back to top
2024. november 23. 04:53
Kezdőlap Blog Oldal 6

Megérkeztek az első információk a 2025-ös hazai versenynaptárról

0

Dr. Varga Attila szakágvezető elárulta az első terveket a 2025-ös hazai rali-versenynaptárról. Az elmondottak alapján hat versenyből állhat a szezon, de bizonytalanságok természetesen vannak.

A szakágvezetővel DuEn készített hosszú beszélgetést, amelyben részt kapott a jövő évi tervek ismertetése is. A bajnokság Miskolcon kezdődhet, és a Zamplénben ér véget, de akár a Mikulás Rally is előre léphet.

A természetvédelmi előírások miatt már március utolsó hétévégéjén a DVTK által rendezett Diósgyőr Rallyval indulna, majd májusban újra ERC futammal folytatódna, amely Veszprém Rally néven ORB futamként szerepel a naptárban.

A Mecsek Rally helye és időpontja nem nagy meglepetés, hiszen a Historic Eb részeként várhatóan június 20-22 között érkezik Pécsre a bajnokság.

A nyári szünetben is szeretne egy futamot a szakág, ez lehet a Székesfehérvár Rally, de a 2023-as sikeres futam után akár a Salgó Rally is visszatérhet a naptárba.

A 2024-es verseny elismerő visszhangjai után nem kérdés, hogy visszatér Győrbe a bajnokság, itt komoly változást jelent, hogy ismét a hónap első hétvégéjén, de egy nappal korábban, csütörtökön kezdődne a futam és szombaton érne véget. Ez a Széchenyi István Egyetem kérése, hogy a ralin eddig is nagyon aktív hallgatói közösség még nagyobb szerepet vállalhasson a hétvégén.

A szezonzáró újra a Zemplénben lesz, Szerencs központtal, október közepén.

A legnagyobb kérdőjel jelenleg a nyári forduló körül van, és amennyiben az a verseny nem valósul meg, akkor akár a Mikulás Rally is bekerülhet a naptárba, úgy, hogy december eljéről november végére költözne.

A szakágvezető többször is hangsúlyozta, hogy ezek csak tervek, a hivatalos versenynaptárra még várni kell. ( A videóban 23 perctől hallható a naptárra vonatkozó rész.)

Számvetés – ezért nem lesz világbajnok az idén Lando Norris

0

Lando Norris gyakorlatilag elveszítette az esélyét az idei világbajnoki címre a legutóbbi versenyen, ám nem Brazíliában bukta el az év végi elsőséget. A teljes szezont végigböngészve ugyanis kiderül, hogy már a saját hibái nélkül is tükörsimán vezethetne Max Verstappen előtt.

Lando Norris úgy vághat majd neki a jövő heti Las Vegas-i Nagydíjnak, hogy Brazíliában 62 pontos hátrányban került Max Verstappennel szemben. Mivel még 86 pont szerezhető az idén, matematikailag a McLaren pilótája egyelőre nem bukta el az esélyét a vb-címre, ám a Red Bull ásza már Vegasban bajnok lehet, az pedig nagyon valószínűtlen, hogy ha ott még nem is biztosítja be az év végi elsőségét, vagy Katarban, vagy Abu-Dzabiban ne tegye ezt meg.

Mivel a májusi Miami Nagydíj óta a McLarené a leggyorsabb autó a mezőnyben, az, hogy Norris nem lesz világbajnok, bizonyára csalódással tölti el őt és a drukkereit, de leginkább azért érezheti magát rosszul az első futamgyőzelmét még csak idén megszerző versenyző, mert elsősorban a saját hibáiból adódóan nem tudta még szorossá sem tenni a küzdelmet.

Mansell és Hill után szabadon, avagy nem Norris az első, aki a legjobb autóval sem tud vb-t nyerni az F1-ben

Persze Norrisnak a McLaren miatt is elment két győzelme (Kanada és Silverstone), ám a Racefans gyűjtése alapján egyértelműen az látszik, hogy amennyiben olyan összeszedett lett volna, mint Verstappen, még enélkül is minimum harcban lehetne a vb-címért három futammal a vége előtt.

Most futamról futamra lebontva nézzük, hol és mennyi pontot veszített.

Bahrein – 4 pont

Maga Norris is beismerte, hogy az első sorba kellett volna kvalifikálnia, de hibázott a Q3-ban, és csak a 7. rajtkockát szerezte meg, majd a 6. helyen végzett a versenyen. A McLaren tempója alapján az első sorból indulva legalább egy 4. hely elérhető lett volna a futamon, ami 4 ponttal többet ért volna, mint ahol Norris végzett.

Dzsidda – 8 pont

Szaúd-Arábiában Oscar Piastri az időmérőn és a futamon is legyőzte Norrist, aki csak a 8. pozícióban ért célba, miközben az ausztrál pilóta 4. lett, azaz Norris számára is elérhető lett volna ez a helyezés.

Melbourne 

Norris harmadik helyen végzett a Ferrarik mögött, és bár utólag úgy vélte, hogy a McLarennek hamarabb ki kellett volna hívnia őt kerékcserére, hogy alávágással pozíciót nyerjen, utólag nézve sem volt egyértelmű, hogy ezzel biztosan megszerezhették volna a második helyet.

Szuzuka

A Japán Nagydíjon Norris a 3. helyről rajtolva 5.-ként ért célba, de reálisan nézve itt is kérdéses, hogy elérhető lett-e volna ennél jobb eredmény.

Sanghaj sprint – 4 pont

Norrisnak a szezon során többször meggyűlt a baja a rajtokkal. A kínai sprinten az első helyről indulva szintén rosszul rajtolt, végül pedig csak 6. lett. Azt nézve, hogy a győztes Verstappen milyen könnyedén ment el Lewis Hamilton mellett, inkább a 2. hely lett volna reális a McLaren-pilótájának, aki így 4 pontot bukott.

Sanghaj 

A futamon már nem hibázott és a második helyen ért célba Verstappen mögött, amivel mindent kihozott a lehetőségeiből.

Miami sprint – 3 pont

Noha a rajtnál történtekért nem lehet felelősségre vonni, a gyenge időmérős szereplésével került olyan helyzetbe, hogy kilökhessék. Amennyiben csak azt hozza, amit a 6. helyről rajtoló és ott célba érő Piastri, 3 ponttal gazdagodhatott volna.

Miami

A biztonsági autó jó időben történő megjelenésével Norris megszerezte élete első F1-es futamgyőzelmét. A második helye a Safety Car nélkül is biztosnak tűnt, de benne van a pakliban, hogy a szezon első kerék a kerék elleni csatáját láthattuk volna közte és Verstappen között.

Norris nyert, de a futamon nullázó csapattársa nála is jobban szerepelt Miamiban?

Imola

Noha utólag úgy érezte, elérhető volt a győzelem, a Verstappent a hajrában megkergető, tőle mindössze 0,7 másodperccel elmaradó McLaren-pilóta számára ezen a napon a 2. hely volt a maximum, és nem valószínű, hogy ennél több benne volt a pakliban. Talán, ha megszerzi a pole-t, ám így is szerencséje volt, hogy Piastri büntetésével előrelépett a 3.-ról a 2. helyre.

Monaco – 6 pont

Miután 4. lett az időmérőn, reálisan nézve a 4. hely volt számára a maximum a versenyen. Ugyanakkor Piastri 2. helye mutatja, hogy az autó ennél többre is képes volt.

Montreal – 7 pont

Kanadában a biztonsági autó Verstappennek jött jókor, utólag azonban teljesen nyilvánvaló volt, hogy a McLarennek lett volna elég ideje kihívnia Norrist a bokszba. Mivel ezt nem tette meg, odalett a győzelem és az azért járó extra 7 pont, ami itt egyértelműen a csapat lelkén száradt.

Barcelona – 7 pont

A pole-ból indulva Norrison ismét a rajt fogott ki, ráadásul nemcsak Verstappen, hanem George Russell is elment mellette. A Mercedest végül sikerült visszaelőznie, a Red Bullt azonban nem, míg az első hely megtartásával a győzelem is meglehetett volna.

Ausztria sprint – 2 pont

Miután az 5. körben remek manőverrel megelőzte Verstappent a hármas kanyarban, nyitva hagyta az ajtót a négyesben, aminek következtében nemcsak a holland, hanem Piastri is elslisszolt mellette. Ha levédekezte volna a belső ívet, megnyerhette volna a sprintet.

Ausztria

Spielbergben csapott össze először kerék a kerék elleni küzdelemben Verstappen és Norris, aminek rögtön sírás lett a vége, hiszen miután a holland többször is a szabályosság határait átlépve védekezett, a két autó összeért a hármas kanyarban. Norris járt rosszabbul, hiszen defektet kapott és kiesett, míg Verstappen a büntetésével együtt 5. lett. Noha Norris is tehetett volna többet az ütközés elkerüléséért, kár lenne a nyakába varrni a történteket, így az így elbukott biztos 18 pontot nem róhatjuk fel neki.

Senna–Prost, Hamilton–Rosberg: újabb viharos rivalizálást indít el Verstappen és Norris ütközése?

Silverstone – 10 pont

A Brit Nagydíjon Norris vezette is a versenyt, ám végül csak 3. lett azért, mert a McLaren a kelleténél egy körrel később hívta ki őt a bokszba az utolsó kiállásánál, majd közepes helyett lágy gumit tette fel az autójára. Ez összesen 10 pontjába került neki és a csapatnak.

Hungaroring – 7 pont

A Magyar Nagydíjjak kapcsolatban sokakban a csapatutasítás ténye maradhatott meg azzal a felütéssel, hogy a McLaren miért nem a pontversenyben előrébb álló Norrist segítette. Ám valójában a brit versenyző saját magát hozta nehéz helyzetbe azzal, hogy a rajtnál nem tudta megtartani a vezetést és csapattársa megelőzte. Mivel ő volt a gyorsabb aznap, enélkül gond nélkül megnyerte volna a versenyt.

Spa – 8 pont

Miután gyengén szerepelt az időmérőn, a rajtnál teljesen érthetetlen hibát követett el, amikor senkitől sem zavartatva a kavicságyba hajtott. Mivel Piasti 2. lett, ez a helyezés Norrisnak is elérhető lett volna ugyanazzal az autóval, ám végül csak az 5. pozícióban intették le.

Zandvoort

Idei második győzelmét aratva, ellentmondást nem tűrő módon hagyta állva Verstappent, noha a rajt után azért itt is elbukta a vezetést.

Monza – 3 pont

Itt is azzal veszített pontokat, amivel a Hungaroringen, azaz hagyta, hogy Piastri megelőzze őt az első körben. Az kérdéses, hogy amennyiben elöl marad, meg tudta volna-e akadályozni Charles Leclerc-t a győzelemben, de a 3. helyett a 2. hely mindenképpen meglehetett volna neki.

Baku

Noha Piastri megnyerte ezt a versenyt, Norris hétvégjét a Q1-es kiesés pecsételte meg, az pedig puszta balszerencse volt, ami nélkül amúgy 13 ponttal lehetne beljebb, amennyiben ő győzött volna vasárnap.

Szingapúr

Harmadik és eddigi utolsó futamgyőzelmét szerezte a villanyfényes utcai futamon, ahol az idén először és eddig utoljára sikerült megőriznie a vezetést a rajt után.

Miért büntették meg Norrist, Verstappent pedig nem az USA Nagydíjon?

Austin sprint

Noha Carlos Sainz a végén elkapta, a Ferrarik ezzel együtt gyorsabbak voltak, így a 3. helyet nem feltétlenül kell a „lehetett volna jobb is” kategóriába sorolni.

Austin – 3 pont

A futamra már inkább lehet azt mondani, hogy több volt benne, hiszen egyrészt a rajt után nyitva hagyta a kaput Verstappen előtt, miközben ha elöl marad, a holland alighanem soha nem kapja el. Emellett a végül az ő büntetését hozó párharcukban a McLaren is lehetett volna előrelátóbb és visszaparancsolhatta volna Norrist a Red Bull mögé, hogy egy újabb próbálkozással végül ugyanúgy megszerezhesse a 3. helyet.

Mexikó

Miután Verstappen kétszer is leszorította, Norris kihozta a legtöbbet a verseny hátralevő részéből azzal, hogy felkapaszkodott a második helyre.

Interlagos sprint

Miután az előle rajtoló Piastri elengedte, nyerni tudott.

Interlagos – 17 pont

A legutóbbi alkalom, amikor a rossz rajtnak komoly következményei lettek. Ha ugyanis Norris megtartotta volna a vezetést, nem szorul be Russell mögé, és így aligha esik vissza Verstappen mögé, amikor a McLaren megkérdőjelezhető módon kihívat őt a VSC-fázis végén. Vagy ha igen, vélhetően akkor is megelőzte volna a kopott gumin szenvedőket a biztonsági autós fázisig, mert sokkal közelebb lett volna hozzájuk, amikor visszatér a bokszból. A győzelem tehát mindenképpen elérhető lett volna Brazíliában, Norris azonban ehelyett 6. lett, miután még egy pozíciókba kerülő kicsúszást is összehozott.

Norris valódi büntetés nélkül megúszta, hogy egy körrel lerövidítette a Brazil Nagydíjat

Jobban múlt rajta, mint a McLarenen

Ami a nagy pontvesztéseket illeti, Brazíliáig főként a balszerencse (Ausztria, 18 pont) és a McLaren hibái (Kanada, 14 pont; Silverstone, 13 pont) játszottak szerepet, ám Norris több olyan, kívülről nézve apró, ám mégis komoly következményekkel járó hibát vétett, ami miatt nem tudta maximalizálni a megszerzett pontmennyiséget. Ezek egyenként nem tűnnek soknak, ám összeadva 72 pont jön ki, az olyan alkalmakat is számolva pedig, amelyeknél Norris hibája nélkül Verstappen kevesebb pontot szerzett volna, azt kapjuk, hogy kettejük viszonylatában Norris 92 ponttal lehetne beljebb csak akkor, ha nem követi el ezeket a hibákat, azaz a Brit, a Kanadai és az Osztrák Nagydíj pontveszteségével együtt is vezethetné a pontversenyt.

Ennyi elbukott pont még úgy is rengeteg, ha reálisan nézve a legjobbaktól sem elvárható az abszolút hibátlan teljesítmény egy teljes szezon során, és nyilván voltak olyan alkalmak, amelyeknél Norris profitált a szerencséből vagy mások hibáiból. Azt ugyanakkor mindenképpen megmutatja ez a gyűjtés, hogy a McLaren versenyzője elsősorban magát okolhatja azért, hogy három futammal a szezon vége előtt gyakorlatilag elszálltak az esélyei a vb-címre, és ha összeszedettebben teljesít, az a minimum, hogy még most is harcban lenne az év végi elsőségért.

Hamilton 4 éve nyerte a 7.-et, de akárcsak Schumachernek, neki is sokkal több vb-címe lehetne

Három magyar páros is dobogóra állhatott a legutóbbi horvát ERC-futamon

0

A Horvát Rally jövőre visszatér az ERC-naptárba, ahol 2013-ban szerepelt utoljára. A 11 évvel ezelőtti versenyen pedig komoly magyar sikerek születtek. 

A 2013-as 12 futamos ERC-szezon tizedik versenyét Horvátországban tartották. A rendezvény igen népszerű volt a versenyzők között, hiszen 81 páros adta le nevezését, közülük pedig 56-an az Eb értékelésben álltak rajthoz. 

A verseny azonban már akkor sem volt túl könnyű, hiszen a rendkívül csúszós utakon számos kisebb vagy nagyobb baleset is történt, végül pedig csupán 44 páros látta meg a célt, közülük 37-en az ERC-mezőnyben. 

A magyar versenyzők között is igen népszerű volt a rendezvény, nyolc páros állt rajthoz, akik közül heten az ERC-értékelésben indultak. 

Fotó: FIA ERC

A 2013-as Horvát Rally végül igen sikeres lett magyar szempontból, hiszen Hadik András Kertész Krisztiánnal az oldalán a Production Cup harmadik helyén zárt Subaruval, míg Bessenyey Zoltán és Nyirfás Julianna a második, Várkonyi Szabolcs pedig Ódor Szabolcs navigálásával a harmadik helyet szerezte meg R3-as Hondával a 2WD értékelésben. 

Fotó: FIA ERC

Idézzük fel a verseny angol nyelvű összefoglalóival a 11 évvel ezelőtti Horvát Rallyt. 

A nagy búcsúzások versenye is lesz a vb címekről döntő Japán Rally

0

Az idei Japán Rally sokáig emlékezetes lesz, hiszen amellett, hogy ezen a versenyen dől el az egyéni és gyártói vb cím, valamint a WRC2-es bajnoki cím, egyben a nagy búcsúzások versenye is lesz. 

A jövő heti Japán Rallyn dől el az egyéni vb cím Thierry Neuville és Ott Tanak között, a gyártói vb cím a Hyundai Motorsport és a Toyota Gazoo Racing között. 

A WRC-szezonzárón derül ki, hogy ki lesz az idei WRC2-es bajnok, Oliver Solberg vagy Sami Pajari. 

Emellett azonban nem szabad elfelejteni, hogy 2025-re sok minden változik is a WRC-ben, így az ázsiai verseny a búcsúzások futama is lesz. 

A Pirelli az idei év végén kiszáll a WRC-ből hivatalos gumibeszállítóként, ami feladatot 2021 óta látta el, és helyét a Hankook veszi át a 2025-ös Monte-Carlo Rallyval. 

A Hankook lesz a WRC gumiszállítója

Péntek este az is kiderült, hogy a hibrid rendszert is Japánban fogják utoljára használni a Rally1-es autók. Ez a rendszer 2022-ben lett bevezetve. 

Hivatalos! 2025-től véget ér a WRC hibrid korszaka

Idén a Portugál Rallyn pedig bejelentette Michéle Mouton is, hogy az év végén, 50 év munka után visszavonul. A WRC legeredményesebb női versenyzője, 2010 óta az FIA biztonsági delegációjának vezetőjeként dolgozott, ezt a feladatot azonban utoljára Japánban fogja ellátni. 

Michéle Mouton 50 év után, év végén visszavonul

Nem szabad azt sem elfelejteni, hogy a Hyundai idei versenyzői közül Esapekka Lappi, Dani Sordo és Andreas Mikkelsen jövője sem ismert egyelőre. 

Dani Sordo a média információk szerint jövőre a koreai csapat vezetőségi tagjai közé lép, és utolsó WRC-futama a Portugál Rallyn lehet, míg Lappi és Mikkelsen jövőjével kapcsolatban még pletykák sem nagyon jelentek meg. 

A minden bizonnyal emlékezetessé váló Japán Rallyt egy hét múlva rendezik. 

Monzában búcsúzik a Pirelli a Rally1-es autóktól

0

A Pirelli utolsó WRC-futama ugyan a Japán Rally lesz, a vb-szezonzáró verseny után két héttel a Monza Rally Show-n még az olasz gumigyártó abroncsain fogják szórakoztatni a Rally1-es autók a szurkolókat. 

A Pirelli 2021 után a Japán Rallyn kiszáll a WRC-ből hivatalos gumibeszállítóként, és 2025-től már a Hankook fogja abroncsokkal ellátni a világbajnoki mezőnyt. 

A Japán Rally után két héttel azonban ismét megrendezik igazi show-ként a Monza Rally-t, ahol Rally1-es kategóriában is lesz induló, ezen versenyzők pedig még Pirelli gumikat fognak használni, így igazából az olasz gumigyártó itt búcsúzik a Rally1-es autóktól. 

Monza 2020-ban és 2021-ben WRC-futamnak is helyet adott és bár 2022-ben nem lett megrendezve, tavaly az Olasz ralibajnokság szezonzáró futamaként ismét lebonyolításra került. 

Idén azonban ismét a 2019-ig ismert formájában rendezik meg a népszerű rendezvényt, és amíg a WRC-futam Monza környéki útszakaszokon is zajlott, az idei verseny csak a Száguldás templomaként ismert pályán és annak helyet adó parkban kerül megrendezésre. 

Az idei Monza Rally Show programja december 6-án reggel a hivatalos teszttel kezdődik. 

Időterv
December 6., péntek 

08:30 Hivatalos teszt

13:40 SS1 Autodromo 1 10.8 km
16:30 SS2 Roggia 1 11.6 km 

December 7., szombat 
08:00 SS3 Roggia 2 11.6 km
10:50 SS4 Grand Prix 1 33.2 km
13:30 SS5 Grand Prix 2 33.2 km
16:10 SS6 Parabolic 1 11.3 km
18:40 SS7 Parabolic 2 11.3 km 

December 8., vasárnap 
08:00 SS8 Autodromo 2 10.8 km
10:50 SS9 Roccolo 20.4 km 

14:00-16:30 Masters’ Show 

A verseny hivatalos oldala

A hibrid egység gyártója reagált a WMSC döntésére

0

A Motorsport Világtanács (WMSC) pénteken elektronikus szavazással jóváhagyta a hibrid egységek kivételét a Rally1-es autókból 2025-től, a bejelentés után az egység gyártója, a Compact Dynamics reagált a döntésre. 

Pénteken a WMSC elektronikus szavazással döntött a hibrid egységek kivételéről a Rally1-es autókból 2025-től. 

Hivatalos! 2025-től véget ér a WRC hibrid korszaka

A döntés után az egység gyártója, a Compact Dynamics is reagált. 

“A Compact Dynamics sajnálja az FIA és a WRC döntését, mely alapján 2025-től a Rally1-es autók már nem használnak hibrid rendszert – mondta Johannes Kloetzl, a Compact Dynamics ügyvezető igazgatója a Dirtfishnek. – 2022-ben azzal a céllal kezdtük a projektet, hogy hibrid rendszerünket a fenntartható hajtásláncok továbbfejlesztésének elősegítésére használjuk a versenyzésben. Egyetértünk az FIA azon elvével, hogy megfizethetővé és elérhetővé kell tenni a versenyzést, és elismerjük a WRC-csapatok gazdasági aggályait. Ugyanakkor soha nem helyezhetjük előtérbe a gazdasági érdekeket a pilóták, a csapatok és az érintett emberek biztonságával szemben. A Compact Dynamics büszke és hálás, hogy három éve a WRC része lehet. Szeretnénk megköszönni minden résztvevőnek a konstruktív együttműködést, és sikeres jövőt kívánunk mindenkinek a WRC-ben.” 

A hibrid egységeket a jövő heti Japán Rallyn fogják utoljára használni a WRC-ben. 

„Szégyelljék magukat, utálom őket” – F1-es traktorok helyett szexet akar négy keréken a volt csapatfőnök

0

A korábbi csapatfőnök és csapattulajdonos nem fogta vissza magát, amikor elmondta a véleményét napjaink F1-éről.

Eddie Jordan, az egykori Jordan-istálló tulajdonosa és csapatfőnöke kőkeményen beleszállt a Forma–1 szabályalkotóiba amiatt, hogy 10 évvel ezelőtt bevezették a hibrid motorokat, majd hagyták, hogy az autók mérete és súlya soha nem látott méreteket öltsön. A teljes F1-es ténykedését a V10-es (eleinte volt még V8-as és V12-es is) motorok korszakában, 1991 és 2005 közé datáló üzletember nosztalgiával emlékezett rá, milyen élmény volt a helyszínen átélni a hibrideket fordulatszámban és így hanghatásban is kenterbe verő erőforrások működését.

Embed from Getty Images Eddie Jordannek hiányzik az a Forma–1, amelynek még ő is a részese volt

„Istenem, amikor az ember ott volt egy versenyen és elrajtolt a mezőny, azok a V10-esek… Biztosíthatok róla mindenkit, hogy a föld is beleremegett, mozgott a talaj a lábad alatt, annyira elementáris erővel ment át az erő és a hang a felszínre, átjárva az egész testedet. Olyan volt, mint a szex négy keréken. Ez volt számomra a motorsport és ezt élveztem annyira” – mondta a Formula for Success podcastban, majd kikelt azok ellen, akik miatt már több mint 10 éve, a V10-eseknél halkabb, de így is rendkívül hangos V8-asok száműzése óta nem lehet ilyesmit átélni F1-es hétvégéken.

„Túl gyávák vagyunk, túl gyávák. Hogy visszatérünk-e valaha a V10-esekhez? Valószínűleg nem. És a másik dolog, ami kéz a kézben jár ezzel, hogy anélkül, hogy bármivel is kisebbíteném Lewis [Hamilton], Max [Verstappen], Lando [Norris] és a többiek érdemeit, mert hihetetlen munkát végeznek, de ezek az autók traktorok, egyszerűen traktorok. Egy tonnát nyomnak, masszívan túlsúlyosak, és egyszerűen nevetségesek. Ami engem illet, szégyelljék magukat a szabályalkotók, a szervezők és mindazok, akiknek a Forma–1 mélyen benne van a lelkében, mert engedték, hogy ez a sport oda jusson, ahonnan talán soha nem fog visszajönni, és teljes mértékben utálom őket ezért.”

Jordan szenvedélyes monológja:

 

View this post on Instagram

 

A post shared by @not_another_motorsport_fan

Jordan kifakadására persze lehet azt mondani, hogy a sportág soha nem látott népszerűségnek örvend, ebből a szempontból tehát semmi nem indokolja, hogy újra kicsik, fürgék és hangosak legyenek az autók, az viszont tény, hogy sokaknak hiányzik mindez. A hibrid erőforrásokra váltást természetesen az autógyártók miatt kellett meglépni, ugyanakkor mostanra kezd körvonalazódni, hogy nem ez lesz a jövő, így már jó ideje fel-felbukkannak olyan vélemények, hogy az F1-nek a folyamatos alkalmazkodás helyett utat kellene mutatnia, és a hibrid meghajtás helyett a fenntartható üzemanyagok fejlesztését előtérbe helyeznie.

Ez megnyithatná az utat a hibridek száműzése előtt, ami pedig lehetővé tenné, hogy jelentősen csökkenjen az autók mérete, amit a versenyzők is nagy örömmel vennének. Erről korábban Stefano Domenicalit, az F1 elnök-vezérigazgatóját is kérdeztük. Hogy mit mondott, és mi kínálhat esélyt arra, hogy egyszer majd visszatérjen valami a 90-es évek/2000-es évek elejének Forma–1-éből, arról alábbi cikkünkben írtunk:

Megkérdeztük a Forma-1 elnökét, mikor térhet vissza az üvöltő V10-es motor a sportágba

Szokatlan helyen jelent meg Kalle Rovanpera

0

A kétszeres rali világbajnok Kalle Rovanperáról eddig jórészt csak annyit lehetett tudni, hogy az autósport minden formája érdekli, azonban most egy kosárlabda-mérkőzésen bukkant fel. 

Az már régóta tudott, hogy Kalle Rovanpera a ralisport mellett más autós szakágakat is kedvel, gondoljunk csak a driftre, vagy az idei Porsche Kupás versenyeire, majd az F1-es Red Bull autójával történt tesztre. 

Most azonban kiderült, hogy a kosárlabda is érdekli. 

A 24 éves finn versenyző kilátogatott jelenlegi otthona, Monaco legutóbbi férfi Euroligás csoportmérkőzésére, ahol végül a francia csapat nyolc ponttal kikapott a szerb Crvena zvezda csapatától. 

Rovanperáról videó is készült, ahogy a lelátón szurkol, majd a mérkőzés után egy 69-es számmal ellátott mezt is átvehetett. 

“Nagyon élveztem a mérkőzést, kiélezett meccs volt, de sajnos ma nem nyertünk – mondta Rovanpera a Monaco Basket instagram oldalára feltett videóban. – Izgalmas meccs volt, és biztos visszatérek még. Általában nem nagyon tudom követni ezt a sportot, de ez a meccs tetszett.” 

A Toyota versenyzője 2022 óta él Monacoban. 

Hamilton 4 éve nyerte a 7.-et, de akárcsak Schumachernek, neki is sokkal több vb-címe lehetne

0

Lewis Hamilton a 2020-as Török Nagydíjon beérte Michael Schumachert a vb-címek számában, de nagy kérdés, hogy valaha megelőzi-e. Mindenesetre rá is igaz, ami a német legendára, azaz, hogy adott esetben jóval több vb-címe is lehetne hétnél.

Napra pontosan négy évvel ezelőtt nyerte hetedik, egyben eddigi utolsó világbajnoki címét Lewis Hamilton, amikor szenzációs vezetéssel az első helyen szelte át a célvonalat a 2020-as Török Nagydíjon. A Mercedes sztárja ezzel a vb-címek számában is utolérte elődjét, a 2012-ben a brackley-i istállótól visszavonuló Michael Schumachert, és nagyon úgy tűnt hogy, hamarosan meg is előzi őt. Ettől 2021-ben mindössze egyetlen kör választotta el, ám Michael Masi, az F1 akkori versenyigazgatója megfosztotta őt a nyolcadik trófeától, amelyet azóta sem szerzett meg.

Hamilton az idei szezon végén elköszön a Mercedestől, és már biztos, hogy hat közös vb-címmel búcsúzik a csapattól, hogy 2025-től a Ferrarival próbáljon meg visszakerülni a csúcsra. Ha ez akár csak egyszer is összejön neki, minden tekintetben ő lesz a Forma-1 történetének legeredményesebb pilótája (a győzelmek, dobogós helyezések és pole pozíciók számában már réges-régen az), addig azonban egálra fog állni Schumacherrel.

De vajon hány vb-címük lehetne akkor, ha mindketten győznek az olyan szezonokban, amelyekben esélyük volt erre. Hamilton 7. vb-címének évfordulóján erről szóló korábbi cikkünket ajánljuk:

Hamiltonnak és Schumachernek 11-11 vb-címe is lehetne, de előbbi közelebb állt ehhez

Hivatalos! 2025-től véget ér a WRC hibrid korszaka

0

A Motorsport Világtanács hivatalosan is jóváhagyta a WRC Rally1-es autóiból való hibrid egység kivételét 2025-től.

A Motorsport Világtanács (WMSC) elektronikus szavazás útján pénteken jóváhagyta a WRC Bizottság javaslatát, ami szerint 2025-től kikerülnek a Rally1-es autókból a hibrid egységek.

A WRC Bizottság korábban szavazásra kérte a WRC-ben érdekelt csapatokat és versenyzőket, aminek az eredménye a hibrid egység elhagyásának kérése volt, miután annak javítása az egységet gyártó Compact Dynamics szabályai szerint 2025-től plusz költséget jelentett volna a WRC gyári csapatai számára.

A hibrid egységek eltávolítása mellett arról is döntés született, hogy a Rally1-es autók légbeömlő nyílása 35 mm-re csökken.

„A kulcsfontosságú érdekelt felekkel folytatott kiterjedt párbeszédet követően világossá vált, hogy a meglévő beszállítói megállapodásban biztosított hibrid egységek használatának folytatása többé nem szolgálja a WRC legjobb érdekeit – állnak Xavier Mestelan-Pinon, a FIA műszaki és biztonsági vezérigazgató-helyettesének szavai az FIA közleményében. – Most már teljes bizalommal léphetünk előre, hogy a WRC még jobb és erősebb lesz, olyan fejlesztésekkel, amelyek összhangban vannak a 2027-es műszaki előírások munkaperspektívájával. Örülünk annak is, hogy a 100 százalékban fenntartható üzemanyag használata továbbra is a bajnokság környezeti hatásainak csökkentése iránti elkötelezettségének sarokköve.”

Idén több versenyen is indulhattak versenyzők hibrid rendszer nélküli Rally1-es autóval, ami bizonyította, hogy a plusz erő nélkül is jóval gyorsabbak ezek a járművek a Rally2-es autóknál. Az egység kivételével azonban a Rally2-ből fellépő versenyzők könnyebben alkalmazkodhatnak az erősebb autókhoz.

A hibrid autók 2022-ben lettek bevezetve a WRC-ben.