2024. április 30. 15:22

KezdőlapF1Csírájában elfojtaná az F1 az Andrettiéhez hasonló próbálkozásokat egy módosítással?

Csírájában elfojtaná az F1 az Andrettiéhez hasonló próbálkozásokat egy módosítással?

-

Az F1 veterán szakírójának értesülései szerint elkezdődtek a tárgyalások az új Concorde-egyezményről. Bár a legtöbb részletet illetően vélhetően meg fog egyezni a mostanival, de felmerült néhány fontos változtatás lehetősége.

2025 végén lejár a jelenlegi Concorde-egyezmény, vagyis a Forma–1 és a csapatok közötti kereskedelmi megállapodás. Ez még több mint másfél év, ami nyilvánvalóan nem kevés idő, de Joe Saward, a veterán F1-es újságíró arról számolt be a blogján, hogy a tárgyalások már megkezdődtek a 2026-tól 2030-ig tartó ötéves periódus feltételeire vonatkozóan.

A brit szakíró úgy tudja, hogy az érintettek szándéka alapján a legtöbb részletet illetően az új szerződés meg fog egyezni a most érvényben lévővel. Ugyanakkor felmerült néhány téma, amelyben a csapatok egy része vagy egésze változtatni akar. Többek között elképzelhető, hogy a jövőben elejét veszik az Andrettiéhez hasonló próbálkozásoknak.

Nevetséges és képmutató az F1, vagy joggal utasították vissza Andrettiéket?

Mint ismert, az FIA tavaly év elején meghirdette a jelentkezési lehetőséget az F1-be. A szövetség feltételeinek csak az Andretti pályázata felelt meg (ezzel kapcsolatban a Hitech pert indított ellenük), ám a Forma–1 jogtulajdonosainál már az amerikai alakulat is elhasalt. Az indoklásban viszont szerepelt néhány megmosolyogtató érv, aminek láttán néhány amerikai szurkoló már összeesküvést látott.

Függetlenül attól, hogy az Andretti elutasítása mennyire volt jogos, ennek semmi alapja nincs, hiszen az F1 kereskedelmi jogait birtokló Liberty Media egy amerikai vállalat, és minden bizonnyal örömmel vennének egy sikeres amerikai csapatot. A probléma viszont az, hogy a meglévő istállók nem akarják még jobban szétosztani a bevételt, amely az elmúlt években jelentősen megnőtt, és így a sportág és a benne szereplők értéke is.

Saward úgy tudja, hogy a legtöbben azt szeretnék, ha az új Concorde-egyezményben tízben maximálnák a lehetséges csapatok számát. Ezzel lehetetlenné válna az Andrettiéhez hasonló próbálkozás, és egy vállalat csak akkor tudna beszállni a Forma–1-be, ha megvásárolna egy meglévő csapatot. A másik lehetőség, hogy a jelenlegi 200 millió dollárt, amelyet önmagában a csatlakozásért kellene fizetni, jelentősen megemelnék, ezzel kompenzálva a már bent lévők várható veszteségét.

Hiába az elutasítás, az Andretti jelentős lépést tett a jövőbeli F1-es szereplés felé

Ami az egyéb esetleges változtatásokat illeti, többek szerint az F1-nek az az érdeke, hogy a csapatok egymástól független tulajdonban legyenek. Ennek jelenleg a Red Bull és az RB jelenleg nem felelnek meg, hiszen mindkét istállót az energiaitalos vállalat birtokolja. Az elmúlt időszakban Zak Brown, a McLaren Racing vezérigazgatója szólalt fel ez ellen a leghangosabban, mondván, ez a tulajdonosi struktúra szembemegy a tisztesség elvével.

Máris támadják az idei év várható meglepetéscsapatát

A másik beszédtéma a Ferrari és annak előjogai voltak. A jelenlegi Concorde-egyezmény értelmében a Scuderia a bevételek 5 százalékát már azelőtt megkapja, hogy a pénzdíjakat kiosztanák. Mindez a riválisok szerint nem igazságos, hiszen a Ferrari egyébként is rengeteg profitot tud termelni a nevéből, például a szponzorok révén. Néhányan teljesen eltörölnék ezt, mások annak is örülnének, ha csökkenne ennek a bónusznak a mértéke.

Friss