back to top
2024. június 13. 05:47

KezdőlapF1Egy „deszka” miatt kellett bűnhődnie Hamiltonnak és Leclerc-nek – íme a kérdéses...

Egy „deszka” miatt kellett bűnhődnie Hamiltonnak és Leclerc-nek – íme a kérdéses elem

-

Lewis Hamiltont és Charles Leclerc-t a kopólemez túlságosan nagy mértékű elvékonyodása miatt zárták ki az USA Nagydíjról. De tulajdonképpen mi ez az alkatrész, és mire használják a csapatok?

Ahogyan arról mi is beszámoltunk, Lewis Hamiltont és Charles Leclerc-t diszkvalifikálták az USA Nagydíjról. A Mercedes pilótája ezzel a második, míg a monacói versenyző a hatodik helyet bukta el, és főleg előbbi fontos pontokat veszített a bajnokságban az összetettbeli második pozícióért folytatott harcban. Ugyanakkor felmerül a kérdés, hogy egészen pontosan miért is jutottak erre a sorsra.

Utólag kizárták Hamiltont és Leclerc-t az USA Nagydíjról!

Ahogyan a beszámolókból kiderül, a padlólemez túlságosan elkopott, ami nem felel meg a technikai szabályoknak, mindez pedig automatikus kizárást eredményez. Egészen pontosan a kopólemez, annak is a hátsó része vékonyodott el annyira, hogy az már túlment az előírások által megszabott határon. De mi is az a kopólemez?

Nos, ez az az alkatrész, amely kívülről nézve leginkább egy deszkára hasonlít. Ugyanakkor fontos kiemelni, hogy ellentétben a sok helyen megjelent információval szemben, manapság már nem fából készítik. Az 1990-es évek végéig így volt, akkor egészen konkrétan egy speciális bükkfát használtak, azóta viszont egy angolul permaglassnak hívott, üvegszállal megerősített műanyagot használnak erre a célra.

A csapatoknak alapvetően az az érdekük, hogy ez a lemez minél alacsonyabban legyen az autón, hiszen így annál nagyobb leszorítóerőt tudnak generálni, ez pedig nyilvánvalóan nagyobb teljesítményt eredményez. Azonban ha túlságosan alacsonyra állítják, az negatív hatással lehet a teljesítményre, hiszen az autó elkezdhet pattogni, főleg egy olyan egyenetlen aszfalttal rendelkező pályán, mint az austini.

Ami pedig ennél is nagyobb probléma, hogy a kopás szabályszegést eredményezhet, ahogyan az Hamilton és Leclerc esetében is történt. A kopólemeznek eredetileg 10 milliméter vastagságúnak kell lennie, ám az FIA technikai szabályzata figyelembe veszi a kopás jelenségét. A futam után tehát már kisebb a határ, de csak 1 milliméterrel: akinél 9 milliméternél vékonyabb ez az alkatrész, az automatikusan a kizárás sorsára jut. Ráadásul mindezt több ponton is tudják mérni, és ezek közül elég, ha valaki akár csak az egyiknél nem felel meg.

Ha Hamiltont és Leclerc-t kizárták, a másik Ferrari és Mercedes is szabálytalan volt?

Már persze akkor, ha konkrétan ezt az elemet ellenőrzik, hiszen nem néznek meg mindenkinél mindent. Persze ilyenek is vannak, de ezeket általában az autó adatai alapján könnyen és gyorsan meg lehet vizsgálni. Más paramétereket viszont csak néhány pilótánál néznek át: a kopólemez vastagságát a két diszkvalifikált pilóta mellett Max Verstappennél és Lando Norrisnál, az aerodinamikai elemeket, illetve a karosszériát Norrisnál, Sergio Péreznél és Cunoda Jukinál, míg az olaj- és üzemanyagmintát Carlos Sainznál ellenőrizték.

Friss