32 évvel ezelőtt ezen a napon, november 8-án rendezték az 1992-es Forma–1-es szezon utolsó versenyét, az Ausztrál Nagydíjat. A világbajnoki címek már rég eldőltek – Nigel Mansell és a Williams is augusztusban biztosította be a címet, előbbi a Magyar, utóbbi a Belga Nagydíjon –, így az Ausztrál Nagydíjnak sem volt komoly tétje, ám ez egyáltalán nem látszott Mansellen és Ayrton Sennán, a két világbajnok ugyanis késhegyre menő csatát vívott, aminek aztán ütközés és kettős kiesés lett a vége.
Ekkor úgy nézett ki, hogy az 1993-tól a CART-ban versenyző oroszlán ezzel az ütközéssel zárja le Forma–1-es pályafutását, ám végül az 1994-es, majd az 1995-ös szezonban is visszatért néhány futamra. Mansell az eset után egyébként saját elmondása szerint szándékosan kerülte Sennát, mert ha nem rohan át a pálya túloldalára, tettlegességre is sor került volna.
A párharcról készített 6 perces videót és az 1992-es szezonzáróról bővebb visszaemlékezést alábbi, a verseny 30. évfordulójára készült cikkünkben talál:
A Hyundai WRC-programigazgatója, Christian Loriaux szerint a jelenlegi tesztelési szabályozás minden, csak nem takarékos.
Ha már éppen nagy szabályváltoztatás közepette van a WRC, akkor akár a tesztekre vonatkozó előírást is megváltoztathatnák Christian Loriaux, a Hyundai WRC-programigazgatója szerint. A jelenlegi szabályok a költségek minimalizálása érdekében minden gyártónak 21 nap tesztelést engednek a kijelölt állandó teszthelyszínen kívül.
Ezek az állandó teszthelyszínek akár 12 kilométernyi utat is tartalmazhatnak, a Toyota és a Hyundai Finnországban rendelkezik ilyennel, míg az M-Sport a cumbrai székhelye közelében lévő Greystoke Forestet használja. Ezek azonban csak a WRC-naptár egyes versenyeire teszik lehetővé a felkészülést, a 21 napos külső tesztlehetőség pedig nem valami sok, így aztán a gyártók különböző versenyekre nevezik be a pilótákat, hogy tapasztalatot gyűjtsenek.
A Toyota Elfyn Evanst és Kalle Rovanperát indította az Arctic Rallyn a Svéd Rally előtt, Evans pedig a HYAcenter Rallyn is részt vett a Finn Rallyt megelőzően. A Hyundai Andreas Mikkelsent a Horvát Rallyt felvezető Rally di Albán vetette be, Dani Sordo a Rally Terras d’Aboboreurián indult a Portugál Rallyra való felkészülés jegyében.
Ott Tänak az Észt Rallyn indult (és esett nagyot), Esapekka Lappit a Litván Rallyn láthattuk, Thierry Neuville-t pedig a Rally Ciudad de Granadán és a Herbst Rallyn. Ezen a hétvégén ráadásul Mikkelsen és Neuville is indul a Rally La Nucián. Az M-Sport képviseletében Adrien Fourmaoux a Rallylegenden vett részt.
Loriaux szerint nem éppen költséghatékony az állandó helyszínre és a kisebb versenyekre támaszkodó stratégia.
„Szerintem nincs értelme az állandó bázissal kapcsolatos tesztelési szabálynak, mert ez bizonyos szempontból arra kényszeríti a gyártókat, hogy megpróbáljanak saját aszfaltos és kavicsos tesztpályákat létrehozni, ami meghiúsítja a takarékosságot – mondta Loriaux a DirtFishnek.– Ezért úgy gondolom, hogy a tesztelési szabályokat felül kellene vizsgálni, hogy valóban pénzt takarítsunk meg, és ne kelljen színlelt raliversenyeket rendezni, ahol mindenki egy hétig utazik, hogy száz kilométer hosszú szakaszokat teljesítsen. Ez pénzkidobás.”
Anyagi szempontból biztosan jobban járnának a gyártók, ha jobban korlátoznák az állandó tesztpályák használatát, és az általános tesztnapok számát növelnék – viszont így azok a szurkolók elesnének a WRC-autókkal és pilótákkal való találkozás élményétől, akiknek nincs lehetőségük elmenni magukra a WRC-futamokra. Ezáltal a kisebb versenyek vonzereje is csökkenne, ami nem tenne jót a sportágnak.
Noha hivatalos döntés még nincs a hibrid rendszer kivezetéséről a WRC-ben, a Hyundai nem vesztegette az időt, és már enélkül tesztelte az autóját.
Lehet, hogy Thierry Neuville nem szeretné, hogy eltűnjenek a hibrid egységek a WRC-ből, de a csapat máris arra készül, hogy mi lesz, ha ez minden bizonnyal megtörténik. A végleges döntésre december 11-ig kell várni, de a hírek szerint eldöntött tény a hibrid rendszer kivezetése.
Ahogy arról beszámoltunk, a Hyundai a héten Spanyolországban készül a szezonzáró Japán Rallyra, a Rally La Nucia tesztjén pedig érdekes megfigyelést tett a WRCWings.tech honlap, amely a raliautók aerodinamikájával foglalkozik.
„A Hyundai a Rally La Nucia tesztnapján tesztelte az i20 N Rally1 olyan változatát, amelynél a hibrid rendszer hátsó hűtőnyílásait lezárták, a 2025-ben potenciálisan használandó nem hibrid autó előkészítéseként” – áll a WRCWings bejegyzésében.
A Rally La Nucián pénteken és szombaton összesen 11 gyorsasági szakasz vár a mezőnyre. A Hyundai azért vesz részt a versenyen, hogy minél jobban felkészüljön a szezonzáróra. Az már biztos, hogy valamelyik Hyundai-pilóta lesz a világbajnok, azonban a gyártók versenye még nyitott. A Japán Rallyt november 21–24-én rendezik meg.
Mohammed bin Szulajm, a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) elnöke évek óta nem teljesíti a Forma–1-es pilóták kérését, többek között ezt is felrótták neki abban a közleményben, amit Grand Prix-versenyzők érdekvédelmi szervezete, a GPDA adott ki arra reagálva, hogy Max Verstappen után Charles Leclerc is büntetés kapott káromkodásért.
Közleményt adott ki a Grand Prix-versenyzők érdekvédelmi szervezete, a GPDA, amelyben kérdőre vonja az FIA elnökét, Mohammed bin Szulajmot. Az F1-es pilóták kiállása azután történt, hogy Charles Leclerc-t a múlt hétvégén 10 ezer eurós (ebből 5000 felfüggesztve) pénzbírsággal sújtotta a szövetség, amiért a Mexikóvárosi Nagydíj után véletlenül kicsúszott a száján az angol „fuck” szó. A történtek további előzménye, hogy Max Verstappent közmunkára ítélték korábban, amiért szintén ezzel a szóval jellemezte a saját autóját (Leclerc egy mexikói versenyszituációval kapcsolatban használta, mondván ez jutott eszébe, amikor megcsúszott és elveszítette a 2. helyet).
A GPDA nemcsak ezt rótta fel Mohammed bin Szulajm FIA elnöknek, hanem egyértelmű célzást tett arra is, hogy bin Szulajm nem mindig úgy beszélt velük/róluk, ahogyan az elvárható lenne, illetve felemlegették azt a 2022-ben nagy port kavart intézkedést, amely szerint a pilótáknak tilos ékszert viselniük az autóban, illetve ellenőrizni fogják azt is, hogy rajtuk van-e a tűzálló alsónemű.
A GPDA ezután arra kérte bin Szulajmot, hogy gondolja át a pénzbüntetések alkalmazását, illetve biztosítson átláthatóságot azok felhasználásával kapcsolatban, mert eddig hiába kérték erre, ez a mai napig nem történt meg.
A teljes közlemény alább olvasható:
„Mint minden sportban, a résztvevőknek be kell tartania a bíró döntéseit, akár tetszik nekik, akár nem, vagy akár egyetértenek vele, akár nem. Így működik a sport. Ez alól a pilóták (a tagjaink) sem kivételek, és ezt teljes mértékben megértik. A tagjaink profi autóversenyzők, a Forma–1-ben versenyeznek, a nemzetközi motorsport csúcsán. Ők a gladiátorok, és minden versenyhétvégén nagyszerű show-t csinálnak a szurkolóknak.”
„A káromkodással kapcsolatban: van különbség a mások sértegetésére irányuló és az általánosabb káromkodás között, mint például az, amit a rossz időjárásra, vagy egy olyan élettelen tárgyra, mint egy Forma–1-es autóra, vagy egy versenyszituáció jellemzésére használunk. Arra buzdítjuk az FIA elnökét, hogy legyen tekintettel a saját hangnemére és nyelvezetére is, amikor a tagjainkkal vagy róluk beszél, akár nyilvánosan, akár máshogy. Továbbá, a tagjaink felnőtt emberek, nincs szükségük arra, hogy a sajtón keresztül instruálják őket olyan triviális dolgokról, mint az ékszerek és az alsónemű viselése.”
„A GPDA számtalan alkalommal kifejezte már azon véleményét, hogy a pilótákra kiszabott pénzbírság nem helyénvaló a sportunkban. Három éve kérjük az FIA elnökét, hogy ossza meg az FIA-nak befizetett pénzbírságok elosztásának és elköltésének részleteit és az ezzel kapcsolatos stratégiát. Azzal kapcsolatban is kifejeztük aggodalmunkat, hogy a pénzbüntetések milyen negatív képet festenek a sportunkról. Ismételten kérjük az FIA elnökét, hogy biztosítsa a pénzügyi átláthatóságot és folytasson nyílt és közvetlen párbeszédet velünk. Az összes részvényesnek (az FIA, az F1, a csapatok és a GPDA) közösen kellene dönteni arról, hogy ezt a pénzt hogyan és hol költik el a sportágunk érdekeit szolgálva.”
„A GPDA konstruktív módon kíván együttműködni minden részvényessel, beleértve az FIA elnökét is, annak érdekében, hogy minden benne dolgozó, azért fizető, azt néző és egyben szerető hasznára promotáljuk a sportágunkat. Mi megtesszük, ami tőlünk telik.”
Miként azt a közlemény is megemlíti a pénzbüntetések felhasználásának stratégiája kapcsán, a GPDA eddig hiába kérte az elnököt az információk megosztására. Ebből adódóan bin Szulajm vélhetően a káromkodással és a pénzbüntetésekkel kapcsolatban általában sem volt hajlandó meghallgatni a GPDA-t, amelynek így nem volt más választása, mint nyilvánosan kérdőre vonni az elnököt.
Azt az elnököt, aki tavaly 250 ezerről 1 millió dollárra emelte a pilótákra kiszabható büntetési limitet, és aki 2021 végi pozícióba kerülése óta sok más mellett azért is rengeteg kritikát kapott, hogy folyamatosan abszurdabbnál abszurdabb „problémákkal” foglalkozik a fontosabb kérdések helyett. A bírságok összegének és gyakoriságának növekedése mögött Joe Saward veterán F1-es újságíró szerint pedig nem más áll, mint az, hogy az FIA növelni akarja a bevételeit, bin Szulajm pedig egyúttal szeretné felhívni magára a figyelmet.
Hogy az FIA-n belül mekkora az átláthatóság az olyan dolgokkal kapcsolatban, amelyek esetében ez ellentétes a szövetség érdekeivel, Saward egy példával támasztotta alá. „Már jó ideje próbálok írni az F1-es belépési folyamattal kapcsolatos bírósági ügyről. Ez a folyamat azt eredményezte, hogy az FIA zöld utat adott az Andrettinek a beszállásra (aztán később a Formula 1 group elutasította őket), de elutasította a Hitech jelentkezését. Úgy tűnik, a bíróság elfogadta, hogy a folyamat nem volt igazságos, de az ítélet titkos. Az eredmény nagy valószínűséggel az lesz, hogy az FIA kártérítést kell fizessen a Hitech-nek. Miközben mindkét fél megegyezett a titoktartásban, nem látom okát, hogy a Hitech miért tiltakozna az ellen, hogy nyilvánosságra hozzák az ítéletet. Bin Szulajm szeret a teljes átláthatóságról beszélni, de ebben az esetben ez a jelek szerint nem így lesz. Nagyobb kárt okozna a döntés nyilvánosságra kerülése, mint a vádak, melyek szerint az FIA titkol dolgokat” – írta.
Mivel a Hitech rengeteg pénzt ölt abba, hogy felállítson egy F1-es részleget, amit aztán a döntés megszületése után le is építhetett, az FIA-nak vélhetően jelentős kártérítést kell fizetnie, így aztán jól jönne, ha minden egyes fuckért 5-10 ezer eurókat tudna legombolni a versenyzőkről…
A projekt célja, hogy valós idejű adatokat gyűjtsön az autókról, ezáltal pedig a szurkolók is több információhoz jussanak. A WRC Promóter által biztosított rendszerben a csapatok egy-egy képviselője nyomon követheti az autókat a gyorsasági szakaszokon és az etapokon is – és ezt azt jelenti, hogy egyben a riválisok adataihoz is, ami eddig hétpecsétes titok volt.
A központot eredetileg a Közép-Európa Rallyn tesztelték volna élesben, ez végül elmaradt, ám a WRC versenyigazgatója, Simon Larkin a Rallyjournalnak elmondta, a projekt jól halad, és a jövő évi Monte-Carlo Rallyn bemutatkozhat.
Jelenleg a WRC élő közvetítésében megjelenő adatok csak a töredékét mutatják meg az autók több mint száz szezonra által gyűjtött mennyiségnek. Az új rendszerrel lehetőség lezs többek között a gumiabrocsonok kopásának megfigyelésére, a gumistratégia vagy éppen a vezetési stílusok közötti különbségek megfigyelésére. Ha bárhol lerobban egy autó, azonnal értesülhetünk róla.
További törekvés, hogy a csapatok rádiós kommunikációját is beépítsék a közvetítésbe, így további háttérinformációkat ismerhetnénk meg. A végső cél, hogy a szurkolók jobban megértsék és átlássák, mi történik a kulisszák mögött – mint a Forma–1-ben.
Ehhez a csapatok közreműködése is szükséges, hiszen a titkok megosztása a versenytársakkal nem tűnik a legjobb megoldásnak – cserébe viszont ott vannak a valós idejű adatok, amelyek eddig nem álltak rendelkezésre. A mérnökök csak akkor tudták kinyerni az információkat az autóból, amikor az begördült a szervizparkba. Valamit valamiért…
Miközben a WRC egyre közelebb kerül a hibrid nélküli jövőhöz, a világbajnoki éllovas Thierry Neuville elmondta, hogy miért szeretné, ha maradna a rendszer.
A hibrid 2022 óta része a WRC-nek, amikor a Rally1-es korszak megszületett. Azonban a hírek szerint meghozták a döntést a hibrid egységek eltávoltításáról, így a következő szezonban már ezek nélkül kellene versenyezni. A hivatalos megerősítésre mindensetre az FIA Motorsport Világtanács következő, december 11-i üléséig kell várni.
A hibridek elhagyása jelentősen csökkentené a Rally1-es autók üzemeltetési költségeit. Az M-Sport az idei szezonban háromszor indította a Puma Rally1 nem hibrid változatát – kétszer Martins Sesks (Lengyelországban és Chilében), egyszer Jourdan Serderidis versenyzett így (a Közép-Európa Rallyn).
A világbajnoki éllovas Thierry Neuville elmondta, hogy miért szeretné, ha mégis maradna a rendszer.
„Élvezem a hibrid vezetését, mert ha több az erő, több a szórakozás – mondta Neuville. – Azonban megértem, hogy több csapatnál is gondok vannak a rendelkezésre álló hibrid egységekkel. Azt viszont nem tudom, hogy az elhagyásuk jelenti-e a megoldást. Nem rajtunk múlik a döntés. Szeretném folytatni, az autók már így is nagyon egyszerűek, ha kivesszük a hibridet, még egyszerűbbek lesznek.”
Alex Ribeiro neve valószínűleg nem sokaknak cseng ismerősen, hiszen a 76. születésnapját a mai napon ünneplő korábbi F1-es pilóta mindössze 10 versenyen indult a száguldó cirkuszban és még csak pontot sem szerzett. Ám később előbb csak a Brazil Nagydíjakon, majd annak rendszeresítése után állandóan ő lett az orvosi autó sofőrje, és ebben a tisztségében is volt néhány emlékezetes momentuma. A mélyen vallásos, az 1994-es foci vb-n káplánként a brazil válogatottat segítő Ribeiro egykor Penhouse-modell-lel az autóján is versenyzett, sokan pedig csak „Jézus megmentőjeként” emlékeznek rá.
A jeles nap alkalmából ajánljuk a 75. születésnapjára írt portrénkat, amelyet alább olvashat el:
Ötből öt győzelem – ez volt Czékmány Norbert mérlege a Peugeot Kupában, nem is lehetett kérdés, ki nyeri meg az idén a sorozatot.
Czékmány Norbert jött, látott, és győzött – ismét. A tavalyi ORB2-es bajnoki címével elnyerte a Peugeot Kupa-szereplés jogát, amit elsőre megnyert (az ORB 2WD és az RC4 kategóriákkal együtt). Öt versenyen indult, mind az ötöt megnyerte, ráadásul három különböző navigátorral (az évet Farnadi Ágnessel zárta, de ment két futamot Takács Gáborral és egyet Patkó Gáborral is). A pontot a Zemplén Rallyn rajzolta fel az i-re, ahol igyekezett elkerülni a neccesebb szituációkat, és okosan versenyezni – na meg mindenekelőtt célba érni.
„A Zemplén Rally útvonala, pályái és környezete maradéktalanul tetszett, a saját teljesítményemet viszont úgy kellett belőnöm, hogy az már kevésbé volt nekem tetsző, mert nem a megszokott hozzáállással kellett ezt most megoldanunk – mondta a RallyCafénak Czékmány Norbi. – Pár apróságot másként csinálnék, de így is sikerült egyperces előnnyel célba hoznunk az autót és feltenni az i-re a pontot, ötből öt versenyt megnyerve, aminek nagyon örülök. Nem maradt bennem hiányérzet, de viszek el magammal az összegyűjtött tapasztalatokból.”
A kezdés nem volt zökkenőmentes, a szezonnyitón még nem tudott elindulni Czékmány Norbi, utána viszont nem volt megállás, és sikerült közel teljes szezont versenyezni, méghozzá nem is akárhogyan.
„Az első versenyt kellett kihagynunk, arra még nem állt össze a büdzsé, és utána is két-három versenyt láttunk előre. Úgy gondoltuk, belekezdünk, és utána szépen jöttek az eredmények – tekintett vissza a szezonra Czékmány Norbi. – Ami most látszik, az a felkészülési időszakomnak az eredménye, nem feltétenül a pályán dől el, hanem a két verseny között beletett munkán és energián múlik. Meg talán a kifogyhatatlan szerelem a sport iránt sem mellékes, ami mindig előrehajt minket. Tettem magamnak néhány ígéretet húsz évvel ezelőtt, ezeket igyekszem betartani, innen jön ez a lendület.”
Zárásként arról is megkérdeztük a Peugeot Kupa győztesét, milyen érzések kavarogtak benne a Zemplén Rally céljában.
„Még fel kell dolgozni a sikert, én ebben mindig kicsit lassabb vagyok. Most még rámzuhan ez az egész, és ugyan a helyén kell kezelni, de nagyon könnyű boldognak lenni egy ilyen eredménnyel – válaszolta Czékmány Norbi. – Amikor azt érzed, hogy beérik a munka gyümölcse, akkor minden nehézség, kérdőjeles pillanat, nem alvás és munka értelmet nyer. Ezzel talán meg tudom hálálni azoknak, akik rajtam kívül energiát öntenek ebbe a projektbe. Ez közös siker”
A Hyundai a Rally La Nucián finomhangolja az autóit a szezonzáró Japán Rally előtt, azonban a valenciai áradások miatt nem lesz sem rajtceremónia, sem díjátadó.
Ma kezdődik a Rally La Nucia Spanyolországban – amit azért érdemes figyelni, mert a Hyundai ezen a versenyen teszteli az autóit a szezonzáró Japán Rally előtt. A világbajnokság fő esélyese, Thierry Neuville és a harmadik autót vezető Andreas Mikkelsen is benevezett a versenyre, míg Ott Tänak ugyan nem indul, de hivatalos teszten vesz részt Spanyolországban.
La Nucia kisváros Valencia régióban található, amely a közelmúltban sosem látott áradásoktól szenvedett. Ez a számos emberéletet követelő katasztrófa a versenyt is érintette. A rali szervezői bejelentették, hogy a rajtceremóniát és a díjkiosztót szolidaritásból teljesen törölték.
„Egyedül a sporteseményt rendezzük meg, azt is csak azok irátni tiszteletből, akik sokat dolgoztak a megvalósításán és a fejlesztésén” – állt a szervezők közleményében.
A Rally La Nucia csütörtökön 16 órátóla shakedownnal kezdődik, pénteken és szombaton összesen 11 gyorsasági szakasz vár a mezőnyre. A Hyunadi azért vesz részt a versenyen, hogy minél jobban felkészüljön a szezonzáróra. Az már biztos, hogy valamelyik Hyundai-pilóta lesz a világbajnok, azonban a gyártók versenye még nyitott. A Japán Rallyt november 21–24-én rendezik meg.
Juha Kankkunen helyettesítheti Jari-Matti Latvala csapatfőnököt azokon a WRC-futamokon, amelyekről a Historic Eb miatt hiányzik.
Miután Jari-Matti Latvala bejelentette, hogy a Historic Eb-n versenyez jövőre, ezért nem minden WRC-futamon tud ott lenni a Toyota csapatfőnökeként, felvetődött, hogy ki helyettesítheti ilyenkor. Az MTV Sport Finland szerint egy másik finn legenda, a négyszeres világbajnok Juha Kankkunen lehet a csapat vezetője, amikor Latvala nincs jelen.
„Elismerem, hogy voltak tárgyalások, de még senkivel sem állapodtak meg érdemben. Őszintén szólva, jelenleg magam sem tudom, mi lesz. Meg kell várnunk Japán Rallyt, hogy lássuk, mit terveznek, úgyhogy ennél többet nem mondhatok” – mondta Kankkunen.
Kankkunen mindenesetre kijelentette, hogy rendelkezésre áll, ha a Toyotának szüksége lenne arra, hogy beugorjon Latvala helyére. Egyébként is szoros kapcsolatot ápol a csapattal, amelynek az elmúlt években nagykövete volt, és az elnökkel, Akido Toyodával is jó barátságban van.
„Idén elég sokat voltam a pálya szélén, segítettem Jari-Mattinak itt-ott. Csúcsminőségű csapatuk van: Jarmo Lehtinen, Tom Fowler, Kaj Lindström… mindannyian kiemelkedő srácok, teljes mértékben elkötelezettek. Yuichiro Haruna pedig a japán oldalon felügyeli a dolgokat. Szakértelemben nincs hiány” – nyilatkozta Kankkunen.