Lewis Hamilton még soha nem szerepelt ennyire rosszul az idény első két versenyén, ami a pályán elért eredményt illeti. Mindez nagyrészt az autónak, illetve a bahreini gondoknak tudható be, de van egy – egyelőre csak kicsit – aggasztó jel.
Lewis Hamilton jövőre a Ferrarihoz igazol, és a felek nem titkolt célja, hogy közösen visszatérjenek a csúcsra. Ezt a jelenlegi tendenciákat látva leginkább a 2026-tól kezdődő új technikai korszakban tehetik meg, amikor a brit pilóta már 41 éves lesz. Kérdés, hogy az életkora (vagy bármi más) nem fogja-e negatívan befolyásolni a teljesítményét.
Hamilton megint jó lóra tett? – Newey-t és egy rakás Red Bull-mérnököt csábít a Ferrari
Annyi biztosan kijelenthető, hogy az első két hétvége alapján a hétszeres világbajnok, illetve a maranellói alakulat szurkolói erre nem kaptak pozitív választ. Hamilton ugyanis a Bahreini Nagydíjon a hetedik, míg Szaúd-Arábiában a kilencedik helyen végzett. Ez pedig mélypontot jelent a tizennyolcadik éve tartó F1-es karrierjében.
A Mercedes versenyzője ugyanis még soha nem kezdett ennyire rosszul, ami a pályán elért eredményeket illeti. Utóbbi kitételre azért van szükség, mert szigorúan statisztikailag a mondat nem állná meg a helyét, 2009-ben ugyanis a malajziai hetedik helye mellett Melbourne-ben kizárták, mert félrevezette a sportfelügyelőket. A pályán azonban negyedikként ért célba, vagyis a puszta teljesítmény alapján a mostani a legrosszabb idénykezdete.
Hamilton hazugsággal állt volna dobogóra, csúnyán megfizetett érte
Hamilton egyébként soha nem arról volt híres, hogy lendületesen indítja az évet. A szezonnyitót csupán háromszor tudta megnyerni, de a második futamon 2008-ban, 2015-ben és 2021-ben sem tudott ismételni. Más szempontból ugyanakkor figyelemre méltó a statisztikája: a már említett 2009-es, valamint a tavalyi idény után ez csupán a harmadik év, amikor az első és a második versenyen sem állhatott fel a dobogóra.
Persze adódik a kérdés, hogy ennek mennyiben ő, és mennyiben a közvetlen elődeihez hasonlóan nem túl jóra sikeredett W15-ös az oka. Ami előbbit illeti, két futam után nem érdemes messzemenő következtetéseket levonni, ugyanakkor a szezon ebből a szempontból sem indult jól Hamilton számára: mindkét időmérőn és mindkét futamon kikapott George Russelltől.
Ebből a szempontból inkább a kvalifikáció a mérvadó, legalábbis ennyire kis mintán mindenképpen. Az ifjabbik brit versenyző átlagosan 2,072 ezrelékkel verte meg honfitársát, ami mind a bahreini, mind a dzsiddai pályán szűk 2 tizedet jelent. Ez nyilván nem óriási különbség, de azért nem is az „épphogy” kategória.
Ami a futamokat illeti, ott nehéz megmondani, hogy valójában melyikük szerepelt jobban. Persze tény, hogy szombatonként is Russell végzett előrébb, de az idénynyitón a rajtpozíciójuknál fogva könnyebb dolga is volt. Mondhatni, Szahírban kihozta a maximumot a versenyből a Red Bullok és a Ferrarik mögött, míg Hamilton feljött a kilencedikről a hetedik pozícióba, de Lando Norrist nem tudta megelőzni. A múlt heti viadalból pedig tényleg nem érdemes kiindulni, hiszen egészen addig egymás mögött haladtak, amíg a biztonsági autó miatt szét nem választották őket taktikailag. Emiatt végül Hamilton járt pórul, de egy újabb Safety Carral akár fordítva is elsülhetett volna.
Hamilton szomorúan nyugtázza, hogy harmadik éve ugyanaz a mese a Mercedesnél
Ami viszont az autót illeti, nos, az más-más okból, de mindkét versenyen korlátozta Russellt és Hamiltont. Bahreinben jobb eredményre lehettek volna képesek, de rosszul állították be a hűtést, ezért egyikük sem hozhatta ki a maximumot a versenygépből. Dzsiddában viszont már ténylegesen maga a kocsi jelentette a problémát.
„Nem mondanám, hogy jól szórakozom – nyilatkozta a hétszeres világbajnok. – A kilencedik helyért versenyzek, szóval ezt biztosan nem mondhatom. Határozottan nem szórakoztató a kilencedik pozícióban végezni. A tényleges versenyzést viszont élvezem. Olyan keményen nyomtam, amennyire csak tudtam, a határon voltam. Olyan volt, mintha egy másik kategóriába kerültem volna, amikor a nagy sebességű [szakaszokon] mentem a körülöttem lévő srácokkal.”
Hamilton változásokat szeretne: „Mintha egy másik kategóriában lettem volna”
Ez utóbbi mondat a kulcs. Nagyon úgy tűnik, hogy a Mercedes a szaúd-arábiaihoz hasonló pályákon a saját átlagánál gyengébben fog muzsikálni. Nem is magával a végsebességgel van gond, hiszen ebben a tekintetben Hamilton a középmezőnyben volt, de számos olyan versenyzőt megelőzött, aki a pályán előtte végzett. Sokkal inkább a tempós kanyarokkal van a gond.
„A következő versenyek nagy kihívást jelentenek – fogalmazott. – Szerintem az összes nagy sebességű pályán hátrányban leszünk a jelenlegi csomagunkkal. Az alacsony sebességű pályákon viszont jók vagyunk, és néhány közepes sebességű pályán sem vagyunk olyan rosszak. Igazából csak a nagy tempójúak [jelentenek gondot], úgyhogy csak a teljesítményt kell növelnünk.”
Az viszont már az első két futam alapján is teljesen egyértelmű, hogy a Mercedes idén sem fog harcolni a világbajnoki címért, ráadásul ezúttal a Ferrari is egyértelműen előttük jár, bár Bahreinben a hűtési gondok nélkül nem biztos, hogy ekkora lett volna a különbség. Így pedig kérdéses, hogy Hamiltonban mekkora lesz a motiváció, hogy a minél szebb búcsúra törekedjen a Mercedesszel, ami az eredményeket illeti. Az autó állapota ugyanis őt is elkeseríti.
„Csalódást keltő, hogy három egymást követő évben szinte ugyanabban a pozícióban vagyunk – jelentette ki. – Ez egyértelműen nehéz, de leszegjük a fejünket, és tovább dolgozunk. Tudom, hogy a gyárban mindenki nagyon keményen hajt, de mindenképpen nagy változtatásokat kell végrehajtanunk. Talán még nem módosítottunk eleget. Nézzük meg az előttünk lévő három csapatot, néhány területen még mindig más a koncepciójuk ahhoz képest, ahol mi állunk. Szóval van még még mit javítanunk a teljesítményen, az biztos.”