back to top
2024. november 23. 11:25
Kezdőlap Blog Oldal 8

Mozgalmas napokat él a Hyundai, javában készül a 2025-ös évre

0

Ott Tanak ugyan nem indult a spanyol Rally La Nucia versenyen, azonban ő is jelen volt a rendezvény tesztjén, és azóta is többször beült a Rally1-es Hyundaiba. 

Múlt hétvégén Thierry Neuville hibrid egység nélküli, míg Andreas Mikkelsen hibrid Hyundai i20 N Rally1-gyel versenyzett a spanyol Rally La Nucia versenyen. A belga versenyző a rendezvényen több 2025-re tervezett alkatrészt is kipróbált autójával. 

A spanyol verseny tesztnapján azonban Ott Tanak is jelen volt és tesztelt a Rally1-es autójával. 

A 2019-es világbajnok az aszfaltos teszt után Cordobába is ellátogatott, ahol murvás tesztet bonyolított le. 

Dani Sordo ezen a hétvégén szintén versenyez a spanyol Rally Ciudad de Pozoblanco versenyen, ami előtt a hét elején ugyancsak tesztelt, de ezen a napon ugyancsak autóba ült Tanak is. 

Gőzerővel folyik a Hyundainál a 2025-ös szezonra való készülés, amikor már minden jel szerint hibrid egység nélküli Rally1-es autók állnak rajthoz a WRC-ben. 

Elkészült a 2024-es Árpádtető Rally mozifilmje

0

Vasárnap rendezték az idei Árpádtető Rallyt, mely elsősorban minisprint verseny volt, azonban sok licencel rendelkező versenyző is ellátogatott a rendezvényre.

A hétvégi Árpádtető Rally bár csak négy szakaszon zajlott a ködös időjárás, és kisebb balesetek miatt, komoly látványt tartogatott a pálya szélére kilátogató nézőknek.

A minisprint mezőnyben Mogyorósi Zoltán, míg a tesztelők között Matics Mihály volt a leggyorsabb.

Mogyorósi Zoltán és Matics Mihály volt a leggyorsabb az Árpádtető Rallyn

A #TheLepoldMedia elkészítette a verseny bő negyedórás összefoglalóját.

Katsuta minden nehezítő tényezőre felkészült a Japán Rally előtt

0

Tavaly igen változatos körülmények uralkodtak a Japán Rallyn, amire akár idén is lehet esélye, azonban Takamoto Katsuta nem engedi, hogy az időjárás kizökkentse hazai versenyén. 

Tavaly komoly özönvízben rendezték a Japán Rally első napját, a nehéz körülmények között pedig Dani Sordo és Adrien Fourmaux is ugyanabban a kanyarban csúszott patakba az első szakaszon, míg Takamoto Katsuta a 3. szakaszon esett ki. 

Később azonban a japán versenyző visszatért és 10 gyorsaságit is megnyert. 

Idén a toyotás versenyző felkészült minden nehezítő körülményre a WRC-szezonzáró előtt. 

„Tavaly változatos körülmények között kellett versenyezni a rali elején, de később inkább száraz és nedves utak voltak – mondta Takamoto Katsuta a WRC hivatalos oldalának. – A szakaszeredmények ennek ellenére elég jók voltak Thierry Neuville-hez és más versenyzőkhöz képest. A Közép-Európa Rally előtt nagyon izgultam, amikor meghallottam, hogy eső lesz. Most azonban nem fog izgatni, hogy nedves vagy száraz körülmények lesznek Japánban, megpróbálom a legjobb formámat kihozni magamból. A lelki állapotom jelenleg elég jó, remélem, ez így is marad a versenyig.” 

Katsuta idén lépésről lépesre haladna a verseny során. 

„Nagyon szerettem volna nyerni tavaly Japánban, de sajnos ez nem sikerült. Idén lépésről lépésre kell haladnunk, kicsit kiegyensúlyozottabban, főleg, ha esik. Minden lehetséges, de tavaly túl sok apró hibát követtem el, és már a rali elején kiálltam a versenyből. A legfontosabb, hogy a rali elejétől megpróbáljuk átlátni a helyzetet és azt, hogy mi történik a többiekkel. Ez a taktika egy kicsit hasonlít a Közép-Európa Rallyhoz, csak most az elején kicsit többet kell kockáztatnom azokon a szakaszokon, ahol magabiztosan tudok vezetni. Van néhány új szakasz is, szóval kihívás is lesz, de továbbra is remélem, hogy a tavalyihoz hasonlóan jó lesz a tempóm. Csak el kell kerülnöm az olyan hibákat, mint tavaly.” 

Pajari Japánban csak a WRC2-es bajnoki címre koncentrál

0

Sami Pajari idén a WRC2-es versenyzés mellett indulhatott a Toyota Rally1-es autójával is, és bár jó esélye van, hogy 2025-ben még több versenyen induljon a világbajnokság legmagasabb kategóriájában, Japánban ezt kizárja és csak a WRC2-es bajnoki cím megszerzésére fog koncentrálni. 

Sami Pajari eredetileg idén csak a WRC2-ben indult volna a vadonatúj Rally2-es Toyotával, azonban év közben ez a terv változott és a 22 éves finn tehetség beülhetett három versenyen a japán gyártó Rally1-es, hibrid autójába is, amivel már az első méterektől kimagaslóan tudott teljesíteni. 

Pajari a Japán Rallyn azonban visszatér a WRC2-be, ahol, ha az első két hely valamelyikét megszerzi, megnyeri a bajnokságot Oliver Solberg előtt. 

“Chilében és a Közép-Európa Rallyn csak a Rally1-es autó vezetésére koncentráltam, azonban az utolsó európai verseny végeztével már Japánra és a WRC2-re kezdtem felkészülni – mondta Pajari a WRC hivatalos oldalának. – Természetesen jó volt Rally1-es autóval versenyezni, amit szeretnék a jövőben is folytatni, de pont ennyire érdekel a Rally2-es autóval való versenyzés is. Nagyon jó lesz elutazni Japánba, mivel a rajongók fantasztikusak és jó lesz a Toyota hazai futamán versenyezni.” 

A Japán Rallyt jövő héten rendezik. 

17 éve a mai napon elődje is kipróbálhatta Räikkönen világbajnok Ferrariját (videó)

0

Miután Kimi Räikkönen 2007-ben megnyerte a Ferrari mai napig utolsó egyéni világbajnoki címét, több másik állandó pilótával együtt megkezdte jól megérdemelt téli pihenőjét. Ám mivel a Forma–1-ben akkoriban még nem volt annyira korlátozva a tesztelés, mint manapság, a csapatok számára nem ért véget a pályán töltött napok száma, és 17 évvel ezelőtt a mai napon például Barcelonában kezdtek meg egy két napos kollektív gyakorlást. Erre normál esetben csak az igazán hardcore rajongók figyeltek volna oda, ám Michael Schumacher visszatérése kapcsán az egész világ tekintette a katalán pályára szegeződött.

A hétszeres világbajnok ugyanis a mai napon próbálta ki először versenytempóban azt az autót, amelyet még ő is vezethetett volna élesben, ha egy évvel azelőtt nem dönt úgy, hogy visszavonul, és amellyel végül Räikkönen világbajnok lett. Schumacher a tapasztalatával a Ferrarit igyekezett segíteni, miközben nyilván marketing szempontból sem jött rosszul a jelenléte. Hogy miként alakult a tesztje és hogyan terelgette az F2007-est, arra alábbi cikkünkben tekintettünk vissza:

A nyugdíjas Schumacher visszatért, hogy kipróbálja Räikkönen világbajnok Ferrariját (videó)

Rok Turk rekordot állított fel idei bajnoki címével a Szlovén ralibajnokságban

0

Rok Turk a Szlovén ralibajnokság idei szezonjának végén hetedik bajnoki címét szerezte, amivel a bajnokság legeredményesebb versenyzője lett. 

Rok Turk azt követően, hogy 2017 és 2022 között sorozatban hatszor nyerte meg a Szlovén Ralibajnokságot, tavaly megszakadt dominanciája. 

Turk és navigátora, Blanka Kacin bár tavaly is öt versenyt tudott nyerni hazája bajnokságában Hyundai i20 N Rally2-vel, azonban két futamon kiesett, aminek következtében az R5-ös Hyundaijal versenyző Marko Grossi két győzelmével és öt második helyével megszerezte a bajnoki címet. 

A 42 éves Turk idén azonban visszatért a csúcsra hazájában, annak ellenére, hogy ismét öt versenyt tudott nyerni, de az utolsó előtti futamon kiesett, a szezonzárón pedig csak öt pontot tudott gyűjteni. 

Marko Grossi és Tara Berlot három versenyen második lett, a szezon utolsó két futamát pedig nyerte, azonban kétszer is kiesett, így végül csupán a bajnokság harmadik helyét tudta megszerezni, míg a második hely Mitja Klemencicé és Viljem Oslajé lett, akik R5-ös Skodájukkal minden futamon célba tudtak érni, kétszer a második, háromszor a harmadik, míg ugyancsak kétszer a negyedik helyen. 

Rok Turk így hetedik szlovén bajnoki címét szerezte, amivel megdöntötte Darko Peljhan hat bajnoki címét (1993-1995, 2004, 2009, 2015) és a bajnokság legeredményesebb versenyzője lett. 

Szlovéniában a harmadik legtöbb bajnoki címet Aleks Humar szerezte öt címmel, aki 2022-ben indult eddigi utolsó rali versenyén. 

Hamilton mégsem kapja meg a Ferraritól, amit eddig csak Schumacher érdemelt ki

0

Lewis Hamilton brit sajtóértesülés szerint mégsem számíthat arra a privilégiumra, ami Michael Schumachernek járt a Ferrarinál.

Miután olasz sajtóhírek alapján mi is megírtuk, hogy a Ferrari engedélyezi majd Lewis Hamiltonnak, hogy Enzo Ferrari egykori, a gyártó fioranói tesztpályája mellett álló házában lakjon akkor, amikor ellátogat a Scuderia főhadiszállására, a The-Race.com arról számolt be, hogy ezek az értesülések nem fedik a valóságot, és Hamilton nem lesz az első olyan pilóta, aki ebben a kiváltságban részesül Michael Schumacher óta.

Jobban belegondolva pedig miért is részesülne, hiszen még a 2019 óta a maranellóiak színeiben versenyző Charles Leclerc sem részesült, egy ilyen lépéssel a Ferrari pedig már azelőtt csapaton belüli feszültséget idézhetne elő, hogy Hamilton egyetlen métert is megtett volna az autójukkal. Emellett nagyon másként nézett ki az F1-es pilóták időbeosztása Schumacher idején, hiszen akkoriban még nem volt korlátozva a tesztelés, így a német klasszis rengeteget körözött Fioranóban, sokszor reggeltől egészen sötétedésig nyüstölve a technikát. Így már csak praktikussági szempontok miatt is ideális volt számára Enzo Ferrari háza, és hát valljuk be, ki is érdemelte azt, amit mi sem bizonyít jobban, minthogy róla nevezték el a ház előtti teret.

Hamilton ezzel szemben hiába szintén hétszeres világbajnok, még semmit sem bizonyított vörösben, és a fentebb taglalt okok miatt akkor sem valószínű, hogy megkapja ezt a kiváltságot, ha majd bizonyít.

Michael Schumacher, Ferrari F2004, teszt, Fiorano
Schumacher kihajt a fioranói tesztpályára az F2004-gyel / Fotó: Scuderia Ferrari Press Office

Nem lesz könnyű dolga

Ehhez természetesen elsősorban Charles Leclerc ellen kell majd megmutatnia, hogy mit tud, ami aligha lesz sétagalopp. Az ígéretesen induló F1-es karrierjét az 1990-es Spanyol Nagydíj időmérő edzésén elszenvedett horrorbukásával derékba törő Martin Donnelly szerint a monacói pilóta komoly próbatétel elé fogja állítani a jövőre 40 esztendős Hamiltont, akinek az érkezése ugyanakkor mindenképpen remek hír a Ferrarinak.

„Ez egy nagyszerű átigazolás a Ferrarinak, amely több mint egymillió fontnyi bevételre tesz majd szert a különböző rajongói termékekből. Kevesen gondolnak bele, hogy milyen sokat keresnek ezzel – idézi a RacingNews365 az ír expilótát. – Ez jó lesz a sportágnak, de nem gondolom, hogy csak úgy besétál majd Leclerc hátsó kertjébe és ellopja a focilabdáját. Ez nem lesz olyan könnyű. De az érkezése jó a sportnak, jó a Tifosinak, akik valaki másért is szoríthatnak. Leclerc-t azonban nem lesz egyszerű legyőzni, mert gyors, és szerintem amikor jó napja van, ugyanolyan gyors, mint Lewis. A csapat érdekében remélhetőleg mindketten ott lesznek az élmezőnyben.”

Hatalmas bajok lehetnek a Forma–1 körül, itt az ideje a gyökeres változásnak?

Josh McErlean első Európán kívüli versenyére készül

0

Josh McErlean nagy kihívás előtt áll, mivel a Japán Rally alkalmával először fog Európán kívül versenyezni. Az ír versenyző azonban nagyobb nyomás nélkül vezethet, mivel a WRC2-es bajnokságon kívül áll rajthoz. 

Josh McErlean hét WRC2-es verseny után a Challenger bajnokság hatodik helyén áll, azonban lehetősége nyílt elindulni a Japán Rallyn is, mely az első nem európai versenye lesz. 

“A Japánban való versenyzés egy csodálatos bónusz a számunkra – mondta az ír versenyző a WRC hivatalos oldalának. – Ez a verseny teljesen más lesz számunkra és nemcsak a pályák, hanem az ország is. Keményen dolgoztam, hogy megismerjem a versenyt, de támaszkodni tudok navigátorom, James Fulton és csapatok, a Toksport korábbi tapasztalataira is, mivel már korábban versenyeztek a Japán Rallyn.  Ez lesz az első versenyem Európán kívül és először fogom Ázsiában is járni. Tokió mindig is a bakancslistámon szerepelt, de sosem gondoltam volna, hogy ott fogok versenyezni a WRC-ben.” 

McErlean japán rajthoz állását sokan segítik. 

“Az Ír Motorsport Akadémia, a Toksport, a Skoda Motorsport és a WRC Promóter segítsége is kell ahhoz, hogy indulni tudjak Japánban, ami egy nagyszerű lehetőség, hogy több aszfaltos tapasztalatot szerezzek. Nem tudom eléggé megköszönni a segítséget, igyekezni fogok, hogy többet tanuljak az aszfaltos pályákon és hogy a lehető legjobb eredményt érjem el.” 

Az ír versenyző a WRC2-es bajnokságon kívül áll rajthoz másfél hét múlva Japánban. 

2025-től nem lesz közös promótere a rallycross vb-nek és a WRC-nek

0

Az FIA 2025-től új promótert keres a rallycross vb és Eb mellé, így a jövő évben már nem a WRC promóter áll a sportág mögött.

2021-ben vette át a sportágat az IMG-től a Rallycross Promoter GmbH, amely a WRC Promoter GmbH egyik lányvállalata. A szándék az volt, hogy a WRC mintájára építsék fel a sportágat, amely részben sikerült. Egységes weboldal, megjelenés a Rally Tv-n, hogy csak azokat soroljuk, amely a szurkolókat érinti, a legfontosabbat a versenyzői létszám növelését azonban nem sikerült elérni, sőt, a törökországi vb nevezési listája egészen elkeserítő volt.

Ennek egyik fő oka az elektromos RX1e autókra való átállás volt, amelyet ráadásul visszavetett a Special One Racing Lancia Deltáinak tavaly Lydden Hillben történt bokszutca-tüze, és ennek egyik következménye lett a „Technológiák csatája” szabályrendszer kialakítása volt, ahol a belső égésű autók harcoltak elektromos társaikkal.

foto: @World / Red Bull Content Pool

Beszédes, hogy Johan Kristofferson éppen a múlt hétvégén nyerte meg rekordot jelentő hetedik világbajnoki címét egy belsőégésű motoros Volkswagen Polóval.

Az FIA azonban most pályázatot írt ki, hogy új támogatót keressen a 2025-ös szezonra és az azt követő időszakra. A pályázat a mai napon jelent meg a szövetség honlapján. Mohammed Ben Sulayem, az FIA elnöke így nyilatkozott: „Az FIA Rallycross Világbajnokság az elmúlt években rengeteget fejlődött a technológia és a sportversenyzés terén, miközben hű maradt az örökségéhez, mint a motorsport egyik legizgalmasabb és legelérhetőbb kategóriája. Most egy olyan promótert keresünk, aki erős szenvedéllyel és lendülettel rendelkezik, hogy hihetetlen rallycross eseményeket hozzon létre, amely versenyre készteti a gyártókat és biztosítja a bajnokság folyamatos fejlődését.”

Kristoffersson
foto: @World / Red Bull Content Pool

Sem a bajnokság, sem a Rallycross Promoter részéről nem érkezett hivatalos kommentár a pályázathoz, de valószínűnek tűnik, hogy a vb és Eb jogait birtokló Rallycross Promoter az év végén feloszlik.

A nyár folyamán azonban olyan hírek láttak napvilágot, amelyek szerint a vállalat az eladás lehetőségét vizsgálja, és a JPMorgannal együttműködve 550 millió dolláros eladási árat tűztek ki célul.

A megoldás sürgető, hiszen a bajnokság jövőre már januárban elkezdődik, így alig másfél hónap maradt az új promóter megtalálására, ráadásul annak át is kell vennie az ügyeket, ami első hallásra lehetetlen vállalkozásnak tűnik. Érzi ezt az FIA is, mert a pályázat beadására mindössze egy hetet adott, november 20-án reggel 9 óra a határidő. Azon is érdemes lenne elgondolkodni, hogy egy újragondolt szabályozásra talán nagyobb szüksége lenne a sportágnak, mintsem egy új promóterre…

Kristoffersson
foto: @World / Red Bull Content Pool

 

 

Schumacher elcsalta, vagy megakadályozta a csalást? – 30 éves a 94-es ausztráliai botrány

0

Michael Schumacher 30 évvel ezelőtt ezen a napon biztosította be az 1994-es F1-es világbajnoki címet azzal, hogy nekiment Damon Hillnek. Ez önmagában leírva úgy fest, mintha a később hét vb-címig jutó német csalással nyert volna, ám a teljes szezont vizsgálva inkább az az érthetetlen, hogy miként nem dőlt már el korábban a javára a küzdelem.

30 évvel ezelőtt, 1994. november 13-án nyerte meg hétből az első F1-es világbajnoki címét Michael Schumacher, ám ahelyett, hogy ez a nap évről évre a német pilóta és csapata teljesítményének dicsőítéséről szólna, rendre kiváló alkalmat ad arra – főleg a brit sajtónak –, hogy vérmérséklettől, szimpátiától, meggyőződéstől függően ki kisebbet, ki nagyobbat rúgjon a Damon Hill-lel az ausztráliai szezonzárón összeütköző, végül vb-címét ezzel bebiztosító versenyzőbe.

Matt Bishop, az F1 Racing korábbi főszerkesztője, illetve a McLaren és az Aston Martin volt kommunikációs igazgatója például a Motor Sport Magazin hasábjain „Michael Schumacher legpiszkosabb trükkjei: F1-es futamok, amelyek megszégyenítettek egy bajnokot” címmel egyenesen ötös gyűjtéssel jelentkezett az évforduló kapcsán Schumacher gaztetteiről, amelyeket természetesen gonosz szándék által vezérelt, előre kitervelten elkövetett gyilkossági kísérletekként aposztrofált.

Brawn ötlete volt Schumacher 2006-os monacói csalása? – a német később beismerte a szándékosságot

Bishopnál az Adelaide-ben történtek az ötödik helyet érdemelték ki Mika Häkkinen 2000-es spái blokkolása; a Jacques Villeneuve elleni 1997-es jerezi ütközés, a 2006-os monacói időmérőn történt leparkolás és Rubens Barrichello 2010-es hungaroringi falra szorítása mögött, mielőtt az írás végén megjegyezte: „Hála Istennek, hogy soha nem ölt meg senkit, ennek ellenére kívánunk neki minden jót (igen, többes számban – a szerk.), bár sérülése miatt már nem olyan, mint volt, és úgy véljük, többé már nem is lesz.” 

Schumacher a 94-es szezon megérdemelt győztese

A cikkünk tárgya ugyan nem Michael Schumacher teljes pályafutásának felidézése, hanem az 1994-es szezon végjátéka, de az ott történteket sem lehet értelmezni a Bishop által is felemlegetett esetek nélkül, amelyek előre kitervelt gaztettek helyett inkább voltak egy minden munkatársa által kedvelt, a csapatáért tűzbe menő, végtelenül szorgalmas és tehetséges pilóta hiányosságai, mintsem gonoszságának megtestesülése. Mert az tény, hogy Schumacher követett el sportszerűtlen dolgokat – a Bishop által felsorolt mind az öt eset ilyen –, ám ezeket sokkal inkább a pillanat hevében hozott rossz döntés, téves helyzetfelismerés és adott esetben kétségbeesés szülte.

Most akkor Schumacher csalással lett világbajnok 1994-ben? – itt a magyarázat

Ez persze még nem menti fel Schumachert, de sokak szemében talán megbocsáthatóbb hibázni azért, mert nem akarjuk cserbenhagyni az értünk küzdő százakat, mint előre kitervelten csalni. Persze ettől még a büntetés mindkét esetben indokolt, ami Schumacher legtöbb botlása után jött is: 2006-ban a mezőny végére száműzték a pole pozícióból; 97-ben elvették az összes pontját; 2010-ben pedig rajtbüntetést kapott. A 94-es ausztráliai ütközésért azonban nem kapott semmit, így lényegében Hill kiütésével nyerte meg a világbajnoki címet.

Az igazság azonban az, hogy az 1994-es világbajnoki csatának el sem szabadott volna jutnia a szezonzáróig, és Schumachernek a teljesítménye alapján már korábban meg kellett volna nyernie a címet. A Brit Nagydíjról azonban nevetséges körülmények között zárták ki utólag, így ugrott a 2. helye és az azért járó 6 pont, majd emellé eltiltották két versenytől is, ráadásul nem tölthette le azt a számára legkedvezőbb helyszínen (aztán Portugáliában és Monzában nem áll rajthoz, Hill mindkétszer nyert, és hozott rajta 20 pontot). Irreális büntetés lett volna ez még akkor is, ha Schumacher és a Benetton szabálytalanságot követett volna el Silverstone-ban, de a valóságban semmit nem tettek, csak az FIA rajtuk verte el a saját inkompetenciáját.

Ennek tükrében érdemes kontextusba helyezni a napra pontosan 30 évvel ezelőtt történteket, amelyekről alábbi cikkünkben írtunk részletesen:

Schumacher hibázott, de az igazi botrány az lett volna, ha nem ő lesz a világbajnok 1994-ben