A Toyota csapatfőnök-helyettese, Juha Kankkunen elmondta, mire számíthatunk az idén az Észt Rallyt megnyerő Oliver Solberggel kapcsolatban.
Az Észt Rallyn és azt követően mindenki Oliver Solberg teljesítményén ámult: a 23 éves svéd versenyző három év után ült vissza Rally1-es autóba, először vezette élesben a Toyota GR Yaris Rally1-est, és mindenkit meglepve megnyerte a versenyt. A Solberg név húsz év után került vissza a WRC-győztesek listájára.
„Be kell vallanom, nem számítottam erre – mondta a Toyota csapatfőnök-helyettese, Juha Kankkunen. – A verseny előtt azt gondoltam, hogy esélye lehet az első ötbe kerülni, de még ennél is jobban teljesített. Ez történik, amikor minden összeáll. A srác fiatal, alázatos és tehetséges, és amikor önfeledten vezet, az eredmények is jönnek.”
A raliversenyzőként négyszeres világbajnok Juha Kankkunen pályafutása során 23 futamot nyert meg, és pontosan tudja, hogy mennyire fontos az első győzelem.
„Egyszer én is megnyertem az első ralimat, és azt se hitte volna senki – utalt a negyven évvel ezelőtti hihetetlen sikerére a Szafari Rallyn.– Oliver már az első napon megmutatta, hogy lehetséges a győzelem. Persze, kedvező rajtpozíciója volt, tiszta úton mehetett, de amikor a vezetését néztük, úgy éreztük, hogy nem áll messze tőle. Már ekkor úgy tűnt, hogy valószínű a dobogó, feltéve, ha a földön tartja a kerekeket. Minden reggel annyit mondtam neki, csak tartsd a földön a kerekeket, és akkor minden rendben lesz.”
Végül tényleg minden rendben volt, Solberg pályafutása első WRC-győzelmét ünnepelhette Észtorszgában. A csütörtökön kezdődő Finn Rallyn visszaült a Rally2-es Toyotába, hogy tovább harcoljon a WRC2-es világbajnoki címért, de a kérdés adva van: látjuk-e még ebben a szezonban újra Rally1-es autóban?
„Az idei szezon kicsit nehéz az elérhető versenyek tekintetében – mondta Kankkunen. – Oliver fő célja a WRC2-es világbajnokság megnyerése, a Toyota is ezt akarja, és ő is erre koncentrál. De ahogy korábban is mondtam, még sok év áll előtte, és nem hiszem, hogy a Rally1-es autóban töltött ideje az idén véget ért.”
Molnár Martin újabb győzelmet szerzett a brit Forma–4-ben, amikor elsőként szelte át a célvonalat a szezon második felét megnyitó hollandiai hétvége első futamán a hollandiai Zandvoortban. A második és harmadik futam ezután nem a Virtuosi Racing magyar versenyzőjének várakozásai szerint alakult, de rengeteg tanulsággal szolgált.
A Forma–1-es Holland Nagydíjnak is otthont adó Zandvoortban indult a brit Forma–4-es bajnokság idei szezonjának második fele. A hatodik versenyhétvégét az összetett második helyéről váró Molnár Martin kedvenc pályáján vághatott neki a bajnoki hadjárata folytatásának, és már a pénteki napon az élen zárta az egyik szabadedzést. Ezután a szombati időmérőn a második időt érte el a legjobb és a második legjobb köridők rangsorában is, így a hétvége első és harmadik futamát is innen kezdhette.
Az első versenyen remek rajttal rögtön az élre állt, majd a gumikat és az autót beosztva, de a leggyorsabb kört így is megfutva megszerezte idei, egyben pályafutása második győzelmét a brit F4-ben, amivel visszavette a vezetést a pontversenyben.
Fotó: Jakob Ebrey Photography
„Martin mentálisan elképesztően erősen érkezett meg erre a hétvégére, az auráján, a kisugárzásán az első pillanattól fogva érezni lehetett ezt. Az időmérő után is csak annyit mondott, hogy »lehetett volna jobb«, szóval jól viselte, hogy nem jött össze a pole, miközben igazi versenyző és mindig nyerni akar. Az teljesen rendben van, amikor már elégedetlen vagy egy második hellyel” – értékelte Kiss Pál Tamás, a Martint segítő Motorsport Talent Management (MOTAM) sportszakmai vezetője a szombati napot.
A vasárnapi program a fordított rajtrácsos futammal indult, amelyet Martin a 11. helyről kezdett. Az első rajt után egy hatalmas baleset miatt piros zászlóval félbeszakították a küzdelmet, a második rajtnál pedig Martin feljött a 9. helyre, ám a kör egyharmadánál hibázott, ami miatt gyors egymásutánban többen is megelőzték, így az első kört csak a 14. pozícióban zárta. Innen végül nagyot hajrázva felkapaszkodott a 8. pozícióba, közvetlenül bajnoki riválisa, Fionn McLaughlin mögé.
A harmadik futamon a magyar versenyző szintén jó rajtot vett, ám a pole-ból induló ír agresszívan levédte előtte a belső ívet. Ezután a Virtuosi pilótája a második helyen haladt, de nem sokáig körözhetett versenytempóban a mezőny, mert egy baleset miatt a védőfal javításának idejére félbeszakították a futamot. A küzdelem a kényszerszünet után gördülőrajttal folytatódott, Martin pedig tapadt McLaughlinra, de nem tudott előzni. Ezt követően egy hiba miatt neki kellett védekeznie Adam Al Azharival szemben, és miután hatalmas elfékezés árán visszaverte ellenfele támadását az első kanyarban, a hármasban eltalálta a Rodin Motorsport versenyzőjét, aki ennek következtében kiesett. Martin ugyan továbbment, de sérült az autójának felfüggesztése, így a bokszba hajtva feladta a versenyt, a felügyelők pedig utólag három rajthelyes büntetéssel sújtották a következő futamra.
Fotó: Jakob Ebrey Photography
„A második futamon hibáztam az első körben, ami miatt elég sok pozíciót buktam. Utána sikerült visszakapaszkodnom, de látva, hogy milyen volt a tempónk és hány helyet tudtam javítani, egyáltalán nem vagyok elégedett. Ami a harmadik futamot illeti, jól rajtoltam, de McLaughlin lezárta a belső ívet, máskülönben elmentem volna mellette. A biztonsági autós újraindításnál megpróbáltam megelőzni, de ez nem jött össze, majd hibáztam az utolsó kanyarban, Al Azhari mellém ért, amit kivédekeztem, de aztán hibáztam még egyet, és ezzel vége is volt a versenyemnek. Már most is teljes mértékben a következő hétvégére koncentrálok. Tudom, hogy mit rontottam el, már megtörtént, túl vagyunk rajta, úgyhogy fókuszálunk Knockhillre” – összegzett Martin.
Kiss Pál Tamás a vasárnap történtekkel kapcsolatban úgy vélte, a fordított rajtrácsos futamokon az első körös helyezkedés és helyzetfelismerés terén kell a legtöbbet dolgozniuk Martinnal, mert ott „egy rossz döntés vagy egy ki nem használt helyzet dominóeffektust indít el.”
„Ez történt most Martinnal is. Nem használta ki megfelelően a lehetőséget az első kanyarban, ami oda vezetett, hogy belekeveredett egy olyan bolya, amelyben vert helyzetbe került, mert amerre menni akart, ott becsukták előtte az ajtót, majd megelőzték jobbról és balról is. Egyetlen rossz döntés eredményezte azt, hogy ahhoz képest rengeteg helyet bukott, ahová az első kanyarban feljött.”
Azt pedig mindenképpen a magyar versenyző javára kell írni, hogy nem zavarta meg fejben a hirtelen jött visszaesés. „Martin megint megmutatta azt a képességét, hogy bármilyen szituációba keveredik, abból fel tud állni és képes menteni a menthetőt. Persze nem kell naivnak lenni, mert akkor fogunk tudni fejlődni, ha nem elégszünk meg azzal a szinttel, ahol jelenleg tartunk, hanem próbálunk még jobbak lenni” – mondta Kiss Pál Tamás, aki a harmadik versenyen történtekről is szót ejtett.
Fotó: Jakob Ebrey Photography
„Eléggé kaotikusan alakult a főfutam, és bizonyos szempontból itt is a dominóeffektus érvényesült. Martin hibázott a célegyenesre fordító kanyarban, majd Al Azhari hibára kényszerítette őt. Jobban kellett volna a külső ívet védenie és neki kellett volna hibára kényszeríteni Al Azharit úgy, hogy a poros külső íven tartja őt. Természetesen Martin stresszes állapotban volt az elfékezés után, amiből következett, hogy már azon járt az esze, hogy miként fog védekezni. Tudta, hogy sokat kockáztat azzal, ha próbál folyamatosan a külső íven maradni, de benne volt a hév, hogy ezen a pályán ő az egyik, ha nem a leggyorsabb versenyző, és nem akart újabb pozíciót veszíteni, mert így sem volt már olyan sok hátra a futamból. A pálya olyan részén került vert helyzetbe, amelyen ennek egyenes következménye volt, hogy a két autó össze fog érni.”
A történtek legfontosabb tanulsága pedig az, hogy a hibákból tanulja a legtöbbet egy versenyző. „Ebben a kategóriában követik el a legtöbb hibát a pilóták, mert még a pályafutásuk elején járnak. Ők is emberek, ugyanúgy hibáznak, mint bárki más, amivel nincs semmi gond, tanulni kell belőle, le kell vonni a következtetéseket és nem szabad túl sokat gondolkodni rajta, helyette a következő hétvégére kell koncentrálni.”
A brit F4 idei szezonja augusztus 16-án és 17-én folytatódik Knockhillben, Martin 193 pontjával a pontverseny második helyéről várja a skóciai fordulót.
A szombati franciaországi tragikus ralibaleset után a kritikus állapotban kórházba szállított néző sem élte túl a gázolást.
Háromra emelkedett a franciaországi Fourme d’Ambert Rallyn bekövetkezett tragikus baleset áldozatainak száma. Ahogyan arról szombaton beszámoltunk, a verseny első gyorsasági szakaszán – miközben az élmezőny már a másodikat teljesítette – egy versenyző elveszítette az irányítást a Peugeot 208-asa felett, felborult, és a nézők közé csapódott. A versenyt azonnal felfüggesztették.
A helyi La Montagne napilap beszámolója szerint a baleset egyenes szakaszon történt, és mintegy tíz nézőt tarolt le az autó. Közülük egy testvérpár a helyszínen elhunyt, egy nézőt kritikus állapotban szállítottak kórházba, aki nem élte túl a sérüléseit. A baleset többi érintettje nincs életveszélyben.
A hatóság egyelőre még azt is vizsgálja, hogy tiltott helyen álltak-e a nézők, az ügyészség eközben emberölés miatt indított nyomozást. A 22 éves pilótát , Clara Passelt és az 51 éves navigátorát, Patricia Gastelt kisebb sérülésekkel szállították kórházba, és amint az állapotuk lehetővé teszi, őket is kihallgatják.
A francia lap arról számolt be, hogy még nem ismertek a toxikológiai vizsgálatok eredményei, amelyek azt hivatottak megállapítani, hogy a két versenyző vérében jelen voltak-e alkohol vagy kábitószer nyomai. A La Montagne cikke szerint egyelőre csak kérdések vannak, válaszok még nincsenek.
A Belga Nagydíj után Lewis Hamilton és Max Verstappen éles kritikát fogalmazott meg az FIA felé, amiért túl sokat várakoztatták a mezőnyt az eső miatt, több más versenyző azonban nem ért velük egyet: ha valahol tényleg elsőbbséget élvez a biztonság, akkor az éppen a spa-francorchamps-i pálya, ahol még csak hat éve, hogy Anthoine Hubert életét vesztette egy F2-es versenyen.
Erősen megosztja a véleményeket az F1-es mezőny tagja között, ahogy a versenyiránytás kezelte a Belga Nagydíj lebonyolítását: az eső miatt 80 perccel elhalasztotta a rajtot, s az autók csak azt követően hajthattak ki a bokszutcából, hogy elállt a csapadék, s négy további biztonsági autós kör után kapcsolhattak versenytempóra. A pálya gyorsan száradt, innen már nem is telt el sok idő, hogy slick gumikra váltsanak a versenyzők – ez tápláltaVerstappen gúnyos reakcióját, aki szerint ilyen hozzáállás mellett nem is kellene esős versenyeket rendezni. De nemcsak a holland, hanem Lewis Hamilton szerint is túlzottan óvatos volt a versenyirányítás:
Több más versenyző szerint azonban helyes döntés volt az óvatosság, hiszen a pálya legvizesebb szakasza egyben a legveszélyesebb is volt, az 1-es kanyartól az Eau Rouge-on át a Kemmel egyenes végéig tartó gyors felfelé meneten pedig szárazon is könnyű hibázni. Charles Leclerc utalt is Hubert balesetére, aki 2019-ben, az F1 betétfutamaként rendezett Forma–2 szombati versenyén szenvedett tragikus kimenetelű balesetet itt a dombtetőn.
Az F1-es mezőny azóta is minden évben megemlékezik Hubert-ről, akinek édesanyja, Nathalie jelen is volt ezen a hétvégén, az Alpine garázsából figyelte a versenyt, amely fiának egykori nevelőcsapata volt.
„Egy ilyen pályán nem feledkezhetünk meg arról, hogy mi történt a múltban. Egyszerűen nem felejthetjük el. Emiatt én mindig a biztonságot választanám ahelyett, hogy túl korán elinduljunk” – fogalmazott Leclerc, akit a The Race idéz.
„De persze ez folyamatosan téma, és valószínűleg a döntéshozók most inkább olyan visszajelzéseket fognak kapni tőlünk, hogy túl sokat vártunk, de én nem változtattam volna ezen.”
Ennyire voltak rosszak a látási viszonyok a verseny tervezett rajtjakor / Fotó: Ryan Pierse/Getty Images/Red Bull Content Pool
És nem Leclerc volt az egyetlen, aki burkoltan egy újabb súlyos baleset elkerülésének fontossággával példálózott. A versenyzők érdekvédelmi szervezetének két igazgatója, Carlos Sainz és George Russell érthető módon szintén az FIA döntésének helyességét hangsúlyozták.
„Tiszteletem a versenyigazgatónak, aki a silverstone-i balesetek után azt mondta, hogy itt óvatosabb lesz a hozzáállása, és így is történt. Jobb óvatosnak lenni, mint hogy történjen egy baleset, és aztán sajnálkozzunk” – mutatott rá Sainz.
„320 km/órás sebességgel az Eau Rouge-ban ilyen körülmények között szó szerint semmit nem látunk. Ezzel az erővel akár bekötött szemmel is mehetnénk. Ez pedig nem versenyzés lenne, hanem hülyeség – tette hozzá sarkos véleményét Russell. – Mivel tudható volt, hogy délután 4 óra után már száraz lesz az idő, a helyes döntés született.”
A futamgyőztes Oscar Piastri közvetlenül a gördülőrajt után előzte meg Lando Norrist, amihez elmondása szerint nagy bátorságra volt szüksége, amikor a hétvége során először érkezett meg versenytempóval a vizes Eau Rouge-ba, de azt ő sem érezte volna kényelmesnek, ha ennél korábban szabad utat adnak a mezőnynek.
„Az elmúlt években azt jeleztük az FIA felé, hogy inkább az óvatosság felé hajlunk, semmint hogy bármit is kockáztassunk – különösen ezen a pályán. Ma pedig pontosan ez is történt. Ha mindenképp bele akarunk kötni, akkor talán lehetett volna eggyel kevesebb körünk a biztonsági autó mögött, de a nagyképet tekintve, vajon ha úgy alakultak volna a dolgok, hogy épp abban az egy körben történik valami, akkor megérte volna? Nem” – szögezte le Piastri.
Sébastien Ogier tavaly némi meglepetésre megszerezte karrierje második sikerét Finnországban, ezért idén meg sem fordult fejében, hogy távol maradjon a WRC-szezon leggyorsabb futamától.
Sébastien Ogier az Észt Rally kihagyása után ismét visszatér a WRC-mezőnybe Finnországban, a Toyota második hazai versenyén, ahol tavaly a drámai záró nap végén nyerni tudott.
Idén szeretne hasonló eredményt elérni, így sikerre vezetve csapatát.
„Örülök, hogy idén ismét visszatérhetek a Finn Rallyra – mondta Sébastien Ogier. – Tavaly nagyszerű versenyem volt ott, néhány év szünet után ismét nyerni tudtam ezen a versenyen, ezért kézenfekvő volt, hogy nem hagyom ki az idei futamot sem. Szeretnénk ismét jól érezni magunkat a finn utakon és szeretnénk egy jó eredményt elérni a Toyota második hazájában. Ez lesz idén az első igazán gyors versenyem, de a teszten volt lehetőségünk felvenni a jó tempót.”
Sébastien Ogier eddig 14 alkalommal indult a Finn Rallyn, ahol 2013-ban tudott először nyerni, majd ezt az eredményt tavaly meg tudta ismételni.
Az idei finn versenyen 20 szakaszt rendeznek, jelen állás szerint száraz körülmények és 25-26 fok körüli hőmérséklet mellett.
Ott Tanak korábban már háromszor is nyerni tudott a Finn Rallyn, azonban ezt hat évvel ezelőtt úgy érte el, hogy közben takarítania kellett a pályákat.
Ott Tanak régen volt már olyan helyzetben, mint idén, amikor a WRC éléről várhatja a Finn Rallyt, így a nyitó napon takarítania kell a pályákat. Hasonló helyzetben, 2019-ben már képes volt így is megnyerni a híres futamot. Erre készül idén is.
„Általánosságban elmondható, jó dolog, hogy takarítanom kell a finn pályákat, mert ez azt jelenti, hogy vezetem a bajnokságot – mondta Ott Tanak. – Ez mindenképp pozitív. Legtöbbször nagyon élvezem a finn szakaszokat, remélhetőleg idén is jól érzem majd magam ezen a versenyen és jó eredményért tudunk harcolni. Nincs nagy tapasztalatom még ezzel az autóval esőben, ezért remélem, hogy nem lesz csapadék. 2019-ben már sikerült úgy nyernem Finnországban, hogy takarítanom kellett a pályákat, ezért most szeretném azt az eredményt megismételni. Szóval most ismét megpróbálok nyerni.”
Ott Tanak eddig 14 alkalommal indult a Finn Rallyn, ahol 2018-ban tudott először nyerni, majd ezt az eredményt 2019-ben és 2022-ben is meg tudta ismételni.
Az idei finn versenyen 20 szakaszt rendeznek, jelen állás szerint száraz körülmények és 25-26 fok körüli hőmérséklet mellett.
Bár a nagy vihar miatt 80 perces csúszással indult csak el a Belga Nagydíj, a futam jelentős része végül mégis száraz pályán, viszonylag eseménytelenül zajlott. A táv első negyede viszont fontos pillanatokat hozott, ekkor előzte meg Oscar Piastri a győzelemért a pole-ból induló Lando Norrist, Lewis Hamilton pedig véghezvitte a nap legértékesebb taktikai húzását.
A várakozásoknak megfelelően alaposan megváltoztak az időjárási körülmények Spa-Francorchamps-ban vasárnapra, az eső a délelőtti F3-as verseny lefutását el is lehetetlenítette.
Az F1-es rajt előtt az eső újra rákezdett, így késlekedés nélküli, de biztonsági autó mögüli kezdést rendelt el a versenyirányítás. A rajtrácson csak 16 autó állt, miután az időmérőn egyaránt gyengélkedő Carlos Sainz, Lewis Hamilton, Kimi Antonelli és Fernando Alonso autóját csapataik új beállítások vagy új motorelemek beszerelése miatt kivették a parc fermé-korlátozások alól, így ebben a sorrendben a bokszutcában sorakoztak fel.
A felvezető kört minden versenyző intermediate gumikon kezdte meg, és nem is annyira a pályán felgyülemlett víz, inkább a rossz látási viszonyok miatt többen is panaszkodtak. Erre pedig az FIA gyorsan reagált, már ebben a körben elrendelte a piros zászlós leállást. A versenyzők az aktuális sorrendben leparkolták autóikat a bokszutcában, majd azokból kiszállva várták a fejleményeket. A versenyekre kijelölt maximális 3 órás időtartam azonban még nem kezdett el leperegni: az FIA megerősítette a Sky Sports kérdésére, hogy ez a számláló nem a felvezető körrel, hanem a tényleges versenytáv megkezdésével, erre pedig még nem került sor.
Egy órán keresztül szakadatlanul hullott még az eső a pályára, ám 16 óra körül elállt, az ég és a pálya is tisztulni kezdett, és 16:20-ra ki is tűzték a folytatást. Biztonsági autó vezette ki a bokszutcából a Lando Norris McLarenjével kezdődő mezőnyt.
Négy kör után hajtott vissza a bokszutcába a safety car, a versenyirányítás pedig repülőrajtot rendelt el a még mindig eléggé vizes pályán. Az első helyen így is hamar változás történt: Norrisnak korrigálnia kellett a La Source kijáratánál, így Piastri tapadni tudott rá az Eau Rouge-on keresztül, a Kemmel egyenesben pedig el is ment csapattársa mellett, átvéve ezzel a vezetést.
Mögöttük Russell gyorsan megelőzte Albont az ötödik helyért, Verstappen pedig szorongatta Leclerc-t a harmadikért, de a fő pozícióvadász Hamilton volt, aki többet is előzött, igyekezve felkapaszkodni a mezőny hátsó traktusaiból.
A kevés veszítenivalóval rendelkező Hamilton volt az is, aki elsőként hajtott ki közepes keverékű gumikért a 12. körben, amivel ráadásul tökéletes pillanatot választott, hiszen a pálya állapota éppen átbillent, s slick gumikkal már gyorsabb kört lehetett autózni. A 13. körben aztán már sokan követték, az élmezőnyből Piastri, Leclerc, Verstappen és Russell is, Norrisnak azonban csapattársa mögötti közelsége miatt még eggyel több kört kellett várnia, s miután még a kerékcseréje sem volt túl gyors, már 9 másodperces hátrányban tért vissza a pályára Piastri mögé, továbbra is a második helyen – viszont egyedüliként kemény keverékű gumikon. A kiállások nagy nyertese Hamilton lett, aki a hetedik helyen találta magát a McLarenek, Leclerc, Verstappen, Russell és Albon mögött.
Innentől viszont hosszú időre megszilárdultak a frontvonalak, nem történtek pozíciócserék a mezőny első felében. A fő beszédtéma a versenyzők és mérnökeik között nagyon gyorsan arra terelődött, vajon a több mint 30 körös etap teljesíthető lesz-e a közepes keverékekkel. Ez a győzelem sorsában is kulcskérdésnek tűnt, hiszen Norris a keménnyel – amely ezen a hétvégén két fokkal keményebb, mint a közepes keverék – már semmiképpen nem tervezett újabb kerékcserét.
Eközben a két McLaren-pilóta közötti különbség sem változott érdemben, mert amikor Norris faragott volna egy-két másodpercet a lemaradásán, egy kisebb hibával rendre semmissé tette azt.
Második kerékcserét végül csak a mezőny második felében haladók vállaltak be részben taktikai céllal, de ők sem tudtak ebből profitálni, miután újabb biztonsági autó már nem érkezett, sőt még csak egyetlen kiesőt sem hozott a verseny – amit a 15 órakor Spában uralkodó állapotok alapján még nehéz volt elképzelni.
Norris az utolsó néhány körben kezdte el látványosan csökkenteni a lemaradását, de arra már nem volt elég az ekkorra kirajzolódó tempóelőnye, hogy veszélyt tudjon helyezni Piastri első helyére. A McLaren újabb kettős sikerült ünnepelhetett, az ausztrál pedig idei hatodik győzelmét szerezve megtörte kissé Norris előző versenyeken kialakuló lendületét, s 16 pontosra növelte előnyét a bajnokságban.
A dobogóra még Leclerc állhatott fel, akit Verstappen, Russell, Albon, Hamilton, Lawson, Bortoleto és Gasly követett a célban a pontszerző helyeken.
A világbajnoki szezon következő versenye pedig már a Magyar Nagydíj lesz az előttünk álló következő hétvégén!
Takamoto Katsuta bár már nem Finnországban él, még mindig második hazai futamaként tekint a Finn Rallyra, ahol ismét szeretne dobogóra állni.
Takamoto Katsuta Finnországban tette meg első lépéseit a Toyota WRC-csapata felé, és sokáig a skandináv országban élt, ezért második hazai futamaként tekint a Finn Rallyra.
A 32 éves japán versenyző szeretne hasonló tempóval száguldani az idei verseny pályáin, mint tette azt 2023-ban, amikor harmadik lett.
„Finnország különleges hely számomra: sok éven át éltem ott, rengeteget tanultam, és sok barátom van ott, ezért úgy tekintek erre az eseményre, mint egy második otthonomra – mondta Takamoto Katsuta. – Általában nagyon jól érzem magam a finn szakaszokon, és természetesen ez egy fontos verseny a csapat számára is. Nagyon jó volt két évvel ezelőtt dobogós helyen végezni, és szeretnék idén ismét hasonló eredményt elérni. Remélem, hogy javítani tudunk teljesítményünkön, megpróbálom a lehető legtöbbet kihozni magamból, miközben élvezni is szeretném a versenyt.”
Takamoto Katsuta eddig nyolc alkalommal indult a Finn Rallyn.
Az idei finn versenyen 20 szakaszt rendeznek, jelen állás szerint száraz körülmények és 25-26 fok körüli hőmérséklet mellett.
Max Verstappen és Charles Leclerc is rendkívül pesszimistán nyilatkozott a Red Bull, illetve a Ferrari esélyeiről a Belga Nagydíj előtt, de azért egyikük sem lesz olyan nehéz helyzetben, mint Lewis Hamilton, Fernando Alonso vagy Andrea Kimi Antonelli.
Miután vasárnapra megérkezett az eső a Belga Nagydíj helyszínére, ami miatt a Forma–3-as futamot törölni kellett, majd a Forma–2-es versenyt bár megrendezték, de szinte végig esett, jó esély van rá, hogy a Forma–1-es mezőny is vizes pályán lesz kénytelen boldogulni. Azonban amellett, hogy az ilyen körülmények mindig szolgáltathatnak izgalmakat, Max Verstappen és Charles Leclerc is úgy véli, hogy az ő csapatuk nem fog tudni profitálni a vizes aszfaltból, előbbi pedig a száraz pályán látottnál is nagyobb McLaren-fölényt vetített előre.
„A múlt héten már beszéltünk róla, hogy az esős körülmények jelenleg nem tartoznak az autónk erősségei közé. Igazán szenvedünk az esőben. Ugyanakkor minden hétvége más, tanulni fogunk a múltból és meglátjuk, mi lesz lehetséges a versenyen – mondta a 3. rajtkockát megszerző Leclerc, hozzátéve, hogy a Ferrari dolgozik a megoldáson. – A csapattal nagyon-nagyon keményen dolgozunk azon, hogy megpróbáljuk megfordítani az esős körülmények közötti helyzetet, mert az autónkat hihetetlenül nehéz vezetni ilyen körülmények között. Érdekes, hogy most már a másik csapattól jövő Lewis tapasztalatait is fel tudjuk használni, úgyhogy rengeteg munka zajlik a háttérben, amivel próbálunk fordítani, mert nagyon nehéz ebben a helyzetben lenni és a jelenlegi autóval boldogulni.”
Verstappen az időmérő után elmondta, hogy a 4. helyről rajtolva még száraz körülmények között sem tartaná elérhetőnek a dobog első két fokának valamelyikét, de esőben aztán végképp esélytelenek lesznek a McLarenekkel szemben. „Reálisan nézve a harmadik helyért fogunk harcolni, legalábbis száraz körülmények között. Az eső mindig okozhat egy kis káoszt, de normál esetben ilyen körülmények között a McLarennek még nagyobb az előnye, úgyhogy a harmadik hely az elérhető legjobb. Valójában a sprinten is ez volt a helyzet, csak nem sikerült előzniük.”
„A McLaren esőben még erősebb, mint szárazon, mert intermediate gumikon természetesen nagyobb a túlmelegedés, ezt pedig igazán jól képesek kontrollálni. Minden alkalommal, amikor esőben versenyeztünk, nem igazán volt esélyünk, ez pedig most sem fog hirtelen megváltozni. Továbbra is mérföldekkel előttünk járnak gumikezelésben, és amikor ez a helyzet, akkor szinte verhetetlenek” – ecsetelte a címvédő, aki arra is kitért, hogy a Red Bull új fejlesztései szerinte működnek, „de továbbra sem adják meg azt az egyensúlyt, amit akarok ahhoz, hogy igazán támadhassam a kanyarokat. Ezek a problémák változatlanok.”
Büntetések miatt változott a rajtsorrend
Miközben Verstappen és Leclerc azért várhatóan esőben is ott lesz majd az erős pontszerző helyeken, Lewis Hamilton, Andrea Kimi Antonelli és Fernando Alonso már annak is örülhet, ha az első tízbe beverekszi magát, hiszen egyikük sem az időmérő edzésen elért helyéről fogja kezdeni a ma 15 órakor rajtoló (hacsak az eső nem szól közbe) Belga Nagydíjat.
A Ferrari, a Mercedes és az Aston Martin versenyzője is lehangoló kvalifikáción van túl, hiszen sorrendben a 16., a 18. és a 19. időt érték el szombat délután. Ezt követően pedig mindhárom versenyző csapata úgy döntött, hogy friss erőforrást szerel az autóba, azaz betáraz a felhasználható elemek közé egy-egy friss komponenst, elkerülve az év hátralevő részében a büntetést egy olyan nagydíjon, amelyen jobb rajthelyet bukna el ezzel. Ezzel mindhárom versenyző a bokszutcából kezd, így csak 17 autó fog felsorakozni a rajtrácsra.
Az időmérő után Hamilton már a 16. helyre is azt mondta, hogy „nagyon nehéz lesz” feljebb kapaszkodni, de akkor még nem tartotta valószínűnek, hogy a bokszutcából indul majd. Ezzel ő bukja a legtöbb pozíciót, míg például Fernando Alonso csak egy helyet veszít. „Nyilván fáj és kicsit csalódott vagyok, mert ez a hétvége eddig nem tartozik a legversenyképesebb hétvégéink közé – mondta a spanyol veterán. – Az, hogy a mi két autónk végzett az utolsó két helyen, nem tükrözi az idei teljesítményünket. Ez a pálya egy kicsit rosszabb az autónknak, aminek meg kell értenünk az okait.”
Ami Antonellit illeti, az időmérő után a könnyeit törölgetve kamera elé álló fiatal olasz teljesen elveszettnek látszik, nincs meg az önbizalma a Mercedesben és nem érzi az autót. A bokszutcából indulva alighanem számára is arról fog szólni a mai futam, hogy válaszokat találjon a problémáira.
FRISSÍTÉS:
Később kiderült, hogy a Williams változtatott Carlos Sainz autójának beállításain, amivelk megszegte a parc fermé-szabályokat, így a spanyol is a bokszutcából fogja várni a lámpák kialvását.
Thierry Neuville bár nyolc futam után igen nagy hátrányban van a WRC-ben, még nem tartja elképzelhetetlennek, hogy megvédi tavalyi vb-címét.
Thierry Neuville idei WRC-szezonja igen nehezen alakul, hiszen háromszor tudott dobogón zárni versenyt és mindannyiszor a harmadik helyet szerezte meg, így nyolc futam után 48 pont a hátránya vb-éllovas csapattársa, Ott Tanak mögött.
A belga versenyző nehéz helyzete ellenére nem mondott még le a címvédésről.
“48 pont hátrány, ez még mindig igen sok – mondta Thierry Neuville a Rallit.fi oldalnak. – Azonban, ha most sikerülne néhány jó hétvégét zárni egymás után, az segíthetne a hátrány ledolgozásában. Még sok kihívást jelentő hétvége áll előttünk. Remélhetőleg, most hiba mentes hétvégék jönnek, aztán meglátjuk, hogy miként alakul a bajnokság. A következetesség kulcsfontosságú lesz, de muszáj lesz sok pontokat is szerezni.”
“Ha jól emlékszem ez volt a harmadik vagy negyedik dobogós eredményem Észtországban. Korábban sokat küzdöttem a gyors murvás versenyeken, de most a Hyundai finn tesztpályájának köszönhetően sokat vezethetek ilyen szakaszon. Úgy érzem, hogy ezeken a versenyeken sikerült javulnunk, és ha nem számítjuk Oliver Solberget, akkor sikerült Észtországban is az élen harcolni. Most azonban még nem tökéletes minden, még mindig vannak dolgok, amikben javulni kell.”