Két néző életét követelte egy tragikus ralibaleset Franciaországban, egy szurkoló állapota kritikus, a pilótát is kórházba szállították.
Tragikus baleset miatt a második szakasz során véget ért a francia kupasorozat részét képező Régional de la Fourme d’Ambert Rally. Az egyik versenyző elveszítette az uralmát a Peugeot 208 R2-es autója felett, és letért az útról, elütve több nézőt.
A közép-franciaországi Le Cros településen történ baleset során két néző meghalt, egy további szurkolót kritikus állapotban szállítottak kórházba. A La Montagne helyi lap szerint az incidensben összesen tizenketten sérültek meg, köztük van a pilóta is, akit szintén kórházba szállítottak.
Az első beszámolók szerint a nézők a tiltott területet jelző piros szalag mögött álltak. A hatóságok jelenleg még alaposan vizsgálják a tragikus balesethez vezető körülményeket és okokat. A versenyt szinte azonnal felfüggesztették, természetesen díjkiosztó ünnepséget sem tartottak.
Másfél hónap sem telt a legutóbbi halálos ralibaleset óta, akkor a Lengyel Rally előtti zárt teszten Matteo Doretto hunyt el.
Molnár Martin győzelmével kezdődött a brit Forma–4 zandvoorti hétvégéje. A magyar versenyző az idén másodszor győzött, amivel visszavette a vezetést a pontversenyben.
Ezután a szombat reggel rendezett időmérőn a Virtuosi Racing magyarja sokáig az élen állt, majd a hajrában hatalmas csata alakult ki a pole-ért közte és bajnoki riválisa, Fionn McLaughlin, valamint Henry Joslyn között. A leggyorsabb időt végül McLaughlin érte el, Martin azonban odaért a második helyre, így a harmadik futamot vasárnap majd innen kezdheti. És mivel a második leggyorsabb körök rangsorában is a második helyen végzett, Martin a hétvége első futamán is a második rajtkockába állhatott fel, ráadásul McLaughlin ebben az értékelésben csak 3. lett, míg az első helyet Joslyn kaparintotta meg.
Nem sokáig kellett várni arra, hogy Martin az élre álljon a versenyen, Joslyn ugyanis beragadt a rajtnál, a magyar versenyző így rögtön az első métereken átvette a vezetést, míg mögé McLaughlin jött fel. Nem sokáig jutott azonban a mezőny, mivel a rajtrácson ragadó Thomas Bearman, illetve az első kanyarban megpördülő és lefulladó Adam Al Azhari miatt pályára küldték a biztonsági autót, amely közel 4 percen át visszafogta a mezőnyt.
Az újraindítást követően az élen McLaughlin és Joslyn is tapadt Martinra, aki nem ingott meg, helyette remek tempót autózva elkezdte századról századra leszakítani magáról a bajnoki ellenfelét, aki egyszer sem került elég közel a támadáshoz, sőt, végül több mint 1 másodperccel lemaradva ért célba a Virtuosi Racing pilótája mögött. Martin ezzel idei második győzelmének örülhetett, miközben a leggyorsabb kör is az övé lett.
„Nagyon jó versenyünk volt, jól menedzseltük végig, miután a rajtnál megszereztük a vezetést. Nagyon boldog vagyok. Nagyszerű ez a pálya, örülök, hogy itt versenyzünk. Az egész csapatnak fekszik Zandvoort, jó köridőket értünk el az egész hétvége alatt és igazán magabiztosak vagyunk itt” – értékelt röviden a leintés után a magyar versenyző.
Martin ezzel nemcsak nyert, de visszavette a korábban egyszer már megszerzett vezetést az összetettben, és jelenleg 0,5 ponttal áll McLaughlin előtt.
Az első zandvoorti futamot alább lehet visszanézni, folytatás holnap, magyar idő szerint 10 óra 10 perctől a második futammal.
Juha Kankkunen szerint 2027-ben nem csak az új szabályok miatt jön egy új korszak, de ez szezon lehet az, amikor már Sébastien Ogier nem lesz a WRC-mezőnyben.
Sébastien Ogier idén decemberben már 42 éves lesz, így közeleg a visszavonulásának időpontja, ezt erősítette meg Juha Kankkunen, a Toyota Gazoo Racing csapatvezető-helyettese is.
“Hamarosan biztosan megüresedik egy hely a Toyotánál, mivel Sébastien Ogier nem fog 50 éves koráig a WRC-ben versenyezni – mondta Juha Kankkunen a Rallit.fi oldalnak. – Ogier már jelezte a csapatnak, hogy jövőre még néhány versenyen szeretne indulni.”
2027-ben azonban már valószínű a négyszeres világbajnok szerint, hogy a francia versenyző már nem lesz a mezőnyben.
“2027-ben már nem hiszem, hogy versenyezne Sébastien. Az akkori autók közelebb lesznek a Rally2-es autókhoz és nem hiszem, hogy ezek a járművek még nagyon érdekelnék. Ezért is jó, hogy már jönnek a fiatal versenyzők.”
A 2026-os WRC-naptárra ugyan még várni kell, az biztos, hogy a Montéval indul a szezon, ahol 2008 után ismét a a programba került a Monacói versenypálya is.
Noha a sprintidőmérőn tetemes, közel fél másodperces hátránnyal lett második Oscar Piastri mögött, és ha a Red Bull kevésbé szemfüles, valószínűleg Lando Norris is előtte végez, Max Verstappen a sprintfutamon sikeresen kihasználta az autója egyenesbeli tempófölényét, és bár lassabb volt egy körön, mint az őt végig szorongató ausztrál, végül behúzta a győzelmet.
Már a rajt előtt volt egy kis dráma, Pierre Gasly autóját egyszer csak ugyanis letolták a rajtrácsról és begurították a garázsba. Mint kiderült, a víz kezdett el szivárogni az Alpine-ból, a szerelők pedig nem is tudták időben elhárítani a problémát, így a francia pilóta csak két körös hátrányban vághatott neki a 15 körös sprintnek. Csapattársa eközben a 19. rajtkockát volt kénytelen feladni hátsó szárnycsere miatt, de ő a bokszutcából, lágy gumikon (mindenki más közepeseken volt) azért időben elkezdhette a körözést.
A rajtnál maradt az eredeti sorrend: Piastri eljött az élen az őt a La Source-ban kívülről támadó Verstappen előtt. Az Eau Rouge felé a lejtős sprinten az ausztrál el is szakadt egy kicsit, Norris pedig nagyon közel került a Red Bullhoz, ám a Kemmel egyenes elejére elkezdett kijönni az RB21-es sebességelőnye, aminek köszönhetően Verstappen lerázta Norrist és ráesett Piastrira, majd kívülről elviharzott mellette.
Hátrébb Norris is pozíciót veszített, mer bár őt a 4. helyen követő Charles Leclerc nem tudta támadni az egyenesben, a féktávon a monacói szemfüles volt és kívülről bebújt a brit mellé, amivel átvette a 3. helyet. Mögöttük Ocon, Sainz, Bearman, Hadjar, Bortoleto, Lawson volt az első tíz sorrendje, Pierre Gasly kiválása után tehát itt nem történt újabb változás.
Miként arra számítani lehetett, Verstappen nem tudott meglógni az első helyen, Piastri simán DRS-távolságon belül maradt, ám támadási közelségbe a Red Bull elképesztően jó egyenesbeli tempója miatt nem tudott kerülni. Nem úgy Norris Leclerc ellen, amikor a 4. kör elején DRS-sel visszavette a 3. helyet.
Piastri forszírozta, itt kis híján eldobta a McLarent:
Az ezt követő körökben megmerevedtek az állások – Piastri hiába tartotta magát egy másodpercen belül, DRS-sel sem tudott támadást indítani Verstappen ellen, míg Norris a Leclerc megelőzése utáni 2,5 másodperces lemaradását folyamatosan ledolgozva egyre közelebb ért a csapattársához. A 9. körre végül ő is DRS-távolsáon belülre került – miközben megfutotta a leggyorsabb kört –, de ezzel csak beállt a vonatba, azaz valódi támadást ő sem volt képes indítani. Leclerc és a többiek eközben egyre jobban leszakadtak, a monacói hátránya a 10. körre már 4 másodpercre rúgott Norrishoz képest.
Piastri az első komoly támadását a 11. körben tudta indítani a Kemmel egyenes végén, Verstappennek pedig belülre húzódva kellett védekeznie, de vissza tudta verni a McLarent, miközben a rádióban már a fékekre panaszkodott. A várt előzés azonban elmaradt, noha Piastri az utolsó körre ismét feltöltötte az akkumulátorát és az azt megelőző körökben látotthoz képest közelebb került Verstappenhez. A címvédő azonban még csak nem is védekezett, majd a kör hátralevő részében már nem kellett hátrafelé tekintgetnie.
A Red Bull ezzel győzelemmel kezdte meg az új, Christian Horner nélküli korszakát, míg a második helyen célba érő Piastri 8-ról 9 pontosra növelte előnyét Norrisszal szemben az összetett pontversenyben.
A 3. helytől lefelé Leclerc, Ocon, Sainz, Bearman és Hadjar lett a pontszerzők további sorrendje, míg az első tízbe Bortoleto és Lawson fért még be. A 11. helyen Yuki Tsunoda zárt George Russell előtt, míg a másik Mercedesszel Antonelli a 17. lett. Lewis Hamilton végül kettőt előzve a 15. helyen ért célba.
A Rally1-es mezőnyben Thierry Neuville, míg más kategóriákban többen is büntetést kaptak az Észt Rallyn korai rajt miatt. A belga versenyző szerint a rajtoló autókhoz túl közel helyezték el a fotocellákat, ezért ennek megváltoztatását kéri.
Az Észt Rallyn a WRC3-as kategóriában Grzegorz Bonder, a WRC2-es versenyzők között Robert Virves, Diego Ruiloba, Mikko Heikkila, a Rally1-es mezőnyben pedig Thierry Neuville kapott korai rajtért 10 másodperces büntetést.
A vb-címvédő szerint ez nem a versenyzők direkt elkövetett hibája, hanem a túl közeli fotócellák miatt voltak.
“Egy kicsit meglepődtem, amikor hallottam a korai rajtomról – mondta Thierry Neuville a DirtFishnek. – Öt korai rajt volt egyetlen szakasz, ezért úgy érzem, hogy a fotócella túl közel volt a rajtoló autókhoz. Mint mindig, azon a szakaszon is a bevált szokásomnak megfelelően rajtoltam, ezért is lepődtem meg a büntetésen. Szeretném kérni, hogy alakítsanak ki egy szabványt arra, hogy mennyire legyen közel az érzékelőrendszer az autókhoz. Tudom, hogy vannak erre vonatkozó szabályok, de az Észtországban történtek akkor is igen különösek voltak. A rajtállomást kialakító sportbíróknak tudom, hogy sokszor nincs könnyű dolguk, mondjuk, ha egyenetlen a talaj. Úgy érzem, hogy jelenleg sokszor változnak az autók és a fotocella közötti távolságok.”
A 10 másodperces büntetés miatt vasárnap Neuville elvesztette a lehetőségét, hogy Ott Tanakkal tovább harcoljon a második helyért, bár a verseny végén nem befolyásolta abszolút harmadik helyét és a napi értékelésben megszerzett pozícióját sem.
“Azt gondolom, hogy az ilyen hibáért kapott büntetés akár a győzelmet is befolyásolhatja. Azonban most összességében nem volt hatással az eredményeimre.”
Legyőzni ugyan nem tudta a McLarent, a Red Bull története első Christian Horner nélkül teljesített F1-es hétvégéjén azért megmutatta, hogy bár jelenleg nem az övé a legjobb autó, a kivitelezésben továbbra is rendkívül éles.
Az egyértelművé vált a Belga Nagydíj tegnapi sprintidőmérőjén, hogy hiába vitt egy halom fejlesztést a Red Bull Spába, a McLaren tempóból érinthetetlen az Ardennekben, hiszen Oscar Piastri közel 5 tizedmásodperccel szerezte meg a pole-t a sprintfutamra Max Verstappen előtt. A címvédő Lando Norrist ugyanakkor elkapta, amihez kellett a szemfüles kivitelezés a csapat részéről.
Az MCL39-es spái hátsó szárnya és beam wingje sokkal hatékonyabb, mint a tavaly ugyanitt használt, mert ugyanannyi leszorítóerőt állít elő sokkal laposabb szárnyállás mellett, az autó aerodinamikai hatékonysága pedig páratlan egy olyan pályán, ahol a legnehezebb belőni a leszorítóerőt és a légellenállás egyensúlyát. Hogy ezt megpróbálja valamelyest ellensúlyozni, a Red Bull nagyon lapos szárnyállással küldte harcba Verstappent, aki az első szektorban mindenkinél gyorsabb is volt, de aztán a kanyarokkal tűzdelt középsőben még a képességeit kihasználva sem volt esélye Piastrival szemben.
Az ultragyors Pouhon kanyaron Verstappen mindkét McLarennél nagyobb tempót vitt át, de az azt követő Fagnes-tól kezdve a második szektor további részében, azaz tulajdonképpen három kanyar alatt több mint 4 tizedet veszített. Ezzel együtt a holland tempója valamivel korábban, a sprintidőmérő második szakaszában megmutatta a McLarennek, hogy a wokingiak nem tankolhatják meg két mért körre az autóikat az SQ3-ban úgy, ahogyan az SQ2-ben tették, helyette mindenki máshoz hasonlóan egy mért körre kell készülniük az edzés végén, amikor a pálya a legjobb állapotban lesz. Emellett az SQ2 végén a Haas, a Williams, a Sauber és az Alpine köreiből azt is látták, mennyire gyorsan tud javulni a pálya állapota.
Verstappen a kanyaegós szakaszokon tehetetlen volt / Fotó:Sam Bloxham/LAT Images/Getty Images/Red Bull Content Pool
A harmadik szakaszban a McLaren azonban annak ellenére nehéz helyzetbe került, hogy átálltak az egy mért körös próbálkozásra. Hogy miért, arra Mark Hughes a The-Race.com hasábjain hívta fela figyelmet. Az SQ3-ban a Red Bull ugyanis figyelte a McLarent, és amikor Norrist kiküldték a pályára, rögtön beengedte Verstappent a két McLaren közötti résbe. Ezzel pedig nehéz helyzetbe hozták a britet, aki Verstappennel a tükreiben nem engedhette meg magának, hogy óvatos kivezető kört menjen, mert akkor a mért körében szélárnyékot fog adni a Red Bullnak.
Ez azt eredményezte, hogy Norris a kelleténél kicsit jobban megdolgozta a lágy gumikat a kivezető körén (a bokszutca kijárata és a második szektorban levő Fagnes előtti híd között 7 másodperccel volt gyorsabb Verstappennél és 6-tal Piastrinál), és bár a harmadik szektorra nagyon visszavett, a mért körének első néhány kanyarjában a gumijai nem tapadtak olyan jól, mint a csapattársáé. Hogy enélkül lett-e volna esélye az ausztrállal szemben, az nem valószínű, de mivel Verstappentől csak másfél tizeddel maradt el, őt alighanem el tudta volna kapni jobb gumielőkészítéssel.
Hogy ez mennyibe fog kerülni a Piastrit az egyéni pontversenyben 8 pontos lemaradással ülödző britnek, az a mai, délben rajtoló sprinten derül ki.
A magyar ERC-futam győztese, Roope Korhonen bár dobogón zárta az Észt Rallyt a WRC2-ben, mégsem volt elégedett a verseny végén.
Az idei Rally Hungary-t nyerő Roope Korhonen Észtországban megszerezte idei második dobogós eredményét a WRC2-ben. A svéd második hely után ezúttal harmadik helyen ért célba, azonban nem teljesen volt elégedett.
“A verseny előtt megfogalmazott cél kissé jobb eredmény volt a harmadik helynél Észtországban – mondta Roope Korhonen. – Szombaton és vasárnap jó volt a tempónk, de pénteken már túl nagy hátrányt szedtünk össze. Erre a rajtpozíciónknak is volt hatása, mivel Robert Virves és Georg Linnamae 15 autóval később indulhattak, mint mi, de voltak más problémáink is.”
Korhonen számára azonban a jövő heti Finn Rallyval következik a legfontosabb verseny.
“A Finn Rally a szezon fénypontja. Sok ismerős szakasz lesz ott, amiken már van tapasztalatom. Jó lesz ismét ezeken a pályákon versenyezni és bízok benne, hogy jó eredményt sikerül elérni.”
Lewis Hamilton csak a 18. helyre kvalifikált a Belga Nagydíj sprintfutamára, miután a sprintidőmérő első szakaszának végén kipördült, így nem is tudta befejezni a körét. A brit hangulata át is csapott negatívba az autóját, a fejlesztéseket, meg úgy az egész hétvégéjét illetően.
Hamilton már az SQ1-ben kiesett a spái sprintidőmérőn: első gyorskörében hibázott, amikor Andrea Kimi Antonelli nem sokkal előtte pördült ki a Stavelot-ban, majd a másodikban, ahol részideje az első két szektor alapján elég lehetett volna a továbbjutáshoz, az utolsó sikánban furcsa módon kipördült alóla a Ferrari.
Hamilton a Sky Sportsnak nyilatkozva elismerte, hogy a hátsó kerekei blokkoltak fékezéskor, ami alapján elsőre azt hihettük, valamilyen technikai probléma lépett fel az autóval. A csütörtökön még reménytelien nyilatkozó hétszeres világbajnok finoman szólva nem volt feldobva, és miután korábban is volt már rá példa, hogy egy csalódást keltő időmérő vagy verseny után csak tőmondatokban volt hajlandó válaszolni a sajtó kérdéseire, most is hasonlóan tett a Sky mikrofonja előtt.
Mi történt?
Hamilton: Megpördültem.
A hátsó kerekek blokkoltak?
Hamilton: Szerintem először történt ilyen velem a karrierem során.
Milyen volt összességében az autó?
Hamilton: Nem jó. Nincs erről mit mondani.
Javult a vezethetőség az új fejlesztéssel?
Hamilton: Nem.
Mi lesz holnap?
Hamilton: Holnap egy új nap jön, szóval megpróbálunk… elég frusztrált vagyok. Rengeteg munkát tettünk ebbe, és nem valami jó ilyen helyzetben lenni. Remélem, a holnap jobb lesz.
A Ferrari Hamilton hibájáról beszél
Bár a kipördülés jellege miatt technikai hibára lehetett gyanakodni, és ezt valószínűsítette a Sky Sports közvetítésében az egyaránt gazdag autóversenyzői múlttal bíró Martin Brundle és Anthony Davidson is, a Ferrari közleménye és Frédéric Vasseur szavai nem tesznek említést az autóval kapcsolatos problémáról – a csapatfőnök szerint Hamilton hibázott.
„Lewis egy kicsit balszerencsés volt az első gyorskörében, mert bár jobb részidőkkel állt, mint Charles, ám a 14-15-ös kanyarban majdnem elveszítette az irányítást az autója felett pillanatokkal azt követően, hogy Antonelli megpördült ugyanott. A második kísérlete során blokkolta a hátsó kerekeket és elúszott alóla az autó, ami egy sprint időmérőjén sokba kerül” – fogalmazott Vasseur.
Oliver Solberg navigátora, Elliott Edmondson elárulta, előzetesen csak élvezni szerették volna a versenyzést az Észt Rallyn és nem számítottak rá, hogy győzelemért tudnak harcolni.
Oliver Solberg és Eliott Edmondson végleg letették névjegyüket a WRC csúcskategóriájában az Észt Rallyn, ahol első győzelmüket szerezték.
A brit navigátor elismerte, komolyan meglepődött az eredményen, mivel előzetesen csak élvezni szerették volna a versenyzést.
“Az észt győzelem a legnagyobb eredmény, amit együtt értünk el – mondta Eliott Edmondson. – Azért mentünk Észtországba, hogy jól érezzük magunkat és a lehető legtöbbet tanuljunk. Így komoly meglepetés volt ez a győzelem. Hihetetlen érzés nyerni a WRC-ben és egy ideig eltart, amíg megértjük, hogy mit is értünk el.”
A brit navigátor bízik benne, hogy ez a siker hatással lesz jövőjükre is.
“Azt hiszem, ezzel a győzelemmel megmutattuk, hogy mire is vagyunk képesek, ezért remélem, hogy hatással lesz a jövőnkre is.”
A svéd-brit páros a Finn Rallyn visszatér Rally2-es Toyotájukhoz, amivel szeretnének a WRC2-es győzelemért harcolni.
15 évvel ezelőtt zárta be a Ferrari a saját maga által indított kört azzal, hogy félreállította a 2009-es magyarországi balesete után egy évvel a futamgyőzelem felé száguldó Felipe Massát Fernando Alonso elől a Német Nagydíjon, amire reagálva a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) előbb büntetett, majd belátta, hogy semmi értelme tiltani a csapatutasítást a Forma–1-ben.
A közkedvelt brazil soha többet nem állt a győzelem kapujában sem F1-es versenyen, Alonso pedig az év végén a németországi segítség ellenére elbukta a világbajnoki címet. Hogy pontosan hogyan zajlott a botrányt kiváltó hockenheimi eset, arra alábbi cikkünkben, a történtek 13. évfordulóján tekintettünk vissza részeletesen: