A Motorsport Világtanács hivatalosan is jóváhagyta a WRC Rally1-es autóiból való hibrid egység kivételét 2025-től.
A Motorsport Világtanács (WMSC) elektronikus szavazás útján pénteken jóváhagyta a WRC Bizottság javaslatát, ami szerint 2025-től kikerülnek a Rally1-es autókból a hibrid egységek.
A WRC Bizottság korábban szavazásra kérte a WRC-ben érdekelt csapatokat és versenyzőket, aminek az eredménye a hibrid egység elhagyásának kérése volt, miután annak javítása az egységet gyártó Compact Dynamics szabályai szerint 2025-től plusz költséget jelentett volna a WRC gyári csapatai számára.
A hibrid egységek eltávolítása mellett arról is döntés született, hogy a Rally1-es autók légbeömlő nyílása 35 mm-re csökken.
„A kulcsfontosságú érdekelt felekkel folytatott kiterjedt párbeszédet követően világossá vált, hogy a meglévő beszállítói megállapodásban biztosított hibrid egységek használatának folytatása többé nem szolgálja a WRC legjobb érdekeit – állnak Xavier Mestelan-Pinon, a FIA műszaki és biztonsági vezérigazgató-helyettesének szavai az FIA közleményében. – Most már teljes bizalommal léphetünk előre, hogy a WRC még jobb és erősebb lesz, olyan fejlesztésekkel, amelyek összhangban vannak a 2027-es műszaki előírások munkaperspektívájával. Örülünk annak is, hogy a 100 százalékban fenntartható üzemanyag használata továbbra is a bajnokság környezeti hatásainak csökkentése iránti elkötelezettségének sarokköve.”
Idén több versenyen is indulhattak versenyzők hibrid rendszer nélküli Rally1-es autóval, ami bizonyította, hogy a plusz erő nélkül is jóval gyorsabbak ezek a járművek a Rally2-es autóknál. Az egység kivételével azonban a Rally2-ből fellépő versenyzők könnyebben alkalmazkodhatnak az erősebb autókhoz.
A hibrid autók 2022-ben lettek bevezetve a WRC-ben.
Adrien Fourmaux idei kiváló szereplése után az átigazolási pletykák főszereplőjévé vált, az M-Sportról készült Több, mint gép című sorozat ötödik részében kiderül, hogy a francia versenyző csak onnan nem kapott ajánlatot, ahonnan leginkább számított rá.
Megjelent az M-Sportról szóló Több, mint gép című sorozat ötödik része, melyből kiderül, hogy Adrien Fourmaux a Hyundai mellett a Toyotától is kapott ajánlatot, azonban az elsőre nem tetszett neki.
A francia versenyző ugyanakkor elárulja, hogy jelenlegi csapatával, az M-Sporttal nem tárgyalt a jövőjéről, legalábbis ezen rész elkészültéig.
Idén is megrendezik Savrscak környékén az év végi horvát versenyt, a Santa Domenica Rally Show-t, melyre ismét sok magyar versenyzőpáros adta le nevezését.
Idén már 14. alkalommal rendezik meg a nagysikerű horvát Santa Domenica Rally Show-t, melyen november 23-24. között összesen öt gyorsaságit és 30.91 km versenytávot kell teljesíteni.
A népszerű horvát versenyre idén 77 páros adta le nevezését, köztük 17 magyar egység.
László Martin és Bán Viktor, valamint László Zoltán és Balázs Zsolt Skoda Fabia RS Rally2-vel, Ranga Péter, valamint a Vida Szabolcs és Tóth Viktor, a Vida Péter és Bárdos Péter kettős R5-ös Skodával, Kovács Antal és Istovics Gergő Hyundai i20 N Rally2-vel, Velenczei Ádám, valamint Elek István és Dorina, valamint Tóth Tibor és Pataki László Skoda Fabia Rally2 evóval, Szvatek Krisztián Evo IX-ces Mitsubishivel, Bakonyi Csaba VW Polo Protóval, Siebel Balázs és Tamás Toyota Aygoval, Garamvölgyi Zoltán, valamint Szántó Tamás és Szántó Anikó Gorilla X3 Evóval, Hári János és felesége, valamint Kollár Szabolcs Can-Am Maverick X3-mal, Tellér Antal és Antónia Rally4-es Forddal nevezett.
Nagyjából egy hét leforgása alatt a Forma–1 versenyigazgatóját és egy újabb, vezető beosztású személyt is kirúgott Mohammed bin Szulajm, a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) elnöke, akit az egyik, kommentátorrá vált volt F1-es pilóta is keményen kritizált.
A hét elején a semmiből érkezett a hír, hogy távozik az FIA F1-es versenyigazgatója, Niels Wittich, majd a minap a BBC megírta, hogy egy másik szakember is elhagyta a szövetséget. Noha a Nemzetközi Automobil Szövetség félrevezető közleménye másként tálalta a versenyigazgató lelépését, elsőként a Motorsport-Magazin újságírója tudta meg Wittichtől, hogy nem önként megy el, azazlényegében kirúgták, majd csütörtökön a BBC-vel is közölte: „Megerősíthetem, hogy kirúgtak, és nem az én döntésem volt elhagyni az F1-et.” Mindezt három futammal a szezon vége előtt úgy, hogy 5 év leforgása alatt ő volt a 4. versenyigazgató (a 2019-ben elhunyt Charlie Whitingot Michael Masi követte, majd 2022-ben jött az azóta szintén távozó Eduardo Freitas és Wittich).
A német szakembert az F3 és F2 versenyigazgatója, Rui Marques fogja pótolni az idei szezonból hátralevő három nagydíjon, az 1985 és 1989 között 36 F1-es futamon induló, visszavonulása után a német RTL szakkommentátoraként tevékenykedő Christian Danner a Motorsport-Magazinon írt jegyzetében azonban kifejtette, szerinte nagyon nincs rendjén, hogy az FIA egyik pillanatról a másikra lapátra tette a honfitársát, mivel ezt a pozíciót nem lehet csak úgy rábízni bárkire akkor sem, ha az illető más kategóriában tölt be hasonló szerepkört.
„Elképesztően nagy felelősséggel jár ez a poszt, és nem mindenki képes kezelni a rá nehezedő nyomást. A sport érdekeit és a biztonságot szem előtt tartva kell döntéseket hozni. Ez az elbocsátás drámai, mert az F1-es versenyigazgatók nem a fán teremnek, hanem növények, amelyeket éveken át kell gondozni” – írta a 66 éves expilóta.
„Számomra egyetlen következtetést lehet ebből levonni: kirakni egy semmiről sem tehető FIA-versenyigazgatót nemcsak önmagában botrányos, hanem teljesen átgondolatlan is. Kinek kellene váltania őt? Hol vannak az fiatal versenyigazgatók, akik elbírnak az olyanokkal, mint Christian Horner, Toto Wolff vagy Zak Brown? A nyomás elképzelhetetlenül nagy, a jó versenyigazgatók a motorsportban pedig nem alkalmasak automatikusan erre a szerepkörre, amit Eduardo Freitas esetében is láthattunk. Volt valakink, aki alkalmas volt, és hibátlanul végezte a dolgát.”
Danner szerint a versenyzők szerették Wittichet, mert az egyszerűségre törekedett, de még ha nem is így lett volna, akkor sem lehet valakit csak így kirúgni.
„Abszolút pártatlan volt. Egy erős versenyigazgató, aki nem értelmezte a szabálykönyvet, hanem betartatta azt annak betűje szerint. Már szót ejtettem a fiatal tehetségekről. Még ha voltak is megfelelő jelöltek, ki vállalná el ezt a munkát ezzel a stresszel, amikor egyszerűen csak kirúghatnak, mindegy, milyen jó vagy? A második nagy gond pedig a miért. Még az üzletben sem rúghatsz ki valakit csak úgy, mert úgy véled, hogy nem illik oda többé. Ha egy bizottság döntött volna, érveket kellett volna felsorakoztatni, de itt nem volt egy sem. Az első gondolatom a GPDA levele volt, de az nem a versenyigazgatóról szólt, hanem az elnökről, aki talán kissé túlságosan érzékeny” – utalt Mohammed bin Szulajm FIA-elnökre és a pilóták neki írt nyílt levelére.
Danner végül így zárta sorait: „A figyelemelterelés a problémákról nem ok a versenyigazgató kirúgására, és a tényeket nézve nincsenek új tehetségek, úgyhogy szerintem ez egy fatális hiba az FIA részéről. Az egész rendszer szükségtelen destabilizálása.”
Az FIA egyelőre a Wittich távozásáról szóló közleményen túl nem kommentálta a történteket, de enélkül is nyilvánvaló, hogy a botrány botrányra halmozó elnök, Mohammed bin Szulajm áll a versenyigazgató lelépése mögött.
Egy kirúgás nem volt elég
Nem sokkal azután, hogy Mohammed bin Szulajm Wittich kirúgásával sokkolta a közvéleményt, a BBC újabb FIA-alkalmazott menesztéséről ír. A brit médium FIA-n belüli és ahhoz közel álló emberektől szerzett információi szerint ugyanis bin Szulajm még a múlt héten kirúgta Paolo Basarrit, az FIA megfelelőségi biztosát is, mert már nem bízott meg benne, miután a hírek szerint Basarri az elnök több kérését sem teljesítette, vagy megpróbálta megkerülni azokat, ami bin Szulajmnak értelemszerűen nem tetszett.
A BBC értesüléseit az FIA nem kommentálta, és Basarri is csak annyit mondott, hogy „Ezt nem kommentálhatom”. Amit tudni kell a szakemberről, hogy ő az, aki tavaly jelentést készített azokról az állításokról, amelyek szerint bin Szulajm két futamba is beleavatkozott a 2023-as szezonban. Egy szivárogtató akkor azt közölte az FIA-val, hogy az elnök a Szaúd-arábiai Nagydíj után közbenjárt, hogy ne büntessék meg Fernando Alonsót, majd a Las Vegas-i Nagydíj előtt arra utasította az FIA embereit, hogy ne adjanak zöld utat a verseny megrendezésének. Az FIA etikai bizottsága vizsgálat lefolytatása után felmentette az elnököt.
Az FIA szabályai alapján a megfelelőségi biztosról az FIA Szenátusa határoz, így a kirúgásához is annak engedélye kell, ám a BBC azt írja, hogy Basarri pozíciójának megvitatása nem volt napirenden a Szenátus eheti ülésén.
A távozása mindenesetre újabb strigula a bin Szulajm elnöksége alatt a szervezetet elhagyók listájára, hiszen távozott már Luke Skipper kommunikációs igazgató; Jacob Bangsgaard mobilitási főtitkár; Natalie Robyn, az FIA történetének első vezérigazgatója; Pierre Ketterer irányítási és szabályozási igazgató; Edward Floydd, kereskedelmi jogi ügyekért felelős vezető; Steve Nielsen sportigazgató; Tim Goss formaautós technikai igazgató és Deborah Mayer, az FIA női bizottságának vezetője is.
A Horvát Rally jövőre ugyan nem került be a WRC-naptárba, azonban így sem marad nemzetközi sorozat nélkül a népszerű rendezvény, melynek szervezői bejelentették a verseny 2027-ig tartó új szerződését.
A Horvát Rally 2021-ben kapott először helyet a WRC-naptárban és az elmúlt három évben egyaránt a szezon egyik legnépszerűbb és legizgalmasabb futama volt.
2025-ben azonban nem került a vb-naptárba, mivel a kormány nem tudta időben garantálni a rendezvény anyagi támogatását.
Most azonban a szervezők új szerződést tudtak aláírni a WRC Promóterrel.
“Hivatalosan is be tudjuk jelenteni, hogy újabb szerződést írtunk alá a WRC Promóterrel – áll a szervezők közleményében. – 2025-ben ERC, míg 2026-ban és 2027-ben ismét WRC-futamot rendezhetünk.”
A horvát Eb-futamot jövőre októberben rendezik, míg a 2026-os WRC-futamra áprilisban kerül sor.
A horvát kormány októberben bejelentette, hogy a következő három évben összesen 4.4 millió euróval támogatja a rendezvényt, ebből 400 ezer eurót a 2025-ös ERC-futamra fordíthatnak a szervezők, így a 2026-os és 2027-es WRC-futamra 2-2 milliót lehet költeni.
Jari-Matti Latvala, a Toyota Gazoo Racing csapatfőnöke szerint a Hyundaira fog nehezedni a nyomás a Japán Rallyn, mivel a Toyotának nem lesz veszítenivalója a WRC-szezonzárón.
A Japán Rally előtt 15 pont a gyártók bajnokságában a Hyundai Motorsport előnye a Toyota Gazoo Racing előtt, ez a különbség pedig ebben a bajnokságban egyáltalán nem behozhatatlan. Jó példa erre a Finn Rally, ahol a koreai gyártó 19, és az Akropolisz Rally, ahol 15 ponttal volt jobb a Toyotánál, míg a japán gyártó Chilében szerzett 18 ponttal többet riválisánál.
“Természetesen nem a legkönnyebb feladat ledolgozni a hátrányunkat, de még versenyben vagyunk – mondta Jari-Matti Latvala, a Toyota Gazoo Racing csapatfőnöke a Dirtfishnek. – Talán egy kettős vezetéssel szombaton, egy jó vasárnappal és egy erős Power Stage szerepléssel le tudjuk dolgzni a hátrányunkat. Nem tűnik könnyűnek, de Chilében megcsináltuk.”
Latvala szerint a nyomás inkább a Hyundai csapatán lesz, mint sem a Toyotán a Japán Rallyn.
“Japánban inkább a Hyundai lesz nyomás alatt, mivel versenyzőik az egyéni világbajnoki címért is harcolni fognak. A nyomás pedig érdekes dolgokra képes, befolyással lehet a vezetésre, és megnyílhat az esély számunkra. Thierry Neuville számára először nyílt komoly esély a vb címre, kényelmes előnye tudatában pedig nem biztos, hogy mindig támadni szeretne. Ez pedig befolyásolhatja a gyártók közötti versenyt is. Szóval még látok esélyt. Igaz, hogy nem vagyunk könnyű helyzetben, de még van esély.”
A Toyota csapatfőnöke szerint idén a következetesebb versenyzés döntött a Hyundai számára, ráadásul többször is hibáztak a Toyota versenyzőivasárnap, ami komolyan befolyásolta a bajnokság alakulását.
“Nem volt könnyű szezon számunkra az idei. A Hyundai sokkal következetesebb volt, különösen vasárnap. Náluk nem voltak olyan vasárnapi kiesések, mint nálunk, ami komoly befolyással volt a bajnokságra.”
Ma, 2024. november 14-én ünnepelné 66. születésnapját az a férfi, aki kulcsszerepet játszott Michael Schumacher és a Ferrari 2000-es évek eleji sikersorozatában, mégis mindenki a kémbotrány miatt emlékszik rá.
Ezen a napon ünnepelné 66. születésnapját Nigel Stepney, a Ferrari egykori főszerelője, majd technikai menedzsere. A Michael Schumacherrel, Ross Brawnnal és Rory Byrne-nel előbb a Benettonnál világbajnoki címeket nyerő, majd a német pilótát kollégáival együtt a Ferrarihoz követő szakember tevékeny részese volt a maranellóiak 2000-es évek eleji sikerkorszakának – a 2000-es Spanyol Nagydíjon még önszántán kívül egy lábtörést is bevállalt, amikor Schumacher az egyik bokszkiállásnál a tankolócsővel elsodorta –, ám 2007-ben az egészet sikerült porrá zúznia.
Szó szerint és átvitt értelemben is, hiszen miután 780 oldalnyi dokumentációt, gyakorlatilag a 2007-es Ferrari bibliáját átadta a McLaren főtervezőjének, a Monacói Nagydíj előtt ismeretlen eredetű fehér porral próbálta szabotálni a vörös autókat, de rajtakapták. A Forma–1-be soha nem térhetett vissza, majd 1 év 8 hónap börtönt kapott, de leülnie egy napot sem kellett a büntetésből. Amikor pedig úgy tűnt, élete rendbe jöhet, 2014 májusában, máig tisztázatlan körülmények között meghalt.
Noha soha nem bizonyították be, hogy tényleg ez történt, de a legvalószínűbb, hogy a négy gyermeket hátrahagyó férfi 56 éves korában öngyilkos lett.
A baleset körülményeiről alábbi, Stepney tavalyi születésnapjára készült cikkünkben, a kémbotrányban betöltött szerepéről pedig ITT olvashat bővebben.
Ott Tanak ugyan nem indult a spanyol Rally La Nucia versenyen, azonban ő is jelen volt a rendezvény tesztjén, és azóta is többször beült a Rally1-es Hyundaiba.
Múlt hétvégén Thierry Neuville hibrid egység nélküli, míg Andreas Mikkelsen hibrid Hyundai i20 N Rally1-gyel versenyzett a spanyol Rally La Nucia versenyen. A belga versenyző a rendezvényen több 2025-re tervezett alkatrészt is kipróbált autójával.
A spanyol verseny tesztnapján azonban Ott Tanak is jelen volt és tesztelt a Rally1-es autójával.
A 2019-es világbajnok az aszfaltos teszt után Cordobába is ellátogatott, ahol murvás tesztet bonyolított le.
Dani Sordo ezen a hétvégén szintén versenyez a spanyol Rally Ciudad de Pozoblanco versenyen, ami előtt a hét elején ugyancsak tesztelt, de ezen a napon ugyancsak autóba ült Tanak is.
Gőzerővel folyik a Hyundainál a 2025-ös szezonra való készülés, amikor már minden jel szerint hibrid egység nélküli Rally1-es autók állnak rajthoz a WRC-ben.
Vasárnap rendezték az idei Árpádtető Rallyt, mely elsősorban minisprint verseny volt, azonban sok licencel rendelkező versenyző is ellátogatott a rendezvényre.
A hétvégi Árpádtető Rally bár csak négy szakaszon zajlott a ködös időjárás, és kisebb balesetek miatt, komoly látványt tartogatott a pálya szélére kilátogató nézőknek.
A minisprint mezőnyben Mogyorósi Zoltán, míg a tesztelők között Matics Mihály volt a leggyorsabb.
Tavaly igen változatos körülmények uralkodtak a Japán Rallyn, amire akár idén is lehet esélye, azonban Takamoto Katsuta nem engedi, hogy az időjárás kizökkentse hazai versenyén.
Tavaly komoly özönvízben rendezték a Japán Rally első napját, a nehéz körülmények között pedig Dani Sordo és Adrien Fourmaux is ugyanabban a kanyarban csúszott patakba az első szakaszon, míg Takamoto Katsuta a 3. szakaszon esett ki.
Később azonban a japán versenyző visszatért és 10 gyorsaságit is megnyert.
Idén a toyotás versenyző felkészült minden nehezítő körülményre a WRC-szezonzáró előtt.
„Tavaly változatos körülmények között kellett versenyezni a rali elején, de később inkább száraz és nedves utak voltak – mondta Takamoto Katsuta a WRC hivatalos oldalának. – A szakaszeredmények ennek ellenére elég jók voltak Thierry Neuville-hez és más versenyzőkhöz képest. A Közép-Európa Rally előtt nagyon izgultam, amikor meghallottam, hogy eső lesz. Most azonban nem fog izgatni, hogy nedves vagy száraz körülmények lesznek Japánban, megpróbálom a legjobb formámat kihozni magamból. A lelki állapotom jelenleg elég jó, remélem, ez így is marad a versenyig.”
Katsuta idén lépésről lépesre haladna a verseny során.
„Nagyon szerettem volna nyerni tavaly Japánban, de sajnos ez nem sikerült. Idén lépésről lépésre kell haladnunk, kicsit kiegyensúlyozottabban, főleg, ha esik. Minden lehetséges, de tavaly túl sok apró hibát követtem el, és már a rali elején kiálltam a versenyből. A legfontosabb, hogy a rali elejétől megpróbáljuk átlátni a helyzetet és azt, hogy mi történik a többiekkel. Ez a taktika egy kicsit hasonlít a Közép-Európa Rallyhoz, csak most az elején kicsit többet kell kockáztatnom azokon a szakaszokon, ahol magabiztosan tudok vezetni. Van néhány új szakasz is, szóval kihívás is lesz, de továbbra is remélem, hogy a tavalyihoz hasonlóan jó lesz a tempóm. Csak el kell kerülnöm az olyan hibákat, mint tavaly.”