A hétvégén Kanadában csap össze a Forma–1 mezőnye, de remélhetőleg megússza azt, amit 26 évvel ezelőtt az akkori mezőnynek nem sikerült. Már csak azért is fontos lenne ez, mert amennyiben most hasonló esemény következne be, az rendesen megtizedelné a résztvevők számát.
Alighanem a rajtbaleset és az 1998-as év egy mondatban említésekor mindenkinek a Belga Nagydíj első kanyarja utáni roncsderbi ugrik be, de nem ez volt az egyetlen látványos, ám személyi sérüléssel szerencsére nem járó tömegbukás abban az évben. A 26 éve ezen a napon, június 7-én rendezett Kanadai Nagydíj rajtjánál ugyanis két részletben is törtek a kocsik – előbb négyen, majd hárman ütköztek össze, ketten ráadásul mindkét rajt utáni balesetben benne voltak.
25 év távlatából: Megnéztük, mi lett az 1998-as F1-es mezőny tagjaival
A két McLaren rajtolt az első sorból David Coulthard – Mika Häkkinen sorrendben, majd következett Michael Schumacher és Giancarlo Fisichella a második, Ralf Schumacher és Jacques Villeneuve pedig a harmadik sorban. A kisebbik Schumacher Jordanje azonban állva maradt a lámpák kialvásakor, ami eleve zavart idézett elő a hátrébb következő mezőnyben, hiszen többeknek is kitérő manővert kellett tennie, majd miközben Michael Schumacher az élmezőnyben kifékezte Häkkinent, Alexander Wurz elmérte az első kanyar féktávját, és a füvön átvágva nekiment Jean Alesi Sauberjének.
Ettől a Benetton azonnal felborult, majd három pörgés után a kavicságyban landolt. A mutatványnak az Alesi mellett szintén vétlen Jarno Trulli és a másik Saubert vezető, csapattársával ütköző Johnny Herbert is áldozatául esett, így a továbbra is a rajtrácson veszteglő Ralf Schumacher mellett négyen estek még ki rögtön a futam elején.
Wurz a levegőben
Csakhogy a versenyirányítás azonnal piros zászlót lengetett, így egy teljes rajtprocedúrával és 24 perccel később jöhetett a második rajt, amit Wurz, Trulli és Herbert (utóbbi a bokszutcából) a tartalékautóban, Alesi pedig megjavított versenyautójában várt.
Ám ez sem zajlott le zökkenőmentesen – Häkkinen autójának váltója néhány méter megtétele után ugyanis második fokozatban ragadt, a pálya közepén lassuló McLaren mögött pedig csak úgy spriccelt szét az érkező mezőny. Az egyik, akinek kikerülő manővert kellett végrehajtania, az ezúttal sikeresen elinduló Ralf Schumacher volt. A Jordan versenyzője ezután viszont akkora lendülettel érkezett az egyes kanyarba, hogy Wurz manőverét leutánozva ő is átvágott a füvön, majd miután szerencsére senkit sem talált el, a pálya közepén megpördülve szembeparkolt a forgalommal.
De nemcsak Ralf, hanem a mögötte fékező Alesi sem tudott időben lelassítani, a francia azonban nem tért ki a fűre, helyette nekikoccant Eddie Irvine-nak. Az eredmény: törött első szárny a Sauberen és bal hátsó defekt a Ferrarin.
Ahogy ezután a mezőny nagy része a kettes kanyarban szembe találta magát a Jordannel, az érkezők közül többen is megtorpantak, hogy ne menjenek neki az ifjabbik Schumachernek, a két Arrows pedig a füvön kerülte ki a fékezőket. Az egyiket vezető Mika Salo viszont olyan szerencsétlenül tért vissza az aszfaltra, hogy az őt kikerülni igyekvő Wurzot a külső íven levő Jarno Trulliba hajszolta (nem lökte, viszont Wurz az Arrows-t látva szélesített az íven). Eközben a kettes kanyarban még kijjebb, az autója alá szorult első szárny miatt kanyarodni csak nehézkesen és lassan tudó Alesi a lehető legrosszabb helyen poroszkált, a Benetton által meglökött Prost ugyanis pont eltalálta, ettől pedig Trulli felparkolt a Sauber tetejére – szerencsére Alesi fejét éppen, hogy elkerülte. Szép kis láncreakció…
Piros zászlót ekkor már nem lengettek, csak a biztonsági autót küldték be, az első rajtbaleset két túlélője pedig szemmel láthatóan frusztráltan vette tudomásul, hogy másodjára sem jutott túl messzire, míg az első indulásnál a rajtrácson ragadó Ralf Schumacher szintén ballaghatott vissza a paddockba.
A mindkét rajtbalesetet tartalmazó videót IDE KATTINTVA lehet megnézni.
Csendélet a második baleset után
A versenyt végül a vezetést Coulthard 18. körben fellépő gázpedál-hibája után átvevő Michael Schumacher nyerte, akinek még az is belefért, hogy az első bokszkiállásáról visszatérve figyelmetlenségből leterelte a pályáról Heinz-Harald Frentzent, amiért később 10 másodperces stop and go büntetést kapott, ám így is 16 másodperccel győzött Giancarlo Fisichella előtt. A káoszfutam végül az egy piros zászló mellett három biztonsági autós fázist hozott. A 3. helyen egy perces hátrányban Eddie Irvine végzett.