back to top
2024. november 07. 04:11

KezdőlapF1Hamilton pole-ja is megmutatja, hogy egy problémát még nem oldott meg a...

Hamilton pole-ja is megmutatja, hogy egy problémát még nem oldott meg a Mercedes

-

Bár a Mercedes sokat javult péntekről szombatra, Lewis Hamilton pole pozíciója nem azt jelenti, hogy a csillagosok hátradőlhetnek. A brackley-i istállónál ugyanis nem egészen értik, mitől függ, hogy az autó milyen teljesítményt nyújt.

Ahogyan arról mi is beszámoltunk, Lewis Hamilton meglepetésre legyőzte Max Verstappent, és megszerezte a pole pozíciót a Magyar Nagydíj időmérőjén. A hétszeres világbajnok 3 ezreddel verte meg ellenfelét, a leintés után pedig érthető módon boldogan nyilatkozott. Mindez azonban korántsem jelenti azt, hogy a Mercedes gondjai egy csapásra megoldódtak.

Hamilton épphogy legyőzte Verstappent, övé a több rekordot is jelentő pole a Hungaroringen

Nem először történt meg, hogy a csillagos alakulat nagyot lépett előre péntekről szombatra. Ezúttal is ez volt a helyzet, hiszen az első két szabadedzés után Hamilton kijelentette, hogy „igazság szerint egyszerűen nem volt élvezetes vezetni az autót, tényleg nem”. Hozzátette, hogy a „lehető legrosszabbul” érezte magát a vezetés közben.

Ehhez képest szombaton merőben más volt a helyzet. A Mercedes esetében viszont nem egy fejlesztési csomag hozta meg a sikert, mint ahogyan azt a McLarennél láthatjuk ezen és az előző két hétvégén. A brackley-ieknél sokkal inkább az történt, hogy ezúttal megtalálták azt a szűk tartományt, amelyben az autó megfelelően viselkedik.

„A legnagyobb gyengeségünk az autót illetően nem a leszorítóerő hiánya, hanem hogy kiszámíthatatlan – nyilatkozta Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke. – A pilótáknak soha nincs meg az önbizalmuk, hogy igazán keményen nyomják az időmérőn, és szerintem a mostani autó magabiztosságot adott. Lehetővé tette számukra, hogy tényleg nyomják anélkül, hogy azon gondolkodnának, hogy a kanyar be- vagy kijáratánál lesodródnak [a pályáról]. Úgy vélem, ez az a terület, amelyen leginkább dolgoznunk kell: olyan egyensúlyt kialakítani, amely kiszámíthatóbbá teszi a kocsit.”

Hamilton pole-ja ugyanakkor nem a semmiből jött, hiszen már a harmadik szabadedzésen is megvolt ennek az előjele. Ekkor szintén ő végzett a táblázat élén, egy meglehetősen agresszív körrel. Ami pedig a Q3-as második körét illeti, az sokkal jobban hasonlított a pár évvel ezelőtti időszakra, amikor az autót mintha zsinóron húzták volna, mintsem az elmúlt másfél évere.

„Nagyon ideges volt, minden alkalommal olyan volt, mintha tojáshéjon lépkednék – utalt a pénteki napra. – Ahogyan elkezdtem forgatni a kormányt, mindig elvesztettem a hátulját, mert az aerodinamikai egyensúly nem ott volt, ahol lennie kellene. [Aztán] kezdtem visszanyerni a magabiztosságomat, és a mai egy szórakoztató nap volt, hiszen az ember tényleg be tudta engedni [az autót] a kanyarokba.”

Mindez persze nem jelenti azt, hogy Hamiltonnak nem kellett küzdenie az autóval, még ha ez kívülről nem is mindig látszott. A 38 éves versenyző a hátsó egyensúlyt és a gyors kanyarokban való magabiztosságot tartja a legproblémásabb területeknek. Ráadásul mindez hétvégéről hétvégére változik, de Wolff szerint ez nem egyedi eset.

„Természetesen része a dolognak, hogy ezek a szívóhatású autók rejtélyesek, és a teljesítmény minden csapatnál változik – fogalmazott. – Gratulálok az Alfa Romeónak, ők az ötödik és a hetedik helyet szerezték meg a rajtrácson, és nem hiszem, hogy értik, hogy ez honnan jött. A Red Bull tűnik az egyetlennek, ahol megértették, mi történik, és most talán a McLaren. Ezt nem tudjuk visszafejteni, ezen dolgozni kell, és a megfelelő következtetésekre jutni.”

Hamilton hatalmas előnyt bukott el a gyorsköre végén, de vajon miről árulkodik ez?

Ha a Mercedesnél nem tudják orvosolni ezt a problémát, akkor könnyen elképzelhető, hogy úgy járnak, mint tavaly. 2022-ben George Russell volt az, aki megszerezte a pole pozíciót a Hungaroringen, de a későbbiekben ezt ő és Hamilton sem tudta megismételni. Wolff tisztában van vele, hogy még bőven nem értek az út végére.

„Szerintem arra van szükség, hogy jobban megértsük [az autót] – válaszolta a The Race kérdésére az osztrák üzletember. – Most nagyszerű teljesítményre voltunk képesek az egyik kocsival, és talán a másik is képes lett volna, ki tudja. [Azonban] ne igyunk előre a medve bőrére! Ezt állandósítanunk kell, és ez kicsit trükkös.”

Wolff hozzátette, a jövő heti Belga Nagydíj jó viszonyítási alap lesz, hogy hol is tartanak valójában, bár úgy véli, a sprint okozhat nehézséget ennek megítélésében. Persze előtte még van egy feladatuk, hiszen a Magyar Nagydíjon is helyt kell állniuk. A szombati eredmény ellenére azért mindig Verstappen tűnik a legesélyesebbnek, de az 51 éves üzletember szerint egyiküknek sem kell különösebben óvatoskodnia.

„Szórakoztató lesz, nem – tette fel a kérdést. – Egyiküknek sincs mit kockáztatnia vagy veszítenie. Biztos, hogy az elején versenyezni fognak egymással, és ez nagyszerű. Biztos vagyok benne, hogy Lewis mindent bele fog adni, hogy nagyszerű csatát vívjon. Ezzel együtt realistának kell maradni. Ők egyszerűen külön ligában játszottak délelőtt és pénteken is. Ugyanakkor ez versenyzés. Minden másképp lehet, talán megvan az autónk és a lehető legjobb lelkiállapotban lévő versenyzőnk, hogy harcoljunk ellenük.”

Friss