back to top
2025. november 05. 09:49
Többi
    Kezdőlap Blog Oldal 14

    Nagyon nehezére esett, de Ayrton Senna olyasmit tett ezen a napon, amit se előtte, se utána soha

    0

    Megannyi csapatutasításra történő elengedést láthattunk már a Forma–1-ben, de vannak pilóták, akiket legfeljebb elengedték, míg rájuk nem volt jellemző, hogy olyan helyzetbe kerüljenek, hogy nekik kelljen félreállni. Közéjük tartozott Ayrton Senna is, aki azonban 1991. október 20-án – fájó szívvel ugyan –, de félreállt Gerhard Berger elől, ezzel győzelemről mondva le.

    Az 1989-es és 1990-es Japán Nagydíj drámája után mindenki kíváncsian várta, hogy ezúttal mit hoz a szuzukai verseny, amelyen a pontversenyben Senna mögött a második helyen állló Nigel Mansellnek nyernie kellett ahhoz, hogy életben tartsa a bajnoki reményeit a szezonzáró Ausztrál Nagydíjra. A Williams britje a 3. rajtkockát szerezte meg az időmérőn Senna mögött, míg a pole-ból a másik McLarennel Gerhard Berger indulhatott, majd az első kanyarba is az osztrák fordult elsőként, miközben a brazil besorolt mögé, Mansell pedig a 3. helyen követte őket.

    Embed from Getty Images

    A rajt 

    A Williams veteránja ezután úgy nyomta, ahogy a csövön kifért, hogy megpróbálja megelőzni Sennát, ám a 10. körben fékhiba miatt kicsúszott a kavicságyba és feladta a küzdelmet, így Senna már menet közben bebiztosította a harmadik, egyben utolsó vb-címét. Hogy valóban fékhiba okozta-e Mansell búcsúját, azzal kapcsolatban a mai napig vannak kételyek, mert bár ő maga azt mondta, hogy a fékpedál felpuhult, és ezért futott szélesre a második kanyar bejáratán, a viselkedése többekben gyanakvást keltett, ugyanis egyáltalán nem látszott bosszúsnak, ami nem volt rá jellemző olyankor, amikor az autó hibája miatt esett ki, nem beszélve arról, hogy most a vb-esélyeinek mondhatott búcsút.

    Mansell kiesésének köszönhetően a McLareneknek nagyjából csak végig kellett mennie a kettős győzelemhez, Riccardo Patrese ugyanis egy ideig hiába volt még olykor gyorsabb is náluk, aztán elszállt a második fokozata, onnantól pedig a harmadik hely volt számára a maximum. „Miután Nigel kiesett, szinte azonnal arra gondoltam, hogy »Rendben, nyomjuk neki és most szórakozhatunk egy kicsit«” – nyilatkozta utólag Senna, aki riválisa kiesésének pillanatában már közel 10 másodperccel volt lemaradva Bergertől, mert addig a gumijait óvta és csak a britre figyelt.

    Embed from Getty ImagesA pillanat, amely megpecsételte Mansell sorsát

    A McLaren eközben rászólt Berger fülére, hogy Mansell kiesett és lassíhat. „Azt mondták, hogy figyeljek oda a motor fordulatszámára, nekem pedig nem volt problémám azzal, hogy ezt tegyem. Megtettem, és örültem is neki, mert a gumik már nem voltak jó állapotban. De Ayrton nyomta neki, én pedig 3-4 körön át lassan mentem. Ezután észleltem, hogy talán akar egy jó kis versenyt csinálni, ezért újra el kellett kezdenem nyomni” – ecsetelte utólag az osztrák.

    Berger az első öt körből négyben a leggyorsabb volt a pályán, de Mansell 10. körben történt kiesését követően Senna a 11. és 16. kör között sokkal közelebb került hozzá, majd a 17. körben a célegyenesben megelőzte a csapattársát. Itt pedig érdemes megállni egy pillanatra, Ron Dennis, a McLaren csapatfőnöke és a két pilóta a futam előtt ugyanis megállapodott abban, hogy amennyiben a két McLaren az első és második helyet foglalja el, és senki nem helyez rájuk nyomást hátulról, akkor az a pilóta fog nyerni, aki a rajt után vezetett. Azaz miután Mansell kiesett, a győzelem a megállapodás értelmében Bergernek járt, Senna azonban ennel ellenére megelőzte őt a 17. körben.

    Berger végül a 19. körben állt ki kerékcserére, Senna pedig két körrel később, ám az osztrák kiállása lényegesen hosszabbra nyúlt, amivel tovább nőtt a hátránya a brazillal szemben. Ám Berger sem hagyta annyiban a dolgot és a 21. és 25. kör között zsinórban ötször megfutotta a leggyorsabb kört, ám a 45. körben elkezdett igen furcsa hangokat kiadni a motorja, és a kettejük között meglévő 2-3 másodperces távolság fokozatosan nőni kezdett.

    Az utolsó körre Senna 7 másodperces előnnyel fordult rá, ám egyszer csak elkezdett lassulni, végül pedig elengedte a csapattársát – azért megvárta az utolsó pillanatot, és csak az utolsó kanyar után állt félre, akárcsak Rubens Barrichello Michael Schumacher elől a 2002-es Osztrák Nagydíjon –, aki így megszerezte első győzelmét a McLaren versenyzőjeként.

    Embed from Getty Images

    Az elengedés pillanata 

    „Éppen kezdtem érezni Ayrton szélárnyékát, amikor hirtelen nagyon hangos lett a motor. Azt gondoltam, talán az egyik kipufogó, és hogy ennyi volt. Arra sem számítottam, hogy akár csak egy fél kört megteszek, annyira rossz volt a helyzet. Annyira csalódott voltam. Visszavettem a fordulatszámot és elkezdtem korábban felváltani, de a hőmérsékletek nem változtak. Eleinte el sem tudtam hinni, a motor tovább járt. Ezért úgy döntöttem, hogy megpróbálom megtartani a második helyet és hazahozok néhány pontot” – idézte fel utólag Berger a motorhiba pillanatait, majd a megállapodásra vonatkozó kérdésre hozzátette, „természetesen” emlékezett rá az autóban ülve, és azt remélte, hogy „Ayrton gondol rám, mert én sokat gondoltam rá.”

    „Amikor Mansell kiesett, Ron [Dennis] rögtön szólt a rádióban, és kérte, hogy emlékezzek a konstruktőri bajnokságra. Én meg azt mondtam, »a szart.« Ez versenyzés, és nyomnod kell. Már számos futam óta várok erre a helyzetre, mert az elmúlt négy-öt hétvégén a pontokat kellett szem előtt tartanom. Mindig olyan volt, mintha hátrafelé mentem volna azzal, hogy konzervatív voltam. Nem szeretek így vezetni. Tudtam, hogy Gerhard 10 másodperccel van előttem, de a futam elején nagyon keményen kellett nyomnia, én pedig kevésbé nyomtam, mert így állapodtunk meg. Bárki is lesz az élen, a másik segíteni fog neki elszakadni” – ecsetelte Senna.

    „Fantasztikus verseny volt köztünk, de aztán rájöttem, hogy visszavett. Azt gondoltam: »Francba, ha a végén még mindig én vezetek – mert nem tudtam, ő tényleg megindult, és nem tudtam, hogy ki tudok-e tartani a végéig. Le kellett volna lassítanom először a pályafutásom során egy olyan versenyen, amiért egész hétvégén és ilyen sokáig harcoltam.« Ez nagyon fájt. Az utolsó tíz körben megkérdeztem Ront, akarja-e megváltoztatni a tervet vagy sem. Mentem még egy kört, aztán még egyet, és megint egyet. Folyamatosan azt gondoltam: »Meg kell kérdeznem, meg kell kérdeznem!« Aztán jött valami az adón, de először nem értettem az üzenetet. Végül teljesen visszavettem, nagyon alacsony fordulatszám, semmi zaj a motortól, és azt mondtam Ronnak: »Visszacseréljük?« – és ő azt mondta: »Igen, visszacseréljük.«”

    „Ma én segítettem egy kicsit Gerhardnak, de ez csak kis segítség volt, mert ma ugyanolyan gyors volt, mint én. Itt fájt – mutatott a szívére. – De ez a fájdalom semmi ahhoz képest, amit a harmadik bajnoki cím érzése jelent.”

    Senna tehát az előre megbeszéltek ellenére nagyon nehezen tudta legyőzni a versenyzői ösztöneit és egyáltalán nem volt egyértelmű, hogy betartja a megállapodást, ám végül megtette, amiben alighanem nagy szerepet jászott az is, hogy Berger ült a másik McLarenben, lévén az osztrákkal baráti viszonyt ápolt.

    Így ez lett az első és egyben utolsó alkalom, hogy Ayrton Senna győzelmet adott át másnak.

    Rovanpera kapcsán új pletyka kelt szárnyra, a kétszeres világbajnok sejtelmesen reagált

    0

    Kalle Rovanpera jövőre már a japán Szuper Formula bajnokságban fog versenyezni, azonban a Közép-Európa Rallyn új pletyka kelt szárnyra pályaversenyzői karrierjével kapcsolatban.

    Kalle Rovanpera korábban bejelentette, hogy idén befejezi rally karrierjét és 2026-ban a japán Szuper Formula sorozatban áll rajthoz a Toyota támogatásával. A kétszeres rally világbajnok végső célja, hogy minél közelebb kerüljön az F1-es lehetőséghez.

    A Közép-Európa Rallyn azonban megjelent egy pletyka, mely szerint már januárban elkezdi a pályaversenyzést a finn pilóta, még pedig az Óceániai Regionális Formula bajnokságban, melynek mind a négy futamát januárban rendezik, a lebonyolítója pedig a Toyota.

    A Rallit.fi oldal megkérdezte a pletyka valódiságát a KER-győztesétől.

    “Nem tudom, hogy miket hallottál erről – mondta Rovanpera. – Éppen ezért nem tudok semmit sem mondani. Jelenleg még nem is szeretném kommentálni.”

    A finn versenyző számára november végén Szaúd-Arábiában zárul a rally karrier a WRC utolsó idei futamával, ahol akár harmadik vb-címét is megszerezheti.

    Nem elég, hogy nincs szerződése 2026-ra, még a csapatutasítást sem tartotta be a renitens F1-es pilóta

    0

    Nem nézte jó szemmel az Alpine azt, amit Franco Colapinto az USA Nagydíj végén tett.

    Noha csak a 17. helyért zajlott, az USA Nagydíj végjátékának különös, kissé groteszt színezetet adott az Alpine csapaton belüli csatája és balhéja. A csapattársa, Pierre Gasly mögött haladó Franco Colapintót ugyanis arra kérték, tartsa a pozícióját, mivel francia kollégája szándékosan fogja vissza a tempót. Csakhogy Colapinto nyakán ott loholt Gabriel Bortoleto, így az argentin két körrel a leintés előtt úgy döntött, fittyet hány a csapata kérésére, és bevetődve megelőzte a 17. helyen autózó Gaslyt (nyitóképünkön).

    „Az utolsó etapban jóval gyorsabbak voltunk Pierre-nél, és mögöttem ott volt Bortoleto is, nagyon keményen támadott. Sokkal gyorsabb volt nálunk, és Pierre lassú tempója csak feltartott. Szerintem az volt a legjobb megoldás a helyzetre, hogy én menjek elöl” – idézi Colapintót a The-Race.com.

    Videón az utasítás és az argentin pilóta előzése:

    Colapinto végül megtartotta a helyezését Bortoletóval szemben, ám az Alpine-nál és Steve Nielsen ügyvezető igazgatónál kihúzta a gyufát. „A bokszfal utasításai véglegesek, és ma csalódottak vagyunk, hogy ez nem történt meg. Ezért ez egy olyan ügy, amit házon belül fogunk kivizsgálni és kezelni” – mondta Nielsen, akinek szavai aligha biztatóak egy olyan versenyző esetében, akinek nincs szerződése 2026-ra, és jó ideig mindenki biztosra vette, hogy nem maradhat jövőre.

    „Az idén sokszor cseréltünk helyet Pierre-rel, és más pályákon is engedtek minket versenyezni. Most ezen a hétvégén Bortoleto nagyon agresszívan támadott. Valószínűleg az volt a legjobb, ha én kerülök előre, különben mindkettőnket megelőzött volna” – vélekedett Colapinto, míg Gasly nem kívánta kommentálni az esetet, mondván nem helyes „nyilvánosan kiadni a frusztrációját”, és a csapaton belül fogják kiértékelni a történteket.

    És hogy miért volt egyáltalán szükség csapatutasításra egy 17. és 18. helyen haladó kettős esetében? Colapinto rádiózásai alapján azért, mert a két Alpine igencsak fogytán volt az üzemanyagnak (az argentint jó ideje folyamatos spórolásra kérték), és a tempó visszafogásával akarhatták biztosítani, hogy Max Verstappen lekörözze őket, és így ne kelljen teljesíteniük a teljes távot.

    Akio Toyoda örül a 9. vb-címnek, de szeretné a Lancia rekordját is beállítani

    0

    A Toyota a Közép-Európa Rallyn sorozatban ötödik, WRC-történetének kilencedik vb-címét szerezte. Akio Toyoda örül a sikernek, de emlékeztetett, hogy egy gyártó ennél is nagyobb sikert tudott korábban elérni.

    A Közép-Európa Rallyn 12 futamból 11. győzelmét szerezte idén a Toyota, miután Kalle Rovanpera nyert Elfyn Evans előtt, így pedig a japán gyártó sorozatban ötödik vb-címét szerezte a gyártók között, ami összességében a kilencedik cím.

    „A Toyota Gazoo Racing WRC csapatának minden tagjának köszönöm, hogy ötödik egymást követő évben is sikerült megnyerni a gyártók címét! – mondta Akio Toyoda, a Toyota igazgatótanácsának elnöke. – Szeretném kifejezni legmélyebb hálámat Juha Kankkunennek, aki csapatfőnök-helyettesként támogatta a csapatot, valamint a pilótáknak, navigátoroknak, mérnököknek, szerelőknek, az összes többi csapattagnak és természetesen a szurkolóknak. Nagyon köszönöm! Juha Celicával töltött idejét is beleszámítva ez a kilencedik címünk összességében.”

    Toyoda emlékeztett, hogy a Lancia 10 gyártói címmel tartja a rekordot, egyúttal örül az olasz gyártó visszatérésének a WRC-be.

    “Azonban még mindig nem értük el a Lancia 10 gyártói címmel és hat egymást követő bajnoki címmel elért rekordját. Láttam egy üzenetet, amelyben bejelentették a Lancia visszatérését a WRC2-be jövőre, szóval nagyon izgatott vagyok, hogy a Lancia csapatával versenyezhetünk a bajnokságban. El tudom képzelni, hogy Juha, aki Lanciával is versenyzett, valószínűleg még nálam is izgatottabb.”

    A KER után még inkább kirajzolódott, hogy idén három toyotás versenyző küzdhet meg az egyéni címért, ugyanis Elfyn Evans 13 ponttal előzi meg Sébastien Ogier-t és Kalle Rovanperát, míg Ott Tanaknak a Hyundaijal már csak matematikailag van esélye az 50 pontos hátránnyal.

    “Még két verseny van hátra ebből a szezonból, a következő verseny a nagyon várt Japán Rally lesz. Az érzéseim ezen versennyel kapcsolatban nem változtak. Elfyn Evans, aki régóta dédelgetett álmát, a cím elnyerését hajszolja, Sébastien Ogier, aki a részleges programja ellenére is a címre pályázik, és Kalle Rovanpera, aki bajnokként szeretné befejezni utolsó WRC szezonját… Egyszerűen csak azt szeretném, hogy mindannyian maximálisan élvezzék a vezetést, és hiszek az egész csapatban, hogy olyan környezetet teremtenek, ahol a pilóták nyugodtan vezethetnek, és jól is érzik magukat vezetés közben.”

    A Japán Rallyt november 6-9. között rendezik.

    Antal István nyerte a szezonzáró rallycross Ob-futamot

    0

    Hétvégén rendezték a szezonzáró rallycross Ob-futamot a Szlovákiaringen, ahol Antal István szerezte meg a győzelmet.

    Miután Nyirádon, már az utolsó előtti futamon eldölt a magyar bajnoki cím a Supercar kategóriában, a szezonzáró Szlovákiaringen csupán két magyar indult a kategóriában,

    Fotó: Kotán Kristóf

    akik közül végül Antal István nyerte a versenyt a cseh Ales Fucik és a lengyel Zbigniew Staniszewski előtt. Kotán Péter a kategória másik magyar indulója végül a döntő hatodik helyén zárt.

    Fotó: Kotán Kristóf

    A magyar bajnoki címet idén Trepák Andor szerezte meg.

    Fotó: Kotán Kristóf

    A hétvége további eredménye itt érhetőek el.

    Fotó: Kotán Kristóf

    Rovanpera már tudja, miként lesz képes világbajnokként befejezni rally karrierjét

    0

    Kalle Rovanpera még a Közép-Európa Rally előtt jelentette be, hogy befejezi rally karrierjét és pályaversenyzésre vált, azonban az utolsó három WRC-futamán mindent megtesz a vb-címért. Ezt az ígéretét betartva megnyerte a KER-t, amivel azonban továbbra is harmadik a bajnokságban.

    Kalle Rovanpera mikor bejelentette, hogy felhagy a rallyversenyzéssel és pályaversenyzőként folytatja 2026-tól, ami során szeretne elérni az F1 közelébe, kijelentette, hogy az utolsó három WRC-futamon viszont keményen fog harcolni a vb-címért.

    Ez pedig meg is látszott a Közép-Európa Rallyn nyújtott teljesítményén, amin előbb nyomást gyakorolt Sébastien Ogier-ra, majd a nyolcszoros világbajnok balesete után könnyedén nyerte a versenyt.

    Rovanpera nyerte az utolsó Közép-Európa Rallyt, világbajnok a Toyota

    A győzelemmel beérte francia csapattársát, és 13 pontos hátránnyal várhatják a folytatást Elfyn Evans mögött.

    “Az volt a cél, hogy az utolsó három versenyt megnyerjük és minél több pontot szerezzünk – mondta Kalle Rovanpera a KER végén. – Szerencsére jól kezdtük ezt a csatát és bár nem voltak nagy esélyeink a vb-címre a verseny előtt, ezek az esélyek most nőttek. A Közép-Európa Rally még száraz körülmények között is igen nehéz a sok felhordás miatt. Most azonban sok kanyar levágást gátló elem volt a pályákon, így a szakaszok tiszták maradtak.”

    Jonne Halttunen már azt is tudja, hogy miként lesznek képesek megnyerni a világbajnoki címet.

    “Ha sikerült megnyerni az utolsó két versenyt, akkor megfogjuk nyerni a bajnokságot is – mondta Halttunen. – És ez a célunk.”

    Rovanpera egyetértett navigátorával.

    “Nem vagyok túl jó matekból, de ezt még én is így látom.”

    A WRC következő versenyét három hét múlva Japánban rendezik.

    Először történt ilyesmi az idén Piastrival, aki válaszokat szeretne kapni

    0

    Egyértelműen Oscar Piastri az USA Nagydíj legnagyobb vesztese, hiszen az ausztrál pilóta egész hétvégén nem tudta hozni azt a tempót, amit megszokhattunk tőle, hátránya pedig mindkét üldözőjével szemben csökkent a pontversenyben. Főnöke szerint azonban Mexikóban vissza fog térni.

    Oscar Piastri a bakui után újabb igencsak felejthető hétvégét produkált, és bár továbbra is vezeti az összetett pontversenyt, Max Verstappen 23, Lando Norris pedig 8 pontot hozott rajta ezen a hétvégén, így előbbivel szemben 40, utóbbival szemben 14 pontra csökkent az előnye öt fordulóval a szezon vége előtt.

    Az ausztrál versenyzőnek egyetlen pillanatig sem volt meg a tempója a három nap során ahhoz, hogy felvegye a kesztyűt a két riválisával, és bár a nagydíjon javított egy helyet a rajt után, az 5. helynél nem volt számára feljebb.

    „Ma a versenytempó akár megmenthetett volna [egy nehéz időmérő után], de igazából az sem volt meg nekem – ismerte be utólag a Sky Sports-nak. – Ez olyasmi, amin dolgozni szeretnék, de összességében az időmérők eddig elég következetesen jól sikerültek. Voltak kiemelkedő pillanatok is, de ezen a hétvégén – Bakun kívül – ez volt az első igazán csalódást keltő időmérő. Még ha korábban nem is volt tökéletes, akkor is egész jónak mondható. Szóval van pár dolog, amit meg kell értenünk erről a hétvégéről, mert nyilvánvalóan nem csak az időmérőről volt szó.”

    „Először is azt kell kideríteni, miért nem volt meg az összhang az autóval ezen a hétvégén, ez az első lépés, azt hiszem – felelte arra a kérdésre, hogy miként próbál visszavágni. – Egyszerűen nehéz volt bármiféle ritmust találni, és ez volt a nagy különbség más pályákhoz képest, még a közelmúltat tekintve is.”

    Ahogy Max Verstappen folyamatosan dolgozza le a Holland Nagydíj után még 100 pontnál is nagyobb hátrányát, úgy vetődik fel egyre többször, hogy a McLarennek nem kellene-e beállnia Piastri mögé. Az ausztrál így megkapta ezt a kérdést most is, és úgy vélte, hogy nem.

    „Nem tudom. Nem hiszem. Még mindig hihetetlenül szoros a küzdelem köztünk, és mindketten elmondtuk, hogy szeretnénk esélyt kapni arra, hogy harcoljunk a bajnoki címért, mert megérdemeljük – utalt magára és Norrisra. – Szóval szerintem még túl korai lenne bármelyikünket előnyben részesíteni a másikkal szemben.”

    Van mit átnézni

    Andrea Stella, a McLaren csapatfőnöke úgy összegzett, hogy nyilván nyerni szerettek volna, de hátrányba kerültek azzal, hogy egyetlen kört sem teljesítettek a sprinten.

    „Szerintem ma, ha Landónak nem kellett volna gyakorlatilag a teljes versenyen Leclerc-rel küzdenie, akkor érdekes csata lehetett volna Verstappennel a győzelemért. Ez pozitív visszajelzés, főleg néhány nehezebb futam után. Oscar oldalán van mit átnézni. Ma nem volt meg a tempó, de biztos vagyok benne, hogy Mexikóban erősen fog visszatérni.”

    „Összességében nem azt kaptuk, amit szerettünk volna, mert a győzelem volt a cél, de biztató eredmények születtek a szezon hátralévő részére nézve. Tudtuk, hogy egy kicsit hátrányban leszünk [mivel a sprinten egyáltalán nem tudtunk körözni], és ez egyben még inkább megerősít minket abban, hogy az autóban benne van a tempó – csak jó munkát kell végeznünk abban, hogy ezt ki is hozzuk belőle a jövőbeli futamokon” – tekintett előre az olasz szakember.

    Martins Sesks a szaúdi sivatagban is megmutathatja sebességét

    0

    Martins Sesks visszatér a WRC-mezőnyébe a Szaúd-Arábia Rallyn az M-Sport Ford Pumájával, jelentette be az M-Sport.

    Hétfőn reggel nagy bejelentést tett az M-Sport, a WRC-szezonzáró Szaúd-Arábia Rallyn visszatér a csapathoz Martins Sesks, akinek sikerült megszereznie a kellő anyagi támogatást.

    “Nagyon hálás vagyok szponzoraimnak és szurkolóimnak minden támogatásért és bátorításért – mondta a lett versenyző. – Hittünk benne, hogy sikerül indulni hét versenyen is idén, és most biztosan elindulunk Szaúd-Arábiában is. Nem tudunk azonban tesztelni a futam előtt, ezért a versenyen kell alkalmazkodnunk a körülményekhez. Azt hiszen, Nasser Al-Attiyah tapasztalata nagyon sokat fog számítani az M-Sportnak ezen a futamon.”

    Korábban már Nasser Al-Attiyah is bejelentette, hogy az M-Sport autójával indul a WRC-szezonzárón, így a fordos csapatban négy páros áll rajthoz.

    Richard Millener bízik benne, hogy jól tud teljesíteni a lett versenyző a sivatagban.

    ”A svéd, észt és finn versenyeken mutatott teljesítmény jól mutatják, hogy milyen jól tud murván vezetni Martins – mondta az M-Sport csapatfőnöke. – A szaúdi versenyen ismét megmutathatja jó képességeit, előny lesz számára, hogy mindenkinek új lesz ez a rendezvény.”

    A Szaúd-Arábia Rallyt november 26-29. között rendezik, ami előtt még Japánban kerül sor vb-futamra.

    Büntetést kapott a Red Bull egy sportszerűtlenül viselkedő alkalmazottja miatt

    0

    Büntetést kapott a Red Bull az USA Nagydíj után, amikor az egyik alkalmazottja tilosban járt. Hogy miért, arra a magyarázat valószínűleg sokaknál kiveri majd a biztosítékot.

    Mint arról beszámoltunk, az USA Nagydíj sportfelügyelői beidézték a Red Bullt a Nemzetközi Sportkódex 12.2.1.i cikkelyének feltételezett megsértése miatt. Ez a cikkely arra vonakozik, hogy a szóban forgó résztvevő „nem követte az esemény biztonságos és szabályos lebonyolításáért felelős hivatalos személyek utasításait”, ami szabályszegésnek minősül. A beidézésről szóló dokumentumban emellett az szerepelt, hogy a verseny előtt, a rajtrácson történhetett a kihágás.

    Mint kiderült, a Red Bull egyik csapattagja a felvezető kör után újra belépett a rajtrácsra egy kapun keresztül a második rajtkocka közelében, amikor a pályabírók éppen elkezdték lezárni azt. A  pályabírók szerint a csapattag „nem reagált”, amikor próbálták feltartóztatni, míg a Red Bull alkalmazottja azt mondta, nem volt tudatában annak, hogy a pályabírók meg akarták akadályozni a belépését.

    A felügyelők álláspontja szerint „bármely csapathoz tartozó személynek vagy más érintettnek tisztában kell lennie azzal, hogy a pályára való belépés, vagy a pálya előkészítését szolgáló biztonsági intézkedések akadályozása a rajtrács kiürítése után szigorúan tilos”, így „ezt veszélyes cselekedetnek kell tekinteni, és ezért a csapattal szemben komoly büntetés indokolt.”

    Ez a komoly büntetls végül 50 000 eurós bírság lett, aminek a felét felfüggesztették, feltével, hogy a Red Bull nem követ el hasonló szabálysértést a közeljövőben.

    Fotó: Mark Thompson/Getty Images/Red Bull Content Pool

    Norrisszal akarhattak kitolni

    A The-Race.com a büntetés kapcsán arról írt, hogy a Red Bull alkalmazottja nem azért ment vissza a rajtrácsra, mert nem tudta, merre van a csapat garázsa, vagy mondjuk mert ott felejtett valamit, hanem Lando Norrisszal és a McLarennel akart kitolni, eléggé sportszerűtlen módon. A csapattag ugyanis a kamerafelvételek tanúsága szerint megpróbált valamit csinálni a Max Verstappen mellől, a 2. helyről rajtoló brit pilóta bokszfalra ragasztott referenciacsíkjával, amelyet több csapat arra használ, hogy ezzel a tájékozódási ponttal segítse a pilóta beállását a rajtkockába a felvezető kör végén.

    Ezt úgy szokták felhegyezni, hogy a verseny előtt a legelőrébb pozícionálják az autót a rajtkockában, majd Norris az autóban ülve instruálja az egyik szerelőt, hogy hová ragassza a csíkot. A brit versenyző rajthelye a belső oldalon volt, közvetlenül azon megnyitás mellett, amelyen a szerelő visszatért a rajtrácsra, a The Race információi szerint a rendelkezésre álló bizonyítékok alapján pedig a csapattag párhuzamosan Norris rajthelyével benyúlt a bokszfalra.

    Molnár Martin, a brit F4 idei harmadik helyezettje a Hungaroringen személtette, mire jó a referenciaszalag:

    Bár a kamerafelvételek felbontása nem teszi egyértelművé, hogy pontosan mit csinált a falon, a The Race több forrásból is úgy értesült, hogy kétség sem fér hozzá: a cél a Norris vizuális tájékozódási pontjaként használt szalag volt, és a Red Bull állítólag az elmúlt versenyeken is babrált a szalaggal, és úgy tudni, hogy a McLaren az USA-ban megváltoztatta az elhelyezési módszerét, hogy nehezebb legyen eltávolítani.

    Ez kétségtelenül nem sportszerű, ugyanakkor nem szabálytalan, mert egyszerűen nincs a referenciacsíkok elhelyezésére vonatkozó rész a szabályzatban, így azok más általi leszedését sem védi semmi. A szabálysértés itt sem a csík manipulálása volt, hanem az, hogy a Red Bull csapattag visszament a rajtrácsra akkor, amikor már nem lehetett volna.

    „Úgy érezték, hogy a rajtprocedúra eljárásai során valamelyik emberünk nem követte az egyik hivatalos személy vagy pályabíró utasításait. Beszéltünk az érintett kollégával, ő teljes mértékben meg van győződve arról, hogy mindenben követte a pályabírók utasításait. Szóval szerintem ez inkább egy félreértés lehetett. Megnéztük a videót az FIA-val, és biztosan van olyan pont, amiben jobban teljesíthetünk a jövőben, de a mi álláspontunk az, hogy nem hagytuk figyelmen kívül az utasításokat, szóval szerintem ez egy nagyon apró ügy. De ettől függetlenül mindenképp foglalkozunk vele a jövőben” – nyilatkozta Laurent Mekies, a Red Bull csapatfőnöke.

    Latvala nyerte a Historic Eb második spanyol versenyét, a szezonzáró dönt a bajnoki címről

    0

    Hétvégén rendezték a Historic Eb (EHRC) idei utolsó előtti futamát, a spanyol versenyen Jari-Matti Latvala nyert, a bajnoki cím csak Portugáliában fog eldőlni.

    Jari-Matti Latvala magabiztosan nyerte a szezonnyitó Costa Brava Rally után az EHRC idei második spanyol futamát is, a Rally de Asturiast.

    Az aszfaltos futamon Latvala rajt-cél győzelmet aratott, a második helyen a korábbi Európa-bajnok olasz Zippo zárt Peugeot 306 Maxival, azonban az Eb-értékelésben a lengyel Maciej Lubiak követte Porschéval a finn toyotást, míg a harmadik helyen Jesús Ferreira zárt Ford Escort MkII-vel.

    A hétvégén nem tudott célba érni a bajnokságot vezető brit Ernie Graham, így a bajnoki cím csak a portugál Fafe Rallyn fog eldőlni Graham, Lubiak és Latvala között, amit aszfaltos pályákon rendeznek a historic mezőny számára november4-8. között.