back to top
2025. szeptember 18. 20:54
Többi
    Kezdőlap Blog Oldal 7

    Három hét múlva Rallylegend – látványos videón a tavalyi esemény

    0

    Közeledik a népszerű Rallylegend, amelyet az idén egy héttel korábban, október 2–15-én rendeznek meg San Marinóban.

    Az idei Rallylegend egyik legnagyobb sztárja a kétszeres világbajnok Kalle Rovanperä lesz, aki tavaly november után újra Toyota Starletet vezet. Rovanperä 2022-ben vett részt legutóbb a Rallylegenden, akkor éppen itt ünnepelte a néhány nappal korábban megszerzett első világbajnoki címét, és egy A-csoportos Toyota Celica ST 185-tel szórakoztatta a közönséget

    Friss hír, hogy Armin Schwarz is részt vesz a népszerű eseményen, aki nagy idők nagy tanúja volt, hiszen 1988 és 2005 között versenyzett a WRC-ben, 1991-ben megnyerte a Katalán Rallyt, és további hat alkalommal léphetett fel a dobogóra. Ezúttal a fiával, Fabióval együtt érkezik, aki az idén mutatkozott be a WRC2-ben. Kedvcsinálónak hoztunk egy látványos videót a tavaly Rallylegendről:

    Nagy reményekkel érkezik Győrbe a Horváth Rallye ASE 

    0

    A Horváth Rallye ASE csapata a Geresd–Várad Rallyn öt versenyzővel készült a Győr Rallyra, ahol szinte csak ladás versenyzőkkel állnak rajthoz. 

    Mogyorósi Zoliék, Pazaurek Attiláék, Jankó Máté Németh 8V Péterrel a nézők egyik nagy kedvence, Zákányi Janika, valamint Szilas Peti egyaránt a Geresd-Várad Rallyn készül képviselte a Horváth Rallye ASE csapatát a múlt hétvégén. 

    Fotó: Sári Péter

    Azonban a pécsi csapat számára nincs megállás, máris következik az Országos Bajnokság egyik nagy hagyományokkal bíró futama, a Győr Rally, ahol a csapat kiemelkedő létszámban képviselteti magát: összesen nyolc autóval állnak rajthoz. 

    Az ORC-mezőnyben Matics Mihály ismét Lizával versenyez, navigátorként ezúttal Németh 8V Péter ül mellé, mivel Zejda Viki betegsége miatt nem tud indulni. Visszatér a pályákra Németh Péter régi versenyzőtársa, Mejkli Ernő, aki egy Mitsubishi Lancer Evo IX-cel rajtol. Hosszú várakozás után végre elkészült a BMW-je Lipóczky Daninak, ő is az ORC-ben áll rajthoz. Természetesen a Hevesi Norbert – Németh 16V Péter kettős is ott lesz a mezőnyben a BMW E36-tal. 

    Fotó: Sári Péter

    „Úgy gondolom, hogy Matics Misiéknek egyértelműen a dobogón van a helyük az ORC-ben, ahol szerintem Norbival győzelemre is lesz esélyünk, de legalábbis meglepődnék, ha nem az első két hely valamelyikén végeznénk. Lipóczky Daninak is van reális esélye a dobogóra” – fogalmazott Németh 16V Péter. 

    A Rally2 mezőnyben három párossal állunk rajthoz: Rácz Gábor VFTS-sel, Csimpolyás Tamás az A-s Ladával, valamint vasárnap rajthoz áll Fenyvesi Peti is, akinek a Rally2-es bemutatkozása izgalmasnak ígérkezik. 

    Fotó: Sári Péter

    A Historic-ban Kelemen Csaba és navigátora képviseli a Horváth Rallye ASE színeit. A páros jelenleg a bajnokság második helyén áll, így minden esélyük megvan arra, hogy a győri hétvégén dobogóra álljanak. 

    III. WHB Győr Rally 2025 – Minden infó egy helyen

    0

    1991 után a HUMDA Országos Rally Bajnokság mezőnyei 2023-ban visszatértek Győrbe, a nagysikerű versenyt pedig idén már harmadszor rendezik meg szeptember 12-14. között. Összegyűjtöttük a legfontosabb tudnivalókat az aszfaltos versenyről.

    A verseny történelme
    Az ORB mezőny 1991 után 2023-ban tért vissza Győr térségébe. Győr-Moson-Sopron vármegye székhelyének azonban hosszú időre visszanyúló rallysport történelme van. 1969-ben Győrben rendezték az első Volán Rallyt, mely Béke és Barátság Kupa futam is volt 1975 és 1979 között, majd 1981-ben. 1982-83-ban már csak a magyar bajnoki naptárban kapott helyet a verseny, 1989-ben, 1990-ban pedig már Győr Rallyként tért vissza a rendezvény, amely 1991-ben Lutra Rallyként került a bajnoki naptárba.

    A versenyek jórészt aszfaltos pályákon zajlottak, de 1973-ban murvás, míg 1974-ben vegyes pályák szerepeltek a programban.

    A verseny legsikeresebb pilótája Ferjáncz Attila, aki 13 alkalommal állt a dobogó tetején Győrben.

    A Győr Rally (Volán Rally, Lutra Rally) korábbi győztesei
    1969: Ferjáncz Attila – Zsembery Jenő Renault 8 Gordini
    1970: Ferjáncz Attila – Zsembery Jenő Renault 8 Gordini
    1971: Ferjáncz Attila – Zsembery Jenő Renault 12 Gordini
    1972: Ferjáncz Attila – Zsembery Jenő Renault 12 Gordini
    1973: Ferjáncz Attila – Zsembery Jenő Renault 12 Gordini
    1974: Ferjáncz Attila – Zsembery Jenő Alpine-Renault A110 1800
    1975 (BBK): Ferjáncz Attila – Iriczfalvi Ferenc Alpine-Renault A110 1800
    1976 (BBK): Blazej Krupa – Piotr Mystkowski (POL) Renault 17 Gordini
    1977 (BBK): Ferjáncz Attila – Keresztesi József Renault 17 Gordini
    1978 (BBK): Ferjáncz Attila – dr. Tandari János Renault 5 Alpine
    1979 (BBK): Ferjáncz Attila – dr. Tandari János Renault 5 Alpine
    1981 (BBK): Ferjáncz Attila – dr. Tandari János Renault 5 Alpine
    1982: Ferjáncz Attila – dr. Tandari János Renault 5 Alpine
    1983: Barka Zoltán – Horváth József BMW 2002
    1989: Ubitz Gyula – Kovács Ferenc Lada VAZ 2105
    1990: Ferjáncz Attila – dr. Tandari János Lancia Delta Integrale
    1991: Id. Ranga László – Büki Ernő Lancia Delta Integrale
    2023: Csomós Miklós – Bán Viktor Skoda Fabia Rally2 evo
    2024: Csomós Miklós – Nagy Attila Skoda Fabia RS Rally2

    A 2025-ös bajnokság
    Az ORB pontversenyét három verseny után Német Gábor és Németh Gergely 22.5 pont előnnyel vezeti Tóth Tibor és Szabó József előtt, míg a bajnokság harmadik helyén Turán Frigyes és Zsirós Gábor áll 36 pont hátránnyal.

    A Rally2-ben két versenyt követően Faltusz Dávid és Balai Róbert 22 ponttal vezeti a bajnokságot Molnár Zoltán és Molnár Fanni előtt, míg a harmadik helyet Ruszó Krisztián és Geró Gábor 33 pont hátrányban van.

    A 2025-ös útvonal
    A III. WHB Győr Rallyn szombaton három pályán összesen nyolc szakaszt rendeznek, vasárnap pedig két szakaszt kell háromszor teljesíteni. A Rally2 mezőnye minden pályán látható lesz, azonban a futam két napja két különálló versenyként lesz értékelve számukra. A Historic mezőnyre ugyancsak ezek a pályák várnak, azonban szombaton Kisgyónbánya, Tés, és Bakonybél sorrendben teljesítik a szakaszokat.

    Győr Rally, a gyorsasági szakaszok ORB-időterv
    Szeptember 13., szombat
    08:13 SS1 Bakonybél – Kőris-hegy 1 12.00 km
    10:01 SS2 Kisgyónbánya – Csőszpuszta 1 7.30 km
    10:39 SS3 Tés – Olaszfalu 1 11.6 km
    11:37 SS4 Bakonybél – Kőris-hegy 2 12.00 km
    14:00 SS5 Kisgyónbánya – Csőszpuszta 2 7.30 km
    14:33 SS6 Tés – Olaszfalu 2 11.6 km
    15:26 SS7 Bakonybél – Kőris-hegy 3 12.00 km
    17:59 SS8 Tés – Olaszfalu 3 11.6 km

    Szeptember 14., vasárnap
    08:00 SS9 Rábaring 1 9.62 km
    08:28 SS10 Ravazd – Tényő 1 14.35 km
    11:41 SS11 Rábaring 2 9.62 km
    12:09 SS12 Ravazd – Tényő 2 14.35 km
    15:22 SS13 Rábaring 3 9.62 km
    15:50 SS14 Ravazd – Tényő 3 14.35 km

    A szurkolók számára ingyenes versenyről idén először élő közvetítés lesz látható a Telekom YouTube-csatornáján.

    A verseny hivatalos oldala
    Élő YouTube közvetítés
    Élő eredmények

    Még mindig bőven 30 alatt van, de Verstappen már most minden idők öt legjobbja közé tartozik?

    0

    Nico Rosberg szerint Max Verstappen már most ott van minden idők öt legjobb Forma–1-es pilótája között, és úgy véli, a többség egyetért az általa felsorolt nevekkel. 2016 F1-es világbajnoka arra is felhívta a figyelmet, hogy a holland versenyző most már a beállítások terén is kulcsfontosságú döntéseket hoz.

    A szurkolók között rendre állandó vitát generál, hogy ki minden idők legjobbja, vagy kik alkotják az első ötöt, esetleg tízet. A Forma–1-ben sincs ez másképp: persze nehéz összehasonlítani a hőskor pilótáit a mostani mezőnnyel, de a legtöbben így is határozott véleménnyel rendelkeznek. Nico Rosberg szerint ugyanakkor az ötös lista összeállítása egyre könnyebbé válik, legalábbis ami a névsort illeti.

    A német exversenyző a Sky Sports ’The F1 Show’ című podcastjában méltatta Max Verstappent. A holland pilóta ugyan még bőven nincs 30 éves, hiszen csak szeptember végén fogja tölteni a 28-at, de futamgyőzelmek terén már így is minden idők harmadik legeredményesebb versenyzője. Éppen ezért egykori ellenfele úgy véli, helye van a listán.

    „Max Verstappen a sportágunk legjobb öt versenyzője között van, és ezt folyamatosan meg is mutatja, ami lenyűgöző – jelentette ki. – Az én listámon [Lewis] Hamilton, Verstappen, [Ayrton] Senna, [Juan Manuel] Fangio, valamint [Michael] Schumacher van rajta. Kezd egyre könnyebbé válni a lista összeállítása, szerintem ezzel a legtöbben egyet fognak érteni.”

    Bár bizonyára nem mindenki ért egyet Rosberg véleményével, az tény, hogy a négyszeres világbajnok idén is remekül teljesít – olyannyira, hogy ugyanannyi pole pozíciója van, mint Oscar Piastrinak, és eggyel több, mint a szintén az esetek többségében kiemelkedőnek számító McLarent hajtó Lando Norrisnak. A Williams és a Mercedes egykori pilótája szerint ráadásul Verstappen az utóbbi időben szintet lépett, igaz, nem vezetéstechnikai szempontból.

    Így ért győzelmet Verstappen makacssága neki és a Red Bullnak

    „Azt tudtam meg Max Verstappenről, hogy kezd annyira intelligenssé válni, vagy már korábban is az volt, nem tudom, hogy ő maga hoz meg alapvető döntéseket a beállításokat illetően – fogalmazott. – Ez egy új oldala, amelyet korábban nem túl gyakran láttam. Ez pedig lenyűgöző, mivel a hétvégi győzelmének egyik kulcsa valószínűleg az arra vonatkozó elszántsága volt, hogy keresztül akarta vinni a beállításokkal kapcsolatos véleményét, miszerint még kisebb hátsó szárnyállásra van szükség.”

    A monzai hétvégén Verstappen több mint félmásodperces hátrányban kezdett az első szabadedzésen, és bár a jóval relevánsabb második és harmadik gyakorlásra már jelentősen csökkent a hátránya, egyszer sem végzett az első háromban. Az időmérőn viszont már ő volt a leggyorsabb, a versenyt pedig az idei legnagyobb különbséggel nyerte meg, már ami az első két helyezettet illeti.

    „A szimuláció megmutatja, mi a hátsó szárny optimális állása – folytatta Rosberg. – Minden mérnök a szimulációt követi, és ez alapján azt mondják, hogy »nem, Max, ennél meredekebb szárnnyal kell menned«. Mire Max: »nem, kisebbet akarok«. Megkapta, amit akart, és egy, vagy inkább két varázslatos körrel megszerezte a pole-t. Ez egyszerűen elképesztő, tökéletes. Aztán uralta a futamot a sebességével, ami fantasztikus.”

    „Szégyenletes” boszorkányüldözés indult a népszerű F1-es pilóta értelmetlen halála után

    0

    Napra pontosan 47 éve, 1978. szeptember 11-én hunyt el az egész paddockban népszerűnek számító Ronnie Peterson, miután súlyos balesetet szenvedett az előző napi Olasz Nagydíjon. Versenyzőtársa elsírta magát, miután meglátta, milyen állapotban van, ezzel együtt talán elkerülhető lett volna a tragédia, ha az orvosi segítség időben megérkezik. Így viszont valóságos, ugyanakkor jogtalan boszorkányüldözés indult a fiatal Riccardo Patrese ellen, akit ugyan később felmentettek, de James Hunt élete végéig nem tudott megbocsátani neki.

    A témában írt korábbi cikkeink az alábbi linkekre kattintva olvashatóak:

    45 éve halt értelmetlen halált a Forma-1 egyik legnépszerűbb pilótája

    A halálos baleset után elsírta magát az F1-es újonc hőse összeroncsolódott lábai láttán

    Felmentették az emberölés vádja alól az F1 rekorderét, de Hunt nem bocsátott meg neki a tragédiáért

    Minden kategóriában képviselteti magát a PSZA Motorsport a Győr Rallyn

    0

    Hosszú szünet után újra folytatódik az Országos Rally Bajnokság, méghozzá a III. WHB Győr Rally-val. A három éve újraindított verseny idén is rendkívül magas színvonalon kerül megrendezésre, a szervezők fantasztikus programot állítottak össze, amely méltó az Országos Bajnokság rangjához.

    „Számunkra külön öröm, hogy ismét Győrben versenyezhetünk – Papp Arnie-val itt végeztük tanulmányainkat, így mindig jó érzés ebbe a városba visszatérni. Az is látszik a mezőnyön és a csapaton belül is, hogy régen volt már verseny, hiszen 12 nevezést adtunk le a hétvégére, gyakorlatilag minden bajnokságban ott leszünk. – emelte ki Szabó Árpád, a PSZA Motorsport csapatkoordinátora.

    Fotó: Sári Péter

    A hétvége több szempontból is különleges lesz a csapat számára. Visszatér a pályára Berta László a Hyundai i20 Rally2-vel, valamint Zagyva Dorka navigátora ezúttal Ilka Minor lesz, akit a WRC-futamokról is jól ismerhetnek a szurkolók. Rajthoz áll továbbá a PSZA Motorsport színeiben a német Yves Volte, aki a Nürburgringi 24 órás viadalról lehet ismerős, Győrben pedig egy Lada VFTS volánja mögött láthatják a nézők. A hazai közönség nagy örömére természetesen ott lesznek a csapat állandó párosai, köztük a Tellérék, Hingerék és Nagy Gabi is.”

    Fotó: Sári Péter

    A verseny különlegessége lesz a külső szervizállomás, amely újdonságként került be a programba. Szombaton közel 90 kilométernyi gyorsasági szakaszt kell teljesíteni szerviz nélkül, ami minden versenyző és csapat számára komoly kihívás. A vasárnapi napon a legendás Rábaring és Ravazd szakaszok várnak a mezőnyre.

    Fotó: Sári Péter

    A Rally2-mezőny is két nap alatt két különálló versenyt teljesít, így a PSZA Motorsport számára óriási feladat lesz a közel egy tucat autó és versenyző maximális kiszolgálása.

    Fotó: Sári Péter

    „Nagy izgalommal és jó kedvvel készülünk a hétvégére, bízunk benne, hogy minden versenyzőnk számára eredményes futam lesz. Reméljük, hogy a péntek esti városi prológon minél több szurkoló látogat ki, ahol Arnie is tiszteletét teszi a zöld Ladával – és biztosan gondoskodik majd a látványos füstfelhőről. Várjuk a hétvégét, várjuk a szurkolókat, és bízunk abban, hogy hétfőn boldogan nyilatkozhatunk a Győr Rallyról.”

    Nézd élőben a Chile Rally hivatalos tesztjét!

    0

    Magyar idő szerint csütörtökön délután kettőkor rendezik a Chile Rally hivatalos tesztjét, a 6.79 km-es szakaszon rendezett eseményt élőben lehet követni.

    Csütörtökön 14:01-kor megkezdődik a Chile Rally a hivatalos teszttel, melyet egy 6.79 km-es útszakaszon rendeznek. A pálya első teljesítését az alábbi videóban lehet élőben követni.

    2024-ben ugyancsak ezen a szakaszon rendezték a shakedown-t, akkor ilyen látványosra sikerült a program.

    Chile Rally 2025 – Minden infó egy helyen

    A Ferrari elveszítheti két kulcsemberét, akik korábbi főnöküket követhetik

    0

    Sajtóértesülések szerint a szezon végén távozik a Ferraritól a 2026-os motorprogram vezetője és annak beosztottja. Wolf Zimmermann és Lars Schmidt állítólag a Mattia Binotto vezette Audihoz tartanak.

    Az eltelt időt tekintve kijelenthető, hogy a gyártók célegyenesben vannak a 2026-os motor fejlesztésével. Mint ismert, a következő idényben más erőforrások fogják hajtani az egyébként szintén jelentősen átalakuló autókat, hiszen megszűnik az energia-visszanyerő rendszer, vagyis az MGU-H, és az elektromos komponens nagyobb részét adja a teljesítménynek.

    Ahogyan az a hibrid korszak elején is történt, az első években minden bizonnyal kulcsfontosságú lesz, hogy melyik csapat milyen motort használ, mielőtt a különbségek várhatóan egyre jobban elkezdenek a nullához konvergálni. Azonban úgy tűnik, hogy a Ferrarinál két kulcsfontosságú szakember nem várja meg, hogy kiderüljön, hogy az általuk tervezett motor hogyan fog muzsikálni élesben, legalábbis nem a maranellóiak alkalmazásában.

    Egészen konkrétan Wolf Zimmermannról és Lars Schmidtről van szó, akik a Corriere della Sera és az AutoRacer értesülései szerint év végén elhagyják az olasz istállót. Előbbi immáron évek óta vezeti a 2026-os programot, utóbbi pedig a beosztottjának számít, hiszen a belső égésű motor teljesítményfejlesztéséért felelős vezető mérnökként dolgozik.

    Lehet, hogy az egyenes közepén visszalassulnak jövőre az F1-es autók, de azért előtte elérik a 400 km/órát

    Zimmermann 2014 végén érkezett a Ferrarihoz, hogy a szabályrendszer katasztrofálisan sikerült első éve után kamatoztassa a Mercedesnél szerzett tapasztalatait. Mielőtt megkapta volna jelenlegi pozícióját, a belső égésű motorok területének kutatásáért és fejlesztéséért felelős szakemberként tevékenykedett, és szakmán belül elismert innovátornak számít.

    A két olasz orgánum azt is tudni véli, hogy a szakemberek az idén még Sauberként szereplő Audihoz tartanak, bár hogy pontosan mikor csatlakozhatnak a csapathoz, arról nem szól a fáma. Ott pedig ismét Mattia Binotto irányítása alatt dolgozhatnak, aki korábban a Ferrari motorrészlegét vezette, jelenleg pedig a hinwiliek ügyvezető igazgatója. Az újonnan belépő német gyártónak alighanem nagy szüksége lesz a tapasztalt mérnökökre, hogy minél gyorsabban csökkentsék lemaradásukat, amely az új korszak elején jó eséllyel tetemes lesz.

    A Ferrari számára pedig nagy érvágást jelent, amennyiben Zimmermann és Schmidt valóban elhagyják a csapatot, még úgy is, hogy Enrico Gualtieri, az erőforrásért felelős technikai igazgató révén azért megmarad a folytonosság. Ezzel párhuzamosan pedig a háttérben Frédéric Vasseur csapatfőnök állítólag a Mercedestől és a motorprogramját megszüntető Alpine-tól igyekszik szakembereket elcsábítani, akik pótolhatják a távozókat.

    Verstappen ismét hitet tett a szívómotoros autók mellett, de eggyel „visszavett” igényeiből

    Mabellini csapata állítja, nem szándékosan sértettek szabályt Walesben

    0

    Andrea Mabellini két perc büntetést kapott Walesben tiltott pályabejárásnak minősített szabálysértés miatt. A kedélyek azonban a verseny után sem csillapodnak, ezért az olasz versenyző csapata újabb nyilatkozatott tett közzé.

    Andrea Mabellini csapatának, a The Racing Factory-nak két tagját észrevették a walesi Ceredigion Rally vasárnapi első és harmadik szakaszának környékén. Az ügy vége az lett, hogy a felügyelők tiltott pályabejárásnak minősítették az esetet és az olasz versenyző 2 perc büntetést kapott.

    Az ügyről részletesebben itt írtunk:

    Mabellini két perc büntetéssel kezdi a Ceredigion Rallyt

    A versenyen végül a hatodik helye zárt Mabellini.

    A Ceredigion Rally után azonban vélhetően nem csillapodtak a kedélyek a háttérben, ezért a csapat új közleményt tett közzé, melyben megerősítik, hogy nem szándékosan vétettek a szabályok ellen.

    “Szeretnénk teljesen világossá tenni, hogy nem állt szándékunkban megszegni az Európa-bajnokság szabályait. Ez egy szerencsétlen véletlen volt, ami során a csapathoz köthető személyek rosszkor voltak rossz helyen. Ugyanakkor teljes mértékben tiszteletben tartjuk a felügyelők és az FIA döntését, és vállaljuk a felelősséget a történtekért. A motorsport szigorú szabályok szerint működik, ezért elfogadjuk, hogy a nem szándékos hibát is komolyan kell venni. Szeretnénk hangsúlyozni az integritás és a fair play iránti elkötelezettségünket is. A Racing Factory mindig az átláthatóság és a szabályok tiszteletben tartása mellett állt ki, büszkék vagyunk versenyzőink, mérnökeink és minden munkatársunk munkájára és elkötelezettségére. Ez az eset nem tükrözi az értékeinket vagy a versenyzési módszereinket.”

    Az ERC-szezon októberben Horvátországban zárul.

    Senna és Prost párharcából okulva kezelte a Hamiltonnal kialakult feszültséget a Mercedes főnöke

    0

    Toto Wolff elárulta, egyszer megkérdezte Alain Prosttól, hogy anno mi ment félre Ayrton Senna és közte. Ennek a beszélgetésnek a tanulságát pedig a mai napig alkalmazza, és előfordult, hogy ennek köszönhetően simította el a Lewis Hamiltonnal kialakult feszültséget.

    Alain Prost és Ayrton Senna versengését a legtöbben a mai napig minden idők legnagyobb Forma–1-es rivalizálásának tekintik, akár általánosságban, akár csak a csapattársak közötti ellentéteket figyelembe véve. Különösen 1989-ben vált feszültté a kettőjük közötti viszony, aminek eredményeképpen a francia pilóta a szezon végén távozott a McLarentől.

    Teljesen másképp alakult volna Senna és Prost viszonya, ha nincs az életveszélyes horrorbaleset?

    Az azóta eltelt időszakban talán Lewis Hamilton és Nico Rosberg közös időszaka hasonlított ehhez a legjobban, különösen a 2014-es és még inkább a 2016-os idény. Bár a Mercedes annyira jó autót épített, hogy folyamatosan jöttek a világbajnoki címek, az istálló csapatfőnöke, Toto Wolff nem szívesen emlékszik vissza ezekre az évekre. Ugyanakkor legalább már volt kitől tanulnia abban a tekintetben, hogy miként kell, vagy ha úgy tetszik, miként nem szabad kezelni az ilyesmit.

    „A transzparenciát próbálom megvalósítani a csapatnál – nyilatkozta. – Amikor elkezdtem [dolgozni] a Mercedesnél, összefutottam Alain Prosttal, akit akkoriban még nem ismertem. Öt percen át beszélgettünk a rajtrácson, és megkérdeztem tőle, hogy »mi ment félre Senna és közted?«. Azt válaszolta, hogy »kettőnk között semmi nem ment félre«. Ott ment félre, hogy a csapat vezetése egymás ellen játszott ki minket. Soha nem tudtuk, hol állunk. Az egyik hétvégén az ember a hónap kedvence volt, a következő hónapban pedig nem tudta, hogy van-e ülése, és soha nem kaptunk információt. Ez egyre nagyobb méreteket öltött, az ember egyre paranoiásabbá vált, bezárkózott. Végül a pilóták közötti és a csapattal való kapcsolat robbanásához vezetett, én pedig úgy ítéltem meg, hogy soha nem akarom elkövetni ugyanezt a hibát.”

    Az osztrák üzletember számára nem csak ez a rövid párbeszéd szolgálhatott tanulságul. Sokáig ugyanis együtt dolgozott Niki Laudával, aki akkoriban ügyvezetői jogkörrel nem rendelkező igazgató volt a Mercedesnél: a háromszoros világbajnok pedig azt a filozófiát követte, hogy nem érdemes köntörfalazni. Honfitársa azóta így kommunikál versenyzőivel, legyen szó Hamiltonról, Valtteri Bottasról vagy manapság George Russellről.

    „George-dzsal is így van, korábban Lewisszal és Valtterivel is így volt, mindig nyílt vagyok – fogalmazott. – Ez határeset. Naivitásnak is lehet tekinteni, mert olyasvalakivel mindig brutálisan őszinte leszek, akit családtagként, csapattagként, szövetségesként, a törzs tagjaként kezelek. Ezzel nem mindenki tud megbirkózni. George meg tud, ahogyan Lewis is meg tudott. De ezért voltak nagyon nyíltak a beszélgetéseink. George volt az első, akit felhívtam, és közöltem vele, hogy »figyelj, meg kell ejtenünk ezt a beszélgetést, csapatfőnökként ez kötelességem, hogy ne érjen meglepetés«. Szerintem ez fontos.”

    Wolff fennek kapcsán felidézte a 2016-os év végét. Mint ismert, abban a szezonban Rosberg felülmúlta Hamiltont, és megszerezte a világbajnoki címet, hogy aztán váratlanul abbahagyja a versenyzést. Mindeközben a brit pilótával feszült volt a viszony, miután az idényzáró Abu-dzabi Nagydíjon megszegte a csapatutasítást, amikor szándékosan lassan ment ellenfele előtt. A csapatfőnök tudta, muszáj őszintén beszélniük egymással, hogy helyreálljon a kapcsolat.

    Egykori főnöke megvédte a szenvedő Hamiltont, aki megmentette őt egy kellemetlen beszélgetéstől

    „Nehéz időszak volt ez Lewisszal – emlékezett vissza. – Rendkívül nehéz időszakunk volt az [FIA] díjátadójának környékén, amikor Nico bejelentette [a visszavonulását], ahogyan a következő hetekben is. Akkor kijelentettem, hogy »figyelj, le kell ülnünk, mert ha nem beszélünk egymással, akkor hova fog ez vezetni? Szeretném, hogy sokáig maradj a csapatnál, Te vagy a legjobb pilóta. Ha szerinted a miénk a legjobb csapat, akkor le kell ülnünk, és meg kell egyeznünk abban, hogy nem értünk egyet, vagy tisztáznunk kell ezeket a kérdéseket.« Azt tanultuk meg mind a ketten, hogy kommunikálni kell, mert sok szempontból közös céljaink vannak, és lesznek olyan helyzetek, amikor ez nem áll fenn, de legalább tudunk róla. Ez egy remek beszélgetés volt, bezárkózni pedig nem jó megoldás. Beszélgetni kell, még ha nehéz is, és azóta is ezt teszem.”