Hivatalosan is megerősítették, hogy Lewis Hamilton az idei év végén elhagyja a Mercedest, és 2025-ben a Ferrarihoz igazol. A többéves szerződést kötő hétszeres világbajnok Carlos Sainz helyére érkezik, aki így távozik a maranellóiaktól.
Csütörtökön késő délelőtt valósággal felrobbant a Forma–1-es világsajtó, hiszen elterjedt, hogy Lewis Hamilton a Ferrarihoz szerződik. A hírt délután meg is erősítették, így immáron hivatalos, hogy a hétszeres világbajnok 2025-től a Ferrarinál folytatja pályafutását, miután többéves szerződést kötöttek, Carlos Sainz pedig az idény végén távozik a csapattól.
A brit pilóta 2013 óta erősítette a Mercedest, ahol összesen hat egyéni világbajnoki címet szerzett, és 2014-től 2021-ig zsinórban nyolc konstruktőri elsőséghez segítette hozzá a csapatot. A felek a tizenkettedik közös idényüket fogják megkezdeni: eddig 222 nagydíjat teljesítve 82 győzelemig, 148 dobogóig, 78 pole pozícióig és 53 leggyorsabb körig jutott. Ezek mindegyike rekord, igaz, utóbbit a Michael Schumacher–Ferrari párossal holtversenyben tartják.
Az évek során Hamilton a teljes karrierjét nézve is minden idők legeredményesebb pilótájává vált, és csak a leggyorsabb körökben nem érte utol Schumachert. Az elmúlt két év azonban az ő mércéjükkel rettenetesen sikerült. 2022-ben új csapattársától, George Russelltől is kikapott, és csupán a tabella hatodik helyét szerezte meg, ráadásul végig kellett néznie, hogy a Mercedes az évi egyetlen pole-ját és győzelmét is honfitársa gyűjti be. A tavalyi idényben már jobb volt a helyzet, és csak a két Red Bulltól kapott ki, de Max Verstappen ellen neki sem volt ellenszere.
Jön az év szenzációja? – Hamilton mégis aláírhat a Ferrarihoz
A várakozáson aluli eredmények ellenére Hamilton 2025-ig szerződést hosszabbított a Mercedesszel, így ebből a szempontból is váratlannak számít a bejelentés. Azonban hozzá kell tenni, hogy egyrészt bizonyára van valamilyen kilépési záradék, másrészt jó eséllyel többet tud mind az idén és jövőre, mind a 2026-ban várható erőviszonyokról.
Ami előbbit illeti, könnyen lehet, hogy Hamilton számára a „csöbörből vödörbe” szituáció áll fenn, és a Red Bullt 2024-ben és 2025-ben sem lehet majd megfogni. Ami viszont az új szabályrendszert illeti, a helyzet kísértetiesen hasonlít arra, amikor a McLarent hagyta el a Mercedes kedvéért: akkor is az új korszak előtt egy évvel váltott, majd a második évétől kezdve a csapatával együtt letarolta a mezőnyt. Ráadásul 2012-ben egyáltalán nem tűnt jó ötletnek a váltás, most viszont nem szól egyértelmű érv egyik vagy másik mellett, vagy ha mégis, akkor az a nyilvánosság számára nem látható.
Mi lehet az oka a váltásnak?
A Forma–1-ben nem ritka, hogy a nagy pilóták a karrierjük valamely pontján a Ferrariba vágynak. Az eddigi 34 világbajnok közel fele, 15 pilóta versenyzett a maranellóiak színeiben. Persze rajtuk kívül is akadt olyan, aki közel volt a Scuderiához, de végül nem valósult meg a házasság. A legismertebb példa Ayrton Sennáé, akiről az elmúlt évtizedekben többen is elmondták, hogy a Ferrarinál akarta befejezni a pályafutását.
Könnyen lehet, hogy Hamiltonnál is van egyfajta érzelmi kötődés a sportág legeredményesebb márkájához. Azt például többször is elmondta, hogy gyerekkorában általában Schumacherrel volt, amikor szimulátorozott. Emellett persze az sem utolsó szempont, hogy a Ferrarival mindig különlegesebb a győzelem, mint más csapattal. Az pedig csak hab lenne a tortán, ha úgy szerezné meg a nyolcadik világbajnoki címét, hogy ezzel egyben megtöri az olasz alakulat egyéni szinten 2007 óta tartó sikertelenségét.
Hamiltont egyébként már többször is szóba hozták a Ferrarival a karrierje során. Legutóbbi két szerződéshosszabbítása előtt a sajtó komolyan foglalkozott ezzel a lehetőséggel. Ráadásul tavaly többször is beszélt John Elkann-nal, a Ferrari elnökével, és Frédéric Vasseur csapatfőnökkel is jó viszonyt ápol. Persze az érintettek próbálták kisebbíteni ennek a jelentőségét, de vélhetően már akkor is zajlott valami a háttérben.
Azt sem szabad figyelmen kívül hagyni, hogy Hamilton az elmúlt években többször is hangot adott annak, hogy szeretne egyfajta márkanagyköveti státuszt magának. Arról nincs információ, hogy ezt megkapta volna, pedig ha a Mercedes hajlandó ezt megadni neki, akkor a hosszú távú jövőjét mérlegelve aligha tartotta volna kifizetődőnek átigazolni a riválishoz. A csillagosok tehát így magukhoz láncolhatták volna történetük legeredményesebb versenyzőjét, aki könnyen lehet, hogy azért nézett más kaland után, mert már nem lát perspektívát a projektben.
Persze nem biztos, hogy a Mercedesnél könnyeket hullajtanak a pályafutása utolsó éveiben járó Hamilton távozása miatt. Egyrészt felszabadul a fizetése, másrészt pedig így ténylegesen elkezdhetik George Russellre építeni a csapatot. Középtávon pedig az is fontos tényező lehet, hogy a nagy tehetségnek tartott Andrea Kimi Antonellit beültessék a másik autóba. Bárki is érkezzen a 39 éves versenyző helyére, kétségtelen, hogy őt könnyebb lehet elküldeni, mint a hétszeres világbajnokot.
A Red Bull és Verstappen sokkoló lépését idézi a Mercedes legutóbbi döntése
Így reagáltak az érintettek
„Ami a pilóta-csapat párosítást illeti, a Lewisszal való kapcsolatunk a legsikeresebb lett, amit a sportág valaha látott, és erre büszkén tekinthetünk vissza – nyilatkozta Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke. – Lewis mindig is fontos része lesz a Mercedes motorsport-történelmének. Azonban tudtuk, hogy a partnerségünknek egyszer természetes módon vége szakad, és ez a nap most eljött. Elfogadjuk Lewis döntését, hogy új kihívást keres, a mi jövőre vonatkozó lehetőségeinken pedig izgalmas elmélkedni. Egyelőre viszont még van hátra egy szezon, és a versenyzésre összpontosítunk, hogy egy erős 2024-es évet produkáljunk.”
„Csodálatos tizenegy évet töltöttem el ezzel a csapattal, és nagyon büszke vagyok arra, amit együtt elértünk – ezek már Hamilton szavai. – A Mercedes tizenhárom éves korom óta az életem része. Itt nőttem fel, így a távozásomról szóló döntés volt az egyik legnehezebb, amit valaha is meg kellett hoznom. Azonban eljött az ideje, hogy megtegyem ezt a lépést, és izgatottan várom, hogy új kihívást kezdjek. Örökké hálás leszek a Mercedes-családomnak a hihetetlen támogatásáért, különösen Totónak a barátságáért és a vezérszerepéért, és azt akarom, hogy magasan zárjunk közösen. Száz százalékig elkötelezett vagyok aziránt, hogy a lehető legjobb teljesítményt nyújtsam ebben az idényben, és emlékezetessé tegyem az utolsó évemet az Ezüstnyilaknál.”
„A mai hírek után a Scuderia Ferrari és jómagam útjai 2024 végén elválnak – reagált Sainz a közösségi médiában. – Még van előttünk egy hosszú szezon, és, mint mindig, abszolút a legjobbamat fogom nyújtani a csapatért és a tifosiért világszerte. A jövőmmel kapcsolatos híreket bejelentjük, amikor eljön az ideje.”