back to top
2024. július 21. 12:08

KezdőlapF1Élesben kell gyakorolni, és ha elbuksz, mehetsz haza – ezért brutális a...

Élesben kell gyakorolni, és ha elbuksz, mehetsz haza – ezért brutális a mai fiatalokkal az F1

-

Amennyiben valaki nem teljesít, az előbb-utóbb repülni fog a Forma–1-ből. Ez igaz az újoncokra is, akik sok esetben nem kapják meg a kellő időt ahhoz, hogy megmutassák, mire is képesek. A Williams azonban nem így állt amerikai újoncához, akinek a példája mutatja, mennyire nehéz dolga van azoknak a fiataloknak, akik nem valamelyik nagy gyártó akadémiájáról érkeznek meg a száguldó cirkuszba.

A Forma–1 soha nem volt könnyű és soha nem is lesz az azoknak, akik megérkeznek oda, viszont napjaink F1-e sok szempontból jóval nagyobb kihívás elé állítja az újonc pilótákat. Ennek oka pedig az, hogy rendkívül korlátozottak a tesztlehetőségek, és hacsak az adott fiatal nem valamelyik gyártó juniorprogramjának tagja, elképesztően kevés ideje van hozzászokni egy F1-es autóhoz.

Ezzel küszködött tavaly Logan Sargeant, aki a Forma–2-ből feljebb lépve úgy kezdte meg az idényt, hogy mindössze másfél napot tölthetett el a Williams 2023-as versenygépében. Ezzel szemben például a másik újonc Oscar Piastri tesztkilométerek ezreit gyűjtötte az Alpine korábbi F1-es autójában Európa különböző versenypályáin, mielőtt úgy döntött, hogy a McLarenhez igazol. A tapasztalat viszont nyilván nem veszett el.

Soha nem volt még olyan az F1-ben, amit az 1,3 milliárd forintnyi kárt okozó pilóta maradása biztossá tett

„A régi időkben – nem tudom, hogyan határozzam meg, mi számít régi időnek, de mondjuk 5-6 évvel ezelőtt – 30 ezer kilométert teszteltünk egy versenyzővel, mielőtt egyáltalán megfontoltuk, hogy beültessük-e a versenyautóba” – magyarázta James Vowles, a Williams csapatfőnöke, egyben Sargeant főnöke a Speedcafenak.

„Elegendő időre és tapasztalatra van szükségük, hogy felfedezhessék a határokat, mert a szakadék bármely más sorozat és az F1 között hatalmas. Hogy ezt számokban kifejezzük, az F2, de még az IndyCar is körönként nagyjából 14 másodperccel van lemaradva, úgyhogy ez egy teljesen más történet ahhoz képest, amit ott tapasztal a versenyző.”

Miként arra Vowles rámutatott, nem is feltétlenül amiatt kell sok teszt egy fiatal versenyzőnek, hogy képes legyen elmenni a határokig egy F1-es autóban.

„Időbe telik a versenyzőknek mindent kihozni a gumikból. Egy pillanatra időzzünk el a gumiknál, mert azok a legfontosabbak. Mind a négy gumit próbálod néhány fokon belül tartani az optimális hőmérsékletéhez képest, mert a működési tartomány nagyjából 4-5 celsius fok. Próbálsz erre koncentrálni, miközben 300 km/órás tempónál birkózol egy autóval a versenypályán. Ez egyszerűen egy másik világ, és elég sok időbe telik [hozzászokni].”

Forma-1, Logan Sargeant, Williams, Kanadai Nagydíj 2023
Sargeantnak nem jutott több ezer km-nyi tesztelés az F1-es bemutatkozása előtt / Fotó: Williams Racing

Eleinte úgy tűnt, hogy Sargeant viszonylag simán veszi az akadályokat, de aztán kiderült, hogy a kezdeti lendületet nem lehet fenntartani, és talán egy kicsit rosszat is tett neki a jó kezdés.

„Elég erősen kezdte az évet. Azt gondolom, és neki is ezt mondtam, hogy ez egy kicsit hátrányosan is érintette, mert talán túlságosan magabiztos lett, mondván, »ez rendben lesz.« Bahreinben ezreden belül volt Lando [Norrishoz] képest az időmérőn, Szaúd-Arábiában pedig gyorsabb volt Alex [Albonnál], csak törölték a körét pályaszélesítés miatt” – ecsetelte Vowles.

Sargeant fejben pedig még egyértelműen nem volt felkészülve az F1 jelentette kihívásokra, ami szintén olyasmi, amihez tapasztalat kell.

„Az ember más aspektusait is megfigyelte annak, hogy újonc. Amint jön valami, ami alapjaiban véve ráz meg, mindent megkérdőjelezel, ami megtörtént Szaúd-Arábiában, ahol törölték a körét, ami nem kellett volna gond legyen, számos köre volt még továbbjutni, de ez kibillentette őt. Ezután pedig igencsak át kellett lépnie az autó határait ahhoz, hogy ugyanazt a köridőt kihozza belőle.”

„És ez nagyon is normális egy újonc esetében, úgyhogy ez nem bántás. Ez van akkor, ha nem vagy biztos benne, hogy hol vannak a határok. Ilyenkor könnyebb kicsit átlépni azokat, amiért aztán igazán megbűnhődsz. Ez az egész szezonban, annak utolsó szakaszáig jellemző volt, de aztán Szuzuka környékén elkezdtünk látni egy másmilyen Logant.”

„Az eltérő specifikációjú autót figyelembe véve a teljesítménye ott egy szinten volt Alexével. Onnantól kezdve pedig egy olyan versenyzőt láttunk, aki felépítette a hétvégéket, nem vezette túl az autóját, és kontrollálta azt, amit csinál. Austinban azért szerzett pontot, mert nem dobott el mindent csak azért, hogy megpróbáljon egy nagy húzást, hogy javítson egy helyezést (meg persze azért, mert Hamiltont és Leclerc-t kizárták – a szerk.). Helyette csak a pályán maradt, nem szedett össze büntetést pályaszélesítésért és jó munkát végzett.”

„A vegasi időmérőn tizeden belül volt [Albonhoz képest]. Onnantól kezdve látszott, hogy a tempója megvan, de az autónk teljesítménye olyan jelentős mértékben visszaesett, hogy a pontszerző helyezések nem voltak elérhetők a számunkra.”

„Én így összegezném Logant, ami segít megérteni, hogy miért érdemel meg abszolút egy újabb esélyt. A tél során nyomni fogunk egy kis resetet, mint mindig, de jelentősen érettebbé vált az idény során.”

Sargeant szerződését tehát meghosszabbította a Williams, amelynek csapatfőnöke úgy vélte, a fontos az, hogy 23 esztendős versenyzője tanul a korábbi hibákból és fejlődik, miközben próbál megbirkózni azzal, hogy élesben, milliók szeme előtt kellett belerázódnia az F1-be ahelyett, hogy a világtól távol, teszteken tehette volna ezt meg.

Schumachertől és Hamiltontól is tanult valamit – exkluzív interjú a Williams csapatfőnökével

Friss