2024. április 29. 09:15

KezdőlapF1Nevetséges és képmutató az F1, vagy joggal utasították vissza Andrettiéket?

Nevetséges és képmutató az F1, vagy joggal utasították vissza Andrettiéket?

-

A Forma–1 hosszú indoklásban magyarázta meg, hogy miért nem fogadta el az Andretti jelentkezési kérelmét. Az érvek között vannak olyanok, amelyeket el lehet fogadni, de olyanok is akadnak, amelyek inkább megmosolyogtatóak, és összességében nem győzték meg a rajongókat, hogy ez nem egy előre eldöntött játszma volt.

Újabb, az eddigi legfontosabb fejezetéhez érkezett a Forma–1 és az Andretti közötti huzavona. A sportág szerdán bejelentette, hogy visszautasítják az amerikai istálló jelentkezési kérelmét, így hiába adott nekik zöld utat az FIA, nem szerepelhetnek az F1-ben. Legalábbis a közeljövőben, ugyanis egy későbbi belépés lehetőségét nyitva hagyták.

Azt már eddig is tudni lehetett, hogy a Forma–1 és annak meglévő csapatai nem szívesen látják az Andrettit, ahogyan más új istállót sem. Hiába ugyanis az elképesztő összeg, amelyet a belépésért fizetni kellene az istállóknak, szerintük még így sem érné meg számukra, hiszen hosszú távon kisebb szeletet kapnak a tortából. Azonban így, hogy megszületett a döntés, érdemes megnézni a magyarázatot, illetve azok egyes pontjait, és ezt a The-Race.com meg is tette.

Eszerint az F1, pontosabban a Formula One Management úgy véli, hogy az Andretti kezdetben jó eséllyel nem lesz versenyképes. Mindez már csak azért is furcsa, mert az FIA többek között ezt is szigorúan vizsgálta, és a Nemzetközi Automobil Szövetség rostáján még átment a csapat. Emellett pedig azt a kérdést is felveti, hogy valóban a kereskedelmi jogok tulajdonosa a legalkalmasabb-e arra, hogy döntést hozzon ebben a kérdésben.

A Forma–1 beintett az Andrettinek, egyelőre nem lesz 11 csapatos a mezőny

Mindenesetre a jelek szerint az F1-nél úgy gondolják, hogy az Andretti a régi és az új szabályrendszerben sem bizonyulna versenyképesnek. Ez egyrészt nyilvánvalóan nem bizonyítható, másrészt a legutóbbi új csapatként beszálló Haas példája mutatja, hogy nem lehetetlen rögtön ott lenni a középmezőnyben. Persze ezzel kapcsolatban még lehet úgy érvelni, hogy az Andretti más modellt akar megvalósítani, mint a Ferrarival szorosan együttműködő alakulat.

A lényeg viszont az, hogy a Forma–1 a versenyképességből próbálja származtatni azt, hogy egy csapat mennyire járul hozzá a sportág értékéhez. Azt pedig aligha kell magyarázni, hogy ha egy új csapat a mezőny végén kullogna, az nem javítana a sportág értékén, viszont abból a bizonyos tortából így is felhasítana egy szeletet a többiek elől.

A másik fontos érv a motorszállító kérdése: az Andretti ugyan a Cadillackel együtt akart beszállni, de kezdetben valójában nem a General Motorshoz tartozó márka lett volna a partner, hanem egy meglévő gyártó erőforrását címkézték volna át. Az F1 szerint azonban ártana a bajnokság presztízsének, ha az Andretti (vagy bárki más) beszállna, és valamelyik gyártónak muszáj lenne motort szolgáltatnia nekik.

Nos, ez meglehetősen képmutató érvelésnek tűnik, hiszen a privát istállók mindig is szerves részei voltak a Forma–1-nek. Abban viszont valóban lehet igazság, hogy egy rövid távú szerződéssel egy gyártó azt kockáztatná, hogy a későbbiekben ténylegesen beszálló Cadillac hozzáfér a szellemi tulajdonuk és a know-how-juk egy részéhez. Összességében tehát úgy tűnik, hogy az F1 legfeljebb gyári istállót látna szívesen új csapatként.

Alakul a botrány? – az Andretti határozottan visszautasítja az F1 döntését és érvelését

Ezek mellett voltak még más érvek is. Az, hogy a különböző helyszíneken a több autó miatt több helyre lenne szükség, és ez egyes promóterekre meglehetősen nagy terhet róna, igencsak megmosolyogtató, hiszen a közelmúltban is előfordult, hogy 22 kocsi volt a mezőnyben, de a 24-ig is csak bő tíz évet kellene visszamenni az időben.

Emellett azt is kimondták, hogy az Andretti név nem jelentős az F1 számára, ami minimum súrolja a tiszteletlenség határát. Összességében pedig kijelenthető, hogy az F1 nem győzte meg a közvéleményt arról, hogy az indokok alapján hozta meg a döntést, és nem egy előre meghozott döntéshez próbált kreálni indokokat, amelyek egy része nagyon is izzadtságszagú.

Hogy milyen folytatása lesz ennek az ügynek, azt egyelőre nem tudni. Ami tény, hogy az Andretti azóta kiadott egy rövid közleményt, amelyben hangsúlyozták, hogy nem értenek egyet a döntéssel, illetve az arra vonatkozó érveléssel. Tekintve, hogy az amerikai istálló már rengeteg erőforrást beleölt a projektbe, aligha fogják annyiban hagyni a mostani elutasítást.

Friss