2024. április 28. 23:51

KezdőlapF1A Mercedes nem keresett kifogást, Hamilton szerint viszont „nevetséges", hogy kizárták

A Mercedes nem keresett kifogást, Hamilton szerint viszont „nevetséges”, hogy kizárták

-

Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke és James Allison technikai igazgató is úgy vélte, ők hibáztak az USA Nagydíjon, így jogosan zárták ki őket, Lewis Hamilton szerint viszont változtatnia kell az FIA-nak, mert több forrásból is tudja, hogy sok más autó is szabálytalan volt, de azok a csapatok megúszták a vizsgálatot. Charles Leclerc, az austini futam másik kizárt versenyzője ugyanakkor szintén úgy vélte, a Ferrari egyszerűen rosszul ítélte meg a kopás mértékét, azaz ő sem a Nemzetközi Automobil Szövetséget okolta.

Mintha nem ugyanazon az állásponton lenne Lewis Hamilton és a Mercedes az USA Nagydíjon történtekkel kapcsolatban, és míg utóbbi elismeri, hogy hibázott, és emiatt zárták ki az egyik autóját a túlságosan elkopó padlólemez okán, addig a hétszeres világbajnok „nevetséges” helyzetről beszélt, amin szerinte változtatni kell.

„Természetesen a kizárás hatalmas csapás, nyomorúságos érzés, ami fáj és a csapatban mindenki érzi. Mindenki dühös és bizonyos mértékig szégyelli magát, mert egyáltalán nem szeretünk tilosban járni és az elvesztett pontokon siránkozni” – mondta kendőzetlen őszinteséggel James Allison, a Mercedes technikai igazgatója az istálló szokásos értékelő videójában, majd hozzátette, hogy az új fejlesztések hozta teljesítményjavulás miatt hamarosan átveszi a borús hangulat helyét a derűlátás és az optimizmus, és izgatottan fogják várni, hogy mire lehetnek képesek az utolsó négy versenyen.

Schumacher kizárása óta Hamiltonék az elsők, akik megbuktak ugyanazzal, de nagyon más a mostani eset

Ami a szabályszegést illeti, Toto Wolffhoz, a Mercedes csapatfőnökéhez hasonlóan Allison sem keresett kibúvókat, és kerek-perec elismerte, hogy hibáztak. „Egyszerűen nem hagytunk elég ráhagyást az első szabadedzés után. Amikor beállítottuk az autót, ellenőriztük a padlólemezt, és úgy tűnt, minden rendben van, érintetlen volt a szabadedzésen megtett körök után. De a verseny eredményei önmagukért beszélnek. Nem voltunk szabályosak, úgyhogy egyértelmű, hogy kicsit magasabbra kellett volna állítani az autót és nagyobb mozgásteret hagyni magunknak.”

Hamilton a Mexikói Nagydíj csütörtöki sajtónapján azonban egyértelműen nem azt az álláspontot képviselte, hogy legközelebb jobban oda kell figyelniük, helyette kijelentette: minden pénzét rátenné arra, hogy a 15 célba érő több mint felét kizárták volna, ha nem csak Max Verstappen, Charles Leclerc, Lando Norris és az ő autójának padlólemezét ellenőrzik.

„A sportnak annyira csodálatos hétvégéje volt, remek volt a verseny, de akármikor teszünk egy lépést előre sportágként, valami ilyesmi [mint a kizárás] tönkreteszi. Szerintem tennünk kell valamit. Remélhetőleg tanulni fognak ebből a jövőre nézve, és inkább mindenkit leellenőriznek és az autók több mint 50%-a megbukik. Minden pénzemet rátenném, hogy így történt volna” – nyilatkozta a hétszeres világbajnok a Sky Sports-nak, mondván „csak néhány autót teszteltek, és ezek felét kizárták, de ennél sokkal több pilóta autója volt szabálytalan.”

Senna halála miatt tették kötelezővé az elemet, amely miatt Hamilton és Leclerc is pórul járt

„Számos különböző forrásból hallottam, hogy sok más autó is szabálytalan volt, de azokat nem tesztelték, úgyhogy megúszták – mondta már a Mercedes sajtóbeszélgetésén. – 16 éve versenyzem itt, és már sok hasonló eset volt, amikor egyesek megúsztak bizonyos dolgokat, mások pedig egyszerűen nem voltak szerencsések azzal, hogy őket ellenőrizték. Végső soron szerintem jobb struktúrára van szükség, hogy biztosítsák az igazságosságot és az egyenlőséget.”

Miként azt James Allison is elmondta, az austini pálya huplis aszfaltja és a sprinthétvége lebonyolítási rendje együttesen járult hozzá a hibához, hiszen ilyenkor a csapatoknak mindössze egyetlen szabadedzés áll rendelkezésre az autóik beállításához. „Például sprinthétvégén ki lehetne cserélni a kopólemezt vagy a teljes padlólemezt szombat este, hogy aztán vasárnap ne történjenek ilyen nevetséges események” – adott javaslatot Hamilton, aki azt is leszögezte, hogy nem jutottak extra teljesítményhez az alacsonyabb hasmagassággal, mert az idei autójuk jobban működik magasabbra állítva, és 0,05 mm eltérés a hátsó kopólemezen nem olyasmi, ami dönt az első és a második hely között.

Leclerc nem keres kifogásokat

Természetesen az USA Nagydíj másik kizárás sorsára jutott versenyzője Charles Leclerc is kapott kérdést Mexikóban a témában, ő azonban Hamiltonnal ellentétben nem a rendszert hibáztatta.

„Teljes meglepetés volt [a kizárás], mert pénteken ellenőriztük az autót, és nulla volt a kopás mértéke a padlólemezen. Sehol nem értünk az aszfalthoz, aztán a versenyen nyilván változtak a körülmények és szabálytalanok voltunk. A szabályok azok szabályok, tiszteletben kell tartani őket, úgyhogy nem lehet kifogásként azt mondani, hogy pénteken minden rendben volt. Meg kell vizsgálnunk és megpróbálnunk megsaccolni, hogy milyen lehet a kopás mértéke” – mondta a Ferrari sajtóbeszélgetésén.

Charles Leclerc, Ferrari, USA Nagydíj
Leclerc nem akarta az FIA-t okolni / Fotó: Scuderia Ferrari Press Office

„Olyan sok tényező játszik ebben szerepet, mint például a kerékvetők meglovagolása, de végső soron jobban kellett volna előrejeleznünk. Szombat este többé-kevésbé láttuk, hogy hol érünk az aszfalthoz, és úgy véltük, bőven van mozgásterünk, úgyhogy a kizárás nagy meglepetés volt. Még mindig elemezzük, hogy hol koptattuk el jobban a padlólemezt a vártnál. Még a pályán voltam, amikor megszületett a döntés, de az ilyen dolgokat el kell fogadni, mert nem lehet harcolni ellenük” – jelentette ki a monacói pilóta.

Nem lehet mindenki tesztelni

Noha Martin Brundle, a Sky Sports szakkommentátora szokásos jegyzetében úgy vélte, hogy miután a 4 ellenőrzött autóból 2 megbukott, minden autó padlólemezét le kellett volna ellenőrizni, az FIA álláspontja továbbra is az, hogy ez egyszerűen lehetetlen, mert nincs rá idő (a közvetlenül egymást követő futamok esetében pedig pláne nincs). A szövetség szerint a jelenlegi szisztéma azért működik jól, mert bármit ellenőrizhetnek, a csapatok pedig nem tudják, hogy az ő autójukat ki fogják-e választani a verseny után, és ha igen, melyik részét fogják átvizsgálni. Ez a bizonytalanság pedig pont elegendő ahhoz, hogy senki ne trükközzön, mert tudja, hogy bármikor bármivel megbukhat, aminek súlyos következményei vannak.

Ráadásul az ellenőrzés során az FIA nem hasraütésre dönti el, hogy melyik autón mit néz meg, hanem számos forrásból és szenzorokból származó adatokból indul ki. Így nem véletlen, hogy Austinban azt a négy autót választották ki padlólemez-ellenőrzésre, amelyiket, mint ahogy az is árulkodó adat, hogy az USA Nagydíjat megelőző 17 idei verseny után 4-4 alkalommal ellenőrizték a Ferrari és a Mercedes padlólemezét, míg a Haasét és az Alfa Romeóét kétszer, a Red Bullét, McLarenét, Alpine-ét és Aston Martinét egyszer, az AlphaTauriét és Williamsét pedig egyszer sem.

Friss