2024. április 27. 04:24

KezdőlapF1Fenhetik a fogukat Hamilton rajongói, vagy korai még örülni a Mercedes feltámadásának?

Fenhetik a fogukat Hamilton rajongói, vagy korai még örülni a Mercedes feltámadásának?

-

A Mercedes idei legjobb versenyét teljesítette a Spanyol Nagydíjon, de vajon mit jelent ez a folytatásra nézve?

Max Verstappen győzelme az autók erősségeit kidomborító, középgyors és gyors kanyarjaival a Red Bull RB19-esnek kedvező barcelonai pályán már a Spanyol Nagydíj hétvégéje előtt borítékolható volt, ám az sokakat meglepett, hogy a Mercedes ekkorát lépett előre, és versenytempóban a Ferrarit és az Aston Martint is legyőzte. Ám Mark Hughes, a The-Race.com szakírója úgy véli, még korai kijelenteni, hogy a W14-es Monacóban és Barcelonában bevetett fejlesztései a második helyre repítették az istállót az erősorrendben.

A Mercedes legyőzte a Ferrarit, de Verstappen ellen nem volt esély Barcelonában

Hughes szerint „szinte biztos”, hogy bár az újítások működnek az autón, ez nem jelenti azt, hogy a Mercedes most majd ellép a Ferraritól és az Aston Martintól, és a tavalyi szezon végéhez hasonlóan a Red Bull első számú üldözője lesz. Ennek oka pedig az, hogy a folytatásban is nagyon pályafüggő lesz az erősorrend ezen hármas tagjai között, a barcelonai körülmények pedig kimondottan kedveztek a brackley-i istállónak. A W14-es és elődje mind egy körön, mind a versenyen jobban kezelte és kezeli a gumikat hűvös körülmények között, mint a legtöbb riválisa, ami a múlt hétvégén azt jelentette, hogy Lewis Hamilton sokakkal ellentétben már a gyorskörei kezdetére megfelelő hőmérsékletre tudta hozni az abroncsokat a kvalifikáción, míg a versenyen ennek ellenére nem koptatta el azokat annyira.

Ebből kifolyólag a Mercedes megtehette, hogy meredek hátsó szárnnyal versenyez, míg egy alacsonyabb leszorítóerős konfiguráció az utolsó sikán kivétele miatt alighanem gyorsbab lett volna egy körön, de hátrányt jelentett volna a versenyen. Így a Red Bullhoz hasonlóan a W14-esek is meredek hátsó szárnnyal vettek részt a futamon –  a jó beállítások megtalálásban nagy szerepe volt a pénteken éjjel 2-ig szimulátorozó Mick Schumacher munkájának is –, miközben Russell esetében kissé túl alacsonyra engedték az autót, de ez csak az időmérőn hátráltatta, lévén versenytempónál nem éri akkora terhelés a kocsikat.

Lewis Hamilton, Mercedes, Spanyol Nagydíj
A Mercedes jól használta ki, hogy az autójuknak kedveztek a körülmények  Fotó: Wolfgang Wilhelm

Eközben a Ferrarinál az új fejlesztések hiába növeltek jelentősen a hátsó tengely aerodinamikai leszorítóerején, az SF-23-ast a csapat kénytelen volt kevésbé nagy leszorítóerős hátsó szárnnyal futtatni, mert a további leszorítóerő-növelés pattogást idézett elő. A kevesebb leszorítóerő szombaton még segített Carlos Sainznak a második rajtkocka megszerzésében – miközben Leclerc rejtélyes problémával küzdve csak 19. lett –, vasárnap viszont már csak hátráltatta, ami végül oda vezetett, hogy a Ferrari spanyolja az ötödik helyig csúszott vissza.

Eközben az Aston Martinnál is hiányzott a versenytempó elsősorban a lágy gumikon, és mire az utolsó etapra feltették a keményeket, már mindegy volt. Ez meglepő volt annak tükrében, hogy az eddigi versenyeken kivétel nélkül jó gumikezelésről tettek tanúbizonyságot, ám ugyancsak rávilágít, hogy mennyire speciálisak voltak a körülmények Barcelonában. Ez volt az idén az első olyan pálya, amelyen gyakorlatilag nincs lassú kanyar, az utolsó sikán kivételével visszahozott két gyors jobbos miatt pedig a kör a korábbi éveknél is nagyobb terhelést rótt a bal első gumikra. Mindez a hűvös körülményekkel és a Pirelli legkeményebb három gumikeverékével kiegészülve extrém nehézzé tette a csapatok dolgát.

Persze ez nem von le semmit a Mercedes érdemeiből, hiszen az autójuk erősségeit kihasználva Spanyolországban tényleg második erővé léptek elő, ám ez korántsem jelenti azt, hogy mostantól ez mindig így lesz.

George Russell, Mercedes, Carlos Sainz, Ferrari, Spanyol Nagydíj
Sainz a 12. helyről rajtoló Russell-lel szemben is tehetetlennek bizonyult   Fotó: Jiri Krenek

A Red Bull továbbra is érinthetetlen

A Mercedes ugyanakkor bármennyire is jó volt Barcelonában, Verstappen Red Bulljának nyomát ők is csak bottal ütötték. A kétszeres világbajnok több mint 20 másodperces előnye ennél több is lehetett volna a 66 körös barcelonai futam végén, és a holland pilóta is elismerte, hogy nem facsart ki mindent az autójából, mert nem volt miért. Eközben pedig megmutatta, hogy az RB19-es még akkor is jobb az összes többi autónál, amikor nem érződik annak. Jó példa erre a holland második etapja, amelyben küszködött a kemény gumikkal, és a menet közbeni rádiózásból is kiderült, hogy csúszkál a fehér oldalfalú Pirelliken. Csakhogy így is vert 6 másodpercet ezen a keveréken az éppen őt „üldöző” közvetlen ellenfelére.

De az első és utolsó etapból is találunk példát arra, hogy mennyi tartalék lehetett a Red Bullban. A közepes gumikon Verstappen például több mint 20 kör elteltével is gyorsabban körözött, mint a korábban kereket cserélő Lance Stroll és Carlos Sainz új Pirelliken, az utolsó etapban pedig ugyanolyan keveréken átlagosan több mint fél másodpercet adott körönként a második helyen autózó Hamiltonnak, és 6 másodpercet vert Pérezre úgy, hogy a mexikói mindent beleadott, mert George Russellt próbálta elkapni.

Majd miután simán megfutotta a leggyorsabb kört úgy, hogy az eközben ugyanezzel próbálkozó Hamilton a nagyjából 4 tizedet érő DRS-nyitás ellenére 3 tizeddel maradt el tőle, az utolsó versenykörében is 7 tizedmásodperccel volt jobb bárkinél. Utóbbit úgy, hogy addigra már mérnöke kérését szem előtt tartva csak az autó célba juttatására koncentrált, igyekezve elkerülni, hogy még egyszer túllépje a fehér vonalat, büntetést szedve össze ezzel.

Friss