back to top
2025. november 04. 22:11
Többi
    Kezdőlap Blog Oldal 9

    Az abszolút bajnok páros is ratjhoz állhat a Zemplén Rallyn

    0

    Várhatóan az abszolút magyar bajnok Német Gábor, Németh Gergely kettős is elindul az ORB szezonzáró futamán, a Zemplén Rallyn.

    A csillagok jelenlegi állása szerint az újdonsült bajnok páros is ott lesz a TippmixPRO Zemplén Rallyn. Német Gábor és Németh Gergely így tenné teljessé közös pályafutásuk legsikeresebb szezonját. A pontverseny állása ugyan nem indokolná, hogy rajthoz álljanak, ugyanakkor saját maguknak, a csapatnak, a partnereknek és a szurkolóknak is tartoznak annyival, hogy közel az otthonukhoz ismét megmutassák magukat.

    „Most úgy látom, hogy pozitív hírekkel szolgálhatok, nagy valószínűséggel ott leszünk novemberben a szerencsi rajtban – mondta Német Gábor a verseny honlapjának. – Biztosat azonban csak akkor tudok mondani, ha már megérkeztünk a Zemplénbe, de 99 százalék az indulásunk a magyar bajnokság záró futamán. Ha nem így tennénk, mindenképpen maradna bennünk hiányérzet még akkor is, ha a bajnoki elsőségünk már biztos. Nagyon szeretnénk ebben az évben még versenyezni, erre a legjobb esélyt a TippmixPRO Zemplén Rally kínálja számunkra. Ezért is szorgalmaztam a csapatnál, hogy mindenképpen legyünk ott a mezőnyben. Emellett az is fontos szempont, ezt a feledhetetlen évet egy jó szerepléssel és a céldobogón is szeretnénk megünnepelni. Nem csak civilben, hanem versenykörülmények között is. Győrben sajnos ez nem adott meg számunkra, hiszen napokkal később derült ki, hogy bajnokok vagyunk, ezért ez most plusz motivációt jelent számunkra.”

    Német Gábor és Németh Gergely a szezonnyitó diósgyőri futamon nem tudott dobogóra állni, ezután viszont Veszprémben, a Mecsek Rallyn és Győrben is győzni tudott. Ennek tudatában nem férhetett kétség az összetett elsőségük jogosságához. Sportemberek lévén a Zemplénben is ott szeretnék folytatni, ahol az előző viadalokon abbahagyták.

    „Az időjárás szempontjából a Zemplén kiszámíthatatlan, novemberben pedig végképp – folytatta Német Gábor. – Most azonban a pályák is érdekesek lesznek, hiszen hosszabb murvás szakaszokat is beiktat a rendező, amire korábban nem volt példa. Ettől függetlenül ezek a gyorsok mind-mind kiválóak. Kíváncsian várom az újdonságokat és azokat a gyorsokat is, ahol korábban mentünk. A mádi szakasz tavaly megviccelt, ezért nem szeretnénk félvállról venni. Ha nincs is vele szemben törleszteni valónk, de bízunk benne, hogy ezúttal hibamentesen lehozzuk ezt a feladatot, a végén pedig felejthetetlen pillanatoknak lehetünk részesei a szerencsi várban.”

    A Zemplén Rallyt november 7–9-én rendezik meg.

    A McLaren indoka Piastri szokatlanul nagy hátrányára: a versenyző nem elég jó

    0

    Míg Lando Norris remek teljesítménnyel megszerezte a pole pozíciót a vasárnapi Mexikóvárosi Nagydíjra, addig Oscar Piastri a szabadedzések után az időmérőn is csak küszködött, és végül csapattársától 0,588 másodpercet kapva csak a 7. rajtkockába ért oda (ami 8. lenne, ha Carlos Sainz nem hozott volna magával 5 rajthelyes büntetést Austinból). De mi lehet ennek az oka?

    Noha Piastri az időmérő egy pontján a motorra panaszkodott, utólag megerősítette, hogy semmi gond nem volt a Mercedes-erőforrással, és egyszerűen csak nem tudta hozni azokat az időket, amiket Norris.

    „Egyszerűen nincs tempó, ami kissé rejtélyes. Többé kevésbé egész hétvégén ekkora volt a hátrányom, úgyhogy meg fogjuk vizsgálni, hol csúsztak félre a dolgok. Nyilvánvalóan ez kissé frusztráló. Nem változott nagyban az, ahogyan érzem magam az autóban, mindössze arról van szó, hogy ezen a hétvégén és az elmúlt hétvégén nem volt meg a tempó. Még nem tudom 100%-ig, hogy miért, szóval a mélyére fogunk ásni. Megpróbálom a legjobbamat nyújtani [az első kanyar felé vezető hosszú sprinten], az lehetőséget fog nyújtani némi előrelépésre. Meglátjuk, mit tehetünk” – értékelt a Sky Sports-nak a pontverseny éllovasa.

    Azért így is tudott mosolyogni:

    Piastri az F1 TV-nek hozzátette, az autóban ülve nem érezte nagyszerűen magát, de ezt inkább a nagy tengerszint feletti magasságnak és a ritka levegőnek tudja be. „Kemény volt. Úgy éreztem, hogy néhány köröm nem volt rossz, amikor számított, de nyilván nem jöttek azok a köridők, amiket vártam. Néhány dolgot meg kell értenünk, mert ez nyilván egy frusztráló időmérő volt. Ami hiányzik, az a köridő. Minden normálisnak érződött, miközben az autót soha nem lesz csodálatos érzés vezetni ebben a magasságban, de minden normálisnak érződött, csak nem volt ott a köridő.”

    Piastri egyszerűen még nem elég jó, ha csúszós a pálya?

    Miközben a közel 6 tizedmásodperces differencia két, ennél egymáshoz rendszeresen sokkal közelebb levő pilótától már valamilyen műszaki problémát vagy egyéb gondot feltételez, Andrea Stellának, a McLaren csapatfőnökének a szavai inkább arra utalnak, hogy egyszerűen Piastri az, aki nem boldogul alacsony tapadás mellett.

    „Van néhány dolog, amit meg kell vizsgálnunk Oscar oldalán. Nehezebb számára használni az autót, amikor csúszósak a körülmények, mint amilyenek Austinban is voltak. Ezt meg kell vizsgálnunk és javulnunk kell holnapra. Oscar nagyjából minden kanyarban veszít néhány ezredmásodpercet Landóhoz képest, ezért arról van szó, hogy a megfelelő érzetet tudja-e kapni az autótól ilyen körülmények között és minden kanyarban kicsit jobban tudja-e nyomni. Ilyenkor nehéz hozzátenni azt a kis pluszt anélkül, hogy az ember ne ütközzön problémákba. Szerintem a versenytempója mindkét pilótának erős, és biztos vagyok benne, hogy Oscar feljebb tud majd jönni néhány helyet” – nyilatkozta Stella a Sky Sports-nak.

    Ennyi számat a plusz négy szezonnyi F1-es tapasztalat Norris oldalán? | Fotó: McLaren

    Az olasz szakember ezután az F1 TV-nek így folytatta a nagy különbségről: „Ez egyértelműen szokatlan, hiszen a két pilótánkat általában néhány ezredmásodperc választja el az időmérőn és néhány centiméter a versenyen, ezért szokatlan látni ezt a különbséget. Austinban és itt is olyanok a körülmények, hogy az autó sokat csúszkál, ami egy bizonyos fokú jártasságot követel meg az autóval és azzal kapcsolatban, hogy miként hozza ki belőle a versenyző a legtöbbet. Lehetséges, hogy ezen Oscarnak még dolgoznia kell egy kicsit.”

    „Át kell néznünk a dolgokat vele, de amikor a versenyen kopottabbak a gumik és az autó sokat csúszkál, akkor Lando van elemében. Itt az időmérő edzés szinte ehhez hasonlatos. Ezzel szemben Oscar inkább az a versenyző, aki nagy tapadás mellett egy bizonyos módon hajszolja az autót. És nem szabad elfelejtenünk, hogy Oscarnak ez még csak a harmadik éve a Forma–1-ben, miközben fénysebességgel tanul. Szóval ha jó munkát végzünk annak a meghatározásával, hogy mit kell tanulnia, akkor meg fogja tenni.”

    Stella ennél érthetőbben nem is adhatta volna a világ tudtára, hogy Piastri Mexikóban egyszerűen nem tudja hozni Norris szintjét, ami persze nem jelenti azt, hogy ha visszatérnek egy tapadósabb helyszínre, ne lehetne ismét rendkívül szoros a kettejük közötti csata.

    Neuville: “Vissza kell térnünk a tavalyi szintre“

    0

    A 2024-es világbajnok idén messze elmarad világbajnoki címet eredményező szezonjától, a belga versenyző, de a Hyundai sem tudta tartani a lépést a Toyota csapatával idén.

    Thierry Neuville tavaly első belga versenyzőként világbajnokságot tudott nyerni, és a 2024-es szezon utolsó futamán már csak a Hyundai versenyzői, Neuville és Ott Tanak tudott harcolni az egyéni vb címért.

    A tavalyi szezon során a Toyota képes volt Japánban megnyerni a gyártók bajnokságát.

    Idén a Hyundai új autót vetett be a Svéd Rallytól, azonban teljesítménye messze elmaradt a Toyotáétól, mely 12 futam alatt 11 győzelmet szerezett és a gyártók bajnokságát már a Közép-Európa Rallyn megnyerte.

    Az egyéni bajnokságban pedig bár Ott Tanak 50 pontos hátrányával még matematikailag még esélyes a címre, reálisan nézve a toyotás Elfyn Evans, Sébastien Ogier és Kalle Rovanpera között fog eldőlni az elsőség.

    Hatalmasat változott a WRC erőviszonya az idén.

    Thierry Neuville bevallotta, hogy ő és a csapata sincs a tavalyi szinten.

    “Nem vagyunk azon a szinten, ahol kellene lenni – mondta Thierry Neuville, akinek már nincs esélye címvédésre. – Az idei szezon teljes egésze a szenvedésről szólt. Aszfalton volt ez igazán észrevehető, de murván is érezni lehetett. A tavalyi évvel összehasonlítva idén nem érzem olyan jól magam az autóban, sebességem és teljesítményem is romlott. Azonban nem én vagyok az egyedüli, aki ilyen problémával küzd. Tudjuk, hogy hol hibáztunk és ezt ki kell javítani. A csapat most is mindent bele adva dolgozik, de egyszerűen nem tudjuk működésre bírni a dolgokat.”

    Neuville szerint az is jól mutatja, hogy idén nem jó a teljesítmény, hogy Ott Tanak a Közép-Európa Rallyn jóval gyorsabb volt a 2024-es autóval.

    “Ott Tanak a Közép-Európa Rallyn sokkal gyorsabb tudott lenni a tavalyi autóval, mint mi az újjal, pedig azt egy éve nem fejlesztettük. Ez is azt bizonyítja, hogy tavaly magasabb szinten voltunk, ezért vissza kell térnünk arra a szintre.”

    Neuville idén még nem tudott versenyt nyerni, a dobogóra is csak Svédországban, Kenyában, Észtországban és Paraguayban tudott felállni a harmadik helyen zárva.

    Norris nyerte a Ferrarik előtt a mexikói időmérőt, Verstappen és Piastri nagyon lemaradt

    0

    Lando Norris domináns teljesítménnyel és szenzációs körrel szerezte meg a pole pozíciót a Mexikóvárosi Nagydíjra, és ami a legjobb hír a számára, hogy egyik bajnoki riválisa sem került be a legjobb négybe.

    Már a harmadik szabadedzésen látszott, hogy Norrisszal számolni kell a pole-ért folyó csatában, a McLaren britje ezt a formát pedig az időmérőre is átmentette. És nemcsak ez maradt változatlan az utolsó gyakorlás után, hanem Oscar Piastri szenvedése is, amely a Q1 első körétől kezdve nyilvánvaló volt, hiszen az ausztrál 7 tizedes hátránnyal kezdett a csapattársához képest.

    Az első roham után Norris, Russell, Leclerc, Verstappen volt a sorrend az első négyben, a holland ráadásul úgy kapott csupán 0,159 másodpercet Norristól, hogy a középső szektorban megcsúszott, ami biztató volt rá nézve.

    Piastri a második mért körével javított és felugrott a 3. helyre, de a rövid ideig vezető Bearmant így sem tudta megelőzni, a szintén javító Norristól pedig 0,259 másodpercet kapott, és végül még a második helyre felugró Leclerc is bejött elé. A lemaradása azonban legalább lényegesen csökkent.

    A pálya állapotának rohamos javulása miatt – amit az utolsó négy percbe lépve Isack Hadjar élre ugrása támasztott alá – semmi nem volt még lefutva, és mindenki érkezett a hajrára, de nem mindenki tett fel új gumit ehhez. A Red Bull például használt abroncsokon küldte ki Verstappent, aki egyetlen kört tett meg, amivel javított, majd visszatért a bokszba.

    Norris ugyanígy használt gumikon maradt a végére, Piastri viszont új abroncsokat kapott, ami miatt lépéshátrányba került a másik két bajnokaspiránssal szemben.

    Az élen végül Hadjar zárt, 3 ezreddel megelőzve Hamiltont és 0,162 másodperccel Russellt, míg a kieső helyeken a Bortoleto, Albon, Gasly, Stroll, Colapinto ötös számára ért véget az időmérő.

    A Q1 végeredménye:

    A Q2-ben Norris 1:16,252-es első körrel jelezte, hogy nem kíván lassítani, sőt! Ezzel kereken egy másodpercet adott a csak a 9. helyre besoroló Piastrinak és 4 tizedet a második helyen álló Charles Leclerc-nek. A 3. helyen a Williamsszel szárnyaló Sainz állt ekkor, míg az első tízben Verstappen, Hülkenberg, Tsunoda, Hamilton, Hadjar, Russell és Piastri volt a további sorrend.

    A hajrában Norrisnak nem volt szüksége javításra, így a 2. helyre felugró Lewis Hamilton 2 tizedre megközelítette, míg a 3. helyre George Russell ért fel. Piastrinak viszont nagyon is kellett javítania, és az érte szorítók átélhettek néhány meleg pillanatot, a 13. helyig hátracsúszó ausztrál ugyanis mindössze fél tizeddel volt gyorsabb a 10. helyen álló Yuki Tsunodánál, végül pedig csupán 79 ezreddel előzte meg a japánt, hogy a 7. helyen továbbjusson.

    A kiesők sorrendje végül Tsunoda, Ocon, Hülkenberg, Alonso és Lawson lett.

    A Q2 végeredménye:

    A Q3-ban Verstappen nyitotta a mért körök sorát 1:16,455-ös idővel, de Norris 1:16,170-nel rögtön hátrébb taszította, majd Hamilton is bejött közvetlenül elé, míg Charles Leclerc egyenesen az élre repítette a Ferrarit és közben 0,179 másodpercet adott Norrisnak. Piastri az első roham után az 5. helyen állt Verstappen mögött, mögötte pedig Russell, Antonelli, Sainz, Hadjar és Bearman volt a további sorrend.

    A tűzijátékot Piastri nyitotta és a 6.-ról feljött a 3. helyre, de a Leclerc mögé a 2. helyre felugró Verstappen azonnal hátrébb taszította. Már eközben is lehetett látni, hogy Norris elképesztő körön van, aminek végén 0,4 másodperccel döntötte meg Leclerc első Q3-as idejét. A mögötte érkező Hamilton ehhez csak 0,352 másodperces közelségbe tudott kerülni, amivel néhány pillanatig második volt, de aztán jött Leclerc és eggyel hátrébb taszította.

    Verstappen ekkor még a 4. helyen állt, de George Russell is befurakodott elé, míg Antonelli Piastrit tolta eggyel hátrébb, aki végül csak a 8. helyen zárt Carlos Sainz mögött, ám mivel a spanyol 5 helyes rajtbüntetést cipelt magával Austinból, a listavezető a 7. rajtkockát foglalhatja el vasárnap.

    Norris nagyon gyors, Piastri és Verstappen nem – így hangolt az F1-es mezőny az időmérőre Mexikóban

    0

    Lando Norris hangolt a leggyorsabb idővel a Mexikóvárosi Nagydíj időmérő edzésére a harmadik szabadedzésen, előnye pedig az eddig látott szoros állás alapján meglepően nagyra rúgott, főleg ami a világbajnoki riválisait illeti.

    Miután pénteken nagyon elégedetlen volt a versenytempóval, nem meglepő, hogy Max Verstappen hajtott ki elsőként a pályára az időmérő előtti utolsó gyakorláson, majd az első tíz perc elteltével csak neki volt értelmezhető mért köre, a másik próbálkozó személyében Lewis Hamilton ugyanis az első és a második mért körében is csúnyán elfékezte magát – először a 4-es, aztán az egyes kanyarban.

    A hétszeres világbajnokhoz hasonlóan Norris is elfékezős mért körrel indított (ő is a négyesben hibázott, Hamilton pedig közvetlenül mögötte haladva követte a példáját), ám ezután az élre repítette a McLarent. Ezzel szemben Oscar Piastri a tegnapi nap után ma is küszködött és folyamatosan jelentős hátrányban volt a csapattársához képest.

    Amikor az utolsó 20 percbe lépve megkezdődtek a lágy gumikon az időmérő-szimulációs körök, George Russell állt az élen 1:17,892-vel Norris és a már az edzés első felében is a lágy gumit nyüstölő Carlos Sainz előtt, de nagyon szoros volt az eleje, hiszen még az 5. helyezett Charles Leclerc lemaradása is csak 0,183 másodpercre rúgott.

    Ezért is volt meglepő, hogy az időmérős körök végén a vezetést 1:16,633-mal visszaszerző Norris végül 0,345 másodperces előnnyel zárt az élen Hamilton és 0,512 másodperccel a harmadik helyre feliratkozó Russell előtt, míg Piastri a negyedik helyen már 6 tizedet, Verstappen a hatodik helyen pedig már 0,639 másodpercet kapott.

    Ám míg az ausztrál esetében ez a hátrány leginkább annak tudható be, hogy továbbra sem találja a tempóját, addig a közepes gumin még biztatóbb formát mutató Verstappen esetében gyanús, hogy a Red Bull lejjebb tekert motorral teljesítette az időmérő-szimulációs körét, a holland ugyanis a gyors kanyarokban a 3., a lassú kanyarokban az 5. leggyorsabb volt a mezőnyben, az egyenesekben azonban csak a 17. helyet foglalta el.

    Egy biztos, a magyar idő szerint 23 órakor kezdődő időmérőn már biztosan megtudjuk, mi a valós erősorrend Mexikóban.

    A harmadik szabadedzés végeredménye:

    Tanak mindent megtett a Közép-Európa Rallyn, de végül nem sikerült célját elérnie

    0

    Ott Tanak a régebbi Hyundaijal indult a Közép-Európa Rallyn, ahol egész hétvégén Elfyn Evans-szel vívott, de végül a walesi toyotás nyerte a csatát.

    A Hyundai igyekezett előnyt adni Ott Tanaknak, hogy sikerüljön bajnoki hátrányát csökkentenie a Közép-Európa Rallyn. A dél-koreai csapat kivette gyártói pontokra jogosult versenyzői közül az észt világbajnokot, aki így mentesült a gyári versenyzőkre vonatkozó FIA-szabályok alól, és a 2024-es Hyundaijal is tudott versenyezni.

    Tanak a verseny nagy részében harcolni tudott Elfyn Evans-szel, azonban végül a záró szakaszon a walesi toyotás megelőzte, összességében pedig 50 pontra növelte előnyét a 2019-es világbajnok előtt.

    „Persze, próbálkoztunk, és én is a legjobb formámat igyekeztem nyújtani – mondta a harmadik helyen záró Tanak a verseny után a WRC hivatalos oldalának. – Élveztem a csatát, de nem élveztem, hogy elveszítettem. Azt mondanám, hogy mindent megtettünk, amit tudtunk, azt hiszem, elégedettnek kell lennünk ezzel az eredménnyel. Kemény hétvége volt, pénteken küszködtünk és sokat engedtünk, de szombaton sikerült egy kicsit visszavágnunk. Vasárnap nagyon jó tapadásúak voltak az utak, nagyon gyors lett a tempó, és egyszerűen nem volt válaszunk a Toyotákkal szemben.”

    Tanak szerint ezzel a versennyel véget ért számára a bajnoki csata, annak ellenére, hogy még 70 pontot lehet szerezni idén.

    „Bizonyos szempontból várható volt, hogy nem tudjuk tartani a csatában magunkat. Összességében elégedettnek kell lennünk az eredménnyel. Annyit tanultunk, amennyit tudtunk. Számomra azonban már nem elérhető a bajnoki cím.”

    Andrew Wheatley, a Hyundai Motorsport új sportigazgatója szerint a KER rávilágított arra, hogy miben kell a csapatnak fejlődni.

    „Biztató egyéni teljesítményeket láttunk a versenyzőinktől a hétvégén, de még ezek a pozitívumok is rávilágítottak arra a munkára, amit még el kell végeznünk – mondta Wheatley. – Az év utolsó néhány versenyén továbbra is küzdeni fogunk a pilótabajnoki címért, amíg matematikailag lehetséges, és még mindig van lehetőségünk arra, hogy tovább küzdjünk, hogy folyamatosan dolgozzunk, hogy többet tanuljunk, fejlődjünk és újabb lépést tegyünk előre, és a csapat minden tagja ezért fog dolgozni.”

    A WRC-szezon legközelebb Japánban fog folytatódni.

    Ez adhat reményt az első helyen végző, mégis vészharangot kongató Verstappennek Mexikóban

    0

    Max Verstappen megkongatta a vészharangot az ő elsőségével záruló második mexikói szabadedzés után, mondván hiába volt gyors egy körön, ha a versenytempója olyan lesz, amit a megtankolt autós menete során tapasztalt, akkor nem lesz esélye a győzelemre. Ám több dologba is kapaszkodhat a holland.

    A második szabadedzés második felében teljesített versenyszimulációs etapok alapján tényleg van teendő Red Bullnál, ugyanakkor nem szabad elfelejteni, hogy a pénteki napról a szombatira mindegyik csapat gőzerővel dolgozik a beállításokon a központjában levő szimulátorban, így semmi sincs kőbe vésve. A képet ráadásul árnyalja, hogy a Mercedesekkel és a Ferrarikkal egyetemben a holland közepes keveréken teljesítette a megtankolt autós etapját, míg a McLarenek lágyakon, ami nehézzé teszi az összehasonlítást.

    A megtankolt autós etapok átlagai

    Norris 1:21.806 9 kör lágy gumi
    Russell 1:22,402 7 kör közepes gumi
    Piastri 1:22,476 10 kör lágy gumi
    Antonelli 1:22,647 11 kör közepes gumi
    Verstappen 1:22,821 10 kör közepes gumi
    Hamilton 1:22,847 6 kör közepes gumi
    Leclerc 1:22,879 11 kör közepes gumi

     

    Mivel az első mexikói edzésnapon szokás szerint nagyon alacsony volt a rendkívül poros pálya tapadása, a lágy és a közepes keverék között minden bizonnyal nagyobb volt a különbség, mint amekkora a hétvége további részében lesz, így a McLaren előnye adott esetben csökkenhet.

    Hogy nem minden annyira rózsás papajaföldön, azt pedig Norris szavai is mutatták: „Egész jó nap volt, ha figyelembe vesszük, hogy kihagytam az első edzést. Gyorsan megtaláltam a határokat… de hát ez volt a gond is, túl gyorsan találtam meg őket! Általában pénteken előrébb járunk a programban, most viszont kicsit le vagyunk maradva, az egykörös egyensúly pedig teljesen szétesett.”

    Mark Hughes a The-Race.com hasábjain pedig rámutatott, hogy Norris és Verstappen lágy gumis köreinek fedélzeti kamerás összehasonlításán látszik: a Red Bull jelentős első tengelyi tapadáselőnnyel rendelkezik a lassú kanyarokban – különösen a 4–5-ös kanyarkombinációban. Norris itt hozta össze a hátrányának nagy részét, de ugyanez a helyzet Verstappen és Leclerc összehasonlításában is, csak ő kevesebbet veszített, ráadásul a Ferrarik valószínűleg magasabb motorüzemmóddal köröztek, mint a riválisaik.

    A Red Bull tehát sokkal jobban harap az első tengelyen, mint bármelyik autó, ami persze nem garancia semmire, a pálya tapadásának rohamosan javulása és a beállítások finomhangolása viszont könnyen átírhatja a pénteki erősorrendet.

    Nyílt nap keretén belül ismerhették meg a szurkolók a TBR Racinget és autóikat

    0

    Pénteken nyílt napot szervezett a TBR Racing, melynek köszönhetően az érdeklődők megismerhették Bútor Róbert csapatát és megcsodálhatták a vadonatúj festést kapó Citroen C3 WRC-t is.

    A hosszú hétvégét kihasználva Bútor Róbert és csapata nyílt napot szervezett, melynek köszönhetően az érdeklődő szurkolók bepillantást nyerhettek a TBR Racing mindennapjaiba, valamint megcsodálhatták az új festést kapó Citroen C3 WRC-t, és a csapat más autóit is.

    Bútor Róbert a szurkolók minden kérdésére igyekezett válaszolni, de a legkisebb rajongóitól ő is kapott meglepetést.

    A csapat legközelebb a Zemplén Rallyn áll rajthoz.

    Grégoire Munster elveszett az idei WRC-szezon során, de erről nem csak ő tehet

    0

    Grégoire Munster idén már második teljes szezonjának végéhez közeledik a WRC legfelsőbb kategóriájában, ennek ellenére már újonc csapattársa, Josh McErlean is több pontot szerzett nála.

    Grégoirs Munster még 2023-ban ülhetett először a WRC topkategóriájába tartozó, akkor még hibrid Ford Pumába, majd tavaly Adrien Fourmaux mellett tanulhatott, az idei évre pedig Josh McErlean lett a csapattársa, aki teljesen újonc a kategóriában.

    A luxemburgi és ír versenyző támogatói is fizetnek az M-Sportnak a lehetőségért, azonban az M-Sport még így is messze van a Toyota és Hyundai anyagi hátterétől, emiatt pedig csak nagyon keveset tud tesztelni is versenyzőivel.

    Grégoire Munster bár biztatóan kezdte a szezont, hiszen a Montén és Kenyában is tudott szakaszt nyerni, a Szafari Rallyn pedig az ötödik helyen zárt, később teljesen elveszett és 12 futam után már McErlean is egy ponttal többet szerzett nála.

    „Nehéz megítélni, hogy hol tartunk – mondta Munster a DirtFishnek. – Tavaly egyértelműen azt gondoltam, hogy nagyon versenyképes csomagunk volt a többiekhez képest. Elkövettem néhány újonc hibát, például árokba hajtottam és más problémákba ütköztem. De aztán lépésről lépésre sikerült közelebb kerülnöm, és biztató időket mentem még olyan versenyeken is, mint Lengyelország és hasonlók, ahol a második leggyorsabb időt mentem. Idén sokkal jobban küzdünk. Jó rallynk volt Montén, mert a körülmények nagyon nehezek voltak, sokat számított a gumiválasztás. De aztán bonyolulttá vált a helyzet.”

    „Eleinte harcoltam a csapattársaimmal, de nehéz volt közelebb kerülni a többiekhez, még akkor is, ha előnyösebb helyzetben voltunk. Nehéz megítélni, hogy hol tartunk valójában, de az biztos, hogy sokkal kényelmesebben érzem magam az autóban, és magabiztosabb vagyok a képességeimmel kapcsolatban. Azt hiszem, a Közép-Európa Rallyn, szombat délután és vasárnap az utolsó két szakaszon is jól teljesítettem, jó időket mentem, közel a többiekhez. Szóval igen, jól érzem magam.”

    A luxemburgi versenyző azonban pénteken baleset miatt kiesett, miután egy bukkanó után egy domboldalon eltörte Fordja felfüggesztését.

    „Csalódott vagyok a pénteki hibám miatt. Másrészt meg kellett próbálnunk kicsit több kockázatot vállalni a nedves úton, mert azt hiszem, a tiszta, száraz aszfalton még mindig egy kicsit túl messze vagyunk a többiektől. Akárcsak a powerstage-en, ott is mindent beleadtam, de nem vagyunk sokkal előrébb. A Kanári-szigetekhez képest úgy 5-6 tizedmásodperccel vagyunk közelebb a kilométerenként. Jelentős javulást értünk el összességében, és elégedett vagyok azzal, amit a csapattal sikerült elérnünk a többiekhez képest alacsony költségvetést is figyelembe véve.”

    Az M-Sport még nem jelentette be 2026-os csapatfelállását, ami valószínűleg jelenlegi versenyzőinek támogatóitól is függ.

    Minden idők legszorosabb F1-es időmérője volt, de Hill az egészet semmissé tehette volna

    0

    Michael Schumacher, Jacques Villeneuve, Heinz-Harald Frentzen. Ez a három név maradt meg a legtöbbek emlékezetében minden idők legszorosabb Forma-1-es időmérője kapcsán, pedig Damon Hill majdnem mindhármukat lenyomta.

    1997. október 25-én rendezték az 1997-es szezont lezáró Európa Nagydíj időmérő edzését Jerezben, és ezen a napon történt meg az, hogy az első három helyen végző pilóta ezredmásodpercre azonos időt autózott. Elsőként Jacques Villeneuve ért körbe a kvalifikáció hajrájában 1:21.072 alatt, majd ezredre ugyanilyen időt autózott a pontversenyben vezető, az utolsó futamon a kanadaival a vb-címért megküzdő Michael Schumacher, illetve Villeneuve csapattársa, Heinz-Harald Frentzen is.

    Tényleg ez lehetett a valós sorrend

    A szabályok alapján azonos idő esetén az számít, hogy ki teljesítette hamarabb a kört, így Villeneuve szerezte meg a pole pozíciót, mivel ő volt az első a hármas tagjai közül, aki megfutotta ezt az időt. Mellőle a második rajtkockába Schumacher kvalifikált, Frentzen pedig csak harmadik lett.

    Ugyanakkor érdekes kérdés, hogy tényleg Villeneuve volt-e a leggyorsabb, hiszen attól még, hogy az időmérés három tizedesjegyig mutatta az időeredményeket, lehet, hogy ha egy negyedik tizedesjegyet is kijeleztek volna, Frentzen mondjuk 1:21.0723-at ér el, Schumacher 1:21.0725-öt, Villeneuve pedig csak 1:21.0727-et.

    Schumacher, Villeneuve és Frentzen körének vége:

    Jock Clear, Villleneuve akkori versenymérnöke érdekes dolgot árult el ezzel kapcsolatban Karun Chandhok-nak, a Sky Sports riporterének, amit az indiai expilóta a Bring Back V10s podcast 97-es szezonzáróról szóló epizódjában idézett fel.

    „Volt egy beszélgetésem Jock Clearrel erről, és azt mondtam neki, hogy »Most, hogy már a Ferrarinál vagy, előáshatnád Schumacher telemetriáját a 97-es jerezi időmérőről, én pedig beszélek valakivel a Williamsnél, mondjuk Jonathan Williamsszel (Frank Williams fia, aki szintén részt vett a podcast-beszélgetésen), hogy meg tudjuk-e keresni a Williams adatait, és a kettőt összehasonlítva el tudjuk-e dönteni, hogy ki végzett előrébb.« Jock pedig azt mondta, hogy akkoriban a FOM segítségével utánanéztek a dolognak, és arra jutottak, hogy akkor is ugyanez lett volna a sorrend, ha egy negyedik tizedesjegyet is mutatott volna az időmérés.”

    Mindez úgy lehetséges, hogy attól még, hogy csak ezredmásodpercig jelzik ki a köridőket, az időmérőrendszer ennél pontosabban is mér. A pontos köridőket azonban – legalábbis egyelőre – homály fedi.

    A top 3 az időmérő után

    Ez az egész nem lenne ilyen fontos, ha nincs Katajama

    A 97-es jerezi időmérő persze akkor is kuriózum lenne, ha nem az első három helyen lett volna időazonosság, de az igazi különlegességét természetesen az adja, hogy a pole pozícióról döntött három, ezredre azonos kör. Amiről viszont sokan megfeledkeznek, hogy az Arrows-Yamahával Damon Hill lett a negyedik, és csupán 0,058 másodperccel maradt el a Villeneuve-Schumacher-Frentzen hármastól.

    Már önmagában ez szép teljesítmény volt szezon előtti tesztekhez képest Jerezben 6 másodperccel jobbat tudó 1996-os világbajnoktól, de akárcsak az az évi Magyar Nagydíjon az utolsó körben elbukott győzelem esetében, itt is keserű lehetett a szájíze, a gyorskörének végén ugyanis ki kellett kerülnie Katajama Ukjó keresztbe állt Minardiját, amivel Tom Walkinshaw, az Arrows csapatfőnöke szerint 2 tizedmásodpercet veszített. Azaz, ha nincs a hibázó japán, Damon Hill szerezte volna meg a pole-t az 1997-es szezonzáróra.

    Katajama a Minardiban, amint keresztben áll a célegyenes elején

    És hogy miként tudott ilyen jó kört összerakni a címvédő a mezőny második felébe tartozó technikával? Egyrészt a Hungaroringhez hasonlóan a jerezi pálya is technikás, a motorerőhátrányt kevésbé kidomborító aszfaltcsík, másrészt Hill szereti az ilyen jellegű pályákat (1,1 másodpercet adott csapattársának, Pedro Diniznek), harmadrészt pedig meggyőzte a Bridgestone-t, hogy az utolsó versenyre másfajta gumikat hozzanak, addig ugyanis inkább a Prost-istálló igényeit tartották szem előtt.

    Hogy az F1-ben abban az évben debütáló japán abroncsok jól teljesítettek aznap az Arrowson, azt Diniz 12. helye is mutatja – nem véletlen, hogy 1998-tól a Benetton és a McLaren is átpártolt a Goodyeartól, utóbbi pedig rögtön világbajnok is lett a japánok termékeivel.

    A jerezi időmérő nemcsak minden idők legszorosabb top hármasát, hanem top 4-ét is hozta:

    Ez a cikk eredetileg 2022. október 25-én jelent meg a Rallycafe.hu-n.