Napra pontosan 30 évvel ezelőtt Michael Schumacher a pályán ugyan megnyerte az 1994-es Belga Nagydíjat, de aztán szabálytalan kopólemez miatt kizárták a futamból. A győzelmet megöröklő Damon Hill már nem is volt a közelben, amikor értesült a számára pozitív fordulatról.
1994. augusztus 28-án, azaz éppen 30 esztendővel ezelőtt rendezték meg az az évi Belga Nagydíjat. A hétvége nagy részében végig esett az eső, csupán az időmérő első szakaszának a legvégére, valamint a futam egészére állt el. Mindkettőnek kulcsfontosságú hatása volt az akkori eseményekre, illetve utóbbinak a bajnoki párharc végkifejletére is.
Ami a kvalifikációt illeti, a pénteki Q1 hajrájában Rubens Barrichello, illetve a Jordan húzott egy merészet, és a felszáradó pályán feltette a slick gumikat. Ezzel meglepte a végső győzelemért csatázó Michael Schumachert és Damon Hillt, és a német versenyzőt 331 ezreddel megelőzve ő bizonyult a leggyorsabbnak. Másnap viszont sokáig úgy tűnt, hogy száraz körülmények fogadják a mezőnyt, de mivel félórával a kezdés előtt ismét leszakadt az ég, azok közül, akiknek az előző napról volt idejük, senkinek nem volt esélye javítani. Ezzel vasárnap 22 évesen és 97 naposan a brazil pilóta lett minden idők legfiatalabb versenyzője, aki pole pozícióból rajtolhatott, és még ma is a hetedik ezen a listán.
Hozzá kell tenni, hogy Jean Alesinek is meglehetett volna az esélye a rajtelsőségre, ám a Ferrari későbbi futamgyőztesét Martin Brundle feltartotta. Utóbbit a rutintalansággal sem lehetett mentegetni, hiszen már a tizenegyedik idényét töltötte a sorozatban. Ellenfele pedig azzal szúrt oda neki, hogy csak azért ül a McLarenben, mert „mert Ron Dennis [csapatfőnök] nem talált mást”
A másnapi bemelegítésen szintén esett, a versenyre viszont teljesen felszáradt a pálya. Mindez abból a szempontból nagyon megnehezítette a pilóták és a mérnökök dolgát, hogy a Német Nagydíj óta egy kopólemezt is fel kellett szerelniük az autóra. Az FIA Ayrton Senna imolai tragédiájára reagálva vezette be az akkor még fából készült alkatrészt, hogy az autók hasmagassága ne legyen túl alacsony. Ahhoz, hogy ezt ténylegesen be is tartsák, a döntéshozók meghatározták a lemez minimális vastagságát.
Persze esős körülmények között mindez nem számított, hiszen mindenki jóval magasabbra állította, száraz pályára viszont lejjebb kellett vinni, máskülönben az adott autó versenyképtelenné vált volna. Mivel azonban ilyen körülmények között nem volt tapasztalatuk a hétvégén, mindenki az érzéseire támaszkodott. Schumacher és Hill például a rajtrácsra vezető kör után egyaránt úgy ítélte meg, hogy a kopólemez túl alacsonyan van, miután a kocsi alja sokszor hozzáért az aszfalthoz, ezért a kezdés előtt mindketten megemeltették.
Barrichello a rajtnál ugyan megőrizte a vezetést, de a Kemmel-egyenesben Schumacher simán elment mellette, a kör végére pedig az Eddie Irvine-t és Hillt is lerajtoló Alesi is megelőzte. Utóbbi viszont nem sokkal később feladta a futamot, miután zsinórban második alkalommal motorhiba sújtotta. A Jordan versenyzője ugyanakkor nem sokáig örülhetett a második helynek, hiszen a Williams pilótája ugyancsak maga mögé utasította, de ekkor Schumacher már 10 másodperccel vezetett.
Az első kiállást a Williamsek teljesítették előbb, de mivel Hill jött előbb, David Coulthard pedig egy körrel tovább kint maradt a könnyű autóval, megelőzte csapattársát. Schumacher további egy körrel később érkezett meg, és simán visszaállt az élre, ám a 19. körben váratlan hibát követett el, és a Fagnes-kanyar kijáratánál megpördült. A Benetton versenyzőjének akkora volt az előnye, hogy még így is megőrizte a vezetést, ráadásul még a gumik sem károsodtak a piruett miatt.
Mögötte kisebb feszültség alakult ki a Williamsnél, hiszen Coulthard csak a 36. körben engedte el Hillt a Pouhon előtt. Az idősebbik brit pilótának meg is volt erről a véleménye. „Az az álláspontom, hogy a csapatnak hamarabb kellett volna cselekednie, és megkérnie Davidet, hogy engedjen el – nyilatkozta a leintés után. – A rádióban tudattam is velük az érzéseimet.”
Az első két helyen innentől kezdve nem történt változás, és Schumacher simán beért elsőként Hill előtt. Coulthard váltója viszont negyedik fokozatban ragadt, aminek következtében Mika Häkkinen és Jos Verstappen is megelőzte őt, míg mögöttük Mark Blundell, Gianni Morbidelli és Olivier Panis lett a sorrend. Ami Barrichellót illeti, ő a 20. körben, közvetlenül a bokszkiállása után kipördült a Pouhonnál, és kiesett.
Ekkor úgy tűnt, hogy Schumacher 35 ponttal vezet Hill előtt. Ez még annak tudatában is megnyugtató volt, hogy a következő két versenyt ki kellett hagynia, hiszen a silverstone-i kizárása utáni egyfutamos eltiltását a fellebbezés után rendkívül ellentmondásos módon kettőre növelték. A Benetton versenyzője tudta, hogy ha ellenfele meg is nyeri azokat a viadalokat, amelyekről ő hiányzik, a maradék három fordulóban elég neki a második helyen befutni.
Csakhogy a képlet mintegy öt órával a leintés után megváltozott, Schumachert ugyanis az idény során már másodszor diszkvalifikálták. Ennek oka, hogy a kopólemezének mintegy egyharmada 1,6 milliméterrel vékonyabb volt a futam után megengedett 9-nél. Hill már messze volt a pályától, amikor értesült a számára kedvező fordulatról.
„Azt hittem, második lettem – emlékezett vissza. – Nagyon lehangoltan mentem ki a brüsszeli repülőtérre. Ültem a kocsiban, kicsit bosszankodtam, mérges voltam. Aztán bementem a váróba, majd Anne Bradshaw, a Williams sajtósa széles mosollyal odajött hozzám, és azt mondta: »Gratulálok!« Erre én: »Miért mosolyogsz?« »Megnyerted a futamot.« »Bocs, de ezt hogy érted?«” Kiderült, hogy Michael Schumacher kopólemeze túl vékony volt. Nyilvánvalóan elkopott. Nem tudom, mi volt a valódi oka, de találtak valamit az autóján, ami nem volt rendben. Ezért kizárták őt a rangsorolásból, így én nyertem.”
Schumacher kizárása óta Hamiltonék az elsők, akik megbuktak ugyanazzal, de nagyon más a mostani eset
A Benetton fellebbezett az ítélet ellen, de ennek részleteibe ebben a cikkben nem megyünk bele, hiszen Lewis Hamilton és Charles Leclerc tavalyi austini kizárása kapcsán kifejtettük. Ekkor fordult elő ugyanis legközelebb olyan eset, hogy valakit a kopólemez vastagsága miatt diszkvalifikáltak. Arra pedig, hogy egy pilótát az első helyről zárjanak ki egy futam után, egy hónap híján 30 esztendőt kellett várni: a helyszín szintén Belgium volt, a szenvedő alany pedig George Russell.
Több tényező, de végső soron a Mercedes hibája vezetett Russell belgiumi kizárásához
Bár Schumahernek még ekkor is saját kezében volt a sorsa, de előnye így már csak 21 egység volt Hill-lel szemben. Utóbb ráadásul a monzai és az estorili fordulót is megnyerte, így 1 pontra közelítette meg vetélytársát. Jerezben aztán Schumacher, míg Szuzukában Hill diadalmaskodott közvetlenül a másik előtt, így a különbség az adelaide-i idényzáróra nem változott, ott pedig egy ütközéssel dőlt el a vb-cím sorsa a német versenyző javára.
Schumacher hibázott, de az igazi botrány az lett volna, ha nem ő lesz a világbajnok 1994-ben