back to top
2025. május 03. 16:10
Többi
    Kezdőlap Blog Oldal 9

    Kirepült az autójából, minden végtagja eltört az F1-es pilótának, balesete mégis háttérbe szorult

    0

    91 éve született Mike Taylor, aki mindössze két F1-es hétvégén vett részt, a másodikon ugyanis akkora balesetet szenvedett, hogy lényegében véget ért a pályafutása. Mindez azonban szinte teljesen háttérbe szorult a forduló többi szörnyűségéhez képest.

    A mai Forma–1-ben szerencsére már az is ritkán fordul elő, hogy egy baleset után aggódni kelljen egy pilóta egészségi állapotáért, hát még az, hogy ez a baleset a karrier végét jelentse. Az pedig teljességgel kizárt, hogy egy hétvégén annyi borzalmas történés legyen, hogy egy ilyen bukás már-már feledésbe merüljön a többi karambolhoz képest.

    Az 1960-as Belga Nagydíj hétvégéjén azonban lényegében ez történt Mike Taylorral, ugyanis a négy horrorbukást szenvedett versenyző közül rá emlékeznek a legkevesebben. Ennek egyrészt az az oka, hogy míg neki „csak” a pályafutása tört ketté, addig ketten életüket vesztették, másrészt a negyedik érintett jóval nagyobb név volt a többieknél.

    A néhai brit pilóta 1934. április 24-én, vagyis napra pontosan 91 évvel ezelőtt született. Édesapja megalapította a Taylor & Crawley elnevezésű autókereskedést, így fia már gyerekként közelebbi kapcsolatba került a benzingőzzel. Versenyzői karrierjét egy MG TC volánja mögött kezdte, és egy silverstone-i eseményen nevet is szerzett magának, hiszen egy harmadik, valamint egy negyedik hely mellé egy győzelmet is bezsebelt.

    Később Jaguar SS1000-essel és Lotus 7-essel is versenyzett, de ezekkel nem bizonyult sikeresnek. Aztán apja vett neki egy Lotus Elevent, ám azzal a feltétellel kapta meg, hogy nagyon hamar eredményeket kell felmutatnia, különben túlad rajta. Ez sikerült is, és innentől kezdve indult be igazán Taylor karrierje, olyannyira, hogy az 1958-as Le Mans-i 24 órás viadalon Innes Irelanddel vezették is saját kategóriájukat, ám vasárnap reggel technikai hiba miatt kiestek.

    Taylor jó néhány bajnokságon kívüli versenyen részt vett, de vb-futamon csak egyszer tudott elindulni. Az 1959-es aintree-i Brit Nagydíj időmérőjén a huszonnegyedik helyet szerezte meg egy Cooperrel, így utolsóként még pont felállhatott a rajtrácsra. A küzdelem azonban nem tartott sokáig számára, ugyanis a 18. körben megadta magát a váltója. Ugyanebben az évben Sebringben is ott lett volna, de időközben elkapta a sárgaságot.

    A következő évben viszont ismét benevezett egy világbajnoki fordulóra: a Belga Nagydíjnak egy szintén privát Lotusszal vágott volna neki. Az edzésen aztán jött az első iszonyatos baleset: az akkor már négy összetettbeli második helynél és tizenhárom futamgyőzelemnél tartó Stirling Moss Lotusában eltört a féltengely, aminek következtében akkorát bukott, hogy mindkét lába, az orra, három csigolyája és számos bordája eltört. Kisebb csoda, hogy a spái hétvége hátralévő részét leszámítva mindössze két fordulót kellett kihagynia.

    „Sokáig tartott, mire a mentő megérkezett Stirlinghez, és ekkorra már kétszáz yardnyi [körülbelül 180 méternyi – a szerk.] kocsisor állt a helyszínen – idézte fel Andrew Ferguson, a Cooper csapatkoordinátora. – A mentőautó megérkezésének siettetése céljából Mike Taylort a bokszba küldték a Lotusával, és mindenki számára ismeretlen módon a La Carriére-kanyarban eltűnt.”

    Ennek oka, hogy az akkor 26 éves versenyző autójában eltört a kormányoszlop, ami borzalmas következményekkel járt: Taylor 260 km/h-s sebességgel sodródott le a pályáról, majd kirepült a kocsiból, és nekicsapódott egy fának. Ennek eredményeként a hátában és a nyakában is törést szenvedett, mind a négy végtagja eltört, emellett a tüdeje is kilyukadt. „Elképzelni sem tudom, hogyan nem halt meg – fogalmazott az akkor márkatársának számító Ireland. – Az autó belehajtott egy átkozottul nagy árokba, a levegőbe repült, eltalált egy fát, amelyet gyökerestül kitépett, majd végül egy másik fának csapódott.”

    Taylor tehát még Mossénál is súlyosabb sérüléseket szenvedett, és lényegében véget ért a pályafutása. Azonban még így is jobban járt, mint két honfitársuk, akik a futamon néhány kör eltéréssel halálos balesetet szenvedtek. Chris Bristow elvesztette uralmát az autója felett, kirepült abból, majd a szögesdrót lényegében lefejezte, Alan Stacey-t pedig eltalálta egy madár, így attól a pillanattól kezdve ő sem volt ura versenygépének, amely felborult, majd kigyulladt.

    Steve McQueennel motorozott a műlábú pilóta, aki egy madár miatt halt meg a tragikus hétvégén

    Ami Taylort illeti, a baleset következtében lebénult, de terápia útján ismét megtanult járni. Mivel a szörnyűséget technikai hiba idézte elő, beperelte a Lotust, és akkoriban ritkaságnak számító módon sikerrel is járt. A brit pilóta pénzbeli kompenzációban részesült, amit állítólag egy londoni hotelben, egy hatalmas buli formájában ünnepelt meg.

    Bár együléses kocsiba már nem ülhetett, az autósporttal azért nem hagyott fel teljesen, és később hosszútávú raliversenyeken indult el, olykor szép eredményeket elérve. Emellett ingatlanspekulánsként próbált pénzt keresni. Végül közel 83 évesen, 2017. április 4-én távozott az élők sorából, miután szervezete feladta a harcot a rák ellen.

    Egy tiltott helyen lévő szurkoló halálával kezdődött az F1 egyik legsötétebb hónapja

    Ogier is indul Portugál Rallyn, meglepő visszatérő a rajtlistán

    0

    Megjelent a következő WRC-futam, a Portugál Rally nevezési listája, amelyen a nyolcszoros világbajnok Sébastien Ogier neve is szerepel.

    A Kalle Rovanperä által dominált shakedownnal éppen csak elkezdődött a Kanári-szigetek Rally, de máris megjelent a következő WRC-futam, a május 15–18-ai Portugál Rally nevezési listája. Összesen 95 páros nevezett a versenyre, a listán pedig tucatnyi Rally1-es autót találhatunk.

    A Toyota ugyanabban a felállásban érkezik Portugáliába, mint amilyenben a Kanári-szigeteken is szerepel, vagyis az állandó versenyzők – Elfyn Evans, Kalle Rovanperä, Takamoto Katsuta és a külön csapatban indított Sami Pajari – mellett Sébastien Ogier is indul.

    Fotó: Toyota Gazoo Racing

    A Hyundai a szokásos hármasával érkezik: Thierry Neuville, Ott Tänak és Adrien Fourmaux természetesen nem hiányozhat. Az M-Sport ugyanakkor két fővel is bővül, Grégoire Munster és Josh McErlean mellett ott lesz az idei második versenyén induló Martins Sesks is, továbbá az először Rally1-es autót bérlő helyi üzletember, Diogo Salvi. Így tizenhárom év után indul ismét portugál versenyző a WRC csúcskategóriájában.

    13 év után ismét portugál versenyző indulhat a WRC-csúcskategóriájában

    Az M-Sport ráadásul itt még nem fejezte be, a 47 párost felvonultató WRC2-es mezőnyben is lesz egy autója, amit a meglepetésre visszatérő Pierre-Louis Loubet vezet. A 2019-es WRC2-es világbajnok 2022-ben részmunkaidőben, 2023-ban pedig teljes állásban vezette a Ford Puma Rally1-et, majd tavaly visszalépett a WRC2-be, és a Toksport által felkészített Škodával versenyzett.

    Az öt WRC2-es futama közül azonban csak egyszer ért célba, három baleset és egy technikai probléma után Lengyelországban ötödik lett, miután defektet kapott a Power Stage-en. Loubet fél év kihagyás után a múlt hét végén versenyzett újra, és fölényes győzelmet aratott egy portugáliai futamon egy Citroën C3 Rally2-vel.

    Fotó: M-Sport

    „Örömmel osztom meg, hogy az idei szezonban újra a WRC2-ben fogok versenyezni az M-Sporttal. Loris Pascaud lesz mellettem, és a szezont a Portugál Rallyn kezdjük a Fiesta Rally2-vel – mondta Loubet. – Hatalmas köszönet a partnereimnek és mindenekelőtt az M-Sportnak, hogy újra a csapatba fogadnak. Köszönöm a támogatást, alig várom, hogy újra ott lehessek!”

    A hétvégén rajtol Molnár Martin brit F4-es szezonja, cél a bajnoki cím

    0

    A Donington Parkban megkezdi hadjáratát a brit F4 összetett bajnoki címéért Molnár Martin, aki remek tesztidőszak után a hétvégén élesben is megmutatná, hogy a legjobbak között a helye.

    Miután az év elején teljesítette a közel-keleti F4-es bajnokság idei szezonját, a hétvégén Molnár Martin nekivág a brit F4 2025-ös évadának. A sorozat újonc értékelésének tavalyi bajnoka maradt annál a Virtuosi Racingnél, amellyel egy évvel ezelőtt megkezdte autóversenyzői pályafutását, az idei szezonban pedig célja az összetett bajnoki cím megszerzése. A Hungarian Motorsport Academy (HMA) versenyzője rendkívül intenzív tesztidőszakon van túl, amely során számos részsikert könyvelhetett el.

    „Az F4 Middle East Championship katari szezonzárója után három nappal már az Oulton Parkban teszteltünk, szünet tehát mondhatni nem is volt azóta, hogy februárban elkezdtem az idei évet. Ezután lényegében végigjártuk szinte az összes, idei brit F4-es bajnokságban szereplő pályát, és mindenhol jól teljesítettünk, konstansan ott tudtunk lenni az élmezőnyben, ami jó jel a szezonra. Zandvoortban például két napot teszteltünk, összesen négy menetünk volt – két délelőtti és két délutáni – ebből a négyből pedig hármat én zártam az élen, egyszer pedig harmadik lettem. Úgyhogy egyelőre gyorsak vagyunk, és abban reménykedünk, hogy ez a versenyhétvégékre is így marad” – tekintett előre a 16 esztendős pilóta.

    Molnár Martin
    Fotó: Jakob Ebrey Photography

    Természetesen a puding próbája az evés, azaz majd a versenyhétvégéken dőlnek el a lényegi kérdések, és a tesztelés nem minden esetben mutatja meg a valós erősorrendet, de Kiss Pál Tamás, a Motorsport Talent Management (MOTAM) sportszakmai vezetője úgy fogalmazott: „A tesztek azt hozták, amit sejtettünk, és voltak napok, amelyeken Martin olyan magabiztos előnyben volt, hogy arra előzetesen sem gondoltunk.”

    „Az F4-ben is jelen van az, hogy nem feltétlenül az összes csapat olyan autóval köröz ezeken a teszteken, mint amilyennel majd versenyezni fog, de az F1-el ellentétben itt többnyire nem titkolni próbálják a valós tempót, hanem különböző okok miatt jobb színben szeretnének feltűnni. Mi nem csináltunk ilyesmit, minden teszten a valós tempónkat láthatták a többiek” – erősítette meg Martin, akinek plusz magabiztosságot adott, hogy egyet kivéve tavaly már versenyzett az idei brit F4-es versenynaptárban szereplő összes pályán.

    „Mindegyik pályára igaz volt, hogy teljesen máshogy tudtunk hozzáállni a tesztekhez ahhoz képest, ahol tavaly voltunk. Doningtoban például küszködtünk a versenyhétvégén, de most sokkal jobban kezdtünk már rögtön az első napon. Érzem magamon, hogy tapasztaltabb vagyok és már nem először járok ezeken a helyszíneken, de ez is a normális” – mondta Martin.

    Rögtön teljesíteni kell

    Martin idei szezonja abból a szempontból merőben más lesz a tavalyihoz képest, hogy akkor kizárólag a folyamatos fejlődésen volt a hangsúly, most viszont már az eredményesség a legfontosabb. „Mindenki tisztában van vele, hogy eredmények kellenek, mert az összetett bajnoki cím a célunk. Ehhez nyilván futamgyőzelmekre lesz szükség, és nem fognak beleférni kiesések, szóval következetesen jó teljesítményt kell nyújtanunk. Mindenki nagyon motivált a csapatban, készen állunk, és már nagyon várjuk az első fordulót” – tekintett előre a Virtuosi Racing magyarja.

    „Más a légkör a csapatban is. Egyrészt nőttek az elvárások, másrészt pedig működik az a stratégia, amit kitaláltunk a MOTAM-nál, hogy Martin maradjon azon a helyen, ahol már egy évet teljesített, mert a személyiségének nagyon jót fog tenni, ha egy olyan közegben van, ahol már magabiztosan mozog, plusz még inkább maga köré tudja formálni a csapatot. Sokszor azért sem mentem el a tesztekre, hogy építse magára a csapatot, mert ő a főszereplő. Ez megtörtént, a Virtuosinál pedig elképesztően lelkesek és motiváltak a részeredmények miatt, és ki vannak éhezve a sikerre. Mindenkinek az a kimondott célja, hogy Martinnal nyerni kell” – jelentette ki Kiss Pál Tamás.

    Molnár Martin
    Fotó: Jakob Ebrey Photography

    Noha nem lehet elégszer hangsúlyozni, hogy a tesztek és a versenyhétvégék teljesen más kihívást jelentenek, Martin és a csapat már előbbieken is azzal a szemlélettel igyekezett teljesíteni, amire ebben a szezonban szükség lesz.

     

    „Egy teszt lazább, és van, hogy nem jön a kör mondjuk 9 órakor, majd 10-kor sem, de fél 11-kor már igen. Ezzel szemben az időmérőn van 20 perced, és ha piros zászlóval megzavarnak, akkor előfordul, hogy egyetlen körből kell kihozni a legtöbbet, vagy ha peches vagy, még annyi sem áll rendelkezésre. Ez kemény mentális terhelés. Sokan mondták nekem, hogy de hát nem mennek olyan sokat, mint egy teszten, ahol akár 150 kör is belefér, de erre szoktam én azt mondani, hogy ez így van, viszont versenyhétvégén azonnal hozni kell a teljesítményt – ecsetelte Kiss Pál. – Ezt tudjuk és erre is készültünk, a tesztelés felétől ezért átálltunk arra, hogy nincs felvezetés, nincs hangolódás, rögtön teljesíteni kell. Azonnal. Volt olyan, hogy Martin direkt később ment ki a pályára és azonnal szállítania kellett a köridőt. Ezeket a feladatokat nagyon jól teljesítette, úgyhogy a megérzéseim nyugalomra adnak okot a szezonrajt előtt.”

    Akárcsak tavaly, a brit F4-es bajnokság az idén is 10 fordulóból áll majd, április 26-án és 27-én pedig az 1931-ben átadott, azóta Anglia és a világ egyik legismertebb versenypályájává váló Donington Park rövidebb, National nyomvonalán kezd a mezőny.

    A doningtoni versenyhétvége menetrendje magyar idő szerint:

    Szombat
    10:10 – 10:35: Időmérő edzés
    15:30 – 15:50: 1. futam

    Vasárnap
    10:50 – 11:10: 2. futam
    16:15 – 16:40: 3. futam

    Nézd élőben a Kanári-szigetek Rally shakedown szakaszát!

    0

    Csütörtökön 10 órától az 6.26 km-es Santa Brígita szakaszon rendezik meg a Kanári-szigetek Rally shakedownját, melyet bárki élőben követhet.

    A Kanári-szigetek Rally csütörtökön délelőtt 10 órakor kezdődik a hivatalos teszttel, majd a verseny érdemi része pénteken reggel 8:03-tól következik, az első versenynapon hat gyorsasági szakasz szerepel a programban. A verseny 18 szakaszán összesen 301.30 kilométert kell teljesítenie a mezőnynek. Az élő közvetítés során a shakedown első teljesítését lehet nyomon követni. A Kanári-szigetek Rallyról minden információ IDE KATTINTVA érhető el.

    FRISSÍTÉS: A shakedown egy néző balesete miatt öt perccel később kezdődik.

    A videó itt található:

    Fontos utalást kaptunk arra, mikor jöhet vissza a V8-as vagy V10-es motor az F1-be

    0

    Noha az F1 kitart a 2026-os motorszabályok mellett, a minap árulkodó jelét láthattuk annak, hogy melyik évben következhet be a hibrid erőforrások leváltása V10-es vagy V8-as motorra.

    motorgyártókkal folytatott bahreini egyeztetés után F1-es bizottság megerősítette elköteleződését a 2026-os motorszabályok mellett, ami azt jelenti, hogy a közeljövőben a sportág nem hozza vissza a V10-es vagy V8-as szívómotorokat, miközben az FIA lehetővé tette az „apróbb finomításokat”, hogy az új erőforrások ne fogyjanak ki az elektromos energiából az egyenesek vége előtt, drasztikus és hirtelen lassulást előidézve az autók sebességében.

    Ezt egy olyan rendszerrel fogják megoldani, amely a versenyeken meggátolja, hogy az erőforrás az adott kanyarból kifelé a teljes elektromos energiát felhasználja, helyette fokozatosan teheti majd csak ezt meg. Emellett az a javaslat született, hogy az eredeti tervekben szereplő 350 kW-ról (ennyi kellene az 50/50-es megosztáshoz a V6-os és az elektromos energia között) 200 kW-ra csökkentsék a felhasználható elektromos energiát.

    Nagy lehet a baj – válságértekezletet tart az F1

    Ezt az F1-es bizottság mai, csütörtöki ülésén vitatják meg, az Autosport szerint ugyanakkor egyes motorgyártók szkeptikusak azt illetően, hogy ezt „apró változtatásnak” lehet-e nevezni, és azzal érvelnek, hogy a 70-es és 80-as évek turbókorszakában is sokkal nagyobb motorerő állt a pilóták rendelkezésére az időmérőkön, mint a versenyeken.

    Christian Horner, a jövőre saját motort gyártó Red Bull csapatfőnöke a szaúdi hétvégén támogatta az elképzelést, Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke viszont „viccnek” nevezte az ötletet. Az Audinál és a Hondánál szintén az a hír járja, hogy nem akarnak változtatást, míg Frédéric Vasseur, a Ferrari csapatfőnöke elismerte, hogy egyes aspektusait alábecsülték az új reguláknak, és arra szólította fel a rivális csapatfőnököket, hogy ne utasítsanak el minden változtatást pusztán azért, hogy megőrizzék a versenyelőnyüket.

    2029-től jöhet a V8-as/V10-es?

    Noha az elkövetkező években az újfajta hibridekből kell kihozni a legtöbbet, az FIA minap megtett bejelentése arról, hogy az F1-be a Cadillac márkával jövőre beszálló General Motors-t 2029-től várja motorgyártóként is a száguldó cirkuszba, igencsak árulkodó azt illetően, hogy melyik évtől térhet vissza a V10-es vagy V8-as motor. Eredetileg ugyanis az volt a terv, hogy a Cadillac 2028-tól fog saját motort gyártani, ezt azonban most kitolták egy évvel, és bejelentették, hogy 2029-től érkezhetnek saját erőforrással (addig a Ferrari motorjaival fognak versenyezni).

    The-Race.com arról ír, hogy az FIA a 2029-es évet tűztek ki célul a turbóhibrideknél olcsóbb és egyszerűbb V8/V10 visszahozására, amelyek teljes mértékben fenntartható üzemanyaggal, a 2026-os hibridek esetében tervezett 50/50-es megoszlás helyett 90%-ban a belső égésű motorra, és csak 10%-ban az elektromos energiára támaszkodva futnának egy jóval egyszerűbb energia-visszanyerő rendszerrel.

    Ezáltal több, a 2026-os szabályokkal el nem érhető célt is kipipálnának, becslések szerint a motorok költsége ugyanis 60-65%-al kevesebb lenne, és az autók kisebbé és könnyebbé tétele is megvalósulhatna, miután ez a motor nagyjából 80 kg-mal nyomna kevesebbet a hibrideknél.

    A General Motorsnak egy évvel egy új motorformula előtt értelemszerűen nem lett volna sok értelme jönnie, hiszen rengeteg pénzt költhettek volna el a hibrid erőforrásra úgy, hogy azt csak egy éven át használják, miközben több éves lemaradásban lettek volna a többi gyártóval szemben, azaz vélhetően a versenyképességük sem lett volna a csúcson.

    Azt ugyanakkor még nem szabad készpénznek venni, hogy 2029-ben mindenképpen visszatér a V8-as vagy V10-es motor az F1-be, hiszen az FIA bejelentése nem azt mondja, hogy a Cadillacnak 2029-ben mindenképpen jönnie kell vagy jönni fog saját motorral, hanem azt, hogy legkorábban ettől az évtől jöhet. Az tehát az előttünk álló időszakban fog körvonalazódni – és nagyban függ a 2026-os szabályok sikerességétől –, hogy 2029-től valóban jön-e egy újabb motorciklus. A Cadillac eközben már megkezdte motorrészlegének felállítását, és a tervek szerint 2026-ban a GM Charlotte-ban található tecnológiai központja mellett saját, kimondottan az F1-es projekt számára létrehozott motorüzemet állít fel.

    Hiába nyerte ilyennel első vb-címét, Fernando Alonso nem hozná vissza a V10-es motorokat

    Az eddig csak szenvedő világbajnok végre fordítana a helyzetén

    0

    Kalle Rovanperä bizakodó a legutóbbi tesztelés után, és a Kanári-szigetek Rallyn megkezdené a felzárkózást.

    Kalle Rovanperä beragadt a rajtnál az idei WRC-szezonban, hiszen három futam után egy negyedik hely a legjobb eredménye, 57 ponttal van lemaradva csapattársa, az éllovas Elfyn Evans mögött, ráadásul még az eddig mindössze egyetlen versenyen induló Sébastien Ogier is több pontot gyűjtött nála a csapaton belül.

    A főállású versenyzéshez egy év részmunkaidős ralizás után visszatérő Rovanperä szemlátomást szenved a Hankook új abroncsain, amelyek a saját bevallása szerint egyáltalán nem illenek a vezetési stílusához. A legutóbbi versenyén ráadásul műszaki hiba miatt ki kellett állnia, ami nyilván nem az ő felelőssége, de több nullázás már nem fér bele, ha fel akar zárkózni.

    Thierry Neuville vezet Kenyában vasárnap, Rovanpera kiesett

    A csapatfőnök Jari-Matti Latvala mindenesetre arra figyelmeztette a kétszeres világbajnokot, hogy kerülje el a túlzott akarást, nehogy úgy járjon, mint Sébastien Ogier a tavalyi szezon hajrájában. Amikor az egyébként részmunkaidőben vezető francia versenyző a csapat kérésére csatába szállt a világbajnoki címért, túl keményen nyomta, így egymást követték a rá nem jellemző hibák.

    „Izgalmas, hogy egy új aszfaltos ralira megyünk, amely teljesen másnak tűnik, mint a többi, amin általában részt veszünk. Abból, amit az ERC-versenyről láttam, úgy tűnik, hogy ez egy igazán szép verseny, jó és stabil körülményekkel, ami igazán élvezetesnek ígérkezik – mondta Rovanperä. – Az is elég nagy kihívás lesz, hogy először megyünk oda, és új itinert készítünk az ilyen utakra, amelyeken szerintem tényleg mindenhol a helyén kell lenni ahhoz, hogy gyorsak legyünk. A múlt heti spanyolországi tesztünkön jó eredményeket értünk el, és már jobban érezzük magunkat az aszfalton. Volt néhány trükkös versenyünk az utóbbi időben, szóval mindenképpen szeretnénk megfordítani a helyzetünket, és remélhetőleg jól zárni a versenyt.”

    A csütörtöki shakedownnal kezdődő Kanári-szigetek Rallyn 18 gyorsasági szakasz és 301.3 km versenytáv vár a versenyzőkre, amit 21 fok körüli hőmérsékletben és száraz körülmények között kell teljesítenük.

    Kanári-szigetek Rally 2025 – Minden infó egy helyen

    0

    A spanyol Kanári-szigetek Rallyval negyedik versenyéhez érkezik a 2025-ös, 14 futamos WRC szezon. Összegyűjtöttünk néhány információt az április 24-27. között megrendezendő aszfaltos versenyről.

    A verseny története
    A Kanári-szigetek Rally 1977-ben lett először megtartva, El Corte Ingles néven, melyet Gran Canaria legnagyobb bevásárló és rendezvényközpontjáról kapott. 1979-ben már a spanyol ralibajnokság naptárába került, majd 1982-ben már Európa-bajnoki futam lett és 2003-ig az is tudott maradni. 2013-ban tért újra vissza az ERC naptárába, majd 2016-tól minden évben a sorozat egyik futama volt. Idén története során először a WRC-naptárban kapott helyet. 2002-ben a spanyol verseny neve Rally de Canarias-ra változott és a rendezvény központja Gran Canarias déli részére került, majd 2004-ben költözött vissza Las Palmasba. A Rally Islas Canarias nevet 2009-ben kapta a verseny.

    A versenyre jellemzőek az emelkedők és lejtők, ahol fontos a jó sebesség és nyomvonal tartása, az autóbeállítás és a jó itiner. Mivel a gyorsasági szakaszok egy része vulkáni lávából készült, nagyon érdes az utak felülete, ami ugyan esőben is jó tapadást biztosít, ugyanakkor igen koptatja a gumikat is. A versenyzők dolgát könnyítik a levágások akadályozása, amivel kevésbé tudnak felhordásosak lenni a szakaszok. A gyorsasági szakaszok egy része szalagkorlátok között fut, ami ugyancsak gátolja a kanyarlevágást, azonban a versenyzők a legkisebb hibáért is nagy árat fizethetnek.

    A verseny legsikeresebb pilótája Carlos Sainz öt győzelemmel, akit Jesús Puras négy, Jan Kopecky, Alexey Lukyanuk és Luis Monzón pedig három sikerrel követ.

    A Kanári-szigetek Rally legutóbbi győztesei
    2015: Miguel Fuster – Ignacio Avino (ESP) Porsche 997 GT3 RS 3.8
    2016: Enrique Cruz – Ariday Bonilla (ESP) Porsche 997 GT3 RS 3.8
    2017: Alexey Lukyanuk – Alexey Arnautov (RUS) Ford Fiesta R5
    2018: Alexey Lukyanuk – Alexey Arnautov (RUS) Ford Fiesta R5
    2019: Pepe López – Borja Rozada (ESP) Citroen C3 R5
    2020: Adrien Fourmaux – Renaud Jamoul (FRA / BEL) Ford Fiesta Rally2
    2021: Alexey Lukyanuk – Alexey Arnautov (RUS) Citroen C3 Rally
    2022: Nil Solans – Marc Martí (ESP) Volkswagen Polo GTI R5
    2023: Yoann Bonato – Benjamin Boulloud (FRA) Citroen C3 Rally2
    2024: Yoann Bonato – Benjamin Boulloud (FRA) Citroen C3 Rally2

    A 2025-ös világbajnokság
    A 14 futamos szezont három verseny után az a toyotás Elfyn Evans vezeti, aki két győzelmet és egy második helyet szerzett. Egyetlen vereségét is a Montén szenvedte el, ahol az idén ismét félszezont teljesítő csapattársa, Sébastien Ogier tudott nyerni. A vb-pontverseny második helyén a címvédő Thierry Neuville 36 pont hátránnyal áll, míg hyundai-os csapattársa, Ott Tanak a harmadik 39 pont lemaradással. Sébastien Ogier a spanyol futamon tér vissza, 55 pont hátránnyal a bajnokság negyedik helyén állva.

    A gyártók bajnokságát a Toyota két maximális pontszámot hozó versennyel kezdte, majd Kenyában a Hyundai tudott jobban teljesíteni, így a két gyártó között 26 pont a különbség.

    A 2025-ös útvonal
    A WRC-ben újnak számít versenyen 18 gyorsasági és 301.3 km versenytáv vár a mezőnyre. Pénteken és szombaton három pályát kell kétszer teljesíteni, majd vasárnap újabb öt szakaszon lehet a napi pontokért harcolni. A verseny utolsó szakasza szokás szerint a Power Stage, ahol a legjobb öt versenyző kap pontot.

    Kanári-szigetek Rally 2025, gyorsasági szakaszok időterve, magyar idő szerint
    Április 24., csütörtök
    10:01 Shakedown (Santa Brígida) 6.26 km

    Április 25., péntek
    09:03 SS1 Valsequillo – Telde 1 26.32 km
    10:49 SS2 Velleseco – Artenara 1 15.27 km
    12:25 SS3 La Aldea – Mogán 1 17.83 km
    16:18 SS4 Valsequillo – Telde 2 26.32 km
    18:04 SS5 Velleseco – Artenara 2 15.27 km
    19:40 SS6 La Aldea – Mogán 2 17.83 km

    Április 26., szombat
    09:05 SS7 Moya – Gáldar 1 24.09 km
    10:48 SS8 Arucas – Firgas – Teror 1 13.75 km
    11:58 SS9 Tejeda – San Mateo 1 23.30 km
    16:05 SS10 Moya – Gáldar 2 24.09 km
    17:48 SS11 Arucas – Firgas – Teror 2 13.75 km
    18:58 SS12 Tejeda – San Mateo 2 23.30 km
    21:35 SS13 Las Palmas de Gran Canaria 1.80 km

    Április 27., vasárnap
    09:10 SS14 Agüimes – Santa Lucía 1 14.97 km
    10:05 SS15 Maspalomas 1 13.47 km
    11:35 SS16 Costa Canaria 1.50 km
    12:21 SS17 Agüimes – Santa Lucía 2 14.97 km
    14:15 SS18 Maspalomas 2 (Power Stage) 13.47 km

    Időjárás
    A Spanyolországhoz tartozó szigetek az Atlanti-óceánban találhatóak, így bármelyik pillanatban megtud változni az időjárás, a jelenlegi előrejelzés szerint pénteken és szombaton is könnyen előfordulhat csapadék, míg vasárnap változóan felhős idő lehet. A hőmérséklet délutánonként 20-21 fok éjjelente 17 fok körül alakulhat.

    Teljes nevezési lista
    Teljes élő közvetítés (fizetős): 
    Rally.tv – Rallysport mindennap 24 órában
    Élő eredmények 
    Bajnokság állása

    A Red Bull már Verstappen utódlásán dolgozik?

    0

    Folytatódik a „Megy vagy marad Max Verstappen?” című szappanopera, és a legújabb epizódban kiszivárgott egy részlet, ami fontos tényező lehet a holland döntésében. Közben a Red Bull csapatfőnöke már készül az esetleges pótlására.

    Az előző versenyen Verstappennek kellemes meglepetést okozott a Red Bull azzal, hogy az edzésen tapasztalt nehézségek után az időmérőre és a futamra sokkal gyorsabbá tette az autót, így a holland talán csak a vitatott időbüntetése miatt bukta el a győzelmet Oscar Piastrival szemben.

    Ennek dacára nem csillapodnak a jövőjére vonatkozó találgatások, amik lassan egy éve foglalkoztatják a közvéleményt, és ennek részeként többször hallottunk arról, hogy a Mercedes és az Aston Martin szívesen lecsapna rá. Verstappen szerződése 2028 végéig érvényes a Red Bull-lal, de ahogy a csapat idő előtt meneszthette Sergio Pérezt bizonyos feltételek esetén, úgy a holland is választhatja a szakítást, és erről kiszivárgott egy új részlet.

    The Race azt írta magas rangú forrásra hivatkozva, a nyári szünet előtti ponttáblázat alapján Verstappennek joga van távozni és más csapatnál vezetni 2026-ban, amennyiben nem áll a bajnokság első két helyének valamelyikén – márpedig a McLaren pilótái eddig hiába követtek el több hibát nála, az erősebb autóval több pontot gyűjtöttek, vagyis a mostani állás szerint a címvédő elvileg faképnél hagyhatja a Red Bullt. (Öt nagydíj alatt Piastri 99, Norris 89, Verstappen 87 pontot gyűjtött.)

    Ez azonban csak a történet egyik fele, és még mindig nyitva maradna a kérdés, hogy ha nem marad, akkor hova igazol, illetve mikor. Noha Toto Wolff a médiában azt hangoztatja, hogy bár tavaly valóban egyeztetett Verstappenékkel, elengedte a megszerzését 2026-ra, könnyen lehet, hogy ez kamu.

    A nézők nem láthatták, mitől válhatott idegessé Max Verstappen

    Gyanús is, hogy a jó szezonkezdés ellenére még mindig nem hosszabbítottak szerződést George Russell-lel, így adja magát a feltételezés, hogy kivárnak, hátha mégis elérhetővé válik a holland, és akkor ő lenne Kimi Antonelli csapattársa 2026-ban. Vagy 2027-ben? A The Race-nél ugyanis változatlanul nem zárják ki azt a forgatókönyvet, hogy Verstappen kihagy egy szezont, és azalatt fel tudja mérni, az új szabályrendszerben készült autók közül melyik kínálja számára a legjobb nyerési esélyeket. (Ez esetben Valtteri Bottas visszatérését vetítik előre 2026-ra, egyetlen évre.)

    Az ekkora szabályváltozások gyakran megváltoztatja az erősorrendet, s mivel a motorok működése is jelentősen megváltozik, illetve a Mercedes állítólag megint jól áll a fejlesztéssel, Wolff elvileg bízhat benne, hogy mégis vonzó ajánlatot tud Verstappen elé rakni.

    Mindeközben úgy hírlik, a Red Bull sem tétlenkedik, és megpróbálja bebiztosítani, hogy a holland távozása esetén is legyen legalább egy felső-középkategóriás versenyzője: pont a Mercedestől hoznák el George Russellt, akivel Christian Horner az elmúlt hetekben többször is beszélgetett, igaz, nem tárgyalás jellegű keretek között.

    Miután az előző versenyhétvégén sokadszor is megkapta a jövőjét firtató kérdéseket, Verstappen leszögezte, nem foglalkozik a távozásával kapcsolatos híresztelésekkel, és az egyik válaszreakciójában finoman odaszólt a brit F1-es közvetítés kommentátorának is.

    Az éllovas hozzállásán semmit sem változtatott a jó szezonkezdés

    0

    Elfyn Evans továbbra is csak egy jó versenyt akar teljesíteni, és a lehető legjobb eredményt elérni, a világbajnokság állásával pedig nem törődik.

    Elfyn Evans parádés szezonkezdéséről már többször is írtunk, de azért álljanak itt a tények: az eddigi három WRC-futamból kettőt megnyert, és a szezonnyitó Monte-Carlo Rallyn is második lett a versenyt pályafutása során tizedszer megnyerő Sébastien Ogier mögött. Így aztán három futam után rekordot jelentő 36 pontos különbséggel vezet a címvédő Thierry Neuville előtt.

    Evans hátát nézi a mezőny, a Hyundai felzárkózott a Toyota mögé

    Mivel egy versenyen legfeljebb 35 pont szerezhető, Evans akkor is vezetne a Kanári-szigetek Rally után, ha kiesne, a világbajnoki pontverseny második helyén álló Neuville pedig elvinné a maximális számú pontot Spanyolországból. A walesi pilótának azonban teljesen más tervei vannak erre a hétvégére.

    „Jól sikerült a szezonkezdet, de ez nem változtat semmit a hozzáállásomon: mi csak egy jó versenyt akarunk teljesíteni, és a lehető legjobb eredményt elérni – szögezte le Evans. – Ami a karaktert illeti, arra számíthatunk, hogy a szakaszok általában nagyon tiszták és eléggé kanyargósak lesznek. A bajnokságban az elmúlt években az aszfaltos raliversenyek többsége inkább a koszosabb oldalt képviselte, és hiányoltuk a versenyek változatosságát. Mivel nagyon kevés a tövezés, az rajthelyzetnek nem lesz nagy jelentősége, így nem hiszem, hogy nagy előnyt jelentene az első helyről rajtolni. Gyanítom, hogy mindenki számára hasonlóak lesznek a körülmények, és tisztességes küzdelem várható.”

    A listavezető Elfyn Evans és a második Thierry Neuville is elindult a szezonnyitó ERC-futamon, a Sierra Morena Rallyn. A WRC élmenői természetesen folyamatosan vezettek, ám a célba érkezés előtt sportszerűen visszaléptek a versenytől.

    A csütörtöki shakedownnal kezdődő Kanári-szigetek Rallyn 18 gyorsasági szakasz és 301.3 km versenytáv vár a versenyzőkre, amit 21 fok körüli hőmérsékletben és száraz körülmények között kell teljesítenük.

    A címvédő némi előnnyel várja a Kanári-szigetek Rallyt

    0

    Thierry Neuville korábban már kétszer is versenyzett a Kanári-szigeteken, így a mezőny többségével szemben vannak saját tapasztalatai.

    A legtöbb versenyző mindenféle korábbi tapasztalat nélkül vág neki a Kanári-szigetek Rallynak, ezzel szemben Thierry Neuville a pályafutása elején kétszer is versenyzett itt – ugyanakkor az eltelt évek miatt ezek az emlékek nem jelentenek olyan nagy előnyt.

    „Nehéz visszaemlékezni, mikor is versenyeztem legutóbb a Kanári-szigetek Rallyn, de mindenképpen olyan futam volt, amit élveztem. Az útvonal számos részét átdolgozták, újraaszfaltozták és kiszélesítették, így nem túl sok tapasztalatot tudok magammal vinni a 2010-es és 2011-es versenyből a mostanira” – mondta Neuville.

    A listavezető Elfyn Evans és a második Thierry Neuville is elindult a szezonnyitó ERC-futamon, a Sierra Morena Rallyn. A WRC élmenői természetesen folyamatosan vezettek, ám a célba érkezés előtt sportszerűen visszaléptek a versenytől. Arra mindenképpen jó volt ez a futam, hogy Neuville lendületet és önbizalmat szerezzen.

    „A nemrég megrendezett tesztverseny jó elegye volt a tapadásnak, a precizitásnak és a teljesítménynek, így aszfalton már jobban érezzük magunkat az autóval – hangsúlyozta Neuville. – Úgy gondolom, hogy megvan a kellő lendületünk ehhez a versenyhez, és minden megvan az autóban, amire szükségünk van, szóval abban bízom, hogy jól fogunk teljesíteni. Természetesen a győzelem a célunk – meg kell vernünk Evanst, hogy mindkét bajnokságban behozzuk a lemaradást.”

    A csütörtöki shakedownnal kezdődő Kanári-szigetek Rallyn 18 gyorsasági szakasz és 301.3 km versenytáv vár a versenyzőkre, amit 21 fok körüli hőmérsékletben és száraz körülmények között kell teljesítenük.