Kalle Rovanperä 23 évesen hátralép egyet, és jövőre nem indul minden futamon a rali-világbajnokságban. Ez a lépés pedig akár példaként is szolgálhat az F1 számos aspektusával elégedetlen Max Verstappennek, aki abból is erőt meríthet, hogy nála idősebb világbajnokok is sikeresen visszatértek már a legmagasabb szintre.
Még ha nem is bombaként robbant – hiszen már korábban is pedzegették –, azért így is nagy sokk a rali-világbajnokság drukkereinek, hogy Kalle Rovanperä jövőre nem teljesít teljes szezont a WRC-ben. Ezzel alighanem a 23 esztendős finn nem fog tudni Sébastian Loeb vagy Sébastian Ogier nyomdokaiba lépve zsinórban 6, vagy előbbi esetében 9 világbajnoki címet nyerni, ám könnyen lehet, hogy pont ez a lépés teszi majd lehetővé a számára, hogy a lehető legtovább kitolja a karrierje végét.
Rovanpera bővebben kifejtette, miért döntött fél WRC-szezon mellett
Amellett, hogy Rovanperä szeretne több időt szentelni az egyéb szenvedélyeinek (pl. driftversenyek), a legfőbb oka a döntésének az, hogy 15 éve szinte szünet nélkül a ralizásból áll az élete, és egyszerűen sok lett. Hiszen miközben még mindig nagyon fiatal, miként azt főnöke, Jari-Matti Latvala is elmondta: 8 éves kora óta raliautót vezet, teszi mindezt a kezdetektől fogva minimum félprofi, 17 éves kora óta profi szinten, amivel sokkal több kilométer van a lábaiban, mint a kortársainak.
Ez pedig ugyanígy elmondható Max Verstappenről is. Arról a Verstappenről, aki számos módon párhuzamba állítható Rovanperä-val: mindkettőjük korábbi vb-versenyző fia (Harri Rovanperä a WRC-ben, Jos Verstappen az F1-ben húzott le számos évet), és apjuk mindkettejüket már nagyon fiatalon elkezdte felkészíteni arra, hogy egy napon profi pilóták lesznek. Ezért aztán Rovanperä-t és Verstappent is már azelőtt a jövő nagy ígéreteként tartották számon, hogy megérkeztek volna a legmagasabb szintre, ahol aztán mindketten igazolták a velük szemben támasztott elvárásokat.
A hasonlóságok azonban nem érnek itt véget. Hiszen miközben Verstappen szüntelenül kritizálja a Forma-1-et a neki nem tetsző újdonságok miatt (sprintfutam, Las Vegas-i Nagydíj, a show előtérbe helyezése, túl nehéz és túl nagy autók), addig már számos alkalommal kifejtette azt is, hogy a rengeteg verseny sincs ínyére, éppen ezért nem tudja elképzelni, hogy 40 éves koráig a mezőny tagja lesz. Emellett Rovanperä-hoz hasonlóan Verstappen is kifejezetten érdeklődik más szakágak és versenyek iránt, és nem titkolt célja, hogy GT-versenyeken, illetve Le Mans-ban is megméresse magát. Sőt, már azt is kijelentette, hogy ezt nem kiöregedő autóversenyzőként, hanem még ereje teljében szeretné megtenni.
Eközben pedig – még ha egyelőre nem mutatja ennek semmi jelét – a kiégés, vagy legalább a „besokallás” Verstappen esetében sem elképzelhetetlen. Mert az egy dolog, hogy a 2005-ben induló gokartos időszakkal kezdve azóta minden évet végigversenyez (az egyetlen F1 előtti formaautós évében egyszerre két bajnokságban is indult), de az F1-es versenyek megnövekedett száma miatt 26 éves korára a száguldó cirkuszból is rengeteg jutott már neki.
Összehasonlításképpen eddigi 184 futamával már most, ennyi idősen lehagyta a szintén háromszoros világbajnok Niki Laudát (171) és Ayrton Sennát (161), és csak 3 versenyre van az F1-ből 41 évesen visszavonuló Nigel Manselltől. De mondhatnánk a királykategóriából 34 évesen kiszoruló, ott 12 évet lehúzó Nick Heidfeldet is, akit Verstappen pont Las Vegasban hagyott le, és aki csak 2 évvel volt fiatalabb, mint most a holland, amikor bemutatkozott a száguldó cirkuszban.
Bármilyen irányba is változzon az F1, még ha ezek a változások Verstappen ínyére valók is lesznek (ami korántsem garantált), egy biztos: kevesebb verseny soha nem lesz, ezzel a tényezővel tehát mindig is számolnia kell a hollandnak, akinek jelenleg 2028 végéig van szerződése a Red Bull-lal, sokak szerint pedig bőven benne van a pakliban, hogy bármennyi világbajnoki címe is lesz akkor, 5 év múlva elsétál és maga mögött hagyja az F1-et. Ugyanakkor az még 5 több mint 20 futamos szezont jelent, amelyek korántsem biztos, hogy egyaránt győzelmekkel és világbajnoki címekkel kecsegtetnek, egy ilyen sikerszéria végén pedig mindig nehezebb megtalálni az embernek a motivációt, mint akkor, amikor fut a szekér. De mint azt Rovanperä példája mutatja, akkor sem ördögtől való hátralépni egyet, ha még nyerésben van valaki.
Azt mondjuk kizárhatjuk, hogy Verstappen egyszer csak résszezont fusson az F1-ben, de mondjuk egy vagy akár két év szünet bőven benne lehet a pakliban, ha tényleg eljön a pillanat, amikor ő is besokall. Az biztos, hogy akárcsak a finnek sztárja, a hollandok kedvence is van abban a pozícióban, hogy megtehesse ezt, és ne röhögje azonnal ki őt az aktuális munkaadója egy ilyen felvetés esetén. Ráadásul F1-es példa is van előtte arra, hogy lehetséges egy kis feltöltődés és más szakágak kipróbálása után is versenyképesnek maradni, hiszen a WEC-ben, IndyCarban és a Dakaron induló Fernando Alonso, valamint a WRC-ben és a NASCAR-ban is feltűnő Kimi Räikkönen egyaránt kihagyott két évet (de említhetnénk a versenyzéssel teljesen felhagyó Niki Laudát is) – jóllehet, a távozáskor egyikük sem úgy ment el, hogy biztosan visszajön –, majd mindketten felfrissülve, motiváltan tértek vissza az F1-be.
Verstappen valószínűleg nem habozna meglépni valami hasonlót, ha úgy érezné, hogy erre van szüksége; Helmut Marko, a Red Bull tanácsadója tavaly például közölte, hogy szerinte a holland nem fogja beérni Lewis Hamiltont, mert már azelőtt egyszer csak közli majd, hogy ennyi elég volt neki a Forma-1-ből, majd veszi a kalapját és elsétál.
Talán egy ilyen eshetőséget is megelőzne, vagy legalábbis későbbre tolna egy hosszabb szünet.