Rosszabb eredményeket értek el, mint tavaly, de így is pozitívabb a Ferrari jövőképe, mint a 2022-es szezon után.
A Ferrari a múlt hét végén megtartotta szokásos karácsonyi vacsoráját, amely lényegében egy évzáró sajtóesemény. A hagyomány régre nyúlik vissza, és még a Covid alatt sem szakított vele a csapat, noha akkor online formában szervezték meg. Tavaly viszont elmaradt, hiszen nem sokkal a tervezett időpont előtt mondott fel Mattia Binotto, a Scuderia akkori csapatfőnöke, majd érkezett a helyére Frédéric Vasseur, így amellett, hogy a legkisebb gondja is nagyobb volt a maranellóiaknak annál, hogy újságírókat vendégeljenek meg, nyilván azt is el akarták kerülni, hogy a sajtó csak a színfalak mögött zajló nehézségekkel foglalkozzon.
Az idén azonban újra volt karácsonyi vacsora, amelyen természetesen Vasseur is a sajtó rendelkezésére állt, és „atyáskodó nagybácsiként” vevő volt a tréfára, a viccre, miközben a szükséges pillanatban elővette szigorú, borotvaélesen vágó énjét. Legalábbis ezt írta róla a The-Race.com, amely szerint már önmagában az biztató, hogy egy év után az 55 esztendős francia viselkedésében nem látható változás, mert ez azt jelenti, hogy nem próbálták meg megváltoztatni, és nagyrészt zavartalanul végezheti a munkáját.
Ez pedig a Ferrariról lévén szó korántsem magától értetődő, és elég csak egy évet visszamenni az időben ahhoz, hogy lássuk, milyen, amikor belső politikai viharok tépázzák meg a csapatot. Persze mondhatjuk, hogy míg 2022-ben a Scuderia négy győzelemmel második lett a konstruktőri összetettben, addig az idén mindössze egyszer nyertek és a harmadik helyen zártak, de mivel Vasseur másfél hónappal az első 2023-as futam előtt vette át a karmesteri pálcát, az idei autóval kapcsolatos tervekre már vajmi kevés volt a ráhatása. Ellenben elkezdte a jövő Ferrarijának építését szakemberek toborzásával és a csapat megközelítésének átformálásával, aminek tetten érhető következménye a szezon utolsó harmadára javuló forma.
A „halálos ítéletét” írta alá, vagy ő lesz a következő Räikkönen, esetleg Michael Schumacher?
Pusztán az eredmények alapján ezért még nem lehet megítélni Binotto utódját, amivel nyilván John Elkann elnök és Benedetto Vigna vezérigazgató is tisztában van. Vasseur arról is beszélt, hogy az elnökkel pozitívan zajlik a kommunikáció, és nem várták meg a szezon végét az értékeléssel, hiszen napi szinten beszélnek. A harmadik helyezésről és a szezon eleji gyenge formáról kifejtette, hogy azzal senki nem lehetett elégedett, de a csapat reakciójával (pole pozíciók, esetenként harc Verstappennel és a szingapúri győzelem) viszont már igen. „Ezek jó lépést jelentettek előre, még ha nem is vagyunk boldogok. Nincs szükségem, hogy Mr. Vigna vagy Mr. Elkann mondjon meg nekem dolgokat, én sem vagyok elégedett a harmadik hellyel, ez világos, de több mint boldog vagyok a csapat reakciójával, és szerintem ezzel kapcsolatban mindenki így érez” – mondta a csapatfőnök.
A jó hír a Ferrari híveinek tehát az, hogy Vasseur-t eddig hagyták dolgozni és a saját útját járni, ő pedig anélkül, hogy túlságosan pozitív vagy negatív kijelentéseket tett volna, igyekezett a realitás talaján maradva jövőbemutató döntésekkel változást elérni. Hogy ezek a változások beválnak-e, az az idén még nem derülhetett ki, de mint azt Vasseur az érkezése óta hangsúlyozza, napjaink Forma-1-ében nem lehet gyorsan sikereket elérni. Az egyetlen út az, ha megfelelő csapat összeállításával, hosszú távon kifizetődő döntésekkel halad az ember a célja felé, amihez stabilitásra és türelemre van szükség.
Ez a türelem Vasseur-ben megvan, és egyelőre úgy tűnik, hogy a Ferrari vezetése sem kezdte el rajta számon kérni az azonnali sikerek elmaradását, ami Maranellóban korántsem magától értetődő. A legjobb pedig, amit Elkann és Vigna a folytatásban tehet, hogy hasonló hozzáállással viseltet a csapatfőnök iránt, és kivárja, hogy hova vezet ez a folyamat, és beérik-e a munka gyümölcse. Ehhez akár még évek kellhetnek, és a Red Bull jelenlegi dominanciáját elnézve akkor sem feltétlenül szabad fenekestül felforgatni mindent, ha a következő két év is világbajnoki címek nélkül telik el. Ha ezt sikerül megugrani, a Ferrari legalább megadhatja annak az esélyét, hogy 2026-ban véget vet a 2008 óta tartó aszálynak.
Máris „elkezdődött” a 2024-es F1-es szezon, a Ferrari jelentett be elsőként egy fontos időpontot