back to top
2025. szeptember 18. 22:29
Többi
    Kezdőlap Blog Oldal 8

    A Metabond továbbra is a Győr Rally elkötelezett támogatója

    0

    Kettős szerepben vesz részt a Metabond Magyarország Kft. a III. WHB Győr Rallyn, hiszen amellett, hogy az esemény egyik rangos partnere, Klausz Kristóf versenyzését is támogatja.

    A Metabond azonnal csatlakozott a Győr Rally támogatóihoz, amikor az Országos Rally Bajnokság mezőnye több mint harmincéves csendet megtörve 2023-ban visszatért a városba. A kenőanyag-adalékok gyártása és forgalmazása terén Magyarországon és a környékbeli országokban is meghatározó piaci pozíciót betöltő cég azóta is partnerként támogatja a verseny megrendezését, és ez a hétvégi III. WHB Győr Rally kapcsán is így lesz.

    A Metabond és a rali kapcsolata több évtizedes múltra tekint vissza, a 90-es évek második felében versenyek névadójaként vonult be a köztudatba, majd egyre több raliautón tűnt fel a Metabond logója, hiszen a versenyzők kiváló termékek segítségével növelhették a gépek teljesítményét. A cég a következő évtizedekben elsősorban versenyzők támogatása révén volt jelen a raliban, a közönségkedvenc Faltusz–Békefi párossal is nagyon sokáig dolgoztak együtt.

    Faltusz Péter
    Fotó: Németh Gábor

    „A mi nézőpontunkból hazajött a rali 2023-ban, így így nem volt kérdés, hogy támogatóként a verseny melllé állunk – mondta Linczmayer Ádám, a Metabond Magyarország Kft. ügyvezetője. – Azonban úgy gondoltuk, hogy nem lehet csak magát az eseményt támogatni, mert valakinek szurkolni is szerettünk volna. Klausz Kristóffal sikerült megállapodnunk, már ő is a harmadik éve a partnerünk. Így megvalósult az a célunk, hogy a versenyt magát és mellette egy versenyzőt is támogatunk. Nagyon tisztességes és korrekt partner találtunk Kristóf személyében, akivel az értékrendünk is megegyezik.”

    Klausz Kristóf
    Fotó: MGR Images

    A 2023-as visszatérő verseny mindenki várokozását felülmúlta, ez alól a Metabond ügyvezetője sem volt kivétel. A verseny népszerűsége pedig tavaly még tovább nőtt, miután számos újdonsággal készültek a szervezők.

    „Bevallom, az első versenyen sokkal nagyobb volt az érdeklődés, mint amire számítottam. A második versenyre kiváló ötlet volt, hogy a Dunakapu térre költözött a rajt- és a céldobogó, ez még magasabb szintre emelte az eseményt – folytatta Linczmayer Ádám. – A verseny szervezőivel nagyon jó a kapcsolatunk, meghallgatják a véleményünket és hallgatnak is ránk, jól tudunk együtt dolgozni, valóban partneri kapcsolat a miénk. Mi tavaly gyermekprogramokat vittünk a Dunakapu térre, aminek nagy sikere volt, így az idén is hasonlóval készülünk. Ez a verseny családi rendezvényként is kiválóan működik, nagyon sok gyermeket hoznak el, akik szintén jól érezhetik magukat.”

    Metabond

    A Metabond magyarországi története több mint harminc évre nyúlik vissza, és azóta sok minden változott a cég életében, de mindig is Győr volt a bázis és a kezdetek óta mindmáig családi tulajdonosi körrel rendelkezik.

    „Egy újsághirdetéssel indult a történetünk, a Kisalföldben jelent meg németül, hogy egy német cég üzletkötője keres valakit, aki Magyarországon részt venne termékeik forgalmazásában. Szép lassan, de biztosan elindult el a forgalmazás, később elkezdtük hálózati formában értékesíteni a termékeket. Második év végére hét országban is megjelentünk – emlékezett vissza a kezdetekre az ügyvezető. – A 2008-as év fordulópontot jelentett, ugyanis megvásároltuk a brandet, azóta a Metabond márkanév már a család tulajdonában van. Szüleim nagyon sokat tettek azért, hogy 2012 óta magunk gyárthassuk, fejleszthessük a termékeket. Kisbajcson azóta az üzemünk mellett már egy újabb raktár létesült, mert növelnünk kellett a kapacitást, és új irodaházat is építettünk Győrben. 1992-től 2024-ig a szüleim komoly erkölcsi és üzleti alapokat tettek le. Engem pedig 2020-ban a Covid elején hívtak vissza a céghez, hogy átvegyem az irányítását. Közel öt év közös munka után, az idei évtől kezdve a szüleim nyugdíjba vonultak, és a megérdemelt pihenésüket töltik. Mi pedig dolgozunk tovább, régi és új kollégákkal, családias légkörben. Vannak olyan lojális munkatársaink, akik már 26-28 éve dolgoznak velünk, nem jellemző a fluktuáció. Cégünk egyébként nagyon sokat köszönhet a ralinak, mert a Metabond kenőnyagok ismertségét a kilencvenes években egyértelműen a rali hozta meg, amiért nagyon hálásak vagyunk.”

    Verstappen ismét hitet tett a szívómotoros autók mellett, de eggyel „visszavett” igényeiből

    0

    Max Verstappen szerint a Forma–1-nek jót tenne, ha visszatérnének a 2010 körüli autók. A holland pilóta a közvéleménnyel ellentétben úgy gondolja, hogy a 2026-ban debütáló szabályrendszer jó esélyt jelent a Red Bullnak.

    A Forma–1 jövőre ismét új korszakba lép, hiszen mind a karosszéria, mind a motor komoly átalakuláson megy majd keresztül. A kocsik mérete kisebb lesz, jön az aktív aerodinamika, ami pedig az erőforrást illeti, megszűnik az igencsak bonyolult MGU-H, vagyis a hőenergia-visszanyerő rendszer, és az elektromos komponens nagyobb arányát fogja adni a teljesítménynek.

    Azonban már most vannak olyan hangok, hogy z a szabályrendszer nem sokáig fog élni, legalábbis a motorra vonatkozóan. Mohammed Ben Sulayem, az FIA elnöke szorgalmazza, hogy váltsanak vissza a szívómotorra, és bár a gyártók az általa javasolt 2029-es időpontot túl korainak tartják, összességében nem feltétlenül zárkóznak el ettől. Max Verstappen pedig szintén úgy véli, hogy érdemes visszatérni egy korábbi autógenerációhoz.

    Tényleg visszatérhet a V8-as motor a Forma–1-be? – „Az érdekek egybeesnek”

    „A legfontosabb, hogy az autók könnyebbek, kisebbek legyenek – nyilatkozta. – Ezt azonban csak akkor lehet megvalósítani, ha megváltoztatják a motorszabályokat. Az erőforrások jelenleg rendkívül hatékonyak, de elég nagyok is. Emiatt hosszabb az autó, több hűtésre van szükség, így a kocsi meglehetősen nagy lesz. Szerintem jó lenne, ha olyan típusú autót kapnánk, mint amilyenek a 2010-es korszakban voltak, mert szerintem ez elősegítené a versenyzést. Végső soron azonban nem én döntök erről.”

    Ebben az érában szintén V8-as erőforrások üvöltöttek a kocsikban. Ezen a téren, mondhatni, a négyszeres világbajnok „visszavett” igényeiből, hiszen egy korábbi interjújában még azt nyilatkozta, hogy ha édesapjához hasonlóan ő is versenyezhetne V10-es motorral hajtott autókkal, akkor az bizonyára meghosszabbítaná a karrierjét. Igaz, szavaiból ítélve az inkább egy érzelmi, míg a mostani egy racionális alapú megnyilvánulás volt.

    Max Verstappen tovább maradhat az F1-ben, ha az apjához hasonlóan V10-es motorral versenyezhet

    Bár a nyáron felmerültek kérdőjelek, azóta maga Verstappen is kimondta, hogy jövőre biztosan marad a Red Bullnál, amely akkor már saját motorral fog versenyezni. Bár a Ford technológiai támogatását is fel tudják használni, ez még így is nagy kihívásnak számít, és a paddockbeli pletykák szerint nem is állnak túl jól. A 28. születésnapját a hónap végén ünneplő pilóta azonban nem akarja már most temetni a projektet.

    „Ezzel egyúttal a legjobb sanszot kapjuk arra, hogy versenyképesek legyünk ahelyett, hogy egy másik autógyártótól függenénk, amely hajlandó motort adni nekünk – fogalmazott. – A szabályok annyira összetettek, hogy természetesen az erőforrás nagyon fontos lesz, de a jó autó építéséről is gondoskodni kell. Úgy vélem, az első pár futam mindenki számára nagy kihívást jelent majd abból a szempontból, hogy mindent megfelelően integráljanak, a hajtáslánctól az autóig, illetve általánosságban annak viselkedéséig, így remélhetőleg érdekes versenyeket láthatunk majd.”

    Majdnem elsírta magát Jonne Halttunen perui kirándulása alatt

    0

    Scott Martin, Martijn Wydaeghe és Jonne Halttunen meglátogatta a perui Machu Picchut a Paraguay Rally és Chile Rally között. A kirándulás azonban a finn navigátor számára nem volt a legkönnyebb, miután megbetegedett.

    A paraguayi és chilei WRC-futam között az amerikai földrészen maradtak a versenyzők, és a két hét alatt a pihenés mellett igyekeztek érdekes programokkal tölteni az időt.

    Elfyn Evans navigátora, Scott Martin, Thierry Neuville navigátora, Martijn Wydaeghe, valamint Kalle Rovanpera versenyzőtársa, Jonne Halttunen Peruba ment kirándulni, ahol gyalogosan ellátogattak a világhírű Machu Picchura.

    A kirándulás azonban nem túl jól telt Halttunen számára, miután már az elején beteg lett.

    “Az inka ösvény valóban iszonyatosan nehéz – árulta el a kétszeres rally világbajnok navigátor a Rallit.fi oldalnak. – 40 kilométer hosszú túra, mely során 4200 méter magasba is eljutsz, influenzásan nem a legjobb időtöltés. Néha legszívesebben sírtam volna, mert még korábban sosem tapasztaltam hasonlóan nehéz dolgot. Ez a túra eleve igen nehéz lett volna, de betegen még nehezebb volt. Már az első napon beteg lettem, de már akkor is maximum helikopterrel lehetett volna távozni, mert annyira nehéz terepen voltunk. Összességében azonban még így is életem egyik legjobb élménye volt a kirándulás.”

     

    A bejegyzés megtekintése az Instagramon

     

    Martijn Wydaeghe (@mwcodriver) által megosztott bejegyzés

    (A kirándulás képei fent, vagy itt nézhetőek meg. Még több kép itt nézhető meg.)

    Jonne Halttunen versenyzőtársa, Kalle Rovanpera a Paraguay Rally utolsó napjára betegedett meg.

    64 éve rendezték a Forma–1 hivatalosan leghalálosabb versenyét

    0

    Úgy alakult, hogy 1961. szeptember 10-én világbajnokot avatott a Forma–1 Monzában, az Olasz Nagydíjon, de az élete egyetlen vb-címét nyerő Phil Hill is lemondott volna erről, mindez ugyanis csak azért volt lehetséges, mert német riválisa, Wolfgang von Trips életét vesztette a versenyen. De nemcsak a Ferrari sztárja lelte halálát aznap a legendás pályán, hanem 15 néző is, amivel ez lett hivatalosan a valaha rendezett legtöbb halálos áldozatot követelő F1-es futam.

    Hogy pontosan mi történt, és miért nem biztos, hogy ez minden idők legtöbb áldozatot követelő F1-es versenye, arra alábbi, a futam 62. évofordulójára írt cikkünkben tekintettünk vissza részletesen.

    62 éve rendezték a Forma-1 hivatalosan leghalálosabb versenyét

    Chile Rally 2025 – Minden infó egy helyen

    0

    A WRC idei tizenegyedik versenyét, a Chile Rallyt szeptember 11–14. között rendezik meg Concepción környékén. Összegyűjtöttük a legfontosabb tudnivalókat az idei szezon második dél-amerikai versenyéről.

    A verseny története
    A Chile Rally egyelőre igen rövid történelemmel rendelkezik, mert először csak 2018-ban rendezték meg, a Gran Premio de Concepción nevű rally pedig egyben a WRC-futam főpróbája is volt. A siker miatt 2019-ben Chile feliratkozhatott azon országok közé, ahol a WRC 1973 óta íródó történelme során versenyt rendeztek.

    A 2018-as rendezvényt Pedro Heller nyerte Ford Fiesta R5-tel, míg az első chilei WRC futamot egy évvel később Ott Tänak húzta be. Négy év szünet után 2023-ban tért vissza ismét a vb mezőnye Chilébe, amikor ismét Ott Tänak tudta megszerezni a győzelmet, majd tavaly már Kalle Rovanpera tudott nyerni.

    A Chile Rally korábbi győztesei
    2018: Pedro Heller – Pablo Olmos (CHL) Ford Fiesta R5
    2019 (WRC): Ott Tänak – Martin Jarveoja (EST) Toyota Yaris WRC
    2023 (WRC): Ott Tänak – Martin Jarveoja (EST) Ford Puma Rally1 Hybrid
    2024 (WRC): Kalle Rovanpera – Jonne Halttunen (FIN) Toyota GR Yaris Rally1 Hybrid

    A 2025-ös rally világbajnokság
    A Chile Rally az idei szezon 11. futama lesz, amelyen Elfyn Evans indulhat a vb első helyéről, előnye azonban csupán hét pont Kalle Rovanpera, kilenc pont Sébastien Ogier és 18 pont Ott Tanak előtt.

    A gyártók bajnokságában a Toyota előnye igen nagy, 100 pont a Hyundai előtt.

    Az útvonal
    A verseny során 16 gyorsaságit kell a mezőnynek teljesíteni, a pénteki és szombati három pályát kétszer, míg a vasárnapi két pályát ugyancsak kétszer kell teljesíteni a mezőnynek, amiken az igen nagy gumikopás kezelése lesz legnehezebb. A verseny útvonala megegyezik a tavalyi futamával.

    Chile Rally 2025, gyorsasági szakaszok időterve magyar idő szerint
    Szeptember 11., csütörtök
    14:01 Shakedown 6.79 km

    Szeptember 12., péntek
    13:15 SS1 Pulpería 1 19.72 km
    14:10 SS2 Rere 1 13.34 km
    15:01 SS3 San Rosendo 1 23.32 km
    19:41 SS4 Pulpería 2 19.72 km
    20:36 SS5 Rere 2 13.34 km
    21:27 SS6 San Rosendo 2 23.32 km

    Szeptember 13., szombat
    14:07 SS7 Pelún 1 15.65 km
    15:01 SS8 Lota 1 25.64 km
    16:05 SS9 María Las Cruces 1 28.31 km
    20:07 SS10 Pelún 2 15.65 km
    21:01 SS11 Lota 2 25.64 km
    22:05 SS12 María Las Cruces 2 28.31 km

    Szeptember 14., vasárnap
    13:23 SS13 Laraquete 1 18.62 km
    14:35 SS14 BioBío 1 8.78 km
    15:35 SS15 Laraquete 2 18.62 km
    18:15 SS16 BioBío 2 (Power Stage) 8.78 km

    Időjárás
    Concepción környékén a pénteken napközben és vasárnap száraz időjárás várható, azonban péntek este és szombaton délelőtt eső várható. A hőmérséklet 13–15 fok körül alakul délutánonként.

    Teljes nevezési lista
    Teljes élő közvetítés (fizetős): Rally.tv – Rallysport mindennap 24 órában
    Élő eredmények
    A világbajnokság állása

    A Lancia hivatalosan is bemutatta Rally2-es autóját

    0

    A legendás Lancia hamarosan a Rally2-es géposztály tagja lesz, az olasz gyártó ma hivatalosan is bemutatta a Lancia Ypsilon Rally2 HF Integrale versenyutót.

    Mint arról már pár napja megjelentek videók, a Lancia tesztelni kezdett Rally2-es autójával, mellyel a legújabb információk szerint 2026-ban a Montén visszatér a legendás gyártó a rallysport második kategóriájába.

    Fotó: Stellantis Motorsport

    Az olasz gyártó most közzé tett egy videót a múlt heti eseményekről, velemint megosztott néhány képet a vadonatúj autóról.

    “Debütál az új Lancia Ypsilon HF Integrale, mely a Lancia rallys győzelmeinek legendás szellemiségét hozza vissza a motorsportba – áll a Lancia közleményében, majd zárásként kijelenti: Ez még csak a kezdet.”

    Fotó: Stellantis Motorsport

    Az utolsó mondattal az olasz gyártó valószínűleg a 2027-től életbe lépő új WRC-korszakra utal.

    Fotó: Stellantis Motorsport

    A Lancia a rallysport legsikeresebb gyártója, története során 10 vb címet szerzett a WRC-ben, ehhez képest a Toyota és a Citroen egyaránt nyolc címmel rendelkezik, azonban a japán gyártó már közel van a kilencedik vb címhez.

    Elhunyt a Ford korábbi motorsport-igazgatója, Stuart Turner

    0

    92 éves korában elhunyt Stuart Turner, a Ford korábbi motorsport-igazgatója, aki navigátorként és többek között újságíróként is dolgozott a motorsportban.

    Stuart Turner könyvelőként kezdett dolgozni, majd az 1950-es évek közepén nővére barátja hívására belekóstolt a rallysportba, és azonnal bele is szeretett.

    Ron Gouldbourn, majd John Sprinzel oldalán 1958-ban és 1959-ben a brit bajnokság elsőkét évében navigátorbajnok lett.

    Azonban navigátori képességeit Wolfgang Levy és Eric Carlsson mellett is bemutathatta, a svéd versenyző mellett megnyerte 1960-ban a RAC Rallyt is.

    A 60-as évek elején a brit Motoring News újságnál kezdett dolgozni sportrovat-vezetőként, majd megalapította a Motoring News Rally Bajnokságot.

    Később a BMC (British Motor Corporation) versenymenedzsereként dolgozott, az ő érdeme volt Timo Makinen Minihez hívása, ahogy Paddy Hopkirk szerződtetése is, aki Minivel nyerte az 1964-es Monte-Carlo Rallyt. Ezzel a sikerrel lett a márka világszinten ismert.

    1968-ban szerződést ajánlott számára Walter Hayes, a Ford PR-tisztviselője, ezt azonban elsőre nem fogadta el és folytatta munkáját a BMC-nél, mely a British Leyland rész lett. Hamarosan a Castrol sajtófőnök-helyettese lett, majd kis időre elfordult az autósporttól. 1968-ban azonban már a London-Sydney Rallyn dolgozott pályabíróként, ami után ismét ajánlatot kapott Hayestől, és másodjára igent mondott.

    Stuart Turner a Ford motorsport-igazgatója lett, munkája idején pedig 1979-ben Björn Waldegard a WRC első egyéni bajnoki lett, a Ford pedig a gyártók között lett világbajnok.

    A négykerék-hajtás megjelenése ugyan háttérbe szorította a Fordot, azonban Turner irányítása alatt készült el a Ford Escort RS1700T, majd az RS200 B-csoportos autó. Később pedig a Ford Sierra, majd később Escort Cosworth. Ez idő alatt olyan versenyzőkkel dolgozott együtt, mint Ari Vatanen, Hannu Mikkola.

    Stuart Turner 1990-ben vonult nyugdíjba, de később is maradt az autósport mellett, amiről elismert könyveket írt, valamint a Motorsport Safety Fund támogatója lett.

    A hétfőn elhunyt Stuart Turner 92 évet élt.

    A dobogót célozza meg a Hyundai Motorsport a Chile Rallyn

    0

    A nehéz Paraguay Rallyn elért dobogós eredmény után a Hyundai Motorsport szeretne Chilében is a legjobb három hely egyikén zárni.

    A Paraguay Rallyn igen nehéz versenyt tartogatott a Hyudainak, hiszen bár eleinte Adrien Fourmuax és Ott Tanak is a vezető helyért volt csatában, végül problémák miatt Thierry Neuville érte el a legjobb eredményt harmadik helyével, míg Ott Tanak negyedik lett Adrien Fourmaux visszavonultatása után.

    A koreai gyártó szeretne dobogóra állni Chilében is.

    „Egy fordulatos paraguayi hétvége után nagyobb önbizalommal utazunk Chile-be, és igyekszünk kihasználni azokat a pozitívumokat, amelyeket más murvás futamokon már láthattunk idén – mondta Cyril Abiteboul, a Hyundai Motorsport elnöke és WRC-csapatának vezetője. – Ez egy olyan verseny, ahol több tapasztalatunk van, korábban is álltunk már dobogón, és az autó idei fejlesztéseinek köszönhetően Chiléből sem szeretnénk dobogó nélkül távozni. Ebben a szezonban minden pont rendkívül fontos számunkra, és ez lesz a fő célunk Chilében.”

    A Chile Rally magyar idő szerint csütörtök délután kezdődik a hivatalos teszttel.

    Itt vannak a válaszok, amelyek megmutatják, mit várhatunk a McLarentől csapatutasítások terén

    0

    Nagy port kavart a McLaren Olasz Nagydíjon alkalmazott csapatutasítása, de ha veszünk egy mély levegőt, és nem kezdjük el rögtön a versenyzés szentségét temetni vagy íratlan szabályait lobogtatni, akkor azért eléggé könnyű elfogadni, hogy a wokingi istálló nem tett mást, mint biztosította az igazságos eredményt a pilótái között. Egyrészt, mert így volt helyes, másrészt pedig, mert megteheti.

    Elöljáróban szögezzük le: igen, a jól végrehajtott kerékcsere is kell a győzelemhez vagy a minél jobb helyezés eléréséhez, és amikor ez dönt két pilóta között, az esetek többségében egyszerűen el kell fogadni, hogy az egyik csapat jobban végezte a munkáját, mint a másik. Ha mondjuk Monzában Norris és Verstappen közül azért nyert volna utóbbi, mert a McLaren elrontja Norris kerékcseréjét, legfeljebb megjegyeznénk, hogy a teljesítménye alapján a brit lett volna a megérdemelt győztes, de ez csapatsport, a McLaren hibáján pedig ugyanúgy elmehet a győzelem, mint egy pilóta által elkövetett elfékezésen vagy rossz helyzetfelismerésen.

    Ezt az érvelést azonban sokkal nehezebb igazságosnak érezni akkor, ha ugyanaz a csapat az egyik pilótánál tökéletesen cserél kereket, majd egy körrel később a másik pilótáét elrontja. Persze ez is a játék része, benne van a pakliban, és az esetek többségében nem lehet mást tenni, mint ilyenkor is elfogadni, hogy a szerelő is ember, és ő is hibázhat. Ezt a McLaren is így gondolja, és miként azt utólag Norris és Piastri is elmonda, „hülyeség” azt feltételezni, hogy bármelyikük majd rivális versenyőket fog továbbinteni maga mellett akkor, ha a csapattársuk egy rossz kerékcsere miatt pozíciókat veszít.

    Viszont amikor egy ilyen hibát annulálhatnak, mert kockázatmentesen megtehetik, akkor meg fogják tenni. Persze ezzel nem kell egyetérteni, de megérteni meg lehet a McLaren álláspontját, mert amennyire rossz volt az optikája ennek a helycserének, annyira rossz lenne az optikája annak is, ha Norrisnak az év végén ez a három pont hiányozna a világbajnoki címhez. Nyilván akkor is lehetne mondani, hogy ilyen a versenyzés, és tényleg ilyen, de nem lenne sokkal igazságosabb, ha az egyéni vb-címet ugyanazon csapat pilótái között nem egy csapathiba dönti el?

    A McLaren nem akarta, hogy az év végén előállhasson ez a helyzet, és mivel a körülmények tökéletesen alkalmasak voltak rá, visszacserélte a pozíciókat. Ráadásul – és ezt sokan utólag talán hajlamosak elfelejteni – ott volt az a „súlyosbító” tényező is, hogy a szokásjoggal szembemenve nem a pályán előrébb haladó Norrist, hanem Piastrit hívták ki hamarabb kerékcserére, hogy levédjék magukat Leclerc-rel szemben. Piastri 3,2 másodperccel haladt a csapattársa mögött, amikor behajtott a bokszba, ami túl nagy távolság ahhoz, hogy Norris elrontott kerékcseréje nélkül elévágjon a britnek, ám mivel Norris 1 másodperccel mögé ért vissza, az már valid felvetés, hogy akár még a rossz kerékcsere is beleférhetett volna neki, ha őt szolgálják ki előbb a szerelők.

    Norris, Piastri, McLaren
    A pillanat, amikor Piastri visszaengedte maga elé Norrist | Fotó: Andy Hone/LAT Images

    Mindez már bőven elég kell legyen ahhoz, hogy a McLaren és a pilóták is úgy érezzék, igazságos volt a helycsere. Persze a verseny hevében nehéz ezt az egészet átlátni és rögtön visszaemlékezni a megannyi előzetesen felvázolt forgatókönyvre, amit Piastri ráadiózása is mutat. „Azt mondtuk, hogy egy lassú kerékcsere a versenyzés része, szóval nem tudom, mit változott most” – közölte az ausztrál, amiből egyértelműen arra következtethettünk, hogy ehhez hasonló helyzetről vagy nem volt szó korábban csapaton belül, vagy az ausztrál nem emlékezett rá, vagy volt róla szó, csak Piastri másra gondolt, mint a csapat.

    Eközben Norris érdekes módon onnantól kezdve nem szólalt meg többet a rádióban (nem a leintésig, hanem semeddig, a levezető kört is némán teljesítette), hogy a saját kiállása után Piastri mögé tért vissza, mindkét pilótában dolgozott tehát a feszültség a kialakult helyzet miatt, de az FIA hivatalos sajtótájékoztatóján már egyetlen pillanatig sem vitatták, hogy minden úgy volt jó, ahogy történt.

    Hogy egyértelmű legyen, hogy tényleg tökéletes egyetértésben nyilatkoztak, az alábbiakban kérdéssel együtt idemásoltuk minden egyes, ezt a témát taglaló válaszukat.

    Kérdés: (Tom Clarkson – az FIA sajtótájékoztatójának moderátora) Megkérdezhetlek a verseny utolsó köreiről? Volt egy problémás bokszkiállásod, aminek következtében Oscar megelőzött. Tekintettel arra, mi forog kockán a világbajnoki küzdelemben, megfordult a fejedben, hogy talán nem fog újra elengedni téged?
    Norris: Nem, mert ezt döntöttük el csapatként, és ebben mindannyian megegyeztünk.

    Kérdés: (Tom Clarkson – az FIA sajtótájékoztatójának moderátora) Oscar, gratulálok! Bevonhatlak ebbe a témába? Figyelembe véve, hogy Lando és te is a világbajnoki címért harcoltok, mennyire kérdőjelezted meg a csapat kérését, hogy engedd el Landót?
    Piastri: Ez olyasmi, amit már korábban is megbeszéltünk. Szerintem ez most egy jogos kérés volt. Lando előrébb kvalifikált, végig ő volt elöl a futamon, és nem saját hibájából veszítette el a pozícióját. Elmondtam a rádión, amit el kellett. Amikor másodszor is megkaptam a kérést, akkor már nem fogok szembemenni a csapattal. Sok embert kell védenünk, és egy olyan kultúrát, ami túlmutat rajtunk, Landón és rajtam. Ez hosszú távon nagyon fontos.

    Kérdés: (Nigel Chiu – Sky Sports) Lando és Oscar, visszatérve a pozíciócserére: ha már csak 2-3 futam lenne hátra, és a bajnokság még szoros lenne, akkor is elvárnátok, hogy cseréljetek, ha az előttetek lévő pilóta egy lassú bokszkiállás miatt veszíti el a helyét, mint most? Megtennétek?
    Norris: Igen. Mert ezt beszéltük meg csapatként.
    Piastri: Igen.

    Kérdés: (Luke Smith – The Athletic) Oscar, maradva a témánál: meglepett a rádiós kérés? Nem tudom, mennyire volt egyértelmű, mikor szükséges ilyen pozíciócsere. Váratlanul ért
    Piastri: Nem igazán. Már többféle forgatókönyvről beszéltünk korábban is. Amikor ugyanabban a csapatban vagy, és valami olyan történik, ami nincs a pilóta irányítása alatt, akkor többféle mód van arra, hogy korrigáljunk. Úgyhogy nem volt új helyzet, lesz még erről szó, de nem volt meglepetés.

    Kérdés: (Phil Duncan – PA) Oscar, a rádióban azt mondtad: „A lassú bokszkiállás a verseny része, nem tudom, mi változott.” Mit értettél ezalatt? Nem számítottál rá, hogy el kell engedned Landót?
    Piastri: Szerintem amit a rádióban mondtam, az magáért beszél. Biztosan újra meg fogjuk beszélni.

    Norris, Piastri, Verstappen
    Fotó: Zak Mauger/LAT Images

    Kérdés: (Nate Saunders – ESPN) Kérdés mindkét McLaren-pilótának. Egy kicsit elméleti: ha például Bakuban Oscar tökéletes hétvégét teljesít, de a végén egy lassú bokszkiállás miatt az első helyről visszacsúszik a negyedikre – mi történik ilyen helyzetben? Azt várnánk, hogy Lando visszaadja a pozíciót? Mert úgy tűnik, most ez a precedens.
    Piastri: Ha csak rajtunk múlik és nincs más autó közöttünk, akkor egyszerűbb. De ha más autók is vannak köztünk, akkor nem fogjuk átadni a pontokat más csapatoknak egy hiba miatt. Ha nincs senki köztünk, könnyebb korrigálni. Ha több autó van köztünk, akkor már nem lenne értelme.
    Norris: Oscar jól megfogalmazta. Minden helyzet más. Hülyeség lenne azt feltételezni, hogy mostantól ez lesz az általános szabály. Nem vagyunk idióták, vannak terveink különféle szituációkra. Ha négy autó van köztem és Oscar között, nyilván nem fog elengedni. És nem is lenne helyes. De ha nem versenyeztünk egymással, és lehet fairnek lenni, akkor legyünk azok. Nem akarunk ilyen módon nyerni vagy veszíteni, de csapatként a saját elveink szerint döntünk – függetlenül attól, mások mit gondolnak.

    Kérdés: Változik bármi, ha a McLaren megnyeri a konstruktőri bajnokságot?
    Norris: Nem. Legalábbis én nem tudok róla. Kérdezzétek meg Andreát.

    Kérdés: (Samarth Kanal – The Race) Oscar, újra a pozíciócseréről: a második és harmadik hely között csak három pont a különbség. Ha a szezon végén ennyi hiányzik neked, bánni fogod ezt a döntést? Nem volt benned egy kis keserűség, amikor elengedted Landót?
    Piastri: Nem, nem bánnám. Szerintem ez most egy korrekt döntés volt. Lando végig elöl volt, és nem saját hibájából veszítette el a helyét. Számomra ez rendben van. Aki meg akarja nyerni a bajnokságot, az szeretné, ha ez a saját teljesítményén múlna, nem külső tényezőkön. Ez most nem egy olyan helyzet volt.

    Kérdés: (Leonid Kliuev – GrandePremio.com.br) Oscar és Lando, nagyon ritkán hallani olyat, hogy valami fontosabb, mint egy világbajnoki esély. Mi az a McLaren-kultúrában, ami miatt ti mások vagytok, mint a többi csapat?
    Piastri: Már sokszor elmondtuk, hogy nem csak idén akarunk sikeresek lenni. Jövőre nagy szabályváltozások jönnek – nem tudjuk, mennyire leszünk versenyképesek, ahogy mások sem. A cél az, hogy hosszú távon legyen esélyünk bajnokságot nyerni, és mi mindketten hosszú távra vagyunk itt. Fontos, hogy megvédjük azokat az embereket, akik lehetővé teszik számunkra ezt. Könnyű második helyre tenni magad ilyen szituációban. Ha szoros csatában lennénk, más lenne a helyzet, de Lando végig több másodperccel előttem volt. Ezért nem volt ezzel gondom. És ismétlem: nemcsak idén akarunk harcolni, hanem évekig. Ehhez védenünk kell azokat, akik a bokszutcában dolgoznak – mert ők adnak esélyt a győzelemre.
    Norris: Ez gyönyörű volt. Teljesen jól elmondta. A csapat az első, mi pilóták vagyunk a másodikak. Így működik. Amikor olyan csapatokat látsz, ahol nincs elég tisztelet a csapat iránt, az nem szokott sokáig tartani. Láthattuk ezt a Red Bullnál, Ferrarinál, Mercedesnél is. Mi hosszabb távon szeretnénk az élmezőnyben maradni. Még csak a második évünk, hogy futamgyőzelmekért küzdünk, de ahogy Oscar mondta: a csapat adja az esélyt. Nélkülük a 10. helyért küzdenénk – és egyikünk sem akarja azt. Úgyhogy a morál, a csapatszellem a legfontosabb, mi pedig az után jövünk.

    Ezeket a válaszokat olvasva aligha maradhat bárkiben kétség afelől, hogy ha volt is egy kis kezdeti félreértés, Norris és Piastri nagyon gyorsan rendezte magában a sorokat és kiállt a McLaren filozófiája mellett. Ez persze nem jelenti, hogy a jövőben ne lehetnének súrlódások bármelyikük és a csapat között, de amíg képesek lesznek ha nem is azonnal, de rövid időn belül így összezárni, Andrea Stellának és Zak Brownnak nem kell aggódnia a csapaton belüli rend megbomlása miatt.

    Kankkunen nyugalomra int mindenkit Chile előtt, ahol a Toyota történelmet írhat

    0

    A Toyota gőzerővel halad az idei vb cím felé is a gyártók bajnokságában, azonban egyelőre Juha Kankkunen mindenkit nyugtatni próbál a Chile Rally előtt.

    A Toyota 100 pontos előnyre tett szert a Paraguay Rally után a gyártók bajnokságában, így már-már eldőlt az idei vb cím, azonban még mindig van négy verseny, ahol összesen 240 pont szerezhető még.

    Éppen ezért Juha Kankkunen, a japán gyártó csapatvezető-helyettese egyelőre igyekszik mindenkit nyugalomra inteni.

    “A Paraguay Rally korántsem volt egyszerű verseny, de végül az eredmény nekünk kedvezett – mondta a négyszeres világbajnok. – Nagyszerű dolog, hogy 100 ponttal vezetjük a bajnokságot, de a rallysport kiszámíthatatlan, és még van négy verseny. Nem nyertünk még semmit. A versenyzők bajnoksága is igen szoros, három versenyzőnk is világbajnok lehet még.”

    A Chile Rally azonban már mindenki számára ismerős lehet, hiszen az útvonal megegyezik a tavalyi versenyével, amit végül a Toyota kettős sikerrel zárt Kalle Rovanperának és Elfyn Evansnek köszönhetően.

    “A Chile Rally mindenki számára ismerős lesz, hiszen az útvonal semmit sem változott a tavalyi verseny óta. Tavaly a versenyzőink élvezték a hétvégét, remélhetőleg idén is így lesz.”

    A Chile Rally csütörtök délután indul a hivatalos teszttel.