back to top
2025. május 03. 03:08
Többi
    Kezdőlap Blog Oldal 8

    Összesen tíz magyar páros áll rajthoz a Porec Rallyn

    0

    Népes magyar küldöttség versenyez a hétvégén Horvátországban, a Porec Rally a Mitropa Kupa harmadik fordulója is lesz egyben.

    A hétvégén valóságos versenydömping vár ránk, a nemzetközi megméretések közül pedig a horvátországi Porec Rallyn indul a legtöbb magyar versenyző, összesen tíz párosunk szerepel valamelyik kategóriában. Márpedig kategóriából van bőven, hiszen a 26. Porec Rally lesz a Mitropa Kupa harmadik futama, a CEZ második fordulója, a TER első versenye, és természetesen a horvát nemzetközi- és a horvát nemzeti bajnokság része is a hagyományos verseny.

    Kovács Antal új navigátorával, Csáki Richárddal a Hyundai i20 N Rally2-el a CEZ-ben és címvédőként a horvát nemzetközi bajnokságban szerepel – az utóbbi sorozatban a Karlovac Rallyn harmadik helyezéssel kezdte az évet. A László Zoltán, Balázs Zsolt kettős a Mitropa Kupában és a horvát nemzetközi bajnokságban indul a Škoda Fabia RS Rally2-vel.

    Wagner magabiztosan nyert a Lavanttal Rallyn, Kocsis volt a leggyorsabb magyar a Mitropa Kupában

    A Porec Rallyn Peugeot 208 Rally4-gyel induló két páros közül Szilágyi János és Molnár Fanny három értékelésben vesz részt (CEZ, horvát, horvát nemzetközi), míg ifj. Merencsics Árpád és Gerebitz Márk a Mitropa Kupában szerepel.

    Marton Zoltán és Somogyi Tamás a horvát nemzetközi bajnokságban indul a Renault Clio III RS-sel, Locher János és Barta Andrea a Peugeot 106 S16-tal pedig Szilágyiékhoz hasonlóan triplázik (CEZ, horvát, horvát nemzetközi).

    Wagner simán nyert Ausztriában, jól szerepeltek a magyar versenyzők a Mitropa Kupában

    Mang Huba és Béres Attila a Skoda Favorittal, Dunavölgyi János és Wébel Martin a Lada Samarával indul a Mitropa Historicban, Zsebe Gábor és ifj. Mohácsi László a Škoda Felicia 1.6-tal a Mitropa Clubban versenyez, míg Belső Lajos és Belső Kristóf a Suzuki Swift GTi MK2-vel a horvát nemzetköz bajnokságban vesz részt.

    A Porec Rallyra nyolc országból összesen 92 páros nevezett, a verseny pénteken 15 órakor kezdődik a shakedownnal. A mezőnyre szombaton és vasárnap 12 gyorsasági szakaszon 106.54 km teljesítése vár.

    Tényleg annyira körömrágós volt Alonso és Schumacher első nagy csatája, mint amilyennek tűnt?

    0

    2005. április 24-én, vagyis napra pontosan 20 esztendővel ezelőtt tartották az az évi San Marinó-i Nagydíjat, amely elsősorban Fernando Alonso és Michael Schumacher párharcáról maradt emlékezetes, a háttérben pedig Alexander Wurz „lázadozott” a McLaren csapatfőnöke, Ron Dennis ellen.

    Talán nem túlzás kijelenteni, hogy az imolai pályáról a legtöbb Forma–1-rajongónak az 1994-es tragédia után Fernando Alonso és Michael Schumacher párharcai jutnak eszébe először. Ezek közül az első éppen 20 évvel ezelőtt, a 2005. április 24-én rendezett San Marinó-i Nagydíjon zajlott, amikor a hétszeres világbajnok a hajrára utolérte ellenfelét, ám megelőzni képtelen volt. Korábbi cikkünkben felidézzük azt a két elfeledett tényezőt, amely elengedhetetlen volt a csatához, és az is kiderül, hogy a későbbi kétszeres világbajnok meglehetősen biztos volt benne, hogy maga mögött tudja tartani a címvédőt, vagyis tulajdonképpen „felesleges” volt izgulni.

    Két elfeledett tényező, ami nélkül nem jött volna létre Schumacher és Alonso legendás csatája

    Szintén ezen a napon történt egy másik, jóval kevésbé ismert sztori. Alexander Wurz akkoriban a McLaren tesztpilótájaként tevékenykedett, és Imolában ő helyettesítette Juan Pablo Montoyát. Az osztrák versenyzőnek nem nyerte el a tetszését, hogy a wokingiak nem engedték el a Jaguarhoz, ráadásul az autó fejlesztésébe sem volt kellő beleszólása, ezért megnövesztette a haját, kizárólag azért, hogy ezzel bosszantsa az erre különösen érzékeny Ron Dennist, a McLaren csapatfőnökét.

    Bosszúból megnövesztette a haját, a kényszeres Ron Dennis nem engedte levenni a sisakját

    Látványos és érdekes versenyt ígér a jubileumi Riverside Baja

    0

    Négy település – Pápoc, Vönöck, Kemenesmagasi, Szergény – összefogásában, Pápoc központtal valósul meg a tizedik Riverside Baja április 25–26-án.

    A Riverside Baja minden évben hordoz magában valami újdonságot, ennek megfelelően míg a tavalyi nyomvonalon mindössze minimális módosításokat eszközöltek a szervezők, a versenyformátumban radikális változások történtek.

    Az amerikai Baja-sítusú, egynapos futamon az indulók 320 km-t tesznek meg mindössze 3 kilométer etappal, emellett pedig a rajt és a cél is új helyszínre költözik. A verseny rendkívül látványosnak ígérkezik a közönség számára is, hiszen a mezőny hatszor száguld át a pályán.

    „Pápoc inspirált engem először arra, hogy kipróbáljuk az amerikai Baja-formátumot, így a kivitelezése is itt a legegyszerűbb. Nagyon jó, hogy sikerült emberközelibbé tennünk a rendezvényt, emellett pedig a versenyzőknek is megkönnyítjük az életét és érdekesebbé tesszük a futamot. Egy nap alatt gyakorlatilag 320 kilométert megyünk úgy, hogy mellette összességében talán három kilométer az etap. Ez szerintem világraszóló eredmény, és ez szenzációs dolog. Sokat várok a tizedik Riverside Baja-tól” – mondta a verseny rendezője, Garamvölgyi Zoltán.

    Riverside
    Fotó: Pataky Péter

    Ezzel a felépítéssel a legolcsóbban sikerült megalkotni az eddig is szűkítő nélkül használt versenyautóknak a szűkítését, és ezáltal az autók lassítását. A rendelkezésre álló minimális szervizzel és a meglehetősen hosszú távval az autók kevesebb terhelést bírnak, ezáltal elkerülhetetlen a tempó lassítása és a megfontoltabb versenyzés.

    „Azt gondolom, hogy fejben kellett, hogy bekerüljenek a szűkítők. Bugacon ez már nagyon jól működött, de mivel ott kevés volt a kieső, a Riverside-on már valamivel többre számítok, emellett pedig egy kicsit újra elkezd felgyorsulni a mezőny. Szerintem már csak emiatt is nagyon jó döntés volt az új rendszer bevezetése” – nyilatkozta Garamvölgyi Zoltán.

    Szintén fontos kiemelni, hogy ennek a lebonyolításnak köszönhetően az utánpótlás-nevelésre is nagyobb hangsúly helyeződik, hiszen létrehoztak egy MiniBaja-t a gyerekeknek. Az egyre nagyobb népszerűségnek örvendő MiniBaja a Desert Express 300 után egy kifejezetten technikás, izgalmas és biztonságos pályával várja a jövő bajnokait Pápocon.

    A Tereprally Országos Bajnokság második versenyének részletes időterve és további hasznos információk ITT olvashatóak.

    Wiatr győzött a Tereprally Orzságos Bajnokság első versenyén

    Rovanperä volt a leggyorsabb a Kanári-szigetek Rally hivatalos tesztjén

    0

    Kalle Rovanperä dominált a Kanári-szigetek Rally shakedownján, két és fél másodperccel volt gyorsabb a második helyezettnél.

    A hivatalos teszttel megkezdődött a a WRC-szezon negyedik versenye, a Kanári-szigetek Rally. A shakedown Kalle Rovanperä fölényével zárult, aki már az első teljesítéskor is a legjobb időt autózta a 6.26 km-es Santa Brígita szakaszon (4:13.1), második nekifutásra pedig kerek 4:10-et hozott ki a Toyotából, ezt az időt pedig megközelíteni sem tudták a riválisok.

    A második helyre Takamoto Katsuta futott be, 2.5 másodperces hátránnyal (4:12.5), míg a harmadik és a negyedik helyen a tizedre azonos időt futó Hyundai-páros, Ott Tänak és Thierry Nevuille zárt (4:12.9). A világbajnoki éllovas Elfyn Evans és a nyolcszoros világbajnok Sébastien Ogier kicsit lassabb volt (4:14.1, illletve 4:14.3), a hetedik Adrien Fourmaux volt még közel az élmezőnyhöz (4:14.7).

    Az M-Sport két versenyzője, Grégoire Munster (4:15.3) és Josh McErlean (4:17.9) közé beékelődött a Rally1-es autóval első teljes szezonját teljesítő Sami Pajari (4:15.5), ez a hármas azonban már több mint öt másodpercre volt Rovanperä mögött. A WRC2-es mezőnyből Nikolay Gryazin volt a leggyorsabb (4:20.4), mindezt ráadásul úgy érte el, hogy csupán egyszer ment végig a szakaszon.

    A verseny érdemi része pénteken 8.03-kor kezdődik, a mezőnyre mindjárt a leghosszabb, 26.32 km-es Valsequillo gyorsasági szakasz vár. A shakedown részletes eredményei ITT olvashatóak, a Kanári-szigetek Rallyról minden információ IDE KATTINTVA érhető el.

    Kirepült az autójából, minden végtagja eltört az F1-es pilótának, balesete mégis háttérbe szorult

    0

    91 éve született Mike Taylor, aki mindössze két F1-es hétvégén vett részt, a másodikon ugyanis akkora balesetet szenvedett, hogy lényegében véget ért a pályafutása. Mindez azonban szinte teljesen háttérbe szorult a forduló többi szörnyűségéhez képest.

    A mai Forma–1-ben szerencsére már az is ritkán fordul elő, hogy egy baleset után aggódni kelljen egy pilóta egészségi állapotáért, hát még az, hogy ez a baleset a karrier végét jelentse. Az pedig teljességgel kizárt, hogy egy hétvégén annyi borzalmas történés legyen, hogy egy ilyen bukás már-már feledésbe merüljön a többi karambolhoz képest.

    Az 1960-as Belga Nagydíj hétvégéjén azonban lényegében ez történt Mike Taylorral, ugyanis a négy horrorbukást szenvedett versenyző közül rá emlékeznek a legkevesebben. Ennek egyrészt az az oka, hogy míg neki „csak” a pályafutása tört ketté, addig ketten életüket vesztették, másrészt a negyedik érintett jóval nagyobb név volt a többieknél.

    A néhai brit pilóta 1934. április 24-én, vagyis napra pontosan 91 évvel ezelőtt született. Édesapja megalapította a Taylor & Crawley elnevezésű autókereskedést, így fia már gyerekként közelebbi kapcsolatba került a benzingőzzel. Versenyzői karrierjét egy MG TC volánja mögött kezdte, és egy silverstone-i eseményen nevet is szerzett magának, hiszen egy harmadik, valamint egy negyedik hely mellé egy győzelmet is bezsebelt.

    Később Jaguar SS1000-essel és Lotus 7-essel is versenyzett, de ezekkel nem bizonyult sikeresnek. Aztán apja vett neki egy Lotus Elevent, ám azzal a feltétellel kapta meg, hogy nagyon hamar eredményeket kell felmutatnia, különben túlad rajta. Ez sikerült is, és innentől kezdve indult be igazán Taylor karrierje, olyannyira, hogy az 1958-as Le Mans-i 24 órás viadalon Innes Irelanddel vezették is saját kategóriájukat, ám vasárnap reggel technikai hiba miatt kiestek.

    Taylor jó néhány bajnokságon kívüli versenyen részt vett, de vb-futamon csak egyszer tudott elindulni. Az 1959-es aintree-i Brit Nagydíj időmérőjén a huszonnegyedik helyet szerezte meg egy Cooperrel, így utolsóként még pont felállhatott a rajtrácsra. A küzdelem azonban nem tartott sokáig számára, ugyanis a 18. körben megadta magát a váltója. Ugyanebben az évben Sebringben is ott lett volna, de időközben elkapta a sárgaságot.

    A következő évben viszont ismét benevezett egy világbajnoki fordulóra: a Belga Nagydíjnak egy szintén privát Lotusszal vágott volna neki. Az edzésen aztán jött az első iszonyatos baleset: az akkor már négy összetettbeli második helynél és tizenhárom futamgyőzelemnél tartó Stirling Moss Lotusában eltört a féltengely, aminek következtében akkorát bukott, hogy mindkét lába, az orra, három csigolyája és számos bordája eltört. Kisebb csoda, hogy a spái hétvége hátralévő részét leszámítva mindössze két fordulót kellett kihagynia.

    „Sokáig tartott, mire a mentő megérkezett Stirlinghez, és ekkorra már kétszáz yardnyi [körülbelül 180 méternyi – a szerk.] kocsisor állt a helyszínen – idézte fel Andrew Ferguson, a Cooper csapatkoordinátora. – A mentőautó megérkezésének siettetése céljából Mike Taylort a bokszba küldték a Lotusával, és mindenki számára ismeretlen módon a La Carriére-kanyarban eltűnt.”

    Ennek oka, hogy az akkor 26 éves versenyző autójában eltört a kormányoszlop, ami borzalmas következményekkel járt: Taylor 260 km/h-s sebességgel sodródott le a pályáról, majd kirepült a kocsiból, és nekicsapódott egy fának. Ennek eredményeként a hátában és a nyakában is törést szenvedett, mind a négy végtagja eltört, emellett a tüdeje is kilyukadt. „Elképzelni sem tudom, hogyan nem halt meg – fogalmazott az akkor márkatársának számító Ireland. – Az autó belehajtott egy átkozottul nagy árokba, a levegőbe repült, eltalált egy fát, amelyet gyökerestül kitépett, majd végül egy másik fának csapódott.”

    Taylor tehát még Mossénál is súlyosabb sérüléseket szenvedett, és lényegében véget ért a pályafutása. Azonban még így is jobban járt, mint két honfitársuk, akik a futamon néhány kör eltéréssel halálos balesetet szenvedtek. Chris Bristow elvesztette uralmát az autója felett, kirepült abból, majd a szögesdrót lényegében lefejezte, Alan Stacey-t pedig eltalálta egy madár, így attól a pillanattól kezdve ő sem volt ura versenygépének, amely felborult, majd kigyulladt.

    Steve McQueennel motorozott a műlábú pilóta, aki egy madár miatt halt meg a tragikus hétvégén

    Ami Taylort illeti, a baleset következtében lebénult, de terápia útján ismét megtanult járni. Mivel a szörnyűséget technikai hiba idézte elő, beperelte a Lotust, és akkoriban ritkaságnak számító módon sikerrel is járt. A brit pilóta pénzbeli kompenzációban részesült, amit állítólag egy londoni hotelben, egy hatalmas buli formájában ünnepelt meg.

    Bár együléses kocsiba már nem ülhetett, az autósporttal azért nem hagyott fel teljesen, és később hosszútávú raliversenyeken indult el, olykor szép eredményeket elérve. Emellett ingatlanspekulánsként próbált pénzt keresni. Végül közel 83 évesen, 2017. április 4-én távozott az élők sorából, miután szervezete feladta a harcot a rák ellen.

    Egy tiltott helyen lévő szurkoló halálával kezdődött az F1 egyik legsötétebb hónapja

    Ogier is indul Portugál Rallyn, meglepő visszatérő a rajtlistán

    0

    Megjelent a következő WRC-futam, a Portugál Rally nevezési listája, amelyen a nyolcszoros világbajnok Sébastien Ogier neve is szerepel.

    A Kalle Rovanperä által dominált shakedownnal éppen csak elkezdődött a Kanári-szigetek Rally, de máris megjelent a következő WRC-futam, a május 15–18-ai Portugál Rally nevezési listája. Összesen 95 páros nevezett a versenyre, a listán pedig tucatnyi Rally1-es autót találhatunk.

    A Toyota ugyanabban a felállásban érkezik Portugáliába, mint amilyenben a Kanári-szigeteken is szerepel, vagyis az állandó versenyzők – Elfyn Evans, Kalle Rovanperä, Takamoto Katsuta és a külön csapatban indított Sami Pajari – mellett Sébastien Ogier is indul.

    Fotó: Toyota Gazoo Racing

    A Hyundai a szokásos hármasával érkezik: Thierry Neuville, Ott Tänak és Adrien Fourmaux természetesen nem hiányozhat. Az M-Sport ugyanakkor két fővel is bővül, Grégoire Munster és Josh McErlean mellett ott lesz az idei második versenyén induló Martins Sesks is, továbbá az először Rally1-es autót bérlő helyi üzletember, Diogo Salvi. Így tizenhárom év után indul ismét portugál versenyző a WRC csúcskategóriájában.

    13 év után ismét portugál versenyző indulhat a WRC-csúcskategóriájában

    Az M-Sport ráadásul itt még nem fejezte be, a 47 párost felvonultató WRC2-es mezőnyben is lesz egy autója, amit a meglepetésre visszatérő Pierre-Louis Loubet vezet. A 2019-es WRC2-es világbajnok 2022-ben részmunkaidőben, 2023-ban pedig teljes állásban vezette a Ford Puma Rally1-et, majd tavaly visszalépett a WRC2-be, és a Toksport által felkészített Škodával versenyzett.

    Az öt WRC2-es futama közül azonban csak egyszer ért célba, három baleset és egy technikai probléma után Lengyelországban ötödik lett, miután defektet kapott a Power Stage-en. Loubet fél év kihagyás után a múlt hét végén versenyzett újra, és fölényes győzelmet aratott egy portugáliai futamon egy Citroën C3 Rally2-vel.

    Fotó: M-Sport

    „Örömmel osztom meg, hogy az idei szezonban újra a WRC2-ben fogok versenyezni az M-Sporttal. Loris Pascaud lesz mellettem, és a szezont a Portugál Rallyn kezdjük a Fiesta Rally2-vel – mondta Loubet. – Hatalmas köszönet a partnereimnek és mindenekelőtt az M-Sportnak, hogy újra a csapatba fogadnak. Köszönöm a támogatást, alig várom, hogy újra ott lehessek!”

    A hétvégén rajtol Molnár Martin brit F4-es szezonja, cél a bajnoki cím

    0

    A Donington Parkban megkezdi hadjáratát a brit F4 összetett bajnoki címéért Molnár Martin, aki remek tesztidőszak után a hétvégén élesben is megmutatná, hogy a legjobbak között a helye.

    Miután az év elején teljesítette a közel-keleti F4-es bajnokság idei szezonját, a hétvégén Molnár Martin nekivág a brit F4 2025-ös évadának. A sorozat újonc értékelésének tavalyi bajnoka maradt annál a Virtuosi Racingnél, amellyel egy évvel ezelőtt megkezdte autóversenyzői pályafutását, az idei szezonban pedig célja az összetett bajnoki cím megszerzése. A Hungarian Motorsport Academy (HMA) versenyzője rendkívül intenzív tesztidőszakon van túl, amely során számos részsikert könyvelhetett el.

    „Az F4 Middle East Championship katari szezonzárója után három nappal már az Oulton Parkban teszteltünk, szünet tehát mondhatni nem is volt azóta, hogy februárban elkezdtem az idei évet. Ezután lényegében végigjártuk szinte az összes, idei brit F4-es bajnokságban szereplő pályát, és mindenhol jól teljesítettünk, konstansan ott tudtunk lenni az élmezőnyben, ami jó jel a szezonra. Zandvoortban például két napot teszteltünk, összesen négy menetünk volt – két délelőtti és két délutáni – ebből a négyből pedig hármat én zártam az élen, egyszer pedig harmadik lettem. Úgyhogy egyelőre gyorsak vagyunk, és abban reménykedünk, hogy ez a versenyhétvégékre is így marad” – tekintett előre a 16 esztendős pilóta.

    Molnár Martin
    Fotó: Jakob Ebrey Photography

    Természetesen a puding próbája az evés, azaz majd a versenyhétvégéken dőlnek el a lényegi kérdések, és a tesztelés nem minden esetben mutatja meg a valós erősorrendet, de Kiss Pál Tamás, a Motorsport Talent Management (MOTAM) sportszakmai vezetője úgy fogalmazott: „A tesztek azt hozták, amit sejtettünk, és voltak napok, amelyeken Martin olyan magabiztos előnyben volt, hogy arra előzetesen sem gondoltunk.”

    „Az F4-ben is jelen van az, hogy nem feltétlenül az összes csapat olyan autóval köröz ezeken a teszteken, mint amilyennel majd versenyezni fog, de az F1-el ellentétben itt többnyire nem titkolni próbálják a valós tempót, hanem különböző okok miatt jobb színben szeretnének feltűnni. Mi nem csináltunk ilyesmit, minden teszten a valós tempónkat láthatták a többiek” – erősítette meg Martin, akinek plusz magabiztosságot adott, hogy egyet kivéve tavaly már versenyzett az idei brit F4-es versenynaptárban szereplő összes pályán.

    „Mindegyik pályára igaz volt, hogy teljesen máshogy tudtunk hozzáállni a tesztekhez ahhoz képest, ahol tavaly voltunk. Doningtoban például küszködtünk a versenyhétvégén, de most sokkal jobban kezdtünk már rögtön az első napon. Érzem magamon, hogy tapasztaltabb vagyok és már nem először járok ezeken a helyszíneken, de ez is a normális” – mondta Martin.

    Rögtön teljesíteni kell

    Martin idei szezonja abból a szempontból merőben más lesz a tavalyihoz képest, hogy akkor kizárólag a folyamatos fejlődésen volt a hangsúly, most viszont már az eredményesség a legfontosabb. „Mindenki tisztában van vele, hogy eredmények kellenek, mert az összetett bajnoki cím a célunk. Ehhez nyilván futamgyőzelmekre lesz szükség, és nem fognak beleférni kiesések, szóval következetesen jó teljesítményt kell nyújtanunk. Mindenki nagyon motivált a csapatban, készen állunk, és már nagyon várjuk az első fordulót” – tekintett előre a Virtuosi Racing magyarja.

    „Más a légkör a csapatban is. Egyrészt nőttek az elvárások, másrészt pedig működik az a stratégia, amit kitaláltunk a MOTAM-nál, hogy Martin maradjon azon a helyen, ahol már egy évet teljesített, mert a személyiségének nagyon jót fog tenni, ha egy olyan közegben van, ahol már magabiztosan mozog, plusz még inkább maga köré tudja formálni a csapatot. Sokszor azért sem mentem el a tesztekre, hogy építse magára a csapatot, mert ő a főszereplő. Ez megtörtént, a Virtuosinál pedig elképesztően lelkesek és motiváltak a részeredmények miatt, és ki vannak éhezve a sikerre. Mindenkinek az a kimondott célja, hogy Martinnal nyerni kell” – jelentette ki Kiss Pál Tamás.

    Molnár Martin
    Fotó: Jakob Ebrey Photography

    Noha nem lehet elégszer hangsúlyozni, hogy a tesztek és a versenyhétvégék teljesen más kihívást jelentenek, Martin és a csapat már előbbieken is azzal a szemlélettel igyekezett teljesíteni, amire ebben a szezonban szükség lesz.

     

    „Egy teszt lazább, és van, hogy nem jön a kör mondjuk 9 órakor, majd 10-kor sem, de fél 11-kor már igen. Ezzel szemben az időmérőn van 20 perced, és ha piros zászlóval megzavarnak, akkor előfordul, hogy egyetlen körből kell kihozni a legtöbbet, vagy ha peches vagy, még annyi sem áll rendelkezésre. Ez kemény mentális terhelés. Sokan mondták nekem, hogy de hát nem mennek olyan sokat, mint egy teszten, ahol akár 150 kör is belefér, de erre szoktam én azt mondani, hogy ez így van, viszont versenyhétvégén azonnal hozni kell a teljesítményt – ecsetelte Kiss Pál. – Ezt tudjuk és erre is készültünk, a tesztelés felétől ezért átálltunk arra, hogy nincs felvezetés, nincs hangolódás, rögtön teljesíteni kell. Azonnal. Volt olyan, hogy Martin direkt később ment ki a pályára és azonnal szállítania kellett a köridőt. Ezeket a feladatokat nagyon jól teljesítette, úgyhogy a megérzéseim nyugalomra adnak okot a szezonrajt előtt.”

    Akárcsak tavaly, a brit F4-es bajnokság az idén is 10 fordulóból áll majd, április 26-án és 27-én pedig az 1931-ben átadott, azóta Anglia és a világ egyik legismertebb versenypályájává váló Donington Park rövidebb, National nyomvonalán kezd a mezőny.

    A doningtoni versenyhétvége menetrendje magyar idő szerint:

    Szombat
    10:10 – 10:35: Időmérő edzés
    15:30 – 15:50: 1. futam

    Vasárnap
    10:50 – 11:10: 2. futam
    16:15 – 16:40: 3. futam

    Nézd élőben a Kanári-szigetek Rally shakedown szakaszát!

    0

    Csütörtökön 10 órától az 6.26 km-es Santa Brígita szakaszon rendezik meg a Kanári-szigetek Rally shakedownját, melyet bárki élőben követhet.

    A Kanári-szigetek Rally csütörtökön délelőtt 10 órakor kezdődik a hivatalos teszttel, majd a verseny érdemi része pénteken reggel 8:03-tól következik, az első versenynapon hat gyorsasági szakasz szerepel a programban. A verseny 18 szakaszán összesen 301.30 kilométert kell teljesítenie a mezőnynek. Az élő közvetítés során a shakedown első teljesítését lehet nyomon követni. A Kanári-szigetek Rallyról minden információ IDE KATTINTVA érhető el.

    FRISSÍTÉS: A shakedown egy néző balesete miatt öt perccel később kezdődik.

    A videó itt található:

    Fontos utalást kaptunk arra, mikor jöhet vissza a V8-as vagy V10-es motor az F1-be

    0

    Noha az F1 kitart a 2026-os motorszabályok mellett, a minap árulkodó jelét láthattuk annak, hogy melyik évben következhet be a hibrid erőforrások leváltása V10-es vagy V8-as motorra.

    motorgyártókkal folytatott bahreini egyeztetés után F1-es bizottság megerősítette elköteleződését a 2026-os motorszabályok mellett, ami azt jelenti, hogy a közeljövőben a sportág nem hozza vissza a V10-es vagy V8-as szívómotorokat, miközben az FIA lehetővé tette az „apróbb finomításokat”, hogy az új erőforrások ne fogyjanak ki az elektromos energiából az egyenesek vége előtt, drasztikus és hirtelen lassulást előidézve az autók sebességében.

    Ezt egy olyan rendszerrel fogják megoldani, amely a versenyeken meggátolja, hogy az erőforrás az adott kanyarból kifelé a teljes elektromos energiát felhasználja, helyette fokozatosan teheti majd csak ezt meg. Emellett az a javaslat született, hogy az eredeti tervekben szereplő 350 kW-ról (ennyi kellene az 50/50-es megosztáshoz a V6-os és az elektromos energia között) 200 kW-ra csökkentsék a felhasználható elektromos energiát.

    Nagy lehet a baj – válságértekezletet tart az F1

    Ezt az F1-es bizottság mai, csütörtöki ülésén vitatják meg, az Autosport szerint ugyanakkor egyes motorgyártók szkeptikusak azt illetően, hogy ezt „apró változtatásnak” lehet-e nevezni, és azzal érvelnek, hogy a 70-es és 80-as évek turbókorszakában is sokkal nagyobb motorerő állt a pilóták rendelkezésére az időmérőkön, mint a versenyeken.

    Christian Horner, a jövőre saját motort gyártó Red Bull csapatfőnöke a szaúdi hétvégén támogatta az elképzelést, Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke viszont „viccnek” nevezte az ötletet. Az Audinál és a Hondánál szintén az a hír járja, hogy nem akarnak változtatást, míg Frédéric Vasseur, a Ferrari csapatfőnöke elismerte, hogy egyes aspektusait alábecsülték az új reguláknak, és arra szólította fel a rivális csapatfőnököket, hogy ne utasítsanak el minden változtatást pusztán azért, hogy megőrizzék a versenyelőnyüket.

    2029-től jöhet a V8-as/V10-es?

    Noha az elkövetkező években az újfajta hibridekből kell kihozni a legtöbbet, az FIA minap megtett bejelentése arról, hogy az F1-be a Cadillac márkával jövőre beszálló General Motors-t 2029-től várja motorgyártóként is a száguldó cirkuszba, igencsak árulkodó azt illetően, hogy melyik évtől térhet vissza a V10-es vagy V8-as motor. Eredetileg ugyanis az volt a terv, hogy a Cadillac 2028-tól fog saját motort gyártani, ezt azonban most kitolták egy évvel, és bejelentették, hogy 2029-től érkezhetnek saját erőforrással (addig a Ferrari motorjaival fognak versenyezni).

    The-Race.com arról ír, hogy az FIA a 2029-es évet tűztek ki célul a turbóhibrideknél olcsóbb és egyszerűbb V8/V10 visszahozására, amelyek teljes mértékben fenntartható üzemanyaggal, a 2026-os hibridek esetében tervezett 50/50-es megoszlás helyett 90%-ban a belső égésű motorra, és csak 10%-ban az elektromos energiára támaszkodva futnának egy jóval egyszerűbb energia-visszanyerő rendszerrel.

    Ezáltal több, a 2026-os szabályokkal el nem érhető célt is kipipálnának, becslések szerint a motorok költsége ugyanis 60-65%-al kevesebb lenne, és az autók kisebbé és könnyebbé tétele is megvalósulhatna, miután ez a motor nagyjából 80 kg-mal nyomna kevesebbet a hibrideknél.

    A General Motorsnak egy évvel egy új motorformula előtt értelemszerűen nem lett volna sok értelme jönnie, hiszen rengeteg pénzt költhettek volna el a hibrid erőforrásra úgy, hogy azt csak egy éven át használják, miközben több éves lemaradásban lettek volna a többi gyártóval szemben, azaz vélhetően a versenyképességük sem lett volna a csúcson.

    Azt ugyanakkor még nem szabad készpénznek venni, hogy 2029-ben mindenképpen visszatér a V8-as vagy V10-es motor az F1-be, hiszen az FIA bejelentése nem azt mondja, hogy a Cadillacnak 2029-ben mindenképpen jönnie kell vagy jönni fog saját motorral, hanem azt, hogy legkorábban ettől az évtől jöhet. Az tehát az előttünk álló időszakban fog körvonalazódni – és nagyban függ a 2026-os szabályok sikerességétől –, hogy 2029-től valóban jön-e egy újabb motorciklus. A Cadillac eközben már megkezdte motorrészlegének felállítását, és a tervek szerint 2026-ban a GM Charlotte-ban található tecnológiai központja mellett saját, kimondottan az F1-es projekt számára létrehozott motorüzemet állít fel.

    Hiába nyerte ilyennel első vb-címét, Fernando Alonso nem hozná vissza a V10-es motorokat

    Az eddig csak szenvedő világbajnok végre fordítana a helyzetén

    0

    Kalle Rovanperä bizakodó a legutóbbi tesztelés után, és a Kanári-szigetek Rallyn megkezdené a felzárkózást.

    Kalle Rovanperä beragadt a rajtnál az idei WRC-szezonban, hiszen három futam után egy negyedik hely a legjobb eredménye, 57 ponttal van lemaradva csapattársa, az éllovas Elfyn Evans mögött, ráadásul még az eddig mindössze egyetlen versenyen induló Sébastien Ogier is több pontot gyűjtött nála a csapaton belül.

    A főállású versenyzéshez egy év részmunkaidős ralizás után visszatérő Rovanperä szemlátomást szenved a Hankook új abroncsain, amelyek a saját bevallása szerint egyáltalán nem illenek a vezetési stílusához. A legutóbbi versenyén ráadásul műszaki hiba miatt ki kellett állnia, ami nyilván nem az ő felelőssége, de több nullázás már nem fér bele, ha fel akar zárkózni.

    Thierry Neuville vezet Kenyában vasárnap, Rovanpera kiesett

    A csapatfőnök Jari-Matti Latvala mindenesetre arra figyelmeztette a kétszeres világbajnokot, hogy kerülje el a túlzott akarást, nehogy úgy járjon, mint Sébastien Ogier a tavalyi szezon hajrájában. Amikor az egyébként részmunkaidőben vezető francia versenyző a csapat kérésére csatába szállt a világbajnoki címért, túl keményen nyomta, így egymást követték a rá nem jellemző hibák.

    „Izgalmas, hogy egy új aszfaltos ralira megyünk, amely teljesen másnak tűnik, mint a többi, amin általában részt veszünk. Abból, amit az ERC-versenyről láttam, úgy tűnik, hogy ez egy igazán szép verseny, jó és stabil körülményekkel, ami igazán élvezetesnek ígérkezik – mondta Rovanperä. – Az is elég nagy kihívás lesz, hogy először megyünk oda, és új itinert készítünk az ilyen utakra, amelyeken szerintem tényleg mindenhol a helyén kell lenni ahhoz, hogy gyorsak legyünk. A múlt heti spanyolországi tesztünkön jó eredményeket értünk el, és már jobban érezzük magunkat az aszfalton. Volt néhány trükkös versenyünk az utóbbi időben, szóval mindenképpen szeretnénk megfordítani a helyzetünket, és remélhetőleg jól zárni a versenyt.”

    A csütörtöki shakedownnal kezdődő Kanári-szigetek Rallyn 18 gyorsasági szakasz és 301.3 km versenytáv vár a versenyzőkre, amit 21 fok körüli hőmérsékletben és száraz körülmények között kell teljesítenük.