Nagy összegben, de talán még kicsiben sem érdemes fogadni arra, hogy pénteki lassabb tempója után nem a Red Bull lesz a favorit a Magyar Nagydíjon, de még ha így is lesz, akkor is jöhetnek érdekes meglepetések.
Mint általában, most sem érdemes messzemenő következtetéseket levonni a pénteki szabadedzések végeredményéből, de az idei Magyar Nagydíjra ez különösen igaz. A 38. hungaroringi F1-es versenyhétvége nyitányát elmosta az eső, így az első szabadedzésen senki nem tudott slick gumis mért kört futni (ebben mondjuk szerepe volt a Red Bullját az edzés 3. percében összetörő Sergio Péreznek is), így a második tréningen a nulláról kezdték felgumizni a csapatok a pályát, ami 2 másodpercet gyorsult csak ennek köszönhetően a 60 perces gyakorlás során.
Felborult a sorrend a Hungaroringen, Verstappen a középmezőnyben, a Mercedesek még ott sem
Mivel kevesebbet használják év közben, mint sok más pályát, a Hungaroringen egyébként is rohamosan szokott javulni az aszfaltcsík állapota, de az eső miatt ez most hatványozottan igaz volt, ezért különösen sokat számított, hogy ki, mikor futotta meg a leggyorsabb körét. Ehhez hozzájött, hogy rendkívül nagy volt a különbség az egyes gumikeverékek között, valamint az, hogy az először ezen a hétvégén tesztelt új gumikiosztás miatt többen is spóroltak az abroncsokkal, és nem teljesítettek időmérő-szimulációs kört a leglágyabb keveréken.
Mark Hughes a The-Race.com-on megjelent elemzésében megpróbálta kibogozni, hogy ilyen körülmények között melyik csapat lehet az, amelyik a leginkább bizakodva várhatja a hétvége hátralevő részét. Abban szinte biztosak lehetünk, hogy nem a pénteken Charles Leclerc révén a leggyorsabbnak bizonyuló Ferrari az, a monacói pilóta C5-ös (lágy) keveréken teljesített megtankolt autós etapjának átlaga ugyanis 0,33 másodperccel elmaradt Max Verstappen ugyanilyen keveréken elért átlagától, míg Carlos Sainz esetében ez a különbség már 0,6 másodpercre rúgott.
A Red Bull világbajnokának egykörös tempójából pedig nem lehet kiindulni, ugyanis nem teljesített időmérő-szimulációt, leggyorsabb, 11. helyre elegendő körét egy 6 körös lágy gumis etap első körében érte el. Eközben Leclerc szimulált időmérőt a lágyakon, de csak néhány századmásodperccel tudta lenyomni a hozzá hasonlóan ugyanígy cselekvő Lando Norrist és 0,1 másodperccel Pierre Gasly-t, miközben a McLaren és az Alpine versenyzője néhány perccel a monacói előtt futotta a gyorskörét, azaz hármuk közül Leclerc-nek voltak a legkedvezőbbek a körülmények.
Mindezt párosítva azzal, hogy Norris szokatlanul lelkes volt az edzésnap végi nyilatkozatok során (előzetesen arra számított, hogy a Brit Nagydíjon feltámadó McLaren szenvedni fog a Hungaroring lassú kanyarjai miatt), erős McLarent várhatunk a folytatásra is, miként a Monacóban is remeklő Alpine tempójára is oda kell majd figyelnie az élmezőny tagjainak, azaz a Ferrarinak inkább érdemes majd hátrafelé tekintgetnie. Ami a versenytempót illeti, a McLaren és az Alpine is nagyjából ugyanakkor teljesített megtankolt autós etapot a közepes keveréken, és ide vehetjük még az Aston Martint is. Ennek során a wokingiak körátlaga volt a legjobb, de a másik két gárda sem volt nagyon lemaradva, Fernando Alonso átlaga pedig egyenesen jobb volt Esteban Oconénál.
A Red Bullra azonban alighanem ők sem lesznek veszélyesek, amire a bikások Ferrarival szembeni megtankolt autós fölényéből lehet következtetni. Hogy a tavaly itt pole pozíciót szerző Mercedes az lehet-e (normál körülmények között valószínűleg nem), azt viszont egyelőre nagyon nehéz megmondani. A 2022-es Magyar Nagydíjat az élről kezdő George Russell egyenesen utolsó lett a második szabadedzésen, Lewis Hamilton pedig a 16. időt érte el, de mindez amiatt történt, mert egyikük sem tette fel a lágy gumikat, időmérős próbálkozásukat egy, már az első szabadedzés elején is használt közepes szetten teljesítették, majd ugyanezen a gumin vágtak neki a megtankolt autós etapjuknak.
Mivel a közepes gumi a Hungaroringen több mint egy másodperccel lassabb körönként a lágynál, az egykörös tempó természetesen semmit nem jelent, de a két Mercedes hosszabb etapjai sem feltétlenül a valóságot mutatják, hiszen egy időmérős körön keményen meghajtott gumival kezdett hosszú etap értelemszerűen rosszabb kiindulópontot nyújt, mint a riválisok új gumin kezdett versenyszimulációs körei.
Hughes még kitért az Alfa Romeóra és az Alpha Taurira is, mivel mindkét istálló meglepően jól ment pénteken, előbbi tempója pedig annyira erős volt, hogy az már felveti a gyanút, hogy kevesebb üzemanyaggal tették meg a hosszabb etapos köreiket, mint a többiek. Ma és holnap mindenre választ kapunk.
Megtankolt autós átlagok a második szabadedzésen
1. | Verstappen | Red Bull | 1:23,2 | lágy |
2. | Bottas | Alfa Romeo | 1:23,4 | közepes |
3. | Norris | McLaren | 1:23,5 | közepes |
4. | Csou | Alfa Romeo | 1:23,5 | közepes |
5. | Leclerc | Ferrari | 1:23,6 | lágy |
6. | Gasly | Alpine | 1:23,7 | közepes |
7. | Alonso | Aston Martin | 1:23,7 | közepes |
8. | Russell | Mercedes | 1:23,8 | közepes |
9. | Stroll | Aston Martin | 1:23,8 | közepes |
10. | Ocon | Alpine | 1:23,8 | közepes |
11. | Sainz | Ferrari | 1:23,9 | lágy |
12. | Cunoda | Alpha Tauri | 1:24,0 | közepes |
13. | Hamilton | Mercedes | 1:24,1 | közepes |