2024. február 29. 11:47
KezdőlapF1Saját csapattársai után Verstappen már a testvéristálló pilótáinak sorsát is megpecsételheti?

Saját csapattársai után Verstappen már a testvéristálló pilótáinak sorsát is megpecsételheti?

-

Egy F1-es szakíró felvetette, hogy Max Verstappennek érdemes lenne beülnie a testvércsapat szimulátorába. A holland pilóta ottani teljesítménye több szempontból is fontos válaszokat adhat.

Amióta Pierre Gasly 2022 végén elhagyta a Red Hull akkor még AlphaTauri néven versenyző testvércsapatát, nehezen lehet megállapítani, hogy valójában mennyire jó az autó. A francia versenyző előző években nyújtott teljesítménye alapján feltételezhető volt, hogy ő közel maximumot hoz ki a kocsiból, ám a tavalyi, illetve mostani versenyzők esetében ebben egyáltalán nem lehetünk biztosak.

Cunoda Júki a negyedik évét fogja megkezdeni a Visa Cash App RB-re átnevezett istállónál. A japán pilóta első idényében csúnyán kikapott Gaslytól, és bár a másodikban kisebb volt a különbség, akkor is egyértelműen elmaradt a jelenleg az Alpine színeit képviselő versenyzőtől. Tavaly aztán megverte Nyck de Vriest, majd közös időszakukban Daniel Ricciardónál is többet szerzett, kérdés, hogy ez mennyire mérvadó.

Nosztalgikus festéssel érkezett meg a Red Bull testvércsapatának idei autója (fotók)

Előbbi ugyanis egyértelműen csalódást keltő teljesítményt nyújtott, és mindössze tíz forduló után elküldték, míg utóbbi teljesítményét szintén nehéz megítélni. A Red Bullnál ő volt az utolsó, aki Max Verstappen előtt tudott végezni a tabellán, de hozzá kell tenni, hogy a holland pilóta akkoriban alig töltötte be huszadik életévét.

Ricciardo ezután eligazolt a Renault-hoz, ahol előbb Nico Hülkenbergnél, majd Esteban Oconnál is egyértelműen jobbnak bizonyult. 2021-ben aztán a McLarenhez szerződött, ahol a monzai győzelmét és még néhány jobb eredményét leszámítva gyenge teljesítményt nyújtott, és mindkét évében nagyon kikapott Lando Norristól.

2023-ra eredetileg nem is volt ülése (pontosabban olyan nem, amilyenbe be szeretett volna ülni), ám De Vries rossz formája új esélyt adott neki. A pontok tekintetében 14–6-ra kikapott Cunodától, az időmérőn pedig átlagosan 12 századdal volt lassabb nála azon alkalmakkor, amikor minden szempontból relevánsak voltak a körülmények. (A mexikói negyedik hely esetében például nem voltak azok, mivel a japán versenyző a motorbüntetésének tudatában a Q2-ben már nem is autózott mért kört.)

Az szemmel látható volt, hogy az autó év közben sokat javult, de hogy valójában milyen szintre jutott, azt kívülről nehéz megítélni. Persze a csapattagok nyilvánvalóan többet tudnak, mint egy külső szemlélő, de vélhetően számukra is hiányzik a referencia. Vagy nem is hiányzik, csak éppen kicsit máshol kell keresni?

Szinte mindenki utálja a Red Bull névválasztását, de mi ennek a valódi üzenete?

Mark Hughes, a The-Race.com szakírója vetette fel az ötletet, hogy az RB-nek Verstappent kellene bevetnie annak érdekében, hogy tisztább képet kapjanak. Persze nem arról beszélt, hogy a címvédőnek át kellene ülnie a Red Bullból a VCARB-01 kódjelű autóba, hanem pusztán arról, hogy próbálja ki a testvércsapat szimulátorát.

Ez utóbbit egyébként az előírások sem tiltják. „A résztvevők más résztvevők rendelkezésére bocsáthatnak tesztberendezéseket és -felszereléseket” – olvasható a technikai szabályzat 17.2.8-as pontjában. Tekintve, hogy a 26 éves versenyzőnél manapság aligha találni jobb formában lévő pilótát, az is sokatmondó lesz, ha nagyon megveri az RB párosát, ahogyan az is, ha ez nem történik meg.

Verstappen manapság az egyik, ha nem a legnehezebb csapattárs, pusztán a teljesítménye miatt. Részben már Ricciardót is az ő személye üldözte el, Gaslyt és Alexander Albont pedig annyira megverte, hogy egyiküknek sem volt maradása. Könnyen lehet, hogy legkésőbb az idei év végén Sergio Pérezre is ugyanez vár, és ha az RB megvalósítja a brit szakíró elképzelését, akkor akár más istálló pilótáinak a sorsát is megpecsételheti ilyen téren.

Ugyanakkor a Red Bull mindkét istállójának fontos, hogy tisztában legyenek az autó, illetve a versenyzők erősségével. Az RB számára az idei szezon nagy lehetőséget jelent az előrelépésre, hiszen az elmúlt évekhez képest szorosabb az együttműködés a nagycsapattal. Azonban ha a versenyzők teljesítménye esetleg távol van az autó maximumától, az egyrészt súlyos pontokba és ezzel dollármilliókba kerülhet, másrészt ez esetben a csapat nincs tisztában a kocsi erejével.

A Red Bull szempontjából pedig akkor lehet igazán fontos kérdés Cunoda és Ricciardo teljesítménye, ha Péreznek valóban ez az utolsó éve Milton Keynesben. Ez esetben ugyanis nyilvánvalóan szeretnék megtalálni a lehető legjobb utódot, és először alighanem házon belül keresnének új csapattársat Verstappennek.

Ugyanazt éli át Pérez Verstappen mellett, amit Schumacher korábbi csapattársa is tapasztalt?

Friss