Michael Schumacher kétségtelenül szélvészgyorsnak bizonyult 32 évvel ezelőtti bemutatkozása alkalmával, de a leginkább nem a nyers tempójával, hanem azzal tűnt ki, hogy miként tudott villámgyorsan alkalmazkodva sokkal többet kihozni a Jordanből, mint előtte és utána bárki.
1991. augusztus 25-e jeles dátum az egyetemes motorsport történetében, hiszen ezen a napon mutatkozott be a Forma-1-ben a sportág első hatszoros, illetve első hétszeres világbajnoka, Michael Schumacher. Persze ekkor még senki sem sejtette, hogy az Eddie Jordan újonc csapatával a Belga Nagydíj rajtrácsára felálló 22 éves pilóta később történelmi sikereket ér el, de az rögtön nyilvánvalóvá vált, hogy nem mindennapi tehetség érkezését figyelhették azok, akik a helyszínen vagy a televízió képernyője előtt követték az eseményeket.
Túlórázó csapata elsőre pizzafutárnak nézte Michael Schumachert
A Jordan több csapattagjának persze már silverstone-i tesztje során leesett, hogy hiába újonc, Schumacher személyében valódi gyémántra leltek, de az F1-es paddock, a közönség és különösen a rutinos olasz Andrea de Cesaris, Schumacher csapattársa csak Spában döbbent rá minderre. A londoni taxisofőrrel összetűzésbe került, annak bántalmazása miatt 18 hónapos börtönbüntetésre ítélt Betrand Gachot-ot rendre legyőző de Cesaris álmában sem gondolta volna, hogy egy újonc nemhogy tartani tudja majd vele a lépést az általa igen kedvelt spái pályán, hanem nagyon megveri, ráadásul úgy, hogy korábban semmilyen járművel nem ment még a legendás helyszínen.
Persze, ez így nem teljesen igaz. „F1-es csapatként korábban nem voltunk Spában, úgyhogy nem voltak adataink, és különben is, az adatrendszerek nem voltak olyan fejlettek, mint manapság. Gáz, fék, kormányszög, csak az alapok léteztek – emlékezett vissza az 1991-es Belga Nagydíj hétvégéjére Trevor Foster, Schumacher jordanes versenymérnöke a GP Racing 2021 szeptemberi számában. – Akkoriban viszont voltak időszakok, amelyek során utcai autóval is fel lehetett menni a pályára, úgyhogy beszéltem Andreával – aki gyakran gyors volt Spában –, és azt mondtam neki, »Nézd, itt van ez a Michael nevű fiatal srác, körbe tudnád vezetni a pályán?«, ő pedig azt felelte, hogy »Persze, minden gond nélkül.«”
„A gond az volt, hogy Andrea folyton üldözte Eddie [Jordan csapatfőnököt] a következő évi szerződése miatt, ezért egyfolytában meetingeken ült, és soha nem volt szabad. Amikor elmagyaráztam Michaelnek, hogy Andrea még mindig megbeszélésen ül, csak annyit mondott, »Ne aggódj, van egy bicikli a Mercedesem csomagtartójában, megyek azzal egy kört.«”
Elképesztő sztori látott napvilágot Michael Schumacher F1-es bemutatkozásáról
És ment, majd a nap későbbi részében – miután de Cesaris továbbra sem ért rá –, úgy döntött, hogy megy még egyet. Azaz mire pénteken az első szabadedzéssel megkezdődött a versenyhétvége, már két biciklis környi tapasztalata is volt a pályáról, miközben az olasz már csak a Forma-1-ben hét alkalommal állt rajthoz Spában, ahol 1987-ben dobogóra állhatott a Brabhammel.
Schumacher azonban az első pillanattól fogva úgy vezetett, mintha neki is legalább ennyi rutinja lenne az Ardennekben kanyargó aszfaltcsíkon, mire Foster meggyanúsította azzal, hogy rögtön az első szabadedzésen meg akarja váltani a világot. „Azért volt ott, hogy elvégezze a munkát, és nem gondolt olyasmire, hogy »Ha a rajtrács végén leszek, már annak is örülni fogok.« Emlékszem, az első szabadedzésen néhány kör alatt felvette a tempót, az első tízben volt. Behívtam és megkérdeztem, hogy »Michael, jól vagy? Kérlek, ne feledd, hogy ez egy edzésnap az első versenyed előtt, van időd. Mondd, nem léped túl a határt?«, mire azt mondta, »Nem, nem vagyok túl a határon, csak rajta.«”
Ami pedig a teljes csapatot megdöbbentette, hogy a 160. F1-es futamára készülő, nem éppen megbízhatóságáról híres, de legalább kimondottan gyorsnak tartott de Cesarist is legyőzte, amit csak tetézett, amikor a csapatmegbeszélésen elárulta, hogy miként volt képes erre.
Schumacher az Eau Rouge-ban
„Az ember nem lehetett jobban lenyűgözve a nyugodtságától, attól, hogy mindent kontroll alatt tartott – mondta Foster Schumacherről. – Az első reggel után ültünk a megbeszélésen. Andrea volt a vezér, miközben együtt dolgozott Gary [Anderson technikai igazgatóval], akinek Andy Green segített. A gyors dupla balosról beszélt a Pouhonban, és arra panaszkodott, hogy a hatodik fokozat áttételezése túl hosszú, az ötödiké pedig túl rövid. Le kellett váltania a kanyar közben, plusz a Blanchimont-ban volt egy hupli, ami miatt el kellett vennie a gázt, és ez destabilizálta az autót.”
„Gary Michaelhez fordult és megkérdezte, hogy ő is tapasztal-e hasonlót, mire [Schumacher] azt mondta, »Az első négy-öt körben igen, de aztán rájöttem, hogy jobb hatodikban átmenni a Pouhon-on és a fékkel egyensúlyozni az autót, majd a Blanchimont-on át is csak padlóig nyomom a gázt, nem emelem el, hanem bal lábbal fékezek és hagyom, hogy áramoljon ki a gáz a kipufogóból.« Senki sem magyarázta el neki az aerodinamikát, de rájött magától. Nyomd padlóig, és ha túl nagy tempót viszel át, csak pihentesd a lábad a féken. Látni kellett volna Andrea arcát, amikor Michael elmagyarázta, hogy ő mit csinál…”
Akkoriban a bal lábas fékezés egyáltalán nem számított magától értetődőnek a Forma-1-ben (Rubens Barrichello például csak a Ferrarinál szokott át rá, de ott is egészen a 2004-es szezonig jobb lábbal fékezett), Schumacher számára azonban már az volt, és de Cesaris hiába próbálta másolni, amit az újonctól látott, egyszerűen nem tudott olyan gyors lenni.
Eddie Jordan és Schumacher
„A versenyhétvége alatti megbeszéléseken Andrea annyira bosszús volt, amiért Michael ennyivel gyorsabb volt nála – emlékezett vissza a Flat Chat podcast egyik 2021-es epizódjában Mark Gallagher, a Jordan akkori sajtófőnöke, aki nem mellesleg a fentebb idézett interjút csinálta Fosterrel. – Jelentősen gyorsabb, amolyan »Mit művelsz, Andrea?« módon gyorsabb. És az, hogy Michael nyíltan elmagyarázta, hogy ez az, amit csinálok, ezzel a technikával vezetek… Miként Trevor elmesélte, menet közben megértette, hogy miként tudja ilyen gyorsan vezetni a kocsit, és mindezt anélkül, hogy bárki rámutatott volna neki. Rájött, hogy miként kell működnie a diffúzornak, és miként kell vezetni az autót, hogy a leggyorsabb legyen.”
„Andrea eközben sok szempontból a késői 70-es, korai 80-as évekbeli hozzáállással viseltetett az autó mérnöki oldala iránt, és mindig a rugókkal, lengéscsillapítókkal, hasmagassággal és szárnyállásokkal volt elfoglalva, miközben Michael megközelítése sokkal szofisztikáltabb volt. Erre valószínűleg a Mercedes sportautóinak vezetése is hatással volt.”
De Cesaris végül – és ezért aligha lehet hibáztatni, hiszen az F1-es pilóták 99%-a előbb keresi a hibát az autóban, mint magában – arra jutott, hogy valami nem stimmel az ő Jordanjével. „Trevor azt mondta nekem, hogy Andrea abszolút meg volt győződve arról, hogy gond van az autójával – elevenítette fel Gallagher. – 1991-ben pedig nem állt rendelkezésünkre annyi adat [mint manapság az F1-es csapatoknak], ezért elképesztő mértékben támaszkodtunk a versenyzőre és arra, hogy őszinte arról, hogy mi is történik az autóban. Így amikor Andrea de Cesaris azt mondta, hogy nem értem, miért vagyok fél másodperccel lassabb, úgy voltunk vele, hogy biztosan gond van a túlélőcellával, ami talán nem elég merev.”
Andrea de Cesaris nem értette, hogy mi történik
Ez az elmélet azonban megdőlt akkor, amikor de Cesaris a 006-os kasztniról a 004-es, tartalékkasztnira váltott, majd mivel Schumacher 005-ös kasztnijú autóján vízszivárgás miatt el kellett távolítani a motort, hogy hozzáférjenek a vízpumpához, Trevor Foster megkérdezte Gary Andersont, hogy az újonc átülhet-e de Cesaris versenyautójába (006-os), hogy addig se essen el az értékes pályaidőtől. És miután megtette, abban is gyorsabb volt az olasznál.
Az ifjú titán a pénteki időmérő edzésen 0,896 másodperccel győzte le a rutinos veteránt, szombaton pedig minimálisan kevesebb, 0,774 ezredmásodperccel volt gyorsabb nála és a 7. rajtkockát szerezte meg, miközben de Cesaris a 11. helyre kvalifikált. Schumacher ráadásul 5. is lehetett volna, mert az utolsó körében gyorsabb volt az addigi legjobbjánál, de a buszmegálló sikánban előtte megpördülő Jean Alesi miatt végül nem tudott javítani. Amennyiben végigcsinálja azt a kört, csak Ayrton Senna és Gerhard Berger McLarenje, Nigel Mansell Williamse és Alain Prost Ferrarija rajtolt volna előle…
A futamon végül csak az Eau Rouge tetejéig jutott, mert az első kanyar után szétesett a kuplungja, amiben az ő rutintalansága és a Jordan spórolása is szerepet játszott. De mindez semmit nem változtatott azon, hogy új csillag született, akit aztán a Benetton azonnal le is csapott Eddie Jordan kezéről, hogy az Olasz Nagydíjon már Nelson Piquet életét keserítse (a háromszoros világbajnok vissza is vonult az idény végén).
De Cesarisnak tehát többé nem kellett átélnie azt, amit Spában, de annyira nem hagyta nyugodni a dolog, hogy még a belgiumi verseny után is azon erősködött, hogy a 005-ös kasztni jobb, ezért szeretné a folytatásban azt vezetni.
30 years ago today… a star was born ✨
Michael Schumacher made his F1 debut at Spa 🙌#BelgianGP 🇧🇪 #F1 pic.twitter.com/CtYQlDMLWX
— Formula 1 (@F1) August 25, 2021
„Nehezen értette meg – nyilatkozta Foster 2021-ben a Motorsport Magazine-nak. – Volt egy beszélgetésünk Spa után az irodájában, ahol azt akarta, hogy a szezon hátralevő részére adjuk neki azt az autót, amivel Michael versenyzett. Azt akarta, hogy cseréljük meg az autókat. Meg volt győződve róla, hogy eltérő a két kasztni, és Michael amiatt teljesíthetett ennyire jól. Folyamatosan azt hajtogatta, hogy »Ez nem lehetséges, ez egyszerűen nem lehetséges! Spa a legerősebb pályám, kizárt dolog, hogy egy fiatal srác jön és ilyen teljesítményt nyújt.« Végül nem cseréltük meg a kasztnikat, mert azt mondtam Eddie-nek, hogy »Nagyon ingoványos talaj, ha elindulunk ezen az úton, és soha nem lesz vége.«”
De Cesaris 1992-re aztán átigazolt a Tyrrellhez, majd 1994 elején néhány futam erejéig visszatért a Jordanhez, hogy aztán a Saubernél fejezze be a pályafutását. Fosterrel az 1991-es szezon után azonban egészen 2001-ig nem találkozott, amikor is Gallagher mindkettejüket meghívta Doningtonba, a Jordan F1-es bemutatkozásának aprópójából tartott 10 éves jubileumi rendezvényre, ahol aztán szóba került kettejük között az 1991-es belgiumi vetsenyhétvége is, de Cesaris pedig beismerte, hogy nem volt igaza. „Andreának legyen mondva, elég érett volt ahhoz, hogy jó néhány évvel később, amikor beszéltünk róla, azt mondja, hogy »Igen, tévedtem akkor, nem igaz?«”
2012-ben pedig, immár 53 éves fejjel így emlékezett az egyetlen Schumacherrel közös futamára: „Mindig gyorsabb voltam Gachot-nál, de aztán megérkezett Schumacher. Az első szabadedzésen Spában négy tizeddel volt gyorsabb nálam és padlógázzal ment át az Eau Rouge-on. Istenem, gondoltam, idiótának tűnök a fickó mellett. Úgy értem, egy olyan ember csapattársa voltam, aki később hét világbajnoki címet nyert. A hajtűben például 3-4 tizeddel volt gyorsabb nálam, úgyhogy kimentem, padlógázzal mentem át az Eau Rouge-on, más íveket próbáltam a La Source-ban, de így is elém kvalifikált.”
Ezzel együtt az 1991-es Belga Nagydíjon de Cesaris hőssé válhatott volna, hiszen egészen a második helyig kapaszkodott fel, és már éppen arra készült, hogy Ayrton Sennát támadja az első helyért, amikor 3 körrel a vége előtt elfüstölt a Ford-motor az autójában. Hogy meg tudta-e volna előzni a brazilt, az persze soha nem derül ki, de Gallagher szerint megpróbálni megpróbálta volna.
Ehelyett még 7 évet kellett várni a Jordan első győzelmére, noha így sem volt ez rossz bemutatkozó év a silverstone-i gárdától, amely azóta több névváltoztatáson átesve ma már Aston Martinként versenyez. Az egykori sajtófőnök szerint azonban Schumacher bemutatkozása azt is igazolni látszott, amit addig csak gyanítottak, hogy a Jordan 191-es tényleg olyan jó autó volt, amilyennek Alain Prost mondta (a Professzort a teljes 1991-es mezőnyből a Jordan nyűgözte le a legjobban a kanyarokban, amikor mögötte haladt), és többet is elérhettek volna vele, de sem a Belga Nagydíj előtt, sem azután nem vezette igazán gyors pilóta.
Ismét eladó Michael Schumacher első F1-es autója, ennyit ér a jelenlegi tulajdonos szerint