back to top
2025. május 02. 16:00
Többi
    Kezdőlap Blog Oldal 7

    Megvan, mikor kerülhet pont a WRC 2027-es műszaki szabályaira

    0

    Az FIA elárulta, hogy mikorra válhatnak véglegessé a WRC 2027-től alkalmazandó szabályai, melyeknek egy része már ismert a gyártók számára.

    Még decemberben jelentette be az FIA, hogy 2027-től olcsóbb, műszakilag inkább a Rally2-es autók alapjaira épülő csúcskategóriás autókkal lehet majd versenyezni a WRC-ben. Ezek az autók maximum 345 ezer euróba kerülhetnek, ugyanakkor az élmény a mostani Rally1-es autókhoz hasonló lesz.

    Ilyen lesz a WRC 2027-től: olcsóbb autók és rugalmasság

    A gyártók vagy privát csapatok saját karosszériát tervezhetnek autóikhoz, mely illik űrvázas alvázukhoz.

    Xavier Mestelan Pinon, az FIA műszaki vezérigazgatója a Kanári-szigetek Rally előestéjén bejelentette, hogy a 2027-től érvényes műszaki szabályokra csak augusztus végén kerül pont.

    “Véglegesítettük a közös karosszériavázat, mely minden gyártó számára egyforma lesz – mondta Pinon a DirtFishnek. – Jelenleg az össze többi tervezési fázist véglegesítjük, ideértve a biztonsági előírásokat, különös tekintettel az oldalirányú ütközés tesztjére. Augusztus végéig lesz minden véglegesítve. A főbb szempontokat már megosztottuk a gyártókkal, de az utolsó részletre csak augusztus végéig kerül pont. A cél egy olyan autó létrehozása, mely közel van a mostani Rally1-es autókhoz.”

    Mivel csupán 16 hónap áll a 2027-es autók létrehozására jogosan vetődik fel a kérdés, hogy elég lesz-e az idő, azonban Pinon elárulta, az új autók megépítését tervező gyártók egy része, ragaszkodik a 2027-es határidőhöz.

    “A gyártók már ismerik a műszaki részleteket. Meg szeretnék tervezni az autó elejét és hátulját is? Kissé szűk az idő, de az új autókat tervező gyártók szeretnék, ha tartanánk a 2027-es határidőt. Néhány gyártó halasztást szeretne, de akik már dolgoznak az új autókon, szeretnék tartani az időpontot.”

    Pinon azt is elárulta, hogy a jövőbeni autó készítők között olyan is van, mely már kissé eltávolodott a ralisporttól.

    Emilia Abel, az FIA közúti sportigazgatója hozzátette, a szabályozás célja, hogy legalább 20 fős csúcskategória legyen 2027-től a WRC-ben.

    Rovanpera és a Toyota dominált péntek délelőtt, Hyundai mélypont a Kanári-szigeteken

    0

    Kalle Rovanpera diktálta péntek délelőtt a tempót a Kanári-szigetek Rallyn Sébastien Ogier-t és Elfyn Evanst megelőzve. A Hyundait csak Adrien Fourmaux próbálja versenyben tartani.

    Kalle Rovanpera utolérhetetlen volt péntek délelőtt a Kanári-szigetek Rally pályáin, ami kevésbé meglepő ismerve a verseny jellemzőit és a kétszeres világbajnok pályaversenyzői tapasztalatait.

    Rovanperáé a második szakasz is, Ogier már második a Kanári-szigeteken

    A finn versenyző hibátlan teljesítményével már 17.8 másodperc előnyre tett szert csapattársai előtt.

    A második helyet a verseny leghosszabb szakaszán még Elfyn Evans foglalta el, azonban a nap következő két pályáján egyaránt Sébastien Ogier volt a gyorsabb, így a nyolcszoros világbajnok mehet szervizelni jobb helyzetből, a vb-éllovas Evans ugyanakkor csupán 2.4 másodperccel követi.

    A Hyundai legjobb versenyzője a délelőtt során Adrien Fourmaux volt, aki a negyedik helyen áll, azonban már most több, mint fél percet kapott Rovanperától.

    A koreai gyártó csupán a francia versenyző tempójával lehet kissé elégedett, hiszen Ott Tanak és Thierry Neuville is rengeteget küzdött az autó stabilitásával, így mindkét világbajnokot Sami Pajari Takamoto Katsuta is megelőzte.

    Tanak és Neuville hátrányát elnézve, pedig már most ki lehet jelenteni, hogy esélyüket vesztették a győzelemre, de a dobogó is messzinek tűnik.

    Az M-Sport versenyzői ugyancsak küzdöttek a Ford Pumákkal, Grégoire Munster ugyan a kilencedik, de már most több, mint egy perces hátrányt szedett össze, míg Josh McErlean nehezen tudja követni még a WRC2 élmezőnyének tempóját is.

    A WRC2-ben Yohan Rossel áll az élen, akit Alejandro Cachón 15.8 másodperccel követ, míg Nikolay Gryazin a harmadik pályán kis időt vesztett, így a kategória negyedik helyére csúszott.

    Mathieu Franceschi bár tavaly jól tudott teljesíteni az ERC-mezőnyben, az idei versenyen már a második szakaszon a pálya szélére kényszerült.

    Délután ismét teljesíti a mezőny a mai pályákat, ahol kiderül, hogy a Hyundai közelebb tud-e kerülni a toyotás versenyzőkhöz.

    Kanári-szigetek Rally, állás SS3 után
    1 #69 Kalle Rovanpera – Jonne Halttunen (FIN) Toyota GR Yaris Rally1 35:22.0
    2 #17 Sébastien Ogier – Vincent Landais (FRA) Toyota GR Yaris Rally1 +17.8
    3 #33 Elfyn Evans – Scott Martin (GBR) Toyota GR Yaris Rally1 +20.2
    4 #16 Adrien Fourmaux – Alexandre Coria (FRA) Hyundai i20 N Rally1 +34.2
    5 #5 Sami Pajari – Marko Salminen (FIN) Toyota GR Yaris Rally1 +34.4
    6 #18 Takamoto Katsuta – Aaron Johnston (JPN – IRL) Toyota GR Yaris Rally1 +39.3
    7 #8 Ott Tanak – Martin Jarveoja (EST) Hyundai i20 N Rally1 +42.9
    8 #1 Thierry Neuville – Martjn Wydaeghe (BEL) Hyundai i20 N Rally1 +45.4
    9 #13 Grégoire Munster – Louis Louka (LUX – BEL) Ford Puma Rally1 +1:08.1
    10 #21 Yohan Rossel – Arnaud Dunand (FRA) Citroen C3 Rally2 (WRC2) +1:25.8
    11 #31 Alejandro Cachón – Borja Rozada (ESP) Toyota GR Yaris Rally2 (WRC2) +1:41.6
    12 #55 Josh McErlean – Eoin Treacy (IRL) Ford Puma Rally1 +1:42.8
    13 #22 Léo Rossel – Guillaume Mercoiret (FRA) Citroen C3 Rally2 (WRC2) +1:45.8
    14 #28 Nikolay Gryazin – Konstantin Aleksandrov (BUL – KGZ) Skoda Fabia RS Rally2 (WRC2) +1:47.2
    15 #34 Efrén Llarena – Sara Fernández (ESP) Citroen C3 Rally2 (WRC2) +1:50.1

    Kanári-szigetek Rally, gyorsasági szakaszok időterve
    Április 25., péntek
    09:03 SS1 Valsequillo – Telde 1 26.32 km Rovanpera 15:43.0 / 1. ROVANPERA, 2. Evans, 3. Ogier
    10:49 SS2 Velleseco – Artenara 1 15.27 km Rovanpera 8:59.5 / 1. ROVANPERA, 2. Ogier, 3. Evans
    12:25 SS3 La Aldea – Mogán 1 17.83 km Rovanpera 10:39.5 / 1. ROVANPERA, 2. Ogier, 3. Evans
    16:18 SS4 Valsequillo – Telde 2 26.32 km
    18:04 SS5 Velleseco – Artenara 2 15.27 km
    19:40 SS6 La Aldea – Mogán 2 17.83 km

    Április 26., szombat
    09:05 SS7 Moya – Gáldar 1 24.09 km
    10:48 SS8 Arucas – Firgas – Teror 1 13.75 km
    11:58 SS9 Tejeda – San Mateo 1 23.30 km
    16:05 SS10 Moya – Gáldar 2 24.09 km
    17:48 SS11 Arucas – Firgas – Teror 2 13.75 km
    18:58 SS12 Tejeda – San Mateo 2 23.30 km
    21:35 SS13 Las Palmas de Gran Canaria 1.80 km

    Április 27., vasárnap
    09:10 SS14 Agüimes – Santa Lucía 1 14.97 km
    10:05 SS15 Maspalomas 1 13.47 km
    11:35 SS16 Costa Canaria 1.50 km
    12:21 SS17 Agüimes – Santa Lucía 2 14.97 km
    14:15 SS18 Maspalomas 2 (Power Stage) 13.47 km

    Teljes nevezési lista
    Teljes élő közvetítés (fizetős): 
    Rally.tv – Rallysport mindennap 24 órában
    Élő eredmények 
    Bajnokság állása

    Rovanperáé a második szakasz is, Ogier már második a Kanári-szigeteken

    0

    Kalle Rovanpera nagy magabiztossággal nyerte a Kanári-szigetek Rally második pénteki szakaszát is, míg mögé Sébastien Ogier lépett Elfyn Evanst megelőzve.  

    Kalle Rovanpera volt a leggyorsabb a Kanári-szigetek Rally második szakaszán is, a 15.27 km-es részben ködös, nedves pályán Sébastien Ogier 6.7, Elfyn Evans pedig 9.8 másodperccel volt lassabb a kétszeres világbajnoknál, így a finn versenyző 15.8 másodpercre növelte előnyét a második helyre lépő és 5 tizeddel Evanst előző Ogier előtt. 

    Rovanpera és a Toyoták kezdtek a leggyorsabban a Kanári-szigeteken

    Adrien Fourmaux ismét a legjobb tudott lenni a Hyundai csapatából, negyedik idejével sikerült még az Ott Tanakot és Takamoto Katsutát is megelőző Sami Pajari előtt maradnia. 

    Thierry Neuville egyelőre nagyon küzd és csupán nyolcadik. 

    A WRC2-ben Yohan Rossel a második szakaszt is nyerni tudta, így növelte előnyét az Alejandro Cachónt megelőző Nikolay Gryazin előtt. 

    A délelőtt során még egy szakaszt kell a mezőnynek teljesíteni. 

    Kanári-szigetek Rally, állás SS2 után 
    1 #69 Kalle Rovanpera – Jonne Halttunen (FIN) Toyota GR Yaris Rally1 24:42.5
    2 #17 Sébastien Ogier – Vincent Landais (FRA) Toyota GR Yaris Rally1 +15.8
    3 #33 Elfyn Evans – Scott Martin (GBR) Toyota GR Yaris Rally1 +16.3
    4 #16 Adrien Fourmaux – Alexandre Coria (FRA) Hyundai i20 N Rally1 +24.6
    5 #5 Sami Pajari – Marko Salminen (FIN) Toyota GR Yaris Rally1 +29.9
    6 #8 Ott Tanak – Martin Jarveoja (EST) Hyundai i20 N Rally1 +31.6
    7 #18 Takamoto Katsuta – Aaron Johnston (JPN – IRL) Toyota GR Yaris Rally1 +32.7
    8 #1 Thierry Neuville – Martjn Wydaeghe (BEL) Hyundai i20 N Rally1 +34.9
    9 #13 Grégoire Munster – Louis Louka (LUX – BEL) Ford Puma Rally1 +52.1
    10 #21 Yohan Rossel – Arnaud Dunand (FRA) Citroen C3 Rally2 (WRC2) +1:03.9
    11 #28 Nikolay Gryazin – Konstantin Aleksandrov (BUL – KGZ) Skoda Fabia RS Rally2 (WRC2) +1:13.5
    12 #31 Alejandro Cachón – Borja Rozada (ESP) Toyota GR Yaris Rally2 (WRC2) +1:16.5
    13 #55 Josh McErlean – Eoin Treacy (IRL) Ford Puma Rally1 +1:16.6
    14 #22 Léo Rossel – Guillaume Mercoiret (FRA) Citroen C3 Rally2 (WRC2) +1:18.2
    15 #29 Emil Lindholm – Reeta Hamalainen (FIN) Skoda Fabia RS Rally2 (WRC2) +1:21.1 

    Kanári-szigetek Rally, gyorsasági szakaszok időterve
    Április 25., péntek
    09:03 SS1 Valsequillo – Telde 1 26.32 km Rovanpera 15:43.0 / 1. ROVANPERA, 2. Evans, 3. Ogier
    10:49 SS2 Velleseco – Artenara 1 15.27 km Rovanpera 8:59.5 / 1. ROVANPERA, 2. Ogier, 3. Evans
    12:25 SS3 La Aldea – Mogán 1 17.83 km
    16:18 SS4 Valsequillo – Telde 2 26.32 km
    18:04 SS5 Velleseco – Artenara 2 15.27 km
    19:40 SS6 La Aldea – Mogán 2 17.83 km

    Április 26., szombat
    09:05 SS7 Moya – Gáldar 1 24.09 km
    10:48 SS8 Arucas – Firgas – Teror 1 13.75 km
    11:58 SS9 Tejeda – San Mateo 1 23.30 km
    16:05 SS10 Moya – Gáldar 2 24.09 km
    17:48 SS11 Arucas – Firgas – Teror 2 13.75 km
    18:58 SS12 Tejeda – San Mateo 2 23.30 km
    21:35 SS13 Las Palmas de Gran Canaria 1.80 km

    Április 27., vasárnap
    09:10 SS14 Agüimes – Santa Lucía 1 14.97 km
    10:05 SS15 Maspalomas 1 13.47 km
    11:35 SS16 Costa Canaria 1.50 km
    12:21 SS17 Agüimes – Santa Lucía 2 14.97 km
    14:15 SS18 Maspalomas 2 (Power Stage) 13.47 km

    Teljes nevezési lista
    Teljes élő közvetítés (fizetős): 
    Rally.tv – Rallysport mindennap 24 órában
    Élő eredmények 
    Bajnokság állása

    Rovanpera és a Toyoták kezdtek a leggyorsabban a Kanári-szigeteken

    0

    A három toyotás versenyző volt a leggyorsabb a Kanári-szigetek Rally nyitó szakaszán, melyet Kalle Rovanpera nyert Elfyn Evans és Sébastien Ogier előtt.

    A Kanári-szigetek Rally leghosszabb szakaszán kezdődött az éles küzdelem, a 26.32 km-es pályán pedig Kalle Rovanpera ott folytatta, ahol csütörtökön a hivatalos teszten abba hagyta, vagyis a legjobb eredménnyel.

    A kétszeres világbajnokot a vb-éllovas Elfyn Evans 6.5, míg a nyolcszoros világbajnok Sébastien Ogier 9.1 másodpercre tudta megközelíteni, így három toyotás versenyző volt a leggyorsabb.

    Adrien Fourmaux ugyancsak negyedik eredménnyel kezdett, de a Hyundai versenyzői közül a legjobb eredményt érte el 4.2 másodperccel előzve Ott Tanakot, míg Thierry Neuville-nél Takamoto Katsuta és Sami Pajari is gyorsabb tudott lenni.

    A Hyundai versenyzőinek javítaniuk kell az autó beállításán, ha szeretnék felvenni a csatát a Toyota párosaival.

    Az M-Sport versenyzői pedig egyelőre küzdenek a Rally1-es kategória tempójával.

    A WRC2-ben Yohan Rossel kezdett a legjobban, a francia citroenes azonos időt autózott Josh McErleannal, míg Alejandro Cachón 3.6, Nikolay Gryazin 4.5, Emil Lindholm pedig 5 másodperccel volt lassabb Toyotával és Skodával.

    Cachón eredménye egyúttal megmutatja, hogy mennyit számít a helyismeret a WRC2-ben.

    Oliver Solberg, aki nem regisztrált a WRC2-es bajnokságba ezen a versenyen, lefulladt egy hajtűkanyarban, így 10 másodperccel elmaradt Rossel eredményétől.

    Kanári-szigetek Rally, állás SS1 után
    1 #69 Kalle Rovanpera – Jonne Halttunen (FIN) Toyota GR Yaris Rally1 +15:43.0
    2 #33 Elfyn Evans – Scott Martin (GBR) Toyota GR Yaris Rally1 +6.5
    3 #17 Sébastien Ogier – Vincent Landais (FRA) Toyota GR Yaris Rally1 +9.1
    4 #16 Adrien Fourmaux – Alexandre Coria (FRA) Hyundai i20 N Rally1 +12.8
    5 #8 Ott Tanak – Martin Jarveoja (EST) Hyundai i20 N Rally1 +17.0
    6 #18 Takamoto Katsuta – Aaron Johnston (JPN – IRL) Toyota GR Yaris Rally1 +17.4
    7 #5 Sami Pajari – Marko Salminen (FIN) Toyota GR Yaris Rally1 +17.5
    8 #1 Thierry Neuville – Martjn Wydaeghe (BEL) Hyundai i20 N Rally1 +19.6
    9 #13 Grégoire Munster – Louis Louka (LUX – BEL) Ford Puma Rally1 +28.4
    10 #55 Josh McErlean – Eoin Treacy (IRL) Ford Puma Rally1 +40.9
    11 #21 Yohan Rossel – Arnaud Dunand (FRA) Citroen C3 Rally2 (WRC2) +40.9
    12 #31 Alejandro Cachón – Borja Rozada (ESP) Toyota GR Yaris Rally2 (WRC2) +44.5
    13 #28 Nikolay Gryazin – Konstantin Aleksandrov (BUL – KGZ) Skoda Fabia RS Rally2 (WRC2) +45.4
    14 #29 Emil Lindholm – Reeta Hamalainen (FIN) Skoda Fabia RS Rally2 (WRC2) +45.9
    15 #22 Léo Rossel – Guillaume Mercoiret (FRA) Citroen C3 Rally2 (WRC2) +46.6

    Kanári-szigetek Rally, gyorsasági szakaszok időterve
    Április 25., péntek
    09:03 SS1 Valsequillo – Telde 1 26.32 km Rovanpera 15:43.0 / 1. ROVANPERA, 2. Evans, 3. Ogier
    10:49 SS2 Velleseco – Artenara 1 15.27 km
    12:25 SS3 La Aldea – Mogán 1 17.83 km
    16:18 SS4 Valsequillo – Telde 2 26.32 km
    18:04 SS5 Velleseco – Artenara 2 15.27 km
    19:40 SS6 La Aldea – Mogán 2 17.83 km

    Április 26., szombat
    09:05 SS7 Moya – Gáldar 1 24.09 km
    10:48 SS8 Arucas – Firgas – Teror 1 13.75 km
    11:58 SS9 Tejeda – San Mateo 1 23.30 km
    16:05 SS10 Moya – Gáldar 2 24.09 km
    17:48 SS11 Arucas – Firgas – Teror 2 13.75 km
    18:58 SS12 Tejeda – San Mateo 2 23.30 km
    21:35 SS13 Las Palmas de Gran Canaria 1.80 km

    Április 27., vasárnap
    09:10 SS14 Agüimes – Santa Lucía 1 14.97 km
    10:05 SS15 Maspalomas 1 13.47 km
    11:35 SS16 Costa Canaria 1.50 km
    12:21 SS17 Agüimes – Santa Lucía 2 14.97 km
    14:15 SS18 Maspalomas 2 (Power Stage) 13.47 km

    Teljes nevezési lista
    Teljes élő közvetítés (fizetős): 
    Rally.tv – Rallysport mindennap 24 órában
    Élő eredmények 
    Bajnokság állása

    Ifj. Érdi Tiborék címvédőként csapnak össze Latvalával

    0

    A Historic Európa-bajnokságot tavaly megnyerő ifj. Érdi Tibor és Kerék István a hétvégén a Historic Vltava Rallyn áll rajthoz.

    A főpróba remekül sikerült, jöhet az előadás! Ifj. Érdi Tibor és Kerék István három hete magabiztosan győzött a Historic ORB első futamán, a Diósgyőr Rallyn a Ford Sierra RS Cosworth 4×4-gyel, a verseny pedig bevallottan felkészülés volt a Historic Európa-bajnokság második futamára, a Vltava Rallyra.

    A technika jól bírta a gyűrődést, de hiába volt hibátlan az autó, azért teljes revízión esett át, mielőtt a csapat útnak indult volna Csehországba. Az összetettben és a 4-es kategóriában is címvédő Érdiéknek ez lesz az első versenye a Historic Európa-bajnokságban, a szezonnyitó Costa Brava Rallyt ugyanis kihagyták. A sorozatnak a címvédés reményében vágnak neki, annál is inkább, mert ebben a szezonban hirdetnek utoljára összetett bajnokot, és szeretnék az utolsó ilyen címet is hazahozni.

    Ifj. Érdi Tibor és Kerék István Európa-bajnok!

    Noha az 1-es rajtszámot a hazai színekben versenyző Vojtech Stajf és Veronika Havelková kapta meg a Toyota Celicával, a legnagyobb rivális az ugyancsak Celicával induló, 2-es rajtszámot birtokló Jari-Matti Latvala, Janni Hussi kettős lesz. A 211 futammal WRC-rekordot tartó, a Toyota WRC-csapatát irányító Latvala elképesztő fölénnyel győzött a spanyolországi szezonnyitón – na de akkor a jelenleg 3-as rajtszámmal induló Érdiék nem voltak ott a mezőnyben.

    Ugyancsak visszatérnek a tavalyi Historic Akropolisz Rally győztesei, az angol Richard Jordan és Sam Collins ismét a Ford Escort RS1800-zal lesz ott a mezőnyben. A finn Ville Silvastit továbbra is a mesés Lancia 037 Rally volánjánál láthatjuk, de a hírek szerint a szezon későbbi szakaszában ő is átül egy Toyota Celicába.

    Ifj. Érdi Tibor
    Fotó: Sári Péter

    A verseny szombaton reggel 7.30-kor rajtol Klatovyból, a mezőnyre két nap alatt 12 gyorsasági szakasz és összesen 140.96 kilométer megtétele vár. Az előzetes nevezési listán 64 páros szerepel, Érdiék ezúttal egyedül képviselik a magyar színeket, a Lada VFTS-sel induló, Ausztriában élő Rónay Richárd régóta osztrák licencszel versenyez.

    Két kanyarból álló pálya, villamossínek, olvadozó aszfalt – ahol egy futam is bőven elég volt az F1-nek

    0

    A Forma–1 történetében tizenegy olyan pálya volt, ahol mindössze egy világbajnoki futamot rendeztek. Ezek többségétől a sportág már-már hanyatt-homlok menekült, de akadt, ahol legendás jelenetek játszódtak le.

    A Forma–1-nek megvannak a legendás pályái, ahol vagy majdnem minden évben rendeztek futamot, vagy ha ez nem is igaz, akkor is hosszú ideje részei a versenynaptárnak, mint például a Hungaroring. Ám léteznek, léteztek olyan helyszínek is, ahova mindössze egyszer látogatott el a mezőny, majd általában többet nem kért belőle. Összesen tizenegy ilyen pályát lehet felsorolni a sportág történelméből, ezeket szedte össze az Autosport.

    Pescara Circuit, 1957

    Pescarában mindössze egy alkalommal rendeztek futamot, ám az olaszországi helyszín így is örökre ott lesz a sportág rekordjainak könyvében. A maga 25,579 kilométerével ugyanis ez az aszfaltcsík tartja a leghosszabb pálya rekordját, még a legendás Nürburgring-Nordschleifénál is hosszabb volt. Itt viszont csak egyszer, 1957-ben szerepelt a mezőny, ám a biztonsági feltételek még a kor normáihoz mérten sem voltak adottak a több mint harminc kanyarból és két brutálisan hosszú egyenesből álló pályán, nem véletlen, hogy Enzo Ferrari nem engedte pilótáinak, hogy elinduljanak.

    A bokszutca helyett benzinkúton tankolni egy F1-es futamon? – a későbbi világbajnok megcsinálta

    Ain-Diab Circuit, 1958

    Dél-Afrikán kívül mindössze egyetlen világbajnoki futamot rendeztek az afrikai kontinensen. A Marokkói Nagydíj rögtön szezonzáróként kapott helyet az 1958-as versenynaptárban, miután egy évvel korábban már bajnokságon kívüli versenyként megtartották a viadalt. Stirling Moss hiába nyert, a mögötte célba érő Mike Hawthorn lett a világbajnok, ám mindezt beárnyékolta Stuart Lewis-Evans tragédiája: a Vanwall versenyzőjének autója kigyulladt, és bár ki tudott ugrani, majd eloltották lángoló overálját, hat nappal később belehalt sérüléseibe. A casablancai helyszínnel kapcsolatban a tragédia előtt is voltak biztonsági aggályok, nem véletlen, hogy a következő évben már nem adott otthont az F1-nek.

    AVUS, 1959

    Az 1959-es Német Nagydíjat több szempontból is lehet a sportág legelképesztőbb futamának titulálni. Egyrészt a pálya lényegében csak két visszafordító kanyarból állt, köztük két egyenessel. Ennek következményeként pedig ez volt a Forma–1 történetének egyetlen futama, amelyet tervezett módon két részletben tartottak meg, az időket pedig összeadták. A biztonságról sokat elmond, hogy a döntött kanyart „a halál falának” is nevezték. A versenyzők azonban érthető módon nem nagyon kértek belőle, Moss egyenesen „szemétdombnak” nevezte a helyszínt, amely aztán hamar ki is került a naptárból.

    Időutazás F1-es módra – ezeket a régi pályákat ma is bárki meglátogathatja

    Circuito de Monsanto, 1959

    A Forma–1 csak Estorilban vetette meg igazán a lábát, ami a portugáliai helyszíneket illeti, de Portimãón kívül a hőskorban Porto kétszer, Lisszabon pedig egyszer látta vendégül a vb mezőnyét. Utóbbi 1959-ben rendezett futamot, ám a biztonság itt sem volt túl magas szinten: az eltérő pályafelület, a beláthatatlan kanyarok és a szűk hely egyaránt veszélyt jelentettek, nem beszélve a villamossínekről, amelyeket a versenyzőknek körről körre keresztezniük kellett. A futamon Jack Brabham kirepült az autójából, és bár a későbbi világbajnoknak nem lett komoly baja, bizonyára ez is hozzájárult, hogy a sportág azonnal búcsút intsen a portugál fővárosnak.

    Sebring International Raceway, 1959

    Hihetetlen, de még mindig 1959-ben járunk, amikor az F1 először megpróbálta meghódítani az Egyesült Államokat. Mármint olyan értelemben, hogy tényleges Forma–1-es futamot vittek oda, hiszen az Indy 500 a következő évig része volt a versenynaptárnak, csak éppen teljesen más gépekkel és pilótákkal futották. A 12 órás versenyéről híres helyszín azonban csak arra volt jó, hogy Brabham javára döntse el a vb-címet, mivel a pilóták a pálya felületének egyenetlenségére és a létesítmények karbantartásának hiányára egyaránt panaszkodtak.

    Riverside International Raceway, 1960

    Más okból, de hasonlóan nagy bukás volt a a következő amerikai kísérletből, Riverside-ból. A kaliforniai aszfaltcsíkkal elsősorban nem biztonsági, hanem gazdasági gondok voltak. Ennek egyik legfőbb oka, hogy a beígért 70 ezer néző helyett mindössze 5 ezren voltak kíváncsiak a Forma–1 mezőnyére, ami pénzügyileg nyilvánvalóan nem tett jót a projektnek.

    Zeltweg Airfield 1964

    A zeltwegi repülőtérre épített pálya vonalvezetése majdnem annyira extrém volt, mint az AVUS-é, hiszen négy kanyart tartalmazott és lényegében egy L alakot formált. A világbajnokság azok után mutatkozott be az ausztriai helyszínen, hogy egy évvel korábban már a pontversenybe nem számító viadalt rendezett. Az aszfaltcsík azonban szűk és hepehupás volt, ráadásul sok néző nem nagyon láthatta, ahogyan Lorenzo Bandini megnyeri élete egyetlen F1-es versenyét.

    Bugatti Circuit, 1967

    A Forma–1 1967-ben ellátogatott Le Mans-ba, de a mezőny tagjai természetesen nem a 24 órás megmérettetésre kialakított vonalvezetésen, hanem az azon belül található Bugatti Circuiten küzdöttek meg egymással, amelynek csak az eleje egyezik meg a Circuit de la Sarthe-tal. Ez a kialakítás azonban nem bizonyult népszerűnek, ráadásul a 24 órás versenyen megszokott 200 ezer helyett mindössze 20 ezer volt a létszám, és az sem segített, hogy a mezőny meglehetősen elveszettnek tűnt az óriási méretű bokszutcában.

    Fair Park, 1984

    A Forma–1 történetének alighanem leghírhedtebb „egyfutamos” pályája a dallasi Fair Park, ahol 1984-ben rendeztek versenyt. A nagyrészt derékszögű kanyarokból álló vonalvezetés már önmagában kihívás elé állította a mezőnyt, ám a 37 fokos hőmérséklet brutális körülményeket teremtett, olyannyira, hogy az aszfalt is elkezdett olvadozni. A futam legemlékezetesebb pillanatát Nigel Mansell szolgáltatta, aki próbálta betolni autóját a célba, majd egyszer csak elájult. Mindezt pedig tetézte az érdeklődés hiánya és a helyiek ellenzése.

    Donington Park, 1993

    Eddig kivétel nélkül olyan helyszínek kerültek szóba, amelyektől az F1 rossz szájízzel köszönt el, ám az utolsó kettőre ez nem igaz. Az Európa Nagydíjjal azt tervezték, hogy rotálják a különböző pályák között, 1993-ban pedig Doningtonra került a sor. Itt Ayrton Senna minden idők egyik legemlékezetesebb első körét produkálta, amikor az ötödikről feljött az első helyre. Később viszont nem tért már vissza a Forma–1, bár a 2000-es évek közepén volt róla szó.

    Nem csak Senna művelt káprázatos dolgot a doningtoni esőben, de erre már senki sem emlékszik

    Mugello Circuit, 2020

    Mugello vélhetően soha nem kapott volna helyet a Forma–1 versenynaptárában, ám 2020-ban a sportágnak beugrópályákra volt szüksége. Az egyik ilyen a toszkániai helyszín volt, amelynek vonalvezetése a pilótáknak nagyon bejött, de a kis bukóterek miatt nem volt biztonságos, Ráadásul Monza és Imola után már amúgy is nehezen férne be

    Összesen tíz magyar páros áll rajthoz a Porec Rallyn

    0

    Népes magyar küldöttség versenyez a hétvégén Horvátországban, a Porec Rally a Mitropa Kupa harmadik fordulója is lesz egyben.

    A hétvégén valóságos versenydömping vár ránk, a nemzetközi megméretések közül pedig a horvátországi Porec Rallyn indul a legtöbb magyar versenyző, összesen tíz párosunk szerepel valamelyik kategóriában. Márpedig kategóriából van bőven, hiszen a 26. Porec Rally lesz a Mitropa Kupa harmadik futama, a CEZ második fordulója, a TER első versenye, és természetesen a horvát nemzetközi- és a horvát nemzeti bajnokság része is a hagyományos verseny.

    Kovács Antal új navigátorával, Csáki Richárddal a Hyundai i20 N Rally2-el a CEZ-ben és címvédőként a horvát nemzetközi bajnokságban szerepel – az utóbbi sorozatban a Karlovac Rallyn harmadik helyezéssel kezdte az évet. A László Zoltán, Balázs Zsolt kettős a Mitropa Kupában és a horvát nemzetközi bajnokságban indul a Škoda Fabia RS Rally2-vel.

    Wagner magabiztosan nyert a Lavanttal Rallyn, Kocsis volt a leggyorsabb magyar a Mitropa Kupában

    A Porec Rallyn Peugeot 208 Rally4-gyel induló két páros közül Szilágyi János és Molnár Fanny három értékelésben vesz részt (CEZ, horvát, horvát nemzetközi), míg ifj. Merencsics Árpád és Gerebitz Márk a Mitropa Kupában szerepel.

    Marton Zoltán és Somogyi Tamás a horvát nemzetközi bajnokságban indul a Renault Clio III RS-sel, Locher János és Barta Andrea a Peugeot 106 S16-tal pedig Szilágyiékhoz hasonlóan triplázik (CEZ, horvát, horvát nemzetközi).

    Wagner simán nyert Ausztriában, jól szerepeltek a magyar versenyzők a Mitropa Kupában

    Mang Huba és Béres Attila a Skoda Favorittal, Dunavölgyi János és Wébel Martin a Lada Samarával indul a Mitropa Historicban, Zsebe Gábor és ifj. Mohácsi László a Škoda Felicia 1.6-tal a Mitropa Clubban versenyez, míg Belső Lajos és Belső Kristóf a Suzuki Swift GTi MK2-vel a horvát nemzetköz bajnokságban vesz részt.

    A Porec Rallyra nyolc országból összesen 92 páros nevezett, a verseny pénteken 15 órakor kezdődik a shakedownnal. A mezőnyre szombaton és vasárnap 12 gyorsasági szakaszon 106.54 km teljesítése vár.

    Tényleg annyira körömrágós volt Alonso és Schumacher első nagy csatája, mint amilyennek tűnt?

    0

    2005. április 24-én, vagyis napra pontosan 20 esztendővel ezelőtt tartották az az évi San Marinó-i Nagydíjat, amely elsősorban Fernando Alonso és Michael Schumacher párharcáról maradt emlékezetes, a háttérben pedig Alexander Wurz „lázadozott” a McLaren csapatfőnöke, Ron Dennis ellen.

    Talán nem túlzás kijelenteni, hogy az imolai pályáról a legtöbb Forma–1-rajongónak az 1994-es tragédia után Fernando Alonso és Michael Schumacher párharcai jutnak eszébe először. Ezek közül az első éppen 20 évvel ezelőtt, a 2005. április 24-én rendezett San Marinó-i Nagydíjon zajlott, amikor a hétszeres világbajnok a hajrára utolérte ellenfelét, ám megelőzni képtelen volt. Korábbi cikkünkben felidézzük azt a két elfeledett tényezőt, amely elengedhetetlen volt a csatához, és az is kiderül, hogy a későbbi kétszeres világbajnok meglehetősen biztos volt benne, hogy maga mögött tudja tartani a címvédőt, vagyis tulajdonképpen „felesleges” volt izgulni.

    Két elfeledett tényező, ami nélkül nem jött volna létre Schumacher és Alonso legendás csatája

    Szintén ezen a napon történt egy másik, jóval kevésbé ismert sztori. Alexander Wurz akkoriban a McLaren tesztpilótájaként tevékenykedett, és Imolában ő helyettesítette Juan Pablo Montoyát. Az osztrák versenyzőnek nem nyerte el a tetszését, hogy a wokingiak nem engedték el a Jaguarhoz, ráadásul az autó fejlesztésébe sem volt kellő beleszólása, ezért megnövesztette a haját, kizárólag azért, hogy ezzel bosszantsa az erre különösen érzékeny Ron Dennist, a McLaren csapatfőnökét.

    Bosszúból megnövesztette a haját, a kényszeres Ron Dennis nem engedte levenni a sisakját

    Látványos és érdekes versenyt ígér a jubileumi Riverside Baja

    0

    Négy település – Pápoc, Vönöck, Kemenesmagasi, Szergény – összefogásában, Pápoc központtal valósul meg a tizedik Riverside Baja április 25–26-án.

    A Riverside Baja minden évben hordoz magában valami újdonságot, ennek megfelelően míg a tavalyi nyomvonalon mindössze minimális módosításokat eszközöltek a szervezők, a versenyformátumban radikális változások történtek.

    Az amerikai Baja-sítusú, egynapos futamon az indulók 320 km-t tesznek meg mindössze 3 kilométer etappal, emellett pedig a rajt és a cél is új helyszínre költözik. A verseny rendkívül látványosnak ígérkezik a közönség számára is, hiszen a mezőny hatszor száguld át a pályán.

    „Pápoc inspirált engem először arra, hogy kipróbáljuk az amerikai Baja-formátumot, így a kivitelezése is itt a legegyszerűbb. Nagyon jó, hogy sikerült emberközelibbé tennünk a rendezvényt, emellett pedig a versenyzőknek is megkönnyítjük az életét és érdekesebbé tesszük a futamot. Egy nap alatt gyakorlatilag 320 kilométert megyünk úgy, hogy mellette összességében talán három kilométer az etap. Ez szerintem világraszóló eredmény, és ez szenzációs dolog. Sokat várok a tizedik Riverside Baja-tól” – mondta a verseny rendezője, Garamvölgyi Zoltán.

    Riverside
    Fotó: Pataky Péter

    Ezzel a felépítéssel a legolcsóbban sikerült megalkotni az eddig is szűkítő nélkül használt versenyautóknak a szűkítését, és ezáltal az autók lassítását. A rendelkezésre álló minimális szervizzel és a meglehetősen hosszú távval az autók kevesebb terhelést bírnak, ezáltal elkerülhetetlen a tempó lassítása és a megfontoltabb versenyzés.

    „Azt gondolom, hogy fejben kellett, hogy bekerüljenek a szűkítők. Bugacon ez már nagyon jól működött, de mivel ott kevés volt a kieső, a Riverside-on már valamivel többre számítok, emellett pedig egy kicsit újra elkezd felgyorsulni a mezőny. Szerintem már csak emiatt is nagyon jó döntés volt az új rendszer bevezetése” – nyilatkozta Garamvölgyi Zoltán.

    Szintén fontos kiemelni, hogy ennek a lebonyolításnak köszönhetően az utánpótlás-nevelésre is nagyobb hangsúly helyeződik, hiszen létrehoztak egy MiniBaja-t a gyerekeknek. Az egyre nagyobb népszerűségnek örvendő MiniBaja a Desert Express 300 után egy kifejezetten technikás, izgalmas és biztonságos pályával várja a jövő bajnokait Pápocon.

    A Tereprally Országos Bajnokság második versenyének részletes időterve és további hasznos információk ITT olvashatóak.

    Wiatr győzött a Tereprally Orzságos Bajnokság első versenyén

    Rovanperä volt a leggyorsabb a Kanári-szigetek Rally hivatalos tesztjén

    0

    Kalle Rovanperä dominált a Kanári-szigetek Rally shakedownján, két és fél másodperccel volt gyorsabb a második helyezettnél.

    A hivatalos teszttel megkezdődött a a WRC-szezon negyedik versenye, a Kanári-szigetek Rally. A shakedown Kalle Rovanperä fölényével zárult, aki már az első teljesítéskor is a legjobb időt autózta a 6.26 km-es Santa Brígita szakaszon (4:13.1), második nekifutásra pedig kerek 4:10-et hozott ki a Toyotából, ezt az időt pedig megközelíteni sem tudták a riválisok.

    A második helyre Takamoto Katsuta futott be, 2.5 másodperces hátránnyal (4:12.5), míg a harmadik és a negyedik helyen a tizedre azonos időt futó Hyundai-páros, Ott Tänak és Thierry Nevuille zárt (4:12.9). A világbajnoki éllovas Elfyn Evans és a nyolcszoros világbajnok Sébastien Ogier kicsit lassabb volt (4:14.1, illletve 4:14.3), a hetedik Adrien Fourmaux volt még közel az élmezőnyhöz (4:14.7).

    Az M-Sport két versenyzője, Grégoire Munster (4:15.3) és Josh McErlean (4:17.9) közé beékelődött a Rally1-es autóval első teljes szezonját teljesítő Sami Pajari (4:15.5), ez a hármas azonban már több mint öt másodpercre volt Rovanperä mögött. A WRC2-es mezőnyből Nikolay Gryazin volt a leggyorsabb (4:20.4), mindezt ráadásul úgy érte el, hogy csupán egyszer ment végig a szakaszon.

    A verseny érdemi része pénteken 8.03-kor kezdődik, a mezőnyre mindjárt a leghosszabb, 26.32 km-es Valsequillo gyorsasági szakasz vár. A shakedown részletes eredményei ITT olvashatóak, a Kanári-szigetek Rallyról minden információ IDE KATTINTVA érhető el.