back to top
2024. november 21. 22:16

KezdőlapF1Az életmentő biztonsági eszközhöz is hozzányúl az FIA a versenyzés javítása érdekében

Az életmentő biztonsági eszközhöz is hozzányúl az FIA a versenyzés javítása érdekében

-

Az FIA új pályázatot írt ki a glóriára, aminek célja, hogy csökkentsék a biztonsági eszköz súlyát. Persze a szigorú előírásoknak továbbra is meg kell felelni.

2026-tól ismét jelentősen megváltoznak a Forma–1-es autók. Az erőforrásból eltűnik az MGU-H, vagyis a hőenergia-visszanyerő rendszer, és az eddiginél nagyobb arányban fog hozzájárulni a teljesítményhez az elektromos komponens. Ezekhez a módosításokhoz azonban a karosszériának is igazodnia kell, és bár felmerültek bizonyos aggályok ezzel kapcsolatban, az egyik cél továbbra is egyértelmű.

Ez pedig az autók súlyának csökkentése, hiszen amióta bevezették, hogy a tétre menő események után az autó és a pilóta együttes tömegének el kell érnie egy minimumértéket, azóta ez évről évre monoton növekedett. A 2026-ra viszont szeretnék megfordítani a trendet, aminek a pilóták a jobb vezetési élmény, a szurkolók pedig a látványosabb versenyzés miatt örülhetnének.

A pilóták és a szurkolók is örülhetnek az F1 törekvésének, amely visszahozna valamit a régi időkből

Bár arányaiban nem sokat, kevesebb mint 1 százalékot tesz ki, az FIA ennek érdekében a glóriához is hozzányúlna. A pilótafülke körül található biztonsági eszköz jelenleg hét kilogramm, a szövetség viszont akár egy kilóval is csökkentené a súlyát. Az Autosport arról számolt be, hogy ennek érdekében pályázatot írtak ki egy új, titánötvözetből készülő, hat kilogrammnál nehezebb glóriára, amelyet a 2026-tól 2030-ig tartó időszakban használnának.

Persze a győztes pályázat továbbra is meg kell hogy feleljen a rendkívül szigorú szilárdsági teszteknek, hiszen ennek köszönhető, hogy a 2018-ban bevezetett eszköz már többször is életet mentett. Romain Grosjean 2020-as bahreini és Csou Kuan-jü 2022-es silverstone-i baleseténél aligha lett volna kérdéses a végkimenetel, de Lewis Hamiltont is minimum súlyos sérüléstől óvta meg a bukókeret a 2021-es Olasz Nagydíjon, ahogyan talán Charles Leclerc-t is a 2018-as spái rajtbalesetben. Ezek mellett más incidenseknél is felmerült, hogy a glória pozitív szerepet játszhatott, de azoknál nem volt ennyire egyértelműen megállapítható.

„Célunk, hogy a súlyhatár jelentősen alacsonyabb legyen, és 2026-ra negyven-ötven kilóval szeretnénk csökkenteni a limitet – nyilatkozta még tavaly Nikolasz Tombazisz, az FIA együléses bizottságának igazgatója. – Az, ahogyan ezt meg akarjuk tenni, az általunk »fürge autónak« elnevezett koncepcióhoz kapcsolódik, mert alapvetően úgy érezzük, hogy az utóbbi években az autók túl testesek és nehezek lettek.”

A szurkolók és a pilóták számára is örömteli lépésre készül az FIA

A görög szakember kijelentése talán túlságosan optimistának tűnik, de Pat Symonds, z F1 technikai igazgatója szintén 2023-ban mondta el, hogy a 20 kg reális lehet. Ezt többek között a tengelytáv (3600-ról 3400 mm-re), illetve a szélesség (2000-ről 1900 mm-re) csökkentésével érhetik el, de a leszorítóerő mérséklése is pozitív hatással lehet, hiszen így az alkatrészeknek nem kell akkora erőhatásokat kibírniuk, következésképpen nem kell annyira erősnek lenniük.

Radikális szabályváltozással érné el az FIA, hogy visszatérjen valami a régi Forma-1-ből

Friss