back to top
2025. november 05. 04:13
Többi
    Kezdőlap Blog Oldal 12

    Tíz éve nem történt olyan Neuville-lel, mint ami az idén előfordulhat

    0

    Thierry Neuville elképesztően gyenge szezont fut világbajnoki címvédőként, és könnyen lehet, hogy új jár, mint tíz évvel ezelőtt.

    Thierry Neuville világbajnoki címvédési kísérlete hivatalosan is véget ért a Közép-Európa Rally vasárnapi első szakaszán annál a hídfőnél, amelybe frontálisan belerohant. A megfelelő helyre lerakott szalmabála tompította a becsapódást, a mederbe zuhanástól is megóvta a Hyundait, utóbb maga a pilóta is úgy vélte, hogy megmenthette az életüket a biztonsági elem.

    A kihelyezett biztonsági elem menthette meg Thierry Neuville életét

    Neuville az idén egyetlen versenyen sem jutott magasabbra a dobogó harmadik fokánál, Svédországban, Kenyában, Észtországban és Paraguayban lett harmadik, ami önmagában jó teljesítmény, de ennél csak rosszabb eredményei voltak. Hogy ez hol helyezkedik el minden idők legrosszabb címvédési kísérletei között, arra majd november végén visszatérünk.

    Azonban két versennyel a szezon vége előtt reális veszélye van annak, hogy olyan történhet Neuville-lel, ami legutóbb tíz éve fordult elő vele: győzelem nélkül zárjhatja a szezont. Ez a Hyundai-nál töltött második szezonjában, 2015-ben esett meg legutóbb, akkor a belga versenyző a hatodik helyen zárta a világbajnokságot.

    Abban a szezonban Neuville kétszer állt dobogóra, a legközelebb pedig a Svéd Rallyn állt a győzelemhez. Szombat este még vezetett a versenyben, vasárnap aztán Sébastien Ogier és Anders Mikkelsen is megelőzte, viszont az utóbbi hófalba ütközött, így a belga pilóta másodikként zárt, mindössze 6.4 másodperccel elmaradva a győztes Ogier mögött. A másik dobogós helyezését a Szardínia Rallyn érte el, amelyen az utolsó pillanatig küzdött Mads Ostberggel a harmadik pozícióért, végül Ostberg csak az ötödik lett, Neuville pedig harmadik.

    Ennél az idén kétszer több dobogós helyezést ért el, a világbajnokságban is jobban áll egy pozícióval, csak hát 2014-ben nem világbajnokként hozta ezt a győzelem nélküli szezont. A Japán Rallyn és a Szaúd-Arábia Rallyn még győzhet Neuville, azonban ehhez a gyártók világbajnokságát már megnyerő Toyota betlijére és a Hyundai jelentős javulására egyszerre lenne szüksége. És a hídfőkkel is meg kell barátkoznia.

    A szervizpark megosztott a Közép-Európa Rallyval kapcsolatban

    0

    Az utolsó Közép-Európa Rally után többeknek hiányozni fog a három országot érintő futam, azonban akadnak, akik nem bánják a megszűnését.

    A három országot, Ausztriát, Csehországot és Németországot érintő Közép-Európa Rally három év után kikerült a WRC versenynaptárából, és minden bizonnyal később sem folytatódik a verseny története. A hírek szerint 2027-től Németország önállóan rendezhet versenyt, a szervezők többek között a legendás Nordschleife érintésével jelölnék ki az útvonalat.

    De mit szóltak a WRC-szervizparkban a Közép-Európa Rally megszűnéséhez? A DirtFish körkérdése megosztotta a válaszadókat, többeknek hiányozni fog a három országot érintő futam, azonban akadnak, akik nem bánják a megszűnését.

    Közép-Európa Rally már nem, de a Nürburgringet érintő WRC-futam még tervben van

    Sébastien Ogier hiába törte össze az autóját tavaly és az idén is, neki például hiányozni fog a verseny, elsősorban a szenvedélyes szurkolók miatt.

    „Nem lehetünk boldogok, hiszen már nem lesz verseny ezen a környéken, de a világbajnokság tele van fordulatokkal, és remélem, hogy visszatér a naptárba – mondta Ogier. – De sok helyszín hiányzik, nekem például Nagy-Britannia ilyen zárófordulóként. Sok tényező befolyásolja a versenyek megrendezését, néha így alakulnak a dolgok.”

    Az M-Sport csapatfőnöke, Richard Millener is csatlakozott Ogier-hez, bár úgy érzi, hogy az első két verseny után sok volt a negatív vélemény.

    „Sokat kínál ez az esemény, tetszik a három ország koncepciója, szerintem ez megmutatja, mennyi minden lehetséges a sportágban. Ez eltérő körülményeket és pályákat biztosít, és lehetőséget ad arra, hogy sok rajongót lássunk – mondta Millener. – Az elmúlt két évet elrontotta a negatív hozzáállás az útvonalhoz, amiben én is benne voltam, de nem túl szórakoztató három napig napi öt-hat óra alvással dolgozni, miközben rengeteg kellett utazni, hatalmas stábbal, óriási költségekkel.”

    Grégoire Munsternek viszont egyáltalán nem fog hiányozni a Közép-Európa Rally, szerinte jobb lett volna, ha az egész versenyt kizárólag Csehországban rendezték volna meg.

    „Az osztrák és német szakaszok atipikusak, nagyon sok egyenessel, rengeteg padkavédelemmel, és szerintem a szurkolóknak és a tévénézőknek sem a legkellemesebb néznivaló – mondta Munster. – Amint Csehországba értünk, sokkal több minden történt. Ez az egyik szempont, a másik pedig, hogy őrületes távolságokat teszünk meg, hogy átkeljünk az országokon. Szombaton háromórás etapunk volt, ez nemcsak nekünk bosszantó, hanem a nézőknek is, akiknek háromórás szünetük van. Nem tudom, mi a tökéletes recept, de voltak már jobb rendezvényeink.”

    Adrien Fourmaux kevésbé volt kritikus, mint a korábbi csapattársa, de egyértelmű választ adott a kérdésre.

    „Nem fog hiányozni ez a verseny, én Horvátországot preferálom – mondta Fourmaux. – Sokkal technikásabb és keményebb szakaszok vannak ott, mint Közép-Európában. Nem kell figyelnünk a padkavédelemre, bárhol levághatjuk a kanyarokat, nekem egyértelműen jobban tetszik Horvátország. Szeretem ezt a versenyt, de ha választhatok, akkor egy másikat választok.”

    A világbajnoki éllovas Elfyn Evans nem válaszolt a DirtFishnek, csak megrázta a fejét, amikor megkérdezték, szereti-e a Közép Európa Rallyt.

    Ez a legfőbb üzenete annak, hogy a Red Bull kétes módszerrel próbálta hátráltatni Norrist

    0

    A Red Bull az USA Nagydíjon olyasmivel bukott le, amit a hírek szerint már futamok óta csinál, és amivel akár kicsikarhatott volna egy büntetést Lando Norrisnak. De miért éri meg mindez, és egyáltalán, ez még belefér az F1-re mindig is jellemző játszmázásba?

    Az F1 olyan arcát mutatta meg a Red Bull az USA Nagydíjon, amelyről kevés szó esik, de ettől még évtizedek óta a sportág része. Mint arról mi is írtunk, az energiaitalos csapatot egyik alkalmazottját rajtakapták, ahogy a pályabírók utasítása ellenére visszament a rajtrácsra a felvezető kör kezdete után, és ott valamit matatott azon a helyen, ahová a McLaren a Lando Norrist segítő ragasztócsíkot helyezte.

    A Red Bull végül 50 ezer eurós pénbrságot kapott (a felét felfüggesztették), de nem azért, mert az alkalmazott babrált a ragasztószalaggal, hanem azért, mert nem engedelmeskedett az utasításnak és visszament a rajtrácsra. De miért akart egyáltalán hozzányúlni a ragasztóhoz, és mire használja azt a McLaren?

    Kezdjük az utóbbival: ezt a túraautózásban elterjedtebb megoldást több F1-es pilóta, köztük Norris is használja azért, hogy a lehető legpontosabban be tudjon állni a rajtkockába a felvezető kör végén. A szalagot a McLaren britjének esetében Will Joseph, Norris versenymérnöke szokta felhelyezni a pilóta instrukciói alapján azt követően, hogy az autó megérkezett a rajtrácsra. Ilyenkor Norris a pilótafülkében ülve figyeli a kezében az ezüstszínű szalagot tartó Josephet, és az autójának valamelyik részét referenciaként használva úgy pozícionáltatja vele a szalagot, hogy a felvezető kör végén azt figyelve és az autó adott részéhez igazítva pontosan ott tudjon megállni, ahol kell.

    Az Autosport fotóján pirossal bekarikázva az austini pálya bokszfalára, közvetlenül a megnyitás mellé felragasztott szalag:

    Akiben most felvetődött, hogy de miért kell ilyen eszközökhöz folyamodni, mikor fel van festve a rajtkocka az aszfaltra, sőt, még egy sárga segédvonal is segíti a pilótákat a pontos beállásban, az valószínűleg még nem ült modern F1-es autóban. A versenyzők ugyanis nem elég, hogy nagyon mélyen ülnek, egy csomó dolog zavarja őket a kilátásban a glóriától kezdve a pilótafülke szélén át a kerekekig és az azok fölött levő takarólemezig. A rajtkockához képest oldalra túlnyúló sárga vonal segít valamelyest, de az is az aszfalton van, így a bokszfalra (az oldal attól függ, hogy a pilóta melyik oldaláról rajtol a rajtrácsnak) helyezett ragasztószalagnál nincs láthatóbb segítség.

    Mivel ha bármelyik kerék futófelületének akár csak egy apró része is túllóg oldalra vagy előre a rajtkockán, az büntetést von maga után, a pontos beállás nagyon fontos. És mint az F1-ben minden területen, itt is mindenki igyekszik feszegetni a határokat és a lehető legjobb helyzetbe hozni magát, azaz annyira a rajtkocka elejére állni, amennyire csak lehetséges, hiszen azzal centimétereket nyerhet a többiekhez képest.

    És pontosan ezért éri meg a Red Bullnak babrálnia Norris ragasztójával, ha ugyanis csak egy kicsit is arrébb helyezik azt, azzal könnyedén hátrányba hozhatják a McLaren versenyzőjét. Jobb esetben – már Norris szemszögéből nézve – Norris nem fog tudni annyira előre állni, és kicsivel hátrébbról indul, rosszabb esetben pedig túllóg a rajkockáján és emiatt büntetést kap.

    Belefér vagy nem?

    A The-Race.com úgy tudja, hogy nem ez volt az első alkalom, hogy a Red Bull babrált Norris ragasztójával a rajt előtt, de most először buktak le vele, mivel elsőre nem sikerült a művelet – valószínűleg azért, mert a McLaren a korábbi esetekre reagálva változtatott a szalag rögzítési mószerén –, ezért a szerelőnek vissza kellett mennie azután, hogy ezt már nem tehette volna meg. A szaklap információi szerint ez a fajta trükközés ugyanakkor új a Red Bulltól, és csak az utóbbi versenyeken kezdték el.

    Hogy mindez mennyire sportszerű, azt mindenki döntse el maga, de az biztos, hogy nem szabálytalan, az FIA ugyanis sem a ragasztó használatát, sem annak eltávolítását nem szabályozza. Ugyanakkor miként arra a The-Race is rámutatott, számos terület van az F1-ben, amelyen a csapatok a szabályozás hiányának ellenére hallgatólagos megállapodás alapján sportszerűek egymással. Ilyen például a bokszutcai felszerelések eltávolítása a rivális autó útjából, amikor az kerékcserére érkezik, de állítólag azzal kapcsolatban is van ilyen megállapodás, hogy a parc fermében nem készítenek „kémfotókat” egymás autójáról.

    Ezzel együtt a Forma–1-nek mindig része volt a szürke zónákban trükközés, a riválisok idegesítése és az ellenük folytatott pszichológiai hadviselés (láttunk már példát arra is, hogy a vb-csata kiéleződésével a bokszutcai felszerelések is „véletlenül” ott maradtak az útban), a kérdés már csak az, hogy az, amit a Red Bull csinál, ebbe a kategóriába tartozik-e, vagy az már túl sok lenne, ha mondjuk Norris amiatt bukná el a vb-címet, hogy valamelyik versenyen büntetést kap, mert a rivális trükközése okán túllógott a rajtkockáján.

    Az FIA Nemzetközi Sportkódexének 12.2.1.m cikkelye egyébként kimondja, hogy „a verseny tisztaságát érintő elvek bármilyen megsértése, sportszerűtlen viselkedés, vagy a verseny eredményének a sportetikával ellentétes módon történő befolyásolására tett kísérlet” szabályalanságnak minősül. Hogy a ragasztószalaggal babrálás ebbe a kategóriába tartozik-e, az nem valószínű, de biztosan csak akkor derülne ki, ha valaki hivatalos panaszt nyújtana be miatta az FIA-nál.

    Hogy ezek után a Red Bull folytatja-e McLaren ragasztószalagjának babrálását, az leghamarabb a hétvégi Mexikói Nagydíjon fog kiderülni, de az biztos, hogy mindenki árgus szemekkel fogja figyelni az ezüstszínű szalagot, a wokingiak pedig alighanem további óvintézkedésekkel készülnek majd.

    És hogy mi az egészben a leginkább figyelemreméltó? Az, hogy a Red Bull egyáltalán szükségét érzi az efféle játszmázásnak, mert ez azt mutatja, hogy hiába volt Max Verstappen 33 pontos hátrányban Norrisszal és 55 pontos hátrányban Piastrival szemben az USA Nagydíj előtt, és még ennél is nagyobb lemaradásban a korábbi futamokon, a bikások már akkor abszolút vb-harc üzemmódba kapcsoltak, azaz minden bizonnyal már néhány futam óta úgy vélik, hogy igenis lehet esélyük elkapni a McLareneket.

    Az M-Sport a Rally2-es autó frissítése helyett újat építene 2027-re

    0

    Az M-Sport még nem kötelezte el magát a WRC mellett a 2027-től érvényes szabályokkal, de megfogalmazta a hosszú távú célját.

    Jelenleg a Toyota az egyetlen gyártó, amely új autót fejleszt a 2027-től életbe lépő szabályok szellemében, a Hyundainál pedig legfeljebb a jelenlegi Rally2-es autó frissítése az egyetlen opció, ha a dél-koreai gyártó 2026 után is marad a WRC-ben. Az M-Sport még nem adott zöld utat a 2027-es új autó fejlesztésének megkezdéséhez, de rendelkezik Fiesta Rally2-es változatával is, amely 2027-ben versenyképes lenne. Richard Millener csapatfőnök elismerte, hogy Rally2-es autó frissítése opció lehetne 2027-re, de a csapat inkább új autó fejlesztését részesítené előnyben.

    „A Rally2-es autó frissítése csak ideiglenes megoldás lenne. Ez nem a jövő – mondta Millener a Motorsport.com-nak. – Miért pazarolnánk el egy évet azzal, hogy a Rally2-es autónkat fejlesztenénk, majd utána új autót gyártanánk? Ez is egy lehetőség, de inkább egy új és hosszabb élettartamú autóba fektetnék időt és pénzt.”

    Az M-Sport többek között azért sem kötelezte el magát hosszú távra a WRC mellett, mert arra kíváncsi, ki és hogyan foglalkozik a promócióval. Az idén kiírt pályázat után várhatóan az év végén születik meg a döntés arról, kihez kerülnek a világbajnokság kereskedelmi jogai.

    „Csak akkor tudunk elköteleződni, ha látjuk, merre tart a világbajnokság, vagyis ha megismertük az új promóter tízéves tervét, és hiszünk benne, akkor belevágunk – tette hozzá Millener. – Jelenleg nem tudom, mi történik majd. A rali nem tűnik el, a szabályokat rögzítették, így tudjuk, mi várható. Van, ami tetszik ezek közül, és van, ami nem, de a döntés megszületett, ne pazaroljunk több energiát arra, hogy megpróbálunk rajta változtatni. Azt kell inkább megvizsgálnunk, hogyan lehetne megvalósítani. Több mint húsz éve foglalkozunk ralival, tudjuk, hogy ezt akarjuk.”

    Harmadszor nyert ralibajnokságot a korábbi Forma–1-es pilóta

    0

    Heikki Kovalainen nyerte meg a Japán ralibajnokság szezonzáró versenyét, ezzel bebiztosította a pályafutása harmadik bajnoki címét.

    Heikki Kovalainen nyerte meg a Japán ralibajnokság szezonzáró versenyét, a Highland Masters Rallyt, ráadásul rendkívül magabiztos teljesítménnyel: 30.3 másodperccel előzte meg a második helyezett Norihiko Katsutát. A finn versenyező ezzel bebiztosította pályafutása harmadik japán bajnoki címét, korábban 2022-ben és 2023-ban győzött.

    A Sae Kitagawa navigálásával, egy Toyota GR Yaris Rally2-vel versenyző Kovalainen ráadásul a bajnoki cím megszerzésének napján töltötte be a 44. életévét, aligha álmodhatott szebb születésnapi ajándékról.

    Kovalainen
    Fotó: Toyota Gazoo Racing

    „Ritkán fordulnak elő olyan napok, mint ez – születésnap, futamgyőzelem és bajnoki cím egyszerre – írta Kovalainen az Instagramon. – A tavalyi egészségügyi problémák és az idei technikai gondok után ez emlékezetes visszatérés volt. Egy hónapja, amikor egymás után kétszer is kiestünk, nem hittem, hogy megnyerhetjük a bajnoki címet, de az utolsó két verseny tökéletesen alakult. Hálás vagyok, hogy ismét győztünk Japánban, és köszönöm mindenkinek, aki támogatja a csapatunkat.”

    Heikki Kovalainenre leginkább Forma–1-es pilótaként emlékezhetünk, hat éven át tartó F1-es pályafutása alatt négy dobogós helyezés mellett megnyerte a 2009-es Magyar Nagydíjat. Tavaly tavasszal szívműtéten esett át, de szerencsére az egészségügyi problémák már a háta mögött vannak, és újra élvezheti az életet és folytathatja a versenyzést. A következő futama a Japán Rally lesz a WRC2-es kategóriában.

    Amikor égbekiáltó csalás döntötte el Senna és Prost második vb-párharcát

    0

    1989. október 22-én ütközött össze a Japán Nagydíjon a világbajnoki címért csatázó Alain Prost és Ayrton Senna, ám ahelyett, hogy a francia pilótát büntették volna, utólag nevetséges okkal kizárták a brazilt, így Prost lett a világbajnok. De ez még csak az elképesztő eseménysorozat első felvonása volt.

    Az 1989-es szezon végjátékában járunk, egészen pontosan az utolsó előtti versenyen, a Japán Nagydíjon. A McLaren kettőse, Alain Prost és Ayrton Senna csatázik a világbajnoki címért, amelynek nem feltétlenül kellett már Szuzukában eldőlnie, de nagyon úgy tűnt, hogy el fog.

    A Professzor vezetett, Senna pedig az egész versenyen a nyomában loholt, miközben tudta, csak úgy tarthatja életben a reményét a világbajnoki címre, ha valahogy megelőzi a csapattársát. A futam végéhez közeledve, a 47. körben végül a célegyenes előtti sikánban szánta rá magát az előzésre, és bevetődött Prost mellé, aki egyszerűen belekormányozta az autóját Senna McLarenjébe.

    Az ütközés:

    Rövid ideig úgy tűnt, a Professzor mutatványa beválik, és mindketten kiesnek, ezzel pedig ő lesz a világbajnok, Senna azonban tovább tudott menni, és a megsérült első szárnyának lecserélése miatt beiktatott extra bokszkiállással együtt is megnyerte a versenyt. Hogy aztán az FIA botrányos módon utólag kizárja. Az indok: az ütközés körében nem vette be a sikánt, és így nem teljesítette méterre pontosan az előírt versenytávot…

    Prostot – aki nem mellesleg a verseny után közölte: „Megmondtam, hogy többé nem fogom nyitva hagyni az ajtót” – később szembesítették azzal, hogy a kanyarbejáratnál jóval korábban jobbra kormányozta az autóját, így eléggé sántít az a magyarázata, hogy ő csak befordult, Senna pedig egyszerűen csak nekiment. „Eddig 39 versenyt és három világbajnoki címet nyertem, ön szerint szándékosan ilyesmit tennék? Már ráfordultam a kanyarra. Talán egy kicsit korábban, ha úgy tetszik, de az az én kanyarom volt” – intézte el a külső szemlélők számára a napnál is világosabb kérdést az akkor már háromszoros világbajnok francia.

    „Normális esetben hihetetlen lett volna, ami történt, de meg lehetett érteni, mert ő csak nyerhetett, nem volt veszítenivalója. Biztosra kellett menjen, hogy ne tudjam megelőzni, mert ha megelőzöm, akkor neki annyi” – nyilatkozta Senna.

    Ebből a kameraállásból látszik igazán, hogy Prostnak nem volt más szándéka, mint nekimenni Sennának:

    Az ügy természetesen nem ért véget ennyivel, a McLaren ugyanis fellebbezett – annak ellenére, hogy ezzel nyíltan a brazil pártjára álltak, még ha ezt hivatalosan sosem ismerték el – Senna kizárása ellen, miközben a brazil pilóta drukkerei – és sokan mások is – egyértelműen a Sennával rossz viszonyban levő FISA-elnököt, a nem mellesleg francia Jean-Marie Balestre-t tették felelőssé a történtekért. És ő is volt a felelős, amit a két évvel később őt az elnöki székben váltó Max Mosley Maurice Hamilton Sennnáról írt könyvében így idézett fel: „Amikor Senna és Prost összeütközött, Balestre az egészet megoldotta [a felügyelők befolyásolásával]. Fel voltam háborodva.”

    Kezdetben úgy tűnt, Sennának jó esélye van visszakapni a győzelmet, hiszen már önmagában az botrányos, hogy a sportág irányító testületének elnöke személyesen jár közben a felügyelőknél, hogy büntessenek meg valakit, de ha mindehhez hozzátesszük, hogy olyan indokkal szabtak ki büntetést, amiért korábban még senkinek – nem mellesleg ugyanabban az évben Prost is levágta a sikánt verseny közben Imolában, ahogy sokan mások is a szezon során, de érdekes módon csak Sennát büntették meg –, nem tűnt elképzelhetetlennek az ítélet visszavonása.

    Balestre (bal oldalon Nelson Piquet-vel, jobb oldalon Bernie Ecclestone-nal) 1985 és 1993 között volt a FISA elnöke

    Ezzel szemben amikor a McLaren megérkezett az FIA Fellebbviteli Bíróságának a Japán Nagydíjat követő péntekre sietve összehívott ülésére, megdöbbenve szembesültek vele, hogy időközben az FIA már nem is a Japánban történtekre koncentrál, helyette 100 ezer dolláros büntetést és 6 hónapos felfüggesztett eltiltást osztott ki Sennának. Mindezt a következő, kreált indokkal: „Az elmúlt hónapok során több nagydíj eseményei is azt bizonyítják, hogy még ha A. Senna tehetséges versenyző is, olyan pilóta, aki veszélyezteti a többi versenyző biztonságát” – állt a közleményben.

    Senna természetesen mérhetetlenül dühös volt az igazságtalanság miatt, Ron Dennis, a McLaren csapatfőnöke pedig jelezte, hogy nem hagyják annyiba az ügyet, mire Balestre megfenyegette őt, hogy „fejek fognak hullani”, ha nem fogadja el mindenki, hogy az FIA-n kívül senkinek nem áll hatalmában megváltoztatni a Japánban született döntést.

    Senna karrierje is veszélybe került

    Miután érvényben maradt a kizárás, Senna november 10-én, a szezon vége után megvádolta Balestre-t és a FISA-t azzal, hogy manipulálták a világbajnokság végeredményét. „Világos, hogy politikai és gazdasági csoportok manipuláltak a háttérben, hogy világbajnokká tegyék Prostot” – jelentette ki egy Brazíliában tartott sajtótájékoztatón.

    Balestre erre éktelen haragra gerjedt, és berendelte a brazilt, a találkozón pedig állítólag fegyverszünetet ajánlottak Sennának, ő viszont ezt nem fogadta el. A Motorsport Világtanács ezt követően szavazás útján visszavonta Senna szuperlicencét, és kikötötte, csak abban az esetben engedi a Forma-1-ben versenyezni a brazilt, ha visszavonja a vádakat.

    A döntést egy hónapon át titokban tartották, de végül Balestre és a FISA nyilvánosságra hozta azt, miközben a McLaren civil bíróságon próbálta elérni a szuzukai döntés megmásítását. „Ezt nem fogják a szőnyeg alá söpörni. Ami történt, helytelen volt, alapvetően helytelen” – jelentette ki Ron Dennis.

    Ayrton Sena, Alain Prost, McLaren, Német Nagydíj 1989
    Senna és Prost az 1989-es Német Nagydíjon Fotó: Honda Archive

    Ahogy közeledett az 1990-es szezon rajtja, kezdett egyre komolyabbá válni a helyzet. A McLaren a január 31-i határidőig nem nevezett az idényre, Senna pedig nem adott hírt magáról. Az 1989-es szezonzáró után tett megjegyzése, miszerint „Talán nem térek vissza”, azonban egyre jobban aggasztotta a drukkereit. Végül lejárt a versenyzőkre vonatkozó február 15-i nevezési határidő is, a FISA pedig „ledobta az atombombát”, és kiadta az 1990-es mezőny névsorát, Senna nevének helyére a McLaren újdonsült tesztpilótáját, Jonathan Palmert írva.

    Az akkor 34 éves brit azonban kevesebb mint egy órán át lehetett csak hivatalosan a McLaren versenyzője, nagyjából ennyi idő múlva ugyanis jött egy közlemény Sennától, amelyben a brazil pilóta kijelentette, hogy a Motorsport Világtanács 1989. december 7-i ülésén elhangzottak bizonyították a számára, hogy „sem nyomást gyakorló csoportok, sem a FISA elnöke nem befolyásolta az 1989-es Forma-1-es világbajnokság végeredményével kapcsolatos döntéseket.”

    Noha a bocsánatkérés elmaradt, Balestre-nek ez is elég volt ahhoz, hogy visszaadja Senna szuperlicencét, hogy aztán megint fenyegetőzzön egy sort annak újbóli elvételével, miután az Ayrton Senna Promotions kiadott egy közleményt a megállapodás részleteiről, amelyben szerepelt, hogy Senna büntetését nem ő, hanem a McLaren fizette be.

    A FISA-elnök erre egészen elképesztő mélységekig ment – már ha az eddigieknél még volt lejjebb, de volt –, és egyenesen Senna hazai versenyének, a Brazil Nagydíjnak a jövőjével kezdett el fenyegetőzni, de ezek végül csak üres szavak maradtak, így Senna ott lehetett az 1990-es szezon kezdetén, hogy aztán hét hónappal később végre másodszor is világbajnok legyen.

    Ismét egy Prosttal történt ütközés döntötte el a címet Szuzukában, és Balestre ismét főszerepet játszott az eseményekben, de az már egy másik történet, amelyet alábbi cikkünkben olvashatnak el.

    Ez a cikk 2022. október 22-én jelent meg a Rallycafe.hu-n!

    A kihelyezett biztonsági elem menthette meg Thierry Neuville életét

    0

    A jó helyre rakott szalmabála akadályozta meg, hogy drámai következményei legyenek Thierry Neuville ütközésének a Közép-Európa Rallyn.

    A Közép-Európa Rally legnagyobb esését Thierry Neuville produkálta, aki a vasárnap délelőtti első szakaszon nekiment egy hídfőnek. A szervezők egy szénabálát helyeztek a híd feljárójához, így a Hyundai annak ütközött neki, nem pedig a szalagkorlátnak ment neki szemből, ráadásul a szénabála a lezuhanást is megakadályozta. Nem túlzás kijelenteni, hogy Thierry Neuville és Martijn Whydaeghe életét a biztonsági elem menthette meg, anélkül drámai következményekkel járt volna az ütközés.

    „Ez annak a munkának az eredménye, amit évek óta végzünk az FIA-val. Julien Ingrassia is sokat foglalkozott ezzel az elmúlt években, még akkor kezdte, amikor navigátorként versenyzett. Minden navigátor folyamatosan visszajelzést ad a futamok után, és ez most életeket menthetett” – fogalmazott Neuville.

    A szakaszt az ütközés után törölték, másodszor viszont már át tudott rajta menni a teljes mezőny. Ekkor Neuville csapattársa, Ott Tänak került ugyanott bajba, de legalább a becsapódást el tudta kerülni.

    „Szerintem nincs összefüggés kettőnk hibája között, nyilván keményen nyomta, hogy megőrizze a második helyét, és ilyenkor előfordulnak hibák. Legalább tudta, hová kell menekülnie, hogy megmentse a helyzetet” – tette hozzá Neuville. Tänak ezután egyébként bukta a második helyet, harmadikként zárt, és már csoda kellene a világbajnoki címéhez.

    Az FIA nem teljesítette Senna kérését, aki erre védhetetlen módon állt bosszút Proston a sérelmekért

    0

    1990-ben ezen a napon csúcsosodott ki Ayrton Senna és Alain Prost évek óta tartó rivalizálása egy olyan tettel, amelyre az azzal kétszeres világbajnokká váló brazil pilóta egyáltalán nem lehetett büszke. Még akkor sem, ha az előzmények ismeretében érthető volt a frusztrációja.

    Ayrton Senna és Alain Prost éveken át tartó párharca nemcsak a Forma–1, hanem az egyetemes sport legnagyobb rivalizálásai közé tartozik, és bár egészen 1993 végéig, a Professzor visszavonulásáig tartott (időközben kimaradt az 1992-es év, amelyet Prost kihagyott), tetőfoka pedig ezen a napon jött el 1990. október 21-én. Ekkor rendezték ugyanis a szezon utolsó előtti futamát, a Japán Nagydíjat, amelyen Senna bebiztosíthatta második világbajnoki címét. Ezt végül úgy tette meg, hogy a verseny első kanyarjában kilökte az ekkor már a Ferrarinál versenyző ellenfelét, mindkettejük kiesése pedig azt eredményezte, hogy Prost már nem hozhatta be a brazil 9 pontos előnyét.

    Embed from Getty Images

    Az 1990-es Japán Nagydíj rajtja 

    De még mielőtt visszautazunk arra a bizonyos szuzukai napra, fontos kiemelni az előzményeket, a két világbajnok egy évvel korábban ugyanitt történt ütközése nélkül ugyanis nem lehet értelmezni azt, ami 1990-ben megesett.

    1989-ben Prost és Senna még csapattársakként érkeztek meg Japánba, majd ütköztek össze a célegyenes előtti sikánban akkor, amikor a brazil megpróbálta megelőzni francia kollégáját, utóbbi azonban nemes egyszerűséggel nekiment. Az eset után Prost azonnal kiugrott a McLarenjéből, Senna viszont továbbment és nyert – ezzel életben tartva vb-reményeit a szezonzáróra –, utólag viszont a FISA francia elnökének, Jean-Marie Balestre-nek a közbenjárására mondvacsinált indokkal kizárták, így Prosté lett a cím.

    Hogy ez pontosan miként zajlott, illetve ezek után hogyan hurcolták meg Sennát, arról alábbi cikkünkben olvashat.

    Sennától elcsalták a vb-címet, majd még őt tiltották ki az F1-ből

    Senna nem felejtette el, mi történt egy évvel korábban

    Prostnak az 1990-es Japán Nagydíjon tehát mindenképpen Senna előtt, pontszerző helyen kellett végeznie ahhoz, hogy életben tartsa a reményeit, míg a kiesése automatikusan a brazil pilóta elsőségét eredményezte, azaz ugyanaz volt a forgatókönyv, mint egy évvel korábban, csak fordítva. A feszültséget már a szokásos versenyzői eligazításon tapintani lehetett, amelyen Nelson Piquet felvetette, hogy 1989-ben nagyon kitoltak Sennával, és nem lehetne-e, hogy amikor valaki kiegyenesíti a sikánt, a pályabírók egyszerűen továbbintsék, ha nem jön senki a pályán, ahelyett, hogy vissza kellene fordulnia és szembe kellene mennie a forgalommal.

    A versenyigazgató megkérdezte erről a mezőny tagjait, és miután mindenki egyetértett, Senna fogta magát és kiviharzott a teremből, mondván „Ezt nem bírom elviselni, ez egy vicc. Azok után, ami tavaly történt, ez egy vicc. Most bebizonyosodott. Én nem szóltam semmit, majd valaki felvetette a dolgot és mindenki egyetértett. A tavalyi év nagyon rossz volt nekem. Sajnálom, de mennem kell.”

    A balhénak ezzel pedig nem volt vége, a pole pozíciót megszerző Senna ugyanis kérelmezte, hogy helyezzék át az első rajtkockát a pálya menetirány szerinti jobb oldaláról a balra, mert a célegyenesben azon az oldalon haladnak az autók, így az az ív sokkal tisztább. Annak ellenére, hogy a korábbi években végig a jobb oldalról rajtolt az első helyezett, a kérés ésszerű volt, hiszen általában az első rajtkocka nem a poros íven helyezkedik el. Senna ráadásul 1989-ben a saját bőrén tapasztalta (1988-ban is, de akkor visszafulladt az indulásnál), milyen az, amikor a pole-ból indulva lerajtolják Szuzukában, noha a második helyről elrugaszkodó Prost akkor kicsit ki is ugrott.

    Az tehát nem valós, amit a „Senna” című dokumentumfilmben Ron Dennis, a McLaren csapatfőnöke egy korabeli interjúban állított, azaz az FIA nem tette át „rejtélyes” módon az egyik oldalról a másikra az első rajtkockát, egyszerűen csak nem akart eleget tenni Senna kérésének, mondván az első rajtkocka eddig is ott volt, és ezután is ott lesz.

    Embed from Getty Images

    Sennának a porosabb oldalról kellett rajtolnia 

    Prost undorodott, de Senna sem örült

    Senna azonban rögtön összeesküvésre kezdett gyanakodni, így ezek után benne volt a levegőben, hogy történni fog valami ahhoz hasonló, ami egy évvel korábban, arra azonban talán senki sem számított, hogy a McLaren pilótája rögtön az első kanyarban megtorpedózza majd a Ferrarit. De miután Prost a tisztább oldalról indulva simán lerajtolta őt, és úgy tűnt, gond nélkül elfordul az élen a tempós első kanyarban, Senna megpróbált beszúrni egy nem létező résbe, és nemes egyszerűséggel kilökte a Professzort.

    Miután mindketten sértetlenül megúszták az esést, és eldőlt, hogy Senna világbajnok lett, egymás mögött bandukoltak vissza a bokszba, és már az is kisebb csoda volt, hogy nem estek egymásnak ott helyben.

    „Pofán akartam vágni, de annyira undorodtam tőle, hogy képtelen voltam rá. Undorodom tőle” – indokolta a tettlegesség elmaradását nem sokkal később Prost a francia tévének, majd hozzátette: „Kilökött. Nem állok készen felelőtlen emberek ellen harcolni, akik nem félnek a haláltól.”

    „Teljességgel undorító, amit ma tett – folytatta a további interjúk során. – Higgyenek nekem, padlógázzal, ötödik fokozatban mentem be a kanyarba, ő pedig olyan erősen jött nekem, hogy letörte a hátsó szárnyam. Bármit is gondol rólam, nem hiszem el, hogy képes volt kockáztatni a saját biztonságát egy verseny első körében, miközben a teljes mezőny jött mögöttünk. Ezt már korábban is mondtam, hogy olyan embernek próbálja magát beállítani a világ előtt, amilyen nem. Nincsenek értékei.”

    Az ütközés (a 2019-es videóban a McLaren és a Red Bull pilótáit reagáltatták a balesetre):

    „Le sem szarom, hogy mit mond Prost – mondta Senna már Adelaide-ben, az utolsó futam helyszínén. – Nagy elégedettséggel tölt el [a győzelem], ezt a bajnokságot pedig azoknak ajánlom, akik tavaly ellenem harcoltak. Nagyon fájt, de számukra ez demonstrációja annak, hogy ki az igazi bajnok. Tavaly nyertem itt, és nagyon-nagyon rossz húzás volt elvenni tőlem a győzelmet. Nagyon nagy elégtétel ezt tenni. Amikor [a baleset helyszínéről] sétáltam vissza a bokszba, az 1990-es szezon minden súlyát és stresszét magam mögött hagytam.”

    Ami magát az ütközést illeti, Senna ragaszkodott ahhoz, hogy ő nem tett mást, mint választás elé állította Prostot, aki rázárta az ajtót, azaz lényegében magának köszönheti az egészet.

    „Megragadta az esélyét, de nem jött össze, mert én is rámentem az enyémre. Nem érdekelt, ha összeütközünk. Ő megragadta az esélyét, és ütköztünk. Befordult, és baleset lett a vége, de ez 1989 eredménye. Mindannak a sok szarságnak, amiről már beszéltem önöknek, és amit már tudnak. Ez az egész elkerülhetetlen volt, meg kellett történnie. Rossz volt, rossz nekem és mindenkinek.”

    „1989 megbocsáthatatlan. Továbbra is nehezen térek napirendre fölötte. Balestre kiadta a parancsot, hogy nem változtathatják meg a pole pozíció helyét a jobbról a bal oldalra. A helyes dolgot tettem, amikor összeütköztünk az első kanyarban. Prost rám fordult, hogy bevágjon elém, és kilökött” – szögezte le az újdonsült kétszeres világbajnok.

    Embed from Getty Images

    „Balesetre kiadta, hogy nincs változtatás. Kemény volt, de tudom, hogyan működik a rendszer, ez pedig igazán szar. Azt mondtam magamnak, hogy »Rendben, holnap majd megmondom a kibaszott igazságot, a 100%-os igazságot.« Ha vasárnap a rajtnál Prost megver az indulásnál, mert a rossz oldalon vagyok, akkor az első kanyarban elhatározom magam, és jobb, ha nem fordul be, mert nem fog neki összejönni. És aztán ez történt. Azt kívánom, bárcsak ne így lett volna. Tényleg azt kívántam, hogy a jó oldalról indulhassak, mert akkor versenyezhettünk volna. Hihetetlen, hogy ennek kellett történnie. Jobban jött el, befordult, én pedig nekimentem. Mindketten kiestünk, ami szar befejezése volt a bajnokságnak. Nekem és a Forma–1-nek sem volt jó, de rossz döntések vezettek ide és részrehajlás olyan emberektől, akik a döntéseket hozzák” – vádaskodott.

    Senna ezután még egyszer elmondta, hogy a Balestre által befolyásolt rossz döntés eredménye volt a baleset, ami „nem az én felelősségem, hozzájárultam, de nem az én felelősségem volt.”

    Azt soha nem ismerte el, hogy előre eltervelte, hogy bármi is lesz, kilöki Prostot, inkább úgy próbálta tálalni a történteket, hogy az 1989-es manipuláció miatt mindent egy lapra tett fel, Prostnak pedig lett volna lehetősége arra, hogy elengedje őt. A Honda azonban utólag a telemetria alapján megállapította, hogy Senna nem lépett a fékre a kanyar előtt, ami arra utal, hogy esze ágában sem volt előzni, és csakis a Ferrari megtorpedózására ment.

    „Amikor Ayrton visszatért a bokszba, világos volt, és a testbeszéde, valamint a viselkedése is mutatta, hogy mekkora vihar dúl benne. Egyértelműen nem volt büszke magára és nem tette boldoggá, hogy így dőlt el a bajnokság” – hallhattuk Ron Dennist a „Senna” című dokumentumfilmben, ami tulajdonképpen burkolt beismerése annak, hogy Senna direkt lökte ki Prostot.

    Embed from Getty Images

    Senna és Prost sétál vissza a bokszba az ütközés után 

    Hiába volt frusztrált, ez védhetetlen

    Senna viselkedése leginkább egy olyan ember vívódását szemléltette, aki pontosan tisztában volt azzal, hogy amit tett, az nem helyes, az egy évvel korábban őt ért igazságtalanság miatt azonban úgy érezhette, hogy muszáj elégtételt vennie, még ha ennek érdekében sportszerűtlen eszközökhöz is kell folyamodnia. Hogy miután megtette, miért nem ismerte el kerek-perec, hogy „igen, direkt löktem ki Prostot, mert egy évvel ezelőtt ő jött nekem, mégis világbajnok lett”, azt csak ő tudta, de talán tisztább lett volna, mint megmagyarázni a teljesen nyilvánvalót.

    Hiszen egyértelmű volt, hogy Senna semmilyen jogon nem követelhette magának azt a kanyart, mert a közelébe sem került annak, hogy a Ferrari mellé érjen. Az indoklása ezért legalább annyira megmosolyogtató volt, mint Prost egy évvel korábbi érve, mely szerint a sikánban történt ütközésük során az a kanyar az övé volt, miközben nem történt más, minthogy az ideális ívnél jóval korábban mozdulva egyszerűen nekivezette az autót a csapattársának.

    Embed from Getty Images

    Prost Ferrarija a bukótérben 

    Senna tette azt figyelembe véve pedig még ironikusabb, hogy pályafutása során előszeretettel mondta meg a – főként fiatalabb – versenyzőtársainak (Schumacher, Irvine és Hill is kapott az okításból), hogy miként kellene vezetniük, és amit csinálnak, azzal másokat veszélyeztetnek. De közben soha egyikük sem tett olyat, hogy 200 km/órás sebességgel szándékosan belerohant a másikba, miközben mögötte 24 autó érkezett ugyanilyen tempóban.

    Mert legyen bármi is az előzmény, az ilyen tett egyszerűen védhetetlen, és nem sportemberhez méltó.

    Akkor sem, ha Senna frusztrációja, haragja, csalódottsága és elkeseredettsége teljességgel érthető volt az 1989-ben történtek miatt. Ez azonban nem legitimálja azt, hogy szándékosan veszélybe sodorta mások életét. Ha valamiért, akkor ezért kellett volna utólag megbüntetni őt, és nem azért, amit egy évvel korábban tett. Hogy miért nem tették meg annak ellenére, hogy Roland Bruynseraede versenyigazgató az eligazításon minden pilóta füle hallatára, kamerák előtt kijelentette, hogy „a veszélyes viselkedés vagy veszélyes manőverek azonnali kivizsgálást vonnak maguk után”, és akár egy vagy több futamos eltiltást is vonhatnak maguk után, az jó kérdés, de még csak vizsgálatot sem kezdeményeztek.

    Balestre körül ebben az időszakban már egyre fogyott a levegő (1991-ben el is veszítette a FISA elnöki pozícióját Max Mosley-val szemben, majd 1993-ban ugyanígy járt az FIA elnöki székével is), az utólagos kizárás pedig itt amúgy sem volt opció, hiszen Senna kiesett, és mivel abban a pillanatban ő lett a világbajnok, hogy Prost is feladta a versenyt, az egy vagy több futamos eltiltása sem változtatott volna a vb végkimenetelén. Így csak utólagos pontlevonással lehetett volna elvenni Sennától a címet, de az egy évvel korábban történtek fényében ezt alighanem Balestre sem merte meglépni, és alighanem jobb is, hogy az így is éppen elég botrányosra sikerült elmúlt 12 hónapos időszakot követően nem robbant ki egy újabb botrány.

    A cikk eredetileg 2023. október 21-én jelent meg a Rallycafe.hu-n.

    Ott Tänak már csak a csodában bízhat a világbajnokságban

    0

    Ott Tänaknak már csak matematikai esélye maradt a világbajnoki cím megnyerésére, a Toyota betlijére is szüksége lenne a folytatásban.

    A Toyota a Közép-Európa Rallyn megnyerte a gyártók világbajnokságát, és az utolsó két futamon leginkább az a kérdés, hogy a Toyota melyik versenyzője lesz világbajnok. Az már matematikailag is biztos, hogy nem lesz címvédés, Thierry Neuville hátránya bezhohatatlan az éllovas Elfyn Evanshez képest, de a Hyundai még versenyben lévő pilótája, Ott Tänak helyzete sem valami rózsás.

    A csapatversenyből kivett és így csak saját magára koncentráló Tänak jelenleg 197 ponttal áll a világbajnokság negyedik helyén, és mivel egy versenyen legfeljebb 35 pontot lehet szerezni (25 pont jár a futamgyőzelemért, 5 a vasárnapi értékelés és 5 a Power Stage megnyeréséért), az észt versenyző két tökéletes futammal is maximum 267 pontot szerezhet.

    Ez csak akkor lenne elegendő Tänak világbajnoki címéhez, ha közben a Toyota versenyzői közül Kalle Rovanperä és Sébastien Ogier sem szerez többet 30 pontnál a két futam alatt, Elfyn Evans pedig megáll 19 pontnál a Japán Rallyn és a szezonzáró Szaúd-Arábia Rallyn. Erre a három feltételre együtt azért meglehetősen csekély az esély…

    Ráadásul semmi sem utal arra, hogy a Japánban is régebbi specifikációjú autóval induló Tänak két tökéletes versenyt futna. A Hyundai tempója aszfalton továbbra is jócskán elmaradt a riválistól, ráadásul Japán a Toyota hazai versenye, a legutóbbi két futamot Evans nyerte meg Hokkaido környékén, úgyhogy meglepő lenne, ha a november 6–9-ei Japán Rally után Tänaknak még lenne matematikai esélye a világbajnoki címre.

    Räikkönen féktelen bulival ünnepelte meg vb-címét, majd egy egész repülőnyi ember rá várt

    0

    A mulatozást és féktelen bulizást soha meg nem vető Jégember 18 évvel ezelőtt a világbajnoki címét is jól megünnepelte, majd egy egész repülőnyi ember várt rá másnap.

    Kimi Räikkönen napra pontosan 18 évvel ezelőtt, 2007. október 21-én nyerte meg első és egyetlen Forma–1-es világbajnoki címét. Hogy miként sikerült neki ez a bravúr azok után, hogy két futammal a szezon vége előtt még 17 pontos hátrányban volt (ez az akkori pontrendszerben közel két futamgyőzelem) Lewis Hamilton mögött – és Fernando Alonso is megelőzte 5 egységgel –, azt már sokan sokféleképpen megénekelték, és vélhetően sokan a mai napig élénken emlékeznek rá.

    Räikkönen azt sem tudta, hány körös a verseny, de a végén ő ünnepelhetett

    Arról viszont talán kevesebben hallottak, hogy mi történt a verseny után, hiszen azt már nem közvetítette a tévé. Beat Zehnder, a Sauber céges programjaiért és működéséért felelős igazgatójának elbeszéléséből viszont megtudtuk. Az 59 esztendős svájci mérnök a Racefansnek sztorizgatott egy kicsit néhány éve Räikkönen visszavonulása kapcsán, és felelevenítette a 2007-es szezonzáró után történteket is.

    Ám mielőtt rátérünk erre, a finn pilótával már legelső F1-es évében is együtt dolgozó szakember szavaival érzékeltetjük, hogy mennyire szoros is volt a kettejük kapcsolata, miközben barátságuk végigkísérte Räikkönen teljes Forma–1-es pályafutását.

    „Soha nem beszéltünk félre, soha nem hazudtunk egymásnak, mindig brutálisan őszinték voltunk a másik irányába – jellemezte a kapcsolatukat Zehnder. – Már akkoriban is utálta a PR-eseményeket, és megpróbált kisurranni a PR-rendezvényekről, interjúkról, és néha meg kellett neki mondani, hogy mit tegyen. De végig nyitottak voltunk egymással.”

    Amikor Räikkönen a 2001-es szezon után átigazolt a McLarenhez, megmaradt a jó kapcsolat. „Amikor még volt verseny közbeni tankolás, mindig tudtam, hogy mennyi üzemanyag van a McLarenben. Később meg kellett mondanunk, hogy mennyi benzinnel kezdjük a versenyt, de azelőtt mindenki számára rejtély volt, hogy ki, milyen üzemanyag-mennyiséggel kezd. De én mindig tudtam, hogy Kimi autójában mennyi benzin van, és ő is tudta, hogy mi mi milyen üzemanyag-mennyiséggel megyünk.”

    Noha soha egyikük sem adott ki bizalmas információkat, tudtak egymás terveiről, így Zehnder tisztában volt vele, hogy Räikkönen a 2007-es szezontól Michael Schumachert váltja a Ferrarinál. „Már nagyon korán tudtam a csapatváltásáról, egy évvel azelőtt, hogy megtörtént.”

    Az egykori McLaren-szerelő elmondta, Räikkönen miért nem volt olyan jó, mint Hamilton

    Mindezek után nem meglepő, hogy a 2007-es Brazil Nagydíj után Zehnder is tagja volt a Räikkönen világbajnoki címét ünneplő társaságnak. A futamon a finn nyert, miközben a második helyről rajtoló Lewis Hamilton hatalmas meglepetésre csak a hetedik helyen ért célba, így egy ponttal lecsúszott a világbajnoki címről.

    A féktelen bulizást és alkoholfogyasztást finoman szólva sem megvető Räikkönen és barátai ezután természetesen óriási bulit csaptak, amelyből Zehnder valamikor hajnalban távozott, miközben a Jégember természetesen tovább folytatta a partizást.

    „Elhagytam a szobáját, merthogy hajnali 2 körül ott folytattuk az ivászatot. Azt mondtam neki, hogy »Kimi, össze kell pakolnom a cuccaimat, mert el kell indulnom a reptérre, és te se késs el, barátom!«.”

    Kimi Räikkönen, Beat Zehnder, Alfa Romeo, Portugál Nagydíj, 2020
    Zehnder és Räikkönen 2020-ban Fotó: Antonin Vincent / DPPI

    Abból, hogy Zehnder ezt kiemelte, már sejthető, hogy Räikkönen a gép indulása előtt egy órával még sehol nem volt, majd 45 perccel a felszállás előtt felhívta barátját, és megkérdezte, hogy fel tudnák-e tartóztatni a gépet (tengerentúli futam lévén a pilóták nem magángéppel utaztak haza) egy kicsit. „Kérdeztem tőle, hogy »Hol vagy?«, mire közölte: »Fogalmam sincs. A sofőrrel vagyok, de nem tudom, mennyi idő múlva érünk a reptérre.«”

    Végül sikerült meggyőzni a légitársaságot, hogy ne hagyják Brazíliában az újdonsült Forma–1-es világbajnokot. „Eléggé későn érkezett. A csomagcímkéktől kezdve mindent megszerveztünk, őt pedig átkísérték a vámon.”

    Räikkönennek azonban egészen más tervei voltak, mintsem, hogy szép nyugodtan végigülje az utat, egy igencsak frusztrált légiutas-kísérő azonban hamar helyretette, amikor a finn pilóta megkérdezte tőle, hogy mennyit kell még várni a felszállásra. „50 percet” – érkezett a válasz.

    „[Räikkönen] azt mondta, hogy »Menjünk a business osztály társalgójába és igyunk egyet.« A hölgy erre teljesen bepipult. »Nem, itt kell maradniuk, itt kell maradniuk«” – idézte fel az esetet Zehnder, aki a 2019-es szezontól aztán ismét együtt dolgozhatott Räikkönennel, és együtt zárhatták le a finn versenyző F1-es karrierjét.

    Räikkönen egyébként hét évvel ezelőtt, október 21-én nyerte utolsó versenyét is az F1-ben:

    A cikk eredetileg 2022. október 21-én jelent meg a Rallycafe.hu-n.