back to top
2025. november 05. 02:08
Többi
    Kezdőlap Blog Oldal 11

    Katsuta elégedett a Közép-Európa Rallyn nyújtott teljesítményével, de hazai futamán többre vágyik

    0

    Takamoto Katsuta a Finn Rally óta a legjobb teljesítményét nyújtotta a Közép-Európa Rallyn, ahol a negyedik helyen zárt, azonban ennél is jobb eredményt szeretne elérni a hazai WRC-futamán.

    Takamoto Katsuta a Finn Rallyn állt először dobogóra ebben a WRC-szezonban a második helyen célba érve. A japán versenyzőnek a dél-amerikai versenyek kevésbé sikerültek jól, Paraguayban 16., míg Chilében hetedik lett, azonban a Közép-Európa Rallyn ismét dobogó közelben, a negyedik helyen zárt.

    “Jól esett a versenyzés a Közép-Európa Rallyn, jól sikerült alkalmazkodni az autó aszfaltos viselkedéséhez és az aszfaltos gumikhoz is – mondta Takamoto Katsuta. – Ugyanakkor nem lehetek teljesen elégedett, mert tudom, hogy van miben fejlődni még. Ezért keményen fogok készülni a Japán Rallyra, ahol szeretnék még ennél is jobb teljesítményt nyújtani. Ez egy nagyon fontos verseny lesz számomra.”

    A japán versenyző örül, hogy a Toyota bebiztosította a vb-címet már a KER-en.

    “Nagyszerű érzés, hogy ismét megnyerte a csapat a világbajnokságot. Nagy köszönet ezért a csapattagoknak, valamint a csapattársaknak is, nagyon jól dolgoztak.”

    A Japán Rallyt november 6-9. között rendezik.

    Horner más irányba kormányozta volna a Red Bullt, mint az utódja?

    0

    Olasz sajtóértesülések szerint az is feszültséget keltett a Red Bullon belül Christian Horner irányításának utolsó hónapjaiban, hogy az istállót 20 éven át irányító csapatfőnök le akart mondani az idei évről. Most, hogy a bikás csapat feltámadt, joggal vetődik fel a kérdés, hogy Horner maradása esetén már rég eldőlt volna, hogy a McLaren valamelyik pilótája nyer?

    Az utóbbi futamokon fokozatosan vált egyre világosabbá, hogy a Red Bullnak sikerült a fejlesztésekkel fordítani a helyzeten, és most már pályától függően úgy utazhatnak el a versenyhétvégékre, hogy eséllyel szállnak harcba az idény korábbi részében számos esetben érinthetetlennek bizonyuló McLarennel.

    Helmut Marko, a Red Bull motorsport-tanácsadója az USA Nagydíj után a német Sky-nak elmondta, hogy bár az a kijelentés, hogy ismét lőtávolban vannak, „kissé túlzás”, hiszen Max Verstappen lemaradása még így is 40 pont az éllovas Oscar Piastrival szemben, „de öt verseny és két sprint van hátra, így amennyiben tartani tudjuk ezt a formát, akkor ismét igazán izgalmas lehet a csata.”

    A 82 esztendős osztrák szót ejtett arról is, hogy Laurent Mekies júliusi kinevezésével „változás történt”, és Christian Horner utódja „más megközelítést hozott technikai téren és összességében a munkamódszerekben, így már nem vagyunk mérföldekkel lemaradva péntekenként, Max pedig a Nürburgringen aratott győzelmét követően egyszer csak elképesztően motiváltan tért vissza.” Marko ezután beismerte, hogy „őszintén szólva a nyár folyamán már feladtuk, most azonban mindenki újra éhes.”

    Hornerrel nem tartanának itt?

    Miként Marko is említette, a Mekies által hozott szemléletváltás kulcsfontosságú a Red Bull javulásában, az funoanalisitecnica.com azonban úgy tudja, nem csak ez hozott változást, Hornerrel ugyanis a Red Bull már rég a 2026-os autóra koncentrálna.

    A lap információi szerint a júliusban leváltott csapatfőnök ugyanis „a rövid- és középtávú programokat másként akarta kezelni: a következő szezonra irányította volna át a legtöbb erőforrást, mert szerinte a jelenlegi projekt már nem kínált fejlődési lehetőséget, és úgy vélte, hogy az RB21 nem tudja többé ledolgozni technikai hátrányát az MCL39-cel szemben, ezért szerinte értelmetlen volt tovább fejleszteni egy, a fejlesztési plafont elért autót.”

    Ez az álláspont nyilván burkolt kritikaként volt értelmezhető a Pierre Waché technikai igazgató vezette technikai részleg felé, ami miatt a lap szerint a legtöbben nem bánták a csapatfőnök távozását. Az az óta eltelt időszak pedig bebizonyította, hogy az RB21-es igenis fejleszthető tovább, sőt!

    Ezek után joggal merül fel a kérdés, hogy a Hornerrel szembeni bizalmatlanság nem csak, vagy egyáltalán nem az osztrák fél irányából, hanem Milton Keynes-ből indult, és az angliai technológiai központ buktatta meg a szakembert, mert nem értett egyet azzal, hogy a Red Bull feladja az idei évet, és inkább 2026-ra fókuszáljon.

    Persze mindehhez hozzá kell tenni, hogy fejlesztéstől függően egy-egy újítás átfutási ideje 2-3 hónap, így kérdéses, hogy melyek azok a fejlesztések, amelyek Horner maradása esetén már nem valósultak volna meg. Marko az USA Nagydíj után említette, hogy van még a tarsolyukban valami, de azt nem tudja, mikor vetik be. Erről a fejlesztésről például már elképzelhető, hogy Mekies irányítása kellett a megvalósulásához, de a Monzában bevetett újításokhoz még aligha.

    30 éve kezdte versenyzői karrierjét a Rally Cafét megalapító Maricsek Miklós

    0

    Maricsek Miklós idén kerek évfordulóhoz ért versenyzői karrierje során, mivel 1995-ben indult első futamain a RallyCafé megalapítója.

    Maricsek Miklós 1995-ben a rallytúrában kezdte versenyzői karrierjét, ami a három évtized során igen gazdaggá vált.

    A váci pilóta 1996-ban már a Rally2-ben versenyzett 2105-ös Ladával Kovács Krisztián navigálásával, majd egy évvel később Rubóczky Attila lett a versenyzőtársa és az ORB-be lépett, ahol az A5-ben indult Ladájával. 1998-ban ugyancsak ebben a kategóriában folytatta karrierjét, de már Skoda Feliciával és Favorittal, valamint navigátora Horváth Lajos lett, akivel a géposztály harmadik helyét is megszerezte.

    2001-ben a Feliciát lecserélve Peugeot 306 S16-tal versenyzett az N3-as kategóriában, ahol második helyen zárt Illyés Rolanddal a Jobb1-ben. Ezt az évet pedig már Mitsubishi Lancer Evo V-tel zárta az osztrák Waldviertel Rallyn Bedő Miklóssal az oldalán. Egy évvel később az N3-as géposztályban Citroen Xsara VTS-sel a harmadik lett Bedő Miklóssal.

    2003 és 2009 között már csak egy-egy versenyen állt rajthoz Maricsek Miklós, de ezekben az években sikerült Fiat Punto S1600-tal, Toyota Celica GT-4-gyel és Toyota Corolloa WRC-vel is megmutatnia gyorsaságát. Navigátorai ezekben az években Budai Annamária, Holczer Dániel, Kovács Krisztián, Takács Ágnes, Magyar Gábor és Rubóczky Attila voltak.

    2010-ben Magyar Gáborral és Mihályi Csabával közösen megalapították a RallyCafé újságot, mely kis szünettel mind a mai napig igen népszerű. Az újsághoz honlap is készült, mely ugyancsak egyre népszerűbb lett, ma pedig a legolvasottabb magyar rallysport weblap. 2022-ben a RallyCafe tulajdonost váltott, három éve a TRP Hungary Kft. működteti a honlapot, mely újraindította az újság készítését is.

    Fotó: Maricsek Miklós Archívuma

    2010-től Maricsek Miklós ismét több időt fordított a versenyzésre is, különböző Mitsubishikkel és többek között Rubóczky Attila, Magyar Gábor, Csáki Richárd, Istovics Gergő, Notheisz Ivett navigálásával a következő években a P-csoportban, majd az ORC-ben versenyzett, ahol 2017-ben Bán Viktor navigálásával megszerezte karrierje első bajnoki címét Evo IX R4-es Lancerrel.

    Fotó: Maricsek Miklós Archívuma

    2018-tól 2021-ig már a RallyCafé Racing csapatában és a márka színeiben tündöklő Mitsubishivel folytatta a versenyzést, de 2020-ban a Peugeot Kupában is rajthoz állt, ahol a 3. helyet szerezte meg. Bán Viktor 2020-ig volt a navigátora, majd Maricsek Miklós mellett Paizs Róbert foglalt helyet.

    Pilótaként eddigi utolsó versenye a 2022-es Mikulás Rally volt.

    Maricsek 2020-ban kipróbálta a navigálást is és Mészáros Péter mellett a második helyen zárta a Mikulás Rallyt. Egy évvel később már Jobbágy Ákos versenyzőtársa lett, majd Vogel Adrien, Matics Mihály, Viszló Csaba, Vida Szabolcs számára is olvasta az itinert.

    A versenyeken kívül már rally oktatással is foglalkozik, 2025-ben Viszló Csabával pedig a Peugeot Kupát is sikerült megnyernie.

    Fotó: Maricsek Miklós Archívuma

    A bajnoki cím ellenére még idén nem ért véget a szezon Maricsek Miklós számára, ezen a hétvégén a szlovák Liptov Rallyn indul Jobbágy Ákossal, akivel kategória bajnoki címre is esélyesek, míg jövő héten már a német Lausitz Rallyn olvassa az itinert Módos Zoltán számára egy Skoda Fabia RS Rally2-ben.

    Olyan rekordot állított fel Ferjáncz Attila az ORB-ben, amit a mai napig senki sem közelített meg

    0

    Ferjáncz Attila a magyar rallysport történelem legeredményesebb versenyzője, 1990-ben megszerzett 11. abszolút bajnoki címe pedig a mai napig megközelíthetetlen.

    Ferjáncz Attila itthon és külföldön is a legeredményesebb magyar rally versenyző lett, az Eb-n 23 győzelmet és 46 dobogós eredményt ért el, egyszer pedig a kontinens bajnokság harmadik helyén zárt.

    A legnagyobb magyar legenda azonban itthon is rendkívül sikeres volt, 11 abszolút bajnoki címet szerzett (1973, 1975, 1976, 1977, 1978, 1979, 1980, 1981, 1982, 1985, 1990), ami mind a mai napig megközelíthetetlen.

    Ferjáncz után ifj. Tóth János hét, míg Ranga László hat ORB-bajnoki címmel rendelkezik.

    Mint az a fentiekből kiderül, éppen 35 éve szerezte utolsó bajnoki címét, a rendszerváltás utáni első évben.

    Az akkori szezonban hat futam szerepelt az ORB-naptárában, melyek közül Salgótarjánban és Győrben, majd Veszprémben is nyerni tudott Lancia Deltával, míg a fővárosban kétszer is második lett, előbb a Mikron Rallyn, majd a Budapest Rallyn.

    Utóbbin célba érve pedig már a bajnoki címet is bebiztosította, így a szezonzáró Mecsek Rallyn már indulnia sem kellett.

    Ferjáncz Attila 1997 végéig versenyzett és 2016-ban hosszú betegség után hunyt el 69 évesen.

    2015-ben megszerezte első ORB-címét Herczig Norbert, majd örömautózással zárt a Mecseken

    0

    2009-ben bár Herczig Norbert már megtudta nyerni a Nyílt Országos Bajnokságot Subaruval, első ORB-címét 2005-ben szerezte meg Skodával.

    2009-ben az MNASZ két bajnokságot írt ki itthon. A Nyílt Rally Bajnokság mezőnyét a WRC-vel, A-csoportos és H-csoportos autókkal indulók alkották, gyakorlatilag ezt lehet a mai ORC elődjének tekinteni. Az Országos Rally Bajnokságban az N-csoportos és homológ gépekkel lehetett indulni.

    A szezon végén Hadik András és Juhász István N-es Subaruval nyerte az ORB-t, míg Herczig Norbert és Baranyai László Subaru Impreza WRC-vel a NYRB abszolút bajnoki címét.

    Herczig Norbert számára így 2015-ben érkezett el a pillanat, amikor az első ORB-bajnoki címét is szerezhette Igor Bacigál navigálásával Skoda Fabia R5-tel.

    A 10 évvel ezelőtti szezon során Herczigék fantasztikus évet teljesítettek, hét futamból négyet tudtak megnyerni, Kassán pedig már az abszolút 15. hely és 7 szerzett pont is elég volt a bajnoki cím megszerzéséhez.

    A bajnoki évet felejthetetlenné téve Herczigék a szezonzáró Mecsek Rallyn egy Skoda Felicia Kit Carral álltak rajthoz. Ennek oka az volt, hogy a budapesti versenyző 1998-ban egy ilyen autóval kezdte karrierjét.

    Fotó: Kálmán Norbert / rallyfotok.hu

    Herczigék később 2016-ban és 2017-ben is ORB-címet szereztek.

    20 éve szerezte hetedik bajnoki címét ifj. Tóth János, amivel az ORB második legeredményesebb versenyzője lett

    0

    Ifjabb Tóth János a magyar rallysport második legeredményesebb versenyzője lett 2005-ben, amikor a szezonzáró Zemplén Rallyn ádáz csatában megszerezte hetedik bajnoki címét.

    Ifjabb Tóth János 1995-ben szerezte első magyar bajnoki címét, amit 1996-ban, 1997-ben, 2000-ben, 2001-ben és 2002-ben újabb bajnoki elsőségekkel sikerült gyarapítania.

    2005-ben pedig a magyar rallysport második legeredményesebb versenyzőjévé vált, hetedik bajnoki címével. 10 év alatt sikerült hétszer bajnoki címet szereznie.

    20 évvel ezelőtt nyolc futamból állt a magyar bajnokság, a bajnoki címért vívott csatát pedig ifj. Tóth János mellett Benik Balázs, Spitzmüller Csapa, valamint Turi Tamás vívták.

    A szezon Egerben kezdődött, ahol óriási küzdelem után ifj. Tóth János és Bahor Bea 15.3 másodperc előnnyel nyerni tudott Peugeot 206 WRC-jével a Ford Focus WRC-vel induló Benik Balázs és Vinoczai Attila előtt, a harmadik helyen Turi Tamás és Kerék István zárt Skoda Octavia WRC-vel.

    A szezon második futamától azonban ifj. Tóth János sorban háromszor esett ki, Miskolcon váltóhiba, Kassán baleset miatt, de Szombathelyen sem sikerült célba érnie.

    A riválisok pedig alaposan ki is használták ezt a vesszőfutást, Miskolcon Benikék, Kassán Turiék, míg Szombathelyen az Evo VI-os Mitsubishivel Aschenbrenner György – Földesi Csaba kettős tudott nyerni Spitzmüller Csaba és navigátora, Kazár Miklós Toyota Corolla WRC-je előtt.

    A bajnokságot így Benikék vezették négy verseny után, Spiciék 14, Turiék 23, míg ifj. Tóthék lemaradása ekkor már 35 pont volt.

    A szezon ötödik futamán, Veszprémben Spiciék megszerezték első győzelmüket abban a szezonban, ifj. Tóth János azonban már a második helyen tudott zárni Turiékat megelőzve, míg Benikék nem értek célba.

    Budapesten aztán szezonbeli második versenyüket nyerték ifj. Tóth Jánosék Benikék és a subarus Herczig Norbert Tóth Imre kettős előtt, ezen a versenyen Spici és Turi nem tudott célba érni.

    A szezon utolsó előtti futamán, a Mecsek Rallyn Turi Tamás volt a leggyorsabb ifj. Tóthot és Spicit megelőzve, míg ekkor Benik versenye ért véget előbb a vártnál.

    A szezonzáró Zemplén Rally előtt már nem is lehetett volna szorosabb a bajnokság állása, hiszen Spici 73 megszerzett ponttal állt az élen, őt ifj. Tóth és Benik egyaránt 3 pont hátránnyal követte, a negyedik helyen Turi lemaradása 9 pont volt.

    A szezonzárón pedig kiélezett csata dúlt a négy esélyes között, a győzelmet végül pedig ifj. Tóth János szerezte meg, Benik, Turi és Spici előtt, így a peugeot-os versenyző 5 pont előnnyel a bajnokságot is megnyerte Benik előtt, hetedik és eleddig utoljára. Spici harmadik, míg Turi az előző év bajnokaként negyedik lett.

    Ifj. Tóth János 2005. október 16-án sikerével a második legeredményesebb versenyző lett az ORB-ben Ferjáncz Attila után, megelőzve Ranga Lászlót.

    Tiltott zónában álló fotóst és pályabírót ölt meg a Laudát váltó fiatal pilóta Ferrarija

    0

    1977-ben ezen a napon, október 23-án rendezték az 1977-es szezont lezáró Japán Nagydíjat, amelyen a mindössze második ferraris futamán induló Gilles Villeneuve hatalmasat bukott. A kanadai pilóta a csodával határos módon túlélte az esést, de az autója megölt egy fotóst és egy pályabírót.

    A Forma-1 egyik legsötétebb és legtöbb halálesettel járó időszakában nemcsak a pilóták, hanem a nézők és pályabírók is fokozottan ki voltak téve az életveszélynek, hiszen az akkori pályák biztonságát össze sem lehetett hasonlítani a maiakéval. Miként a pályabírók koordinálása és képzése sem volt a mostani szinten, ami olyan tragédiákba torkollt, mint Tom Pryce és az általa elütött pályabíró, Fredrik Jansen van Vuuren halála az 1977-es Dél-afrikai Nagydíjon.

    Az F1 egyik legborzalmasabb balesete volt – Jackie Stewartot a mai napig kísértik a történtek

    Ennél az esetnél azonban történt egy, a köztudatban jóval kevésbé megragadó tragédia is abban a szezonban, méghozzá a Japánban rendezett idényzárón. Mire a mezőny megérkezett Fujiba (ahol egy évvel korábban James Hunt világbajnok lett az emlékezetes, esőáztatta versenyen, amelyről Niki Lauda inkább kiállt), Lauda már bebiztosította második világbajnoki címét, majd viharos körülmények között otthagyta a Ferrarit, amely így Carlos Reutemannal és a mindössze harmadik F1-es versenyére – a Ferrarival a másodikra – készülő Gilles Villeneuve-vel utazott el a Távol-Keletre.

    A pole-t Mario Andretti szerezte meg a Lotusszal, de nem rajtolt jól, így James Hunt azonnal az élre állt a McLarennel, majd tulajdonképpen rajt-cél győzelmet aratva megnyerte a versenyt, ami – mint később kiderült – utolsó sikere volt az F1-ben.

    Ünneplésre azonban nem volt oka (a pódiumceremónián sem vett részt, mert indult a gépe, így csak a harmadik helyen végző Patrick Depallier pezsgőzött, mivel Reutemann szintén nem állt dobogóra), az ötödik körben ugyanis Gilles Villeneuve a célegyenesben hátulról belerohant Ronnie Peterson Tyrrell-jébe, amitől a svéd autójának hátsó szárnyát leborotváló Ferrari a levegőbe repült, majd jó néhány szaltó után a védőkorlát tetején landolt. De előtte még eltalált és megölt egy fotóst, a 25 éves Ohasi Kazuhirét, és egy pályabírót, a 21 éves Jiasza Kengót. Mindketten tiltott helyen álltak.

    A szerencsétlenül járt férfiakon kívül hét néző sérült meg a repeszdaradokként rájuk záporozó törmeléktől.

    Ami mai szemmel a haláleseteken túl még egészen döbbenetes, hogy a japán tévések egy az egyben megmutatták a nézőknek a baleset helyszínét az ott heverő holttestekkel és Villeneuve rommá tört Ferrarijával, miközben a verseny – mintha mi sem történt volna – ment tovább. Sőt, nem sokkal később egy mentőautó jelent meg a pályán, a pilóták pedig nemes egyszerűséggel elszáguldottak mellette a belső íven.

    A baleset helyszínéről készült felvételt ITT nézheti meg.

    Utólag kiderült, hogy az elhunyt pályabíró éppen a tiltott zónában álló nézőket próbálta meg arrébb tessékelni…

    Villeneuve-nek és Petersonnak semmi baja nem lett (ez előbbi esetében nagyobb szó), a kanadai pedig miután visszasétált a paddockba, lepihent a lakóbuszában. Hogy mennyire megrázta az eset, azt felesége, Joanne először fel sem mérte. Méhes Károlynak 2015-ben, Imolában így elevenítette fel a történteket.

    „Nem is tűnt fel – felelte Joanne Villeneuve, amikor a magyar F1-es szakújságíró arról kérdezte, hogyan fogadta, hogy férje majdnem meghalt. – A 70-es évek közepén a televíziós közvetítés és a kommunikáció sokkal kevésbé volt szofisztikált. Gilles visszajött, közölte, hogy kiesett a versenyből, és elment pihenni a motorhome-ba. Nem sokkal ezután az igencsak megdöbbent Patrick Tambay jelent meg és Gilles hogyléte felől érdeklődött. »Miért?«, kérdeztem. »Kiesett és most pihen.« Patrick ezután elmondta, milyen borzasztó balesete volt Gilles-nek. Nem is vettem észre, hogy min ment keresztül. Gilles nem osztotta meg velem a veszélyeket, megkímélt ettől. Csak később, az újságokban láttam fotókat a balesetről. Akkor vált világossá, hogy hatalmas becsapódás lehetett, ami nagyon rosszul végződhetett volna Gilles számára. A baleset idején ez azonban nem esett le.”

    Villeneuve elismerte, hogy ő hibázott, noha állítása szerint a Ferrari fékjei sem működtek kifogástalanul

    A két huszonéves fiatal számára azonban így is rosszul végződött, ami hozzájárult ahhoz, hogy ezután egészen 1987-ig nem tért vissza a mezőny Japánba, Fujiban pedig legközelebb 2007-ben rendeztek F1-es versenyt.

    Ez a cikk eredetileg 2022. október 23-án jelent meg a Rallycafe.hu-n.

    A Hyundai új sportigazgatójának inspirációt jelent a Toyota remeklése

    0

    Andrew Wheatley, a Hyundai új sportigazgatója nem keresett mentségeket a Közép-Európa Rally után, hanem sportszerűen gratulált a Toyotának.

    Amint arról beszámoltunk, új sportigazgató csatlakozott a Hyundai WRC-csapatához, a korában az FIA ralisport-igazgatójaként dolgozó Andrew Wheatley a Közép-Európa Rallyn már munkába is állt. A Toyota kettős győzelmével véget érő verseny után nem keresett kifogásokat, sportszerűen gratulált a gyártók világbajnoki címét megnyerő riválisnak.

    „Először is gratulálok a Toyotának a sikeres szezonhoz és a gyártók világbajnoki címének megnyeréséhez – mondta Wheatley. – Tudtuk, hogy kemény verseny lesz, de az ő erőfeszítéseik arra inspirálnak minket, hogy mindent beleadjunk és mindent megtegyünk azért, hogy jövőre újra megszerezzük a címet. A hétvégén biztató egyéni teljesítményeket láttunk a csapatunkban, de a pozitívumok ellenére a futam rávilágított arra, hogy még sok munka vár ránk.”

    Míg a gyártók világbajnoksága már a szezon vége előtt két futammal eldőlt, addig a pilóták között tovább folytatódik a küzdelem. A Hyundai csapatából még Ott Tänaknak van matematikai esélye a világbajnoki cím megszerzésére, de ez már tényleg csak matek, a világbajnok minden bizonnyal a Toyota triója – Elfyn Evans, Sébastien Ogier és Kalle Rovanperä – közül kerül ki.

    „Az év utolsó két versenyén is harcolni fogunk a pilóták világbajnoki címéért, amíg ez matematikailag lehetséges – folytatta Wheatley. – Amíg esélyünk van rá, hogy tovább dolgozzunk, többet tanuljunk, fejlődjünk és újabb lépést tegyünk előre, addig minden erejével erre törekszik a csapat összes tagja.”

    Mads Ostberg: „Nagy rajongója vagyok az ERC-nek”

    0

    Mads Ostberg az ERC fontosságáról beszélt, miután a Horvát Rallyn dobogós helyezéssel ünnepelte pályafutása 300. versenyét.

    Mads Ostberg csak 2016-ban mutatkozott be az ERC-ben, jóval azután, hogy már futamgyőztes és töbszörös dobogós volt a WRC-ben, de nagyra értékeli a kontinentális sorozatot.

    „Nagy rajongója vagyok az ERC-nek – mondta a 38 éves norvég pilóta. – Ez a sorozat sokak, különösen a fiatal tehetségek életében fontos szerepet tölt be. Én azért kezdtem a WRC-ben, mert akkoriban még nem volt ilyen bajnokság, de most itt vagyok, és talán ez a sorozat késlelteti a visszavonulásomat.”

    A ralipályafutását 2004-ben elkedző Ostberg bevallotta, fogalma sem volt arról, hogy a 300. versenyére készül, amíg a Horvát Rallyn a kommentátor Becs Williams fel nem hívta rá a figyelmét.

    Mads OSTBERG
    Fotó: @World / Red Bull Content Pool

    „Egyáltalán nem jutott az eszembe, amíg Becsy nem említette – ismerte el Ostberg. – Eltartott néhány évig, de ez azt jelenti, hogy már elég régóta itt vagyok. Őszintén szólva úgy is érzem magam, mint aki már teljesített háromszáz versenyt, így nem lep meg ez a szám. El sem tudom képzelni az életemet a rali nélkül, így nagyra értékelem, hogy elértem ezt a mérföldkövet. Sok szép emléket őrzök, a 2011-es Svéd Rally, amelyen az első dobogós helyezésemet értem el a WRC-ben, mindenképpen az egyik legemlékezetesebb pillanat. Vagy a 2018-as Finn Rally, amikor néhány nehéz év után visszatértem, és néhány versenyt teljesítettem a Citroënnel, szintén szuper volt. De nemcsak a nagy versenyeket, hanem a nemzeti bajnokságokat is nagyon élveztem.”

    Ostberg 2021-ben és 2022-ben a magyar bajnokságban is rajthoz állt, és ő lett az első külföldi pilóta, aki megnyerte az ORB-t. Az ERC-ben ráadásul mindkét futamgyőzelmét a Rally Hungaryn érte el, 2021-ben és 2023-ban nyert a magyarországi versenyen. Azt már korábban bejelentette, hogy felhagy a főállású versenyzéssel.

    „Már régóta csinálom, nem tudom, mit hoz a jövő. Több időt akarok tölteni a családommal, ezt már egyértelműen kijelentettem régebben. A fiatalok az életüket szentelik ennek, én már nem teszem ezt, nem akarom pazarolni mások idejét vagy pénzét, vagy jól csinálom, vagy egyáltalán nem csinálom – mondta a népszerű norvég pilóta. – Gondolkodom a jövőn, de valamilyen szinten biztosan továbbra is részt fogok venni a raliban. Természetesen jó érzés háromszáz futamot teljesíteni, és szerintem még van némi sebességem, de meglátjuk. Örülök, hogy itt lehetek a szezon végén, háromszáz rali után, meglátjuk, mit fogok csinálni a következő években, és hogyan érzem magam karácsony után.”

    Mads Ostberg a WRC Promótertől a Barum Rally és egyben Csehország cipőgyártásának központjában, Zlínben kézzel készített cipőt kapott ajándékba a 300. versenyére.

     

    Lépéshátrányból kezdheti Piastri az idei vb-finálét, ha az utolsó futamra marad a döntés

    0

    Amennyiben úgy érkezik meg a mezőny – és erre azért jó esély van – az idei utolsó F1-es versenyhétvégére, hogy még nem dőlt el az egyéni világbajnoki cím sorsa, Oscar Piastri rögtön a hétvége kezdetén lépéshátrányba kerülhet.

    Miután a McLaren közölte, hogy a Mexikói Nagydíjon az egyik IndyCar-pilótája, Pato O’Ward ül Lando Norris autójába az első szabadedzésen, a Red Bullnál pedig Ayumi Iwasa lesz bevetésen Max Verstappen helyett, már csak az a kérdés, hogy a három vb-aspiráns közül Oscar Piastrinak mikor kell még egyszer átadnia az autóját az idei szezonban. O’Ward és Iwasa szerepeltetésével ugyanis Norris és Verstappen esetében is meglesz az a két alkalom, amely során egy csapatnak F1-es tapasztalattal legfeljebb korlátozottan rendelkező versenyzőt kell autóba ültetnie, de Piastrinál kell még egy.

    Azt már tudjuk, hogy ez nem Mexikóban fog bekövetkezni, így marad Brazília, Las Vegas, Katar és Abu-Dzabi, de Brazíliát és Katart eleve kihúzhatjuk, hiszen ezek sprinthétvégék, az egyetlen szabadedzést pedig biztosan nem fogják elvenni az ausztráltól. Így marad Las Vegas és Abu-Dzabi, amelyek közül normál esetben egyértelműen utóbbi a jobb választás, hiszen itt jóval kevésbé releváns az első edzés, azt ugyanis még nappal rendezik, ellenben a második gyakorlás, majd az időmérő és a futam már villanyfényben zajlik.

    Az egy hétvége alatt 23 ponttal közelítő Verstappen sem rengette meg a McLaren saját magába vetett hitét

    Ám az idén könnyen lehet, hogy Piastri úgy fog megérkezni a szezonzáróra, hogy ott dől majd el a világbajnoki cím közte, illetve Lando Norris és/vagy Max Verstappen között, és majd úgy kell lemondania egy órányi autóban töltött időről, hogy az év végi elsőségre pályázó ellenfelének vagy ellenfeleinek ez az egy óra is rendelkezésére áll majd. Mivel ettől még kevésbé lesz releváns a nappali fényben tartott edzés, ez aligha jelentene behozhatatlan hátrányt az ausztrálnak, de már csak mentális szempontból sem mindegy, hogy ilyen helyzetbe kerül-e vagy sem.

    Ezt a McLaren úgy tudná megelőzni, hogy Las Vegasban ülteti kispadra Piastrit, ott viszont fennáll a veszélye annak, hogy egy tapasztalatlanabb versenyző összetöri az autót az ultragyors utcai aszfaltcsíkon, illetve ezen a helyszínen minden pályatevékenységet villanyfényben rendeznek, így mindenki többet tanulhat az első gyakorláson, mint Abu-Dzabiban.

    Az biztos, hogy amennyiben a szezonzárón dől el a világbajnokság és Piastri kiüli az első szabadedzést, úgy ez lesz az első olyan utolsó futamos vb-döntő, amelyen valamelyik esélyes nem vesz részt a hétvége összes edzésén.