back to top
2025. november 05. 00:08
Többi
    Kezdőlap Blog Oldal 10

    2026-ban is kiírják az ötfutamos Fiesta Rally3 Kupát az ERC-ben

    0

    Jövőre már harmadik alkalommal kerül kiírásra a Fiesta Rally3 Kupa az ERC keretein belül, ahol értékes díjakért lehet öt futamon át harcolni.

    2026-ban is kiírásra kerül a Fiesta Rally3 Kupa, melyet az M-Sport Poland támogat, a mezőny pedig értékes díjakért harcolhat.

    Végleges a Junior ERC versenynaptára, rengeteg az újítás

    Az M-Sport támogatásával 2024-ben került először lebonyolításra a márkakupa, első ízben a cseh Filip Kohn, majd idén már a lengyel Tymoteusz Abramowski nyerte meg.

    Jövőre a kupa öt futamból áll, a veszprémi Rally Hungary, a spanyol Sierra Morena Rally, a svéd Skandináv Rally, a Róma Rally és a Lengyel Rally került a naptárba. A magyar versenyhez még promóteri jóváhagyás szükséges

    A sorozatban a bajnok az ERC-szezon utolsó előtti versenyén, a walesi Ceredigion Rallyn teljes bérmentesen indulhat egy Rally2-es Forddal. Az üzemanyagot és gumit is kedvezményes áron szerezhetik be a versenyzők, valamint a futamonkénti dobogósok ingyen kapnak gumikat és üzemanyagot.

    A kupáról bővebben az ERC hivatalos oldalán lehet értesülni.

    Verstappen kihagyta az első edzést, de az élen tért vissza Mexikóban

    0

    Közép-európai idő szerint pénteken este és éjjel zajlott a Mexikóvárosi Nagydíj két szabadedzése, amelyeken a mezőny egészen eltérő képet festett, hiszen az első gyakorláson temérdek tesztpilóta került rivaldafénybe, a másodikon azonban már Max Verstappen ragadta magához az irányítást.

    Szokatlan nyitóedzés zajlott a Mexikóvárosban abban a tekintetben, hogy a húszfős mezőnyben kilenc tesztpilóta hajtott pályára, a Sauber kivételével minden istálló egy újoncnak adta ezt a 60 perces gyakorlási lehetőséget – ennek okairól itt írtunk.

    Ennek értelmében Lando Norrist Patricio O’Ward (McLaren), Lewis Hamiltont Antonio Fuoco (Ferrari), Max Verstappent Arvid Lindblad (Red Bull), George Russellt Frederik Vesti (Mercedes), Lance Strollt Jak Crawford (Aston Martin), Pierre Gaslyt Paul Aron (Alpine), Oliver Bearmant Ryo Hirakawa (Haas), Liam Lawsont Ayumu Iwasa (Racing Bulls), Carlos Sainzt pedig Luke Browning (Williams) helyettesítette.

    Nem meglepő módon az állandó pilóták uralták az eredménylista első felét, sokáig Oscar Piastri, majd Charles Leclerc birtokolta a legjobb időt a 2240 méteres tengerszint feletti magasságon fekvő pályán. Az aszfalt porossága azonban néhány olyan versenyzőn is kifogott, akik ott lesznek a rajtrácson a hétvégén: Franco Colapintónak és Isack Hadjarnak volt egy kicsúszása, de a bajnoki éllovas Oscar Piastrinak is meg kellett fognia egyszer az elúszni akaró McLarenjét.

    Az első gyakorlás legjobb idejét végül Leclerc jegyezte, egy tizedmásodperccel jobb időt futva Kimi Antonellinél, és közel négyed adva a harmadik helyen záró Nico Hülkenbergnek. Az újoncok közül a Red Bullt vezető, jövő évi F1-es debütálásra is esélyes Lindblad szerepelt a legjobban, ő a 6. helyen végzett hat tizedmásodperces lemaradással, legyőzve a másik autót vezető Yuki Tsunodát is.

    A második edzésre visszaállt a rend

    A pénteki második gyakorlásra minden állandó versenyző visszakapta a volánt, miután az első edzésen még kilencen istálló is egy tesztpilótának adta egy-egy autóját, eleget téve az erre vonatkozó kvótának. A pálya határaival ismerkedő új autóba ülők közül pedig többen is kisebb kicsúszással kezdtek: Lewis Hamilton, Lance Stroll, Esteban Ocon és George Russell is így járt.

    Leclerc első edzésen jegyzett 1:18,380-as etalonját elsőként ő maga javította meg 15 perc elteltével, de a köridők akkor kezdtek el igazán látványosan javulni, amikor félidőhöz közeledve minden autón megjelentek a lágy gumik. A monacói ekkor 1:17,5-ös körre javított, pár perccel később azonban Verstappen 1:17,392-vel állt az élre, és ott is maradt a leintésig, hiszen a mezőny hamarosan áthelyezte a hangsúlyt a hosszú etapok gyakorlására.

    A három keverék közül többen is a lágyakon gyakorolták a versenyszimulációt, ez a gumitípus ugyanis szinte biztosan mindenkinél szerepet kap majd a versenyen – a közepes (C2) és a kemény (C4) között ugyanis ezen a hétvégén két lépést is hagyott a Pirelli, így utóbbi várhatóan nem lesz népszerű választás a futamra.

    A nap leggyorsabbja tehát Verstappen lett, akit Leclerc és Kimi Antonelli követnek az eredménylistán. Negyedik lett a jobbik McLarennel Lando Norris, negyed másodperccel lemaradva a holland mögött. A bajnokságot vezető Oscar Piastri azonban további hat tizedmásodperces hátránnyal csak a 12. lett, miután leggyorsabb körében hibázott az utolsó szektorban.

    Norrist Lewis Hamilton, George Russell, Yuki Tsunoda és Fernando Alonso követi az első nyolc helyen, de még a 16. helyezett is egy másodpercen belül végzett Verstappenhez képest.

    A hétvége programja szombaton 19:30-kor a harmadik edzéssel folytatódik.

    Az első szabadedzés végeredménye:

    A második szabadedzés végeredménye:

     

    Az FIA új kategóriát vezet be és megalapozza ralipiramisát

    0

    Az FIA bejelentette a Motorsport Világtanács legutóbbi ülése után, hogy kibővíti ralipiramisát és létrehozza a Rally6-os autók számára az RC6-os kategóriát.

    Az FIA 2019 végén jelentette be ralipiramisát, melyben a különböző kategóriájú raliautók kapnak besorolást.

    A piramis öt szintből áll azóta, a Rally1-es kategóriában kapnak helyet a WRC-k, a Rally2-es szintet az R5-ös és Rally2-es autók képezik, míg a Rally3-ban a legolcsóbban elérhető összkerekes autók vannak. A Rally4-es és Rally5-ös kategóriában kapnak helyet a 2WD meghajtású járművek.

    2026-tól azonban az FIA létrehozza az RC6-os kategóriát is, melyben a Rally6-os autók szerepelhetnek, melyekből eddig a Renault és a Peugeot készített autót.

    Új autót mutatott be a Renault, elérhető a Rally6-os Clio

    A Raly6-os autókra vonatkozó szabályok:
    – Négyüléses, kétkerék-meghajtású belső égésű motorral szerelt autók
    – Standard 1.6T vagy 2.0 NA motorral ellátott versenyautó ECU-val
    – 7,5 kg/LE teljesítmény-tömeg arány (pl. 1050 kg / 140 LE)
    – H-mintázatú sebességváltó, gyári fékek és gumiabroncsok
    – Nem állítható verseny lengéscsillapítók
    – A Rally5-Kit biztonsági szintjével egyenértékű járművek

    A Rally6-os autókkal eddig csak nemzeti futamokon lehetett indulni, 2026-tól azonban így már az FIA-bajnokságokban is lehet.

    Ogier az Észt Rally győztesét szeretné Rovanpera helyén látni

    0

    A nyolcszoros világbajnok Sébastien Ogier az idei Észt Rallyt megnyerő Oliver Solberget támogatja, szerinte megérdemelné a teljes évre szóló Toyota-szerződést.

    Mióta Kalle Rovanpera bejelentette, hogy 2026-tól pályaversenyzőként folytatja karrierjét, megindult a találgatás, hogy ki kerülhet a kétszeres világbajnok helyére a Toyota csapatában 2026-ban.

    A találgatások első számú jelöltje Oliver Solberg, aki az idei Észt Rally megnyerésével bizonyította, hogy megérdemelné, hogy a WRC legmagasabb kategóriájába lépjen.

    Solberg az idei WRC2-es szezonra elhagyta a Skodát és a Toyota partnercsapatához, a Printsporthoz igazolt, amivel idén megnyerte a bajnokságot is.

    A nyolcszoros világbajnok Sébastien Ogier és Oliver Solberg jó kapcsolatot ápolnak régóta, a fiatal pilóta többször is kikéri a francia versenyző tanácsát, így érthető, hogy Ogier is Solbergnek adna esélyt.

    Solberg megnyerte az Észt Rallyt, már Tänak vezet összetettben

    “Úgy gondolom, hogy Oliver Solberg megérdemelne egy teljes évre szóló esélyt a WRC legfelsőbb szintjén, az alapján, amit már elért – mondta Ogier a DirtFishnek. – Korábban is elért már szép eredményeket, de amit idén mutatott egyetlen Rally1-es futamán, az lenyűgöző volt. Szerintem megérdemelne egy teljes évre szóló szerződést, de persze ebben nem én döntők. Biztos vagyok benne, hogy hamarosan megtudunk többet ezzel a dologgal kapcsolatban, mer az év azon szakaszában vagyunk, amikor eldőlnek a jövőt illető kérdések.”

    A Toyota hagyományosan a Japán Rallyt követően szokta bejelenteni jövő évi csapatfelállását, azon a versenyen Oliver Solberg is rajthoz áll Rally2-es Toyotával.

    Vége a McLaren és a Red Bull miniháborújának

    0

    A múlt héten derült fény arra, hogy a Red Bull milyen trükkel igyekszik versenyek óta hátráltatni a McLarent. A Mexikóvárosi Nagydíj előtt még több részlet derült ki, valamint Lando Norris is megszólalt az üggyel kapcsolatban, amit a két csapatfőnök rendezett.

    Az USA Nagydíj után kiderült, hogy a Red Bull futamok óta kétes módszerekkel próbálta hátráltatni Lando Norrist a rajtoknál, ami olykor sikerült is nekik. A McLaren versenyzője ugyanis a több pilóta által is használt ragasztószalagot helyeztet el a bokszutca falán vagy a célegyenes melletti védőfalon (attól függően, hogy melyik oldalról rajtol), hogy annak segítségével a lehető legpontosabban tudjon felállni a felvezető kör végén a rajtrácsra.

    A Red Bull azonban ezt már többször megpróbálta leszedni, Austinban azonban ráfázott, a csapat egyik szerelője ugyanis a felvezető kör kezdete után még visszament a célegyenesbe, hogy újra megkísérelje a leszedést – elsőre nem jött össze –, amivel szabályt szegett. A bikás istállót ezután az FIA 50 ezer euróra (25 ezret felfüggesztett) büntette, a világ pedig értesült a Red Bull trükközéséről, ami egyébként önmagában nem szabálytalan, legfeljebb sportszerűtlen.

    A Mexikóvárosi Nagydíj előtt aztán több dolog is kiderült az üggyel kapcsolatban. Például az, hogy Norris Austinban nem is használta referenciának a szalagot, sőt, legtöbbször már nem is szokta (legalábbis az ő elmondása szerint), azaz a Red Bull nem feltétlenül tud vele kitolni annak leszedésével.

    „Jó munkát végeztek, mert megtehetik. Nem használtam a szalagot, ami miatt ez extrán mulatságos volt, mivel nem volt rá szükségem. Csak szükség esetére tettük fel. Ez extrán viccessé tette, mert büntetést kaptak érte, miközben nekem nem is volt rá szükségem. Megpróbálták leszedni, de nem sikerült, mert változtattunk rajta, ezért nem tudták leszedni. Egyszerűen csak mulatságos volt. Apró játszmák a cspaatoknak, amikkel szórakoztatják magukat, de most mi voltunk azok, akik nevettek” – nyilatkozta Norris a csütörtöki sajtónapon.

    A McLaren britje megerősítette, hogy már korábban is babrált a Red Bull a szalaggal. „Már korábban is megpróbálták leszedni, azt hiszem Monzában, meg néhány másik versenyen. Mulatságos volt látni, ahogy próbálják leszedni, de aztán nem jött össze a terv. A folytatásban is használni fogom. Olykor egyáltalán nincs rá szükségem, mert kicsit túl messze is van, de olykor van. A versenyek 95%-án azonban most már a rajtrácson levő vonalat használom.”

    Az Autosport pedig megtudta, hogy a McLaren elkezdte olyan anyaggal bevonni a szalagot, amely akkor is nyomot hagy a bokszfalon, ha magát a szalagot leszedik, Szingapúrban pedig ez össze is jött a Red Bullnak, amely egy kis üzenetet is kapott, a szalag alá a McLaren ugyanis odaírta, hogy „több szerencsét legközelebb.”

    A The-Race.com pedig olyan módszerekről számolt be, mint a szalag hosszú, függőleges csíkokra vágása, hogy ne lehessen egyben lehúzni, illetve egy szerelő utolsó pillanatig a szalag előtt hagyása, amire válaszul a Red Bull is hátrahagyta egy emberét.

    Ezeknek a játszmáknak azonban mostantól vége, a szaklap értesülései szerint ugyanis a McLaren, valamint a Red Bull csapatfőnöke, Andrea Stella, illetve Laurent Mekies a héten megbeszélték az ügyet, és bár a riválisok közötti ártalmatlan játszmázásnak tartják, úgy döntöttek, hogy véget kell vetni neki, mielőtt valaki túlzásokba esne, vagy elterelné a figyelmet a lényeges dolgokról, mivel egyik fél sem akarja, hogy elmérgesedjen a rivalizálás a két csapat között.

    A McLaren pedig valószínűleg továbbra is felhelyezi majd a szalagot Norrisnak biztonsági tartalékként.

    Változó, hogy ki és mikor használja

    Ami Norris szalagozását illeti, a szaklap úgy tudja, hogy a bahreini futam után kezdte el ezt használni a McLaren, mert Szahírban a brit pilóta kissé túllógott a rajtkockán. Persze mint az Norris szavaiból is kiderül, enélkül is be lehet állni, így a szalag csak egyfajta mankó, illetve arra is jó, hogy maximalizálják vele a rendelkezésre álló helyet, azaz a versenyző egyetlen centiméterrel se álljon hátrébb annál, ami még szabályos. Amikor a vb-cím a tét, minden milliméter számít…

    Emellett fontos megjegyezni azt is, hogy miként arra több rivális is rámutatott, autófüggő, sőt, fejlesztésfüggő is lehet, hogy kinek, mikor van szüksége ragasztószalagra.

    „Szerencsés vagyok, mert az autómban van egy nagyon jó tájékozódási pont [az oldaldobozon lévő tükörrögzítési pontok], ami segít, hogy pontosan be tudjak állni. De voltam már olyan autóban, ahol ez a lehetőség nem volt meg, és akkor a falon lévő szalagot kellett használni, hogy a rajtrács pozíciójához igazodjak. Szóval ez teljesen autófüggő. De igen, tudom, ha én lennék a Red Bull csapatfőnöke, pontosan mit tennék azzal, aki megpróbálna ilyet csinálni…” – mondta Carlos Sainz, utalva a Red Bull trükközésére.

    Norris az autóban, a ragasztó a bokszfalon:

    „Autóról autóra változik, mennyire könnyű látni a rajtkockádat, mert ez attól függ, milyen a oldalütközés elleni védelmi struktúra, és hogy az mennyire van magasan vagy előrébb – tette hozzá Nico Hülkenberg. – Ezekkel az új generációs autókkal nem egyszerű, szerintem senkinek sem. Én személy szerint nem használok szalagot. Az utolsó pillanatban meglátom [a sárga vonalat], és onnantól érzésből ítélem meg, hol lehetek – néha jobban, néha rosszabbul –, de eddig még nem léptem túl. De ezekkel az autókkal ez mindenképp kihívás.”

    „Az F2-ben és minden más kategóriában nagyon könnyű megmondani, hol van az első gumiabroncsod a sárga vonalhoz képest, de most annyi aerodinamikai elem van az autón, és az autó nem arra készült, hogy a sárga vonalat lásd – hanem arra, hogy a pályán a lehető leggyorsabban menjen – mutatott rá Oliver Bearman. – Amikor pedig megkaptuk az új fejlesztést az idei autón, néhány geometriai elem megváltozott, és most még kevésbé látom a sárga vonalat. Szóval ha attól lesz gyorsabb az autó, hogy még kevésbé látod a sárga vonalat, akkor gondolom, a McLaren pilótái egyáltalán nem látják…”

    Megenyhült a McLaren – Piastri hibája után nem bünteti tovább Norrist

    0

    A McLaren nem bünteti tovább Lando Norrist a közte és Oscar Piastri között történt szingapúri ütközésért, míg az ausztrál pilótára semmilyen szankciót nem vet ki az austini sprint rajtja utáni csattanásért.

    Az elmúlt hétvége egyik slágertémája volt, hogy a McLaren Lando Norrist találta felelősnek a két pilótája szingapúri koccanásáért, így valamilyen büntetést szabott ki rá. Noha azt mostanáig sem árulták el a wokingiak, hogy mi ez a büntetés, egybehangzó sajtóértesülések szerint úgy döntöttek, hogy a szezon végéig Piastri élvez elsőbbséget az időmérő edzések harmadik szakaszában, és ő döntheti el, hogy Norris előtt vagy mögött szeretné-e elhagyni a garázst a Q3-ban.

    Ám miután a két versenyző összeütközött és kiesett az USA Nagydíj sprintfutamán, amikor Piastri megpróbált élesen aláfordulni Norrisnak, majd összeért az ő és Fernando Alonso autója közé szoruló Nico Hülkenberggel, aminek következtében nekiment Norrisnak, a McLaren újabb megbeszélést folytatott csapaton belül, és végül változatott a korábbi álláspontján.

    Az ütközés:

    A The-Race.com arról számolt be, hogy bár a wokingiak vezetése továbbra is úgy véli, Alonso és Hülkenberg (Zak Brown, a McLaren vezérigazgatója kezdetben egy az egyben a németet hibáztatta, de aztán visszavonta ezt az álláspontját és bocsánatot kért mind Hülkenbergtől, mind Jonathan Wheatley-től, a Sauber csapatfőnökétől) lehetett volna elővigyázatosabb, az austini versenyt követő megbeszéléseken az az álláspont alakult ki, hogy Piastri is lehetett volna óvatosabb. Ezt egyébként a Mexikóvárosi Nagydíj csütörtöki sajtótájékoztatóján az ausztrál pilóta is elismerte.

    „Minden hétvégét kielemzünk, függetlenül attól, mi történt. A sprinfutamon történtekben szerintem van némi felelősségem. Ezen a hétvégén viszont mindketten tiszta lappal kezdünk, csak versenyzünk, és meglátjuk, ki kerül ki a csatából győztesen” – mondta.

    Piastri azonban nem kapott Norriséhoz hasonló csapaton belüli büntetést, sőt, a pontverseny éllovasa a sajtótájékoztatón megerősítette, hogy a tiszta lap azt jelenti, hogy a McLaren „eltávolította a [korábbi ütközés] következnényeit Landon oldalán”.

    Magyarán: Norris szezon végéig szóló büntetése a mexikói hétvégétől kezdve nincs érvényben.

    Erre részben azért került sor, mert miután Norrist megbüntették egy, az austinihoz hasonló, nem szándékosan okozott ütközésért, ez volt az igazságos lépés egy ugyanilyen jellegű, Piastri által okozott kontaktért, másrészt Max Verstappen vészesen közeledik a McLaren kettősére a pontversenyben (4 hétvége alatt 64 pontot hozott Piastrin), így a csapat a pilótái szankcionálása helyett mostantól minden erejével arra akar koncentrálni, hogy az egyéni vb-címet is megnyerje.

    Rovanpera Katsuta álmát folytatja a pályaversenyzéssel

    0

    Takamoto Katsuta 2015-ben a pályaversenyzésből érkezve váltott a raliversenyzésre, amin keresztül jó barátok lettek Kalle Rovanperával, aki 2026-tól éppen ennek fordítottját mutatja be.

    Takamoto Katsuta bő 10 évvel ezelőtt pályaversenyző volt, indul a japán Formula 3-ban, ahol második és negyedik is lett a bajnokságban. 2015-ben azonban a japán Super Formula helyett a raliversenyzés felé fordult, jelentkezett a Toyota fiatal versenyzőket képző programjába, aminek segítségével ma már a WRC-ben bizonyít.

    A japán versenyző már ralis karrierje elején megismerkedett Kalle Rovanperával, akivel idővel nagyon jó barátságot alakított ki, éppen ezért vegyesen fogata a finn versenyző döntését, hogy 2026-tól pályaversenyzőként folytatja karrierjét.

    „Vegyesek az érzéseim – ismerte el Katsuta a DirtFishnek. – Mondjuk úgy, hogy egyrészt nagyon szomorú, mert már régóta együtt ralizunk. 14 éves korában ismertem meg, 2015-ben jöttem ralizni, aztán Lettországban találkoztunk először, utána megismertük egymást, jól éreztük magunkat a jégpályán, és csináltunk pár hülyeséget! Másrészt én éppen a pályaversenyzésből jöttem, szóval azt mondtam Kallénak, hogy nagyon szomorú vagyok, de ugyanakkor örülök is, hogy folytatod az álmomat.”

    „Amikor a rali világába kerültem, véget vetettem az pályaversenyzésről szőtt álmomnak. Most pedig ő megy abba a szakágba, és megpróbál feljutni a világ csúcsára, amiről én is álmodoztam, amikor versenyeztem és fiatal voltam. Szóval olyan érzés, mintha az én álmomat vinné tovább. Mindenképpen támogatom őt, de ez egyben elég érzelmes szituáció is.”

    Fotó: Toyota Gazoo Racing

    „Annyi szép emlékünk van, nemcsak a raliból, hanem a magánéletből is. Szóval egyrészt nagyon szomorú, de hatalmas tisztelettel gondolok arra, ahogy döntött, és arra, hogy hogyan próbálja kihívások elé állítani magát.”

    „Éppen azért tisztelem a döntését, mert ez nehéz lehetett, ő is tudja, hogy nehéz lesz, de mégis kihívások elé állítja magát, és meg is akarja csinálni. Ez nagyon klassz, és igen, tisztelet ezért.”

    Katsuta ismeri a japán Super Formulát, és tudja, nehéz lesz Rovanperábnak bajnoki címet szereznie ott.

    „Sok régi riválisomat láttam már a gokart és a Formula–3 óta a japán Super Formulában, elég jól ismerem ezt a bajnokságot. Elég magas szintű sorozat. Gondoljunk csak bele, hogy Pierre Gasly és Liam Lawson is itt versenyzett, de voltak más korábbi Formula–1-es pilóták is már ott, és néhány Formula–E pilóta is. Közülük szerintem senki sem nyerte meg a bajnokságot. Mindig japán pilóták nyerik, mint például a barátom, Tomoki Nojiri 2021-ben és 2022-ben. Sosem könnyű bajnoki címet szerezni.”

    Jogosan vetődik fel a kérdés, hogy Rovanpera döntése miatt nem fordult-e meg Katsuta fejében is, hogy visszatér a pályaversenyzéshez?

    „Nem, nem!” – nevetett Katsuta. – Természetesen érdekel a pályaversenyzés és szeretek pályaversenyezni. De még sok mindent kell tennem a raliban. Rovanperä már szinte minden elért, két bajnokságot is nyert. Mindent megtett, amit kellett. Én még nem végeztem…”

    Elfyn Evans dicsérte a Toyota versenyzési felfogását

    0

    A Toyota az utóbbi években kerülte a csapatutasítások meghozatalát, mindig szabadkezet kaptak versenyzői, ez pedig nem fog változni a következő WRC-futamokon sem, a döntést dicsérte Elfyn Evans.

    A csapatutasítások mindig szerves részét jelentették a motorsportnak, emlékezhetünk ilyen esetekre az F1-ből, míg a WRC-ben a Hyundai élt elsősorban az utóbbi években ezzel a lehetőséggel.

    A Toyota azonban szinte soha nem élt ezzel a taktikai módszerrel, ez pedig most sem fog változni, Elfyn Evans, Sébastien Ogier és Kalle Rovanpera szabadon küzdhet az egyéni vb-címért.

    A döntésnek örül az éllovas Elfyn Evans.

    “Ez a felfogás nagy szabadságot jelent számunkra – mondta a walesi pilóta. – A csapatvezetés megkönnyíti a dolgunkat. Mindig nyitottak voltunk a csapatban, minden információt megosztottunk a csapattársak között. Azt hiszem, ez hozzájárult a csapat sikerességéhez is, így sokkal könnyebben tudunk előre haladni.”

    A Toyota sorozatban ötödik, története kilencedik gyártói vb-címét szerezte a Közép-Európa Rallyn.

    Két versenyen több, mint 200 versenyzőnek lehet szurkolni a hétvégi ralikon

    0

    Két sprintversenyt is rendeznek a hosszú hétvégén, Parasznyán és Árpádtetőn pedig összesen több, mint 200 versenyző áll rajthoz.

    Október 25-én, szombaton rendezik a Parasznya Rally sprintversenyt, melyre 110 versenyző nevezett, köztük olyan versenyzőknek lehet szurkolni, mint a subarus Kiss “Vadmagyar” Balázs, a ladás Nagy “Tejcsi” Zoltán és BMW-s Nyeste Krisztián.

    A versenyen tesztelés céljából is indulnak, olyan nagyszerű versenyzők, mint a mitsubishis Petróczy Péter, a peugeot-os Gutai Marcell és Hibján József. Nedeczki László Rally4-es Forddal, Bencs Zoltán Rally5-ös Renault-val áll rajthoz.

    Másnap, október 26-án, vasárnap a Mecsek is hangos lesz a versenyautóktól, itt az Árpádtető Rallyt rendezik, melyre 96-an neveztek.

    A sprintes mezőnyben többek között a BMW-s Bayer Dániel, Martin Márkó, a subarus Kiss Péter, az audis Mérai Róbert, a ladás Matyikó Zoltán, a hondás Gráber Tamás és Geng Bence fog a pontokért küzdeni.

    A tesztelők között találjuk többek között az osztrák Niki Mayr-Melnhofot Ford Fiesta WRC-vel, ifj. Ranga Lászlót Skoda Fabia R5-tel, Wirtmann Ferencet az MkII-es Forddal.

    A verseny előfutói között pedig Kiss Ferenc és fia is elindul BMW-vel.

    Amikor Senna néhány ital után nekiállt megverni az újoncot, mert az kétszer is visszaelőzte

    0

    1993. október 24-én történt Ayrton Senna és Eddie Irvine híres, tettlegességig fajuló szóváltása. Ennek kapcsán felidéztük, pontosan mi hangzott el kettejük között, és milyen lesújtó véleménnyel volt a háromszoros világbajnokról a Jordan újonca.

    Ayrton Senna és Eddie Irvine kapcsolata finoman fogalmazva sem indult rózsásan. Utóbbi az 1993-as Japán Nagydíjon első versenyét teljesítette a Forma-1-ben, előbbi pedig háromszoros világbajnokként a sportág állócsillagának számított, és éppen útban volt az évi negyedik futamgyőzelme felé, amikor a zöldfülű ír felbosszantotta.

    A Szuzukában élete lehetőségéhez jutó Irvine zsinórban a harmadik fiatal volt, akit Eddie Jordan beültetett az 1993-as szezon második felében Rubens Barrichello mellé, miután a Belga Nagydíj után menesztette a bántóan lassúnak bizonyuló Thierry Boutsent. Az ír pilótát segítette a japán Forma-3000-ben szerzett tapasztalata, és a remek 8. helyre kvalifikálta a Jordant, ami finoman szólva sem tette őt lelkessé.

    „Nem igazán van rám hatással mindez. Ez csak jó dolog azoknak az embereknek, akik kockára tették a tökeiket értem és a karrieremért. De igazából le se szarom. Elégedett vagyok a rajtpozíciómmal, de tényleg nem nagy ügy. A hátam kicsit jobban fáj, mint tegnap, úgyhogy a verseny után halott lesz” – játszotta le Irvine szavait egy diktafonról Adam Cooper újságíró az F1 On The Edge podcast 2021-es, az ír versenyző bemutatkozásáról készült epizódjában.

    „Csak elrajtolok majd és autókázom, nem fogom megpróbálni nyomni neki. Az első kanyarban nyomni fogom, és megpróbálok bekerülni a legjobb hatba, utána viszont normál üzemmódban megyek, és visszaveszek, a többiek pedig meg fognak előzni, mert hagyni fogom nekik” – tekintett előre a versenyre a különc ír.

    És pontosan ezt tette: az első és második kanyarban körbeautózta Michael Schumachert, Damon Hillt és Derek Warwick-ot, amivel feljött az ötödik helyre. Ezután jó úton haladt afelé, hogy élete első F1-es futamán pontot szerezzen, és éppen Hill-lel csatázott a 6. helyért, amikor megérkezett mögé a versenyben vezető Ayrton Senna, hogy lekörözze.

    Irvine félre is állt előle, ezután viszont úgy vélte, hogy a háromszoros világbajnok nem megy elég gyorsan, és a 130R-kanyar előtt visszaelőzte. Senna végül ismét átverekedte magát a Jordanen, és elszakadt Irvine-tól, a futam vége előtt nem sokkal azonban ismét ott találta maga mögött az újoncot, aki ismételten visszavette tőle a körét.

    A verseny után Senna irtózatosan dühös volt, mert úgy vélte, íratlan szabály, hogy a lekörözöttek nem vehetik vissza a körüket. „Sok ijesztő pillanatot átéltem a lekörözöttekkel a verseny alatt. Nagyon nem voltak profik. Ha vezeted a versenyt, és a fickó ennyire megnehezíti, hogy megelőzd, az ellen tenni kell” – nyilatkozta a futam utáni sajtótájékoztatón.

    Senna kiakadt

    Miután végzett a dühöngéssel, Senna leült italozni korábbi csapattársával, Gerhard Bergerrel, aki Eddie Jordan és David Coulthard közös, Formula for Success podcastjában emlékezett vissza a történtekre, és elmesélte, hogy Senna tulajdonképpen már elfogadta, hogy Irvine visszavette tőle a körét, de aztán az italok hatására ismét elkezdték piszkálni a csőrét a történtek, ő pedig felbujtotta a brazilt, hogy akkor menjen és vegyen elégtételt.

    „A végén azt mondta, hogy »Ha valaki meg akar előzni, mindegy, hogy lekörözött vagy sem, tegye meg.« Ott voltunk hárman Karl-Heinz Zimmermannal (ő felelt Bernie Ecclestone motorhome-jáért – a szerk.), beszélgettünk, Ayrton pedig annyira dühös volt. Adtunk neki egy snapszot, majd még egyet, aztán még egyet. Végül megint elkezdett panaszkodni, mire mondtam neki, hogy »Miért nem mész és húzol be neki egyet, és akkor nem kell többet erről beszélgetnünk?«. Adtunk neki még egy snapszot, aztán elment és megpróbálta megverni [Irvine-t].”

    „Hirtelen feltűnt Ayrton Senna az ajtóban – emlékezett vissza Ian Phillips, a Jordan marketingigazgatója az F1 On The Edge podcastban. – Eddie a masszázsasztalon feküdt egy sörrel a kezében. Ayrton dühös volt, és valami ostobaságra készült. Eddie pedig feltette a kezét, hogy »Itt vagyok, engem keresel?«”

    „Teljes sokkban voltunk – idézte fel a történteket Cooper, aki már a japán F3000-es évei alatt követte Irvine-t, és jó barátságba került vele, így lehetett ott a Jordan motorhome-jában is. – Gyorsan visszakapcsoltam a diktafonomat, bebugyoláltam egy időeredményeket felsoroló papírba, vagy valami hasonlóba, és kissé abba az irányba fordítottam, ahol ők ketten álltak.”

    És így született meg a felvétel az alábbi párbeszédről:

    Irvine: „Versenyeztünk. Ha elég gyorsan mész, nincs gond.”
    Senna: „Versenyeztél? Azt kockáztattad, hogy kilöksz a versenyből. Ezt akartad?”
    Irvine: „Nem veszélyeztettem senkit, nagyon messze voltam ettől.”
    Senna: „Te nem autóversenyző vagy, hanem egy kiba..ott idióta. Mi van azzal, hogy esőgumin előztelek meg?”
    Irvine: „Erre nem emlékszem.”
    Senna: „Pontosan, mert nem vagy elég kompetens.”
    Irvine: „Ó igen? Ezt gondolod? Akkor legközelebb majd odafigyelek rád!”

    Senna ezután közölte, hogy az FIA mostantól oda fog figyelni Irvine-ra, mire Irvine azt felelte: „Az jó, a pályán találkozunk.”

    Phillips elmondása szerint erre „Ayrton keresztülvetődött a szobán, és elkezdte ütni Eddie-t.”

    A feleket természetesen gyorsan szétválasztották, Irvine pedig humoránál maradt és azt kiáltotta: „Biztosítást követelek!”

    „Egyikünk sem igazán hitte el, ami történt, ezután pedig felemeltem a kezem és azt mondtam: »Ezt felvettem a diktafonommal.« Mindenki nagy mosollyal nézett rám” – mondta a podcastban Cooper, aki ezután gyorsan meginterjúvolta Irvine-t a történtekről.

    Irvine: Egyáltalán nem tisztelem Sennát

    „Az történt, hogy nem tudott elkapni. Aztán szélesre mentem, és hagytam, hogy megelőzzön, majd néhány körön át követtem, de átkozottul lassú volt, nekem pedig el kellett kapnom Hillt, úgyhogy megelőztem” – indokolta meg a körvisszavételt a Jordan pilótája, mire Copper megkérdezte tőle, hogy meglepte-e, hogy Senna rátámadt.

    „Igen, el sem akartam hinni. Az nem lepett meg, hogy szidalmazott, nyilvánvalóan eléggé ideges volt. Halántékon ütött, majd lelökött az asztalról. Egyáltalán nem tisztelem a fickót, és már ez előtt a verseny előtt sem tiszteltem.”

    Embed from Getty Images

    Irvine az 1993-as Japán Nagydíjon 

    Cooper erre emlékeztette őt, hogy korábban Senna sisakfestése által inspirált dizájnnal is versenyzett.

    „Az azelőtt volt, hogy bölcsebbé váltam volna – felelte Irvine. – Azt gondoltam, hogy magasan ő a legjobb versenyző, de nem gondolom, hogy továbbra is ez lenne a helyzet. Szerintem Schumacher legalább olyan jó, és Häkkinen is nagyon meg fogja nehezíteni a dolgát” – utalt Senna újdonsült 1993-as csapattársára az ír.

    A kritikáknak ezzel azonban még nem volt vége: „Szerintem a fickónak súlyos problémái vannak. Azt hiszi, hogy ő Isten ajándéka az autóversenyzőknek. Ez egy játék az üveggolyókkal, de ő az összes golyót meg akarja tartani.”

    A podcastban ezután Eddie Jordan, az F1-ben 1991 és 2005 között szereplő Jordan-istálló akkori csapatfőnöke még felidézte, mit mondott neki Irvine a történtek után. „Azt mondta, »Nézd, Jordan, mekkora hírverést csináltam neked!« Soha nem kért bocsánatot, inkább azt mondta, hogy »Megcsináltam az istenverte szerencsédet!«”

    Irvine végül a bemutatkozó versenyen szerzett hatodik helyével bebiztosította a helyét 1994-re a Jordannél, amellyel 1995 végéig versenyzett, hogy aztán 1996-tól csatlakozzon a Ferrarihoz. A maranellóiaknál 4 szezont húzott le, 1999-ben pedig Michael Schumacher lábtörése után az utolsó futamig harcban volt a világbajnoki címért, de végül Häkkinen örülhetett. Az ír pilóta 2002 végén, a Jaguartól vonult vissza.

    Ez a cikk eredetileg 2022. október 24-én jelent meg a Rallycafe.hu-n.