2024. április 30. 08:24

KezdőlapF1„Nevetséges” vagy jogos? – két táborra szakadt az F1-es mezőny Alonso büntetésének...

„Nevetséges” vagy jogos? – két táborra szakadt az F1-es mezőny Alonso büntetésének kérdésében

-

A Japán Nagydíj sajtónapján számos pilóta elmondta véleményét Fernando Alonso melbourne-i büntetéséről. A két érintett mellett a többiek is nagyon másképp látják a történteket.

Másfél hét telt el azóta, hogy az Ausztrál Nagydíj utolsó körében George Russell a falban kötött ki, amiért Fernando Alonso büntetést kapott, de a szuzukai futamhétvége sajtónapján még mindig ez volt a fő téma. Nem véletlen, hiszen az érintettek azóta most tudták először kifejteni a véleményüket az esetről, és másokat is megszólaltattak az ügy kapcsán.

Mint ismert, Alonso a 6-os kanyar előtt jóval korábban fékezett a szokásosnál, ami azt eredményezte, hogy Russell hirtelen nagyon elkezdett rá közeledni. A brit versenyzőnek emiatt korrigálnia kellett, ám a hirtelen jött tapadásvesztés miatt megcsúszott, és csúnyán összetörte az autót. A kétszeres F1-es világbajnok 20 másodperces időbüntetést kapott, amivel nem meglepő módon a mai napig nem békélt meg.

Alonso hiába bizonygatja, hogy csak versenyzett, teljesen jogosan büntették meg

„Egyértelmű volt, és még mindig egyértelmű – nyilatkozta. – Kicsit meglepett a büntetés Melbourne-ben, de semmit sem tehetünk, el kell fogadnunk, tovább kell lépnünk, és az itteni [eseményekre] koncentrálni. Nem kötelező ötvenhét körön át ugyanúgy vezetni. Néha lassabb tempót diktálunk, hogy spóroljunk az üzemanyaggal, a gumikkal, az akkumulátorral. Néha lassan megyünk be a kanyarokba vagy lassan megyünk a pálya egyes szektoraiban, hogy DRS-t adjunk a mögöttünk lévő autónak, mert ez hasznos, ha a második autó mögöttünk gyorsabb tempót diktál. Ezek a dolgok teljesen normálisak, és ez így volt, van és lesz örökké a motorsportban. Kaptunk egy büntetést, de szerintem ez egyszeri eset lesz, és soha többé nem fogják alkalmazni.”

Felmerült a kérdés, hogy a sportfelügyelők az irányelvvel ellentétben figyelembe vették az eset következményeit. Alonso szerint „száz százalék”, hogy ha Russell nem szenved balesetet, akkor nincs büntetés. Emellett hozzátette, hogy a helyszín sem volt szerencsés ebből a szempontból. „Ha ez Abu-Dzabiban történik, ahol van aszfaltozott bukótér, George néhány méterrel utána visszament volna a pályára, a következő körben vagy a következő egyenesben pedig megpróbálkozott volna ellenem, és semmi gond nem lett volna” – fogalmazott.

Akadtak olyan versenyzők, akik Alonso pártjára álltak az ügyben, és túlságosan szigorúnak tartják a szankciót. Ilyen volt Lando Norris, aki úgy véli, a spanyol pilóta egyáltalán nem féktesztelte Russellt. A 14-szeres dobogós egy másik, szintén emlékezetes példával hozakodott elő, amely szerinte sokkal közelebb állt ehhez.

„Furcsa volt, amit Fernando csinált, extrém, de nem hiszem, hogy ez egyáltalán közel van a fékteszteléshez – kezdte. – Fékezett és visszaváltott? Nem ismerem a pontos időpontokat. Azonban ez bármilyen módon büntetést kellene hogy jelentsen? Nem. Véleményem szerint George-nak látnia kellett volna, hogy ez következik. Mindig keményebb, ha az ember benne van a szituációban, ezért nem szívesen kommentálom. Az ilyesmiért viszont nem kellett volna büntetést kapni. Egyértelmű, hogy elöl van. Max [Verstappen] és [Lewis] Hamilton [között a 2021-es Szaúd-arábiai Nagydíjon] egy fékteszt volt. Ez nem volt fékteszt. Ez egy nagyon okos próbálkozás volt. Fernando Fernando volt, [Russell] pedig kiesett emiatt. Nem volt agresszív, nem az történt, hogy egy méterrel a másik autó előtt volt, és megállt, hanem száz méterrel volt előtte, és lassított, a sebességkülönbség pedig meglepte George-ot. Azonban közel sem ért büntetést.”

Csapata látványosan védi, de korábbi pilóták szerint is hibázott Alonso

A másik McLarent hajtó Oscar Piastri szintén nem ért egyet a büntetéssel, és felvetette a kérdést, hogy azért szankcionálták Alonsót, mert piszkos levegőt okozott Russellnek. Valtteri Bottas szintén keménynek tartja az ítéletet, és nem meglepő módon Lance Stroll is kiállt csapattársa mellett. „Nem hiszem, hogy bármi ostobaságot csinált volna – jelentette ki a kanadai versenyző. – Csak a kanyar kijáratát készítette elő, és nevetséges, hogy egy áthajtásos büntetést kapott egy olyan incidensért, amelyben még csak nem is volt összeérés az autók között, vagy bármi ilyesmi. Nem igazán értettem.”

Persze néhányan egészen más véleményen voltak az eset kapcsán. Természetesen Russell is az utóbbi táborba tartozott, bár hozzátette, nem személyes ügyként tekint erre, hiszen egyébként jó viszonyt ápol Alonsóval. A Mercedes pilótája még azzal együtt is jogosnak tartotta a büntetést, hogy elismerte, az ennyire súlyos következmény nem volt magától értetődő.

„Nyilvánvalóan kicsit furcsa volt a helyzet – mondta. – Teljesen meglepett. A kormányt néztem, miközben az egyenesben váltottam, és amikor felnéztem, Fernando váltójában voltam, és már túl késő volt. Aztán a következő, amire emlékszem, hogy a falban vagyok. Ha nem kap büntetést, az tényleg beláthatatlan következményekkel járt volna a szezon hátralévő részére, és a junior kategóriákban azt mondták volna, hogy »szabad fékezni az egyenesben, szabad lassítani, sebességet váltani, gyorsítani, valamilyen módon félig szabálytalankodni?«. Nem veszek semmit magamra abból, ami Fernandóval történt, és valószínűleg súlyosabb következményei voltak, mint kellett volna. Ha viszont ez büntetlenül marad, akkor az ember csak úgy fékezhet az egyenes közepén? Nem tudom.”

„Minden versenyző nyitott arra, hogy változtasson az ívén, korábban fékezzen, vagy bármi – folytatta. – Amikor az egyenes közepén elkezdünk fékezni, visszaváltunk és kigyorsítunk, majd ismét feljebb kapcsolunk, aztán ismét fékezünk egy kanyarban, az már túlmutat az ív módosításán. Abban az egyenesben a kormányt néztem, ahogyan azt előtte minden egyes körben tettem, és amikor száz méterrel a kanyar előtt felnéztem, észrevettem, hogy közvetlenül Fernando mögött vagyok, nem pedig fél másodperccel, mint korábban. Vezetés közben rengeteg feladatunk van: körbe kell mennünk a versenypályán, a kormányon változtatnunk kell a beállításokon, gondoskodnunk kell arról, hogy a megfelelő motorüzemmódban legyünk, vigyáznunk kell a gumikra, beszélnünk kell a mérnökünkkel, menedzselnünk kell a kormánykeréken megjelenő deltákat, amikor bevezető körön, kivezető körön, biztonsági autós fázisban, vagy bármi másban vagyunk. Ha ehhez hozzátesszük, hogy engedélyezik az egyenes közepén történő fékezést, hogy az ember taktikai előnyre tegyen szert, az talán egy lépéssel túl messzire megy.”

„Fernando taktikája nem nagyon nyűgözött le – ezek már Nico Hülkenberg szavai. – Melbourne egyfajta utcai pálya, elég keskeny, kétszázhatvan-kétszázhetven kilométer per órával közelítjük meg azt a kanyart, a kijárat beláthatatlan, és ha valamilyen okból kifolyólag a zászlózás késlekedik, és valamelyikünk nekiment volna George-nak… Szóval ez a taktika ugyan elég gyakori a Forma–1-ben, de abban a bizonyos kanyarban, ilyen sebességgel, beláthatatlan kanyarkijárattal, szerintem nem volt helyes ezt tenni, és elég veszélyes helyzetet eredményezett.”

Alonso sáros, de Russell és a sportfelügyelők is hibáztak az egykori F1-es versenyző szerint

Közvetlenül azután, hogy Russell beleszállt a falba, Alonso jelentette a mérnökének, hogy gond van a gázpedáljával, és később is erre panaszkodott. Hülkenberg szerint azonban ez is csak a játszma része volt, és a kétszeres F1-es világbajnok csupán ezzel akarta megtéveszteni a sportfelügyelőket, miután látta, hogy manőverével mit idézett elő.

Azt szintén nem értem, hogy rögtön utána a rádión gázproblémákról beszél, beragadt a gázpedál, vagy nem ragadt be – folytatta a Haas versenyzője. – Később aztán viszont már nem beszél erről, csak arról, hogy ez a szokásos eljárás és taktika. Szóval ez nem egyezik [a korábbi állításával], és úgy tűnik, hogy megváltozott a véleménye. Engem személy szerint alapvetően nem igazán nyűgözött le.”

„Ilyesmit csinálunk versenyzőként, de nem ilyen mértékben. Amit Fernando Ausztráliában tett, az túl sok volt, és meg kellett büntetni – jelentette ki Charles Leclerc. – Azonban úgy gondolom, hogy van valami, amit meg kell vizsgálnunk a büntetés kapcsán. Ha az ember olyan helyzetben van, mint Fernando volt, akkor csak két helyet veszít. Mindig is úgy gondoltam, hogy a pozícióbüntetések igazságosabbak. Az időbüntetéseknél viszont a versenyhelyzettől függően következetlenségek lehetnek.”

„Meglátásom szerint egyértelmű, hogy [Alonso] kicsit túlment a határon, kissé feleslegesen, de a legnagyobb félelmem az, hogy a következő hétvégén is megismétlődhet ez az eset, és nem történik semmi – mutatott rá Sergio Pérez. – Sokat küzdöttünk azzal, hogy a büntetések tekintetében megőrizzük a következetességet. Dzsiddában például volt egy feltartás Bottastól a Q1-ben, és nem volt büntetés. Én feltartottam Hülkenberget [a melbourne-i időmérőn], ő fél tizedet veszített, én pedig három rajthelyet kaptam. A következetesség kell hogy legyen a legfontosabb beszédtéma. Ha az ehhez hasonló incidenseket büntetni fogják, akkor minden egyes hétvégén büntetni kell őket.”

„Mi a fenéért kellett ezt tenniük?” – kifakadt a korábbi F1-es csapatfőnök Alonso büntetése miatt

Friss