2024. április 29. 07:13

KezdőlapF1Jobb stratégiával nyerhetett volna a Ferrari Monzában? – itt a válasz!

Jobb stratégiával nyerhetett volna a Ferrari Monzában? – itt a válasz!

-

Az Olasz Nagydíjon egy kulcsfontosságú tényező nagyon is a Red Bullnak kedvezett a Ferrarival szemben. Ennek következtében vélhetően Carlos Sainznak és a maranellóiak stratégáinak a tarsolyában sem maradt semmi, amivel esetleg megakadályozhatták volna Max Verstappen rekorddöntését.

Carlos Sainz hősiesen védekezett a Red Bullok ellen az Olasz Nagydíjon, de végül Max Verstappen és Sergio Pérez ellen is alulmaradt, és csak csapattársával, Charles Leclerc-rel szemben tudta megőrizni legalább a dobogót. A spanyol pilóta erőfeszítéseit a szurkolók is díjazták, hiszen őt szavazták meg a nap versenyzőjének, ugyanakkor felmerül a kérdés, hogy akár ő, akár a csapat tehetett volna-e többet annak érdekében, hogy ennél is jobban megörvendeztessék a tifosit.

Ahogyan az Monzában lenni szokott, a csapatok alacsony leszorítóerővel mentek, ám nyilvánvalóan volt különbség az egyes istállók között. A Ferrari például alacsonyabb hátsó szárnyat használt a Red Bullnál, ami az időmérőn kifizetődött. Ennek, valamint a vadonatúj motornak köszönhetően Sainz 13 ezreddel megverte Verstappent, és megszerezte pályafutása negyedik pole pozícióját.

Verstappen megdöntötte Vettel rekordját, a két Ferrari majdnem egymást ütötte ki Monzában

Azt viszont már a futam előtt lehetett tudni, hogy a versenyre fordul a kocka, hiszen a gumikezelés szempontjából az alacsony leszorítóerő hatékonyabb. Főleg abban az esetben, ha a pilótákat meleg időjárás fogadja. A Ferrarinak ebből a szempontból nem volt szerencséje, hiszen vasárnap még magasabb volt a hőmérséklet, mint a hétvége korábbi szakaszában, ahogyan azt Mark Hughes is kiemelte a The-Race.com-on megjelent elemzésében.

Olyannyira, hogy ez még Verstappenéket is újratervezésre késztette. Miután Cunoda Juki leparkolt a pálya szélén, a rajtot pedig elhalasztották, a Red Bullnak volt ideje gondolkodni. Ennek az lett az eredménye, hogy versenymérnöke, Gianpiero Lambiase arra kérte a címvédőt, hogy másképp melegítse fel a bal hátsó abroncsát. Merthogy a hőmérséklet-változás miatt most már a bal hátsó jelentette a szűk keresztmetszetet, nem pedig a bal első.

A rajt után Sainz megőrizte az első helyet, Verstappen viszont ott loholt mögötte. A Ferrari végsebességének köszönhetően a spanyol pilóta jóval tovább tudott sikeresen védekezni a bajnoki éllovassal szemben, mint arra alighanem a legtöbben számítottak. Ennek azonban ára volt: az egyszeres futamgyőztes nagyon hamar elhasználta a bal hátsó abroncsát, amelyen kevés futófelület maradt.

„Éreztem, hogy a bal hátsó a vártnál korábban feladja, és rájöttem, hogy túlságosan elhasználtam [a gumikat] – Tudtam, hogy szenvedni fogok, tudtam, hogy korán kell kiállnom keményekért. Nagyon keményen nyomtam, mint kiderült, keményebben, mint amire az autó és az abroncsok képesek voltak.”

Verstappen tisztában volt vele, hogy minél nagyobb nyomást gyakorol ellenfelére, annál nagyobb helyzeti előnybe kerül, ugyanakkor tudta, hogy nem kell kapkodnia az előzéssel. A 15. körre aztán Sainznál már annyira elöl volt a fékerőegyensúly, hogy a Rettifilo-sikánba menet blokkolta a kerekeit. Ennek következtében rosszul gyorsított ki, aminek köszönhetően Verstappen melléért a Curva Grandéban, majd a Roggiában ki is fékezte őt a belső íven.

Cselekvésre szólította fel fiát idősebb Sainz, szerinte kérdőre kell vonnia a Ferrarit

Felmerül a kérdés, hogy teljesen hibátlan vezetéssel Sainz megszerezhette volna-e a győzelmet. Ehhez annyit kellett volna tennie, hogy egészen odáig maga mögött tartja Verstappent, amíg már van értelme kiállni, majd a második etapban továbbra is sikeresen védekezik. Erre azonban aligha volt esélye, hiszen az abroncsai ekkorra már nagyon elfogytak. A címvédőt innentől kezdve senki nem állíthatta meg, csupán egy túlmelegedő féktárcsa okozott nehézségeket, de akkora volt az előnye, hogy ki tudta gazdálkodni azt a célig. Ezzel pedig megdöntötte Sebastian Vettel rekordját, és a történelem során először zsinórban tíz futamgyőzelmet szerzett.

Persze emellett azt is érdemes megvizsgálni, hogy a Ferrari tehetett volna-e többet a stratégia terén. Nos, a válasz minden bizonnyal az, hogy nem. Ha Sainz jobban nyomja, akkor annyira hamar elhasználta volna a közepeseit, hogy vagy jelentősen lelassul, vagy túlságosan hamar kiáll. Ez esetben viszont a végén került volna annál is nagyobb bajba, mint amilyen a valóságban bekövetkezett.

Az sem lett volna járható út, hogy a harmadik helyen autózó Charles Leclerc kihívásával gyakoroljanak nyomást a Red Bullra, mert nem tudtak eléggé elszakadni a mezőnytől. Ugyanez az oka, hogy Sainzot nem hozhatták ki, közvetlenül azután, hogy Verstappen elment mellette, hiszen ez esetben Valtteri Bottas és Esteban Ocon mögé jött vissza, akiket hiába előzött volna meg adott esetben hamar, így is sok időt bukott volna. Ami pedig a hosszabb első, majd rövidebb második etapot illeti, arra tényleg semmi esély nem volt, hiszen Verstappen már nagyon korán jelezte, hogy ellenfele elkezdett csúszkálni.

Friss