2024. április 27. 17:45

KezdőlapF1Drámai rajtot és kigyulladó autót hozott a mexikói futam, Verstappen utolérte Prostot

Drámai rajtot és kigyulladó autót hozott a mexikói futam, Verstappen utolérte Prostot

-

Max Verstappen nyerte a Mexikóvárosi Nagydíjat Lewis Hamilton és Charles Leclerc előtt. Sergio Pérez számára már az első kanyarban véget ért a verseny érdemi része, Kevin Magnussen balesete miatt pedig a piros zászlóra is szükség volt.

Charles Leclerc kezdhette meg a pole pozícióból a Mexikóvárosi Nagydíjat, mellőle pedig csapattársa, Carlos Sainz rajtolhatott. A Ferrari ezzel beérte a Mercedest az örökranglista élén, és ők is 83-szor sajátították ki az első két helyet a rajtrácson. Harmadikként Max Verstappen várhatta a piros lámpák kialvását, a negyedik helyet pedig meglepetésre Daniel Ricciardo szerezte meg az időmérőn. Lance Stroll ismét kénytelen volt a bokszból indulni, miután az Aston Martin megszegte a parc fermé-szabályokat. Ami a gumitaktikát illeti, a mezőny nagy része a közepeseken rajtolt, míg Alexander Albon és Esteban Ocon a keményeket, a meglepetésre már a Q1-ben kieső Lando Norris a lágyakat választotta.

Meglepetés Ferrari-pole és Ricciardo-csoda Mexikóban, Verstappen és Hamilton is megúszta a büntetést

Verstappen lerajtolta a két Ferrarit, de Sergio Pérez megérkezett Leclerc külső ívére, a monacói versenyző azonban ütközött a hazaiak kedvencével, aki így visszaesett a mezőny végére. A Ferrari versenyzője átmenetileg vezetett, de csak azért, mert levágta  apályát, aztán a címvédő visszaelőzte őt. Ricciardo maradt a negyedik, mögötte pedig Lewis Hamilton, Oscar Piastri és George Russell volt a sorrend.

Pérez számára aztán beteljesedett a katasztrófa, és az 1. kör végén kiment a bokszba, majd feladta a futamot. Leclerc autója szintén megsérült, de a Ferrari szerint nem esett komoly baja a kocsinak, így nem hívták ki egy nem tervezett bokszkiállásra. Az 5. körben aztán érvénybe lépett a virtuális biztonsági autó, miután egy alkatrészt el kellett takarítani a pályáról.

A 8. körre Verstappen 2 másodpercre elhúzott Leclerc-től, de az ő és Sainz előnye is 1 másodpercnél nagyobb volt a mögötte lévőhöz képest. Ricciardónak ellenben védekeznie kellett Hamiltonnal szemben, és az első támadást sikeresen hárította. A brit versenyző mögött továbbra és Piastri és Russell autóztak, a 25 éves pilótát pedig Nico Hülkenberg, Pierre Gasly, valamint Csou Kuan-jü követte.

A 11. körben aztán Ricciardo már nem tudta tartani Hamiltont, aki elment mellette. Egy körrel később a másik Mercedes nem járt sikerrel, hiszen Piastri kivédekezte a támadását. Eközben megkezdődtek a kiállások, és Cunoda Juki, valamint Norris is kereket cserélt, mindketten keményekre váltottak.

A 19. körben érkezett egy felirat, hogy Leclerc-t a verseny után vizsgálják, miután veszélyes körülmények között vezetett. Mindez azt jelenti, hogy adott esetben be kellett volna mennie a bokszba, mert megsérült az autója. Ezzel párhuzamosan Hamilton utolérte Sainzot, és támadhatta őt a harmadik helyért.

Sőt, ez ideiglenesen a második pozíció volt, ugyanis Verstappen kiállt kemény keverékekért. A címvédő a hetedik helyre, Russell mögé jött vissza, és 2 és fél másodperces hátrányban vehette őt üldözőbe. A háromszoros világbajnok aztán utol is érte a brit versenyzőt, és a 22. kör elején nagyobb megerőltetés nélkül maga mögé utasította.

A címvédő nem sokkal később Piastri mellett is elment, ahogyan Ricciardót is megelőzte. A 24. körben aztán Hamilton volt a következő az élmezőnyből, aki kiállt, és a hetedik pozícióba, bő 12 másodperccel csapattársa mögé jött vissza. A szándék egyértelmű volt, a Mercedes elé akart vágni Sainznak.

Egy körrel később Piastri kiállt a Mercedesek elől, miután képtelen volt utolérni Ricciardót. A McLaren pilótáját a következő körben Russell is követte, és a tizedik, illetve a tizenegyedik helyen folytathatták a körözést a kemény abroncsokon. Ezt követően Ricciardo is jött, és sikerült visszatérnie az ausztrál versenyző elé, aki időközben feljött a hetedik pozícióba. Újabb egy körrel később Gasly kiment előlük, így visszaálltak a „normál” pozíciójukba.

Mindeközben Verstappen elment Sainz mellett, így feljött a második helyre úgy, hogy ő már teljesítette az első kiállását. A 30. körben ki is hívták a spanyol versenyzőt, aki a negyedik pozícióba esett vissza, vagyis csak Hamilton előzte őt meg a bokszkiállása alatt. Egy körrel később Leclerc is követte a példáját, de ő kellően nagy különbséggel vezetett a hétszeres világbajnok előtt ahhoz, hogy előtte maradjon, igaz, csak 2 és fél másodperc volt a különbség.

A 33. körben jött a fordulat, ugyanis Kevin Magnussen, miután eltört a felfüggesztése, a 9-es kanyarban falhoz csapta az autót, aminek következtében természetesen beküldték a biztonsági autót. Verstappen ezt kihasználva ki is állt újabb kemény abroncsokért, hiszen így is maradt az élen. Hasonlóan tett Norris és Albon is, csak ők közepeseket kaptak: előbbi a tizedik, utóbbi a tizenkettedik helyre jött vissza. Mindez azonban utólag borzasztó döntés volt, ugyanis nem sokkal később piros zászlóval megszakították a versenyt.

Miután megjavították a sérült falat, a mezőny állórajttal folytatta a versenyt. Az élmezőnyből Verstappen, Leclerc, Sainz, Ricciardo s Cunoda keményeken tért vissza a pályára, míg Hamilton, Piastri, Russell,  Hülkenberg és Norris a közepesekre voksoltak. Az első ötből tehát csak a hétszeres világbajnok választotta a lágyabbik verziót.

Verstappen jól kapta el a rajtot, mögötte pedig maradt Leclerc, Hamilton és Sainz maradt a sorrend. Ricciardo viszont veszített egy pozíciót Russell-lel szemben, aki feljött az ötödik helyre. Albon egészen a kilencedik pozícióig jött előre, míg az új rajt legnagyobb vesztese Norris volt, aki négy helyet rontott.

Hamilton közel maradt Leclerc-hez, és a 40. kör elején meg is támadta. A hétszeres világbajnok még a fűre is ráment, de sikerült elmennie a monacói versenyző mellett, így feljött a második pozícióba. Verstappen ekkorra már több mint 3 másodperccel elhúzott, miután megfutotta a verseny addigi leggyorsabb körét.

A következő néhány kör a McLaren pilótáiról szóltak: Norris egészen a tizedik helyig zárkózott fel, Piastrit pedig Cunoda támadta, ám az ausztrál versenyző sikeresen megvédte pozícióját. A 49. körben aztán a japán pilóta ismét támadott, ám ennek ütközés lett a vége, Cunoda pedig megpördült. Alonsónak szintén fájdalmas módon ért véget a viadal, ugyanis zsinórban másodszor adta fel a futamot.

Miután Albont is maga mögé utasította, Norris egyre közelebb került Piastrihoz. A 22 éves pilóta el is engedte a nála gyorsabb csapattársát, aki így Ricciardo után eredhetett a hatodik helyért. A brit versenyző pedig tette is a dolgát, és a 61. körben egy szép manőverrel elment az AlphaTauri versenyzője mellett.

Norris a hajrára Russellt is utolérte, és a 67. körben honfitársát is maga mögé utasította, ezzel pedig már az ötödik helyen autózott. Innentől kezdve már csak annyiban változott a helyzet, hogy Stroll, majd a legvégén Logan Sargeant is kiesett, de a pontszerzők között nem módosult a sorrend. Verstappen közel 14 másodperccel nyert Hamilton előtt, aki a végén elhappolta előle a leggyorsabb kört, a dobogó alsó fokára pedig Leclerc állhatott fel. Mögöttük Sainz, Norris, Russell, Ricciardo, Piastri, Albon és Ocon lett az első tíz sorrendje.

Verstappen győzelme több szempontból is érdekes statisztikailag. Egyrészt ez volt pályafutása ötvenegyedik diadala, amivel beérte Alain Prostot az örökranglista negyedik helyén. Emellett tizenhatodszor nyert a szezonban, amivel megdöntötte saját, tavalyi rekordját az egy idényben elért legtöbb győzelem tekintetében. Továbbá érdekesség, hogy idén és tavaly összesen harmincegyszer intették le elsőként, ami pontosan annyi, mint ahányszor ez Nigel Mansell-lel egész karrierje alatt megtörtént. A címvédő ráadásul pont a brit versenyzőről elnevezett kanyarból kigyorsítva érte el ezt a diadalt.

A Mexikóvárosi Nagydíj pontszerzőinek sorrendje

Friss