulli és Frentzen alighanem ugyanúgy „elnézett” a szárny tartópillére mellett, ahogy manapság minden versenyző teszi ezt a glória tartóoszlopával. Az ugyanakkor kétségtelen, hogy a versenyző fejére veszélyt jelenthettek ezek a szárnyak, hiszen amennyiben leszakadnak, könnyen eltalálhatták volna a pilótát.
A Jordan megoldása:
#Halo tutto ok per la visibilità, ma questa soluzione aerodinamica della Jordan a Monaco 2001 venne abolita subito. pic.twitter.com/UF6wCXqiTe
— Andrea Ettori (@AndreaEttori) July 20, 2017
Az orrkúpra vagy az autó orrára szerelt toldalékszárnyak később azért még visszatértek: 2006-ban a BMW-Sauber tett fel két függőleges vezérsíkot az első tengelyhez, de az FIA ezt is ugyanazon indokkal tiltotta be, ami miatt öt évvel korábban nem engedte versenyezni a Jordan és az Arrows megoldását., noha a Sauber legalább egy futamon használhatta a szárnyelemeket. Az orrszárnyakat ezután 2008-ban a McLaren és a Honda hozta vissza, de ez ő megoldásaik sem voltak kimondottan
Jacques Villeneuve a függőleges vezérsíkokkal a 2006-os Francia Nagydíjon: