back to top
2025. augusztus 06. 11:10
Többi
    Kezdőlap Blog Oldal 10

    McErlean nagy álma válik valóra a Finn Rallyn

    0

    Josh McErlean miután korán problémákba ütközött Észtországban, inkább tesztelt a Finn Rallyra, ahol valóra válik egy nagy álma.

    Josh McErlean a kilencedik helyen zárta az Észt Rallyt, ahol először vezette gyors murvás versenyen a Rally1-es Ford Pumát. Az ír versenyen pénteken kisebb problémákba ütközött, amivel a pályákat takarítók közé került a verseny folytatásában, ezért inkább a Finn Rallyra tesztelt.

    “Meglepő volt megtapasztalni, hogy mire képes az autó a gyors utakon és hogy milyen nehéz a tempós pályákon tartani a tempót – mondta az M-Sport ír versenyzője. – Hatalmas koncentrációra van szükség ahhoz, hogy elég gyors tudjál lenni9 és ne hibázz, de hiszem, hogy jól felkészültünk Észtországban a Finn Rallyra. Az észt eredmény persze nem az volt, amire számítottunk, de a pénteki defektek ezt eredményezték. Később a pályákat takarítottuk, így inkább a hiba mentes vezetésre koncentráltunk és próbáltunk tapasztalatot szerezni.”

    A 26 éves versenyzőnek egy álma válik valóra jövő héten.

    “Gyerekkorom óta arról álmodoztam, hogy egy topkategóriás autóval versenyezzek Finnországban. Most ez teljesül. Szeretnénk jól érezni magunkat azon a versenyen és megpróbálni kicsit gyorsulni.”

    Hamilton most nem fogta másra, helyette magát kritizálta a csalódáskeltő eredmény után

    0

    Lewis Hamilton Belga Nagydíját újabb csapás érte, miután a hétvége második időmérőjén is már az első szakaszban kiesett.

    Bár a hiba apró volt, de sokba került: a brit a Q1 végén a beláthatatlan dombtetőre érkezve úgy hajtott át a kerékvetőn, hogy egy pillanatban mind a négy kereke a pálya határain kívülre került, emiatt elvették a továbbjutást érő köridejét, s csak a 16. helyre rangsorolt az eredménylistán.

    Ez a Ferrari pilótájának már a második hibája ezen a hétvégén: pénteken, a sprintfutam időmérőjén a 18. helyen esett ki, miután a pálya utolsó sikánjában hibázott a fékezésnél és kipördült. Azt az esetet még egy az autójára frissen felkerült alkatrésznek tudta be, ezúttal viszont már csak az önmarcangolás és a bocsánatkérés maradt számára.

    „Elvégeztünk pár módosítást, és az autó nem érződött olyan rossznak. De megnehezítette a dolgom, hogy egy második gumiszettel is ki kellett hajtanom, csak hogy továbbjussak” – mondta Hamilton a Sky Sportsnak.

    „Ám jött egy újabb hiba a részemről, szóval tényleg magamba kell néznem, és bocsánatot kell kérnem a csapattól, mert elfogadhatatlan, hogy mindkét Q1-ben kiessek. Ez nagyon-nagyon gyenge teljesítmény tőlem.”

    Arra a kérdésre, hogy a rossz rajthelyet bokszutcai indulásra tervezi-e cserélni, hogy legalább néhány beállítást elvégezhessen a csapat az autón a jobb eredmény reményében, szintén lehangoló választ adott. „Szerintem nem sok mindent tehetnénk, szóval elrajtolok ebből a pozícióból, aztán meglátjuk, meddig jutok” – mondta, egy másik interjúban pedig úgy fogalmazott „pontot szerezni is nehéz lesz, ha nem is lehetetlen.”

    Az új hátsó felfüggesztéssel szerelt Ferrarival Charles Leclerc a 3. helyre kvalifikált, Hamilton pedig tudja, hogy valószínűleg ugyanezzel a technikával kell tudnia elboldogulni már az idei szezon hátralévő részében.

    „A rendelkezésünkre álló eszközökből próbáljuk kihozni a legtöbbet. Itt vannak fejlesztéseink, de szerintem ez volt az utolsó erre az évre, mostantól pedig a gyárban már a jövő évi autón lesz a hangsúly.”

    Oliver Solberg elárulta, 4 hónap alatt tudta magát összeszedni, miután a Hyundai kirúgta

    0

    Oliver Solberg az idei Észt Rally előtt 2022-ben versenyzett utoljára a WRC legmagasabb szintjén, abban a szezonban azonban már az utolsó versenyeken nem indulhatott, a Hyundai kirúgta.

    Oliver Solberg először 20 évesen, 2021-ben debütálhatott a WRC csúcskategóriájában a Hyundai Motorsporttal, mely 2022-ben is lehetőséget biztosított fiatal pilótájának.

    A második szezon egyik legfájóbb balesetét Solberg a Finn Rallyn szenvedte el, amikor az első gyorsaságin pár méter megtétele után az út szélére kényszerült.

    A svéd versenyző azonban összeszedte magát a baleset után és a belga Ypres Rallyn negyedik lett, majd Új-Zélandon ötödik. Ezek voltak legjobb eredményei abban az évben. Pár nappal az új-zélandi versenyt követően azonban a Hyundai bejelentette, hogy nem hosszabbítja meg év végén lejáró szerződését Solbergnek és már a szezon utolsó két futamán sem kell indulnia.

    Oliver Solberg most bevallotta, négy hónapig tartott, mire összeszedte magát a kirúgás után.

    “A finn balesetem után az akkori szezonsorán a két legjobb eredményemet értem el – mondta Solberg. – Ezt követően küldött el a Hyundai, ami után négy hónapomba telt, hogy összeszedjem magam mentálisan. Ugyanakkor mindig hittem benne, hogy képes vagyok még jól szerepelni.”

    2023-től a svéd versenyző a WRC2-be szorult, ahol szerette volna megmutatni, hogy tud jó eredményeket elérni.

    Az idei évre Skodáját Rally2-es Toyotára cserélte és a Toyota gyári csapatával kapcsolatban lévő Printsport versenyzője lett. 2025-ben eddig minden WRC-futamon rajthoz állt, míg a WRC2-be négy futamba nevezett, amik közül hármat megnyert, így vezeti a bajnokságot. Összetettben pedig már az Észt Rally előtt is több pontot szerzett, mint az M-Sport gyári versenyzői közül bárki.

    Az Észt Rallyn azonban lehetőséget kapott Solberg, hogy visszatérjen a WRC legmagasabb szintjére Rally1-es Toyotával. Mint tudjuk, a bizalmat pedig első győzelmét megszerezve hálálta meg, ami a Toyota történetének 100. WRC-futamgyőzelme volt. A siker valószínűleg különösen jól esett Solbergnek, mivel azt a Hyundai két versenyzője, Ott Tanak és Thierry Neuville előtt érte el.

    “Amikor minden működik körülötted és békében dolgozhatsz, akkor csak a saját feladatodra kell figyelned. Észtországban bebizonyítottam magamnak, hogy nem hiába dolgoztam az elmúlt években. Volt értelme ennek az egésznek. Mindig is a családommal mögöttem versenyezhettem, de nem mindig volt könnyű. Talán nem mindenkinek tetszik az, amit csinálunk, de ezek vagyunk mi. Mindig hittünk és küzdöttünk a céljainkért.”

    Solberg a jövő héten ismét a WRC2-ben indul a Finn Rallyn.

    Juha Kankkunen mellett Marcus Grönholm is versenyautóba ül a Finn Rallyn

    0

    Két legenda is látható lesz a Finn Rallyn, miután a hidrogén hajtásó Toyotával induló Juha Kankkunen mellett Marcus Grönholm is versenyautóba ül.

    Arról már beszámoltunk, hogy Juha Kankkunen a Finn Rally Harju szuperspeciál szakaszán mutatja be a Toyota hidrogénhajtású Rally2-es autóját, azonban a négyszeres világbajnok mellett a kétszeres világbajnok Marcus Grönholm is autóba ül a rövid szakaszon.

    Az 57 éves Grönholm ugyancsak Rally2-es autóval, egy Skoda Fabia RS Rally2-vel indul, navigátora pedig a finn biatlonvilágbajnok és háromszoros világkupa-győztes Kaisa Makarainen lesz.

    Érdekesség, hogy Grönholm 1992-ben a Harju szakaszon szerezte első szakaszgyőzelmét a WRC-ben.

    A Finn Rally csütörtökön rajtol.

    Norris nyerte az időmérőt, Verstappen eldobta a győztes beállítást, Hamiltont újabb csapás érte Spában

    0

    A McLaren sajátította ki az első rajtsort a Belga Nagydíjra, ezúttal viszont a pénteki időmérővel ellentétben Lando Norris volt a gyorsabb a két pilóta közül.

    A sprintfutamot követően a nap második eseményeként a vasárnapi versenyre való kvalifikáció következett az F1-es mezőny számára. Az autók erre a néhány órára kikerültek a parc fermé-szabályok alól, vagyis a csapatok módosíthatták a beállításokat az új ismereteik alapján. S bár Verstappen nagyrészt a jobb egyenesbeli végsebességének köszönhetően nyerte meg a sprintet, a Red Bullnál az a döntés született, hogy nagyobb leszorítóerőre állítják a hátsó vezetőszárnyát.

    Ezt talán az időjárási előrejelzés is indokolta, vasárnapra jó eséllyel eső érkezhet a pályára. A felhők az időmérő alatt is gyülekeztek Spa-Francorchamps felett, de a csapadék ez az egy óra alatt még elmaradt.

    A Q1 hasonló forgatókönyv szerint zajlott, mint egy nappal korábban: a pálya állapota az idő múlásával látványosan javult, így a végén középcsapatok versenyzői is magasra tudták lőni magukat az eredménytáblán. Hamilton volt az élcsapatok pilótáinak egyike, akinek még az utolsó másodpercekben is hajtania kellett, hogy elkerülje a kiesést, és futott is egy a 7. helyre elegendő időt – amitől azonban hamarosan megfosztották, miután négy kerékkel elhagyta a pályát a dombtetőre érkezve, a Raidillonban.

    A hétszeres bajnok talán már sejtve a rossz hírt a „minden rendben?” kérdéssel jelentkezett be versenymérnökénél, aki viszont közölte vele, hogy törölték az idejét, ezzel pedig a 16. helyre csúszott vissza a sorrendben, vagyis befejeződött számára az időmérő az első szakaszban – ahogy az történt pénteken az SQ1-ben is.

    Búcsúzott még Franco Colapinto, Andrea Kimi Antonelli, Fernando Alonso és Lance Stroll – a két Aston Martin tehát az utolsó rajtsorba került, de Antonelli is visszatérő vendég az első kiesők között ezen a hétvégén.

    Ehhez képest a Q2 már dráma- és meglepetésmentesen zajlott, itt Esteban Ocon, Oliver Bearman, Pierre Gasly, Nico Hülkenberg és Carlos Sainz búcsúzott. A sprintet dupla pontszerzéssel záró Haasok ezúttal is erősnek mutatkoztak, Ocon csupán két századmásodperccel maradt el Alexander Albontól és a továbbjutástól, Bearman pedig a köre megkezdése előtt elé befurakodó – és végül továbbjutó – Yuki Tsunodára panaszkodott.

    Az élen a McLaren két versenyzője demonstrálta a csapat fölényét, Verstappen három tizeddel Piastri mögött állt a harmadik helyen.

    A legjobb tíz közé a McLaren mellett a Red Bull és a Racing Bulls is mindkét autójával bejutott George Russell, Charles Leclerc, Gabriel Bortoleto és Albon társaságában.

    A végjátékra Verstappen először használt gumikkal hajtott ki, és fél másodperces hátrányba került az ekkor az élre álló Norris mögött, kettőjük közé pedig Piastri is befért. A holland a második próbálkozások során sem tudta megszorongatni a McLareneket, miután hibázott az első szektorban, ráadásul még Leclerc is elcsente tőle a harmadik helyet. Norris nem javított az idején, Piastri viszont igen, a feszült végjátékban azonban az ausztrál 85 ezreddel így is elmaradt még csapattársától, ami azt jelentette, hogy Norris vezetésével állhat majd fel a két McLaren az első rajtsorba a vasárnapi Belga Nagydíjon.

    Remek eredmény a Williamsnek Albon ötödik helye, akit Russell, Tsunoda, Hadjar, Lawson és Bortoleto követ majd a rajtrácson a vasárnap 15 órakor startoló futamon.

    Az időmérő végeredménye:

     

    Két néző halt meg egy ralibalesetben, további egy állapota kritikus

    0

    Két néző életét követelte egy tragikus ralibaleset Franciaországban, egy szurkoló állapota kritikus, a pilótát is kórházba szállították.

    Tragikus baleset miatt a második szakasz során véget ért a francia kupasorozat részét képező Régional de la Fourme d’Ambert Rally. Az egyik versenyző elveszítette az uralmát a Peugeot 208 R2-es autója felett, és letért az útról, elütve több nézőt.

    A közép-franciaországi Le Cros településen történ baleset során két néző meghalt, egy további szurkolót kritikus állapotban szállítottak kórházba. A La Montagne helyi lap szerint az incidensben összesen tizenketten sérültek meg, köztük van a pilóta is, akit szintén kórházba szállítottak.

    Az első beszámolók szerint a nézők a tiltott területet jelző piros szalag mögött álltak. A hatóságok jelenleg még alaposan vizsgálják a tragikus balesethez vezető körülményeket és okokat. A versenyt szinte azonnal felfüggesztették, természetesen díjkiosztó ünnepséget sem tartottak.

    Másfél hónap sem telt a legutóbbi halálos ralibaleset óta, akkor a Lengyel Rally előtti zárt teszten Matteo Doretto hunyt el. 

    Molnár Martin győzelmével indult a brit F4 idei szezonjának második fele

    0

    Molnár Martin győzelmével kezdődött a brit Forma–4 zandvoorti hétvégéje. A magyar versenyző az idén másodszor győzött, amivel visszavette a vezetést a pontversenyben.

    A Forma–1-es Holland Nagydíjnak is otthont adó Zandvoortban kezdődött meg a brit Forma–4-es bajnokság idei szezonjának második fele. A hatodik versenyhétvégét az összetett második helyéről váró Molnár Martin kedvenc pályáján vághatott neki a bajnoki hadjárata folytatásának, és már a pénteki napon az élen zárta az egyik szabadedzést.

    Ezután a szombat reggel rendezett időmérőn a Virtuosi Racing magyarja sokáig az élen állt, majd a hajrában hatalmas csata alakult ki a pole-ért közte és bajnoki riválisa, Fionn McLaughlin, valamint Henry Joslyn között. A leggyorsabb időt végül McLaughlin érte el, Martin azonban odaért a második helyre, így a harmadik futamot vasárnap majd innen kezdheti. És mivel a második leggyorsabb körök rangsorában is a második helyen végzett, Martin a hétvége első futamán is a második rajtkockába állhatott fel, ráadásul McLaughlin ebben az értékelésben csak 3. lett, míg az első helyet Joslyn kaparintotta meg.

    Nem sokáig kellett várni arra, hogy Martin az élre álljon a versenyen, Joslyn ugyanis beragadt a rajtnál, a magyar versenyző így rögtön az első métereken átvette a vezetést, míg mögé McLaughlin jött fel. Nem sokáig jutott azonban a mezőny, mivel a rajtrácson ragadó Thomas Bearman, illetve az első kanyarban megpördülő és lefulladó Adam Al Azhari miatt pályára küldték a biztonsági autót, amely közel 4 percen át visszafogta a mezőnyt.

    Az újraindítást követően az élen McLaughlin és Joslyn is tapadt Martinra, aki nem ingott meg, helyette remek tempót autózva elkezdte századról századra leszakítani magáról a bajnoki ellenfelét, aki egyszer sem került elég közel a támadáshoz, sőt, végül több mint 1 másodperccel lemaradva ért célba a Virtuosi Racing pilótája mögött. Martin ezzel idei második győzelmének örülhetett, miközben a leggyorsabb kör is az övé lett.

    „Nagyon jó versenyünk volt, jól menedzseltük végig, miután a rajtnál megszereztük a vezetést. Nagyon boldog vagyok. Nagyszerű ez a pálya, örülök, hogy itt versenyzünk. Az egész csapatnak fekszik Zandvoort, jó köridőket értünk el az egész hétvége alatt és igazán magabiztosak vagyunk itt” – értékelt röviden a leintés után a magyar versenyző.

    Martin ezzel nemcsak nyert, de visszavette a korábban egyszer már megszerzett vezetést az összetettben, és jelenleg 0,5 ponttal áll McLaughlin előtt.

    Az első zandvoorti futamot alább lehet visszanézni, folytatás holnap, magyar idő szerint 10 óra 10 perctől a második futammal.

    Juha Kankkunen szerint Sébastien Ogier már nem sokáig fog a WRC-ben versenyezni

    0

    Juha Kankkunen szerint 2027-ben nem csak az új szabályok miatt jön egy új korszak, de ez szezon lehet az, amikor már Sébastien Ogier nem lesz a WRC-mezőnyben.

    Sébastien Ogier idén decemberben már 42 éves lesz, így közeleg a visszavonulásának időpontja, ezt erősítette meg Juha Kankkunen, a Toyota Gazoo Racing csapatvezető-helyettese is.

    “Hamarosan biztosan megüresedik egy hely a Toyotánál, mivel Sébastien Ogier nem fog 50 éves koráig a WRC-ben versenyezni – mondta Juha Kankkunen a Rallit.fi oldalnak. – Ogier már jelezte a csapatnak, hogy jövőre még néhány versenyen szeretne indulni.”

    2027-ben azonban már valószínű a négyszeres világbajnok szerint, hogy a francia versenyző már nem lesz a mezőnyben.

    “2027-ben már nem hiszem, hogy versenyezne Sébastien. Az akkori autók közelebb lesznek a Rally2-es autókhoz és nem hiszem, hogy ezek a járművek még nagyon érdekelnék. Ezért is jó, hogy már jönnek a fiatal versenyzők.”

    Monte 2026: 17 gyorsasági, köztük a Monacói versenypályával

    A 2026-os WRC-naptárra ugyan még várni kell, az biztos, hogy a Montéval indul a szezon, ahol 2008 után ismét a a programba került a Monacói versenypálya is.

    Verstappen kihasználta a Red Bull erősségét és legyőzte a nála gyorsabb McLareneket Spában

    0

    Noha a sprintidőmérőn tetemes, közel fél másodperces hátránnyal lett második Oscar Piastri mögött, és ha a Red Bull kevésbé szemfüles, valószínűleg Lando Norris is előtte végez, Max Verstappen a sprintfutamon sikeresen kihasználta az autója egyenesbeli tempófölényét, és bár lassabb volt egy körön, mint az őt végig szorongató ausztrál, végül behúzta a győzelmet.

    Már a rajt előtt volt egy kis dráma, Pierre Gasly autóját egyszer csak ugyanis letolták a rajtrácsról és begurították a garázsba. Mint kiderült, a víz kezdett el szivárogni az Alpine-ból, a szerelők pedig nem is tudták időben elhárítani a problémát, így a francia pilóta csak két körös hátrányban vághatott neki a 15 körös sprintnek. Csapattársa eközben a 19. rajtkockát volt kénytelen feladni hátsó szárnycsere miatt, de ő a bokszutcából, lágy gumikon (mindenki más közepeseken volt) azért időben elkezdhette a körözést.

    A rajtnál maradt az eredeti sorrend: Piastri eljött az élen az őt a La Source-ban kívülről támadó Verstappen előtt. Az Eau Rouge felé a lejtős sprinten az ausztrál el is szakadt egy kicsit, Norris pedig nagyon közel került a Red Bullhoz, ám a Kemmel egyenes elejére elkezdett kijönni az RB21-es sebességelőnye, aminek köszönhetően Verstappen lerázta Norrist és ráesett Piastrira, majd kívülről elviharzott mellette.

    A rajt utáni előzés:

    Hátrébb Norris is pozíciót veszített, mer bár őt a 4. helyen követő Charles Leclerc nem tudta támadni az egyenesben, a féktávon a monacói szemfüles volt és kívülről bebújt a brit mellé, amivel átvette a 3. helyet. Mögöttük Ocon, Sainz, Bearman, Hadjar, Bortoleto, Lawson volt az első tíz sorrendje, Pierre Gasly kiválása után tehát itt nem történt újabb változás.

    Miként arra számítani lehetett, Verstappen nem tudott meglógni az első helyen, Piastri simán DRS-távolságon belül maradt, ám támadási közelségbe a Red Bull elképesztően jó egyenesbeli tempója miatt nem tudott kerülni. Nem úgy Norris Leclerc ellen, amikor a 4. kör elején DRS-sel visszavette a 3. helyet.

    Piastri forszírozta, itt kis híján eldobta a McLarent:

     

    Az ezt követő körökben megmerevedtek az állások – Piastri hiába tartotta magát egy másodpercen belül, DRS-sel sem tudott támadást indítani Verstappen ellen, míg Norris a Leclerc megelőzése utáni 2,5 másodperces lemaradását folyamatosan ledolgozva egyre közelebb ért a csapattársához. A 9. körre végül ő is DRS-távolsáon belülre került – miközben megfutotta a leggyorsabb kört –, de ezzel csak beállt a vonatba, azaz valódi támadást ő sem volt képes indítani. Leclerc és a többiek eközben egyre jobban leszakadtak, a monacói hátránya a 10. körre már 4 másodpercre rúgott Norrishoz képest.

    Piastri az első komoly támadását a 11. körben tudta indítani a Kemmel egyenes végén, Verstappennek pedig belülre húzódva kellett védekeznie, de vissza tudta verni a McLarent, miközben a rádióban már a fékekre panaszkodott. A várt előzés azonban elmaradt, noha Piastri az utolsó körre ismét feltöltötte az akkumulátorát és az azt megelőző körökben látotthoz képest közelebb került Verstappenhez. A címvédő azonban még csak nem is védekezett, majd a kör hátralevő részében már nem kellett hátrafelé tekintgetnie.

    A Red Bull ezzel győzelemmel kezdte meg az új, Christian Horner nélküli korszakát, míg a második helyen célba érő Piastri 8-ról 9 pontosra növelte előnyét Norrisszal szemben az összetett pontversenyben.

    A 3. helytől lefelé Leclerc, Ocon, Sainz, Bearman és Hadjar lett a pontszerzők további sorrendje, míg az első tízbe Bortoleto és Lawson fért még be. A 11. helyen Yuki Tsunoda zárt George Russell előtt, míg a másik Mercedesszel Antonelli a 17. lett. Lewis Hamilton végül kettőt előzve a 15. helyen ért célba.

    Neuville a rajtprocedúra megváltoztatását szeretné

    0

    A Rally1-es mezőnyben Thierry Neuville, míg más kategóriákban többen is büntetést kaptak az Észt Rallyn korai rajt miatt. A belga versenyző szerint a rajtoló autókhoz túl közel helyezték el a fotocellákat, ezért ennek megváltoztatását kéri.

    Az Észt Rallyn a WRC3-as kategóriában Grzegorz Bonder, a WRC2-es versenyzők között Robert Virves, Diego Ruiloba, Mikko Heikkila, a Rally1-es mezőnyben pedig Thierry Neuville kapott korai rajtért 10 másodperces büntetést.

    A vb-címvédő szerint ez nem a versenyzők direkt elkövetett hibája, hanem a túl közeli fotócellák miatt voltak.

    “Egy kicsit meglepődtem, amikor hallottam a korai rajtomról – mondta Thierry Neuville a DirtFishnek. – Öt korai rajt volt egyetlen szakasz, ezért úgy érzem, hogy a fotócella túl közel volt a rajtoló autókhoz. Mint mindig, azon a szakaszon is a bevált szokásomnak megfelelően rajtoltam, ezért is lepődtem meg a büntetésen. Szeretném kérni, hogy alakítsanak ki egy szabványt arra, hogy mennyire legyen közel az érzékelőrendszer az autókhoz. Tudom, hogy vannak erre vonatkozó szabályok, de az Észtországban történtek akkor is igen különösek voltak. A rajtállomást kialakító sportbíróknak tudom, hogy sokszor nincs könnyű dolguk, mondjuk, ha egyenetlen a talaj. Úgy érzem, hogy jelenleg sokszor változnak az autók és a fotocella közötti távolságok.”

    A 10 másodperces büntetés miatt vasárnap Neuville elvesztette a lehetőségét, hogy Ott Tanakkal tovább harcoljon a második helyért, bár a verseny végén nem befolyásolta abszolút harmadik helyét és a napi értékelésben megszerzett pozícióját sem.

    “Azt gondolom, hogy az ilyen hibáért kapott büntetés akár a győzelmet is befolyásolhatja. Azonban most összességében nem volt hatással az eredményeimre.”