back to top
2025. november 05. 07:25
Többi
    Kezdőlap Blog Oldal 13

    „Ez csak körözgetés” – lesújtó kritikát fogalmazott meg az F1-es versenyzésről a rajtnál pórul járt pilóta

    0

    George Russell elárulta, azért veszített két pozíciót az USA Nagydíj rajtja után, mert beragadt az előtte lévők mögé. A Mercedes versenyzője élesen bírálta a jelenlegi Forma–1-et, ami a versenyzést illeti.

    George Russell számára kifejezetten jól indult az USA Nagydíj hétvégéjének érdemi része, hiszen másodikként ért célba a sprinten. Néhány órával később pedig mindössze Max Verstappentől és a két McLarentől kapott ki az időmérőn, a negyedik pozíció pedig kifejezetten ígéretesnek tűnt. Azonban az első néhány méter rosszul jött ki számára, ami megpecsételte a sorsát a verseny további részére nézve.

    A rajtnál ugyanis lényegében beszorult az előtte lévők mögé. „Jól rajtoltam, de Max blokkolta Lando [Norrist] – nyilatkozta a Forma–1 hivatalos honlapjának. – Arra számítottam, hogy Lando kifelé húzódik, és Charles [Leclerc] ellen védekezik, de nem így tett. Beragadtam mögé, és Lewis [Hamilton], valamint Oscar [Piastri] is megelőzött, ami nagyon bosszantó volt.”

    Russell aztán szinte az egész futamot a hatodik helyen töltötte, és hiába tűnt úgy bizonyos pontokon, hogy gyorsabb az ausztrál pilótánál, még csak megtámadni sem tudta, nemhogy elmenni mellette. A 27 éves versenyző szerint az élmezőny autói annyira közel vannak egymáshoz, hogy gyakorlatilag csak a rajt után lehet előzni.

    Verstappen úgy is legyőzte a McLareneket, hogy azok nem estek ki, és tarolt az USA Nagydíjon

    „Az F1 jelenleg arról szól, hogy az egyes kanyar felé menet versenyzünk – bírálta a sorozatot. – Nincs gumikopás. A legjobb hatban [körönként] csak három tized van a leggyorsabb és a leglassabb autó között, az előzéshez pedig általában legalább fél másodperc [előny] kell. Ha tehát az első kanyarból harmadikként jövök ki, akkor dobogón álltam volna, de ehelyett a hatodik helyen fordultam, és a hatodik helyen végeztem.”

    Russellnek az sem segített, hogy a Ferrari jelentős mértékben feljavult a pénteki naphoz képest, amikor a két autó az SQ3 utolsó két pozíciójában végzett. Ráadásul azért is bosszankodhat, mert a kvalifikáción mindössze 25 ezreddel kapott ki Norristól, és utólag már nyilvánvaló, hogy ez a teljes versenyét nagyban meghatározta.

    „A Ferrari kilencedikként, illetve tizedikként kvalifikált a sprintre. Ha ez a főfutam, sok pontot szerezhettünk volna, nekik pedig rossz hétvégéjük lett volna. Ahogyan mondtam, nagyon kicsi különbségekről van szó. Ha szombaton húsz ezreddel gyorsabb vagyok az időmérőn, az első sorban lettem volna, és valószínűleg a második pozícióban zártam volna a versenyt. A kvalifikáció nagyon fontos, az első kanyar nagyon fontos, és már nem is emlékszem az utolsó kétkiállásos F1-es viadalra. Ez sajnos csak körözgetés” – szúrt oda még egyszer a bajnokságnak.

    A Forma–1 „legostobább” szabálya nehezítette meg az életét, véli Norris

    Koncseg Zoltánt nem változtatta meg a sporttörténeti siker

    0

    A ralikrossz-Eb csúcskategóriájában első magyarként futamot nyerő Koncseg Zoltánról is olvashatnak a RallyCafe Magazin legújabb számában.

    Csak az utolsó kanyarban hitte el Koncseg Zoltán, hogy akár meg is nyerheti az ERX1-es versenyt a Nyirádon megrendezett ralikrossz világ- és európa-bajnoki futamon, azt pedig csak a célvonalon áthaladva tudta meg, hogy ezzel sporttörténeti sikert ért el. A RallyCafe Magazin legújabb számában többek között a Vörös Katlanban elért diadalt is felevenítette.

    „A rajt előtt úgy voltam vele, hogy akár még a dobogó is meglehet, és már azzal is nagy elégedett lettem volna. Csak akkor esett le nekem, hogy ezt meg tudjuk nyerni, amikor Liimatainen mögém jött vissza a jokerről az utolsó kanyar előtt. Fantasztikus élmény volt, rengeteg gratulációt és elismerést kaptam, és bevallom, azóta sokszor visszanéztem a verseny felvételét. Ez egy nagyon jó eredmény, amire elképesztően büszkék vagyunk, ezt már senki sem tudja elvenni tőlünk, de ettől még a világ ugyanúgy megy tovább.”

    Az orosházi pilóta, aki igazi egyénisége a hazai és nemzetközi mezőnynek, bevalottan saját maga, családja és barátai szórakoztatására versenyez – a hozzállása az Európa-bajnoki futamgyőzelem hatására sem változott, viszont a pályán kicsit máshogyan közlekedik.

    „Nagyon boldog vagyok, hogy beérett a hosszú és kitartó munka gyümölcse. A motivációm nem változott, viszont ez az eredmény talán magabiztosabbá tett. Eddig úgy voltam vele, hogy szórakozni megyek a versenyekre, érezzem jól magam, és lehetőleg maradjak ki a nagyobb kalamajkákból. Viszont tudomásul kell venni, hogy ez egy kontaktsportág, és ha az ember nem teszi oda magát teljesen, elmaradnak a jó eredmények. Azóta már éreztem, hogy magamhoz képest bátrabban, határozottabban használom ki az adódó lehetőségeket.”

    A részletek a RallyCafe magazin 4. számában olvashatóak, amelyet online ITT lehet megvásárolni, amellett kapható az Auchan, a Spar, az Interspar és a Tesco boltjaiban, a Relay és az Inmedio standjain és az OMV, Shell, Mol és Orlen benzinkutakon.

    Végleges a Junior ERC versenynaptára, rengeteg az újítás

    0

    Bejelentették, melyik hat futam szerepelt a Junior ERC jövő évi versenynaptárában, az előző évi programhoz képest sok az újdonság.

    A Junior ERC 2026-os versenynaptára jelentősen átalakult az ideihez képest, hogy ne élvezzenek előnyt azok a pilóták, akik a második évüket kezdik a sorozatban. Így egyedül a Barum Rally került át az idei programból, amely hasonló útvonalon halad majd augusztus 14–16-án.

    A Skandináv Rally és a Ceredigion Rally a rotációs elv alapján visszakerült a kategória programjába, az előbbi murvás futam ráadásul a szezonnyitó verseny lesz ebben a kategóriában május 22–24-én. A walesi aszfaltos versenyt szeptember 4–6-án rendezik meg.

    A július 3–5-én esedékes Róma Rally és a július 24–26-ai Lengyel Rally ugyan a tavalyi programban is szerepet, azonban az olaszországi aszfaltos verseny útvonala teljesen megújul jövőre, a lengyelországi futam pedig Mikoljakiból Katowicébe költözik, ráadásul murváról aszfaltra vált, így mindenkinek újdonságot jelent ez a két verseny.

    A portugáliai Fafe Rally először kerül be a Junior ERC programjába, és 2018 után fordul elő újra, hogy murván zárul a sorozat. A szezonzáró versenyt október 9–11-én rendezik meg. A Hankook által támogatott Junior ERC-ben a 26 éven aluli versenyzők vehetnek részt, akik Rally4-es és Rally5-ös autókkal indulhatnak. Az idei szezonban a svéd Calle Carlberg győzött a kategóriában.

    A Forma–1 „legostobább” szabálya nehezítette meg az életét, véli Norris

    0

    Lando Norris ostobának nevezte azt a szabályt, amely miatt úgy kapott figyelmeztetést pályaelhagyásért, hogy közben időt veszített. A brit pilóta elismerte, ennek következtében óvatosabban vezetett.

    Az USA Nagydíj előtt Lando Norrist többen is esélyesnek tartották, hogy megszorongassa és esetleg le is győzze a pole pozícióból induló Max Verstappent. A McLaren pilótája azonban már a rajtnál elveszítette ennek esélyét, ugyanis a lágyabb keverékű gumikon rajtoló Charles Leclerc megelőzte, majd sokáig maga mögött tartotta őt.

    A 25 éves versenyző csak a 21. körben tudta visszavenni a pozícióját a Ferrari pilótájával szemben, amikor a négyszeres világbajnok már messze járt. Ráadásul eközben az 5 másodperces büntetéshez is közel került, ugyanis megkapta a pályaelhagyásokért járó figyelmeztetést. A leintés után Norris bírálta az erre vonatkozó előírást.

    „A 9-es kanyarban, az emelkedő tetején, valamint az utolsó két kanyarban könnyű volt letérni a pályáról – nyilatkozta. – Azt hiszem, már a tizedik kör környékén három pályaelhagyásnál tartottam, úgyhogy nem a legjobb helyzetben voltam. Az egyik hibám viszont azért történt, mert versenyeztem. Úgy vélem, ez az egyik legostobább szabályunk. Azért vagyunk itt, hogy versenyezzünk, de ha az ember túlságosan is versenyez, akkor megbüntetik érte. Én pedig [figyelmeztetést] kaptam pályaelhagyásért, mert megpróbáltam kívülről megelőzni Charles-t, és időt vesztettem.”

    Verstappen úgy is legyőzte a McLareneket, hogy azok nem estek ki, és tarolt az USA Nagydíjon

    Valóban, Norris az egyik próbálkozása során lesodródott a pályáról, és bár ezzel bukott, kapott egy strigulát. Olyasmi pedig a hétvége korábbi szakaszában is előfordult már, hogy valaki időt veszített a pályaelhagyással, ennek ellenére érvénytelenítették a körét. A McLaren pilótája ezután nyilvánvalóan kénytelen volt valamivel óvatosabban vezetni.

    „Ennek a versenyzés szempontjából nincs túl sok értelme – folytatta. – Ugyanakkor határozottan megnehezítette az életemet egy kicsit, különösen a tizenkilences kanyarban, ahol a szél, ahogyan Max is mondta, elég változékony volt. Nehéz mindig a határon lenni és nem hibázni, én pedig nyilvánvalóan elkövettem párat, túlságosan korán. A végén valamivel óvatosabb voltam, mert tudtam, hogy a büntetés nem fér bele. Azonban a szükséges kockázatokat elvállaltam.”

    Hozzá kell tenni, hogy Norrisnak abban nem volt igaza, hogy egy büntetés ne fért volna bele, legalábbis pusztán a végeredményből kiindulva, hiszen azok után, hogy az 51. körben ismét elment Leclerc mellett, közel 8 másodpercet adott neki. Ez alapján tehát egy 5 másodperces szankcióval is második lett volna, de természetesen nem tudni, mi lett volna, ha a monacói versenyző az utolsó körökben is érdekelt abban, hogy kihozza az autójából a maximumot.

    Büntetést kapott a Red Bull egy sportszerűtlenül viselkedő alkalmazottja miatt

    A világbajnokkal erősített a Dacia, elképesztően erős csapata lesz

    0

    Miután a Toyota bejelentette Lucas Moraes távozását, a Dacia megerősítette, hogy szerződtette a a tereprali-világbajnokot.

    Nasser Al-Attiyah, Sébastien Loeb, Cristina Guíterrez, Lucas Moraes. Ez lesz a Dacia Sandriders W2RC-csapatának pilótafelállása a következő szezonban, ami elképesztően erős csapatot vetít előre. Miután a Toyota bejelentette, hogy Lucas Moraes távozik a csapattól, a Dacia megerősítette, hogy szerződtette az újdonsült világbajnokot.

    Moraes navigátora viszont nem Armand Leon marad, hanem a Toyotától ugyancsak távozó, korábban Seth Quintero mellett ülő Dennis Zenz lesz. A három régebbi pilóta nem váltott, Al-Attiyah is kitartott Fabian Lurquin mellett, noha a szezonzárón összevesztek, ez pedig a világbajnoki címükbe került. Cristina Gutiérreznek továbbra is Pablo Moreno, Loebnek pedig Édouard Boulanger diktálja az itinert.

    Loeb győzött Marokkóban, Al-Attiyah hibázott, Moraes a világbajnok!

    „Rendkívül boldog és büszke vagyok, hogy csatlakozhatok a Dacia Sandriders csapatához a Dakar Rallyn és a W2RC-ben – mondta Moraes. – Új és izgalmas fejezet kezdődik a pályafutásomban, és nagyon motivált vagyok, hogy ilyen ambiciózus projekt részese lehetek. Hiszem, hogy jelentős eredményeket érhetünk el a Daciával, nagyon hálás vagyok ezért a lehetőségért. Alig várom, hogy elkezdődjön ez az utazás, és a csapattal együtt küzdhessek a jó eredményekért.”

    A Dacia kimondott célja, hogy megnyerje a 2026-os Dakar Rallyt, az esélyeik növeléséhez pedig egy újabb kiváló versenyzőval erősítettek – aktuálisan éppen a világ legjobbjával.

    Kis híján a bajnoki pontversenyt is befolyásolta Hamilton austini „fantomdefektje”

    0

    Lewis Hamilton 5 másodpercet bukott az USA Nagydíj utolsó körében, és azt hitte, hogy defektet kapott. Azzal, hogy a brit versenyző ezúttal sem állt dobogóra, biztossá vált, hogy vagy így, vagy úgy, de egyedüli negatív rekorderként távozik majd a Ferraritól.

    Lewis Hamilton a sprint után a főfutamon is negyedik lett az USA Nagydíj hétvégéjén. Azonban amíg szombaton nem volt messze a harmadik Carlos Sainztól, addig vasárnap ez már nem volt elmondható Charles Leclerc viszonylatában, hiszen 13,163 másodpercet kapott csapattársától. Ennek egy része az utolsó körben jött össze, amikor jelentősen lelassult.

    Aki figyelte a befutót, annak feltűnhetett, hogy Oscar Piastri váratlanul közel került a brit versenyzőhöz a célnál, egészen pontosan 1,142 másodperc volt a különbség kettőjük között. Ez pedig annak lett az eredménye, hogy Hamilton ebben a körben 1:38-as helyett 1:43-as kört futott. Ez őt is váratlanul érte, és hirtelenjében olyasmit feltételezett, ami valójában ott sem volt.

    „Nem igazán tudom – válaszolta a lelassulás okát firtató kérdésre. – Bementem az ötös kanyarba, és úgy éreztem, hogy eltaláltam valamit. Aztán hirtelen erős alulkormányzottságot tapasztaltam, és azt hittem, defektet kaptam. Szóval lefékeztem a tizenegyes kanyarba menet, de az autó nem állt meg, és arra gondoltam, hogy »Jézusom, mi folyik itt?«. Azonban az utolsó néhány kanyarban valahogyan sikerült megtartanom. Hatalmas volt az alulkormányzottság az utolsó… azt hittem, eltört az első szárny, vagy valami történt a gumival. Nagyon közel volt.”

    Verstappen úgy is legyőzte a McLareneket, hogy azok nem estek ki, és tarolt az USA Nagydíjon

    Hamilton azonnal jelentette, hogy defektre gyanakszik, ám kisvártatva versenymérnöke, Riccardo Adami megerősítette, hogy semmilyen elváltozást nem érzékelnek a gumiban. Persze felmerülhet a lassú defekt, de mivel a 40 éves pilóta hirtelen tapasztalt problémát, ez sem valószínű. A problémát inkább az okozhatta, hogy amikor szélesre futott, ráment a gumitörmelékre, amely szombaton Leclerc-nek is okozott gondot, ami jelentős tapadásvesztéssel járt.

    Hamilton „fantomdefektje” végül nem befolyásolta a bajnoki csatát, ahogyan az sem ennek köszönhető, hogy negatív rekordot döntött. Ez volt ugyanis a tizenkilencedik versenye a Ferrarival dobogó nélkül, amivel egyfelől tovább nőtt a már általa tartott csúcs, és az is biztossá vált, hogy neki telik majd a legtöbb futamba, hogy először felállhasson a pódiumra a Scuderiával – már ha ez sikerül neki. A hétszeres világbajnok szerint rossz irányba mentek el a beállításokkal, ráadásul a stratégia sem volt ideális.

    „Az első edzés után határozottan jobban éreztem magam – jelentette ki. – Úgy gondolom, hogy az első gyakorlást követően rossz irányba indultunk el. A hétvége hátralévő részében nem volt meg az akkori tempóm, de ennek a napnak is vannak pozitívumai. A stratégia hátráltatott, de így is fontos pontokat szereztünk a csapatnak.”

    Hamilton „csodálatos” eredménnyel döntötte meg a Ferrari 43 éves negatív rekordját

    A világbajnok és navigátora máris távozott a Toyota csapatától

    0

    A Toyota szűkszavű közleményben jelentette be, hogy a tereprali-világbajnok Lucas Moraes és navigátora, Armand Leon távozott a csapattól.

    Mindössze három nappal a világbajnoki cím megnyerése után hozta nyilvánosságra a Toyota Gazoo Racing W2RC, hogy Lucas Moraes és navigátora, Armand Leon távozik a csapattól. Ugyancsak elhagyja a Toyota terepralicsapatát Dennis Zenz, aki tavaly és az idei szezon nagy részében Seth Quintero navigátora volt. Mindhárman 2024 óta versenyeztek a Toyotánál.

    Az elbocsátó szép üzenet végén Andrea Carlucci, a Toyota Europe alelnöke így nyiltakozott: „Két évvel ezelőtt úgy döntöttünk, hogy megújítjuk a csapatot, és egy új generáció ígéretes pilótáinak és navigátorainak adunk lehetőséget. Lucas világbajnoki címe a legjobb bizonyíték arra, hogy mindannyian megérdemelték a helyüket a W2RC-ben. Mindhárman hiányozni fognak, de büszkék vagyunk arra, ami együtt elértünk, és minden jót kívánunk nekik a jövőben.”

    Loeb győzött Marokkóban, Al-Attiyah hibázott, Moraes a világbajnok!

    A Toyota a 2026-os csapatát később hirdeti ki. Nagy kérdés, hogy a döntésben szerepet játszott-e a Portugál Rallyn történt affér, amikor Moraes megtagadta a csapatutasítás végrehajtását, és nem adta át a győzelmet a világbajnokságban akkor még jobban álló Henk Lategannak. A verseny után Moraes azt nyilatkozta, ezzel veszélybe kerülhet az állása, de nem bánta meg a döntését.

    A sors fintora, hogy a szezonzáró Marokkó Rallyn aztán műszaki hiba miatt Lategannak esélye sem volt a világbajnoki cím megnyerésére, Moraes viszont végig konzisztensen versenyzett, és a második helyen zárt, Nasser Al-Attiyah büntetése után pedig világbajnoki címet ünnepelhetett. Attól, hogy végül Moraesnek lett igaza, sokakat felbosszanthatott a csapaton belül.

    A zuhanyhíradó szerint az újdonsült világbajnok nem sokáig marad csapat nélkül, a Dacia csaphat le rá, így Sébastien Loeb és a világbajnoki trónról letaszított Nasser Al-Attiyah csapattársa lehet.

    Evans még nem gondol a vb-címre, pedig Japánban akár meg is szerezheti

    0

    Elfyn Evans 13 pontos előnybe került a Közép-Európa Rally után a WRC egyéni pontversenyében, ha pedig folytatja fantasztikus japán szereplését, akár már ott bebiztosíthatja első vb-címét.

    Elfyn Evans bár nem kezdett túl erősen a Közép-Európa Rallyn, ahol egy lassítóban vétett hibáért 5 másodperces büntetést is kapott, azonban végül Sébastien Ogier balesete és a Hyundai versenyzőinek problémái után a második helyet tudta megszerezni.

    Ezért a helyezésért azonban nagyot kellett harcolnia Ott Tanakkal is, akit végül a záró szakaszon sikerült megelőznie, így 13 pontos előnybe került Sébastien Ogier és Kalle Rovanpera előtt.

    A WRC-szezon most pedig a Japán Rallyval folytatódik, ahol Evans nyerni tudott 2023-ban és 2024-ben is.

    Amennyiben ilyen sikert tud elérni az ázsiai versenyen, és nyolcszoros, valamint kétszeres világbajnok csapattársának problémája adódik, akkor akár a Szaúd-Arábia Rally előtt bebiztosíthatná első vb-címét. Ezzel azonban még nem foglalkozik a walesi toyotás.

    “Próbálok nem sokat gondolni a bajnoki címre – mondta Elfyn Evans a KER végén. – Csak arra koncentrálok, hogy minden versenyen a legjobb tudásomat nyújtsam. Bármi is lesz év végén, az m befog következni. Ha túl sokat stresszelsz, csak ront a koncentrációdon, ezért inkább a saját feladatomra figyelek.”

    Evans arra is magyarázatot adott, hogy miért tudott gyorsulni a Közép-Európa Rallyn.

    “Az utolsó napra változtattam a vezetési stílusomon és a csapattal sikerült egy jó beállítást találni az autóhoz. Ez valóban sokat segített. Összességében nem voltam biztos a jó vasárnapi teljesítményben, mert az egész hétvége kicsit gyengébben sikerült, mint terveztem. Sébastien Ogier és Kalle Rovanpera egyértelműen gyorsabb volta. A vasárnapi értékelésben sem gondoltam, hogy megtudom őket előzni, de mindenképp harcolni szerettem volna velük. Végül sikerült jó napot zárni és a szerzett pontok még sokat érhetnek.”

    A Japán Rallyt november 6-9. között rendezik.

    Nagyon nehezére esett, de Ayrton Senna olyasmit tett ezen a napon, amit se előtte, se utána soha

    0

    Megannyi csapatutasításra történő elengedést láthattunk már a Forma–1-ben, de vannak pilóták, akiket legfeljebb elengedték, míg rájuk nem volt jellemző, hogy olyan helyzetbe kerüljenek, hogy nekik kelljen félreállni. Közéjük tartozott Ayrton Senna is, aki azonban 1991. október 20-án – fájó szívvel ugyan –, de félreállt Gerhard Berger elől, ezzel győzelemről mondva le.

    Az 1989-es és 1990-es Japán Nagydíj drámája után mindenki kíváncsian várta, hogy ezúttal mit hoz a szuzukai verseny, amelyen a pontversenyben Senna mögött a második helyen állló Nigel Mansellnek nyernie kellett ahhoz, hogy életben tartsa a bajnoki reményeit a szezonzáró Ausztrál Nagydíjra. A Williams britje a 3. rajtkockát szerezte meg az időmérőn Senna mögött, míg a pole-ból a másik McLarennel Gerhard Berger indulhatott, majd az első kanyarba is az osztrák fordult elsőként, miközben a brazil besorolt mögé, Mansell pedig a 3. helyen követte őket.

    Embed from Getty Images

    A rajt 

    A Williams veteránja ezután úgy nyomta, ahogy a csövön kifért, hogy megpróbálja megelőzni Sennát, ám a 10. körben fékhiba miatt kicsúszott a kavicságyba és feladta a küzdelmet, így Senna már menet közben bebiztosította a harmadik, egyben utolsó vb-címét. Hogy valóban fékhiba okozta-e Mansell búcsúját, azzal kapcsolatban a mai napig vannak kételyek, mert bár ő maga azt mondta, hogy a fékpedál felpuhult, és ezért futott szélesre a második kanyar bejáratán, a viselkedése többekben gyanakvást keltett, ugyanis egyáltalán nem látszott bosszúsnak, ami nem volt rá jellemző olyankor, amikor az autó hibája miatt esett ki, nem beszélve arról, hogy most a vb-esélyeinek mondhatott búcsút.

    Mansell kiesésének köszönhetően a McLareneknek nagyjából csak végig kellett mennie a kettős győzelemhez, Riccardo Patrese ugyanis egy ideig hiába volt még olykor gyorsabb is náluk, aztán elszállt a második fokozata, onnantól pedig a harmadik hely volt számára a maximum. „Miután Nigel kiesett, szinte azonnal arra gondoltam, hogy »Rendben, nyomjuk neki és most szórakozhatunk egy kicsit«” – nyilatkozta utólag Senna, aki riválisa kiesésének pillanatában már közel 10 másodperccel volt lemaradva Bergertől, mert addig a gumijait óvta és csak a britre figyelt.

    Embed from Getty ImagesA pillanat, amely megpecsételte Mansell sorsát

    A McLaren eközben rászólt Berger fülére, hogy Mansell kiesett és lassíhat. „Azt mondták, hogy figyeljek oda a motor fordulatszámára, nekem pedig nem volt problémám azzal, hogy ezt tegyem. Megtettem, és örültem is neki, mert a gumik már nem voltak jó állapotban. De Ayrton nyomta neki, én pedig 3-4 körön át lassan mentem. Ezután észleltem, hogy talán akar egy jó kis versenyt csinálni, ezért újra el kellett kezdenem nyomni” – ecsetelte utólag az osztrák.

    Berger az első öt körből négyben a leggyorsabb volt a pályán, de Mansell 10. körben történt kiesését követően Senna a 11. és 16. kör között sokkal közelebb került hozzá, majd a 17. körben a célegyenesben megelőzte a csapattársát. Itt pedig érdemes megállni egy pillanatra, Ron Dennis, a McLaren csapatfőnöke és a két pilóta a futam előtt ugyanis megállapodott abban, hogy amennyiben a két McLaren az első és második helyet foglalja el, és senki nem helyez rájuk nyomást hátulról, akkor az a pilóta fog nyerni, aki a rajt után vezetett. Azaz miután Mansell kiesett, a győzelem a megállapodás értelmében Bergernek járt, Senna azonban ennel ellenére megelőzte őt a 17. körben.

    Berger végül a 19. körben állt ki kerékcserére, Senna pedig két körrel később, ám az osztrák kiállása lényegesen hosszabbra nyúlt, amivel tovább nőtt a hátránya a brazillal szemben. Ám Berger sem hagyta annyiban a dolgot és a 21. és 25. kör között zsinórban ötször megfutotta a leggyorsabb kört, ám a 45. körben elkezdett igen furcsa hangokat kiadni a motorja, és a kettejük között meglévő 2-3 másodperces távolság fokozatosan nőni kezdett.

    Az utolsó körre Senna 7 másodperces előnnyel fordult rá, ám egyszer csak elkezdett lassulni, végül pedig elengedte a csapattársát – azért megvárta az utolsó pillanatot, és csak az utolsó kanyar után állt félre, akárcsak Rubens Barrichello Michael Schumacher elől a 2002-es Osztrák Nagydíjon –, aki így megszerezte első győzelmét a McLaren versenyzőjeként.

    Embed from Getty Images

    Az elengedés pillanata 

    „Éppen kezdtem érezni Ayrton szélárnyékát, amikor hirtelen nagyon hangos lett a motor. Azt gondoltam, talán az egyik kipufogó, és hogy ennyi volt. Arra sem számítottam, hogy akár csak egy fél kört megteszek, annyira rossz volt a helyzet. Annyira csalódott voltam. Visszavettem a fordulatszámot és elkezdtem korábban felváltani, de a hőmérsékletek nem változtak. Eleinte el sem tudtam hinni, a motor tovább járt. Ezért úgy döntöttem, hogy megpróbálom megtartani a második helyet és hazahozok néhány pontot” – idézte fel utólag Berger a motorhiba pillanatait, majd a megállapodásra vonatkozó kérdésre hozzátette, „természetesen” emlékezett rá az autóban ülve, és azt remélte, hogy „Ayrton gondol rám, mert én sokat gondoltam rá.”

    „Amikor Mansell kiesett, Ron [Dennis] rögtön szólt a rádióban, és kérte, hogy emlékezzek a konstruktőri bajnokságra. Én meg azt mondtam, »a szart.« Ez versenyzés, és nyomnod kell. Már számos futam óta várok erre a helyzetre, mert az elmúlt négy-öt hétvégén a pontokat kellett szem előtt tartanom. Mindig olyan volt, mintha hátrafelé mentem volna azzal, hogy konzervatív voltam. Nem szeretek így vezetni. Tudtam, hogy Gerhard 10 másodperccel van előttem, de a futam elején nagyon keményen kellett nyomnia, én pedig kevésbé nyomtam, mert így állapodtunk meg. Bárki is lesz az élen, a másik segíteni fog neki elszakadni” – ecsetelte Senna.

    „Fantasztikus verseny volt köztünk, de aztán rájöttem, hogy visszavett. Azt gondoltam: »Francba, ha a végén még mindig én vezetek – mert nem tudtam, ő tényleg megindult, és nem tudtam, hogy ki tudok-e tartani a végéig. Le kellett volna lassítanom először a pályafutásom során egy olyan versenyen, amiért egész hétvégén és ilyen sokáig harcoltam.« Ez nagyon fájt. Az utolsó tíz körben megkérdeztem Ront, akarja-e megváltoztatni a tervet vagy sem. Mentem még egy kört, aztán még egyet, és megint egyet. Folyamatosan azt gondoltam: »Meg kell kérdeznem, meg kell kérdeznem!« Aztán jött valami az adón, de először nem értettem az üzenetet. Végül teljesen visszavettem, nagyon alacsony fordulatszám, semmi zaj a motortól, és azt mondtam Ronnak: »Visszacseréljük?« – és ő azt mondta: »Igen, visszacseréljük.«”

    „Ma én segítettem egy kicsit Gerhardnak, de ez csak kis segítség volt, mert ma ugyanolyan gyors volt, mint én. Itt fájt – mutatott a szívére. – De ez a fájdalom semmi ahhoz képest, amit a harmadik bajnoki cím érzése jelent.”

    Senna tehát az előre megbeszéltek ellenére nagyon nehezen tudta legyőzni a versenyzői ösztöneit és egyáltalán nem volt egyértelmű, hogy betartja a megállapodást, ám végül megtette, amiben alighanem nagy szerepet jászott az is, hogy Berger ült a másik McLarenben, lévén az osztrákkal baráti viszonyt ápolt.

    Így ez lett az első és egyben utolsó alkalom, hogy Ayrton Senna győzelmet adott át másnak.

    Rovanpera kapcsán új pletyka kelt szárnyra, a kétszeres világbajnok sejtelmesen reagált

    0

    Kalle Rovanpera jövőre már a japán Szuper Formula bajnokságban fog versenyezni, azonban a Közép-Európa Rallyn új pletyka kelt szárnyra pályaversenyzői karrierjével kapcsolatban.

    Kalle Rovanpera korábban bejelentette, hogy idén befejezi rally karrierjét és 2026-ban a japán Szuper Formula sorozatban áll rajthoz a Toyota támogatásával. A kétszeres rally világbajnok végső célja, hogy minél közelebb kerüljön az F1-es lehetőséghez.

    A Közép-Európa Rallyn azonban megjelent egy pletyka, mely szerint már januárban elkezdi a pályaversenyzést a finn pilóta, még pedig az Óceániai Regionális Formula bajnokságban, melynek mind a négy futamát januárban rendezik, a lebonyolítója pedig a Toyota.

    A Rallit.fi oldal megkérdezte a pletyka valódiságát a KER-győztesétől.

    “Nem tudom, hogy miket hallottál erről – mondta Rovanpera. – Éppen ezért nem tudok semmit sem mondani. Jelenleg még nem is szeretném kommentálni.”

    A finn versenyző számára november végén Szaúd-Arábiában zárul a rally karrier a WRC utolsó idei futamával, ahol akár harmadik vb-címét is megszerezheti.