back to top
2024. július 21. 13:20

KezdőlapF1Teljes szezon futam nélkül, verseny hat autóval, dupla pontok – a Forma–1...

Teljes szezon futam nélkül, verseny hat autóval, dupla pontok – a Forma–1 egyedi esetei

-

Oliver Bearman debütálása kapcsán az egyik neves portál olyan eseteket gyűjtött össze, amelyek eddig egyszer fordultak elő a Forma–1-ben – és jó esély van rá, hogy soha nem fognak megismétlődni.

Oliver Bearman mindössze 18 évesen és 305 naposan debütált a Forma–1-ben, miután Szaúd-Arábiában be kellett ugrania a vakbélműtéten átesett Carlos Sainz helyére. Ezzel minden idők harmadik legfiatalabb F1-es versenyzőjévé vált, a Ferrari pilótáit tekintve pedig átadta a múltnak Ricardo Rodríguez több mint 60 éves rekordját.

Az F1 nem gyerekjáték – szétverte a pilótafülke oldalát a Ferrari csodatinijének feje

Valószínű, hogy ezt a csúcsot még nagyon sokáig ő fogja tartani, de az sem kizárt, hogy soha nem fogják megdönteni, hiszen a maranellóiak rendre olyanokat ültetnek be, akik legalább némi tapasztalattal rendelkeznek a legjobbak között. Ennek kapcsán a The-Race.com összegyűjtött tíz olyan esetet, amely eddig csupán egyszer fordult elő az F1-ben, és minimum jó esély van rá, hogy soha nem fog megismétlődni.

18 éven aluli versenyző

Bearmant mindössze Max Verstappen és Lance Stroll előzi meg az ifjúsági ranglistán. Utóbbi még a 18. életévét sem töltötte be, amikor bemutatkozott, hiszen a 2015-ös Ausztrál Nagydíjon mindössze 17 esztendős és 166 napos volt. Aznap önhibáján kívül kiesett, két héttel később viszont már a hetedik helyen ért célba Malajziában, így a legfiatalabb pontszerző is ő lett. Ezeket a rekordokat pedig a jelenlegi szabályrendszerben senki nem fogja megdönteni, hiszen az FIA a következő szezontól kezdve 18 évben határozta meg a minimális korhatárt ahhoz, hogy valaki Forma–1-es futamon indulhasson.

50 futam pont nélkül

Bearman volt a sportág történetének 776. olyan versenyzője, aki indult futamon, és a 352., aki pontot szerzett. A másik 424 versenyző nagy része hamar kihullott, de egyvalaki 50 futamot teljesített úgy, hogy egyszer sem lett pontja. Ő Luca Badoer, aki 1992-ben megnyerte a Forma–3000-es bajnokságot, melynek mezőnyében többek között Rubens Barrichello és David Coulthard is ott volt. Utána viszont a Scuderia Italia, a Forti, majd a Minardi színeiben általában a mezőny hátsó rézében autózott. A kaotikus 1999-es Európa Nagydíjon azonban óriási bravúr előtt állt, hiszen a negyedik pozícióban haladt, de technikai hiba miatt fel kellett adnia a futamot. 2009-ben ő helyettesítette a Hungaroringen megsérült Felipe Massát, egy elmélet szerint a Ferrari így akarta megszabadítani a tesztpilótaként dolgozó Badoert a nem kívánt rekordtól. Azonban ezzel csak annyit értek el, hogy 48 helyett 50 verseny áll a neve mellett, miután borzalmas teljesítménye miatt két futamot követően Giancarlo Fisichella váltotta.

Születésnapos az olasz, aki Schumacher helyett ugrott be a Ferrarihoz, majd nevetség tárgyává vált

Futam volt, de verseny nem

A lista legfrissebb tagja a 2021-es Belga Nagydíj, amely a megtett kilométereket tekintve minden idők legrövidebb futamává vált. A viadal 15 órakor kezdődött volna, de az eső miatt elhalasztották a rajtot. 25 perccel később elmentek két felvezető körre, majd jött a piros zászló és a többórás várakozás. Ezután három kört tettek meg a biztonsági autó mögött, mielőtt ismét visszatértek a bokszba. Ez viszont már lehetővé tette, hogy eredményt lehessen hirdetni, még ha csak fél pontokkal is. Mindezt úgy, hogy egyetlen métert sem teljesítettek versenykörülmények között. Nem véletlen, hogy a következő idényre már megváltoztatták a szabályt.

Egy teljes szezon futam nélkül

A 80-as években, illetve a 90-es évek elején akkora volt a mezőny mérete, hogy előkvalifikációt kellett tartani, melynek végén néhány versenyző számára már a szabadedzések előtt véget ért a hétvége. A rekordot a későbbi túraautó-világbajnok, Gabriele Tarquini tartja, ő 25-ször hullott ki ebben a szakaszban. Az igazi kuriózumot viszont nem ő, hanem Szuzuki Aguri hajtotta végre, aki 1989-ben a 16-ból egyszer sem jutott túl ezen a Zakspeeddel.

24. helyezés

Bár a korábbi évtizedekben sokszor előfordult, hogy ennél is többen rajtoltak el, csupán egyszer fordult elő, hogy valaki a huszonnegyedik pozícióban érjen célba. Ez a 2011-es Európa Nagydíjon történt, ahol a mezőny minden tagja eljutott a kockás zászlóig. Az utolsó helyen Narain Karthikeyan végzett, miután három kört kapott a futamgyőztes Sebastian Vetteltől. Tekintve, hogy jelenleg csak tíz csapat van, ezt a közeljövőben nem fogják megismételni.

Élete egyetlen futamát vezette

A 2007-es Európa Nagydíjra a Spyker Markus Winkelhockot ültette be a távozó Christijan Albers helyére. A néhai Manfred Winkelhock fia a mezőny végéről rajtolt, de a felvezető körben az érkező eső miatt kiállt kereket cserélni. Ez olyannyira bejött, hogy a 2. körben ő vezetett, ám hat körrel később megszakították a roncsderbivé váló futamot. Az újraindítás után pedig folyamatosan visszaesett, majd a 13. körben a hidraulika meghibásodása miatt feladta a versenyt, amely az egyetlennek bizonyult pályafutása során.

Három pole pozíció, de egyetlen körben sem vezetett

Teo Fabi azt a kétes értékű bravúrt hajtotta végre, hogy bár háromszor is megszerezte a pole pozíciót, egyetlen kört sem fejezett be az élen. Először az 1985-ös Német Nagydíjon indulhatott az első rajtkockából, ám a Toleman kerekei kipörögtek, így visszaesett a nyolcadik helyre, majd meghibásodott a kuplungja. Egy évvel később Ausztriában szerzett pole-t immáron a Benettonnal, de csapattársa Gerhard Berger lerajtolta őt. Bár a 17. körben visszavette a vezetést, motorja szinte azonnal megállt, így nem tudta átszelni a célvonalat. A soron következő Olasz Nagydíjon aztán szintén ő volt a leggyorsabb az időmérőn, de a felvezető körben gondja akadt az autóval, ezért csak a mezőny végéről vághatott neki a versenynek, amelyet szintén nem tudott befejezni.

Miért járt volna jobban Prost, ha Senna legyőzi? – különleges F1-es tények és statisztikák (2. rész)

Hat autó a versenyen

A 2005-ös USA Nagydíjon kialakult botrányra alighanem sokan emlékeznek. Ralf Schumacher pénteken defekt miatt óriási balesetet szenvedett a döntött kanyarban, a Michelinnél pedig rájöttek, hogy nem tudnák biztonságosan teljesíteni a futamot. Felmerült, hogy a kérdéses részbe beépítenek egy sikánt, esetleg sebességlimitet vezetnek be, de mindkét ötlet abszurdnak tűnt. Ennek következtében a felvezető kör végén a hét érintett csapat pilótái behajtottak a bokszba, így csak a Bridgestone-t használó Ferrari, Jordan, illetve Minardi versenyzői küzdöttek egymással.

Dupla pont a szezonzárón

A 2014-es idényben azzal akarták mesterségesen fokozni az izgalmakat, hogy az idény utolsó futamán, az Abu-dzabi Nagydíjon kétszer annyi pontot lehetett szerezni, mint a többi versenyen. Lewis Hamilton és Nico Rosberg között 17 pont volt a különbség, ami azt jelentette, hogy utóbbi számára győzelem esetén az is elég lett volna, ha csapattársa harmadikként végzett. Végül ez nem számított, hiszen a német pilóta ERS-e meghibásodott, így a pontszerzésre sem volt esélye, miközben Hamilton megnyerte a futamot és így a vb-t. A következő évre pedig sokak nagy örömére eltörölték a dupla pontos szabályt.

Eltiltották, mégis elindult a futamon

Az 1997-es Japán Nagydíj utolsó szabadedzésén Jacques Villeneuve egyike volt azon öt versenyzőnek, aki figyelmen kívül hagyta a sárga zászlót. Mivel neki nem ez volt az első ilyen esete, életbe lépett az addig csak felfüggesztett eltiltása, ám a Williams fellebbezett, így a kanadai versenyző mégis elindult a szuzukai futamon. Ott ötödikként intették le, de utólag kizárták, mivel a grove-i istálló visszavonta a fellebbezést Max Mosley-nak, az FIA akkori elnökének a nyomására. A brit sportvezető belengette, hogy Villeneuve számára veszélybe kerülhet a jerezi szezonzáró, amelyen végül Michael Schumacher emlékezetes manővere után megkoronázták.

Kizárták, mégis elindult, majd piszkos trükkökkel próbált kitolni Schumacherrel

Friss