back to top
2024. november 23. 14:35
Kezdőlap Blog Oldal 9

Schumacher elcsalta, vagy megakadályozta a csalást? – 30 éves a 94-es ausztráliai botrány

0

Michael Schumacher 30 évvel ezelőtt ezen a napon biztosította be az 1994-es F1-es világbajnoki címet azzal, hogy nekiment Damon Hillnek. Ez önmagában leírva úgy fest, mintha a később hét vb-címig jutó német csalással nyert volna, ám a teljes szezont vizsgálva inkább az az érthetetlen, hogy miként nem dőlt már el korábban a javára a küzdelem.

30 évvel ezelőtt, 1994. november 13-án nyerte meg hétből az első F1-es világbajnoki címét Michael Schumacher, ám ahelyett, hogy ez a nap évről évre a német pilóta és csapata teljesítményének dicsőítéséről szólna, rendre kiváló alkalmat ad arra – főleg a brit sajtónak –, hogy vérmérséklettől, szimpátiától, meggyőződéstől függően ki kisebbet, ki nagyobbat rúgjon a Damon Hill-lel az ausztráliai szezonzárón összeütköző, végül vb-címét ezzel bebiztosító versenyzőbe.

Matt Bishop, az F1 Racing korábbi főszerkesztője, illetve a McLaren és az Aston Martin volt kommunikációs igazgatója például a Motor Sport Magazin hasábjain „Michael Schumacher legpiszkosabb trükkjei: F1-es futamok, amelyek megszégyenítettek egy bajnokot” címmel egyenesen ötös gyűjtéssel jelentkezett az évforduló kapcsán Schumacher gaztetteiről, amelyeket természetesen gonosz szándék által vezérelt, előre kitervelten elkövetett gyilkossági kísérletekként aposztrofált.

Brawn ötlete volt Schumacher 2006-os monacói csalása? – a német később beismerte a szándékosságot

Bishopnál az Adelaide-ben történtek az ötödik helyet érdemelték ki Mika Häkkinen 2000-es spái blokkolása; a Jacques Villeneuve elleni 1997-es jerezi ütközés, a 2006-os monacói időmérőn történt leparkolás és Rubens Barrichello 2010-es hungaroringi falra szorítása mögött, mielőtt az írás végén megjegyezte: „Hála Istennek, hogy soha nem ölt meg senkit, ennek ellenére kívánunk neki minden jót (igen, többes számban – a szerk.), bár sérülése miatt már nem olyan, mint volt, és úgy véljük, többé már nem is lesz.” 

Schumacher a 94-es szezon megérdemelt győztese

A cikkünk tárgya ugyan nem Michael Schumacher teljes pályafutásának felidézése, hanem az 1994-es szezon végjátéka, de az ott történteket sem lehet értelmezni a Bishop által is felemlegetett esetek nélkül, amelyek előre kitervelt gaztettek helyett inkább voltak egy minden munkatársa által kedvelt, a csapatáért tűzbe menő, végtelenül szorgalmas és tehetséges pilóta hiányosságai, mintsem gonoszságának megtestesülése. Mert az tény, hogy Schumacher követett el sportszerűtlen dolgokat – a Bishop által felsorolt mind az öt eset ilyen –, ám ezeket sokkal inkább a pillanat hevében hozott rossz döntés, téves helyzetfelismerés és adott esetben kétségbeesés szülte.

Most akkor Schumacher csalással lett világbajnok 1994-ben? – itt a magyarázat

Ez persze még nem menti fel Schumachert, de sokak szemében talán megbocsáthatóbb hibázni azért, mert nem akarjuk cserbenhagyni az értünk küzdő százakat, mint előre kitervelten csalni. Persze ettől még a büntetés mindkét esetben indokolt, ami Schumacher legtöbb botlása után jött is: 2006-ban a mezőny végére száműzték a pole pozícióból; 97-ben elvették az összes pontját; 2010-ben pedig rajtbüntetést kapott. A 94-es ausztráliai ütközésért azonban nem kapott semmit, így lényegében Hill kiütésével nyerte meg a világbajnoki címet.

Az igazság azonban az, hogy az 1994-es világbajnoki csatának el sem szabadott volna jutnia a szezonzáróig, és Schumachernek a teljesítménye alapján már korábban meg kellett volna nyernie a címet. A Brit Nagydíjról azonban nevetséges körülmények között zárták ki utólag, így ugrott a 2. helye és az azért járó 6 pont, majd emellé eltiltották két versenytől is, ráadásul nem tölthette le azt a számára legkedvezőbb helyszínen (aztán Portugáliában és Monzában nem áll rajthoz, Hill mindkétszer nyert, és hozott rajta 20 pontot). Irreális büntetés lett volna ez még akkor is, ha Schumacher és a Benetton szabálytalanságot követett volna el Silverstone-ban, de a valóságban semmit nem tettek, csak az FIA rajtuk verte el a saját inkompetenciáját.

Ennek tükrében érdemes kontextusba helyezni a napra pontosan 30 évvel ezelőtt történteket, amelyekről alábbi cikkünkben írtunk részletesen:

Schumacher hibázott, de az igazi botrány az lett volna, ha nem ő lesz a világbajnok 1994-ben

Millener szerint még évekig nem fog változni az M-Sport mostani helyzete

0

Az M-Sport hat éve az utánpótlás nevelő csapat szerepét tölti be, azonban amikor versenyzői elérnek egy magasabb szintre, nem tud versenyezni más gyártó ajánlatával és elveszíti pilótáját. Richard Millener szerint ez a helyzet még néhány évig nem fog változni. 

Az M-Sport utoljára 2017-ben és 2018-ban tudott vb címért versenyezni, és Sébastien Ogier a fordos csapattal nyerte ötödik és hatodik vb címét. 2017-ben azonban a gyártók vb címét is sikerült az M-Sportnak megszerezni Sébastien Ogier, Ott Tanak és Elfyn Evans vezetésével. 

2019-től azonban változott a csapat felállása és azóta inkább utánpótlás nevelő csapatnak számít az M-Sport, mely általában nem tud harcolni a nagyobb költségvetéssel dolgozó gyártók ajánlataival. 

Megjelent az M-Sportról szóló sorozat negyedik része, melyben már Martins Sesks is főszerepet kapott

“Célunk 2025-ben is az lesz, hogy versenyképesek maradjunk – mondta Richard Millener, az M-Sport csapatfőnöke a Rallit.fi oldalnak. – Ugyanakkor reálisan kell látnunk azt, hogy mit engedhetünk meg a rendelkezésre álló költségvetéssel. Ez néha pedig azt jelenti, hogy a jobb versenyzőinket el kell engednünk, és most nem feltétlenül Adrien Fourmaux-ról beszélek csak. Adriennek is vannak lehetőségei a jövőre nézve, egyelőre azonban nem ismerem a döntését.” 

“Amikor 2018 végére elvesztettük Sébastien Ogier-t, Ott Tanakot, majd Elfyn Evanst is, az nagyon nehéz időszak volt. Azonban igyekeztünk előre nézni. Jelenleg is a jövő nagy versenyzőjét igyekszünk felkutatni. Ez a politika pedig azt jelenti, hogy az M-Sport csapatában nem mindig van olyan versenyző, aki képes a vb címért harcolni, amikor azonban erre a szintre lépnek, akkor a nagyobb költségvetésű csapatok ajánlataival nem tudunk harcolni. Ezért később ismét a jövő nagy versenyzőjét kell keresni.” 

Millener bízik benne, hogy egyszer ismét képes lesz az M-Sport vb címre is esélyes versenyzőt foglalkoztatni, azonban erre még néhány évig nem lát esélyt. 

“Bízom benne, hogy egyszer javulni fog a helyzetünk és egy szintre kerülünk a többi csapattal. Erre a legnagyobb esélyt a szabályváltozások idején látom. A jövőbeni technikai szabályok célja a költségcsökkentés is, ezért remélem, hogy kiegyenlítettebb feltételek lesznek a jövőben mind a számunkra, mind az új gyártóknak.” 

Adrien Fourmaux távozását vetítheti elő a legutóbbi interjúja

A WRC-ben 2027-ben lesz ismét nagy szabályváltoztás.

A jelenleg WRC csúcskategóriájában versenyző pilóták közül Ogier, Tanak, Evans, Adrien Fourmaux és Grégoire Munster mellett Thierry Neuville, Esapekka Lappi is versenyzett korábban az M-Sportnál. 

Dani Sordo a 2012-es Argentin Rallyn indult Forddal, Kalle Rovanpera 2017-ben R5-ös Fiestával mutatkozott be a WRC-ben. 

Takamoto Katsuta és édesapja először versenyeznek ugyanazon a WRC-futamon

0

Különleges pillanat lesz a Katsuta-család számára a Japán Rally, hiszen ekkor fog először egy WRC-futamon indulni Takamoto és édesapja, Norihiko. 

Takamoto Katsuta édesapja, az 55 éves Norihiko tapasztalt raliversenyző azonban az idei Japán Rallyn fog először előfordulni, hogy apa és fia egy WRC-futamon áll rajthoz. 

Takamoto a mezőny elején fog indulni, míg Norihiko a WRC2-es mezőnyben így akár Taka segíthet is édesapjának a versenyen során, erre azonban szerint nincs szükség. 

“Remélem, hogy mindkettőnknek jól fog sikerülni a verseny – mondta Takamoto Katsuta a WRC honlapjának. – Édesapám nagyon tapasztalt versenyző, így nem lesz szüksége a segítségemre. Természetesen szívesek neki, ha segítséget vagy tanácsot kér, de hiszem, hogy egyedül is boldogulni fog.” 

Ilyen volt belülről Takamoto Katsuta Power Stage-győzelme a Közép-Európa Rallyn (videó)

Azonban, ha valami váratlan dolgot észlel Taka egy gyorsaságin, arra képes lehet felkészíteni édesapját is. 

“Korábban előfordult, hogy egy gyorsaságin észrevettem, hogy egy aknatető felnyílt, ami elég veszélyes volt. Azonnal szóltam édesapám navigátorának, hogy figyeljenek. Természetesen szeretnék neki segíteni a Japán Rallyn is, ugyanakkor ő azt szeretné, ha a saját dolgommal foglalkoznék.” 

Norihiko Katsuta számára az idei Japán Rally lesz a nyolcadik WRC-futamon, korábban a japán versenyek mellett Ausztráliában is versenyzett. Norihiko 16 év után tér vissza a WRC-mezőnybe. 

Hatalmas bajok lehetnek a Forma–1 körül, itt az ideje a gyökeres változásnak?

0

A Forma–1 versenyigazgatójának távozása mutatja, hogy kezd tarthatatlanná válni a Nemzetközi Automobil Szövetségen (FIA) belül kialakult helyzet. A valószínűleg kirúgott, vagy legalábbis a távozás felé lökött Niels Wittich újabb fontos láncszem a távozók névsorában, és alighanem eddig a legfontosabb.

Egy – legalábbis a magyar olvasóknak –  álmoskás, ködös és hideg kedden, szó szerint a semmiből jött a hír, hogy azonnal hatállyal távozik a Forma–1 versenyigazgatója, Niels Wittich. A német szakember a 2021-es abu-dzabi botrány után menesztett Michael Masit váltotta másodmagával a 2022-es idény előtt, majd Eduardo Freitas kiválásával jó ideje egyedül töltötte be a versenyigazgatói pozíciót. A távozása amellett, hogy mindenfajta előjel nélkül történt, rendkívül rosszkor jött a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) és az F1 számára, hiszen az idei szezonból még hátravan három futam, és noha az egyéni világbajnoki cím jó eséllyel Brazíliában eldőlt, a konstruktőri küzdelem még egyáltalán nincs lefutva.

Emiatt aztán nagyon fontos lenne, hogy egy tapasztalt, a csapatok és pilóták körében is köztiszteletnek örvendő, megbízható személy álljon a kormánynál és segítse ennek a három versenynek a zökkenőmentes lebonyolítását, Wittich távozásával ez azonban nem fog megvalósulni, és az F2-ből előléptetett Rui Marques-nek elképesztően nehéz dolga lesz. De egyelőre foglalkozzunk azzal, hogy mi okozhatta az immár csak korábbi versenyigazgató búcsúját.

Az F1-es pilótáknak elege lett abból, hogy szórakoznak velük

Vita lehet a háttérben

Egybehangzó sajtóhírek és a puszta logika is azt mutatja, hogy Wittich valamilyen kibékíthetetlen ellentét miatt állt fel, vagy inkább állították fel, a Motorsport-Magazin.com ugyanis azt írja, beszélt a német szakemberrel, aki ragaszkodott hozzá, hogy nem ő mondott le, magyarán egyszerűen csak egyik pillanatról a másikra kirúgták. A BBC eközben arról írt, hogy a szezon végén mindenképpen menesztették volna őt, és a korai búcsúja a Mohammed bin Szulajm FIA-elnökkel megromlott kapcsolatának eredménye, a The-Race.com pedig arról számolt be, hogy az FIA és az F1 berkein belül is általános meglepetést okoztak a fejlemények.

Ezek persze meg nem erősített információk, és azt nem tudjuk, hogy mi játszódott le a színfalak mögött. Régebb óta húzódó vitáról van szó? Köze van ennek ahhoz, hogy a versenyzők nemrég éles hangvételű levélben kérték számon a most éppen a káromkodás ellen keresztes hadjáratot hirdető elnököt? Esetleg a pilótákkal az egyéb, pályán történtekhez szorosan kapcsolódó dolgok mellett a káromkodós büntetések kapcsán is folyamatos párbeszédet folyató Wittich kifejezte nemtetszését bin Szulajmnak? Nem tudni, de a versenyigazgató távozásának hirtelensége miatt szinte biztosan konfliktus áll a háttérben, noha az F1 egyik veterán újságírója, Joe Saward már két hete megmondta, hogy Wittichet ki fogják rúgni, ezért szerinte az összeesküvés-elméleteket gyártóknak Austin körül kellene keresgélnie. Ez volt az a futam, amelyen ismét hangsúlyosan előtérbe kerültek a versenyzési irányelvek és azok megfelelősége, miután a közvélemény számára több esetben sem volt egyértelmű, hogy a felügyelők miért büntették az egyik pilótát, a másikat pedig miért nem. A legnagyobb visszhangot kapó eset természetesen Max Verstappen és Lando Norris csatája volt, amelyben utóbbi kapott büntetést.

Mohammed bin Szulajm
Mohammed bin Szulajm elnöksége alatt egymást érik a botrányok / Fotó: Joerg Mitter / Red Bull Content Pool

Menekülnek az emberek az FIA-tól

Akármi miatt is kellett mennie Wittichnek, a távozása igencsak aggasztó, hiszen ő már a sokadik magas rangú személy, aki elhagyja a szövetséget, az F1-es versenyhétvégék lebonyolításának szempontjából pedig ő az eddigi legfajsúlyosabb. Alighanem már a szövetségen belül is nehezen követik a vezető beosztásból lelépők névsorát, úgyhogy itt egy kis emlékeztető az utóbbi egy évben távozottakról: Luke Skipper kommunikációs igazgató; Jacob Bangsgaard mobilitási főtitkár; Natalie Robyn, az FIA történetének első vezérigazgatója; Pierre Ketterer irányítási és szabályozási igazgató; Edward Floydd, kereskedelmi jogi ügyekért felelős vezető; Steve Nielsen sportigazgató; Tim Goss formaautós technikai igazgató.

Az Autosport szerint az FIA-n belül elképesztően rossz a morál, ez pedig egyre-másra üldözi el a jó szakembereket. De valamikor megálljt kell parancsolni a példátlan folyamatnak, a háttéremberek közül a leginkább előtérben levő személy hirtelen kiválása pedig időszerű pillanat lehet erre. A kérdés persze a hogyan, hiszen egy valami közösnek tűnik a fentebb felsoroltakban: mindegyikük korábban állt tovább, mint ahogyan azt tervezte, azaz vélhetően nem egyeztek az elképzelései a finoman szólva is ellentmondásos tevékenységet folytató elnökéivel.

Az egyre valószínűbbnek látszik, hogy a helyzet kezd tarthatatlanná válni, és nem mehet így sokáig tovább, hiszen egy versenyigazgató egyik pillanatról a másikra történő lemondása komoly problémákat szül, és az első számú FIA-sorozat működésében is fennakadásokat okozhat, illetve akár biztonsági kockázattal is járhat. Hogy a szükséges változások hogyan mehetnek végbe egy olyan szervezetben, amelyből folyamatosan menekülnek az emberek, az jó kérdés, és amíg bin Szulajm az FIA elnöke, nagyon nehéz látni, hogy mi lehet rá a válasz.

Hamilton olyan kiváltságot kap a Ferraritól, amiben csak Schumachernek volt része

Rovanpera szerint át kell gondolni a WRC-futamok formátumát

0

Kalle Rovanpera szerint át kell formálni a WRC-futamokat, hogy a versenyzőknek elég idejük legyen a versenyzéssel kapcsolatos feladatokra, valamint a szurkolókra is. 

“A WRC-futamok szervezőinek tömörebbé kellene tenniük a versenyüket – mondta Kalle Rovanpera a Dirtfishnek. – Ha nem lennének túl korai napkezdések és késői napzárások, akkor a versenyzők és szurkolók is jobban kapcsolatba kerülhetnének. A nap végén fáradtan, már sok versenyzőnek nem olyan jó a hangulata.” 

A versenyek során ugyancsak 300 kilométer körül van a versenytávok hossza, azonban az összekötő szakaszokkal a táv 1000 kilométernél is több. 

“Tudom, hogy nem mindenhol lehet találni kis területen három megfelelő gyorsaságit, de erre kellene törekedni. Több olyan verseny is van, ahol napközben kis területet járunk csak be, majd a nap végi szponzorált szuperspeciál szakasz miatt 150 kilométert kell autózni etapon. Így 17 óra helyett csak 22 órakor fejezzük be a napot.” 

Rovanpera szerint a szervezőknek változtatni kellene a versenyek formátumán. 

“Mindennek bele kellene férnie egy bizonyos időablakba, egy bizonyos számú kilométerbe, vagy valami ilyesmibe. Ebben az esetben több időt szánhatnánk más dolgokra is. A jelenlegi formátum során azonban még a dolgunkat sem tudjuk megfelelően végezni, valamint pihenésre sincs időnk.” 

Sordo újabb versenyen vezetheti a Rally1-es Hyundait idén

0

Dani Sordo WRC-programja bár idén csak három versenyből állt, még egy versenyen vezetheti a Rally1-es Hyundait idén. 

Az osztrák Herbst Rally és a spanyol Rally La Nucia verseny után újabb futamon indítja egy versenyzőjét a Hyundai Motorsport, ezúttal Dani Sordo indulhat Rally1-es autóval a Rally Ciudad de Pozoblanco rendezvényen, mely a spanyol murva bajnokság része. 

A Hyundai már a hibrid rendszer nélküli autóját tesztelte

A spanyol versenyző neve mellett a nevezési listán ugyan hibrid autó szerepel, elképzelhető, hogy a koreai gyártó ismét hibrid rendszer nélküli autót ad versenyzőjének, ahogy Thierry Neuville is ilyet vezetett a Rally La Nucia versenyen. 

Sordo most hétvégi versenye ráadásul lehetőséget ad 2025-ös fejlesztések tesztelésére is. 

Hamilton olyan kiváltságot kap a Ferraritól, amiben csak Schumachernek volt része

0

Noha egyelőre nem tudni, hogy Lewis Hamiltonnak mikor lesz majd az első munkanapja a Ferrarinál, az egyik ismert olasz újságíró arról számolt be, hogy a hétszeres világbajnokot nagy megtiszteltetés fogja érni.

Lewis Hamilton nem vehet majd részt az idei Abu-dzabi Nagydíj után rendezett teszten a Ferrarival, így a 2025-ös esztendőig kell várnia, hogy megismerkedjen a maranellói istállóval. Nem lenne meglepő, ha a januárban 40. életévét betöltő klasszis elődeihez hasonlóan Fioranóban, a Ferrari házi tesztpályáján rendezett teszten, egy korábbi autóval tenné meg első métereit a Scuderia színeiben. És amikor ott lesz, Carlo Vanzini, a Sky Sports kommentátorának értesülései szerint Enzo Ferrari egykori házában fog majd lakni, ami korábban csak Michael Schumachernek adatott meg.

Michael Schumacher, Ferrari, F2002, Fiorano, Enzo Ferrari
Schumacher Enzo Ferrari háza előtt a Ferrari F2002-vel / Fotó: Ferrari

„Schumacher óta egyetlen versenyző sem részesült ebben a kiváltságban, Hamilton azonban Enzo Ferrari házában fog lakni, amikor csak Fioranóban van, úgyhogy nem sokat lehet majd vele találkozni Maranellóban” – utalt Vanzini arra, hogy a hétszeres világbajnoktól így a tesztpálya és a gyár is karnyújtásnyira lesz, azaz nem kell majd a városban közlekednie.

Vanzini azt is tudni véli, hogy már kijelölték, mikor lesz Hamilton első munkanapja, ezt azonban a csapat egyelőre titokban tartja.

Ledöbbent az újságíró, amikor az ablakon belesve meglátta, mit csinál Michael Schumacher

Az FIA versenyigazgatója mellett az egyik F1-es csapat kulcsembere is távozik

0

Dan Fallows, az Aston Martin 2022-ben kinevezett technikai igazgatója elhagyta a silverstone-i istállót. A távozását a visszaeső eredmények mellett más is indokolhatja.

A távozások napja volt a keddi a Forma–1-ben, hiszen Niels Wittich, az FIA F1-es versenyigazgatója mellett Dan Fallows, az Aston Martin technikai igazgatója is szakított a munkaadójával. Az 50 esztendős szakember 15 évnyi közös munka után 2021-ben hagyta el a Red Bullt, hogy csatlakozzon a silverstone-i istállóhoz, amellyel 2023-ban nyolc dobogós helyezést szerzett. A tavalyi sikerek után az idén azonban az új gyárba költöző, vadonatúj szélcsatornát és szimulátort építő, Adrian Newey-t, az F1 történetének legsikeresebb tervezőjét megszerző istálló az idén eddig egyetlen dobogós eredményt sem tud felmutatni, azaz egyértelműen visszalépett 2023-hoz képest. Minden bizonnyal ez is eredményezte Fallows távozását, miközben amúgy is nehéz volt látni a helyét az újjászerveződő struktúrában.

Persze az Aston Martin tavalyi idény eleji helyzete hosszú távon fenntarthatatlan volt, így nem is az a legnagyobb probléma, hogy nem tudtak megmaradni a Red Bull első számú üldözőjének, hanem inkább az, hogy folyamatosan kudarcot vallottak az autó fejlesztésével. Ezt mutatta nemrég az a lépésük is, hogy visszatették az AMR24-esre a tavasszal, a Japán Nagydíjon használt padlólemezt, ami F1-es léptékben nagyjából olyan, mintha az utcai autóikra holnaptól fakereket tennének.

Fernando Alonso, Aston Martin
Az Aston Martin idei éve nagyon nem úgy alakult, ahogyan azt a csapat remélte / Fotó: Aston Martin

Fallows felelőssége tehát megkérdőjelezhetetlen, ám korántsem biztos, hogy jobb szereplés esetén maradt volna, hiszen közben a távozó Martin Whitmarsh helyére új vezérigazgató érkezett a korábbi Mercedes-motorfőnök Andy Cowell személyében, jövőre pedig munkába áll a Fallows-zal 2006 és 2021 között együtt dolgozó Adrian Newey is. Kérdés, hogy a tervezőzseni árnyékából mindössze három éve kilépő Fallows mennyire szeretett volna visszakerülni oda, ahol a Red Bullnál volt, ugyanakkor a legjobban nem Newey szerepköre, hanem a Ferraritól technikai főigazgatónak behozott Enrico Cardile érkezése tette kérdésessé a helyét.

Hiszen Fallows a technikai gárda éléről ezzel visszakerült volna a harmadik helyre a hierarchiában, és kérdés, hogy itt mennyire tudott volna a hasznára lenni az Aston Martinnak, amelynek közleményének hangvétele így is arra utal, hogy azért nem tekint hatalmas veszteségként a technikai igazgató kiválására. Az 50 esztendős szakember az Aston Martin csoportot ugyanakkor a közlemény szerint nem hagyja el, csak az F1-es istállótól távozik, de új szerepkörét még nem hozták nyilvánosságra.

„Szeretném megköszönni Dannek az Aston Martin Aramcóhoz tett hozzájárulását az elmúlt két évben. Dan sikerekre vezette a csapatot az AMR23-assal, amely tavaly nyolc dobogós helyezést szerzett” – emelte ki a 2023-as sikereket Andy Cowell.

„Öröm és kiváltság volt a futam és világbajnoki győzelmek felé vezető úton irányítani a technikai gárdát az Aston Martinnál töltött időm alatt. Most itt az ideje átadni a stafétát, de már várom, hogy láthassam a csapat jövőbeli sikereit, amelyekről biztos vagyok, hogy hamar eljönnek” – mondta Fallows.

29 éve az F1-ben: Amatőr hibával milliókat bukó pilóta, búcsúzó V12-es és 2 körrel nyerő győztes

Szűk két órás összefoglalóban a 2024-es ORB-szezon

0

Hat verseny, három futamgyőztes, megannyi jó és drámai pillanat játszódott le a 2024-es HUMDA Országos Rally Bajnokság futamain. Íme a csaknem teljes szezon összefoglalója videó formájában.

Az ORB 2024-es szezonja során hat versenyt rendeztek, a szezont a veszprémi Rally Hungary nyitotta, ami egyúttal a Rali Európa-bajnokság nyitó futama is volt.

A murvás szezonnyitó összefoglalójáról a WRC Promóter készített összefoglalót, az ERC-verseny szempontjából.

A Tempo Magazin adásainak köszönhetően ismét felidézhejük a 2024-es ORB-szezont. Csomós Mixiék veszprémi győzelme után Diósgyőrben folytatódott a bajnokság, ahol új verseny győztest avattak, majd Mixiék a Mecsek Rallyn már másodszor állhattak a dobogó legmagasabb fokára.

A szezon második fele, Székesfehérvárott Velenczei Ádám sikerével kezdődött, mielőtt Győrben ismét Csomós Mixiék nyertek volna. A szezon végül a drámai Zemplén Rallyval zárult, ahol új magyar bajnokot ünnepelhettek Velenczei Ádámék személyében.

 

A show miatt összeverbuválják az F1-es csapatokat egy olyan eseményre, aminek nem biztos, hogy örülnek

0

Az F1 történetében először jövőre egy meghatározott napon mutatják be az összes új autót, legalábbis a festésüket.

Ez a bizonyos dátum február 18., kedd lesz, ami bő egy héttel előzi meg a háromnapos szezon előtti bahreini tesztidőszakot, a helyszín pedig a londoni O2 aréna. Az eseményre péntektől vásárolhatók jegyek 58–113 fontért (nagyságrendileg 30-60 ezer forintért) plusz kezelési költségért, de aki nem tudja élőben megtekinteni, az se bánkódjon, mert természetesen élőben fogják közvetíteni az interneten. A rendezvényhez nagy show dukál, fellép majd többek között Justin Bieber, Peter Kay és Madonna is, hogy szórakoztassa az egybegyűlteket.

Bár nem tűnik nagy durranásnak, hogy csak az új autók festését leplezi le az összes csapat, az autóbemutatóknak hívott események az elmúlt évek lényegében csupán erről szóltak, mert a csapatok az utolsó pillanatig, az első pályán töltött percekig kivártak azzal, hogy megmutassák a valóban használt konfigurációt, nehogy a konkurencia túl hamar szemügyre vegye az apró részleteket. Sőt, sokszor még a teszten sem kerül fel az F1-es autókra az összes olyan elem, amit aztán felraktak az idény első versenyén.

Jövőre még inkább ebbe az irányba fog mutatni a tendencia, mert a résztvevők a bemutatón ezúttal még a világítással, az autó beállítási szögeivel sem tudnak úgy játszani, hogy a lehető legkevesebbet mutassák meg a kényes részekből.

Újabb groteszk csapatnevet kell megszoknunk az F1-ben

Egy ideje már pusmogtak a közös bemutató tervéről, és az F1-es csapatok közül valószínűleg nem mindegyik repes az örömtől a hír hallatán: állítólag sok ellenérzést táplált iránta, amikor először felmerült a közös felvonulás ötlete. Nem véletlenül, hiszen a kisebb alakulatok eddig legalább a saját bemutatójuk napján a megszokottnál nagyobb figyelemben részesültek, de a rivaldafény az élcsapatok között is szét fog oszlani.

Amit talán nyerhetünk ezzel, hogy pont emiatt mindegyik csapat kreatív részlege jobban rá lesz kényszerítve, hogy előrukkoljon valami érdekessel, látványossal a sallangos megoldások, nyilatkozatok helyett.

Újabb zavar a központban, váratlanul távozott az ember, aki nélkül nem működnek az F1-es hétvégék