2024. május 02. 01:03

KezdőlapF1Elveszítheti Adrian Newey-t a Red Bull

Elveszítheti Adrian Newey-t a Red Bull

-

Adrian Newey, a Red Bull sztártervezője lehet az áldozat a Forma–1-es költségplafon oltárán.

Az idei szezon már a negyedik olyan év lesz a Forma–1-ben, amelyben a csapatok nem költhetnek annyit, amennyit szeretnének, helyette kétszer is meg kell gondolniuk, hogy hova teszik a pénzüket. Eddig egy istálló, a Red Bull akadt fent büntetést érően a 2021-től érvényben levő költségplafonon, és kellett fizetnie, amiért az első évben túlköltekezett, illetve az aerodinamikai tesztelésre fordított idejét is megvágták. És most lehet, hogy újabb jelentős csapás érheti az energiaitalos gárdát.

Mert bár a pilóták és a három legjobban fizetett csapattag bére nem számít bele a költségplafonba, hátulütője is van annak, hogy utóbbi pozíciókat huzamosan ugyanazok töltik be. A Red Bull például két vezető beosztású szakembert, az azóta az Aston Martin technikai igazgatójaként tevékenykedő Dan Fallows-t, illetve a McLarenhez távozó Rob Marshallt is elveszített részben azért, mert nem tudta nekik biztosítani az előrelépést házon belül. És most lehet, hogy technikai zsenijét, a 2006 óta a csapatot erősítő, eddigi összes győzelméből és vb-címéből oroszlánrészt vállaló Adrian Newey-t is elveszíti.

Egy mondat, amitől rögtön világos lesz, miért akarta otthagyni aranytojást tojó tyúkja a Red Bullt

Persze nem önszántából. Az FIA ugyanis tavaly életbe léptette a 45-ös számú technikai direktívát, hogy azzal vegye elejét az ügyeskedésnek. A saját technológiai divízióval rendelkező csapatok ugyanis feltételezhetően igyekeznek felhasználni az ott megszerzett tudást az F1-es csapatban is, mindezt úgy, hogy ez értelemszerűen kívül esik a költségplafonon. Így merült fel, hogy az RB17-es hiperautójának fejlesztéséből a Red Bull az F1-ben is profitálhat, különösen úgy, hogy azt részmunkaidőben az F1-es istállóban továbbra is dolgozó Adrian Newey felügyeli.

Tavaly azonban az FIA kijelentette, hogy bár eddig „mindenki jó hiszemben járt el”, azaz nem történt szabályszegés, a jövőben bárkinek, aki a technikai divízióból hozzájárul az F1-es csapatban végzett munkához, a fizetése bele fog számítani a költségplafonba. Ezért a Red Bull az Auto Motor und Sport szerint azt fontolgatja, hogy középtávon Newey csakis kizárólag az RB17-essel foglalkozik majd, máskülönben a fizetésének bele kell számítania a költségplafonba, ahová eddig nem számított be, mert a három legjobban kereső alkalmazott egyike.

Azzal pedig, hogy egy időre teljes mértékben kiveszik őt az F1-es csapatból, egy másik problémát is megoldhatnának, Newey a háromból az egyik legjobban fizetett alkalmazotti státusza ugyanis ezzel megszűnik (hiszen nem fog dolgozni az F1-ben), és így mást emelhetnek be a helyére.

Nemhogy visszafogta, még segítette is a Red Bullt a tavalyi szabályváltozás

Ez azért lehet fontos az energiaitalos gárdának, mert a technikai részlegét sok kis egységre daraboló struktúrájában egy idő után nincs feljebblépési lehetőség, így az olyan szakembereket, mint a riválisok csábításának ellenálló Pierre Waché technikai igazgató vagy Enrico Balbo aerodinamikai főnök a fizetésük növelésével tudják leginkább megtartani. Ennek egyik nagy gátja pedig Newey és az ő magas bére, ami ha kikerül a rendszerből, jelentős könnyebbséget eredményezne. Így Balbo vagy Waché kerülhetne a helyére a három legjobban fizetett szakember egyikeként, az ő fizetése pedig felszabadulna a költségplafonban, ami elősegítené a többi mérnök bérének növelését.

Hogy ez végül megtörténik-e, az majd kiderül, ám ha megtörténik, valószínűleg tényleg csak középtávon jelenthet megoldást, hiszen 2025-ben (annál hamarabb nem lehet) minden csapat elkezdi tervezni a 2026-os új szabályok szerint épített autóját, amiben alighanem Newey-nak is szánnak szerepet.

Nem tette be sztártervezője háttérbe vonulása a kaput a Red Bullnak

 

Friss