2024. április 15. 05:22

KezdőlapF1Kétszer megpördült, de aztán nagyon odapörkölt - így ragadta meg nagy esélyét...

Kétszer megpördült, de aztán nagyon odapörkölt – így ragadta meg nagy esélyét az F1 közönségkedvence

-

A Forma-1-be fél éves kihagyás után visszatérő Daniel Ricciardo részletes betekintést nyújtott abba, hogy milyen volt a teszt, amelyen meggyőzte a Red Bullt arról, hogy ismét a régi önmaga.

Daniel Ricciardo nagy utat járt be onnan, hogy 2022 végén önbizalomhiánytól szenvedve, a kiégés jeleit mutatva elhagyta a McLarent, majd a Red Bullhoz visszatérve beült a szimulátorba, és mindenkinek megmutatta, hogy ő már valóban nem az a pilóta, aki 2018-ban a Renault kedvéért elhagyta ezt a csapatot. A Beyond the Grid podcast legutóbbi vendégeként a 34 éves ausztrál nyíltan beszélt arról, hogy miként sikerült visszatalálnia önmagához a mindennapi F1-es körforgástól és a versenyektől távol töltött időszak alatt, és hogy most készen áll arra, hogy mindent beleadjon a karrierje utolsó szakaszára.

Először vezetett idén a visszatérő Ricciardo, tempója lenyűgözte a Red Bullt

Miután 2022 decemberében igencsak rosszul sikerült az első szimulátoros napja, két hónapot töltött otthon Ausztráliában, és a barátaival lógva igyekezett teljesen megfeledkezni a Forma-1-ről. Ezután legközelebb a márciusi bahreini szezonnyitó előtti csütörtökön ült be a Milton Keynes-ben található masinába, hogy korábbi versenymérnökével, Simon Rennie-vel együtt dolgozva elkezdje fokozatosan újra felépíteni magát és levetkőzni azokat a rossz szokásokat, amelyekről Christian Horner csapatfőnök is beszélt, és amelyek szintén az önbizalomhiányról tanúskodtak.

„Kicsit meg kell védjem magam, mert minden szimulátor más. Anélkül, hogy túlságosan belemennénk a részletekbe, minden csapat saját maga építi a szimulátorát, ezért részben arról is szó van, hogy hozzá kell szokni egy másik szimulátorhoz. Az első napomon a tempóm hiánya részben abból is fakadt, hogy hozzá kellett szoknom az új rendszerhez. Nem mondom, hogy minden emiatt volt. Tudom, hogy most próbálod visszatartani a nevetést, de nem beszélek hülyeségeket” – mondta viccesen Tom Clarksonnak, a podcast házigazdájának.

Ilyen volt a telefonhívás, ami újra megnyitotta Ricciardo előtt az F1 kapuját

Innen jutottunk el júliusig, addig a bizonyos Silverstone-ban rendezett Pirelli-tesztig, amelyen Ricciardo először vezethette a 2023-as Red Bullt, és amelyen bebizonyította, hogy érdemes neki második esélyt adni az alulteljesítő Nyck de Vries helyén. Az ausztrál pilóta érdekes információkat osztott meg erről a tesztről is.

„Jól ment a szimulátorozás, és ismét nagyon belefolytam az egészbe. A lelkesedésemnek szerintem híre ment, Christian [Horner] is rám nézett, ha nem közvetlenül velem beszélt, akkor Simonnal. »Hogy boldogul Daniel? Újra a régi?« Nyilván szóba került a Pirelli-teszt, talán még rá is kérdezett. Azt mondtam, hogy »Nézd, imádnám, ha vezethetném az autót.« Oké, ez egy nagyon gyors autó, de tudni akartam, hogy továbbra is otthon érzem-e magam és vissza tudja-e adni az önbizalmam.”

„Emellett célt is adott, aminek az eléréséért dolgozhatok, újra fitt és erős lehetek. Szerintem ez is tetszett, hogy ismét van célom. Emlékszem a silverstone-i versenyhétvége vasárnapi napjára, amikor a versenyzők a bokszból kihajtva állnak fel a rajtrácsra, majd kiszállnak és még van egy kis szünetük a himnuszok előtt. Itt már elkezdtem ismét mentálisan belehelyezni magam ebbe a helyzetbe, mert tudta, hogy ha jól alakul a teszt, a dolgok gyorsan változhatnak.”

Ricciardo pályára gurul az RB19-essel Silverstone-ban:

Az pedig, hogy jól alakult, még talán kicsit szerény kijelentés is lenne.

„Kicsit olyan volt, mint a szimulátor. Egyértelműen ideges voltam kissé, de inkább az izgatottság dominált. Az idegesség részben amiatt volt, mert júliusra már igazán visszatért az önbizalmam, és igazán hittem benne, hogy nagyszerű lehet a teszt. Volt bennem némi idegesség, mert mélyen belül tudtam, hogy képes vagyok rá. »Ez már rajtad áll, a saját kezedben van a sorsod. A jövőd múlhat ezen a teszten.« Jó volt újra érezni az efféle nyomást. Nem nyomtam el magamban, hanem újra átéltem, és mindazok a dolgok, amik egykor éltettek, visszatértek.”

„Az első etapom során aztán kétszer is megpördültem. Volt egy megforgásom a négyesben, a nagyon lassú hajtűben, amikor kicsit korán léptem a gázra, majd azt hiszem a hetesben is, ami egy újabb lassú kanyar. Csináltam egy kis kurflit majd mentem tovább, szóval nem a kavicságyban kötöttem ki vagy ilyesmi. De jól kezeltem, nem az jutott eszembe, hogy »ember, mit csinálsz?« Nem férkőzött a fejembe, helyette úgy voltam vele, hogy »hát igen, 8-9 hónapja nem vezettem.«”

Persze nem azzal győzte meg a Red Bullt arról, hogy újra a régi, és a Magyar Nagydíjtól ültessék be De Vries helyére, hogy többször nem pördült meg.

„Még az is, ahogyan túlléptem rajta, szerintem igazán jó volt, mert nem zavart meg. Aztán újra kimentem, és elkezdtem igen jó köröket futni. Az első alkalom során, amikor padlógázzal átmentem az egyes kanyaron, azt hittem, a sisakom le fog repülni a fejemről. Az ember elfelejti, hogy ez az egész mennyire intenzív hatással van a testedre és mennyire gyorsak ezek az autók. Ezt is nagyon klassz volt újra érezni, mert ettől tiszteli az ember a kocsit” – magyarázta Ricciardo, majd felidézte az első igazán lényeges momentumot.

Ricciardo megpördülése a 7-es kanyarban:

„Az első etapom a két megforgással 8 vagy 10 körös volt, aztán kiálltam, új gumikat tettünk fel és a második szabadedzéseken cipelt üzemanyag-mennyiséget töltöttük az autóba. Nem akarom fényezni, de az első mért köröm nagyon ott volt – mondta Ricciardo, mire Clarkson visszakérdezett, hogy elég lett-e volna mondjuk a két nappal azelőtti Brit Nagydíjon az első sorba. – Néhány századdal maradt el Max pole-idejétől. Az előtt a kör előtt annyira izgatott voltam. Úgy kezeltem, mint egy időmérős kört. Ne felejtsd el, 15 perccel azelőtt még úgy éreztem, hogy a fejem leszakad az egyes kanyarban. Arra gondoltam, hogy egyáltalán képes leszek új gumikon eléggé nyomni neki? De egyszerűen megvolt bennem az a bizonyos érzés az autóban ülve és magabiztos voltam. Persze, kezdetben kissé be voltam rozsdásodva, de voltak az autónak részei, amelyek annyira ismerősek voltak, hogy tudtam, hogy új gumikkal és kicsit kevesebb üzemanyaggal mire lesz képes.”

„Nem mondom, hogy könnyedén ment, de nagyon bíztam benne, hogy képes lesz arra, amire gondolom, hogy képes. Amikor átszeltem a célvonalat és láttam a köridőt, azt gondoltam, hogy »Ó, nem tudom, hogy számítottam-e ennyire gyors körre.« Tisztában voltam vele, hogy ez egy nagyon jó nap lehet, de hazudnék, ha azt mondanám, hogy arra készültem, hogy a legelső új gumis körömben ilyen időt megyek. Nagyon nagy mosolyt csalt az arcomra.”

Verstappen 2024-ben néhány futam után új csapattársat kaphat

Ricciardo kiemelte, hogy Christian Horner hozzáállása is pozitívan hatott rá, hiszen bár a Red Bull csapatfőnöke nem titkolta, hogy ki fogják értékelni a teljesítményét, elsősorban arra bátorította, hogy élvezze a vezetést. „Úgy érzem, hogy ez hiányzott belőled. Mind tudjuk, hogy mire vagy képes, amikor élvezed és a legjobbadat nyújtod. Csak azt akarom látni, hogy újra mosolyogsz” – idézte fel az ausztrál pilóta főnöke szavait.

Hogy megmarad-e a jól ismert mosoly ezután is, az nagyban függ Ricciardo 2024-es teljesítményétől, különösen a szezon elején mutatott formájától, mert sajtóértesülések szerint amennyiben Sergio Pérez nem hozza, amit várnak tőle, az ausztrál már a következő idény elején beülhet Max Verstappen mellé a Red Bullba.


Találkozz világklasszis rallyversenyzőkkel és szurkoljunk együtt a magyar menőknek! Csapj le Te is a Rally Hungary jegyekre, most még elővételes áron! Jegyek: https://rallyhungary.com/jegyek/


Friss