back to top
2024. június 20. 14:14

KezdőlapF1Schumacher bizarr balesete, felboruló Sauber és Baumgartner hősies küzdelme – 20 éves...

Schumacher bizarr balesete, felboruló Sauber és Baumgartner hősies küzdelme – 20 éves a 2004-es Monacói Nagydíj

-

A Forma–1 hivatalos YouTube-csatornáján negyed órás összefoglalót tett közzé a két nap híján napra pontosan 20 évvel ezelőtt rendezett 2004-es Monacói Nagydíjról, mi pedig ennek kapcsán felidéztük, miért volt különleges ez a verseny.

Hiába volt a 18 futamos szezon mindössze 6. versenye, mire 20 évvel ezelőtt a Forma–1-es mezőny Monacóba ért, mindenki tudta, hogy Michael Schumachert és a Ferrarit nem lehet megállítani. A maranellói istálló dominanciájának utolsó évére ugyanis olyan autót épített, amivel még saját magát is meglepte, majd Schumacherrel az első 5 versenyt egyaránt megnyerte. És nemcsak simán megnyerte, hanem közben mindenkit letarolt, így a Hercegségben is kinézett egy újabb vörös diadal.

Az F2004-esnek azonban nem igazán feküdt a szűk monacói pálya, vagy legalábbis nem jött ki az a fölénye, ami a többi helyszínen, így Schumacher csak az ötödik helyre kvalifikált. Ebben persze benne volt az is, hogy jócskán megtankolták az autóját, amit a hatszoros világbajnok kihasznált, és az első kerékcserék során feljött a 6.-ról a 3. helyre, majd amikor Fernando Alonso az alagútban összeütközött a lekörözött Ralf Schumacherrel, újabb pozíciót nyert.

Monacói Nagydíj rajt, 2004
Szokatlan látvány volt a Ferrarikat az 5. és 6. helyen látni a rajtnál / Fotó: Scuderia Ferrari Press Office

A baleset miatt beküldött Safety Car alatt az élete első és egyetlen pole pozícióját szerző, egyben első futamgyőzelmére hajtó Jarno Trulli aztán másodszor is kiállt az élről, míg Schumacher kint maradt, mert Ross Brawn úgy vélte, inkább meg kell próbálniuk rámenni a győzelemre azzal, hogy a német megpróbál 17 kör alatt 17 másodperces előnyt kiautózni az olasszal szemben, hogy a második cseréje után a Renault elé térhessen vissza.

Hogy ez sikerült-e volna neki, azt viszont már soha nem tudhattuk meg – Brawn utólag azt mondta, szerinte meglehetett volna, mivel Schumacher a könnyebb autóval gyorsabb lett volna – , a biztonsági autós fázis utolsó körében a gumikat és fékeket melegítő Ferrari-pilótát ugyanis az alagútban a falba tette a mögötte körhátrányban ugyanezt csináló Juan Pablo Montoya. Az F2004-es három keréken még visszatért a bokszba, de természetesen megjavítani nem lehetett, így Schumacher és a Ferrari makulátlan mérlege odalett, a versenyt pedig az élete első és egyetlen győzelmét szerző Trulli nyerte. Hogy Schumachert mennyire dühítette az eset, mi sem mutatta jobban, minthogy a garázsban odavágta a falhoz a sisakját frusztráltságában.

Embed from Getty Images

Trulli pályafutása első és egyetlen győzelmét ünnepelhette 2004-ben, Monacóban 

Elveszett gyémánt, fejre álló Sauber és Baumgartner majdnem pontszerzése

A 2004-es Monacói Nagydíjon azért történt még egy-két emlékezetes eset. Az első mindjárt az első körben, amikor Christian Klien a Grand Hotel hajtűben beleállt a falba. Ebben persze még semmi különös nem lenne, hiszen rengetegen megtették ezt már ott az évek során, ám az osztrák pilóta Jaguarjának orrkúpján ott figyelt egy igen értékes gyémánt. A csapat ezen a versenyen ugyanis az Ocean’s Twelve című hollywoodi filmet reklámozta (a főszereplők, azaz George Clooney, Brad Pitt és Matt Damon egyaránt jelen voltak), amihez a Steinmetz Group öt darab, biztosítatlan gyémántot bocsátott a Jaguar rendelkezésére, hogy ezeket az autók orrára erősítsék.

Embed from Getty Images

Az ominózus gyémánt 

A Klien R5-ösén levő gyémántot azonban az ütközés után soha többet nem látta senki, ami nem meglepő, lévén az autót az ütközés után még több mint 2 órán át nem kerülhetett vissza a csapathoz, hiszen Monacóban nincs pálya melletti szervizút, így logisztikailag lehetetlen megoldani a visszaszállítást addig, amíg le nem intik a versenyt.

Klien balesete után nem sokkal aztán jött egy sokkal nagyobb bukás, amit szerencsére mindenki megúszott épp bőrrel. Szato Takuma BAR-jának Honda motorja ugyanis elkezdte megadni magát, végül pedig a Tabac-kanyar előtt „durrant el”, sűrű fehér füsttel terítve be a pályát. A japán mögött érkezők szó szerint semmit nem láttak, ami miatt rögtön meg is történt a baj: a McLarenjét szinte állóra fékező David Coulthardba belerohant Giancarlo Fisichella, majd a Sauber ráborult a jobb oldali védőkorlátra.

A glória előtti időkben egy ilyen esésben mindig benne volt a kockázat, hogy a pilóta feje is ütést kap, de Fisichella szerencsére megúszta, és sikerült kikászálódnia az oldalán álló kocsiból.

Fisichella mászik ki a Sauberből:

Végül pedig meg kell említenünk a Forma–1-ben első és egyetlen teljes idényét futó Baumgartner Zsoltot is, aki a bárminemű autóversenyzésre teljességgel alkalmatlan Minardival a 9. helyen, azaz egy pozícióra az utolsó pontszerző helytől ért célba. Jóllehet, ez egyben az utolsó helyet is jelentette, és a magyar versenyző 6 kört kapott Trullitól, önmagában az is csoda, hogy végigment, a Minardijában ugyanis elszállt a szervo, így anélkül kellett 77 kört birkóznia a szervóval is leginkább egy traktor vezethetőségét produkáló autóval. Ami pedig késett, nem múlt, hiszen három versennyel később, Indianapolisban összejött az olasz kiscsapatnak győzelemmel felérő pontocska.
Baumgartner Zsolt az uszodai sikánban:

Embed from Getty Images

Friss