2024. február 23. 01:25
KezdőlapF1Senna–Mansell-csata, Schumacher-varázslat, Verstappen-rekord – búcsúzik a barcelonai Spanyol Nagydíj

Senna–Mansell-csata, Schumacher-varázslat, Verstappen-rekord – búcsúzik a barcelonai Spanyol Nagydíj

-

2025-ben búcsúzik a Forma–1 a barcelonai Spanyol Nagydíjól, és bár addig még két versenyt biztosan rendeznek a katalán pályán, most összegyűjtöttük az eddigi legemlékezetesebbeket.

Noha a kezdeti években kivívta magának az „F1 legunalmasabb versenyeinek otthont adó pálya” jelzőt, a barcelonai Circuit de Catalunya szép lassan klasszikussá vált. A csapatok kedvelt teszthelyszíne azonban 2025-ben rendezi meg utoljára a Spanyol Nagydíjat, mivel 2026-tól legalább 10 éven át már Madridban, egy vadonatúj utcai pályán fogják tartani azt.

Hogy Barcelonával mi lesz, az még nem dőlt el, a katalán pályának ugyanis 2026-ig szerződése van, az Autosport információi szerint pedig továbbra is szeretne a versenynaptárban maradni, így a két spanyolországi futam eshetőségét sem lehet még elvetni, ám elnézve, hogy már így is 24 futamot rendeznek egy évben és mennyi ország ácsingózik saját versenyre, ennek az esélye igen csekélynek tűnik.

De az biztos, hogy Barcelonának már csak idén és jövőre lesz lehetősége bekerülni az olyan, emlékezetes Spanyol Nagydíjak névsorába, amelyekre alább most visszatekintünk.

1991

A Circuit de Catalunya 1991 szeptemberében debütált a Forma–1-ben, és rögtön az első verseny olyan csatát hozott, amelynek képsorai vélhetően azóta is ott lebegnek az azokat a tévé képernyőin élőben követők szeme előtt. Természetesen Ayrton Senna és Nigel Mansell párharcáról van szó, és arról a jelenetről, amelyben a verseny elején a McLaren és a Williams klasszisa egymástól milliméterekre száguldott a célegyenesben, hogy aztán Mansell kifékezze a brazilt.

A brit oroszlán a pálya felszáradásával elveszítette a csatában megszerzett helyét, de Senna később rá nem jellemző hibát vétve megpördült az utolsó kanyarban és számos pozíciót bukott. Mansell a 21. körben a versenyt vezető Gerhard Bergert is megelőzte, majd a befutóig az élen maradt, amivel életben tartotta soványka reményeit a vb-címre, miközben Senna csak 5. lett.

Mansell és Senna csatája:

1994

Az 1994-es Spanyol Nagydíjra a Forma–1 egyik legsötétebb időszakában került sor, hiszen egy hónappal Ayrton Senna és Roland Ratzenberger imolai tragédiája után rendezték a versenyt. Ráadásul a barcelonai futamot megelőző monacói hétvégén kis híján Karl Wendlinger is életét veszítette, a mezőny spanyolországi látogatása előtt pedig Pedro Lamy repült bele a silverstone-i pálya egyik gyalosogalagútjába, de „csupán” kettős térdkalács-törést és csuklótörést szenvedett. És akkor Barcelonában jött egy újabb hatalmas bukás a Ratzenberger helyére szerződtetett Andrea Montermini főszereplésével, aki a célegyenesre fordulva törte rommá a Simteket. Könnyen meghalhatott volna ő is, de megúszta sarok és lábtöréssel.

Ilyen előzmények után a futam aztán több szempontból is kárpótolt, hiszen a Senna halálával a Williams vezérévé előlépő Damon Hill nyert, miközben Michael Schumacher minden idők egyik legnagyobb bravúrját hajtotta végre azzal, hogy a versenytáv kétharmadát ötödik (!) fokozatban ragadt váltóval teljesítve jött be a második helyen. Hogy miként volt erre képes, arról bővebben alábbi cikkünkben olvashat.

29 éve olyan döbbenetes dolgot művelt Schumacher, amit azóta sem csinált utána senki

1996

Schumacher nemcsak 1994-ben, hanem két évre rá, 1996-ban is káprázatos dolgot művelt a Spanyol Nagydíjon, amikor a szakadó esőben olyan tempót autózott a leginkább féltéglához vagy fürdőkádhoz hasonlító Ferrari F310-essel, ami előtt a riválisok is értetlenül álltak. A jutalma pályafutása első ferraris győzelme lett, miközben némi szerencséje is volt, hogy az autó nem állt meg alatta.

Bővebben az alábbi cikkben

27 éve derült ki, hogy Schumacher fürdőkádnak kinéző féltéglával is bárkit agyon tud verni

2001

Mivel a tesztkorlátozás előtt a csapatok nagy része ezen a pályán tesztelte a legtöbbet, és az aszfaltcsík a jellegéből adódóan amúgy is kidomborította az autók közötti különbségeket, nem volt ritka rajta az unalmas körözgetéssé fajuló verseny. Ilyennek ígérkezett a 2001-es Spanyol Nagydíj, és végül ilyen is lett, noha nem az a pilóta dominált, akitől mindenki várta. A szezont két győzelemmel kezdő, Barcelonában az évi 4. pole-ját szerző Michael Schumacher ugyanis nem várt ellenfelet kapott az elképesztő pechszéria által sújtott Mika Häkkinen személyében.

A McLaren finnje már az időmérőn is ott volt Schumacher sarkában, a futamon pedig állva hagyta az egy idő után komoly vibrációval küzdő ellenfelét, ám amikor már tényleg karnyújtásnyira volt tőle a győzelem, ismét beütött a balszerencsre.

Hogy miként, arról alább olvashatnak bővebben.

22 éve: Óriási dráma döntötte el Schumacher és Häkkinen egyik utolsó csatáját (videó)

2012

A 2010-es évek elejére a legutóbb futamot is 2004-ben nyerő Williams stabil középcsapattá esett vissza, ami – noha az FW34-es jobban sikerült az elődjénél – 2012-ben is így volt. Ám a Spanyol Nagydíjra (és Frank Williams 70. születésnapjára) valami megváltozott, Pastor Maldonado alatt ugyanis megtáltosodott a kocsi. A pályafutása során a figyelmet magára legtöbbször hajmeresztő megmozdulásaival és baleseteivel felhívó venezuelai már azzal is komoly meglepetést keltett, hogy a második időt autózta az időmérőn, ami Lewis Hamilton büntetése után pole pozíciót ért a számára.

Ám az igazán nagy meglepetés az volt, hogy a versenyen is megtartotta ezt a pozíciót, mert bár Fernando Alonso megelőzte őt a rajtnál, a kerékcserék során visszavette az első helyet, majd hiba nélkül vezetve tartotta maga mögött a kétszeres világbajnokot és a harmadik helyen haladó Kimi Räikkönent. Maldonadónak ez volt az első és utolsó győzelme, sőt, dobogós helyezése is az F1-ben.

Embed from Getty Images

Alonso és Maldonado a rajtnál 

2016

Önmagában a 2016-os Spanyol Nagydíjon sem rágtuk le a körmünket izgalmunkban, de kétségtelen, hogy ez a verseny is hozott drámát és történelmi pillanatot. Előbbit a két Mercedes rajt utáni ütközése szolgáltatta, ami viszont megnyitotta az utat a Toro Rossótól a Red Bullhoz ez előtt a verseny előtt előléptetett Max Verstappen előtt. A mindössze 18 éves holland pedig elképesztő érettséggel ki is használta a kínálkozó lehetőséget, és miután csak kétszer állt ki kerékcserére a Hamilton–Rosberg csattanás után élre álló Daniel Ricciardo három kiállása ellenében, a csapattársát átugorva, az őt DRS-távolságon belül támadó Kimi Räikkönent visszatartva megszerezte pályafutása első Forma–1-es győzelmét, amivel ő lett minden idők legfiatalabb dobogósa és győztese.

Hamilton és Rosberg ütközése:

Verstappen győzelme:

Friss